eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۲۱ و ۲۶ سوره الغاشية 🕊 🍃 فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ (۲۱)🍃 🍃لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ (۲۲)🍃 🍃إِلَّا مَن تَوَلَّي وَكَفَرَ (۲۳)🍃 🍃فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ (۲۴)🍃 🍃إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ (۲۵)🍃 🍃ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ (۲۶)🍃 ترجمه : 🍃 پس تذكّر بده كه همانا تو تذكّر دهنده اى،🍃 🍃و بر آنان سيطره و تسلّطى ندارى (كه به ايمان آوردن مجبورشان كنى).🍃 🍃مگر آن كس كه روى گرداند و كفر پيشه كرد.🍃 🍃كه خداوند او را به بزرگترين عذاب مجازات مى كند.🍃 🍃همانا بازگشت آنان به سوى ماست.🍃 🍃آنگاه حسابشان بر ماست.🍃 تذكّر براى اتمام حجت است تا كافران در قيامت نگويند: «لولا ارسلت الينا رسولاً فنتّبع» خدايا! چرا براى ما هشدار دهنده اى نفرستادى، كه از او پيروى كنيم. البتّه جز صاحبان خرد از اين تذكّرها پند نمى گيرد. «انّما يتذكّر اولوا الالباب» در سوره قبل (سوره اعلى) خداوند به پيامبرش دستور تذكّر داد و فرمود: تو تذكّر بده كه هر كس خشيت دارد متذكّر مى شود و افراد شقى از تذكّر دورى خواهند كرد و به بزرگترين عذاب گرفتار خواهند شد. «يتجنّبها الاشقى الّذى يصلى النّار الكبرى» در اين سوره نيز مى فرمايد: تو تذكّر بده ولى بدان كه گروهى اعراض خواهند كرد و به عذاب اكبر گرفتار خواهند شد. «الاّ من تولّى و كَفَر فَيُعذّبه اللّه العذاب الاكبر» به هر حال «نار كبرى » در سوره اعلى و «عذاب اكبر» در اين سوره، كيفر كسانى است كه تذكّرپذير نيستند و پند و اندرز الهى را پشت گوش مى اندازند. «مُصيطر» از «سطر» و «سيطره» به كسى گفته مى شود كه افراد تحت امر خود را به بند مى كشد و آنان را در جهتى كه خود مى خواهد تنظيم مى كند. امام صادق عليه السلام فرمود: «كلّ امّة يحاسبها امام زمانها و يعرف الائمة اوليائهم و اعدائهم بسيماهم» حساب هر امت به عهده امام زمان آنهاست و امامان، دوستان و دشمنان خود را از سيمايشان مى شناسند، همان گونه كه در سوره اعراف چنين آمده است: «و على الاعراف رجال يعرفون كلا بسيماهم» در زيارت جامعه خطاب به معصومين عليهم السلام نيز مى خوانيم: «و اياب الخلق اليكم و حسابهم عليكم» رجوع مردم به سوى شماست و حساب مردم با شماست. از امام كاظم و امام باقر و امام هادى عليهم السلام نيز اين معنا نقل شده است. جمله «الاّ من تولّى و كفر»، استثناء از جمله ى «انّما انت مذكّر» است. يعنى اى پيامبر! تو تذكّر دهنده اى، جز آن كه كفر ورزد كه تذكّر تو در او اثرى ندارد. امام باقر عليه السلام فرمود: مراد از عذاب اكبر، عذاب شديد و ابدى است. 📌 پیام ها 🌿 پيامبر، مأمور به وظيفه است نه نتيجه. «انّما انت مُذكّر» (پيامبرصلى الله عليه وآله براى هدايت مردم اهتمام وحرص داشت و خداوند به او فرمود: وظيفه تو فقط تذكّر است.) 🌿 وظيفه پيامبران، تذكّر است نه تسلط و تحميل عقيده. «لَسْت عليهم بمصيطر» 🌿 بى اعتنايى مردم، وظيفه را ساقط نمى كند. «انما انت مذكّر لَست عليهم بمصيطر» 🌿 منشأ كفر، عناد و لجاجت و روى گردانى از حق و حقيقت است. «من تولّى و كفر» 🌿 قهر خدا درجاتى دارد. «العذاب الاكبر» 🌿 فرار از قهر الهى براى هيچكس امكان ندارد. «انّ الينا ايابهم» 🌿 حسابرسى از سنّت هايى است كه خداوند بر خود واجب كرده است. «انّ علينا حسابهم» 🌿 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره الغاشیه به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا شب تفسیر سوره ی فجر رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۵ سوره فجر 🕊 🍃 وَالْفَجْرِ (۱)🍃 🍃وَلَيَالٍ عَشْرٍ (۲)🍃 🍃وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ (۳)🍃 🍃وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ (۴)🍃 🍃هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ (۵)🍃 ترجمه : 🍃 به سپيده دم سوگند.🍃 🍃به شبهاى ده گانه سوگند.🍃 🍃به زوج و فرد سوگند.🍃 🍃به شب سوگند آنگاه كه سپرى شود.🍃 🍃آيا (در اين سوگندها) براى اهل خرد، سوگندى مهم نيست؟🍃 «فجر» به معناى شكافتن است و مراد از آن، شكافتن تاريكى با سپيده دم است كه زمان مقدّس و با ارزشى است و در آن هنگام، جنبنده ها به تكاپو مى افتند و صبح و روز تازه اى را آغاز مى كنند. در حديثى مراد از فجر را حضرت مهدى عليه السلام دانسته «الفجر هو القائم عليه السلام» كه شب تاريك ظلم و فساد، به صبح قيام آن حضرت برچيده خواهد شد. «حِجر» به معناى منع و مراد از آن عقل است كه انسان را از كار خلاف منع مى كند. چنانكه «محجور» به معناى ممنوع التصرف است. در روايات، براى «شَفع» به معناى زوج و «وَتر» به معناى فرد، مصاديق زيادى گفته شده است، از جمله اينكه مراد از وتر، روز نهم ذى الحجه (روز عرفه) و مراد از شفع روز دهم ذى الحجه (عيد قربان) است و يا مراد از شفع، دو كوه صفا و مروه است و مراد از وتر، كعبه كه يكى است. و يا مراد از وتر، خداوند يكتا و مراد از شفع، مخلوقات اند كه همه جفت و زوج هستند، يا مراد نماز مستحبّى شفع و وتر است كه در سحر خوانده مى شود و يا مراد از شفع، روز نهم و دهم ذى الحجه و وتر، شب مشعر است. زمان خيلى ارزشمند و بلكه مقدّس است و نبايد آن را بيهوده از دست دهيم. خداوند به تمام بخشهاى زمان سوگند ياد كرده است؛ «والصبح» به صبح سوگند، «والضُحى» به چاشت سوگند، «والنهار» به روز سوگند، «والعصر» به عصر سوگند. جالب آنكه به سحر سه بار سوگند ياد كرده است؛ «والّيل اذا يَسر»، «والّيل اذا عَسعس»، «والّيل اذ أدبر» (به شب سوگند آنگاه كه رو به آخر مى رود، يعنى به هنگام سحر سوگند.) مراد از «ليال عَشر»، يا ده شب آخر ماه مبارك رمضان است كه شبهاى قدر در آن قرار گرفته و يا ده شب اول ماه ذى الحجه است كه روز عرفه و عيد قربان را شامل مى شود. 📌 پیام ها 🌿 زمان، مقدّس و قابل سوگند است. «والفجر» 🌿 بعضى ايام از قداست ويژه اى برخوردار است. «وليال عشر» 🌿 ساعات پايان شب كه سالكان در آن سير معنوى دارند، از قداست خاصّى برخوردار است. «و الّيل اذا يسر» 🌿 مخاطبان قرآن، اهل خردند. «لذى حجر» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶ تا ۱۴ سوره فجر 🕊 🍃 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (۶)🍃 🍃إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (۷)🍃 🍃الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (۸)🍃 🍃وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (۹)🍃 🍃وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (۱۰)🍃 🍃الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ (۱۱)🍃 🍃فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (۱۲)🍃 🍃فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (۱۳)🍃 🍃إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (۱۴)🍃 ترجمه : 🍃 آيا نديدى كه پروردگارت با قوم عاد چه كرد؟🍃 🍃(همان قوم) ارم، (شهرى) كه داراى بناهاى ستون دار بود.🍃 🍃(بناهايى) كه مانندش در ديگر شهرها ساخته نشده بود.🍃 🍃و با قوم ثمود كه در وادى خود تخته سنگها را (براى ساختن خانه) مى بريدند.🍃 🍃و با فرعون، صاحب قدرت و سپاه عظيم.🍃 🍃آنها كه در شهرها طغيانگرى كردند.🍃 🍃و در آن، فساد و تباهى افزودند.🍃 🍃پس پروردگارت تازيانه عذاب بر آنان فرود آورد.🍃 🍃همانا پروردگارت در كمين گاه است.🍃 قوم عاد دو گروه بودند؛ عاد قديم و جديد به دليل آيه «عادٍ الاولى»، كه بعد از حضرت نوح علیه السلام در منطقه احقاف زندگى مى كردند و داراى هيكل هايى بزرگ و قدرتى عظيم و شهرهايى آباد بودند. «اِرَم» يا نام ديگر قبيله عاد است يا نام شاخه اى از قوم عاد و يا نام منطقه اى كه قوم عاد در آن زندگى مى كردند كه ساختمان هايشان داراى ستون هايى بزرگ و بلند بوده است. بعضى ارم را ساختمان شدّاد و بعضى ساخته اسكندر در اسكندريه دانسته اند. «صَخر» جمع صخره به معناى سنگهاى بزرگ و سخت است و «واد» به فاصله ميان كوه و تپه گفته مى شود. «عماد» به معناى ستون يا ساختمان بلند است و «ثمود» به اعراب ما قبل تاريخ گويند كه در شمال عربستان ساكن بودند قومى كه پيامبر آنها حضرت صالح علیه السلام بود. «جابوا»، به معناى بريدن سنگ است و كلمه «جواب» كه از اين ريشه است، به معناى قطع سؤال با پاسخ صحيح است. ظاهراً قوم ثمود بعد از قوم عاد بوده اند كه نامشان بعد از آنها برده شده است. قهر بر عاد و ثمود نمونه اى از در كمين بودن خداوند نسبت به ستمكاران است. خداوند در كمين است، يعنى خلافكاران راه گريز ندارند و به طور ناگهانى گرفتار مى شوند. استحكام ساختمان ها مانع قلع و قمع الهى نيست و به خاطر محكمى ساختمان نبايد از قهر خداوند احساس امنيّت كرد. مقصود از «ذو الاوتاد» يا آن است كه پايه هاى حكومت فرعون محكم بود يا آنكه مخالفان خود را ميخكوب مى كرد و يا آنكه سپاه فراوان داشت. كلمه «صَبَّ» به معناى ريختن است، تعبير بارش عذاب، شايد كنايه از عذاب پى درپى و مداوم باشد. چگونه خداوند در كمين نباشد در حالى كه او از رگ گردن به ما نزديك تر است؟ «و نحن اقرب اليه من حبل الوريد» 📌 پیام ها 🌿 تاريخِ قلع و قمع متجاوزان را فراموش نكنيد. «اَلم تَر» 🌿 نابود كردن طغيانگران جلوه ربوبيّت خداوند است. «فعل ربّك بعاد» به قول سعدى: ترحّم بر پلنگ تيزدندان ستمكارى بود بر گوسفندان 🌿 نشانه خرد و عقل، عبرت گرفتن از تاريخ است. «لذى حجر الم تَر كيف فعل ربّك» 🌿 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله توسط وحى از تاريخ قوم عاد و ثمود و فرعون آگاهى داشت. «الم تَر» 🌿 ابتكار در معمارى با استفاده از سنگ، در آن قوم عاد بوده است. «لم يخلق مثلها فى البلاد» 🌿 اختلاف و تضاد فكرى، مانع از بيان هنر و ابتكارات ديگران نشود. «لم يخلق مثلها فى البلاد» 🌿 قدرت بدون معنويّت، عاملى است براى بر هم زدن امنيّت. «جابوا الصخر...ذى الاوتاد....طغوا فى البلاد» 🌿 طغيانگر و طغيان مرز نمى شناسد. «طغوا فى البلاد»(مراد از بلاد، همه مناطقى است كه به آن دسترسى داشتند) 🌿 سرچشمه تباهى و فساد، طاغوت ها هستند. «طغوا فى البلاد فاكثروا فيها الفساد» 🌿 تمدن و پيشرفت، اگر همراه با تقوا و صلاح نباشد عامل سقوط و هلاكت است. «فصب عليهم ربّك سوط عذاب» 🌿 مربى، گاه براى تنبيه، نياز به شلاق دارد. «ربُّك سوط» 🌿 طغيان و فساد جز با قهر بر طرف نمى شود. «طغوا... سوط عذاب» 🌿 مهلت ها شما را مغرور نكند كه خدا در كمين است. «ان ربّك لبالمرصاد» 🌿 كيفر دنيوى نسبت به عذاب اخروى همچون تازيانه اى است كه درد آن موقّت و آثارش سطحى است و تنها بر پوست مى ماند. «سوط عذاب» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا