eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۲۳ سوره حشر 🕊 🍃 هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ🍃 ترجمه : 🍃 اوست خداى يكتا كه معبودى جز او نيست، فرمانروا، منزّه از هر عيب، سلامت بخش، ايمنى بخش، مسلّط بر همه چيز، قدرتمندِ شكست ناپذير، صاحب جبروت و كبريايى. منزّه است از هر چه براى او شريك قرار مى دهند.🍃 «مَلِك» به معناى مالك امور مردم و اختياردار حكومت آنان است. «قدّوس» به معناى پاك و منزّه از هر عيب و نقص، «مهيمن» به معناى صاحب سلطه و سيطره و مراقبت است. «جَبّار» به دو معناى قادر بر جبر و جبران كننده آمده است. «سلام» يعنى كسى كه با سلام و عافيت برخورد مى كند، نه با جنگ و ستيز و يا شرّ و ضرر. «مؤمن» نيز يعنى كسى كه به تو امنيّت مى دهد و تو را در امان خود حفظ مى كند. حاكمان بشرى سر تا پا عجز و نياز و محدوديّت و نقص هستند و مردم از آنان در امان نيستند. امّا خداوند متعال، فرمانروايى است كه هم قداست دارد و از هر عيب و نقصى به دور است، هم ايمنى بخش است، هم بر همه چيز سيطره و نفوذ دارد، داراى قدرتى نفوذناپذير است، جبران كننده است و عظمت و كبريايى دارد. 📌 پیام ها 🌿 يكتا معبود هستى، كسى است كه فرمانروايى مطلق دارد. «هو اللّه الذى لا اله الاّ هو الملك» 🌿 فرمانروايى خداوند، از هر گونه ظلم و كاستى به دور است و مملوّ از قداست مى باشد. «القدوّس السلام» 🌿 خداوند هيچ گونه ضررى به خلق خود نمى زند. «السلام» 🌿 خداوند، احاطه كامل بر هستى دارد. «المهيمن» 🌿 پندارهاى مشركان درباره ى خداوند، نادرست است. «سبحان اللّه عما يشركون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۴ سوره حشر 🕊 🍃 هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَي يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ🍃 ترجمه : 🍃 اوست خداوندِ آفريننده، پديدآورنده و صورت بخش، بهترين نام ها و صفات براى اوست. آنچه در آسمان ها و زمين است، تسبيح گوى اويند و اوست تواناى بى همتا و با حكمت.🍃 «بارئ» به معناى پديد آورنده اى است كه پديده هايش از يكديگر متمايز و متفاوت باشند. اين تنها سوره اى است كه آغاز و پايانش با تسبيح الهى است. «سبّح للّه... يسبّح له...» آيه اول آن سخن از عزّت و حكمت است و آيه آخر آن با عزيز حكيم پايان يافت. 📌 پیام ها 🌿 خداوند، آفريننده اى است كه در آفرينش مخلوقاتش، از كسى يا جايى الگوبردارى نكرده است، بلكه خود، صورت بخش پديده هاست. «الخالق البارى ء المصوّر» 🌿 كسى كه تمام كمالات را داراست، سزاوار تسبيح همه هستى است. «له الاسماء الحسنى يسبّح له...» 🌿 تسبيح موجودات، نشانه نوعى علم و شعور در هستى است. «يسبّح له ما فى السّموات و الارض» 🌿 تسبيح موجودات، تذكّرى به انسان هايى است كه اهل تسبيح نيستند. «يسبّح له ما فى السّموات و الارض» 🌿 قدرت خداوند همراه با حكمت است نه ستم و تجاوز. «هو العزيز الحكيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره حشر به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا شب تفسیر سوره ی ممتحنه رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ سوره ممتحنه 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَاداً فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاء مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ🍃 ترجمه : 🍃 اى كسانى كه ايمان آورده ايد! دشمن من و دشمن خود را دوست نگيريد. شما با آنان طرح دوستى مى افكنيد، در حالى كه آنان نسبت به حقّى كه براى شما آمده است، كفر ورزيده اند. (علاوه بر آن كه) آنان شما و پيامبر را به خاطر ايمان به خدا كه پروردگار شما است، (از مكّه) اخراج و آواره نموده اند. اگر شما براى جهاد در راه من وطلب رضاى من (از وطن) بيرون آمده ايد (با آنان دوستى نكنيد). شما مخفيانه دوستى خود را به آنان مى رسانيد در حالى كه من به آنچه مخفيانه و آنچه آشكارا انجام دهيد آگاه ترم و هر كس از شما چنين كند، قطعاً از راه راست گم گشته است.🍃 كلمه ى «عدّو» هم به يك نفر و هم به گروهى از افراد اطلاق مى شود، ولى در اينجا مراد، گروه است؛ زيرا در مقابل آن، كلمه ى «اولياء» كه جمع است، به كار رفته است. مراد از اخراج پيامبر(صلى الله عليه وآله) و مسلمانان، بدرفتارى با آنان بود تا جايى كه پيامبر و مسلمانان براى رهايى از بدرفتارى كفّار، خودشان از مكّه خارج شدند. در تفاسير مى خوانيم: يكى از ياران پيامبر(صلى الله عليه وآله)، نامه اى را به زنى داد تا براى مشركان مكّه ببرد و آنان را از تصميم پيامبر(صلى الله عليه وآله) مبنى بر فتح مكّه آگاه كند. جبرئيل، موضوع را به رسول اكرم خبر داد و پيامبر(صلى الله عليه وآله)، حضرت على (عليه السلام)، و جمع ديگرى را براى پس گرفتن نامه از آن زن، به سوى مكّه فرستاد و فرمود: «در فلان منطقه آن زن را خواهيد يافت». گروه اعزامى حركت كردند و در همان نقطه اى كه پيامبر فرموده بود، آن زن را يافتند و سراغ نامه را از او گرفتند. زن از وجود چنين نامه اى اظهار بى اطلاعى كرد. بعضى از اصحاب، سخنان زن را باور كردند و خواستند به مدينه برگردند، امّا حضرت على (عليه السلام) فرمود: «نه جبرئيل به پيامبر دروغ گفته و نه آن حضرت به ما، بنابراين قطعاً نامه ى مورد نظر در نزد اين زن است». سپس شمشير كشيد كه نامه را بگيرد. زن كه مسئله را جدّى ديد، نامه را از ميان موهاى سرش بيرون آورد و آن را تحويل داد. نامه را نزد پيامبر(صلى الله عليه وآله) آوردند. حضرت، نويسنده ى نامه - حاطب بن ابى بلتعه - را احضار و او را توبيخ كرد. حاطب گفت: من خائن نيستم ولى از آنجا كه بستگانم در مكّه و در ميان مشركان به سر مى برند، خواستم دل مشركان را به دست بياورم تا بستگانم در آسايش به سر برند. پيامبر(صلى الله عليه وآله) او را بخشيدند و اين آيات نازل شد. جالب اين كه اين زن از مكّه به مدينه آمد و از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) تقاضاى كمك كرد. حضرت از او پرسيد: آيا به اسلام ايمان آورده اى؟ گفت: نه. فرمود: آيا از مكّه هجرت كرده اى تا به مهاجران ملحق شوى؟ گفت: نه. پرسيد: پس چرا به مدينه آمده اى؟ گفت: براى دريافت كمك از شما. حضرت فرمود: پس جوانانى كه در مكّه دور تو بودند، چه شدند؟ (اشاره به اين كه تو در مكّه خواننده بودى و مشتريان جوان داشتى)! گفت: بعد از شكست مردم مكّه در جنگ بدر، ديگر كسى به سراغم نيامد (كنايه از عمق تأثير شكست در روحيه ى مردم). حضرت دستور داد تا به او كمك كنند. (آرى، دستور كمك به غريبه گرچه كافر باشد). از اين ماجرا معلوم مى شود كه حفظ اسرار نظامى به قدرى لازم است كه حضرت على (عليه السلام) حامل نامه را به كشتن تهديد كرد و فرمود: «لاَردنَّ رأسك الى رسول اللّه صلى الله عليه وآله» سرت را براى رسول خدا مى فرستم! دشمن شناسى قرآن در آيات متعدّدى از برنامه ها و توطئه هاى دشمن خبر مى دهد و وظيفه ى مسلمانان را به آنان گوشزد مى نمايد: الف) افكار و آرزوهاى دشمن: «لتجدنّ اشدّ النّاس عداوةً للّذين آمنوا اليهود والّذين أشركوا» قطعاً سخت ترين دشمنان اهل ايمان را يهوديان و مشركان خواهى يافت. «ما يودّ الّذين كفروا من أهل الكتاب و لا المشركين أن ينزل عليكم من خير من ربّكم» نه كفّار از اهل كتاب ونه مشركان، هيچ كدام دوست ندارند كه از طرف پروردگارتان به شما هيچ خيرى برسد. «ودّوا لو تدهن فيدهنون» آرزو دارند كه شما نرمش نشان دهيد تا با شما سازش كنند. «ودّوا ما عنتم» آرزو دارند كه شما در رنج قرار گيريد. «ودّ الّذين كفروا لو تغفلون عن أسلحتكم و امتعتكم...» آرزو دارند كه شما از اسلحه و سرمايه خود غافل شويد.
ب) توطئه هاى دشمن: «انّهم يكيدون كيداً» مخالفان، هرگونه توطئه اى را بر ضدّ شما به كار مى برند. «يشترون الضّلالة و يريدون ان تضلّوا السّبيل» آنان گمراهى را مى خرند و مى خواهند شما نيز گمراه شويد. ج) رفتار دشمن: «انّ الكافرين كانوا لكم عدوّاً مبيناً» كافران دشمنان آشكار شمايند. «يخادعون اللّه والّذين آمنوا» با خدا و مؤمنان خدعه مى كنند. «ان يثقفوكم يكونوا لكم اعداء» اگر بر شما مسلّط شوند، دشمن شما مى گردند. «آمنوا بالّذى انزل على الّذين آمنوا وجه النهار واكفروا آخره لعلّهم يرجعون» به آنچه كه بر مؤمنان نازل شده صبحگاهان ايمان بياوريد و شامگاهان از ايمان برگرديد (تا شايد مؤمنان نيز در حقانيّت دين مردّد شده و) برگردند. د) وظيفه ى مسلمانان در برابر دشمن: «هم العدوّ فاحذرهم» آنان دشمنند پس از آنان حذر كن. «واعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة...» آنچه توان داريد براى مقابله با دشمن آماده كنيد. «لا تتّخذوا بطانة من دونكم لايألونكم خبالاً» غير خودى ها را محرم اسرار نگيريد كه رعايت نمى كنند. 📌 پیام ها 🌿 جامعه ايمانى حق ندارد با دشمنان خدا، رابطه دوستانه و صميمانه داشته باشد. «يا أيّها الّذين آمنوا لاتتخذوا عدوّى و عدوّكم أولياء» 🌿 ايمان به خداوند با برقرارى پيوند دوستى با دشمن خدا سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتتّخذوا عدوّى... أولياء» 🌿 دشمن خدا در حقيقت دشمن مؤمنان نيز هست. «عدوّى و عدوّكم» 🌿 گرچه كفّار دشمن ما هستند، ولى دليل اصلى متاركه ى ما با آنان، دشمنى آنها با خداست. كلمه ى «عدوّى» قبل از «عدوّكم» آمده است. 🌿 القاى مودّت و ابراز دوستى با دشمنان، جرأت آنان را در برابر مؤمنان بيشتر مى كند. «تلقون اليهم بالمودّة و قد كفروا بما جاءكم من الحقّ» 🌿 اوامر و نواهى خود را به طور مستدل بيان كنيد. «لاتتخذوا... قد كفروا... يخرجون الرسول و ايّاكم» 🌿 در سياست خارجى، برقرارى رابطه و قطع روابط بايد بر اساس ملاك هاى دينى باشد. «لاتتخذوا عدوّى و عدوّكم أولياء» 🌿 دين از سياست جدا نيست. (فرمان قطع رابطه با دشمنان يك دستور سياسى است كه در متن قرآن آمده است). «لاتتخذوا عدوّى و عدوّكم أولياء» 🌿 كفّار تنها در عقيده مخالف شما نيستند، بلكه كمر به حذف شما بسته اند. «كفروا... يخرجون الرّسول و ايّاكم» 🌿 دشمنى كفّار با شما به خاطر ايمان شما به خداست. «أن تؤمنوا باللّه ربّكم» 🌿 برقرارى رابطه با كفّار در صورتى جايز است كه آنها به ارزشهاى شما احترام بگذارند و در صدد توطئه نباشند. «لاتتخذوا... قد كفروا... يخرجون الرّسول» 🌿 اسلام خواهان عزّت مسلمانان است. (اظهار مودّت به گروهى كه به مكتب شما كافرند و بر ضدّ شما توطئه مى كنند، ذلّت است). «تلقون اليهم بالمودّة و قد كفروا بما جاءكم من الحق» 🌿 يك دل، دو دوستى بر نمى دارد. «ان كنتم جهاداً فى سبيلى وابتغاء مرضاتى تسرون اليهم بالمودّة» 🌿 جهاد بايد خالصانه و براى خدا باشد. «جهاداً فى سبيلى وابتغاء مرضاتى» 🌿 خداوند از ارتباطات مخفيانه با كفّار آگاه است. «أنا أعلم بما أخفيتم» 🌿 توجّه به علم خداوند، سبب كاهش گناهان است. «أنا أعلم بما أخفيتم» 🌿 در تربيت، هم امر و هم نهى، «لاتتخذوا» هم استدلال، «عدوى و عدوكم» هم انگيزه. «يخرجون الرسول و ايّاكم» و هم تهديد. «و أنا أعلم بما أخفيتم» 🌿 چه بسيارند مؤمنانى كه بد عاقبت مى شوند. «الّذين آمنوا... ضلّ سواء السّبيل» 🌿 چه بسيارند افرادى كه در آغاز رزمنده بودند، ولى در اثر رابطه با دشمنان، بد عاقبت شدند. «خرجتم جهاداً فى سبيلى و ابتغاء مرضاتى... ضلّ سواء السّبيل» 🌿 فكر تأمين منافع از طريق روابط سرّى با دشمنان دين، بيراهه رفتن و حركتى بى فرجام است. «و من يفعله منكم فقد ضلّ سواء السّبيل» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲ سوره ممتحنه 🕊 🍃 إِن يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدَاء وَيَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُم بِالسُّوءِ وَوَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ🍃 ترجمه : 🍃 اگر بر شما مسلّط شوند، دشمنان (سرسخت) شما خواهند بود و دست و زبانشان را به بدى، به سوى شما خواهند گشود و دوست دارند كه شما (از دين خود دست برداشته و) كفر ورزيد.🍃 «ثقف» به معناى پيدا كردن و روبرو شدن است. حضرت على (عليه السلام) در نامه ۵۳ نهج البلاغه خطاب به مالك اشتر مى نويسد: «ولكن احذر كلّ الحذر من عدوّك بعد صلحه فانّ العدوّ ربّما قارب ليتغفّل» حتّى بعد از صلح، از خدعه دشمن برحذر باش؛ زيرا دشمن گاهى به شما نزديك مى شود تا شما را غافلگير كند. و در غررالحكم از آن حضرت مى خوانيم: «لاتأمن عدّواً و ان شكر» از دشمن، حتّى اگر زبان به ستايش گشود، مطمئن و در امان مباش. دشمن مانند آب است كه گرچه با حرارت گرم مى شود، ولى سرانجام سرد مى شود. «... فانّه كالماء و ان اطيل سخانه بالنّار لم يمتنع من اطفائه» دليل قطع رابطه با كفّار پنج چيز است: الف) مكتب شما را قبول ندارند. «كفروا بما جاءكم من الحق» ب) رهبر و امّت را تحمّل نمى كنند. «يخرجون الرسول و ايّاكم» ج) اگر سلطه يابند، دشمنى خود را اعمال مى كنند. «ان يثقفوكم...» د) با دست و زبان، آزارتان مى دهند. «يبسطوا اليكم أيديهم و ألسنتهم» ه) مى خواهند كه شما از دين برگشته و مرتد شويد. «ودّوا لو تكفرون» 📌 پیام ها 🌿 دشمنان به دنبال سلطه همه جانبه بر شما هستند. «يثقفوكم» 🌿 خاموشى دشمن، نشانه ى دوستى او نيست بلكه فرصت ضربه زدن نيافته است. «ان يثقفوكم يكونوا لكم اعداءً» 🌿 دشمن هم تهاجم نظامى دارد، «يبسطوا اليكم أيديهم» هم تهاجم فرهنگى. «و السنتهم» 🌿 ريشه ى دست و زبان درازى هاى دشمن، خواسته هاى قلبى و درونى اوست. «يبسطوا اليكم أيديهم و ألسنتكم... ودّوا لو تكفرون» 🌿 دشمنان، در دشمنى با شما وحدت دارند. «يكونوا... يبسطوا... ودّوا» 🌿 هدف دشمن از ضربه هاى نظامى و فرهنگى، دست برداشتن شما از مكتب است. «ودّوا لو تكفرون» 🌿 تا كفر نورزيد، دشمن از شما راضى نمى شود. «ودّوا لو تكفرون» (در آيه ۲۱۷ سوره بقره نيز مى خوانيم: «لايزالون يقاتلونكم حتّى يردّوكم عن دينكم ان استطاعوا») 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا