eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
63 عکس
13 ویدیو
67 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۴۴ تا ۴۶ سوره طور 🕊 🍃 وَإِن يَرَوْا كِسْفاً مِّنَ السَّمَاءِ سَاقِطاً يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ (۴۴) فَذَرْهُمْ حَتَّي يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي فِيهِ يُصْعَقُونَ (۴۵) يَوْمَ لَا يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ (۴۶)🍃 ترجمه : 🍃 (آنان به قدرى لجوجند كه حتى) اگر ببينند پاره اى از آسمان فرو مى افتد، (باز هم ايمان نمى آورند و) مى گويند: اين ابرى متراكم است (نه قهر خدا).🍃 🍃پس آنان را (به حال خود) واگذارشان تا آن روزشان را كه در آن گرفتار صاعقه (و قهر خدا) مى شوند، ببينند.🍃 🍃روزى كه نيرنگ و ترفندشان آنان را هيچ سود نبخشد و (از هيچ سوى) يارى نشوند.🍃 «كِسف» به معناى قطعه است و مقصود از آن در اين جا، فرود قطعه سنگ از آسمان به عنوان عذاب الهى است. «مَركوم» به معناى متراكم و «يُصعقون» به معناى هلاكت و بيهوشى است كه در اثر صاعقه ى عذاب پديد آيد. اين كلمه در قالب مجهول آمده كه نشانه اضطرار و ناچارى است. اشخاص لجوج هر دم بهانه اى مى آورند. آنها از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) درخواست سقوط قطعه اى از آسمان را داشتند، «فاسقط علينا كسفا...» ولى اگر درخواست آنان عملى شود، باز مى گويند: اين ابرى است متراكم. «و ان يروا... يقولوا سحاب مركوم» امر به معروف و نهى از منكر، مراحل و محدوديّت هايى دارد، گاهى تذكر لازم است و گاهى اعراض و ترك. در آيه ۲۹ خوانديم: «فذكّر» يعنى به مردم تذكّر بده! ولى در اينجا مى خوانيم: «فذرهم» يعنى آنان را به حال خود رها كن، زيرا ديگر ارشاد تأثيرى ندارد. 📌 پیام ها 🌿 لجاجت، انسان را به تحليل غلط وامى دارد. «كسفا من السّماء... يقولوا سحاب مركوم» 🌿 انسانى كه بديهيّات را انكار مى كند و حتّى آنچه را با چشم مى بيند نمى پذيرد، ديگر قابل هدايت نيست. «يقولوا سحاب مركوم فذرهم» 🌿 همه ى افراد لايق ارشاد نيستند. «فذرهم» 🌿 از ارشاد مردم نبايد زود خسته شد. قرآن بعد از طرح چهارده سؤال و بستن همه ى راه هاى عذر و بهانه، فرمان رها كردن آنان را مى دهد. «أم تأمرهم... أم... أم... أم... فذرهم» 🌿 لطف خداوند به قدرى است كه حتّى در هنگام رها كردن انسان به حال خود، هشدار لازم را مى دهد. «فذرهم حتّى يلاقوا يومهم الّذى...» 🌿 كفر و لجاجت سبب بدفرجامى است. «حتّى يلاقوا يومهم...» 🌿 سنّت خدا در برابر مخالفان، شتاب وعجله نيست. «فذرهم حتّى يلاقوايومهم...» 🌿 به هنگام فرا رسيدن قهر الهى، مجرمان ديگر اختيارى از خود ندارند و بايد آن را با ذلّت بپذيرند. «يصعقون» 🌿 هنگام قهر الهى، نه نيرنگ درونى كارساز است و نه ياور بيرونى. «يوم لايغنى...» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۷ سوره طور 🕊 🍃 وَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذَاباً دُونَ ذَلِكَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ🍃 ترجمه : 🍃 و البته براى كسانى كه ستم كردند، عذابى است غير از اين (در دنيا يا برزخ) ولى اكثر آنان نمى دانند.🍃 با توجّه به آيات قبل و اين آيه، نپذيرفتن دعوت انبيا ظلم است. شايد هم مراد اين باشد كه كفّار دو گروهند: گروهى كه تنها كافرند و گروهى كه علاوه بر كفر، ظلم و توطئه هم مى كنند كه عذاب اين گروه بيشتر است. در تفسير قمّى آمده است كه مراد از «عذاباً دون ذلك»، عذاب در زمان رجعت است، در مورد كسانى كه در حقّ آل محمد (عليهم السلام) ظلم روا داشتند. 📌 پیام ها 🌿براى ستمگران، علاوه بر قيامت، در دنيا نيز عذاب است. «عذاباً دون ذلك» 🌿 ظالمان، از عاقبت شوم خود در اين دنيا بى خبرند. «اكثرهم لايعلمون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۸ و ۴۹ سوره طور 🕊 🍃 وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (۴۸)🍃 🍃وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ (۴۹)🍃 ترجمه : 🍃 براى (انجام) فرمان پروردگارت پايدارى كن، كه تو در ديد ما (و تحت حمايت ما) هستى و هنگامى كه (از خواب) بر مى خيزى، با ستايش پروردگارت او را به پاكى ياد كن.🍃 🍃پس پاسى از شب و به هنگام ناپديد شدن ستارگان، خدا را تسبيح كن.🍃 اين سوره با سوگند به مكان مناجات شروع شد، «والطور» و با فرمان مناجات پايان يافت. «و من الّيل فسبّحه و أدبار النّجوم» با اين كه همه ى اعمال و افكار انسان ها زير نظر خداست، امّا خداوند به اولياى خود توجّه مخصوصى دارد، مثلاً به نوح (عليه السلام) مى فرمايد: ساخت كشتى تو زير نظر ماست. «اِصنع الفلك باعيننا» و به پيامبر اسلام مى فرمايد: تمام وجودت زير نظر ماست. «فانّك بأعيُننا» تسبيح از ستايش مهم تر است، فرمان تسبيح دوبار مطرح شد، ولى ستايش خداوند يكبار. مراد از «ادبار النجوم»، هنگام طلوع فجر است كه ستارگان در نور صبح ناپديد مى شوند. مفسّران، عبارتِ «من الّيل فسبّحه» را به نمازشب در هنگام سحر تفسير كرده اند و در حديث مى خوانيم: مراد از «ادبار النجوم» دو ركعت نماز نافله قبل از نماز صبح است. 📌 پیام ها 🌿 در برابر افراد لجوج، بايد صبر و مقاومت كرد. آرى تبليغ دين در برابر تكذيب ها و آزارها به صبر و حوصله نياز دارد. «واصبر لحكم ربّك» 🌿 صبر اگر در راه اجراى فرمان الهى باشد، با ارزش است وگرنه يكدندگى و لجاجت و ضد ارزش محسوب مى شود. «واصبر لحكم ربّك» 🌿 حكم و فرمان خداوند، در جهت تربيت و رشد انسان است. «لحكم ربّك» 🌿 پيامبر نيز به حمايت خداوند نيازمند است. «فانّك باعيننا» 🌿 آنچه انسان را صبور مى كند، آن است كه بداند زيرنظر خداست. «فانّك باعيننا» 🌿 ياد خدا وستايش وتسبيح او، مايه ى صبر و پايدارى است. «واصبر... و سبّح» 🌿 تسبيح خداوند بر ستايش او مقدّم است، اول بايد او را منزّه بدانيم، سپس ستايش كنيم. 🌿 مناجات شبانه، انسان را براى تلاش روزانه آماده مى كند. «واصبر... و من الّيل فسبّحه...» 🌿 براى دعا ونيايش، زمان هاى خاصّ آثار بيشترى دارد. «حين تقوم و من الّيل... ادبار النجوم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره طور به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از امشب تفسیر سوره ی نجم رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۴ سوره نجم 🕊 🍃 وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَي (۱)🍃 🍃مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَي (۲)🍃 🍃وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَي (۳)🍃 🍃إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَي (۴)🍃 ترجمه : 🍃 سوگند به ستاره، چون فرو شود.🍃 🍃همانا يار و مصاحب شما (محمّدصلى الله عليه وآله)، نه گمراه شده و نه منحرف گشته است.🍃 🍃و نه از روى هواى نفس سخن مى گويد.🍃 🍃سخن او جز وحى كه به او نازل مى شود، نيست.🍃 «هَوى » به معناى تمايل به سقوط است و هواى نفس، همان خواسته هايى است كه انسان را به سقوط مى كشاند. «ضلّ» به معناى انحراف از مسير مستقيم است و «غَوى » به انحراف اعتقادى گفته مى شود كه از عقيده باطل برخاسته باشد. «صاحب» به معناى دوست و ياور است. اين واژه در قرآن، چندين بار در باره پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) آمده است، زيرا برخورد پيامبر با مردم، صميمى، دلسوزانه و دوستانه بود. آخرين كلمه در سوره قبل (طور)، «نجوم» بود و اولين كلمه در اين سوره، «نجم» است. مراد از «و النّجم اذا هَوى»، يا هنگام طلوع خورشيد در هر صبح است كه نور ستارگان بى فروغ مى شود و يا هنگام برپايى قيامت است كه ستارگان سقوط كرده و افول مى كنند. در مدار توحيد، خداوند و پيامبرانش در مقام تأييد يكديگرند. خداوند، پيامبر را از هر گونه انحراف منزّه مى داند، «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى » و پيامبر نيز خداوند را تنزيه مى نمايد. خداوند در معرّفى قرآن فرمود: «ذلك الكتاب لاريب فيه» و در معرّفى پيامبر فرمود: «ما ينطق عن الهوى»، تا حجّت بر مردم تمام شده و جاى هيچ گونه ترديد باقى نماند. قرآن، خطاب به منحرفان مى فرمايد: شما مدّت زيادى همنشين و مصاحب پيامبر بوديد و خوب مى دانيد كه او انحراف ندارد. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى » امتياز رهبران الهى از رهبران بشرى در چند چيز است: ۱. سابقه ى انحراف فكرى ندارند. «ما ضلّ» ۲. سابقه ى گناه و فسق در عمل ندارند. «ما غوى» ۳. دلسوز و مردمى هستند. «صاحبكم» ۴. مغلوب هوسهاى خود و ديگران نيستند. «ما ينطق عن الهوى» مرحوم صدوق در امالى، در مورد اين كه رضايت همه مردم كسب نمى شود و زبان مردم قابل كنترل نيست، مى فرمايد: بعضى از مردم حتّى به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نسبت هوى و هوس مى دادند و خداوند از حضرت دفاع كرد و فرمود: «و ما ينطق عن الهوى» در حديث مى خوانيم كه حمزه عموى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) از آن حضرت پرسيد: چرا تمام درهايى كه به مسجد باز بود مسدود كردى جز درِ خانه على (عليه السلام) را؟ حضرت آيات اول سوره نجم را تلاوت فرمود: «ان هو الاّ وحىٌ يُوحى »، يعنى من بر اساس فرمان الهى چنين كردم. همچنين هنگامى كه حضرت على (عليه السلام) در غديرخم به امامت و وصايت تعيين شد، رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مورد انتقاد قرار گرفت، ولى حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «ان هو الا وحى يوحى» در پاسخ كفار كه مى گفتند: «ان هذا الاّ اساطير الاولين» قرآن جز افسانه هاى پيشينيان نيست، خداوند با قاطعيّت مى فرمايد: «ان هو الاّ وحىٌ يوحى » سخنان او جز وحى نيست. گرچه قرآن، كتاب شعر نيست و آيات آن، حكم بيت هاى شعر را ندارد، امّا از نظم خاصى در كلمات و عبارات برخوردار و قرائت آن زيبا و موزون است. «هَوى - غَوى - الهَوى - يُوحى » 📌 پیام ها 🌿 به مظاهر طبيعت چون نشانه خدا هستند، مى توان سوگند ياد كرد. «و النّجم»، «و الشّمس»، «و القمر» 🌿 حركت ستاره ها به سوى افول و انهدام است و در آينده متلاشى مى شوند. «والنّجم اذا هوى» 🌿 در راه تبليغ دين، تهمت ها بسيار است، ولى خداوند دفاع مى كند. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى» 🌿 انبيا، عمرى در ميان منحرفان بودند، ولى منحرف نشدند و اين خود يك نشانه عظمت است. «ما ضلّ صاحبكم» 🌿 كرات بزرگ آسمان ها منهدم شدنى است، ولى پيامبر و سخنان او، همچنان استوار است. «والنّجم اذا هوى . ما ضلّ صاحبكم و ماغوى . و ما ينطق عن الهوى» 🌿 فرمان و سخن پيامبر، حجّت و لازم الاجراست. «و ما ينطق عن الهوى» 🌿 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نه در گذشته انحراف داشته، «ما ضلّ» و نه در آينده انحرافى خواهد داشت. «و ما ينطق عن الهوى» 🌿 هر چه مقام و مسئوليّت بالاتر باشد، تضمين بيشترى براى سلامتِ مسئول لازم است. «ما ضلّ - ما غوى - ما ينطق» 🌿 در مديريّت، بايد از افراد پاك، دفاع و دامن آنها از تهمت پاك گردد. «ما ضلّ صاحبكم...» 🌿 هم پيامبر بر حق است وهم سخن او. «ماضلّ صاحبكم... - اِن هو الاّ وحى يوحى» 🌿 سخن پيامبر، نه برخاسته از تمايلات شخصى و نه برخاسته از محيط اجتماعى است. «اِن هو الاّ وحى يوحى» 🌿 اختيار نزول وحى در محتوى، زمان، مكان و مقدار، با خداست. «يوحى» 🌿 هوى و هوس، با وحى سازگار نيست. «و ما ينطق عن الهوى اِن هو الاّ وحى يوحى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵ تا ۱۱ سوره نجم 🕊 🍃 عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَي (۵)🍃 🍃ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَي (۶)🍃 🍃وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَي (۷)🍃 🍃ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّي (۸)🍃 🍃فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَي (۹)🍃 🍃فَأَوْحَي إِلَي عَبْدِهِ مَا أَوْحَي (۱۰)🍃 🍃مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَي (۱۱)🍃 ترجمه : 🍃 (وحى را خداوندِ) قوى قدرت به او آموخت.🍃 🍃(خداوندِ) صاحب صلابت كه سلطه يافت.🍃 🍃در حالى كه او در افق برتر بود.🍃 🍃سپس نزديك شد پس نزديك تر.🍃 🍃تا جايى كه فاصله اش به اندازه دو كمان يا كمتر شد.🍃 🍃پس به بنده اش وحى كرد، آنچه را وحى كرد.🍃 🍃قلب، آنچه را ديد دروغ نخواند.🍃 «مِرَّه» به معناى تابيده شده و محكم است و در قدرت و توانايى به كار مى رود، چنانكه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: صدقه بر «مرّه» و «سوىّ»، يعنى افراد توانمند، روا نيست. «دنى » يعنى نزديك شد، ولى «تدلّى » يعنى خيلى نزديك شد تا جايى كه از شدّت نزديكى وابسته شد. «قاب» معادل كلمه مقدار و «قوس» به معناى كمان است. تعبير به «قاب قوسين» كنايه از شدّت نزديكى و تقرّب پيامبر به خداوند به هنگام نزول وحى است. در اين كه مراد از «شديد القوى» خداوند است يا جبرئيل، بحث و گفتگو است، ولى اين عنوان، در موارد ديگر فقط براى خدا آمده است. مثلاً در دعاى ندبه مى خوانيم: «و أرِه سيّده يا شديد القوى» خداوندا! امام زمان را به ما نشان بده، يا در دعاى وارده از امام حسن (عليه السلام) براى دفع شرّ ظالم مى خوانيم: «يا شديد القوى يا شديد الِمحال». به علاوه در آيات ديگر، خداوند، معلّم قرآن معرّفى شده است، از جمله: «الرّحمن علّم القرآن» معلّم قرآن، خداوند رحمان است. «علّمك ما لم تكن تعلم» ، خداوند چيزهايى را كه نمى توانستى بياموزى، به تو آموخت. البتّه در سوره تكوير درباره ى جبرئيل مى خوانيم: «ذى قوّة» ولى بسيار تفاوت است ميان «ذى قوّة» و «شديد القوى». بنابراين منظور از «شديد القوى» خداوند است. در اين آيات به مسئله معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله) اشاره شده كه ما سيمايى از معراج را در جلد هفتم تفسير نور به مناسبت آيه اول سوره اسراء بيان نموديم. در تفسير روح المعانى آمده است: در جاهليّت، هنگامى كه دو نفر هم قسم مى شدند، كمان هاى خود را در كنار هم قرار مى دادند و زه آن را مى كشيدند و هر دو يك تير مى انداختند، كنايه از آن كه هر دو يكى شده اند. فرشته، در افق اعلى نيست، بلكه در افق مبين است و پيامبر بسيار بالاتر است و مى تواند او را مشاهده كند. «و لقد رأه بالافق المبين» خداوند مكان ندارد و منظور از افق اعلى (ناحيه برتر)، مكان خاصّى نيست، بلكه مراد اوج بلند مرتبگى و كنايه از احاطه و تسلّط همه جانبه خداوند است. وحى در زمين، با واسطه است، «نزل به روح الامين على قلبك»، جبرئيل، قرآن را بر قلب تو نازل كرد. امّا در اينجا كه سخن از معراج پيامبر است، فرمود: «فاوحى الى عبده ما اوحى» يعنى در مقام قرب خبرى از واسطه نيست و فرشته مقرب هم راهى به آنجا ندارد. از امام سجاد(عليه السلام) پرسيدند: علت معراج پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) چه بود، مگر خدا مكان دارد؟ حضرت فرمود: معراج براى آن بود كه خداوند، ملكوت آسمان ها و آنچه را در آنهاست از عجايب صنعت و ابتكار، به پيامبرش نشان دهد. كلاسى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) در معراج ديد، كلاس ويژه اى بود: محل كلاس: برترين مكان. «و هو بالافق الاعلى» استاد: (خداوند) قوى ترين استاد. «علّمه شديد القوى» محتواى درس: (وحى) محكم ترين سخن. «ان هو الا وحى يوحى» از امام سؤال كردند: «هل رأى رسول اللّه ربّه» آيا پيامبر در معراج پروردگارش را ديد؟ حضرت فرمودند: «نعم بقلبه رآه» آرى، خدا را به قلبش مشاهده كرد. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «ما كذب الفؤاد ما رأى» امام رضا(عليه السلام) فرمود: آيه «لقد رأى من آيات ربّه الكبرى» ، آيه «ما كذب الفؤاد ما رأى» را تفسير مى كند، يعنى مراد از رؤيت در آيه، ديدن آيات الهى است، نه ذات خداوند. 📌 پیام ها 🌿 دين به قدرى ارزش دارد كه بايد معلّم آن، خداوندى باشد كه داراى قدرت بى نهايت است، «علّمه شديد القوى» و شاگرد آن، پيامبرى باشد بى لغزش و معصوم. «ما ضلّ صاحبكم» 🌿 دريافت علوم الهى، نيازمند ظرفيّت خاصى است. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى... علّمه شديد القوى» 🌿 يكى از راه هاى شناخت افراد، شناخت استاد است. «ما ضلّ صاحبكم... علّمه شديد القوى» 🌿 وحى، همان تعاليم الهى است. «يوحى... علّمه شديد القوى» 🌿 تحليل ها و تهمت هاى ناروا را پاسخ دهيد. در مقابل كسانى كه مى گفتند: اين قرآن را ديگران به پيامبر آموخته اند، «يعلّمه بشر»، خداوند مى فرمايد: «علّمه شديد القوى» 🌿 علم پيامبر از جانب خداوند است. «علّمه شديد القوى» 🌿 علم الهى، از قدرت او جدا نيست. «علّمه شديد القوى»
🌿 تنها خداوند قدرتمندترين است، قدرت هاى غير الهى سست است. «...شديد القوى» 🌿 معلّم بايد در كار خود توانا باشد. «علّمه شديد القوى» 🌿 با تعليم خدا، يك اُمّى مى تواند معلّم تمام بشريّت شود. «علّمه شديد القوى» 🌿 همه بشر شاگردان خداوند هستند، «علّم الانسان ما لم يعلم» ولى شخص پيامبر شاگرد مخصوص اوست. «علّمه شديد القوى» 🌿 برنامه هاى الهى براى بشر، بسيار محكم و كامل است. «علّمه شديد القوى ذو مرّة...» 🌿 تقرّب به خدا، مرحله به مرحله و گام به گام است. «دنا فتدلّى» 🌿 رابطه معلّم و شاگرد بايد نزديك و صميمى باشد. «دنا فتدلّى» 🌿 در سخن، از واژگان و ادبيات مخاطب استفاده كنيم و به لسان قوم سخن بگوييم. «قاب قوسين» (در فرهنگ عرب، نزديكى دو كمان، نشانه نزديكى صاحبان آنها بود.) 🌿 قرب به خداوند براى بندگان، محدوديّت ندارد. «او ادنى» چون فرشتگان نمى توانند. 🌿 مردان خدا، در زمين باشند يا در آسمان، عبد خدايند. «اسرى بعبده»، «فاوحى الى عبده» 🌿 بندگى، بستر فراگيرى وحى و عنايت الهى است. «فاوحى الى عبده» 🌿 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله هم در دريافت وحى معصوم است و هم در ابلاغ آن. «ما ينطق عن الهوى... ما كذب الفؤاد ما رأى» 🌿 آن شهود باطنى حجت است كه مورد تأييد خدا باشد. «ما كذب الفؤاد ما رأى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا