eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
63 عکس
13 ویدیو
67 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴۱ تا ۴۸ سوره واقعه 🕊 🍃 وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ (۴۱)🍃 🍃فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ (۴۲)🍃 🍃وَظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ (۴۳)🍃 🍃لَّا بَارِدٍ وَلَا كَرِيمٍ (۴۴)🍃 🍃إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ (۴۵)🍃 🍃َكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَي الْحِنثِ الْعَظِيمِ (۴۶)🍃 🍃وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَاباً وَعِظَاماً أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (۴۷)🍃 🍃أَوَ آبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ (۴۸)🍃 ترجمه : 🍃 و (اما) ياران دست چپ، چه هستند ياران دست چپ (شقاوتمندان و نامه به دست چپ داده شدگان).🍃 🍃در ميان باد سوزان و آب داغ.🍃 🍃و سايه اى از دود غليظ و سياهند.🍃 🍃كه نه خنك است و نه سودبخش.🍃 🍃البتّه آنان پيش از اين (در دنيا) نازپرورده و خوشگذران بودند.🍃 🍃و همواره بر گناه بزرگ پافشارى مى كردند.🍃 🍃و پيوسته مى گفتند: آيا هنگامى كه ما مرديم و به صورت خاك و استخوان شديم. آيا حتماً ما برانگيخته مى شويم؟🍃 🍃و آيا نياكان ما (نيز برانگيخته مى شوند)؟🍃 «سَموم» باد سوزانى است كه مثل سم در بدن نفوذ كند و «مسام» به سوراخ هاى ريز بدن گفته مى شود. «حَميم» به معناى آب جوشان و بسيار داغ و «يَحموم» دود غليظ سياه است. «مُترف» به معناى فرد برخوردار از نعمت هاى زياد كه گرفتار غفلت و طغيان شود. «حِنث» به معناى گناه بزرگ است و بيشتر در مورد پيمان شكنى و تخلّف از سوگند بكار مى رود. «يُصرّون» از «اصرار» است. اين لغت چهار مرتبه در قرآن آمده و در مورد اصرار بر انجام گناه است. در قيامت، «اصحاب شمال» در عذاب و شكنجه بسيار قرار دارند: باد سوزان، آب جوشان و دود سياه، غليظ و سوزان. «سموم و حميم و ظل من يحموم» هنر قرآن به گونه اى است كه آينده و حوادث قطعى آن را همچون گذشته ترسيم مى كند. آن گونه قيامت را مطرح مى كند كه گويى مجرمان حاضر و در دادگاه محاكمه و پرونده آنان بسته و فرمان صادر شده است. مقايسه بهشتيان و دوزخيان در اينجا با توجّه به آيات متعدّد، ميان جايگاه اصحاب يمين در بهشت و اصحاب شمال در جهنّم مقايسه اى مى كنيم: براى اصحاب يمين: براى اصحاب شمال: سايه اى ممتد و دائم. «فى ظلّ ممدود» سايه اى از دود سياه. «ظلّ من يحموم» ميوه هايى مجاز و مدام. «لامقطوعة نه خنك و نه سودمند. «لابارد و لاممنوعة» نوشيدنى هايى پاكيزه. «شراباً طهورا» آبى همچون فلز گداخته. «بماء كالمهل» رودهايى از آب. «أنهار من ماء» در آرزوى آب. «افيضوا علينا من الماء...» رودهايى از شير. «أنهار من لبن» آبى سوزان و زهرآلود. «حميم و غساق» رودهايى از شراب. «أنهار من خمر» آبى چرك و خون آلود. «من غِسلين» رودهايى از عسل. «أنهار من عسل مصفّى» آبى پست. «ماء صديد» دو بهشت و باغ بزرگ. «جنّتان» مكانى تنگ. «مكاناً ضيّقا» برخوردهايى با سلام و سلامتى. «الا قيلاً لعنت و نفرين به يكديگر. «كلّما دخلت سلاماً سلاما» امةّ لعنت اختها» ورودى با احترام. «طبتم فادخلوها» ورودى با قهر و نفرت. «خذوه فغلّوه» برخوردارى از رحمت و درود الهى. «سلام توهين و بايكوت. «قال اخسئوا فيها قولاً من ربّ رحيم» و لاتكلّمون» پذيرايى كنندگانى بى نظير. «يطوف عليهم، گردش در ميان آتش و آب سوزان. «يطوفون ولدان مخلّدون» بينها و بين حميم آن» 📌 پیام ها 🌿 در قيامت دسته اى از مردم اهل شقاوتند و نامه عملشان را در دست چپ دارند. «و أصحاب الشّمال» 🌿 وضع دوزخيان به قدرى هولناك است كه مايه ى شگفتى و تعجب مى شوند. «ما أصحاب الشّمال» 🌿 عذاب هاى قيامت، بسيار سخت است. («سموم» و «حميم» نكره آمده كه نشانه سختى و عظمت است.) 🌿 خوشگذرانان سرمست بدانند كه كاميابى هاى غافلانه، آنان را به چه ذلّت و نكبت و زجرى خواهد كشيد. «مترفين - فى سموم و حميم و ظل من يحموم» 🌿 آنچه گناه را سنگين و خطرناك تر مى كند، اصرار بر آن است. «يصرّون على الحنث العظيم» 🌿 خداوند عادل است و عذاب بر پايه عملكرد خود انسان است. اگر خلافكاران سه نوع شكنجه دارند: بادى سوزان، آب داغ وسايه داغ، به خاطر آن است كه سه خلاف پيوسته دارند. «كانوا... مترفين... كانوا يصرّون على الحنث... كانوا يقولون» 🌿 رفاه و عيّاشى، بستر ارتكاب گناه و ترديد در معاد است. «مترفين... يصرّون... ءاذا متنا...» 🌿 منكران معاد، دليل بر انكار ندارند و تنها بعيد مى شمردند. «ءاذا متنا...» 🌿 خطر آنجاست كه انسان، ترديد نابجاى خود را در جامعه گسترش دهد و عامل انحراف ديگران شود. «كانوا يقولون ءاذا متنا و كنّا ترابا» 🌿 افراد شبهه افكن، دامنه ترديد را توسعه مى دهند. «أوَ آباؤنا الاولون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴۹ و ۵۰ سوره واقعه 🕊 🍃 قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ (49)🍃 🍃لَمَجْمُوعُونَ إِلَي مِيقَاتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ (50)🍃 ترجمه : 🍃 بگو: همانا پيشينيان و آيندگان.🍃 🍃هر آينه به سوى وعدگاه روز معيّنى گردآورى خواهند شد.🍃 📌 پیام ها 🌿 بايد به شبهات، حتى اگر از سر عناد هم باشد، پاسخ قاطع داد. «يقولون... قل انّ الاوّلين و الاخرين» 🌿 قدرت خداوند در محشور كردن گذشتگان وآيندگان يكسان است. «انّ الاوّلين و الاخرين لمجموعون» 🌿 همه مردم در يك روز مشخّص جمع مى شوند. «يوم معلوم» 🌿 گرچه زمان قيامت در نزد ما نامعلوم است، امّا نزد خداوند مشخّص است. «يوم معلوم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۵۱ تا ۵۶ سوره واقعه 🕊 🍃 ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ (۵۱)🍃 🍃لَآكِلُونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ (۵۲)🍃 🍃فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ (۵۳)🍃 🍃فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ (۵۴)🍃 🍃فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ (۵۵)🍃 🍃هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ (۵۶)🍃 ترجمه : 🍃 همانا، اى گمراهان انكار كننده!🍃 🍃حتماً از درختى (بد منظر و بد طعم و بد بو)كه زقّوم است خواهيد خورد.🍃 🍃آنگاه شكم ها را از آن پر خواهيد كرد.🍃 🍃و روى آن از آب جوشان مى نوشيد.🍃 🍃پس مانند شتران عطش زده مى نوشيد.🍃 🍃اين است پذيرايى (ابتدايى) آنان روز قيامت.🍃 «زقّوم»، نام گياه تلخ و بدبو و بدطعم است كه شيره آن اگر به بدن برسد، بدن متورم مى شود. اين گياه، غذاى دوزخيان است. «نُزُل» به آن چيزى گفته مى شود كه براى پذيرايى مقدّماتى مهمان آماده مى شود و «هيم» نام مرضى است كه شتر به آن گرفتار مى شود و هر چه آب مى نوشد سيراب نمى شود تا بميرد، همچنين به زمين ريگزار گفته مى شود كه هر چه آب در آن بريزند فرو مى رود. غذاهاى تلخ دنيوى را انسان يا نمى خورد كه در آخرت گنهكار بايد بخورد. «لآكلون» يا كم مى خورد، كه در آخرت بايد سير بخورد، «فمالئون منها البطون»، يا با غذاى ديگر جبران مى كند، كه در آخرت غذاى ديگرش آب جوش است، «من الحميم» و يا با بى ميلى مى خورد، كه در آن روز مثل شتر تشنه به آب رسيده مى خورد. «شرب الهيم» 📌 پیام ها 🌿 دوزخيان، از سخت ترين خطاب هاى تحقيرآميز برخوردارند. «أيّها الضّالون المكذّبون» 🌿 اصحاب شمال، گمراهان هستند، «أيّها الضّالّون» كه ما در هر نماز از خدا مى خواهيم از آنان نباشيم. «و لا الضّالّين» 🌿 بدتر از گمراهى، تكذيب كردن است وگرنه بسيارى از گمراهان، توفيق هدايت مى يابند. «الضالّون المكذّبون» 🌿 تمام تحقيرهاى روانى و عذاب جسمانى، پذيرايى مقدّماتى اصحاب شمال است! پس پذيرايى اصلى چيست؟ «هذا نزلهم» 🌿 خداوند عادل است و كيفرهاى او عادلانه. همه سختى ها نتيجه عملكرد خود انسان است و آن روز، روز كيفر و پاداش است. «يوم الدين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵۷ تا ۶۰ سوره واقعه 🕊 🍃 نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ (۵۷)🍃 🍃أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ (۵۸)🍃 🍃أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ (۵۹)🍃 🍃نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ (۶۰)🍃 ترجمه : 🍃 ما شما را آفريديم، پس چرا تصديق نمى كنيد؟🍃 🍃آيا آنچه را (در رحم) مى ريزيد ديده ايد؟🍃 🍃آيا شما آن را (به صورت انسان) مى آفرينيد يا ما آفريننده ايم؟🍃 🍃ماييم كه مرگ را در ميان شما مقدّر كرديم و هرگز (مغلوب نمى شويم) وكسى بر ما پيشى نمى گيرد.🍃 در آيات قبل بيان شد كه اصحاب شِمال در معاد ترديد داشته و مى گفتند: آيا اگر مرديم و خاك شديم، باز زنده مى شويم؟ از اين آيه به بعد خداوند نمونه هاى قدرت خود را در دنيا بيان مى كند تا استبعاد قيامت را برطرف نمايد. استدلال هاى قرآن، فراتر از زمان و مكان است و تاريخ مصرف ندارد و به مقطعى از زمان و مكانى خاص تعلق ندارد. نطفه در رحم و بذر در زمين، در هر زمان و مكان و براى همه واضح و روشن است. مخفى بودن زمان مرگ حكيمانه است و فوايدى را به دنبال دارد، از يك سوى آماده باش انسان كه هر لحظه ممكن است مرگ فرا رسد و از سوى ديگر جريان عادى زندگى، زيرا منتظر زمان معيّنى براى مرگ نيست وگرنه زندگى براى او تلخ مى شد. گرچه برخى مقدّمات توليد نسل، همچون آميزش و ريزش نطفه در رحم، به وسيله انسان است، امّا تلقيح نطفه و تخمك و رشد آن در چند مرحله و حفظ و تبديل آن به يك انسان كامل با ويژگى هاى منحصر به فرد، تنها كار خداوند است. «أ أنتم تخلقونه أم نحن الخالقون» حتى اگر بشر، در خارج از رحم همانند سازى كند، باز هم از قدرت الهى نمى كاهد و خالقيّت او را زير سؤال نمى برد، زيرا اين تأثير و تأثّر به دست تواناى خداوند است و بشر در طراحى مراحل آفرينش نقشى ندارد. 📌 پیام ها 🌿 چرا شك در معاد مى كنيد؟ كسى كه شما را آفريد بار ديگر نيز مى آفريند. «نحن خلقناكم» 🌿 با منكران و ناباوران، مستدل گفتگو كنيم. «نحن خلقناكم» 🌿 توبيخ بعد از استدلال است. اول مى فرمايد: «نحن خلقناكم» سپس توبيخ مى كند. «فلولا تصدّقون» 🌿 در استدلال، به يك دليل و نمونه بسنده نكنيم. «أفرأيتم... ءأنتم...» 🌿 در تبليغ و مجادله، با استفاده از شيوه سؤال و پرسش، وجدان مخاطبان را بيدار و به يارى فراخوانيم. «أفرأيتم... و أنتم...» 🌿 قدرت الهى، هم در آفريدن نمودار است، «نحن خلقناكم» و هم در ميراندن. «نحن قدّرنا بينكم الموت» 🌿 مرگ، يك حادثه و اتّفاق نيست، بر اساس حكمت و حساب و كتاب است. «قدرّنا بينكم الموت» 🌿 پايان عمر و زمان مرگ، تنها به دست خداست. «نحن قدّرنا بينكم الموت» 🌿 مرگ انسان نشانه ى عجز خداوند از زنده نگه داشتن نيست، بلكه تقديرى حكيمانه است. «قدّرنا بينكم الموت» 🌿 قدرت الهى مطلقه است و هيچ شخص يا قدرتى نمى تواند از مرگ فرار كرده و بر اين تقدير الهى غالب شده و بر آن پيشى بگيرد. «ما نحن بمسبوقين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۶۱ و ۶۲ سوره واقعه 🕊 🍃 عَلَي أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ (۶۱)🍃 🍃وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَي فَلَوْلَا تَذكَّرُونَ (۶۲)🍃 ترجمه : 🍃 تا مانند شما را جانشين شما كنيم وشما را در جهانى كه نمى دانيد پديدار گردانيم.🍃 🍃 شما آفرينش نخستين را دانستيد، پس چرا (به آفرينش دوباره) متذكّر نمى شويد؟🍃 📌 پیام ها 🌿 فلسفه مرگ، جايگزين شدن ديگران و پيدايش تحوّلات جديد است. «قدّرنا بينكم الموت... نبدّل امثالكم... ننشئكم...» 🌿 قدرت خداوند بر جابجايى مرگ و زندگى، دليل قدرت خداوند بر ايجاد معاد است. « فلولا تصدّقون... نبدّل أمثالكم» 🌿 دنيا عبورگاه است نه توقّف گاه. «نبدّل أمثالكم» 🌿 انسان از وضع قيامت آگاه نيست كه چه زمانى خواهد بود و در چه شرايطى حاضر مى شود. «ننشئكم فيما لاتعلمون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶۳ تا ۶۷ سوره واقعه 🕊 🍃 أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ (۶۳)🍃 🍃أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ (۶۴)🍃 🍃لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَاهُ حُطَاماً فَظَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ (۶۵)🍃 🍃إِنَّا لَمُغْرَمُونَ (۶۶)🍃 🍃بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ (۶۷)🍃 ترجمه : 🍃 آيا آنچه را كشت مى كنيد، ديده ايد؟🍃 🍃آيا شما آن را مى رويانيد يا ما روياننده ايم؟🍃 🍃اگر بخواهيم آن را خار و خاشاك مى گردانيم، پس شما از روى تعجّب مى گوييد:🍃 🍃ما زيان ديده ايم.🍃 🍃بلكه محروم و بدبختيم.🍃 «حُطام» به معنى شكستن و خرد شدن و «تفكّهون» به معناى ميوه خوردن، فكاهى گفتن و تعجب و پشيمانى آمده است. «مغرمون» از «غرامت» به معناى پرداخت خسارت و زيان ديدن است. اگر كمى دقّت كنيم، زمين، بدن انسان را به خاك تبديل مى كند ولى بذر را به خاك تبديل نمى كند. دانه درون زمين دو حركت متضاد دارد، ساقه به سوى بالا و ريشه به سوى پايين مى رود. ريشه، مواد غذايى را جذب و ساقه، موانع خود را حتى اگر سفت باشد دفع مى كند. يك دانه به چند خوشه تبديل مى شود و توليد مثل مى كند. هر نوع تغيير و تحوّلى در طبيعت، براى خداوند يكسان است. حيات يا مرگ موجودات، شيرينى يا تلخى آب، همه در نزد قدرت خداوند يكسان است. «خلقناكم... قدّرنا بينكم الموت»، «نحن الزارعون... لجعلناه حطاماً»، «تشربون... جعلناه اجاجاً» يكى از راه هاى خداشناسى، فرض خلاف وضع موجود است، چنانكه گفته اند: «تعرف الاشياء باضدادها» يعنى با تصور ضدّ هر چيزى، جايگاه و اهميّت آن چيز مشخص مى شود، مثلاً: اگر هر يك از شب يا روز طولانى شود، اگر آب ها به زمين فرو رود، اگر كشت ها همه خار شود، اگر آب ها تلخ شود و... چه كسى مى تواند آن را به وضع موجود تبديل كند؟ آرى اگر انسان به اين نكته توجّه داشته باشد كه هر چه دارد، هر لحظه در معرض تغيير و نابودى است و به پيامدهاى از دست دادن آنها بيانديشد، ارزش نعمت هاى موجود را بهتر درك خواهد كرد و به لطف و قدرت الهى بيشتر پى مى برد. 📌 پیام ها 🌿 همان قدرتى كه از يك دانه بذر، خوشه ها پديد مى آورد، مى تواند از تك سلّول انسان مرده اى دوباره او را زنده كند. «أفرأيتم ما تحرثون» 🌿 فعل و انفعالات طبيعى با اراده خداوند است. «لو نشاء لجعلناه حطاما» 🌿 برخى انسان ها، تا محصولشان خار و خاشاك نشود و سرشان به سنگ نخورد، وجدانشان بيدار نمى شود. «حُطاماً... بل نحن محرومون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا