eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳ و ۴ سوره ملک 🕊 🍃 الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقاً مَّا تَرَي فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَي مِن فُطُورٍ (۳)🍃 🍃ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِأً وَهُوَ حَسِيرٌ (۴)🍃 ترجمه : 🍃 همان كسى كه هفت آسمان را طبقه طبقه آفريد. در آفرينش خداوند رحمان هيچ خللى نمى بينى. بار ديگر ديده باز كن، آيا هيچ شكافى مى بينى؟🍃 🍃 باز، پى در پى چشم خود را برگردان (و تماشا كن، خواهى ديد كه) چشم در حالى كه خسته و ناتوان است به سوى تو بازمى گردد (بدون آن كه نقص وخللى مشاهده كند).🍃 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۵ سوره ملک 🕊 🍃 وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُوماً لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ🍃 ترجمه : 🍃 و همانا ما آسمان دنيا را با چراغ هايى زينت داديم و آن را وسيله راندن شياطين قرار داديم و براى آنها عذاب فروزان آماده كرديم.🍃 «طِباق»، يا مصدر «طابق» يا جمع «طَبَق» است؛ در صورت اول «سبع سماوات طباقا» به معناى آن است كه آسمان ها متناسب و مطابق يكديگرند و در صورت دوم به معناى آن است كه آسمان ها هفت طبقه بر فراز يكديگرند. «تفاوت» از «فوت» به معناى بروز اختلال و ناهماهنگى و «فُطور» به معناى شكاف از طول است. «خاسئاً» به معناى خسته و ناكام و «حسير» به معناى ناتوان است. تلخى ها و كمبودها در نزد انسان هاى سطحى ناگوار به نظر مى آيد و گرنه محقّقان به هر چيز با ديده مثبت مى نگرند. ترشى و فلفل براى كودك ناگوار است، ولى براى والدين او، ترشى به اندازه مربّا، ارزشمند است. «مصباح» از «صبح»، وسيله اى است كه شب را همانند صبح، روشن كند، مانند چراغ. در اين آيات، سه تعبير در مورد ستارگان آسمان آمده است. ۱. مصباح و چراغ؛ ۲. زينت و جلوه؛ ۳. رجم شياطين. در آيات هفتم و هشتم سوره صافّات خوانديم كه شيطان ها براى استراق سمع و شنود اخبار آسمان، قصد نفوذ به آن جا را دارند ولى هر بار مورد هدف قرار مى گيرند و رانده مى شوند و اين گونه ستارگان وسيله حفظ آسمان هستند. 📌 پیام ها 🌿 نظام آفرينش بر اساس رحمت خداوند است. «فى خلق الرّحمن» 🌿 نظام موجود، نظام احسن است و در نظام آفرينش، هيچ نقص و كمبودى وجود ندارد. «ماترى فى خلق الرّحمن من تفاوت» 🌿 خداشناسى بايد بر اساس نظر و دقت باشد، تا ايمان انسان به عظمت هستى و قدرت آفريدگار بيشتر شود. «فارجع البصر... ثمّ ارجع البصر» 🌿 براى كسب معرفت، يك بار ديدن و نظر كردن كافى نيست. «فارجع البصر... ثمّ ارجع البصر كرّتين» (در اين آيه كلمه «ترى» دو بار و كلمه «بصر» سه بار همراه با لفظ «كرّتين» تكرار شده است.) 🌿 خداوندى كه كار خود را محكم و حكيمانه انجام داده است، از دقّت نظر ديگران نگران نيست، بلكه ديگران را به بازديد دعوت مى كند. «فارجع البصر... ثم ارجع البصر» 🌿 خداوند از آفريدن خسته نمى شود: «و ما مسّنا من لغوب» ولى چشم ما از نگاه به آفريده هاى او خسته مى شود. «ينقلب اليك البصر خاسئاً و هو حسير» 🌿 زينت، يكى از خواسته هاى فطرى بشر است. (يكى از نعمت هاى ستارگان، زينت بودن آنها شمرده شده است. «زيّنا السّماء الدنيا» 🌿 آفريده هاى الهى در عين استوارى و استحكام، «سبعاً شداداً» از زينت ويژه اى برخوردارند. (در معمارى علاوه بر استحكام ساختمان، زيبايى نماى بنا نيز بايد مورد توجّه باشد.) «زيّنا السّماء الدنيا» 🌿 آفريده هاى الهى داراى كاربردهاى گوناگونى هستند. «مصابيح - رجوماً» 🌿 در برابر دشمن نبايد انفعالى برخورد كرد؛ برخورد ما با دشمن بايد تهاجمى باشد. «رجوماً للشياطينً» 🌿 شياطين به آسمان ها نيز طمع دارند. «رجوماً للشياطين» 🌿 شياطين، ضربه پذيرند. «رجوماً للشياطين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶ تا ۸ سوره ملک 🕊 🍃 وَلِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ (۶)🍃 🍃إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقاً وَهِيَ تَفُورُ (۷)🍃 🍃تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ (۸)🍃 ترجمه : 🍃 و براى كسانى كه به پروردگارشان كفر ورزند عذاب جهنّم است كه بد بازگشتگاهى است.🍃 🍃 هنگامى كه به دوزخ پرتاب شوند، خروش نابهنجار آن را مى شنوند در حالى كه جوشش و فوران دارد.🍃 🍃 نزديك است از شدت خشم، پاره پاره شود، هرگاه گروهى در آن افكنده شوند، نگهبانان دوزخ از آنان پرسند: آيا هشدار دهنده اى به سراغ شما نيامد؟🍃 «اُلقوا» از «القاء» به معناى پرتاب شدن بدون اختيار است. «شَهيق» به زشت ترين و ناخوشايندترين صداها، همچون صداى گوش خراش خران گفته مى شود. «تَفور» از فوران، بيانگر شعله هاى عظيم دوزخ است كه مى جوشد و بالا مى آيد. صداى ناخوشايند «شهيق» از خود دوزخ است، «لها شهيقا» و اهل دوزخ نيز شهيق دارند، چنانكه در آيه ۱۰۶ سوره هود مى خوانيم: «لهم فيها زفير و شهيق» 📌 پیام ها 🌿 غضب و غيظ، گاهى به حدّ انفجار مى رسد. «تكاد تميّز من الغيظ» 🌿 دوزخيان، به درون آتش پرتاب مى شوند. «القوا فيها» 🌿 عذاب جهنم، همراه با تحقير است: «القوا فيها»، گوش خراش است: «سمعوا لها شهيقا» و همراه با سؤال توبيخ است. «سئلهم خزنتها» 🌿 عذاب الهى بعد از اتمام حجت است. «الم يأتكم نذير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۹ تا ۱۱ سوره ملک 🕊 🍃 قَالُوا بَلَي قَدْ جَاءنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ (۹)🍃 🍃وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ (۱۰)🍃 🍃فَاعْتَرَفُوا بِذَنبِهِمْ فَسُحْقاً لِّأَصْحَابِ السَّعِيرِ (۱۱)🍃 ترجمه : 🍃 گويند: چرا، همانا هشداردهنده به سراغ ما آمد، ولى ما تكذيب كرديم و گفتيم: خداوند چيزى نازل نكرده است و شما جز در گمراهى بزرگى نيستيد.🍃 🍃و گويند: اگر ما (حق را) مى شنيديم يا تعقل مى كرديم، در زمره اهل آتش نبوديم.🍃 🍃پس به گناه خود اعتراف نمايند، پس لعنت بر اهل آتش باد.🍃 در اين سه آيه، به سه اعتراف كافران در قيامت اشاره شده است: ✅ الف) اعتراف به آمدن انبيا و تكذيب آنان. «بلى قد جاءنا نذير فكذّبنا» ✅ ب) اعتراف به عدم تعقل و استماع سخن حق. «لو كنّا نسمع او نعقل» ✅ ج) اعتراف به ارتكاب گناه. «فاعترفوا بذنبهم» در آيه ۲۶ سوره فصّلت مى خوانيم كه مخالفان مى گفتند: «لا تسمعوا لهذا القرآن» به اين قرآن گوش فراندهيد ولى در آن روز خواهند گفت: اى كاش گوش مى داديم! «لو كنّا نسمع» 📌 پیام ها 🌿 خداوند كه هدفش تكامل معنوى انسان است، بايد رهبر آسمانى بفرستد وگرنه اين هدف عملى نمى شود. «قالوا بلى قد جاءنا نذير» 🌿 نتيجه انكار عمدى و آگاهانه دين دوزخ است. «القوا فيها... جاءنا نذير فكذّبنا» 🌿 خلافكار كار خود را توجيه مى كند. (كافران براى توجيه تكذيب خود مى گفتند: اصلاً خدا چيزى نازل نكرده است.) «فكذّبنا وقلنا ما نزّل اللّه من شى ء» 🌿 ريشه تكذيب، عدم تعقّل است. «كذّبنا... لو كنّا نسمع او نعقل» (تعاليم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل مى كرديم مؤمن مى شديم.) 🌿 عقل واقعى آن است كه انسان حق را بشنود، بپذيرد و پيروى كند تا از قهر الهى خود را نجات دهد. «لو كنّا نسمع او نعقل ما كُنّا فى اصحاب السّعير» 🌿 روحيه لجاجت به جايى مى رسد كه گمراهان، به پيامبران الهى نسبت گمراهى مى دهند، آنهم گمراهى بزرگ! «ان انتم الاّ فى ضلال كبير» 🌿 اعتراف به گناه در دنيا ممكن است سبب عفو شود، ولى در آخرت هرگز. «فاعترفوا بذنبهم... اصحاب السّعير» 🌿 كفّار در قيامت هم شكنجه جسمى مى شوند: «اصحاب السعير»، هم شكنجه روحى. «سُحقاً» (دور بودن از رحمت الهى) 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۲ تا ۱۴ سوره ملک 🕊 🍃 إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ (۱۲)🍃 🍃وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (۱۳)🍃 🍃أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ (۱۴)🍃 ترجمه : 🍃 همانا كسانى كه از پروردگارشان در نهان مى ترسند، برايشان آمرزش و پاداشى بزرگ است. 🍃 گفتارتان را پنهان كنيد يا آشكار سازيد، (تفاوتى ندارد) همانا او به آنچه در سينه هاست آگاه است.🍃 🍃 آيا كسى كه آفريد، (از حالات آفريده خود) آگاه نيست؟ در حالى كه او باريك بين و آگاه است.🍃 طبق روايتى از تفسير نورالثقلين امام رضا(عليه السلام) فرمود: مراد از لطيف، كوچكى ونازكى نيست، بلكه مراد آن است كه علم خدا در اشيا نفوذ دارد ولى درك او از سوى ديگران ممتنع است. 📌 پیام ها 🌿 در شيوه تربيت بايد توبيخ بدان و تشويق خوبان در كنار هم باشد تا مورد مقايسه قرار گيرد. (آيات قبل سخن از كيفر دوزخيان بود و اين آيه از بهشتيان سخن مى گويد.) «انّ الّذين يخشون ربّهم» 🌿 خشيت از خداوند زمانى كارساز است كه دائمى باشد. «يخشون» فعل مضارع و نشانه استمرار است. 🌿 پاك شدن از گناهان، زمينه دريافت الطاف الهى است. «لهم مغفرة و اجر كبير» 🌿 تقوا و خشيت واقعى آن است كه انسان در درون خود نيز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بيش نيست. «يخشون ربّهم بالغيب» 🌿 ريا و نفاق را كنار بگذاريم كه خدا به باطن ها آگاه است. «عليم بذات الصدور» 🌿 پنهان بودن، در علم عميق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نيّت ها و راز دل ها را مى داند. «انّه عليم بذات الصدور» («عليم» نشانه علم عميق و گسترده است.) 🌿 علم خداوند به مخلوقات، به خاطر خالقيّت اوست. (كسى كه چيزى را ساخته و آفريده، از حالات آفريده خود آگاه است.) «الا يعلم من خلق» 🌿 ايمان به علم خداوند، بهترين عامل بازدارنده از نفاق و نهان كارى است. «اسرّوا قولكم اواجهروا به... الا يعلم...» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۵ سوره ملک 🕊 🍃 هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ🍃 ترجمه : 🍃 اوست كه زمين را براى شما رام ساخت، پس در شانه هاى آن رفت و آمد كنيد و از رزق الهى بخوريد (و بدانيد كه) برانگيخته شدن فقط به سوى اوست.🍃 «مَنكب» به معناى شانه است و شانه بهترين عضو براى قرار گرفتن بار بر روى آن است. شانه زمين، يعنى قسمت هايى از زمين كه بار رزق شما بر آن است. زمين رام انسان است و با وجود چند نوع حركت مختلف، آرام است. اگر به طور دائم زمين گرفتار زلزله يا آتشفشان بود، يا فاصله زمين با خورشيد دورتر و يا نزديكتر بود و يا هريك از محاسبات موجود برزمين حاكم نبود، زمين براى انسان رام نبود. «جعل لكم الارض ذلولاً» 📌 پیام ها 🌿 خداوند، زمين را رام ساخته تا امكان تلاش و كوشش بشر بر روى آن فراهم باشد. «جعل لكم الارض ذلولاً فامشوا فى مناكبها» 🌿 رزق از سوى خداوند است، ولى براى به دست آوردن آن تلاش لازم است. «فامشوا فى مناكبها و كلوا من رزقه» 🌿 هستى در حال حركت و رو به تكامل است: طبيعت براى انسان. «جعل لكم الارض ذلولاً» انسان براى تلاش. «فامشوا فى مناكبها» تلاش براى رزق. «كلوا من رزقه» دنيا براى آخرت. «اليه النشور» 🌿 كاميابى هاى دنيا نبايد سبب غفلت از قيامت شود. «كلوا... و اليه النشور» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۶ و ۱۷ سوره ملک 🕊 🍃 أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ (۱۶)🍃 🍃أَمْ أَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِباً فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ (۱۷)🍃 ترجمه : 🍃 آيا خود را از (قهر) كسى كه در آسمان است، ايمن مى دانيد، از اين كه شما را در زمين فرو برد، پس ناگاه زمين به لرزه افتد.🍃 🍃 يا از (قهر) كسى كه در آسمان است، ايمن شده ايد كه تندبادى از سنگريزه بر شما فرو فرستد. پس به زودى خواهيد دانست كه بيم دادن من چگونه است.🍃 محتواى اين دو آيه، شبيه آيه ۶۵ سوره انعام است كه مى فرمايد: به مردم بگو: او قادر است كه از آسمان يا زمين بر شما عذابى نازل نمايد. «قل هو القادر على ان يبعث عليكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم» «حاصب» به معناى تند بادى است كه سنگريزه به همراه دارد. نمونه فرو رفتن در زمين را در آخر سوره قصص درباره قارون مى خوانيم كه مى فرمايد: «فخسفنا به» و نمونه نزول سنگريزه از آسمان را در ماجراى قوم لوط مى خوانيم كه فرمود: «انّا ارسلنا عليهم حاصباً» قدرت خداوند در آرامش بخشيدن به زمين، جلوه اى از فرمانروايى اوست كه در ابتداى سوره خوانديم: «بيده الملك و هو على كلّ شى ءٍ قدير» احتمال تغيير و دگرگونى در هستى، انسان را از مغرور شدن و تكيه كردن به دنيا نجات مى دهد. مولوى در مثنوى در اين باره شعر زيبايى آورده است: جمله ذرّات زمين و آسمان لشگر حقّند گاه امتحان باد را ديدى كه با عادان چه كرد آب را ديدى كه در طوفان چه كرد آنچه بر فرعون زد آن بحر كين و آنچه با قارون نمودست اين زمين وآنچه آن بابيل با آن پيل كرد وآنچه پشّه كلّه نمرود خورد و آن كه سنگ انداخت داودى بدست گشت سيصد پاره و لشگر شكست گر بگويم از جمادات جهان عاقلانه يارى پيغمبران مثنوى چندان شود كه چهل شتر گر كشد عاجز شود از بار پر 📌 پیام ها 🌿 قهر و كيفر خداوند، تنها در قيامت نيست. «ءامنتم... أن يخسف بكم الارض» 🌿 هيچ كس خود را از قهر خدا در امان نداند و هر لحظه احتمال نزول قهر هست. «ءامنتم من فى السماء» 🌿 آسمان، مركز فرماندهى و تدبير الهى است. «من فى السماء» ج🌿 آسمان، مركز مأموران مطيع و تحت امر خداوند است. «من فى السماء» 🌿 نظام حاكم بر طبيعت با اراده او است و هر لحظه مى تواند آن را تغيير دهد. «يخسف بكم الارض» 🌿 قهر الهى ممكن است از زير پاى انسان باشد و او را در زمين فرو برد. «يخسف بكم الارض» يا از بالاى سر او، از آسمان نازل شود. «يرسل عليكم حاصباً» 🌿 دست خداوند، باز است. هم مى تواند از آسمان باران فرستد: «يرسل السماء عليم مدراراً» و هم مى تواند از آسمان سنگ ببارد. «يرسل عليكم حاصباً» 🌿 تهديدات الهى را جدى بگيريم. «فستعلمون كيف نذير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402