eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
64 عکس
13 ویدیو
68 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۱ و ۲۲ سوره طور 🕊 🍃 وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ (۲۱)🍃 🍃وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاكِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ (۲۲)🍃 ترجمه : 🍃 و كسانى كه ايمان آوردند و فرزندانشان، در ايمان از آنان پيروى كردند ما ذريّه آنان را به ايشان ملحق نموده و از پاداش عملشان هيچ نكاهيم. (آرى) هر كس در گرو كارى است كه كسب كرده است.🍃 🍃و پى درپى آنان را ميوه و گوشت از هر نوع كه بخواهند مى دهيم.🍃 «ألَتنا» از ريشه «لوت» به معناى نقص است. «ما ألتناهم من عملهم» يعنى به خاطر الحاق فرزندان به پدران، چيزى از اجر پدران كم نمى كنيم. كلمه «رهين» به دو معناى گرو و همراه آمده است و اينكه مى فرمايد: انسان رهين كار خود است، يعنى ملازم و همراه كار خود است. امام صادق (عليه السلام) در باره ى آيه «و الّذين آمنوا و اتّبعتهم...» فرمود: مراد فرزندانى هستند كه عمل آنها از پدران كمتر است ولى خداوند آنان را به پدران ملحق مى كند تا موجب چشم روشنى آنان گردند. خداوند ابتدا ذرّيه ى مؤمنِ افراد با ايمان را به آنان ملحق مى سازد، «الّذين آمنوا... الحقنا بهم ذرّيتهم» سپس نعمت ها و امكانات آنجا را افزايش مى دهد. «أمددناهم بفاكهة» ويژگى هاى ميوه هاى بهشتى: ۱. فراوانى. «فاكهة كثيرة» ۲. بى ضرر بودن. «فاكهة آمنين» ۳. زوجيّت. «من كلّ فاكهة زوجان» ۴. دائمى بودن. «أمددناهم بفاكهة» ۵. مجاز بودن. «و لاممنوعة» ۶. پذيرايى كريمانه. «فواكِهَ و هم مكرمون» ۷. تنوّع. «فواكِهَ مما يشتهون» ۸. همراه با غير ميوه. «بفاكهة و لحم» ۹. انتخابى بودن. «و فاكهة مما يتخيّرون» ۱۰. دسترسى آسان. «قطوفها دانية» ، «و ذلّلت قطوفها تذليلا» بگذريم كه ميوه هاى بهشتى؛ تفاله، تخليه، تغيير طعم و زحمت چيدن ندارد. 📌 پیام ها 🌿 در اسلام محور ايمان است، نه خانواده و خويشان. «واتبعتهم ذريتهم بايمان» 🌿 نتيجه ملحق شدن به راه حق نياكان در دنيا، ملحق شدن به آنان در بهشت است. «و اتبعتهم... الحقنا بهم» 🌿 همراه بودن با نسل و فرزند، يكى از لذّات بهشتى است. «الحقنا بهم ذريتهم» 🌿 علاقه به فرزند حتّى در آخرت نيز وجود دارد. «الحقنا بهم ذريتهم» 🌿 الحاق فرزندان در دنيا، سبب تنگ شدن مسكن و يا از دست دادن رفاه است ولى الحاق در بهشت هيچ كاستى ندارد. «و ما التناهم... من شى ء» 🌿 ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نيك است. «الحقنا... بما كسب رهين» 🌿 مصرف ميوه بر گوشت مقدّم است. «بفاكهة و لحم» 🌿 در بهشت نيز سليقه ها و تمايلات مختلف وجود دارد و به هر كس مطابق خواسته اش نعمت داده مى شود. «مما يشتهون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۳ تا ۲۸ سوره طور 🕊 🍃 يَتَنَازَعُونَ فِيهَا كَأْساً لَّا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ (۲۳)🍃 🍃وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ (۲۴)🍃 🍃وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَي بَعْضٍ يَتَسَاءلُونَ (۲۵)🍃 🍃قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ (۲۶)🍃 🍃فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ (۲۷)🍃 🍃إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ (۲۸)🍃 ترجمه : 🍃 آنان در بهشت، جامى پرشراب را(دوستانه از هم مى گيرند و) دست به دست دهند كه در (نوشيدن) آن نه بيهوده گويى است و نه گنهكارى.