لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴۵ تا ۴۹ سوره نجم 🕊
🍃 وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَي (۴۵)🍃
🍃مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَي (۴۶)🍃
🍃وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَي (۴۷)🍃
🍃وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَي وَأَقْنَي (۴۸)🍃
🍃وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَي (۴۹)🍃
ترجمه :
🍃 و همواست كه دو زوج نر و ماده را آفريد،🍃
🍃از نطفه اى، آنگاه كه (در رحم) فروريخته شود🍃
🍃و بر اوست آفرينش ديگر (در قيامت).🍃
🍃و اوست كه بى نياز كند و نيازمند سازد.🍃
🍃و اوست پروردگار (ستاره) شِعرى .🍃
«أغنى» از «غِنى »به معناى بى نيازى و «أقنى» از «قُنيه» به معناى ذخيره ثروت است. البتّه بعضى آن را به معنى فقير كردن گرفته اند.
حضرت على (عليه السلام) در تفسير آيه «أغنى و أقنى » فرمود: خداوند هم بى نياز مى كند و هم انسان را به همان درآمد خشنود مى كند.
«شِعرى » نام ستاره اى است كه معبود گروهى بوده كه خيال مى كردند اين ستاره در فقر و غناى آنان تأثيرگذار است. قرآن مى فرمايد: آن ستاره، مربوب و تحت امر خداست نه مؤثّر در زندگى شما.
البتّه بعضى شِعرى را نام بتى دانسته اند.
زوجيّت، رمز بقاى هستى است، اگر زوجيّت را برداريم، زندگى سرد و بى رمق شده و به بن بست خواهد رسيد.
📌 پیام ها
🌿 قانون زوجيّت را خداوند در نظام آفرينش قرار داده است، نه آنكه امرى قراردادى ميان افراد بشر باشد. «انّه خلق الزوجين الذكر و الانثى»
🌿 پياده كردن طرح هاى متضاد روى يك عنصر مادى، نشانه قدرت و ربوبيّت خداست. «أضحك و أبكى، أمات و أحيا، الذكر و الانثى»
🌿 آفرينش نر و ماده، هم از عجايب و شگفتى هاست و هم از ضروريات زندگى. «الذكر و الانثى»
🌿 زن و مرد، در عنصر اوليه آفرينش همگونند. «من نطفة»
🌿 خدايى كه از قطره اى آب، موجودى جاندار مى سازد، مى تواند از ذرات مرده خاك، آنها را دوباره زنده كند. «من نطفة اذا تمنى و انّ عليه النشّأة الاخرى»
🌿 زنده كردن مردگان و برپايى قيامت، بر خدا لازم است. «انّ عليه النشأة الاخرى»
🌿 هم اصل خلقت از اوست، «خلق» هم تنوّع خلقت. «الزوجين» هم مايه خلقت را آفريد، «نطفة» هم آفرينش او تكرار و استمرار دارد. «النشأة الاخرى» و هم تدبير امروز و فرداى آفريده ها به دست اوست. «أغنى و أقنى»
🌿 بى نيازى را از او بخواهيم نه از ديگران. «هو اغنى»
🌿 اكنون كه نياز و بى نيازى به دست اوست، بخل و غرور و نيازخواهى از غير او چرا؟ «هو أغنى و اقنى»
🌿 تدبير خدا، هم بر نطفه در رحم است، هم بر ستاره در آسمان. «نطفة... ربّ الشعرى»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵۰ تا ۵۶ سوره نجم 🕊
🍃 وَأَنَّهُ أَهْلَكَ عَاداً الْأُولَي (۵۰)🍃
🍃وَثَمُودَ فَمَا أَبْقَي (۵۱)🍃
🍃وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَأَطْغَي (۵۲)🍃
🍃وَالْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوَي (۵۳)🍃
🍃فَغَشَّاهَا مَا غَشَّي (۵۴)🍃
🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكَ تَتَمَارَي (۵۵)🍃
🍃هَذَا نَذِيرٌ مِّنَ النُّذُرِ الْأُولَي (۵۶)🍃
ترجمه :
🍃 و همو است كه نسل پيشين عاد را هلاك كرد.🍃
🍃و (نيز قوم) ثمود را، پس (احدى از آنان را) باقى نگذاشت.🍃
🍃و پيش از آنان، قوم نوح را كه آنان ستمكارتر و سركش تر بوده اند.🍃
🍃و شهرهاى قوم لوط را زير و رو كرد و فرو ريخت.🍃
🍃پس آن شهرها را (با سنگباران و عذاب خود) پوشاند، آنچه پوشاند.🍃
🍃پس در كداميك از نعمت هاى پروردگارت ترديد ايجاد مى كنى؟🍃
🍃اين(پيامبر) هشدار دهنده اى از سنخ هشدار دهندگان پيشين است.🍃
«مؤتفكة» از «ائتفاك»، به معناى زير و رو شده و دگرگون شده است. از آنجا كه شهرهاى محلّ سكونت قوم عاد در اثر عذاب، زير و رو شد و فرو ريخت، اين عنوان درباره آنها به كار رفته است.
«أهوى » ساقط كردن و فرو ريختن و «تتمارى» به معناى مجادله همراه با ايجاد شك و ترديد است.
جمله «انهم كانوا هم أظلم و أطغى» ممكن است مربوط به قوم نوح باشد كه ظالم تر از عاد و ثمود بودند و ممكن است مربوط به قوم عاد و ثمود و نوح باشد، يعنى اين سه قوم از ساير اقوام هلاك شده، ظالم تر و طاغى تر بوده اند.
📌 پیام ها
🌿 مجازات ها منحصر به قيامت نيست، خداوند برخى اقوام را در دنيا هلاك مى كند. «أهلك عاداً الاولى»
🌿 از بدعاقبتى و هلاكت پيشينيان منحرف عبرت بگيريم. «أهلك عاداً... و ثمود... و قوم نوح»
🌿 ظلم و طغيان به خصوص استمرار آن، عامل نابودى است. «اهلك... كانوا هم أظلم و أطغى »
🌿 در مطالعه تاريخ و حوادث و تحوّلات آن، به علت و فلسفه ى آنها بايد توجّه كرد. «كانوا هم أظلم و أطغى »
🌿 هلاك شدن ستمگران، يكى از نعمت ها و الطاف الهى است. «فباىّ آلاء ربّك»
🌿 وظيفه اصلى همه ى پيامبران و كتب آسمانى، هشدار و انذار بوده است. «هذا نذير من النذر الاولى»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402