🕊 تفسیر آیه ۳۴ تا ۴۱ سوره نازعات 🕊
🍃 فَإِذَا جَاءتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَي (۳۴)🍃
🍃يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ مَا سَعَي (۳۵)🍃
🍃وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَن يَرَي (۳۶)🍃
🍃فَأَمَّا مَن طَغَي (۳۷)🍃
🍃وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (۳۸)🍃
🍃فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَي (۳۹)🍃
🍃وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَي النَّفْسَ عَنِ الْهَوَي (۴۰)🍃
🍃فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَي (۴۱)🍃
ترجمه :
🍃 آنگاه كه آن حادثه بزرگ فرارسد.🍃
در آن روز، انسان آنچه تلاش كرده، به يادآورد.🍃
🍃و جهنم براى هر بيننده اى آشكار شود.🍃
🍃امّا هركه سركشى كرده،🍃
🍃و زندگى پست دنيا را (بر آخرت) برگزيده،🍃
🍃بى شك، دوزخ جايگاه اوست.🍃
🍃و اما كسى كه از مقام پروردگارش ترسيد و نفسش را از هوس بازداشت.🍃
🍃بى شك، بهشت جايگاه اوست.🍃
📌 پیام ها
🌿 قيامت، بزرگترين و فراگيرترين حادثه است كه تمام حوادث ديگر را تحت الشعاع خود قرار مى دهد. «الطامّة الكبرى»
🌿 انسان در قيامت، دائماً متذكّر كارهايش در دنيا مى شود. «يتذكّر الانسان ما سعى»
🌿 ريشه طغيان، دنياپرستى است. «طغى و آثر الحياة الدنيا»
🌿 دنيا بد نيست، ترجيح آن بر آخرت بد است. «آثر الحياة الدنيا»
🌿 خداوند كه ترس ندارد، مقام اوست كه مايه ترس انسان مى شود. مثل اينكه انسان از قاضى مى ترسد، زيرا مى داند اگر جرمى مرتكب شود، با او سر و كار دارد. «خاف مقام ربّه»
🌿 ريشه مبارزه با نفس، خوف الهى است. «خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى»
🌿 نفس انسان فتنه گر است كه بايد او را باز داشت. «و نهى النفس عن الهوى»
🌿 قانون الهى براى همه افراد يكسان است. «من طغى... من خاف»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۲ تا ۴۶ سوره نازعات 🕊
🍃 يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا (۴۲)🍃
🍃فِيمَ أَنتَ مِن ذِكْرَاهَا (۴۳)🍃
🍃إِلَي رَبِّكَ مُنتَهَاهَا (۴۴)🍃
🍃إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرُ مَن يَخْشَاهَا (۴۵)🍃
🍃كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا (۴۶)🍃
ترجمه :
🍃 از تو درباره قيامت مى پرسند كه چه وقت بر پا مى شود.🍃
تو را به گفتگو درباره آن چه كار؟🍃
🍃پايان و سرانجام آن با پروردگار توست.🍃
🍃وظيفه تو هشدار كسى است كه از آن مى ترسد.🍃
🍃روزى كه آن را مى بينند، گويى جز شبى يا روزى (در دنيا و برزخ) درنگ نكرده اند.🍃
سؤال از زمان وقوع قيامت، بارها در قرآن مطرح شده، امّا پاسخى به آن داده نشده است. زيرا يكى از الطاف الهى، مخفى بودن زمان مرگ وقيامت است و دانستن زمان آن سبب به هم خوردن آرامش درونى و ارتباطات بيرونى و سبب رشد اضطرارى است.
آنچه مهم است ايمان به وقوع قيامت است نه دانستن زمان وقوع آن.
براى غافلان، هشدار و انذار لازم تر از بشارت است. لذا «انما انت مبشّر» در قرآن نداريم، امّا «انّما انت منذر» آمده است.
📌 پیام ها
🌿 برخى سؤالات درباره قيامت، نابجاست و نياز به پاسخ ندارد. (مانند سؤال از زمان وقوع قيامت) «يسئلونك عن الساعة...»
🌿 گفتگو در امرى كه به بشر مربوط نيست، معنا ندارد. «فيم انت من ذكراها»
🌿 علم بشر محدود است و نمى تواند به انتهاى علم كه مخصوص خداوند است دست يابد. «الى ربّك منتهاها»
🌿 وظيفه پيامبر، انذار مردم است، نه الزام و اجبار به پذيرش. «انّما انت منذر»
🌿 از شرايط پذيرش دعوت انبيا، آمادگى روحى مردم و پرواداشتن از گناه است. «انت منذر من يخشاها»
🌿 آخرت به قدرى بزرگ است كه تمام عمر دنيا و برزخ در كنار آن، به مقدار شبى يا روزى بيش نيست. «لم يلبثوا الاّ عشيةً او ضحاها»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر سوره نازعات به صورت متن 🕊
🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود
صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند.
🍃 سلام
و عرض ادب و احترام🍃
مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم.
از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا تفسیر سوره ی عبس رو شروع می کنیم🕊️
🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده.
🍃 الهی آمین🍃
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊
https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU
https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۱۰ سوره عبس 🕊
🍃 عَبَسَ وَتَوَلَّي (۱)🍃
🍃أَن جَاءهُ الْأَعْمَي (۲)🍃
🍃وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّي (۳)🍃
🍃أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ الذِّكْرَي (۴)🍃
🍃أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَي (۵)🍃
🍃فَأَنتَ لَهُ تَصَدَّي (۶)🍃
🍃وَمَا عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّي (۷)🍃
🍃وَأَمَّا مَن جَاءكَ يَسْعَي (۸)🍃
🍃وَهُوَ يَخْشَي (۹)🍃
🍃فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّي (۱۰)🍃
ترجمه :
🍃 چهره درهم كشيد و روى بر تافت.🍃
از اينكه نابينايى به سراغ او آمد.🍃
🍃و تو چه دانى، شايد او در پى پاكى و پارسايى باشد.🍃
🍃يا پند گيرد و آن پند سودش بخشد.🍃
🍃امّا كسى كه خود را بى نياز مى بيند.🍃
🍃پس تو به او مى پردازى.🍃
🍃با آنكه اگر پاك نگردد، بر تو چيزى نيست.🍃
🍃و امّا كسى كه شتابان نزد تو آمد،🍃
🍃در حالى كه از خدا مى ترسد،🍃
🍃تو از او تغافل مى كنى و به ديگرى مى پردازى.🍃
بر اساس روايات اهل سنّت، شخصى به نام عبداللّه بن امّ مكتوم كه فردى نابينا بود، به مجلس پيامبر وارد شد، در حالى كه آن حضرت با بزرگان قريش همچون ابوجهل و عُتبه جلسه داشت و آنان را به اسلام دعوت مى كرد. او كه نابينا بود و حاضران را نمى ديد، مكرّر از پيامبر مى خواست كه قرآن بخواند تا او حفظ كند.
لذا نوعى كراهت و ناراحتى در چهره آن حضرت ظاهر شد. در اينجا بود كه آيات اوليه سوره عبس نازل شد و آن حضرت را مورد عتاب و سرزنش قرار داد.
البتّه در آيات مورد بحث، دلالت روشنى بر اينكه شخص عبوس كننده، پيامبر بوده است وجود ندارد و روايات اهل سنّت، آن را مطرح كرده است. امّا در روايتى كه از امام صادق عليه السلام رسيده، اين آيات در شأن مردى از بنى اميّه نازل شده كه در محضر پيامبر بوده و به هنگام ورود ابن مكتوم، چهره درهم كشيد و روى بگرداند.
مرحوم سيّد مرتضى در كتاب متشابه القرآن، روايات اهل سنّت را مردود دانسته و با استناد به ديگر آيات قرآن مى فرمايد:
خداوند اخلاق پيامبر را ستوده و درباره او فرموده است: «انّك لعلى خلق عظيم» تو داراى خلق نيكو و بزرگوارانه هستى ودر دو مورد آن حضرت را به تواضع در برابر مؤمنان سفارش نموده است: «واخفض جناحك للمؤمنين» ، «واخفض جناحك لمن اتّبعك من المؤمنين»
علاوه بر آنكه اگر پيامبر چنين اخلاقى داشت، بر اساس آيات ديگر قرآن، اصولاً در تبليغ توفيقى نداشت. چنانكه خداوند خطاب به پيامبرش مى فرمايد: «لو كنت فظّاً غليظ القلب لانفضّوا من حولك» اگر تندخو و خشن بودى، مردم از اطراف تو پراكنده مى شدند.
ده آيه انتقاد به خاطر چهره درهم كشيدن و عبوس كردن در برابر نابينايى كه براى او خنده و ترشرويى فرقى ندارد، نشان دهنده حساسيت اسلام در برخورد با طبقه محروم است.
مراد از «مَن إستغنى» يا بى نيازى مالى است كه باعث مى شود شخص خود را برتر از ديگران بداند و يا بى نيازى از ارشاد و هدايت است كه شخص، ديگران را گمراه و منحرف ببيند. البتّه جمع ميان هردو نيز ممكن است، يعنى شخص در اثر ثروت زياد، گرفتار غرور شده و به سخن حق ديگران گوش فراندهد.
📌 پیام ها
🌿 نقص عضو نشانه نقص شخصيّت نيست. (احترام نابينايان و معلولين و افراد ناقص الخلقه لازم است.) «عبس و تولّى أن جائه الاعمى»
🌿 ارزش اخلاق به خاطر كمال ذاتى آن است، نه خوشايند ديگران. (نابينا كه عبوس كننده را نمى بيند تا شاد يا ناراحت شود.) «عبس و تولّى أن جائه الاعمى»
🌿 اسلام با روحيه استكبار و تحقير ديگران مخالف است. «ما يدريك لعلّه يزّكى»
🌿 به ظاهر افراد نمى توان قضاوت كرد. (گاهى نابينا، از افرا بينا طالب تر است) «الاعمى... لعلّه يزكّى »
🌿 ميزان پذيرش افراد جامعه متفاوت است. در برابر ارشاد و دعوت پيامبر، گروهى تزكيه مى شوند و گروهى در حدّ تذكّر سود مى برند. «يزّكّى او يذكّر»
🌿 تذكّر دادن، بى نتيجه نيست و اثر خود را مى گذارد. «يذّكر فتنفعه الذكرى »
🌿 اصل، ايمان انسان هاست نه ثروت و سرمايه آنها. «امّا من استغنى امّا من... يخشى»
🌿 پيامبر مسئول ارشاد مردم است نه اجبار آنان. «و ما عليك ألاّ يزكّى »
🌿 احساس بى نيازى محكوم است. جمله «امّا من استغنى» در مقام انتقاد است.
🌿 احساس بى نيازى و خود را كامل و بى نياز دانستن، سبب محروم شدن از تزكيه است. «من استغنى ... اَلاّ يزكّى »
🌿 طبقه محروم با سرعت به سراغ اسلام مى آيند. «جاءك يسعى »
🌿 خشيت درونى با تلاش و حركت بيرونى بايد توأم باشد. «يسعى و هو يخشى »
🌿 راه خودسازى، درك محضر پيامبر و يا استاد ربّانى است. «جاءك يسعى »
🌿 در شيوه تبليغ برخورد دوگانه با فقير و غنى جايز نيست. «فانت له تصدّى - فانت عنه تلهّى »
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402