eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
64 عکس
13 ویدیو
68 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره التغابن 🕊 🍃 فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 پس، به خدا و رسولش و نورى (كتاب آسمانى قرآن) كه نازل كرديم، ايمان آوريد و (بدانيد كه) خداوند به آنچه عمل مى كنيد آگاه است.🍃 مراد از نور در اين آيه، قرآن كريم است. چنانكه در آغاز سوره ابراهيم مى خوانيم: «كتاب انزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات الى النور» كتابى به سوى تو فرستاديم كه مردم را از ظلمات (شرك و جهل و تفرقه) خارج و به نور (توحيد و علم و وحدت) هدايت كنى. در آيات قبل، سخن از كفر و ايمان نياوردن به خدا و رسول و معاد بود كه امت هاى قبلى را گرفتار عذاب كرد. اين آيه مى فرمايد: پس شما راه آنان را نرويد و ايمان آوريد. در روايات مى خوانيم: نور، همان امامان معصومند، زيرا آنان قرآنِ مجسّم و ناطقند. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: آنان هستند كه قلوب اهل ايمان را نورافشانى مى كنند. «هم الّذين ينوّرون قلوب المؤمنين» 📌 پیام ها 🌿 ايمانى ارزش دارد كه جامع باشد؛ ايمان به خدا و پيامبر و كتاب آسمانى. «آمنوا باللّه و رسوله و النور الّذى انزلنا» 🌿 خداوند، نور است: «اللّه نور السموات و الارض» و آنچه از سوى او نازل شود، نور است. «النّور الذى انزلنا» 🌿 ايمان بايد همراه عمل باشد. «آمنوا... تعملون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۹ سوره التغابن 🕊 🍃 يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذَلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحاً يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ🍃 ترجمه : 🍃 (ياد كن) روزى كه خداوند شما را براى (حضور در) روز اجتماع گرد مى آورد آن، روزِ حسرت و پشيمانى است و هر كس به خداوند ايمان آورد و كار شايسته انجام دهد، بدى هايش را مى پوشاند و او را به بهشت هايى كه از زير (درختان) آنها نهرها جارى است وارد مى كند. در آنجا براى هميشه جاودانه هستند؛ اين است رستگارى بزرگ.🍃 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۰ سوره التغابن 🕊 🍃 وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ خَالِدِينَ فِيهَا وَبِئْسَ الْمَصِيرُ🍃 ترجمه : 🍃 و كسانى كه كفر ورزيدند و آيات ما را تكذيب كردند، همان ها اهل دوزخند در حالى كه هميشه در آن جا هستند و اين سرانجام بدى است.🍃 «تغابن» به معناى آن است كه غبن ها جلوه مى كند، يعنى روز قيامت، كافران به خاطر ايمان نياوردن و فاسقان به خاطر نداشتن عمل صالح و مؤمنان به خاطر آن كه مى توانستند عمل بيشترى انجام دهند، همه به نوعى احساس خسارت، حسرت و غبن دارند، و شايد بدين معنى باشد كه در آن روز هركس به فكر آن است كه چگونه بار خود را به دوش ديگرى اندازد، همان گونه كه در قرآن صحنه هايى در اين زمينه مطرح است كه شيطان مى گويد: «مرا ملامت نكنيد، مقصّر خودتان هستيد» يا مجرم دوست دارد كه به جاى خود فرزند و تمام بستگان بلكه تمام مردم به جاى او به دوزخ رفته و او نجات يابد. شايد تغابن به اين معنا باشد كه رهبران فاسد پيروان خود را مغبون كردند و پيروان نيز به خاطر اطاعت كوركورانه به رهبران فاسد فرصت فساد بيشترى داده و آنان را مغبون كردند كه اگر اطاعت آنان نمى شد، فساد آن ها اين همه توسعه نمى يافت. «يوم الجمع»، يكى از نام هاى قيامت است. چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «و نفخ فى الصور فجمعناهم جمعاً» در صور دميده شود و همه را يك جا جمع مى كنيم. مغبون كيست؟ در روايات مصاديقى براى مغبون مشخص شده كه به آن اشاره مى كنيم: هركس دو روزش يكسان باشد مغبون است. «من استوى يوماه فهو مغبون» تكبّر و غرور، در دنيا سبب فقر و در آخرت موجب غبن است. «المغرور فى الدنيا مسكين و فى الاخرة مغبون» كسى كه از نماز شب محروم شود، مغبون است. «فان المغبون من حرم قيام الّيل» در قيامت براى هر روز از ايام عمر، ۲۴ خزينه و انبار باز مى شود و ساعاتى را كه انسان در آن كار خير نكرده به صورت خزينه خالى مى بيند و تأسفى غير قابل وصف مى خورد. «فيناله من الغبن و الاسف على فواتها حيث كان متمكّناً من ان يملأها حسنات ما لا يوصف» كسى كه جهاد در راه خدا را ترك كند، مغبون است. «من ترك الجهاد فى اللّه كان كالمغبون» در قيامت، دو گروه در برابر يكديگرند: ✅ گروه مغبون، «يوم التغابن» ✅ و گروه رستگار. «ذلك الفوز العظيم» در تربيت، بشارت و هشدار در كنار هم لازم است، آيه ۹ بشارت به بهشت جاودان است و آيه ۱۰، خطر دوزخ جاودان براى كافران. 📌 پیام ها 🌿 قيامت، روز ياد كردنى است. («اذ»، «اذا» و «يوم» در آغاز جمله، معمولاً به معناى آن است كه «ياد كن زمانى را كه») «يوم يجمعكم» 🌿 راه نجات از غبن، ايمان و عمل صالح است. «ذلك يوم التغابن و من يؤمن باللّه و يعمل صالحاً» 🌿 ايمان، از عمل صالح جدا نيست. «يؤمن... يعمل صالحاً» 🌿 عمل صالح، كفاره بدى هاست. «يكفر عنه سيّئاته» 🌿 تا پاك نشويم به بهشت نمى رويم. ابتدا بايد گناهان محو شود، سپس داخل بهشت شد. «يكفّر... يدخله» 🌿 باغ ها و نهرهاى بهشتى، هم متعدّد است، هم دائمى و ابدى. «جنّات... الانهار خالدين فيها ابدا» 🌿 بزرگ ترين رستگارى آن است كه انسان با ايمان و عمل صالح وارد بهشت شود. «ذلك الفوز العظيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۱ سوره التغابن 🕊 🍃 مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 هيچ مصيبتى، جز با اذن خداوند به كسى نرسد و هر كس به خداوند ايمان آورد، خداوند قلب او را (به صبر و شكيبايى) هدايت كند و خداوند به همه چيز آگاه است.🍃 انسان مؤمن، چون به علم و حكمت و رحمت خداوند ايمان دارد، مى داند كه بدون دليل و حكمت و عدالت، به كسى مصيبتى نمى رسد و هر مصيبتى، يا نتيجه عمل خود انسان است «ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم» و يا اسباب آزمايش و امتحان براى رشد و كمال. «فاخذناهم بالبأساء و الضرّاء لعلّهم يتضرعون» «اذن» در قرآن، هم به معناى اذن تكوينى الهى آمده است، مانند رويش گياهان در زمين هاى آماده، كه با اذن الهى صورت مى گيرد: «والبلد الطيّب يخرج نباته باذن ربّه» و هم به معناى اذن تشريعى، نظير آيه «اُذن للذين يقاتلون بانّهم ظلموا» يعنى به مظلومان اجازه دفاع داده شده است. در اينجا مقصود از اذن، همان اذن تكوينى الهى است، يعنى تمام حوادث در مدار علم و اراده اوست و خداوند از هيچ چيز غافل نيست، خداوند اسباب و وسايلى را براى رسيدن به خير يا شر فراهم كرده و هر موجودى، از هر يك از اسباب استفاده كند نتيجه اش را خواهد گرفت. نمونه هدايت قلب كه مايه آرامش مؤمنان مصيبت زده مى شود، در سوره بقره آمده است: «الّذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انّا للّه و انّا اليه راجعون اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون» كسانى كه هنگام برخورد با مصيبت مى گويند: ما براى خدا هستيم و به سوى او بازمى گرديم، انان علاوه بر دريافت صلوات ورحمت الهى، هدايت يافتگان واقعى هستند. ايمان كه يك امر درونى است، اگر در انسان جاى بگيرد باعث هدايت يابى قلب مى شود و اگر روح و قلب انسان هدايت شود، رفتار و گفتارش نيز هدايت شده است. «يهد قلبه...» 📌 پیام ها 🌿 مصيبت ها در مدار اذن الهى است، نه تصادف و اتفاق. خداوند مانع تأثير حوادث نمى شود. «ما اصابكم من مصيبة الاّ باذن الله» 🌿 ايمان، سبب جلب رحمت و هدايت ويژه الهى، در برابر مصيبت ها مى گردد. «ما اصاب من مصيبة... و من يؤمن باللّه يهد قلبه» 🌿 خداوند، به مؤمنان مصيبت زده راه علاج و درمان يا تحمل و تكليف و صبر را الهام مى كند. «و من يؤمن باللّه يهد قلبه» 🌿 كسى كه به علم و اراده خداوند ايمان دارد، در برابر حوادث، صبر و توكّل و اميد را از دست نمى دهد. «و من يؤمن باللّه يهد قلبه» 🌿 دريافت الطاف الهى بر اساس گامى است كه خود انسان برمى دارد. «من يؤمن باللّه يهد قلبه» 🌿 خداوند مى داند كه ايمان ما واقعى است يا منافقانه. «و من يؤمن باللّه... و اللّه بكلّ شى ء عليم» 🌿 مصيبت ها با اذن و علم الهى است و در آنها اسرارى نهفته است كه خداوند مى داند. «ما اصاب من مصيبة الاّ باذن اللّه... و اللّه بكلّ شى ءٍ عليم» 🌿 توجّه انسان به احاطه علمى خداوند، سبب تحمل مصيبت ها و پايدارى در برابر مشكلات است. «ما اصاب من مصيبة... و اللّه بكلّ شى ء عليم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۲ سوره التغابن 🕊 🍃 وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَي رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ🍃 ترجمه : 🍃 خداوند را (در اوامر و نواهى شريعت) اطاعت كنيد و پيامبر را (در دستورات حكومت و سنّت هايش) پيروى نماييد، پس اگر روى گردانيد، (بدانيد كه) همانا بر رسول ما جز پيام رسانى آشكار (وظيفه ديگرى) نيست.🍃 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۳ سوره التغابن 🕊 🍃 اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَعَلَي اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ🍃 ترجمه : 🍃 خداوند، معبودى است كه جز او معبود ديگرى نيست؛ و مؤمنان تنها بر او توكّل كنند.🍃 در اين آيه به جاى آنكه بفرمايد: «اطيعوا اللّه و الرسول»، مى فرمايد: «اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول»، يعنى كلمه اطاعت تكرار مى شود. زيرا بين اين دو اطاعت تفاوت است، اطاعت از خداوند در فرمان هاى ثابت است و اطاعت از رسول، در امورى است كه به عنوان حاكم اسلامى صادر مى كند. پيامبر معصوم است، چون فرمان به اطاعت بى قيد و شرط از غير معصوم، در حقيقت فرمان به انجام گناه است. عبارت «لا اله الا هو» را هم مى توان به معناى نفى وجود هر معبودى جز خداوند و هم نفى شايستگى هر معبودى جز او دانست. 📌 پیام ها 🌿 اطاعت از خداوند بايد همراه با اطاعت از رهبر آسمانى باشد. «اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول» 🌿 انسان، آزاد آفريده شده است، هم قدرت دارد سرپيچى كند و هم مى تواند اطاعت كند. «اطيعوا اللّه... فاِن تولّيتم» 🌿 مُبلّغ نبايد انتظار پذيرش و پيروى همه مردم را داشته باشد. «فان تولّيتم...» 🌿 گرچه بعضى سرپيچى كنند، اما پيامبر وابسته به خداست و خداوند حامى اوست. «رسولنا» 🌿 پيامبران الهى، حق اجبار مردم را ندارند، فقط مسئول ابلاغ هستند. «فانّما على رسولنا البلاغ المبين» 🌿 اگر انسان به وظيفه خود عمل كند، نبايد روى گردانى مردم سبب دلسردى يا نگرانى او شود. «فان تولّيتم فانّما على رسولنا البلاغ المبين» 🌿 تبليغ دين بايد آشكار و شفاف باشد. «البلاغ المبين» 🌿 اطاعت، تنها شايسته معبود حقيقى است. «اطيعوا اللّه... اللّه لا اله الا هو» 🌿 لازمه ى يكتاپرستى، توكّل به خداوند يكتاست. «اللّه لااله الا هو و على اللّه فليتوكّل...» 🌿 نشانه ايمان واقعى، توكّل بر خداست. «و على اللّه فليتوكّل المؤمنون» 🌿 در همه امور بايد به خداوند توكّل نمود. «فليتوكّل المؤمنون» به صورت مطلق آمده است. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۴ سوره التغابن 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوّاً لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 اى كسانى كه ايمان آورده ايد! برخى از همسران و فرزندانتان براى شما دشمنند (كه شما را از راه خدا بازمى دارند)، پس از آنان بر حذر باشيد و اگر (آزار و خطايشان را) عفو كنيد و چشم بپوشيد و درگذريد، پس (بدانيد كه) خداوند آمرزنده مهربان است.🍃 «عفو» به معناى گذشت و «صفح» به معناى ترك سرزنش و «مغفرت» به معناى از ياد بردن و به فراموشى سپردن است و اين سه امر (عفو و صفح و مغفرت) سه گام در برخورد با خطاهاى ديگران و از جمله همسر و فرزند است. امام باقر(عليه السلام) فرمود: هنگامى كه مسلمانان مكه بناى هجرت را گذاشتند، بعضى همسران و فرزندان، مانع آنها شده و با سوگند مى گفتند: تو را به خدا هجرت نكن و عده اى مى پذيرفتند و مى ماندند. لذا اين آيه نازل شد و مردان را از پذيرش اين خواستِ همسران و فرزندان كه مخالف فرمان رسول خدا بوده برحذر داشت. همسر و فرزندى كه مانع انجام وظيفه شوند، آخرت و بهشت انسان را مى گيرند و لذا اين گونه همسران و فرزندان دشمن شمرده شده اند. در تمام قرآن، هيچ كجا كلمات عفو و صفح و مغفرت، پشت سر هم نيامده است، جز در مورد زندگى خانوادگى با همسر و فرزند. يعنى حتى در موردى كه هم فكرى نيست و بايد از آنان بر حذر بود، باز هم عفو و صفح و مغفرت را بايد مراعات كرد. با توجه به شأن نزول، معيار شناخت دوست از دشمن، تشويق به كارهاى خير يا مانع تراشى در برابر انجام عمل خير است. كسى كه به خاطر منافع خود، ديگرى را از انجام وظيفه اش باز مى دارد، دشمن اوست. بعضى از مهاجران، به همسر و فرزند خود مى گفتند: ما هجرت مى كنيم و اگر شما پشيمان شديد و هجرت كرديد، ما در مدينه شما را تحويل نخواهيم گرفت. لذا ادامه آيه مى فرمايد: گرچه آنان در مكه مانع هجرت شما بودند، ولى اكنون كه به شما ملحق شده اند، گذشته آنان را ببخشيد و سرزنش نكنيد. مشابه اين آيه را در سوره نور آيه ۲۲ نيز مى خوانيم: «و ليعفوا و ليصفحوا الا تحبّون ان يغفر اللّه لكم و اللّه غفور رحيم» مردم بايد عفو و گذشت كنند، آيا دوست نداريد كه خدا شما را ببخشد و خداوند بخشنده و مهربان است. (آرى اگر ما ديگران را بخشيديم، خداوند نيز ما را مى بخشد) گرچه عفو كردن «تعفوا» و سرزنش نكردن «تصفحوا» مهم است، ولى به كلى ناديده گرفتن خطا «تغفروا» مهم تر است؛ لذا اولاً كلمه «تغفروا» بعد از آن دو آمده است كه نشان دهنده مرحله بالاترى از عفو و صفح است. ثانياً در پايان آيه خداوند به «غفور» توصيف شده است، با اين كه خداوند به دو صفت ديگر نيز متّصف شده است: «كان اللّه عفوّاً غفوراً» و يا در دعا مى خوانيم: «يا كريم الصَّفح». در رهبرى امت نيز قرآن به پيامبرش سه دستور مى دهد: «فاعف عنهم واستغفر لهم و شاورهم فى الامر» يعنى علاوه بر گذشت و به كلى صرف نظر كردن لغزشها و بالاتر از همه مشورت كردن و شخصيت دادن به مردم لازم است. از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نقل شده است: زمانى خواهد آمد كه هلاك مرد به دست همسر و فرزندش خواهد بود. زيرا آنان مرد را به خاطر فقرش سرزنش مى كنند و او براى تأمين خواسته هاى آنان، به هر كارى دست مى زند و هلاك مى شود. «يسخرانه بالفقر فيركب مراكب السوء فيهلك» 📌 پیام ها 🌿 لازمه ايمان واقعى، مقاومت در برابر خواسته هاى عاطفى و به ناحق همسر و فرزند است، گرچه ممكن است دشمنى آنان را به همراه داشته باشد. «يا ايّها الّذين آمنوا انّ من ازواجكم و اولادكم عدواً لكم» 🌿 تنها بعضى از همسران و فرزندان، مانع تراشى مى كنند، نه همه. «من ازواجكم» 🌿 بايد مراقب بوده و فريب همسران و فرزندان نااهل را نخورد. «فاحذروهم» 🌿 گرچه نبايد تسليم خواسته هاى نابجايى همسر و فرزندان شد، ولى رابطه عفو و گذشت و بخشش را مراعات كنيد. «فاحذروهم و ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا» 🌿 در مسير خطاپوشى، تا آخرين مرحله پيش رويد؛ ببخشيد، سرزنش نكنيد و به ياد خودتان هم نياوريد. «تعفوا و تصفحوا و تغفروا» 🌿 تعادل ميان وظيفه و غريزه در زندگى خانوادگى لازم است، نه به خاطر عواطف و غرايز، دست از وظيفه و هجرت و جهاد برداريد و نه به خاطر انجام وظيفه، عواطف خانوادگى را ناديده بگيريد. «فاحذروهم و ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا» 🌿 به دنبال عفو و مغفرت شما، عفو و مغفرت الهى است. «ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا فانّ اللّه غفور رحيم» 🌿 مغفرت الهى، همراه با رحمت و الطاف ويژه است. اگر شما ديگران را ببخشيد، خداوند هم شما را مى بخشد و هم مورد لطف ويژه قرار مى دهد. «فانّ اللّه غفور رحيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۵ سوره التغابن 🕊 🍃 إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 همانا اموال و اولاد شما وسيله آزمايشند و خداوند است كه پاداش بزرگ نزد او است (و به كسانى پاداش مى دهد كه در اين امتحان پيروز شوند).🍃 مشابه اين آيه، آيه ۲۸ سوره انفال است. «واعلموا انّما اموالكم و اولادكم فتنة و انّ اللّه عنده اجر عظيم» «فتنه» هم به معناى رنج ها و مشكلات و مصيبت ها و امورى است كه انسان گرفتار آنها مى شود و سبب آزمايش است و هم به معناى توطئه و افساد دشمنان است كه قرآن براى جلوگيرى از آن مى فرمايد: «و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة» با آنان بجنگيد تا ديگر فسادى نباشد. جالب آن كه همين مال و فرزند كه سبب آزمايشند، زينت دنيا نيز هستند. «المال و البنون زينة الحياة الدنيا» حضرت على (عليه السلام) مى فرمايد: از گرفتار شدن به فتنه به خدا پناه نبريد كه آن حتمى است، بلكه از انحراف و گمراه شدن به وسيله ى فتنه ها به خدا پناه ببريد. «لا يقولنّ احدكم اللّهم انّى اعوذ بك من الفتنة... فليستعذ من مضلات الفتن»، سپس حضرت اين آيه را تلاوت كردند. اگر باور كنيم كه دارايى و ثروت، ابزار آزمايش و فتنه است، از كمى مال رنج نخواهيم برد. زيرا امتحانش آسان تر خواهد بود. مال، سبب آزمايش است، زيرا بايد از راه حلال بدست آيد، بايد به مصرف حلال برسد، بايد حقوق واجب آن پرداخت شود، بايد شكر آن ادا شود. فرزند، سبب آزمايش است، زيرا والدين بايد در انتخاب همسر، در پرداخت مهريه حلال به همسر، در تغذيه سالم فرزند، در محبت و نظارت بر تعليم و تربيت، در ازدواج، در اشتغال، در گرايش هاى گوناگون او كمال دقت را داشته باشند كه عبور از تمام اين مراحل امتحانى سخت است، البته اگر والدين وظيفه خود را به خوبى انجام دهند و از عهده آزمايش برآيند، در تمام كارهاى خوب فرزند شريك خواهند بود. اگر دشمنى همسر و فرزند در آيه قبل، مربوط به بعضى از آنهاست، اما وسيله فتنه و آزمايش شدن مربوط به همه آنهاست. 📌 پیام ها 🌿 دلبستگى و وابستگى به مال و فرزند، زمينه لغزش و انحراف است. لذا خداوند هشدار مى دهد. «انّما اموالكم و اولادكم فتنة» 🌿 گذشتن از دلبستگى به مال و فرزند براى انجام وظايف الهى، كارى بزرگ است، لذا خداوند پاداش بزرگ مقرر كرده است. «اجر عظيم» 🌿 هر چه آزمايش كننده بزرگ تر باشد، جايزه اش برجسته تر است، خداى عظيم پاداش عظيم مى دهد. «و اللّه عنده اجر عظيم» 🌿 توجه به پاداش بزرگ الهى، سبب نجات از وابستگى به اموال و اولاد است. «و اللّه عنده اجر عظيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402