eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۱۷ سوره حدید 🕊 🍃 ِاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ🍃 ترجمه : 🍃 بدانيد كه خداوند، زمين را پس از مرگش زنده مى كند. همانا ما نشانه هاى(توحيد و عظمت) را براى شما روشن كرديم، باشد كه تعقّل كنيد.🍃 در آيه قبل خشوع دل با ياد خدا مطرح شد، در اين آيه، زنده شدن زمين بعد از مرگ آن. در حديث مى خوانيم: مراد از حيات زمين بعد از مرگ آن، حيات زمين است با قيام حضرت مهدى عليه السلام به عدالت، بعد از مرگ آن به واسطه ى جور و ظلم. امروزه بشر به دنبال نشانه هاى حيات در ديگر كرات و سيّارات است، ولى تاكنون چيزى نيافته است. امّا حيات در سراسر كره زمين جارى است؛ در اعماق اقيانوس ها، در سطح زمين و در اوج آسمان ها. در موجودات ذرّه بينى، در انواع گياهان و حيوانات و از جمله انسان. اين آيه، يكى از نشانه هاى قدرت و عظمت الهى را، وجود حيات در اين كره خاكى برشمرده و به آن اشاره كرده است. نعمتى كه عوامل بسيارى همچون گردش زمين به دور خورشيد، فاصله زمين تا خورشيد، وجود درياها و اقيانوس ها و نزول باران در آن مؤثّر است. 📌 پیام ها 🌿 حيات معنوى، خشوع دل است و حيات مادى، بهار بعد از پائيز است. «تخشع قلوبهم... يحيى الارض» 🌿 مربّى بايد در تربيت، از مسائل طبيعى استفاده كند. «بيّنّا لكم الآيات» 🌿 در مسائل طبيعى، بايد با ديد عميق نگريست. «اعلموا... تعقلون» 🌿 قلب رقيق و عقل دقيق لازم است. خشوع قلب در كنار تعقّل و تفكّر مطرح شده است. «تخشع قلوبهم... تعقلون» 🌿 پديده هاى طبيعى، كلاس رشد انسان است. «يحيى الارض... لعلّكم تعقلون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۸ سوره حدید 🕊 🍃 إِنَّ الْمُصَّدِّقِينَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 همانا مردان و زنان صدقه دهنده و (آنان كه) به خداوند وامى نيكو داده اند، برايشان پاداشى چند برابر است و براى آنان اجرى نيكو خواهد بود.🍃 در آيه ۱۶ قلب و دل، در آيه ۱۷ فكر و انديشه و در اين آيه رفتار و كردار انسان مطرح شد، بنابر اين در تعليم و تربيت، شيوه گام به گام لازم است، در آيه ۱۶، كلام با سؤال مطرح مى شود، «الم يأن» در گام بعد سخن از آمادگى روحى و خشوع دل هاست، در گام بعد سخن از علم و تعقّل و در اين آيه، طرح مسأله با قاطعيّت است. «انّ المصّدّقين...» آرى، كمك به محرومان، نياز به دو شرط اساسى دارد: دلى كه با ياد خدا و آيات او نرم شده باشد و علم و عقلى كه آينده نگر باشد و بداند كه بعد از ريزش ها، رويش هاست، «يحيى الارض بعد موتها» و كاهش مال امروز، سبب افزايش آن است. «يضاعف... أجر كريم» 📌 پیام ها 🌿 براى دريافت الطاف الهى، هم صدقه و كمك هاى بلاعوض لازم است و هم قرض الحسنه و كمك هايى كه برگشت دارد. «المصّدقين... اقرضوا اللّه» 🌿 وام به بندگان خدا، به منزله وام دادن به خداوند است. «اقرضوا اللّه» به جاى «اقرضوا النّاس» 🌿 زن و مرد در حقّ مالكيّت و حلّ مشكلات اقتصادى و رشد معنوى و رسيدن به كمالات اخروى هم پاى يكديگرند. «ان المصّدقين و المصّدقات» 🌿 مهم نجات فقرا، از فقر است، خواه از طريق انفاق باشد از طريق قرض. «المصّدقين... اقرضوا...» 🌿 قرض وانفاق، در ظاهر كم شدن و كندن مال است، و در واقع رشد است. «يضاعف» 🌿 قرار دادن پاداش، راه تشويق مردم به كار خير است. «يضاعف... أجر كريم» 🌿 انفاق و وام، نشانه كرم است، و پاداش كريم، اجر كريم است. «المصدقين... أقرضوا... لهم اجر كريم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۹ سوره حدید 🕊 🍃 وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ🍃 ترجمه : 🍃 و كسانى كه به خدا و پيامبرانش ايمان آورده اند، آنان همان كسانى هستند كه سر تا پا صداقتند و نزد پروردگارشان گواهانند، پاداش و نورشان را دارند و كسانى كه كفر ورزيدند و آيات ما را تكذيب كردند، آنان اصحاب دوزخند.🍃 «صِدّيق» به كسى گفته مى شود كه سر تا پا راستى و درستى است و دل و زبان و عمل او يكى است و صداقت جزء خلق و خوى او شده است. در قرآن، اين لقب به كسانى همچون ابراهيم، ادريس، يوسف و مريم عليهم السلام داده شده است، ولى اين آيه راه صديق شدن را به روى همه كسانى كه اهل ايمان باشند، باز كرده است. «شهداء» به معناى گواهان است كه شامل شهيدان در جبهه ى نبرد نيز مى شود. 📌 پیام ها 🌿 ايمان به خدا و تمام انبيا، نشانه ى صداقت انسان است. «آمنوا باللّه ورسله... هم الصّديقون» 🌿 براى كسانى كه در دنيا، از نور هدايت انبيا بهره مند شده اند، در قيامت، نور خواهد بود. «لهم أجرهم و نورهم» 🌿 تشويق خوبان و تهديد بدان در كنار هم لازم است. «أولئك هم الصّدّيقون... أولئك أصحاب الجحيم» 🌿 مؤمنان، هم اجر دارند و هم نور. «أجرهم و نورهم» ولى كافران، تنها كيفر دارند. «أصحاب الجحيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۰ سوره حدید 🕊 🍃 اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ يَكُونُ حُطَاماً وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ🍃 ترجمه : 🍃 بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينت طلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزون طلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى(براى اطاعت كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.🍃 «غَيث» از «غياث» به معناى باران مفيد است، ولى «مطر» شامل باران مضرّ نيز مى شود. شايد به اين جهت كه باران، پاسخ ناله ونياز مردم است، «غيث» ناميده مى شود. «كُفّار» در اينجا به معناى كشاورزان است نه افراد بى ايمان، زيرا در اصل از «كفر» به معناى پوشاندن است و به كشاورز چون بذر افشانى كرده و آن را زير خاك مى پوشاند، كافر و كفّار نام گرفته است. «يهيج» از هيجان به دو معنا آمده است: خشكيدن گياه، جوش و خروش. «حطام» به معناى گياهى است كه از شدّت خشكيدگى مى شكند، مثل كاه. لهو و لعب بودن دنيا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است: ۱. «و ما الحياة الدّنيا الاّ لعب و لهو» ۲. «و ما هذه الحياة الدّنيا الاّ لهو و لعب» ۳. «انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو» ۴. «اعلموا انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو» شايد از جمع بندى آيات قرآن در مورد دنيا بتوان اين گونه استفاده كرد كه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مى گيرند كه مغفرت و رضوان الهى را دريافت مى نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مى شوند. اين آيه به دوران مختلف زندگى انسان(كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بيان مى كند كه در هر دوره اى از عمر، يكى از جلوه هاى دنيا، انسان را مشغول مى كند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زينت و زيبايى و دوره ميانسالى و پيرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است. در آيات قبل سخن از صدقه و قرض الحسنه بود، اين آيه موانع و عوامل بازدارنده از انفاق را بيان مى كند. 📌 پیام ها 🌿 شناخت حقيقت دنيا، به دقّت و ژرف نگرى نياز دارد. «اعلموا» 🌿 قرآن، ديدگاه انسان را نسبت به دنيا تصحيح مى كند. «و اعلموا انما الحياة الدنيا» 🌿 زيبايى هاى دنيا زودگذر است. «و زينة... تراه مصفرّاً» 🌿 دنيا، همواره بهار و پاييز دارد و هرچه رنگ دنيا داشته باشد، گرفتار برگ ريزان است. «أعجب الكفّار نباته ثمّ يهيج فتراه مصفرّا ثمّ يكون حطاماً» 🌿 بازى وسرگرمى، ويژگى زندگى دنياست ولى اگر در مسير درست قرار نگيرد، به عذاب آخرت مى رسد. «لعب و لهو... أعجب الكفّار... و فى الاخرة عذاب شديد» 🌿 زينت هاى دنيا مثل زيورهاى شخصى وخانه وماشين، اگر موجب فخرفروشى و تفاخر گردد، انسان را به دوزخ مى كشاند. «زينة وتفاخر... فى الآخرة عذاب شديد» 🌿 كثرت فرزند وافزايش جمعيّت، در صورتى ارزش است كه به كثرتِ دوزخيان منجر نشود و فرزندان، با تربيت درست بزرگ شوند. «تكاثر فى... الاولاد... و فى الآخرة عذاب شديد» 🌿 دنيا براى عده اى موجب فريب و كيفر است، «فى الاخرة عذاب شديد» براى مؤمن، اسباب رشد و تكامل و كسب مغفرت و رضوان الهى است. «انما الحياة الدنيا... و مغفرة من اللّه و رضوان» 🌿 تا لغزش ها برطرف نشود، دست يابى به رضوان الهى سخت خواهد بود. «مغفرة من اللّه و رضوان» 🌿 عذاب شديد، عكس العمل كار خود انسان است، ولى آمرزش و لطف از جانب خداست. «مغفرة من اللّه»،(مغفرت و رضوان را به خدا نسبت داد) 🌿 بايد انسان بين بيم و اميد باشد. «عذاب شديد و مغفرة من اللّه و رضوان» در تعليم و تربيت، سه اصل لازم است: تبيين، تمثيل و نتيجه گيرى. «اعلموا» براى تبيين است، «كمثل غيث» براى تمثيل و «عذاب شديد و مغفرة» نتيجه گيرى است. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۱ سوره حدید 🕊 🍃 سَابِقُوا إِلَي مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاء وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ🍃 ترجمه : 🍃 از هم سبقت بگيريد و براى رسيدن به مغفرتى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش همچون پهناى آسمان و زمين است و براى كسانى آماده شده كه به خدا و پيامبرانش ايمان دارند، اين فضل خداست، به هر كه بخواهد مى دهد و خداوند صاحب فضل و فزون بخشى بزرگ است.🍃 در آيه قبل، سخن اين بود كه نتيجه كارهاى دنيوى يا عذاب شديد است و يا مغفرت و رضوان، در اين آيه بر سبقت و پيشى گرفتن از يكديگر جهت رسيدن به فضل و رحمت الهى، تأكيد شده است. مسابقه معنوى در قرآن با كمى تأمل در آيه به شرايط و ويژگى هاى مسابقه معنوى پى مى بريم، از جمله: ⬅️ شركت براى همگان آزاد است. «سابقوا» ⬅️ مورد مسابقه معنويات است. «مغفرة» ⬅️ برگزار كننده آن، خداوند است. «سابقوا» ⬅️ جوايز آن از قبل تعيين شده است. «اُعدّت» ⬅️ زمان و مكان خاص ندارد. «سابقوا» مطلق است. ⬅️ نوع جايزه و ويژگى هاى آن روشن است. «جنّة عرضها كعرض السّماء» ⬅️ جايزه بر اساس فضل الهى است. «ذلك فضل اللّه» ⬅️ در جوايز هيچ گونه محدوديّتى نيست. «ذوالفضل العظيم» 📌 پیام ها 🌿 هنگام طرد يك امر ناپسند، بايد جايگزين مناسبى ارائه داد. «متاع الغرور... سابقوا الى مغفرة...» به جاى اين كه به سوى تفاخر و تكاثر (كه در آيه قبل بود) سبقت بگيريد به سوى مغفرت و بهشت سبقت بگيريد. 🌿 آنچه به كارهاى خير ارزش مى دهد، سرعت و سبقت است. «سابقوا...» 🌿 بخشش و آمرزش از شئون ربوبيّت است. «مغفرة من ربّكم» 🌿 اول بخشيده شدن و سپس به بهشت وارد شدن. «مغفرة... و جنّة...» 🌿 با بالا بردن شناخت و معرفت نسبت به دنيا و آخرت، انتخاب را بر مردم آسان كنيد. «فتراه مصفرّاً... ثم يكون حطاماً... جنة عرضها كعرض السّماء...» 🌿 گذشت از دنيايى كه متاعش اندك و فريبنده است، شما را به بهشتى مى رساند كه وسعتش، وسعت آسمان و زمين است. «كعرض السماء و الارض...» 🌿 ايمان به همه ى پيامبران، لازمه ايمان به خداست. «آمنوا باللّه و رسله» 🌿 بهشت، فضل خداوند به مؤمنان است. «ذلك فضل اللّه» 🌿 نسبت به بهشتى يا جهنّمى بودن افراد داورى نكنيم كه خداوند در قيامت، با فضلش رفتار مى كند و چه بسا دوزخيان نزد ما، بهشتيان نزد خداوند باشند. «يؤتيه من يشاء و اللّه ذو الفضل العظيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۲ سوره حدید 🕊 🍃 مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 هيچ مصيبتى در زمين و نه در جسم و جانتان به شما نرسد، مگر آن كه پيش ازآنكه آن را پديد آوريم در لوحى ثبت است، همانا اين امر بر خداوند آسان است.🍃 «نبرأها» از «برء» به معنى پديد آوردن است. خداوندى كه زمين را پديد آورده و انسان را آفريده است، براى آنها مشكلات و مصائبى نيز قرار داده است، همچون زلزله و قحطى و سيل براى زمين و بيمارى و جراحت و مردن براى انسان. در متون تاريخى آمده است كه يزيد به اهل بيت امام حسين عليه السلام كه در دست او اسير بودند، گفت: مصيبتى كه بر شما وارد شد بخاطر عملكرد خود شما بود و آيه ۳۰ سوره شورى را خواند كه «ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم...». امام سجاد عليه السلام در پاسخ فرمود: اين آيه درباره ما نازل نشده و سپس آيه مورد بحث را قرائت فرمود. يعنى خداوند از پيش مقرّر كرده بود كه ما چنين سختى ها و مشكلاتى را براى حفظِ دين او تحمّل كنيم. در حديث مى خوانيم: بلاها براى ظالم وسيله ادب و هشدار است، ولى براى مؤمنان وسيله آزمايش و رشد و براى انبيا وسيله دريافت درجات و براى اولياى خدا وسيله ى دريافت كرامت است. «البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للانبياء درجة و للاولياء كرامة» 📌 پیام ها 🌿 حوادث طبيعى همچون سيل و زلزله كه موجب تخريب منازل و مزارع «مصيبة فى الارض» و يا جراحات و مرگ و مير «فى أنفسكم» مى شود، بر اساس نظام از پيش پايه گذارى شده الهى است، نه امورى تصادفى كه از تحت قدرت خداوند خارج باشد. «الاّ فى كتاب من قبل ان نبرأها» 🌿 هستى، حساب و كتاب دارد و تمام پديده ها، پيش از وقوع، ثبت است. «ما أصاب... الاّ فى كتاب» 🌿 هيچ حادثه اى براى خداوند تازگى ندارد. «فى كتاب من قبل ان نبرأها» 🌿 از احاطه خداوند بر تمام حوادث طبيعى تعجّب نكنيد. «انّ ذلك على اللّه يسير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۳ سوره حدید 🕊 🍃 لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَي مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ🍃 ترجمه : 🍃 تا بر آنچه از دست داديد، تأسف نخوريد و به آنچه به شما داده شد، (سرمستانه) شادمانى نكنيد و خداوند هيچ متكبر فخرفروشى را دوست ندارد.🍃 «مختال» به معناى تكبرى است كه بر اساس توهّم و تخيل بزرگى باشد. اين آيه دليل آيه قبل است. يعنى اين كه به شما خبر داديم كه حوادث را پيش از آنكه حادث شوند مقرر كرده و نوشته ايم، براى آن است كه ديگر به خاطر نعمتى كه از دست مى دهيد اندوه مخوريد و به خاطر نعمتى كه خدا به شما مى دهد، خوشحالى نكنيد و بدانيد كه نعمت ها امانت الهى است كه به شما سپرده شده است، نه اينكه به مواهب الهى پشت پا بزنيم و از آنها بهره نگيريم، بلكه اسير آن نشده و آن را هدف و مقصد خود ندانيم. تمام حوادث تلخ و شيرين، همچون پلّه هايى از سنگ هاى سياه و سفيد، براى بالا رفتن و به كمال رسيدن است و بايد بدون توجّه به رنگِ پلّه ها، به سرعت از آن گذشت. كارمند بانك، يك روز مسئول گرفتن پول از مردم و روز ديگر مسئول پرداخت است. نه روز اول خود را مى بازد و نه روز دوم خوشحالى مى كند، زيرا مى داند او كارمندى امين بيش نيست. خداوند با مقرّر كردن حوادث و فراز و نشيب ها مى خواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد كه تلخى ها و شيرينى ها در آن اثر نكند، چنانكه حضرت زينب (عليها السلام) بعد از حوادث كربلا فرمود: من به جز زيبايى چيزى نديدم، «و ما رأيتُ الا جميلا» و امام حسين عليه السلام در گودال قتلگاه و در آخرين لحظات زندگى اش فرمود: خداوندا! راضى هستم به حكم تو و بردبارم بر بلا و امتحان تو، «رضاً بقضائك، صبراً على بلائك» و امام على عليه السلام اشتياق و انس خود را به شهادت از انس كودك به سينه مادر بيشتر مى داند. «و اللّه لابن ابى طالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه» اگر حوادث را براساس علم و حكمت خدا بدانيم نه اتفاقى و بى دليل و اگر حكمت بروز حوادث را بدانيم، حسد نمى ورزيم، حرص نمى زنيم، دشمنى نمى كنيم و عصبانى نمى شويم زيرا مى دانيم كه صحنه ها از قبل طراحى حكيمانه شده است. اگر بدانيم عطاى نعمت، مسئوليّت و وظيفه به دنبال مى آورد، از داشتن آن شاد نمى شويم و اگر بدانيم گرفتن نعمت، جبرانش در قيامت است، از فوت شده ها غمناك نمى شويم. حضرت على عليه السلام فرمودند: تمام زهد در دو كلمه قرآن است، سپس اين آيه را تلاوت كرده و فرمودند: و آنچه از دست داديد تأسف نخوريد و بر آنچه به شما داده مى شود، دلخوش نباشيد وكسى كه چنين باشد، زاهدى جامع الاطراف است. 📌 پیام ها 🌿 حوادث، هدفدار است. «ما أصاب من مصيبة... لكيلا تأسوا على ما فاتكم...» 🌿 نعمت ها از خداوند است، «آتاكم» ولى سلب نعمت به خداوند نسبت داده نشده است. «ما فاتكم» 🌿 علم به آثار و اهداف حوادث، سبب آرامش است. «فى كتاب من قبل ان نبرءها... لكيلا تأسوا» 🌿 خداوند از ثبت حوادث در لوح محفوظ خبر داده تا بندگان غصّه نخورند و مغرور نشوند. «لكيلا تأسوا... و لاتفرحوا» 🌿 غم و شادى طبيعى بد نيست، اندوه خوردن بر گذشته ها و يا سرمست شدن به داشته ها مذموم است. «لكيلا تأسوا... و لاتفرحوا» 🌿 كسى كه از مقدّرات الهى غافل است، گمان مى كند فضيلتى دارد كه خداوند به خاطر آن به او نعمت داده و لذا بر ديگران فخر مى فروشد. «مختال فخور» 🌿 خيال هاى درونى، مقدّمه فخر فروشى هاى بيرونى است. «مختال فخور» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402