eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
56 عکس
12 ویدیو
60 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۶ سوره واقعه 🕊 🍃 إذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ(۱)🍃 🍃لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ(۲)🍃 🍃خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ(۳)🍃 🍃إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجّاً(۴)🍃 🍃وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسّاً(۵)🍃 🍃فَکَانَتْ هَبَآءً مُّنبَثّاً(۶)🍃 ترجمه : 🍃آن گاه که آن واقعه (عظیم قیامت) روى دهد.🍃 🍃که در واقع شدن آن دروغى نیست (و سزا نیست کسى آن را دروغ شمارد).🍃 🍃(آن واقعه) پایین آورنده و بالا برنده است (نظام خلقت را زیر و رو مى‏ کند و نااهلان را پایین و خوبان را بالا مى ‏برد).🍃 🍃آن گاه که زمین به سختى لرزانده شود.🍃 🍃و کوه‏ها به شدّت متلاشى شوند.🍃 🍃پس به حالت غبار پراکنده در آیند.🍃 «خفض» به معناى فرو آوردن و به زیر کشیدن و «رفع» به معناى بالابردن و برافراشتن و «رجّ» به معناى لرزش شدید و تند و از جا کنده شدن است. «بسّ» به معناى خرد شدن در اثر فشار شدید است و «هباء» به خاک نرم مانند غبار و ذرّات معلّق در هوا مى‏ گویند و «منبث» به معناى پراکنده است. هر کجا وقوع امر و حادثه ‏اى قطعى باشد، براى بیان آن مى‏ توان از فعل ماضى استفاده کرد. لذا بسیارى از آیات درباره قیامت، با فعل گذشته بیان شده است. «اذا وقعت الواقعة» چنانکه با دیدن سیل بزرگى که به سوى شهر حرکت مى ‏کند، مى‏توان گفت: سیل شهر را برد، با این‏که هنوز سیل به شهر نرسیده است. جمله «لیس لوقعتها کاذبة» یعنى هنگامى که مردم وقایع پیش از قیامت را ببینند، با تمام وجود آن را باور خواهند کرد. در قرآن، آیات دیگرى نظیر این آیه آمده است، از جمله: «فلمّا رأو بأسنا قالوا آمنّا باللّه»( زمانى که عذاب را دیدند، گفتند به خدا ایمان آوردیم. «لایؤمنون به حتّى یَرَوا العذاب الالیم» تا لحظه دیدن عذاب دردناک، ایمان نمى‏ آورند. «لایزال الّذین کفروا فى مِریة منه حتى تأتیهم الساعة بغتةً» کفار همواره در شک و تردید هستند تا آنکه ناگهان قیامت به سراغشان آید. امام سجاد (ع) فرمودند: به خدا سوگند! واقعه قیامت، دشمنان خدا را به دوزخ فرومى‏آورد، «خافضة» و اولیاى خدا را به بهشت بالا مى‏برد. «رافعة» آرى، عزّت و ذلّت، بلند مرتبگى و پستى واقعى در آن روز معلوم مى‏شود که بزرگان گفته ‏اند: «الفقر و الغنى بعد العرض على اللّه» فقر و غناى واقعى پس از آنکه اعمال بر خدا عرضه شود، معلوم گردد. وضع زمین و کوه‏ها در آستانه قیامت‏ زمینى که آرامگاه و استراحتگاه بود، «الارض مهاداو براى امرار معاش بر پشت آن راه مى‏رفتیم و تلاش مى‏ کردیم، «فامشوا فى مناکبها» در آن روز ناآرام و بى‏ قرار مى ‏شود؛ زلزله ‏اى بى‏ سابقه و بى‏ نظیر رخ مى ‏دهد که زمین به شدّت مى‏ لرزد، به گونه‏اى که خداوندِ بزرگ، به آن عظیم مى ‏گوید. «انّ زلزلة الساعة شى‏ء عظیم» کوه‏ها با آن همه سنگینى و ریشه ‏اى که در عمق زمین دارند، از جاى کنده و روان شده، «سیّرت الجبال» به شدّت به هم برخورد مى‏کنند، «دُکّتا دَکةً واحدة» تا خرد و متلاشى شده، «بُست الجبال بَسّا» و تبدیل به سنگریزه و ذرّات پراکنده مى‏شوند، «هباءً منبثّاً» وآن ذرّات در اثر فشار، مانند پشم حلاجى شده ریزریز شوند، «کالعِهن المنفوش» و مانند غبارى در هوا پراکنده شوند. «فکانت هباء منبثّاً» و این همان ماجراى آغازین آفرینش است: «و هى دخان» سیماى سوره واقعه‏ این سوره نود و شش آیه دارد و در مکه نازل شده است. یکى از نام‏ هاى قیامت، واقعه است که در آیه اول این سوره از وقوع حتمى آن خبر داده شده و لذا این سوره «واقعه» نام گرفته است. اکثر آیات این سوره درباره‏ قیامت و شرایط و حوادث آن و تقسیم مردم به دوزخى و بهشتى در آن روز بحث مى‏کند. لذا تلاوت این سوره انسان را از غفلت بیرون مى‏ آورد. در آستانه مرگ عبداللّه بن مسعود، عثمان به عیادتش رفت و از او پرسید: از چه ناراحتى و چه آرزویى دارى؟ گفت: از گناهانم ناراحتم و امید به رحمت پروردگار دارم. پرسید: آیا چیزى مى‏خواهى به تو عطا کنم؟ گفت: نه، آن روز که نیاز داشتم محرومم کردى، الآن که از دنیا مى‏ روم چه نیازى دارم. عثمان گفت: پس اجازه بده چیزى به تو عطا کنم تا براى دخترانت به ارث بماند. او گفت: آنها هم نیازى ندارند. زیرا به دخترانم چیزى آموخته ‏ام که هرگز نیازمند نمى‏ شوند. به آنان سفارش کرده ‏ام سوره واقعه بخوانند که از پیامبر شنیدم هر کس هر شب آن سوره را تلاوت کند، فقر و بدبختى به او نمى ‏رسد. 📌 پیام ها 🌿 در وقوع قیامت و زلزله‏ هاى سخت آن تردیدى نیست. «اذا وقعت» («اذا» و فعل ماضى در مواردى بکار مى‏رود که قطعى الوقوع باشد.) 🌿 قیامت، تنها واقعه‏ اى است که نظیر و مانند ندارد. «الواقعة» 🌿 در تبلیغ، آنگاه که در مقام هشدار به امرى مهم هستیم، با حذف همه مقدّمات، به اصل مطلب بپردازیم. «اذا وقعت الواقعة» (نظیر آیاتِ «الحاقّة»، «اذا الشّمس کوّرت»)
🌿 انکار قیامت، فقط در دنیا و در شرایط رفاه و غفلت است، همین که نشانه‏ هاى قیامت آشکار شود، دیگر کسى آن را انکار نمى‏کند. «لیس لوقعتها کاذبة» 🌿 تا فرصت هست، قیامت را باور کنیم که پس از وقوع، نتیجه‏اى جز شرمسارى ندارد. «لیس لوقعتها کاذبة» 🌿 قیامت، هنگامه‏ فروپاشى پندارها و تجلّى حقایق است. (شکست و سقوط عدّه‏اى و پیروزى و صعود عدّه‏اى دیگر) «خافضة رافعة» 🌿 زلزله قیامت بسیار سخت و بزرگ است. «اذا رجّت الارض رجّاً» 🌿 در آستانه قیامت، وقوع زلزله‏ ها و رانش‏ هاى زمین و کوهها حتمى است. «اذا وقعت... رجت الارض... بُست الجبال... » 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۷ تا ۱۶ سوره واقعه 🕊 🍃 وَكُنتُمْ أَزْوَاجاً ثَلَاثَةً (۷)🍃 🍃فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ (۸)🍃 🍃وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ (۹)🍃 🍃وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ (۱۰)🍃 🍃 أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ (۱۱)🍃 🍃فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (۱۲)🍃 🍃ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ (۱۳)🍃 🍃وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ (۱۴)🍃 🍃عَلَي سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ (۱۵)🍃 🍃مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ (۱۶)🍃 ترجمه : 🍃 و (در آن روز) شما سه گروه باشيد.🍃 🍃پس (گروه اول) اصحاب يمين (گروه دست راستى) هستند، اصحاب يمين چه گروهى هستند! (گويى تجسّم سعادتند.)🍃 🍃و (دسته دوم دسته سمت چپ) اصحاب شقاوتند، آن اصحاب شقاوت چه هستند؟ (گويى تبلور بدى هايند.)🍃 🍃(گروه سوم) پيشگامانى (در خيرات هستند كه در گرفتن پاداش نيز)، پيشگامند.🍃 🍃آنان مقرّبان درگاه خداوند هستند.🍃 🍃در باغ هاى پرنعمت خواهند بود.🍃 🍃(آنان) گروه زيادى از پيشينيان (و امّت هاى قبل) خواهند بود🍃 🍃و گروه كمى از متاخّرين.🍃 🍃بر تخت هايى چيده شده و مرصّع🍃 🍃در حالى كه روبروى يكديگرند، تكيه داده اند.🍃 «ميمنة» از «يُمن» به معناى بركت و سعادت و «مشئمة» از «شؤم» به معناى شقاوت است، بعضى گفته اند: مراد از اين دو كلمه، سمت راست و چپ است. زيرا در قيامت، نامه خوبان به دست راست و نامه تبه كاران به دست چپشان داده مى شود. چنانكه دليل نام گذارى يَمَن و شام، آن است كه يمن، در سمت راست كعبه و شام، در سمت چپ كعبه واقع شده است. «ثُلّة» به معناى گروه و جماعت است كه به قرينه آيه «و قليل من الاخرين» مراد از آن، جماعتى بزرگ است. «سُرر» جمع «سَرير» به تختى كه سرورآور باشد گفته مى شود. «موضونة» به معناى چيده شده و جواهرنشان است. امام باقرعليه السلام فرمود: تخت هاى بهشتيان، بافته هايى از درّ و ياقوت در ميان دارد. فرشتگان همه يك دست مؤمن و تسليم فرمانند، «يفعلون ما يؤمرون» جنّيان به دو دسته مؤمن و كافر تقسيم مى شوند، «و انّا منّا المسلمون و منّا القاسطون» ولى انسان ها سرانجام به سه گروه تقسيم مى شوند. «كنتم ازواجا ثلاثة» چنانكه در سوره فاطر نيز مردم سه دسته تقسم شده اند. «فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخيرات» يك گروه، افراد ظالم و گنهكار، يك گروه، افراد متوسط و ميانه، يك گروه، افراد عالى و ممتاز. در قرآن كريم، براى سبقت و پيشى گرفتن از ديگران مصاديقى بيان شده است، از جمله: سبقت در ايمان. «سبقونا بالايمان» سبقت در انفاق و جهاد. «لايستوى منكم مَن أنفق من قبل الفتح و قاتل اولئك اعظم درجةً من الّذين انفقوا من بعد و قاتلوا» ،«و فى ذلك فليتنافس المتنافسون» سبقت در كارهاى نيك. «فاستبقوا الخيرات» سبقت در نعمات موعود الهى در بهشت. امام باقرعليه السلام، مصداق بارزِ «السّابقون السّابقون» را، انبيا و حضرت على (عليه السلام)، يكى از مصاديق آن را، سبقت گيرندگان به سوى نمازهاى پنج گانه دانسته اند. منظور از قرب در آيه «أولئك المقرّبون»، قرب منزلت است نه منزل و مكان. قرب به خداوند با ادّعا حاصل نمى شود، راه و روش و دليل دارد، يهوديان مى گفتند: ما مقرّبان درگاه خدا هستيم. «نحن أبناء اللّه و أحباؤه» ولى قرآن مى فرمايد: مقرّبان كسانى هستند كه در كمالات پيشقدم باشند. «و السّابقون السّابقون أولئك المقرّبون» در تقسيم بندى سه گروه، نام سابقون متأخّر آمده، شايد به دليل آن كه تعدادشان كمتر است، ولى در تجليل، ابتدا از آنان تجليل شده است، سپس از اصحاب يمين و ديگران، چون مقامشان والاتر از ديگران است. 📌 پیام ها 🌿 حضور در قيامت و كيفيّت محشور شدن، به قدرى حتمى است كه گويا در گذشته محقق شده است. «كنتم أزواجاً ثلاثة» 🌿 در شيوه تبليغ و آداب گفتگو، ابتدا بيانِ خلاصه ى مطلب و سپس تفصيل آن، مطلوب است. «كنتم أزواجاً ثلاثة - فاصحاب - فاصحاب - و السّابقون» 🌿 نيك بختى يا بدبختى، سعادت يا شقاوت، در قيامت دائمى است. «فاصحاب الميمنة... فاصحاب المشئمة» (كلمه «اصحاب» جمع «صاحب» به معناى مصاحب و ملازم و جدا نشدنى است) 🌿 سبقت در ايمان و عمل و خيرات ونيكى ها ارزش است. «والسّابقون السّابقون» 🌿 كسانى كه در دنيا به سوى خيرات سبقت مى گيرند، در آخرت براى دريافت پاداش مقدّم ترند. «السّابقون...أولئك المقرّبون» 🌿 پيشگامان در نيكى ها، بايد در جامعه مقرّب باشند. «أولئك المقرّبون» 🌿 بهشت، محلّ كاميابى هاى مؤمن است. «جنات النّعيم» 🌿 مقام معنوى، بالاتر از كاميابى مادّى است. ابتدا فرمود: آنان مقرّب درگاه ما هستند، «أولئك المقرّبون» سپس فرمود: در باغ هاى بهشتى قرار مى گيرند. «فى جنّات النّعيم» 🌿 پيش كسوتان و پيشينيانِ صالح فراموش نشوند. «ثلّة من الاولين» 🌿 براى برانگيختن شوق و علاقه، بيان خصوصيات بهشت لازم است. (كيفيّت تخت ها «موضونة» چگونگى نشستن «متقابلين»)
🌿 شيوه نشستن بهشتيان، نشستنِ گرداگرد است تا افراد روبروى يكديگر قرار گيرند و چهره به چهره شوند. «متقابلين» 🌿 از آداب پذيرايى، فراهم نمودن جايى است كه مهمان در آن احساس راحتى كند. «على سرر... متّكئين عليها» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا