eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۶ و ۷ سوره الأعلى 🕊 🍃 سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَي (۶)🍃 🍃إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَي (۷)🍃 ترجمه : 🍃 ما تو را به قرائت درست وامى داريم، پس فراموش نخواهى كرد.🍃 🍃مگر آنچه خدا بخواهد كه او بى گمان آشكار و نهان را مى داند.🍃 «سنقرئك» از ريشه «قرء» و باب اِفعال است. «اقراء» در لغت يعنى آنكه قارى بخواند و استاد گوش بدهد و غلطهاى او را تصحيح كند، امّا در مورد پيامبر گرامى اسلام، «اقراء» يعنى ما قدرتى به تو مى دهيم كه قرآن را بدون كم و كاست و درست بخوانى و آنچه را به تو نازل شده، فراموش نكنى. «سنقرئك فلا تنسى» جمله «الا ما شاء اللّه» استثنايى است كه به منظور بيان قدرت مطلقه الهى آمده است تا بفهماند كه خداوند قادر است حتّى بعد از دادن اين قدرت، مى تواند پيامبر را گرفتار فراموشى كند. (چنانكه درباره بهشتيان مى فرمايد: بهشت براى آنان جاودانه است و عطاى خداوند نسبت به آنان قطع و گسسته نمى شود، ولى باز هم ميان كلمه «خالدين» و «عطاء غير مجذوذ» مى فرمايد: «الاّ ما شاء ربّك» مگر اينكه پروردگارت بخواهد آنان را از بهشت بيرون و لطفش را قطع كند و اين بخاطر آن است كه بگويد دست خدا بسته نيست.) 📌 پیام ها 🌿 آفرينش هستى و هدايت تكوينى آن، مقدّمه هدايت تشريعى و معنوى انسانهاست. «سنقرئك» (خدايى كه گياه را از درون خاك بيرون مى كشد، چگونه استعدادهاى معنوى انسان را بروز ندهد؟ «سنقرئك») 🌿 پيامبر كه هر چه دارد از وحى است، نگران فراموش كردن آن در آينده بود كه خداوند به او وعده عدم فراموشى داد. «سنقرئك فلا تَنسى» 🌿 رسول خدا صلى الله عليه وآله از هرگونه نسيان، مصون است. «فَلا تَنسى» 🌿 پيامبر، حافظ كل قرآن بود. «فَلا تنسى» (يكى از معجزات پيامبر اكرم اين بود كه با يكبار شنيدن براى هميشه حتّى آيات طولانى را به ياد داشت). 🌿 دست خدا بسته نيست و مى تواند آنچه مى دهد پس بگيرد.«سنقرئك فلا تنسى الاّ ما شاء اللّه» 🌿 گرچه خداوند هرگز خلف وعده نمى كند «ولن يخلف اللّه وعده» ولى معناى وعده هاى الهى مجبور بودن خداوند نيست. «فلا تَنسى الاّ ما شاء اللّه» 🌿 اراده الهى حكيمانه و عالمانه است. «الاّ ما شاء اللّه انّه يعلم...» 🌿 اقتضاى بعضى از امور آن است كه پنهان باشد. «ما يخفى» (كلمه «يخفى » در قالب فعل مضارع بيانگر آن است كه مخفى بودن بعضى امور، مقتضاى طبيعت آنهاست.) 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۸ تا ۱۳ سوره الأعلى 🕊 🍃 وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَي (۸)🍃 🍃فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَي (۹)🍃 🍃سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَي (۱۰)🍃 🍃وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَي (۱۱)🍃 🍃الَّذِي يَصْلَي النَّارَ الْكُبْرَي (۱۲)🍃 🍃ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيَي (۱۳)🍃 ترجمه : 🍃 و ما تو را براى آسان ترين (راه دعوت) آماده مى سازيم.🍃 🍃پس تذكّر بده، (البتّه) اگر تذكّر مفيد افتد.🍃 🍃هر كس خشيت الهى داشته باشد، بزودى پند گيرد.🍃 🍃و بدبخت ترين افراد از آن دورى كند.🍃 🍃همان كس كه به آتش بزرگ درافتد.🍃 🍃پس در آنجا نه بميرد و نه زندگانى كند.🍃 حضرت موسى عليه السلام براى موفقيّت در انجام تبليغ، دو چيز از خدا خواست، يكى سعه صدر ويكى آسان شدن امر رسالت: «ربّ اشرح لى صدرى و يسّر لى امرى» خداوند اين دو امر را بدون درخواست، به پيامبر اسلام عطا فرمود. چنانكه درباره سعه صدر فرمود: «ألم نشرح لك صدرك» و درباره آسان شدن امر دعوت در اين آيه مى فرمايد: «و نيسّرك لليسرى». مراد از «نيسّرك» آن است كه اى پيامبر! نفس شريف تو را با خلق عظيم و سعه صدر و صفا و سادگى، چنان مهيّا مى كنيم كه بتواند وظيفه رسالت را به آسانى و به بهترين طريق انجام دهد. كارى مى كنيم كه تو خود راه آسان را انتخاب كنى كه همان راه فطرت است. شرائط تذكّر و موعظه: ✅ الف: شرط موعظه، آمادگى واعظ است. «نيسّرك... فذكّر» ✅ ب: تذكّر و موعظه بايد بر اساس قرآن باشد. «سنقرئك... فذكّر» ✅ ج: واعظ بايد خود اهل غفلت و نسيان نباشد. «فلا تنسى... فذكّر» ✅ د: واعظى موفق است كه به امدادهاى الهى اميدوار باشد. «سنقرئك... نيسّرك... فذكّر» 📌 پیام ها 🌿 تبليغ دين و دعوت مردم به سوى خدا، مشكلات و سختى هاى فراوانى در پيش دارد كه خداوند وعده داده است، مبلّغ دين را يارى دهد و تحمّل سختى ها را بر او آسان سازد. «نيسرك لليسرى » 🌿 به هر كس مأموريّتى مى دهيد، گره كارش را باز كنيد. «نيسرك لليسرى فذكّر» 🌿 تسبيح ما مقدّمه كار گشايى خداوند است. «سبّح اسم ربّك ... نيسرك لليُسرى » 🌿 نزول وحى براى تذكّر به مردم است. «سنقرئك... فذكّر» 🌿 شرط تذكّر، پند پذيرى است و پيامبر نسبت به افراد پندناپذير مسئوليّتى ندارد. «فذكّر اِن نفعت الذكرى» 🌿 تنها افراد خداترس تذكّر را مى پذيرند. «سيذكّر من يخشى» 🌿 پنددادن افراد خداترس آسان تر است. «نيسرك لليُسرى... سيذكر من يخشى» 🌿 به مُبلّغ بايد دلدارى داد كه كارش بيهوده نيست. «فذكّر... سيذكّر...» 🌿 مُبلّغ نبايد توقّع تأثير فورى داشته باشد. «سيذكّر» 🌿 مشكل كفّار دورى خود آنان از قرآن و پيامبر است، نه آنكه در اين دو عنصر پاك، ضعف يا نقصى باشد. «يتجنّبها» 🌿 قرآن ميزان است. پندپذير آن مدال «يَخشى» مى گيرد، «سيذكر من يخشى» و پندناپذير آن لقب «اشقى» دريافت مى كند. «و يتجنّبها الاشقى» 🌿 دورى از پند و پيام قرآن، مايه شقاوت است. «يتجنّبها الاشقى» 🌿 سيره دائمى تيره بختان دورى از پند است. «يتجنبها» در قالب مضارع براى معناى استمرار و دوام است. 🌿 بدبخت ترين مردم كسى است كه خشيت الهى ندارد. «اَشقى» در برابر «يَخشى» قرار گرفته است. 🌿 توقّع اصلاح همه مردم را نداشته باشيد. «سيذكر من يخشى و يتجنّبها الاشقى» 🌿 عامل پذيرش و عدم پذيرش در درون خود انسان است. «يخشى... اشقى» 🌿 كيفر به مقدار خباثت است. «اشقى - النار الكبرى» 🌿 دوزخ براى گروهى ابدى و هميشگى است. «لايموت فيها و لايحيى» 🌿 خلود در دوزخ، طبيعت دوزخيان را تغيير نمى دهد كه ديگر از آتش رنج نبرند، بلكه دائما در شكنجه هستند. «لايموت فيها و لا يحيى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۴ و ۱۵ سوره الأعلى 🕊 🍃 قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّي (۱۴)🍃 🍃وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّي (۱۵)🍃 ترجمه : 🍃 به راستى رستگار شد آن كس كه خود را (از پليدى ها) پاك گردانيد.🍃 🍃نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گذارد.🍃 تزكيه، آن است كه فكر از عقايد فاسد و نفس از اخلاق فاسد و اعضاء از رفتار فاسد، پاك شود و زكات پاك كردن روح از حرص و بخل و مال از حقوق محرومان است. در مكتب انبيا، رستگاران پاكان هستند: «قد افلح من تزكى» ولى در مكتب طاغوتيان، رستگاران زورمندانند. فرعون مى گفت: هر كس پيروز شود رستگار است. «قد افلح اليوم من استعلى» در قرآن رستگارى قطعى، هم براى مؤمنان آمده: «قد افلح المؤمنون» و هم براى كسانى كه خود را تزكيه كرده اند: «قد افلح من تزكّى» پس مؤمن واقعى همان كسانى هستند كه خود را تزكيه كرده باشند. 📌 پیام ها 🌿 قرآن در پايان برخى آيات مى فرمايد: اميد است رستگار شويد. «لعلّكم تفلحون» زيرا كار خير از افرادى كه تزكيه نكرده اند، با ريا و غرور و گناه و منّت گذارى محو مى شود. ولى درباره تزكيه شدگان مى فرمايد: قطعاً رستگارند. «قد افلح من تزكى» 🌿 تزكيه خود به خود حاصل نمى شود، بايد به سراغ آن رفت. «تزكىّ» 🌿 تزكيه بدون نماز و عبادت نمى شود. «تزكّى، ذكر اسم ربّه فصلّى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۶ تا ۱۹ سوره الأعلى 🕊 🍃 بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (۱۶)🍃 🍃وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَي (۱۷)🍃 🍃إِنَّ هَذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَي (۱۸)🍃 🍃صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَي (۱۹)🍃 ترجمه : 🍃 ولى شما زندگى دنيا را ترجيح مى دهيد.🍃 🍃و حال آنكه آخرت بهتر و ماندگارتر است.🍃 🍃اين سخن در كتب آسمانى پيشين نيز آمده است.🍃 🍃كتاب هاى ابراهيم و موسى.🍃 در روايات، علاقه به دنيا سرچشمه تمام خطاهاست. «حبّ الدنيا رأس كل خطيئة» دنيا پل عبور است، نه توقفگاه، بايد از آن عبور كرد و به اقامتگاه رسيد. «خذوا من ممرّكم لمقرّكم» در قرآن معمولاً زكات بعد از نماز آمده است: «يقيمون الصّلاة و يؤتون الزكاة» ولى امام صادق عليه السلام مى فرمايد: در عيد فطر پرداخت زكات به فقرا قبل از نماز عيد آمده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «قد افلح من تزكّى و ذكر اسم ربّه فصلّى» امام رضاعليه السلام از معناى اين آيه سؤال كرد: «ذكر اسم ربّه فَصَلى» شخصى گفت: هرگاه نام خدا را برد نماز بخواند. امام فرمود: اين تكليف سختى است كه در شبانه روز هر وقت نام خدا برده شد انسان نماز بخواند. او پرسيد: پس معنا چيست؟ امام فرمود: هرگاه نام خدا برده شد، صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد. «كلمّا ذكر ربّه صَلّى على محمّد و اله» آخرت بهتر از دنيا است، زيرا ويژگى هاى زير را دارد: ✅. جاودانگى زمانى: «خالدين فيها» ✅. وسعت مكانى: «عرضها كعرض السماء و الارض» ✅. تنوع در خوراكى: «انهار من عسل» ، «فاكهة كثير» ✅. دورى از ترس و اندوه: «آمنين» ✅. دوستان وفادار: «اخواناً على سرر متقابلين» ✅. همسران زيبا: «كامثال اللؤلؤ المكنون» ابوذر از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نقل مى كند كه خداوند يكصد و بيست و چهار هزار پيامبر فرستاده كه ۳۱۳ نفر آنها رسول و مابقى نبىّ بوده اند و جمعاً ۱۰۴ كتاب داشتند. 📌 پیام ها 🌿 مانع تزكيه، علاقه به دنياست. «بل تؤثرون» 🌿 دنيا بد نيست، آنچه مورد انتقاد است ترجيح آن بر آخرت است. «تؤثرون» 🌿 هرگاه از چيزى انتقاد مى كنيد، نمونه خوب و راهكار آن را نشان دهيد. «تؤثرون... و الاخرة خير» 🌿 راه پاك شدن دل و فكر انسان، ذكر مدام و مستمر نام خداوند است. «تزكّى و ذكر اسم ربّه» 🌿 توجه به جلوه هاى ربوبيّت، عامل ياد خداست. «ذكر اسم ربّه» 🌿 نماز بايد بر اساس ذكر و توجه باشد، نه غافلانه و بر اساس عادت. «ذكر اسم ربّه فَصلّى» 🌿 نمازگزاران زمانى رستگارند كه اهل تزكيه و ياد خدا باشند. «تزكّى و ذكر اسم ربّه فصَلّى» 🌿 كتب آسمانى، همسو و هماهنگ با يكديگر هستند. «انّ هذا لفى الصحف الاولى» 🌿 در ميان كتب آسمانى، كتب حضرت ابراهيم و حضرت موسى امتياز خاصى دارد. «صحف ابراهيم و موسى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره الاعلی به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا تفسیر سوره ی الغاشیه رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۷ سوره الغاشية 🕊 🍃 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ (۱)🍃 🍃وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ (۲)🍃 🍃عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ (۳)🍃 🍃تَصْلَي نَاراً حَامِيَةً (۴)🍃 🍃تُسْقَي مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ (۵)🍃 🍃لَّيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِيعٍ (۶)🍃 🍃لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِن جُوعٍ (۷)🍃 ترجمه : 🍃 آيا خبر آن حادثه فراگير به تو رسيده است؟🍃 🍃در آن روز، چهره هايى خوار و زبونند.🍃 🍃(با آنكه) تلاش كرده و رنج برده اند.🍃 🍃(امّا) به آتشى سوزان درآيند.🍃 🍃و از چشمه اى جوشان نوشانده شوند.🍃 🍃و خوراكى جز خار خشك و تلخ ندارند.🍃 🍃كه نه فربه كند و نه گرسنگى را از ميان برد.🍃 «غاشية» به معناى پوشاننده است، و منظور از آن، حادثه قيامت است كه همه را تحت پوشش قرار مى دهد. «عاملة» به معناى كوشنده و «ناصبة» به معناى كار پرمشقت است كه انسان را خسته مى كند. «حامية» به معناى بسيار داغ و «ءانية» نهايت درجه سوزندگى است. ممكن است مراد از «وجوه»، صاحبان وجوه و چهره هاى برجسته باشد، يعنى چهره هاى شاخص هر يك از دو گروه نيك و بد. «ضريع» به فرموده پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله چيزى است در دوزخ شبيه به خار كه از مردار بد بوتر و از آتش داغ تر و بسيار تلخ است. شايد گذاردن نام «ضريع» بر اين خار به خاطر آن باشد كه خوردن آن انسان را به فرياد و تضرّع وادار مى كند. كارهاى پر زحمت فراوانى در دنيا انجام مى شود ولى به خاطر آنكه اخلاص در آن نيست يا طبق دستور الهى انجام نشده است و يا با عجب و غرور و منت و گناه و شرك همراه بوده، حبط مى شود و هدر مى رود و در قيامت مورد بهره قرار نمى گيرد. در جهان بينى الهى، عنصر كار بايد با عنصر هدف و جهت و عنصر رهبرى هم سو و مقدّس باشند. 📌 پیام ها 🌿 حادثه قيامت چنان فراگير است، كه همه بايد به فكر آن باشند. «هل اتاك حديث الغاشية» 🌿 هر تلاش و زحمتى، در قيامت مفيد نخواهد بود. «عاملة ناصبة» 🌿 تنها گروه مخلص از تلاش هاى خود بهره خواهند گرفت. «لسعيها راضية» 🌿 معاد جسمانى است، زيرا مسئله چاقى و لاغرى تنها در مورد اجسام قابل قبول است. «لايُسمن» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا