🕊 تفسیر آیه ۵ سوره جمعه 🕊
🍃 مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ🍃
ترجمه :
🍃 كسانى كه مكلّف به تورات شدند، ولى حق آن را ادا نكردند، مانند الاغى هستند كه كتاب هايى حمل مى كند، (ولى چيزى از آن نمى فهمد.) گروهى كه آيات خدا را انكار كردند، مَثَل بدى دارند و خداوند قوم ستمگر را هدايت نمى كند.🍃
در آيات قبل سخن از بعثت بود و در اين آيه سخن از يهوديانى است كه بر اساس كتاب آسمانى خود، تورات، پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) را مى شناختند ولى لجاجت كرده و حاضر به پذيرش رسالت او نشدند.
«أسفار» جمع «سِفر» به معناى كتابى است كه از حقايق پرده بردارى مى كند. تورات، از بخش هاى مختلفى تشكيل يافته كه به هر بخش كه همانند يك سوره از قرآن مى باشد، يك «سِفر» مى گويند. مانند سِفر پيدايش.
گرچه قرآن در اين آيه، از يهوديان انتقاد مى كند، اما در واقع كنايه اى است به مسلمانان كه مبادا شما نيز قرآن را بشنويد، ولى به آن عمل نكنيد.
قرآن در چند مورد، انسان هاى نااهل را به چارپايان تشبيه كرده كه يكى از آنها عالمان بى عمل هستند كه در اين آيه به آنها اشاره شده است. «اولئك كالانعام بل هم اضل»
سعدى مى گويد:
علم چندان كه بيشتر خوانى
چون عمل در تو نيست نادانى
نه محقق بود نه دانشمند
چارپايى بر او كتابى چند
آن تهى مغز را چه علم و خبر
كه بر او هيزم است يا دفتر
حضرت على (عليه السلام) فرمود: عالمى كه به علمش عمل كند اهل نجات است و كسى كه به علمش عمل نكند، اهل هلاكت و حسرت خواهد بود و دوزخيان از بوى بد او اذيّت مى شوند و بيشترين حسرت و ندامت در دوزخ از آنِ كسى خواهد بود كه مردم را به سوى خدا دعوت كرده و آنان سخن او را پذيرفته و به بهشت وارد شده اند، ولى دعوت كننده خود به دوزخ مى رود؛ زيرا گرفتار هواى نفس و آرزوهاى طولانى شده است.
«انّ اشدّ اهل النّار ندامةً و حسرةً رجل دعا عبدا الى اللّه فاستجاب و قبل منه و اطاع اللّه فادخله اللّه الجنّة و ادخل الدّاعى النّار بتركه علمه و اتّباعه الهوى و طول الأمل»
امام صادق (عليه السلام) فرمود: «انّ العالم اذا لم يعمل بعلمه زلّت موعظته عن القلوب كما يزلّ المطر عن الصفا» موعظه عالمى كه به علمش عمل نكند از دل ها منحرف مى شود، همان گونه كه باران از روى سنگ منحرف مى شود.
امام سجاد(عليه السلام) فرمودند: در انجيل آمده است: «انّ العلم اذا لم يعمل به لم يزدد صاحبه الاّ كفرا و لم يزدد من اللّه الاّ بُعداً» به دانشمندى كه به علمش عمل نكند، جز كفر و دورى از خدا چيزى افزوده نمى شود.
در اين آيه تمثيلى تند و هشداردهنده در مورد عالمانِ بى عمل دينى مطرح شده است. پيشوايان دينى نيز در اين باره تمثيلات و تشبيهات بسيارى را بيان كرده اند كه به گوشه اى از آنها اشاره مى كنيم:
✅ عالم بى عمل، همچون شمعى است كه ديگران از نورش بهره مند مى شوند، ولى خود هلاك مى گردد.
✅ عالم بى عمل، مانند گنجى است كه انفاق نشود.
✅ عالم بد، مثل سنگى است كه در مسير آب قرار گرفته است؛ نه خود از آن مى نوشد و نه مى گذارد آب به ديگران برسد.
✅ عالم بى عمل، مانند چاه فاضلابى است كه درون آن متعفّن است.
✅ عالم بى عمل، مانند قبرى است كه ظاهرش سالم است ولى درون آن استخوان هاى پوسيده است.
گوشه اى از سيماى زشت يهود در قرآن
⬅️ سنگدل هستند: «من الّذين هادوا... اولئك الّذين لم يرد اللّه ان يطهر قلوبهم»
⬅️ رفاه طلب هستند: «لن نصبر على طعام واحد»
⬅️ در روى زمين فساد مى كنند: «يسعون فى الارض فسادا»
⬅️ حتى به خداوند تهمت مى زنند: «يد اللّه مغلولة»
⬅️ كتاب الهى را تحريف مى كنند: «يحرّفون الكلم عن مواضعه»
⬅️ هر كجا وحى طبق ميل آن ها نباشد، تكبّر مى ورزند: «افكلما جاءكم رسول بما لا تهوى انفسكم استكبرتم»
⬅️ نسبت به اهل ايمان، بيشترين كينه را دارند: «اشدّ الناس عداوة للذين آمنوا اليهود»
⬅️ انبيا را به قتل مى رساندند: «لقد اخذنا ميثاق بنى اسرائيل و ارسلنا اليهم رسلاً... فريقاً كذّبوا و فريقاً يقتلون»
⬅️ غضب شده خداوند هستند: «و باؤوا بغضب من اللّه»
⬅️ گروهى از آنان مورد لعنت حضرت عيسى و حضرت داود (علیهم السلام)بوده اند: «لُعِن الّذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داود و عيسى»
📌 پیام ها
🌿 استفاده از تمثيل در بيان حقايق، شيوه اى قرآنى است. (قرآن دانشمندان بى عمل را به الاغ تشبيه كرده است كه به ظاهر سنگين است، ولى در واقع، خفيف است). «مثل الّذين حمّلوا التوراة... كمثل الحمار يحمل اسفاراً»
🌿 افشاىِ عالمان ناصالح و زبان گشودن به انتقاد از آنان، امرى قرآنى است. «مثل الّذين حمّلوا التوراة ثم لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفاراً»
🌿 اگر عمل نكردن به تورات، انسان را تا مرز حيوانى همچون الاغ پايين مى آورد، عمل نكردن به قرآن كه كتاب برتر است، انسان را چگونه مى سازد؟ «كمثل الحمار»
🌿 در اختيار داشتن و حملِ كتاب آسمانى مهم نيست، عمل به آن مهم است. «لم يحملوها... يحمل اسفاراً»
🌿 عمل نكردن به علم و دانش خود، نوعى تكذيب عملى آن است. «بئس مثل القوم الّذين كذّبوا»
🌿 عمل نكردن به علم، نوعى ظلم است. «و اللّه لايهدى القوم الظالمين»
🌿 دليل محروميّت ها، عملكرد خود ماست. «و اللّه لايهدى القوم الظالمين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۶ سوره جمعه 🕊
🍃 قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ🍃
ترجمه :
🍃 بگو: اى يهوديان! اگر گمان مى كنيد كه تنها شما اولياى خدا هستيد نه ساير مردم، اگر (در اين پندار) راست مى گوييد، آرزوى مرگ كنيد (تا به پاداشهايى كه خداوند براى اولياى خود مقرّر كرده، برسيد!).🍃
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۷ سوره جمعه 🕊
🍃 وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ🍃
ترجمه :
🍃 ولى آنان به خاطر آنچه پيش از اين انجام داده اند، (تحريف كتاب و كتمان صفات پيامبر و...) هرگز آرزوى مرگ نخواهند كرد و خداوند به ستمگران به خوبى آگاه است.🍃
در آياتى از قرآن آمده است كه يهود، خود را برتر از ديگران و حتى خود را فرزندان خدا مى دانستند و شعار «نحن ابناء اللّه» سر مى دادند، با اين كه مردمى ثروت اندوز و دنيادوست بودند، چنانكه قرآن مى فرمايد: «احرص النّاس على حياة» اين آيه گويا با آنان مباهله مى كند كه اگر راست مى گوييد كه از اولياى خدا هستيد، بايد به استقبال مرگ برويد. شما كه مى گوييد: تنها اهل بهشت ما هستيم، «لن يدخل الجنّة الاّ من كان هوداً او نصارى»، پس چرا حاضر نيستيد آرزوى مرگ كنيد. «قل ان كانت لكم الدار الآخرة عنداللّه خالصة من دون النّاس فتمنّوا الموت ان كنتم صادقين»
چرا از مرگ مى ترسيم؟
اگر سفر به سوى آخرت را به سفرهاى دنيوى تشبيه كنيم، مى بينيم كه نگرانى هاى يك راننده در مسافرت، مى تواند دلايل مختلفى داشته باشد:
✅ الف) گاهى نگرانى به خاطر كمبود بنزين است، امّا كسى كه براى آخرت خود توشه برداشته است، نگران نيست. «تزوّدوا فانّ خير الزّاد التقوى »
✅ ب) گاهى نگرانى به خاطر وسيله نقليه مى باشد كه سرقتى است، امّا كسى كه درآمدش حلال است، نگران نيست.
✅ ج) گاهى نگرانى براى جنس قاچاقى است كه به همراه دارد، اما كسى كه بار گناه به دوش ندارد، نگران نيست.
✅ د) گاهى نگرانى براى سرعت غير مجاز است، امّا كسى كه اهل افراط و تفريط نيست، «كان امره فرطا» و زندگى اش بر اساس اعتدال و ميانه روى بوده است، «لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواماً»، ترسى ندارد.
✅ ه) گاهى نگرانى به خاطر همسفران ناشناس و نادرست است، ولى كسى كه در دنيا همراه و همنشين ابرار بوده است، نگران نيست.
✅ و) گاهى از تنها بودن در جاده مى ترسد، ولى كسى كه در كاروان ابرار قرار دارد و ارتباط او با مؤمنان است تنها نيست.
✅ ز) گاهى از نرسيدن به مقصد ترس و دغدغه دارد، ولى كسى كه معتقد است ذرّه اى از عمل او هدر نمى رود، نگران نيست. «فمن يعمل مثقال ذرّة...»
از ابوذر پرسيدند: چرا از مرگ مى ترسيم؟ فرمود: «انّكم عمّرتم الدنيا و خرّبتم الاخرة فتكرهون ان تنتقلوا من عمران الى خراب» شما دنيا را آباد و آخرت را خراب كرده ايد، پس كراهت داريد كه از آبادى به سوى خرابى برويد.
حضرت على (عليه السلام) مى فرمود: «واللّه ابن ابيطالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه» به خدا سوگند اُنس من (على) به مرگ از اُنس طفل به سينه مادرش بيشتر است. و هنگام ضربت خوردن در محراب مسجد كوفه فرمود: «فزت و ربّ الكعبة» به پروردگار كعبه سوگند كه رستگار شدم.
امام حسين (عليه السلام) ضمن خطبه مفصّلى مى فرمايند: «خُطّ الموت على ولد آدم مخطّ القلادة على جيد الفتاة» مرگ براى فرزندان آدم، مثل گردنبند بر گردن عروسان، زيباست.
گرچه خطاب اين آيه به يهوديان است، ولى آمادگى براى مرگ، وسيله اى براى سنجش همه مدّعيان ايمان و ولايت الهى است. «فتمنّوا الموت»
📌 پیام ها
🌿 خداوند، شيوه بحث و استدلال با اديان ديگر و محاجّه با مخالفان را به پيامبر و امّت او آموزش مى دهد. «قل يا ايّها الّذين هادوا»
🌿 با منطق وجدان، شبهات و برداشت هاى پوچ را پاسخ دهيد. «ان زعمتم انّكم اولياء للّه»
🌿 انحصارطلبى در امور معنوى و دينى، ممنوع است. «من دون الناس»
🌿 جلوى بلند پروازى ها و تخيّلات نابه جا را بايد گرفت. «ان زعمتم... فتمنّوا الموت»
🌿 معيار صداقت در ادّعاى ايمان، آمادگى براى مرگ است. «فتمنّوا الموت ان كنتم صادقين» هر دوستى، به ملاقات دوست خود علاقمند است، اگر شما دوست خدا هستيد، چرا به ملاقات خداوند علاقمند نيستند؟ «ان زعمتم انّكم اولياء للّه... فتمنّوا الموت»
🌿 آن گونه استدلال كنيد كه دشمن حرفى براى زدن نداشته باشد. «فتمنّوا الموت... و لا يتمنونه ابداً»
🌿 ريشه فرار از مرگ، اعمال خود انسان هاست. «و لايتمنّونه ابداً بما قدّمت ايديهم»
🌿 چه بسا كسانى به دروغ ادّعاىِ اولياء اللّه بودن دارند، اما خداوند به باطن ناپاك آنان آگاه است. «و اللّه عليم بالظالمين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره جمعه 🕊
🍃 قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَي عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ🍃
ترجمه :
🍃 (اى پيامبر!) بگو: همانا مرگى را كه از آن فرار مى كنيد قطعاً ملاقات كننده شما است، سرانجام به نزد آن كه به غيب و شهود آگاه است، برگردانده مى شويد، پس او شما را به آنچه انجام داده ايد خبر خواهد داد.🍃
انسان ها براى فرار از مرگ، هزاران تدبير مى انديشند، ولى چه سود؟ از جبهه جنگ فرار مى كنند، اما خداوند مى فرمايد: هرگز اين فرار جلوى قتل يا مرگ شما را نخواهد گرفت. «قل لن ينفعكم الفرار» خانه هاى بسيار محكم مى سازند، ولى باز هم مرگ به سراغشان مى آيد. «اينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم فى بروجٍ مشيّدة» آرى، در دنيا نمى توان از مرگ فرار كرد همان گونه كه در آخرت نمى توان از قهر و كيفر الهى فرار كرد. «يقول الانسان يومئذٍ اين المفرّ»
ايمان و باور به اين كه در قيامت دوباره زنده شده و حضور خواهيم يافت و جرم ها كشف خواهد شد، بهترين عامل براى رعايت تقوا در دنيا است. «فينبّئكم»
📌 پیام ها
🌿 اراده خداوند بر اراده انسان غالب است. «تفرّون... ملاقيكم»
🌿 بين مرگ و قيامت، فاصله زيادى است. «فانّه ملاقيكم ثمّ تردّون» («ثمّ» براى تأخير به كار مى رود.)
🌿 علم خداوند نسبت به حاضر و غايب و ظاهر و باطن يكسان است. «عالم الغيب و الشهادة»
🌿 مجرم بايد ابتدا از جرم خود آگاه شود، سپس به كيفر برسد. «فينبّئكم بما كنتم تعملون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۹ سوره جمعه 🕊
🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَي ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ🍃
ترجمه :
🍃 اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آنگاه كه براى نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوى ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و داد و ستد را رها كنيد كه اين براى شما بهتر است، اگر بدانيد.🍃
رسول گرامى اسلام در معراج مشاهده فرمود كه فرشتگان براى كسانى كه روز جمعه به نماز جمعه حاضر شوند و غسل جمعه كنند، طلب مغفرت مى نمايند و مى گويند: «الّلهم اغفر للذين يحضرون صلاة الجمعة الّلهم اغفر للذين يغتسلون يوم الجمعة»
جايگاه روز جمعه
در اسلام، در ميان روزها، روز جمعه از اهميّت خاصى برخوردار است و روايات در اين باره بسيار است كه به برخى از آنها اشاره مى شود:
✅ پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: جمعه، سرور روزهاى هفته و داراى بزرگ ترين مرتبه در نزد خداوند متعال است.
✅ جمعه، روز كمك به محرومان و فقراست. در حديث مى خوانيم كه پرداخت صدقه و انفاق خود را در روز جمعه پرداخت كنيد.
✅ جمعه، عيد مسلمانان است.
✅ جمعه روز ظهور امام زمان (عليه السلام) و پايان غيبت آن حضرت است: «يخرج قائمنا يوم الجمعة»
✅ در روز جمعه درهاى آسمان براى بالا رفتن اعمال بندگان باز مى شود.
✅ پيامبر مى فرمايد: در روز جمعه خداوند كارهاى نيك را چند برابر و كارهاى زشت را محو مى كند، به درجات مؤمنان مى افزايد، دعاها را اجابت مى كند، بلاها را دور و حاجات مؤمنان را برآورده مى سازد.
هركس روز جمعه به زيارت قبر پدر و مادر يا يكى از آنها برود، گناهانش بخشيده و نام او در زمره نيكان نوشته مى شود.
در روز جمعه، غسل جمعه را ترك نكنيد كه سنّت پيامبر اسلام است و از بوى خوش بهره گيريد و لباس نيكو در بر كنيد.
پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: آيا به شما خبر دهم چه كسى اهل بهشت است؟ كسى كه گرما و سرماى شديد او را از اعمال روز جمعه باز ندارد.
در روز جمعه تا آنجا كه توان داريد، كارهاى خير انجام دهيد. «و ليفعل الخير ما استطاع»
براى كسى كه در روز جمعه به نظافت پردازد و ناخن و موى سر و صورت خود را كوتاه كند و مسواك زند... و به سوى نماز جمعه برود، هفتاد هزار فرشته او را بدرقه كنند و براى او استغفار و شفاعت نمايند.
جايگاه نماز جمعه
اولين اقدام پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) پس از هجرت به مدينه، اقامه نماز جمعه بود.
نمازى كه دعوت به آن با جمله «يا ايها الّذين آمنوا» شروع شده است.
نمازى كه با جمله «فاسعوا الى ذكر اللّه» مردم به اقامه آن ترغيب شده اند.
نمازى كه فرمان ترك داد و ستد را به همراه دارد.
نمازى كه در روايات، هم وزن حج شمرده شده است. «عليك بالجمعة فانّها حجّ المساكين»
نمازى كه بعد از خطبه اش دعا مستجاب مى شود.
نمازى كه با تكيه امام جمعه به اسلحه اقامه مى شود.
نمازى كه سبك شمردن و استخفاف آن، نشانه ى نفاق شمرده شده است.
نمازى كه در آن امام جمعه بايد مردم را به تقوا سفارش كند.
نمازى كه در آن مردم از مسايل جهان آگاه مى شوند.
نمازى كه بايد به جماعت برگزار شود ونمى توان آن را فردى خواند.
نمازى كه سفارش شده تسهيلات لازم براى حضور زندانيان مالى در آن فراهم شود.
نمازى كه سزاوار است سفر به خاطر حضور در آن به تأخير افتد. حضرت على (عليه السلام) در نامه اى به حارث همدانى مى فرمايد: روز جمعه مسافرت مكن تا در نماز حاضر شوى مگر سفرى كه در راه خدا باشد و يا كارى كه به انجام آن معذورى.
نمازى كه سفارش شده از روز قبل، خود را براى حضور در آن آماده كنيد. حضرت على (عليه السلام) از اينكه روز پنج شنبه دارويى مصرف كنند كه سبب ضعف (و عدم شركت در نماز) در روز جمعه شود، مردم را نهى مى فرمودند و امام باقر(عليه السلام) در وصف ياران پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: آنان از روز پنج شنبه خود را براى نماز جمعه آماده مى كردند.
نمازى كه ثواب شركت در آن براى مسافر، بيش از ثواب افرادى است كه مقيم همان شهرند.
نمازى كه يك شب مانده به انجام آن، به تلاوت آيات آن سفارش شده است. در روايات سفارش شده كه در نماز مغرب شب جمعه، سوره جمعه تلاوت شود كه به نوعى تذكر و يادآورى و آماده شدن براى نماز جمعه است.
پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمود: هر قدمى كه مؤمن به سوى نماز جمعه بر مى دارد، خداوند هول و هراس روز قيامت را از او كم مى كند.
نماز جمعه كفّاره گناهانى است كه انسان در طول هفته انجام مى دهد، البته مادامى كه گناهان كبيره را رها كند.
كسى كه كارگرى را اجير كرده او را از رفتن به نماز جمعه باز ندارد كه گناه مى كند.
هركس سه جمعه پى در پى بدون عذر موجّه نماز جمعه را ترك نمايد، نام او به عنوان منافق ثبت مى شود. «من ترك الجمعة ثلاثة متتابعة لغير علّة كتب منافقاً»
و در روايت ديگرى مى خوانيم هر كس به غير از بيمارى و عذر موجه ديگرى سه جمعه در نماز جمعه حضور نيابد، خداوند بر قلب او مُهر مى زند.
هر كس نتوانست در نماز جمعه شركت كند، پس مبلغى را صدقه دهد (تا كفّاره ى عدم حضور او در نماز جمعه باشد).
رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله) فرمود: هر كس در زمان حيات و يا پس از مرگ من، نماز جمعه را از روى انكار يا استخفاف و سبك شمردن ترك كند، خداوند كارش را جمع نمى كند، در امورش بركت قرار نمى دهد و حج و صدقه او قبول نيست، مگر آن كه توبه كند.
هنگامى كه امام جمعه براى خواندن خطبه مى ايستد، بر مردم لازم است كه سكوت كنند و نماز نخوانند و با ادب بنشينند.
وظيفه امام جمعه
✅ خطبه هاى نماز، طولانى نباشد.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: بعد از شما اقوامى مى آيند كه خطبه ها را طولانى و نماز را كوتاه مى خوانند: «سيأتى بعدكم اقوام يطيلون الخطب و يقصرون الصلاة» اما شما نماز را طولانى بخوانيد و خطبه ها را كوتاه كنيد: «اطيلوا الصلاة و اقصروا الخطبة»
✅ خداوند، در نماز جمعه دو خطبه را قرار داد تا يكى از آن ها به حمد و ثناى الهى و تقديس خداوند، و ديگرى به حوائج مردم و هشدار و آموزش آنان و نيايش اختصاص يابد.
✅ در حال قيام، به ايراد خطبه بپردازد. «ما رأيت رسول اللّه خطب الاّ و هو قائم»
✅ خطيب، اسلحه دست گيرد ولى آن را به كار نبرد بلكه به موعظه و ارشاد بپردازد. (يعنى قدرت داريم ولى در عين حال، دلسوز و مهربانيم) چنانكه پيامبر به كمان يا عصا تكيه مى دادند و خطبه مى خواندند. «يتوكأ على قوسٍ او عصا»
✅ هنگامى كه امام جمعه از منبر بالا مى رود و رو به مردم مى ايستد به مردم سلام كند. «من السّنة اذا صعد الامام المنبر ان يُسلّم اذا استقبل الناس»
✅ خواندن سوره جمعه و منافقون در نماز جمعه.
پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) در نماز جمعه سوره جمعه و سوره منافقون را قرائت مى فرمودند؛ سوره جمعه را براى بشارت دادن به مؤمنان و برحذر داشتن آنان از دنيا و سوره منافقون را براى مأيوس كردن و توبيخ منافقان.
✅ آگاه نمودن مردم را به مسائل روز.
امام رضا(عليه السلام) فرمود: نماز جمعه يك گردهمايى عمومى است تا امام جمعه مردم را به عبادت و اطاعت ترغيب كند و از گناه و معصيت پرهيز دهد و آنان را از آنچه در اطراف آنها روى مى دهد و از آنچه برايشان مفيد و يا مضّر است، آگاه كند. «و يخبرهم بما ورد عليهم من الافاق و من الاهوال التى لهم فيها المضرّة و المنفعة»
✅ امام جمعه، مردم را از آنچه خداوند به آن امر كرده و آنچه از آن نهى فرموده و آنچه مايه ى صلاح و فساد آنان است، آگاه سازد و آنان را تعليم دهد. «ان يعلّمهم من امره و نهيه ما فيه الصلاح و الفساد»
📌 پیام ها
🌿 براى دعوت مردم به عبادت بايد بسترسازى كرد. (در ابتداى سوره قبل از دستور به شركت در نماز جمعه، سخن از تسبيح موجودات است.) «يسبّح للّه... فاسعوا الى ذكر اللّه»
🌿 براى دعوت مردم، آنان را با احترام و نام نيك ياد كنيم. «يا ايّها الّذين آمنوا»
🌿 حضور در نماز جمعه، نشانه ايمان است. «يا ايّها الّذين آمنوا اذا نودى للصّلاة...»
🌿 نماز، مايه ى ذكر خدا است. «اذا نودى للصّلاة... فاسعوا الى ذكر اللّه»
🌿 براى حضور در نماز جمعه، شتاب كنيد. «للصّلاة من يوم الجمعة فاسعوا»
🌿 براى حضور در نماز جمعه، بايد موانع موجود را برطرف كرد. «و ذروا البيع» (رها كردن كسب و كار و تجارت از باب نمونه است وگرنه همه كارها را بايد در هنگام نماز، رها كرد و در نماز جمعه حضور يافت.)
🌿 خداوند كه فرمان ترك تجارت مى دهد، آن را با وعده هاى حق جبران مى كند. «ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون»
🌿 نشانه علم واقعى، انتخاب بهترين ها در هر زمان است. «ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون»
🌿 در تربيت دينى، هم تشويق لازم است، «يا ايّها الّذين آمنوا»
هم فرمان لازم است، «فاسعوا الى ذكر اللّه»
هم نهى لازم است، «ذروا البيع»
هم استدلال لازم است. «ذلكم خير لكم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۰ سوره جمعه 🕊
🍃 فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ🍃
ترجمه :
🍃 پس هنگامى كه نماز پايان يافت، در زمين پراكنده شويد و از فضل الهى طلب كنيد و خدا را بسيار ياد كنيد، باشد كه رستگار شويد.🍃
در فرهنگ قرآن، مالِ دنيا فضل الهى است، لذا در اين آيه مى فرمايد: «و ابتغوا من فضل اللّه»، بعد از پايان نماز جمعه، به سراغ فضل خدا يعنى درآمد و تجارت برويد. چنانكه در جاى ديگر، آن را «خير» شمرده و مى فرمايد: «ان ترك خير الوصيّة» اگر كسى خيرى باقى گذارده، وصيت كند كه در اينجا مراد از خير، مال دنياست.
پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمود: هركس در بازار و محل كسب و كار با اخلاص خدا را ياد كند، در حالى كه مردم از خدا غافلند و به كارهاى خود مشغولند، خداوند براى او هزار حسنه ثبت مى كند و روز قيامت او را مورد مغفرت ويژه خويش قرار مى دهد.
نشاط انسان براى عبادت بايد بيش از نشاط او براى كسب درآمد باشد. درباره عبادت فرمود: «فاسعوا الى ذكر اللّه» و در اين آيه درباره تجارت مى فرمايد: «و ابتغوا من فضله» هر دو كلمه «فاسعوا» و «ابتغوا» به معناى تلاش و حركت است، ليكن در آيه اول واژه «سعى» و حرف «فاء» وجود دارد كه عشق و نشاط و سرعت در آن نهفته است.
فضل الهى گاهى مادّى و گاهى معنوى است. در آيه چهارم همين سوره درباره بعثت پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «ذلك فضل اللّه يؤتيه من يشاء» و در اين آيه درباره كسب و كار و تجارت مى فرمايد: «و ابتغوا من فضل اللّه».
📌 پیام ها
🌿 زمان تعطيلى كسب و كار و تجارت به خاطر عبادت، نبايد زياد به درازا كشيده شود. (در آيه قبل، فرمان ترك داد و ستد صادر شد و در اين آيه بلافاصله پس از انجام عبادت آن منع برطرف شد). «فاذا قضيت الصّلاة فانتشروا فى الارض...»
🌿 خداوند، تعطيل بازار مسلمانان و رهاكردن كار، حتى در يك روز كامل را نمى پسندد. «فاذا قضيت الصّلاة فانتشروا»
🌿 كسب درآمد و دريافت فضل الهى، نياز به هجرت و حركت و مسافرت در زمين دارد. «فانتشروا فى الارض»
🌿 در انجام عبادت سرعت بگيريد، «فاسعوا» ولى در كار مادى به سراغ آن رويد و نيازى به عجله نيست، زيرا رزق نزد خداوند مقدّر است. «و ابتغوا»
🌿 لطف و فضل خداوند بسيار است ولى انسان بايد براى به دست آوردن آن تلاش كند. «و ابتغوا من فضل اللّه»
🌿 در اسلام، تن پرورى ممنوع است. «و ابتغوا من فضل اللّه»
🌿 دنيا، گوشه اى از فضل الهى است. «من فضل اللّه»
🌿 رستگارى، در سايه انجام فرمان هاى الهى است. «فاسعوا... ذروا... وابتغوا... و اذكروا... لعلّكم تفلحون»
🌿 تلاش براى رسيدن به امور معنوى و مادى، هر دو فرمان خداست. در آيه قبل فرمود: «فاسعوا الى ذكر اللّه» و در اين آيه مى فرمايد: «و ابتغوا من فضل اللّه»
🌿 اگر داد و ستد با اراده انسان باشد معامله اى بيش نيست، «و ذروا البيع»، امّا اگر بعد از انجام عبادت به سراغ داد و ستد رفتيم، به فضل الهى تبديل مى شود. «و ابتغوا من فضل اللّه»
🌿 تلاش براى دنيا نبايد همراه با غفلت از ياد خدا باشد. «و ابتغوا من فضل اللّه واذكروا اللّه كثيراً»
🌿 اسلام هم خواهان كيفيّت در عبادت است، «فى صلاتهم خاشعون» و هم به دنبال كمّيّت. «واذكروا اللّه كثيراً»
🌿 آنجا كه زمينه غفلت و لغزش بيشتر است مثل بازار، ياد خدا ضرورى تر است. «و ابتغوا من فضل اللّه واذكروا اللّه كثيراً»
🌿 ياد خدا در همه حال لازم است، چه در حال عبادت، «فاسعوا الى ذكر اللّه» و چه در حال تجارت. «و ابتغوا من فضل اللّه واذكروا اللّه»
🌿 انسان با عملكرد و انتخاب خوب خود مى تواند زمينه رستگارى را فراهم آورد. «فاسعوا... و ابتغوا...و اذكروا... لعلّكم تفلحون»
🌿 ياد خدا، زمانى عامل رستگارى مى شود كه مداوم و مستمر باشد. «واذكروا اللّه كثيراً لعلكم تفلحون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402