🍃 🍃و پيوسته (براى خدمت آنان)، نوجوانانى همچون مرواريد در صدف، برگرد آنان مى چرخند.🍃 🍃و بعضى بهشتيان رو به ديگرى نموده و از يكديگر سؤال مى كنند (كه رمز اين همه كاميابى در اينجا چيست)؟🍃 🍃گويند: ما پيش از اين (در دنيا) نسبت به خانواده خويش خيرخواه بوديم (وآنان را از عذاب الهى هشدار مى داديم).🍃 🍃پس خداوند بر ما منّت نهاد و ما را از عذاب سوزان حفظ كرد.🍃 🍃زيرا ما پيش از اين همواره او را مى خوانديم، همانا اوست نيكوكار مهربان.🍃 «كأس»، جام پُر و «قَدح»، جام خالى است. كلمه «مشفق» اگر با حرف (مِن) بيايد، به معناى ترس و نگرانى و اگر با حرف (فى) بيايد به معناى توجّه و عنايت است. «يتنازعون» به معناى گرفتن جام از دست يكديگر با شوخى و محبت است، نظير آنچه در شب هاى عروسى ميان دوستان واقع مى شود. شراب دنيوى، عقل انسان را زايل مى كند و او را به ياوه گويى و بيهوده گويى مى كشاند، علاوه بر آنكه موجب تحريك قواى جنسى گشته و انسان را به گناه سوق مى دهد. لذا قرآن مى فرمايد: بهشتيان، جام هايى بجز شراب را به يكديگر تعارف مى كنند كه نه موجب بيهوده گويى مى شود و نه گناه، بلكه به تعبير قرآن «شراباً طهوراً» است. در قرآن دو بار عبارت «لؤلؤ مكنون» آمده است: يكبار درباره همسران بهشتى و يكبار درباره خادمان بهشتى. «سموم» به باد داغ و سوزانى گفته مى شود كه همچون سمّ در اجزاى بدن تأثير مى گذارد. در حديث مى خوانيم: اگر روزنه اى به اندازه سرانگشت از آن باد به روى اهل زمين باز شود، زمين و هر كه را روى آن است مى سوزاند. رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) به اميرالمؤمنان (عليه السلام) فرمودند: نوجوانان زيبايى كه خادم بهشتيان هستند، فرزندان كفّار و مشركانند كه نه مجرم هستند تا به دوزخ برده شوند و نه نيكوكارند كه از نعمت هاى بهشتى متنعّم شوند، اين افراد به صورت خدمت گزارانى در بهشت در مى آيند. 📌 پیام ها 🌿 تفريحى رواست كه به دور از لغو وگناه باشد. «يتنازعون... لا لغو... و لاتأثيم» 🌿 با اين كه در بهشت، نهرها از شير و عسل و شراب و آب جارى است، بهشتيان با ظروف خاصى پذيرايى مى شوند، زيرا ظروف مناسب، لذّت نوشيدن را زياد مى كند. «كأساً» 🌿 در بهشت هيچ امر بيهوده، لهو و گناهى راه ندارد. «لا لغو فيها ولا تأثيم» 🌿 هر حركتى كه در آن بيهودگى و گناه نباشد، جايز است. «لا لغو فيها ولا تأثيم» 🌿 خادمان بهشتى، عاشقانه و پروانه وار پذيرايى مى كنند. «يطوف...» 🌿 خدمتكاران بهشتى، عاريه و قرضى نيستند، خادمان ويژه اند. «غلمان لهم» 🌿 زيبايى مسئولان پذيرايى بهشت، خود نعمتى ديگر است. «كانهم لؤلؤ مكنون» 🌿 پوشش براى چيزهاى زيبا و قيمتى، يك ارزش است. «لؤلؤ مكنون» 🌿 از لذّت هاى بهشت، گفتگوى بهشتيان با يكديگر است. «واقبل بعضهم على بعض يتسائلون» 🌿 كليد بهشت را بايد در دنيا جست. «كنّا قبل فى أهلنا» 🌿 دلسوزى و شفقت به خصوص در مورد خانواده، كليد بهشت است. «فى أهلنا مشفقين» 🌿 انسان بايد نسبت به خانواده خود، توجّه و تعهّد و دغدغه و سوز داشته باشد. «فى أهلنا مشفقين» 🌿 بهشتيان، بهشت را امتنان الهى مى دانند، نه پاداش عمل خود. «فمنّ اللّه علينا» 🌿 به سراغ كسى بايد رفت و كسى را بايد خواند كه سرچشمه نيكى و رحمت است. «ندعوه انه هو البّر الرحيم» 🌿 جز خداوند سرچشمه اى براى نيكى و رحمت نيست. «انه هو البرّ الرحيم» (كلمه «هو» نشانه انحصار نيكى و رحمت در اوست) 🌿 نيكى خداوند برخاسته از رحمت اوست، (نه براى جلب منفعت يا راحتى وجدان يا برآوردن توقّع ديگران). «البرّ الرحيم» 🌿 راه يابى متقين به بهشت و نجات از عذاب دوزخ، جلوه اى از نيكى و رحمت خداوند است. «فمنّ اللّه علينا و وقانا عذاب السموم... انه هو البرّ الرحيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تند خوانی جزء ۳۰ قرآن کریم جهت تکمیل ختم قرآن توسط معتز آقائی از همه ی عزیزان التماس دعا دارم 🙏🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۹ تا ۳۱ سوره طور 🕊 🍃 فَذَكِّرْ فَمَا أَنتَ بِنِعْمَتِ رَبِّكَ بِكَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ (۲۹)🍃 🍃أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ (۳۰)🍃 🍃قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُتَرَبِّصِينَ (۳۱)🍃 ترجمه : 🍃 پس (به مردم) تذكّر بده كه به لطف پروردگارت تو نه كاهن و پيشگويى و نه ديوانه و جنّ زده.🍃 🍃بلكه مى گويند: او شاعرى است كه ما انتظار فرا رسيدن مرگ ناخوش او را داريم.🍃 🍃(به آنان) بگو: در انتظار باشيد كه من نيز با شما از منتظرانم. (شما در انتظار مرگ من و من در انتظار پيروزى بر شما).🍃 «كاهن» به كسى گويند كه از آينده خبر دارد و ادعاى اطلاع از اسرار و غيب و ارتباط با جنّيان را دارد. «ريب المنون»، اصطلاحى است به معناى حوادث تلخ روزگار كه به مرگ كسى بيانجامد. مراد مشركان از اين كه به پيامبران مى گفتند: «مجنون»، بى عقل و بى خرد نبود، چنانكه در اين آيات، مجنون در كنار كاهن و شاعر آمده است كه افرادى باهوش و فهميده هستند. بلكه مراد آنها از «مجنون»، جن زده بود، زيرا معتقد بودند افراد كاهن و شاعر به واسطه ارتباط با جنّ، قدرت پيشگويى و سرودن اشعار دارند، كارى كه از عهده افراد عادّى برنمى آيد. شاهد اين معنا آن است كه در يك آيه وصف شاعر و مجنون در كنار هم آمده است. «لشاعر مجنون» 📌 پیام ها 🌿 از تهمت ها و نسبت هاى نارواى كفّار (مانند: كاهن، شاعر و مجنون) نبايد ترسيد و بايد به وظيفه ى خود در مورد هشدار و تذكّر ادامه داد. «فذكّر فما انت... بكاهن...» 🌿 خداوند، اولياى خود را بيمه كرده و از آنان دفاع مى كند. «فما انت بنعمة ربّك بكاهن و لامجنون» 🌿 مبلّغ دين، در تيررس هر گونه تهمت است. «بكاهن و لامجنون... يقولون شاعر» 🌿 هر گونه عيب و نقصى كه از انسان دور مى شود، در سايه لطف و نعمت الهى است. «فما أنت بنعمة ربّك بكاهن و لامجنون...» 🌿 افراد كاهن وپيشگو، از رحمت خدا دور هستند. «فما أنت بنعمة ربّك بكاهن» 🌿 دشمن به يك تهمت قانع نيست و همواره در صدد ضربه زدن است. «بكاهن، مجنون، شاعر» 🌿 دشمن در انتظار مرگ بزرگان دين است، پس بايد كارى كرد كه اميد آنان براى پس از مرگ شخصيّت هاى مذهبى نااميد شود. «نتربّص به ريب المنون» 🌿 رهبر دينى نبايد به خاطر تهمت هاى دشمنان صحنه را خالى كند، بلكه بايد بماند و دفاع كند. «نتربّص به ريب المنون» 🌿 مؤمنان نيز بايد همانند دشمنان، براى رسيدن به پيروزى، اميد و برنامه داشته باشند. «نتربّص به... فانّى معكم من المتربّصين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۲ تا ۳۴ سوره طور 🕊 🍃 أَمْ تَأْمُرُهُمْ أَحْلَامُهُم بِهَذَا أَمْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ (۳۲)🍃 🍃أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ (۳۳)🍃 🍃فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ (۳۴)🍃 ترجمه : 🍃 آيا عقل هايشان آنان را دستور مى دهد به اين (كه به پيامبر تهمت بزنند؟)بلكه آنان خود قومى طغيانگرند؟🍃 🍃آيا مى گويند: پيامبر، (قرآن را خود ساخته و) به خدا نسبت داده است؟(چنين نيست)، بلكه آنان (به سبب طغيان و حسد) ايمان نمى آورند.🍃 🍃پس اگر راستگويند، سخنى مانند قرآن بياورند.🍃 در اين آيات و آيات پس از آن، خداوند چهارده سؤال توبيخى از مخالفان پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مى كند و تمام راه هايى را كه ممكن است به گونه اى بهانه تسليم نشدن كفّار شود، مى بندد. شايد در هيچ جاى قرآن اين گونه مخالفان به باد انتقاد گرفته نشده و بهانه هاى آنان مطرح نشده باشد. «أحلام» جمع «حِلم» به معناى عقل است. از آنجا كه بزرگان قريش خود را صاحبان عقل و فكر مى دانستند، قرآن در اين آيه مى فرمايد: آيا عقل آنان چنين حكم مى كند كه قرآن را سحر و جادو بدانند، خير بلكه آنان در برابر حق سركشى مى كنند؟ «تقوُّل»، سخنى را از پيش خود بافتن و به كسى نسبت دادن است. «حديث» به معناى «جديد» است. از آنجا كه مضامين قرآن تازگى دارد، از آن به «حديث» ياد شده است. خداوند، بارها كفّار را دعوت به مبارزه نموده است: گاهى از آنان درخواست آوردن كتابى مثل قرآن كرده، «فأتوا بكتاب من عنداللّه» گاهى تخفيف داده وبه آوردن ده سوره اكتفا نموده، «فأتوا بعشر سور مثله» وگاهى به آوردن يك سوره، «فأتوا بسورة من مثله» و در آيه ۳۴ حتّى به آوردن مطالبى مثل قرآن اكتفا كرده است. «فليأتوا بحديث مثله» 📌 پیام ها 🌿 تهمت ساحر، كاهن، شاعر و مجنون به پيامبر، از روى تعقّل و تفكّر در آيات قرآن نبوده است. «ام تامرهم احلامهم» 🌿 ريشه ى كفر و شرك، طغيان و سركشى در برابر حق است، نه عقل و انديشه. «ام هم قوم طاغون» 🌿 هر كس كه سخن او منطقى نباشد و بر آن اصرار ورزد، طغيانگر است. «ام تامرهم احلامهم بهذا ام هم قوم طاغون» 🌿 مشركان، با تهمت و افترا، كفر خود را توجيه مى كردند. «يقولون تقوّله بل لايؤمنون» 🌿 انسان يا بايد بر اساس عقل عمل كند يا بر اساس وحى، و كفّار خود را از هر دو محروم كرده اند. «ام تامرهم احلامهم... بل لا يؤمنون» 🌿 در طوفان تهمت ها، دست از منطق و استدلال بر نداريد و مخالفان را به آوردن سخنى همچون قرآن دعوت كنيد. «فليأتوا بحديث مثله...» 🌿 قرآن محكم ترين استدلال را دارد؛ اگر پيامبر به تنهايى قرآن را بافته و به خدا نسبت داده است، «تقوّله» شما دسته جمعى يك سخن مثل آن بياوريد. «فليأتوا بحديث مثله» 🌿 مبارزه طلبى در ميدان فرهنگى نيز لازم است. «فليأتوا بحديث مثله» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402