eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
68 عکس
13 ویدیو
72 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۶ سوره التغابن 🕊 🍃 فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنفِقُوا خَيْراً لِّأَنفُسِكُمْ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ🍃 ترجمه : 🍃 پس هر قدر مى توانيد، از خداوند پروا كنيد و سخن او را بشنويد و اطاعت كنيد و انفاق كنيد كه براى شما بهتر است و هر كس از شرّ بخل نفس خويش درامان بماند، پس آنان همان رستگارانند.🍃 «يوق» به معناى حفظ و نگهدارى و «شُحّ» به معناى بخل و تمايل نفسانى است. در حديث مى خوانيم كه امام صادق (عليه السلام) پيوسته دعا مى كرد: «الّلهم قِ شحّ نفسى» خدايا! مرا از بخل نفس حفظ كن. هنگامى كه سؤال كردند: چرا دائماً اين دعا را مى خوانيد؟ حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «و من يوق شحّ نفسه فاولئك هم المفلحون» امام صادق (عليه السلام) فرمود: «من ادّى الزكاة فقد وقِىَ شحّ نفسه» هركس زكات مال خود را بپردازد، از بخل نفس خويش حفظ شده است. در آيه ۱۰۲ سوره آل عمران مى خوانيم: «اتّقوا اللّه حقّ تقاته» از خدا پروا كنيد حق پروا و در اين آيه مى فرمايد: «فاتّقوا اللّه ما استطعتم»، مراد از اين دو آيه چيست؟ پاسخ: شايد معناى «ما استطعتم» آن باشد كه در همه موارد فردى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى و خانوادگى، تقوا را مراعات كنيد كه اشاره به كمّيت و جامعيت دارد و مراد از «حقّ تقاته» كيفيت تقوا باشد، يعنى بالاترين درجه تقوا را كه ورع است داشته باشيد. در آيه قبل، اموال به عنوان وسيله امتحان الهى معرّفى شد، در اين آيه، راه پيروزى در آزمايش مال، انفاق و دورى از بخل معرفى شده است. هم در مبارزه با نفس و خواسته هاى نفسانى بايد در حد توان تلاش نمود: «فاتقوا اللّه ما استطعتم»، هم در مبارزه با دشمن بيرونى بايد در حدّ توان، سلاح و امكانات تهيه نمود. «و اعدّوا لهم ما استطعتم» 📌 پیام ها 🌿 براى موفقيت در آزمايش هاى الهى، از اهرم تقوا استفاده كنيد. «انّما اموالكم و اولادكم فتنة... فاتّقوا اللّه» 🌿 در اسلام، تكليف فوق توان و طاقت وجود ندارد. «ما استطعتم» 🌿 تقواى الهى، يعنى شنيدن سخن حق، عمل كردن به آن و رسيدگى به فقراست. «اتقوا، اسمعوا، اطيعوا، انفقوا» 🌿 اگر طالب خير هستيد، موانع را كنار بزنيد و به فرمان خداوند گوش كنيد و از مال خود به فقرا بدهيد. «انفقوا خيراً لانفسكم» 🌿 تنها حفظ جسم از خطرات كافى نيست، حفاظت روح از اعمال و صفات بد نيز لازم است. «يوقَ شحّ نفسه» 🌿 راه رستگارى، انفاق در راه خداست. «و من يوق شحّ نفسه فاولئك هم المفلحون» 🌿 مال دوستى و بخل، با نفس انسان عجين شده است. «شح نفسه» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۷ و ۱۸ سوره التغابن 🕊 🍃 إِن تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ (۱۷)🍃 🍃عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (۱۸)🍃 ترجمه : 🍃 اگر به خداوند وام دهيد وامى نيكو، آن را براى شما زياد مى كند و شما را مى آمرزد و خداوند سپاسگزار بردبار است.🍃 🍃او به پنهان و آشكار آگاه است، نفوذ ناپذير و حكيم است.🍃 موضوع قرض الحسنه، در آيات متعدّدى از قرآن آمده و پيرامون آن مباحثى مطرح شده است كه براى جلوگيرى از تكرار، از طرح آن در ذيل اين آيه خوددارى مى كنيم. خداوندى كه تمام هستى را آفريده، از انسانى كه هستى و اموالش را خودش به او داده مى خواهد كه به ديگران كمك كند و فرموده وام دادن به ديگران، وام دادن به خداوند است و وعده ها و پاداش هاى چندين برابر مى دهد، اين به خاطر رشد انسان و دل كندن او از دنيا و رسيدگى به فقرا و خدمت به مردم و گره گشايى از آنان و شكستن بت دلبستگى به ماديت و پرواز به سوى خدا و شكوفايى روح سخاوت و عاطفه است. البته وام دادن، زمانى ارزش دارد كه نيكو باشد، فورى باشد، بى منّت باشد، با احترام باشد، براى مصرف حقّى باشد، مبلغ و مقدار آن مشكل گشا باشد، براى خدا و بدون چشم داشت از مردم باشد و موجب غرور قرض دهنده نشود. در قرآن كفّاره گناهان چند چيز بيان شده است؛ از جمله: توبه، نماز، جهاد و قرض الحسنه. 📌 پیام ها 🌿 يا انفاق كنيد و ببخشيد، يا لااقل قرض الحسنه بدهيد. «انفقوا... تقرضوا» 🌿 وام دادن به خلق خدا، وام دادن به خداست. «تقرضوا اللّه» 🌿 يكى از راه هاى حفظ نفس از بخل، قرض الحسنه است. «يوق شُحّ نفسه... تقرضوا اللّه» 🌿 وام گيرنده را تحقير نكنيد، زيرا طرف حساب شما خداوند است و در واقع شما به خدا وام داده ايد. «تقرضوا اللّه» 🌿 قرضِ نيكو، پاداش نيكو را به دنبال دارد. «قرضاً حسناً يضاعفه لكم» 🌿 وام دادن و حل مشكلات مردم، سبب گذشت خداوند از گناهان است. «تقرضوا اللّه... يغفر لكم» 🌿 براى ايجاد انگيزه در كارهاى خير، پاداش ها و بركات آن را بيان كنيد. «يضاعفه لكم و يغفر لكم» 🌿 خداوند، از كسانى كه قرض الحسنه مى دهند، سپاسگزار است، پس افراد قرض گيرنده نيز از قرض دهندگان تشكر كنند. «و اللّه شكور» 🌿 خداوند، حليم است، پس اگر به ما قرض الحسنه ندادند، ما نيز حليم و بردبار باشيم. «شكور حليم» 🌿 علم خداوند نسبت به پيدا و پنهان يكسان است. «عالم الغيب و الشّهادة» 🌿 گمان نكنيم خدا به وام ما نياز دارد. «العزيز» 🌿 دستورات، تشويقات و پاداش هاى الهى، حكيمانه است. «العزيز الحكيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره تغابن به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از امشب تفسیر سوره ی طلاق رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ سوره طلاق 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاء فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْراً🍃 ترجمه : 🍃 اى پيامبر! هرگاه خواستيد زنان را طلاق دهيد، پس در زمان عِدِّه، آنان را طلاق دهيد. زمانى كه از عادت ماهانه پاك شده و هنوز با شوهر همبستر نشده اند] و حساب (ايّام) عدّه را نگه داريد و از خدايى كه پروردگار شماست پروا كنيد. (در ايّام عدّه،) نه شما آنان را از خانه بيرون كنيد و نه آنان بيرون روند، مگر آنكه مرتكب كار زشت آشكارى شوند (كه در اين صورت اخراجشان مجاز است). اين دستورات، حدود خداست و هركس از حدود الهى تجاوز كند، به خويش ستم كرده است. تو نمى دانى، شايد خداوند بعد از اين، امر تازه اى پديد آورد.🍃 «أحصوا» از «اِحصاء» به معناى شمارش و اصل آن، «حِصى» به معناى سنگريزه است، زيرا در قديم با ريگ و سنگريزه، حساب را نگه مى داشتند. مراد از «فاحشة مبيّنة»، زنا دادن يا آزار اهل خانه است كه مجوّز اخراج همسر مطلّقه از خانه مى شود. از زمانى كه مرد همسرش را طلاق مى دهد، زن بايد تا سه بار عادت ماهيانه و پاك شدن از آن صبر كند و سپس اگر خواست شوهر ديگرى اختيار كند. به اين فاصله زمانى، «عدّه» مى گويند و زن بايد خود حساب آن را داشته باشد. در دوره عدّه، مرد وظيفه دارد نفقه همسر مطلقه را پرداخت كند و نمى تواند او را در طلاق رجعى از منزل خارج كند. البتّه در اين صورت، زن نيز نمى تواند بدون اجازه مرد از منزل خارج شود. در دوران عدّه، مرد حق دارد به همسر خود رجوع كند و زندگى را دوباره از سرگيرند، بدون آنكه نياز به اجراى عقد مجدّد باشد. شايد يكى از فلسفه هاى قراردادن عدّه و اين فاصله سه ماهه براى زن، آن هم در خانه شوهر، همين امكان بازگشت باشد تا جدايى به آسانى و شتاب زده محقّق نشود. «لعلّ اللّه يحدث بعد ذلك امراً» اسلام براى جلوگيرى از طلاق بى مورد، محدوديت هايى را وضع كرده است. از جمله آن كه رجوع به همسر بعد از سه بار طلاق، ديگر حرام ابدى مى شود و نمى توانند رجوع كنند، پس از آن تنها با وجود محلّل مى تواند دوباره او را به عقد خود درآورد. در حديث مى خوانيم كه امام رضا(عليه السلام) در مورد دليل نياز به محلّل فرمودند: تا مردم، طلاق را سبك و ساده نپندارند: «لئلا يوقع النّاس الاستخفاف بالطّلاق» قرآن مى فرمايد: «فامساكٌ بالمعروف» يا با خوبى همسرتان را نگاه داريد، «او تسريح باحسان» يا با نيكى از هم جدا شويد و هيچ كس حق ندارد زن را با بدرفتارى نگاه دارد كه در اين صورت حاكم اسلامى از زن حمايت مى كند. نگاهى به مسئله طلاق در اسلام، مبغوض ترين حلال ها، طلاق است. پيامبر گرامى اسلام مى فرمايد: ازدواج كنيد و طلاق ندهيد كه با طلاق، عرش خدا به لرزه در مى آيد: «تزوّجوا و لا تطلّقوا فانّ الطلاق يهتزّ منه العرش» البته طلاق يك راه حلّ و گاهى ضرورت است. در مورد چگونگى طلاق چند نظريه وجود دارد: الف) طلاق، بايد به راحتى قابل انجام و بدون هيچ قيدى باشد كه اين امر مورد سوء استفاده افراد هوسباز و عيّاش قرار مى گيرد، و زن را فقط براى هوس هاى زود گذر خود مى خواهند. ب) طلاق بايد به كلّى ممنوع باشد كه كليسا طرفدار اين نظريه است. در حالى كه ممنوعيّت طلاق سبب مى شود تا مردان و زنانى كه با هم توافق ندارند، تا پايان عمر بسوزند و بسازند و يا مخفيانه همسر ديگرى اختيار كنند. ج) طلاق بايد به دست زن باشد. در اين فرض آمار طلاق بالا مى رود، زيرا زنان عاطفى تر و زود رنج ترند و در برخورد با مشكلات زندگى، اقدام به طلاق مى كنند و زندگى هاى بسيارى به اندك رنجى از هم متلاشى مى گردد. د) طلاق بايد به دست مرد باشد، امّا در چارچوب قانون و با نظارت كامل حاكم اسلامى كه مسئول جلوگيرى از ظلم وبرقرارى عدالت است. البتّه در مواردى كه زن متقاضى طلاق است، حاكم اسلامى به تقاضاى او رسيدگى كرده و در صورت لزوم، حكم به طلاق و جدايى مى دهد. در اسلام، طلاق بايد تابع شرايط و قوانين خاص باشد و به مسائل اخلاقى پاى بند باشد. همان گونه كه جنگ با دشمن نيز شرايط دارد و حق نداريد آب آشاميدنى را مسموم و درختان را نابود سازيد و يا به كودكان و زنان و سالمندان و اسرا ظلم نماييد. عوامل و زمينه هاى اختلاف و جدايى ✅ بداخلاقى
از مهم ترين عوامل طلاق، بد اخلاقى زن و شوهر نسبت به يكديگر است. در روايت مى خوانيم كه حضرت على (عليه السلام) فرمود: هر كس بد اخلاق باشد، خانواده اش آزرده خواهند شد. «من ساء خلقه ملّهُ اهله» ✅ هوس رانى اسلام، به زنان و مردان سفارش مى كند كه از چشم چرانى و نگاه به نامحرم به قصد لذت خوددارى كنند و علاوه بر آن به زنان توصيه مى كند كه خود را از نامحرمان بپوشانند و در اجتماع به جلوه گرى و دلربايى نپردازند. امام صادق (عليه السلام) فرمود: چه بسا نگاهى كوتاه كه حسرت و پشيمانى طولانى را به دنبال دارد. «كم من نظرةٍ اورثت حسرةً طويلة» و در حديث ديگرى فرمودند: نسبت به زنان مردم عفاف داشته باشيد تا عفت زنان شما حفظ شود. «عفّوا عن نساء الناس يعفّ عن نساءكم» در روايات آمده است كه در زمان حضرت داود(عليه السلام)، مردى با زنى رابطه نامشروع داشت. خداوند به آن زن الهام كرد كه به مرد بگويد: هر وقت متعرّض زنى شوى، مردى هم متعرّض زن تو خواهد شد. هنگامى كه آن مرد به خانه بازگشت، غريبه اى را نزد همسر خود يافت. او را دستگير و نزد حضرت داود آورد و شكايت كرد. خداوند به حضرت داود وحى كرد كه به او بگو: از هر دست بدهى، از همان دست مى گيرى. ✅ بى توجّهى زن و مرد به نيازهاى يكديگر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى فرمايند: در پيشگاه خداوند متعال نشستن مرد نزد همسرش، از اعتكاف در مسجد من محبوب تر است. «جلوس المرء عند عياله احبُّ الى اللّه تعالى من الاعتكاف فى مسجدى هذا» امام صادق (عليه السلام) فرمود: سزاوار نيست كه زن رسيدگى به خود نكند و از آراستگى و زيبائى كه سبب شيرين شدن زندگى خانوادگى است دست بردارد. «لاينبغى للمرئة ان تعطّل نفسها» حسن بن جهم مى گويد: امام كاظم (عليه السلام) را در حالى كه موهاى خود را رنگ كرده بود مشاهده كردم. امام (عليه السلام) كه تعجّب مرا ديدند فرمودند: آراستگى شوهر بر عفّت زنان مى افزايد و زنانى عفت را كنار مى گذارند كه شوهرانشان آراستگى ظاهر را ترك مى كنند. «ان التهيئة ممّا يزيد فى عفّة النّساء و لقد ترك النّساء العفة لترك ازواجهن التهيئة»، سپس فرمودند: همان گونه كه شما نمى پسنديد همسرانتان را بدون آراستگى ببينيد، آنان نيز همين گونه اند. راه هاى حلّ اختلاف پيش از طلاق ✅ دادگاه خانوادگى اسلام سفارش نموده است كه در موارد اختلاف بين زن و شوهر، افراد دلسوزى از هر دو طرف به عنوان حَكَم انتخاب شوند و مورد اختلاف را بررسى و آن را رفع نمايند. در اين شيوه، اختلافات پيش آمده در همان مراحل اوّليه حل مى شوند و كار زوجين به طلاق و دادگاه كشيده نخواهد شد. «و ان خفتم شقاق بينهما فابعثوا حَكماً من اهله و حَكماً من اهلها...» ✅ حضور دو شاهد عادل بر اساس احكام اسلام، براى انجام طلاق بايستى دو شاهد عادل حضور يابند و طلاق را گواهى نمايند كه اين امر، مانعى بر سر راه طلاق خواهد بود زيرا: اوّلاً: كراهت و قبح طلاق در جامعه سبب مى شود كه افراد معمولاً از اين كه شاهد و گواه بر طلاق و از هم پاشيدن خانواده اى باشند، خوددارى كنند. ثانياً: افرادى كه به عنوان شاهد و گواه دعوت مى شوند، سعى در برقرارى آشتى و صلح بين زوجين دارند. ✅ قرار دادن عدّه عدّه در واقع تأخير از زمان تصميم تا اقدام است. اسلام به مردان دستور مى دهد كه همسران مطلّقه خود را تا پايان زمان عدّه در خانه نگاهدارى كنند و هزينه هاى آنان، اعم از خوراك و پوشاك را بر عهده گيرند. طبيعى است كه معاشرت و مصاحبت مرد با همسر مطلّقه در طىّ اين مدّت سبب مى گردد كه هيجان آنها فروكش نموده و با فرصت و دقّت بيشترى به پيامدهاى طلاق بينديشند و چه بسا در اين مدّت زوجين زندگى مشترك را دوباره از سر گيرند. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: زن طلاق داده شده كه در خانه شوهر است، خود را آرايش كند و عطر بزند و لباس هايى كه مرد دوست دارد بپوشد، تا با عقل و درايت بيشترى تصميم بگيرند و دوباره به همسرش رجوع كند و زندگى را از سر بگيرند. «المطلقة تكتحل و تختضب و تطيب و تلبس ما شانت من الثياب، لان اللّه عزّ و جلّ يقول لعلّ اللّه يحدث بعد ذلك امراً لعلّها ان تقع فى نفسه فيراجعها» فلسفه عدّه طلاق شكى نيست كه تمام احكام الهى داراى حكمت و مصلحتى است كه با انجام و ترك آن عمل مى توان به آن رسيد يا از مفاسدى جلوگيرى كرد، گرچه همه آن را ندانيم. از جمله دستور به عدّه نگه داشتن زن به هنگام طلاق است كه با كمى تفكّر مى توان حكمت هايى براى آن بيان كرد: ✅ حفظ حريم زوجيّت. اسلام ازدواج را امرى مقدس مى داند و براى آن حريم و شعاعى قائل است و نگاهداشتن عدّه سبب حفظ اين حريم خواهد بود.