🕊 تفسیر آیه ۱۲ سوره جاثیه 🕊
🍃 اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ🍃
🍃 خداوند كسى است كه دريا را براى شما رام كرد تا به فرمان او كشتى ها در آن جريان پيدا كنند و تا از فضل او جستجو كنيد و شايد شكرگزارى كنيد.🍃
📌 پیام ها
🌿 كارهاى خداوند هدفدار، حكيمانه و در راستاى بهره گيرى انسان است. «سخّر لكم، لتجرى البحر لتبتغوا - لعلّكم تشكرون»
🌿 منافع مادّى بايد مقدّمه رابطه الهى باشد. «لتجرى... لتبتغوا... لعلّكم تشكرون»
🌿 تسخير درياها و تأثير عوامل طبيعى تحت اراده خداست. «بامره»
🌿 تلاش براى معيشت زندگى و رفاه يك ارزش است. «لتبتغوا»
🌿 گرچه فضل و رحمت از خداوند است، ولى انسان نيز بايد براى بدست آوردن آن در تكاپو و تلاش باشد. «لتبتغوا من فضله»
🌿 انسان از خداوند طلبى ندارد هر چه هست لطف اوست. «من فضله»
🌿 توجّه به نعمت ها، روحيّه ى شكر را در انسان زنده مى كند. «سخّر لكم... لعلّكم تشكرون»
🌿 اقيانوس ها براى انسان رام هستند، شايد انسان هم براى خدا رام شود. «لعلكم تشكرون»
🌿 انسان، آزاد و صاحب اختيار است. «لعلّكم تشكرون» (كلمه ى «لعلّ» به معناى شايد، نشانه ترديد خداوند نيست، بلكه نشانه اختيار انسان است كه مى تواند شاكر باشد و يا ناسپاس)
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۳ سوره جاثیه 🕊
🍃 وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 🍃
ترجمه :
🍃 و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است، همه از اوست كه براى شما رام نمود، همانا در اين تسخير براى كسانى كه فكر كنند، قطعاً نشانه هايى است.🍃
📌 پیام ها
🌿 تمام هستى در راستاى بهره گيرى انسان است. «سخّر لكم ما فى السموات...»
🌿 با حاكم شدن بر هستى، مغرور نشويم كه هرچه هست از اوست. «جميعاً منه»
🌿 هماهنگى اجزاى هستى در جهت واحد، نشانه ى يكتايى آفريدگار است. «جميعاً منه»
🌿 فكر كردن در نعمت هاى الهى نوعى تشكّر از اوست.«تشكرون... لقوم يتفكّرون»
🌿 خداوند انسان را به تفكّر دعوت و تشويق كرده است. «لقوم يتفكّرون»
🌿 در تسخير هستى براى انسان، نشانه هاى زيادى براى اهل فكر وجود دارد. «لآيات لقوم يتفكّرون» (شايد رابطه تفكّر و تسخير اين باشد كه در انسان قدرتى نهفته كه مى تواند تمام مظاهر طبيعت را به نفع خود تصرّف كند و اين قدرت با انديشه بكار مى افتد.)
من هم احساس را شكوفا كنيد و هم انديشه را رشد دهيد. «تشكرون - يتفكّرون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۴ سوره جاثیه 🕊
🍃 قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُون أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْماً بِما كَانُوا يَكْسِبُونَ🍃
ترجمه :
🍃 (اى پيامبر!) به كسانى كه ايمان آورده اند، بگو: از كسانى كه به (روز رستاخيز كه يكى از) ايّام اللّه (است) اميد ندارند، درگذرند (و آنان را به خدا واگذارند) تا خداوند (در آن روز) هر قومى را به آنچه انجام مى دادند جزا دهد.🍃
مراد از ايّام اللّه روزهاى تاريخى است كه در آن تحوّلات بزرگى از قهر خداوند نسبت به ستمگران يا مهر الهى نسبت به مؤمنان صورت مى گيرد.
مسلمانان مكّه گرفتار دشمنى و آزار مشركان مكّه بودند، به فكر مقابله به مثل افتادند امّا خداوند پيامبرش را فرمان داد كه به مسلمانان بگويد عجله نكنيد كه هنوز شما قوى نيستيد و آنان را به من واگذار كنيد.
📌 پیام ها
🌿 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مأمور است تا شيوه برخورد با كفّار را به مؤمنان آموزش دهد. «قل للّذين آمنوا...»
🌿 لازمه ى ايمان، گذشت و بزرگوارى است. «للّذين آمنوا يغفروا»
🌿 رسيدن به اهداف بلند دينى، نياز به صبر و پرهيز از شتابزدگى دارد. «للّذين آمنوا يغفروا»
🌿 ايمان به آنكه كفّار گرفتار كيفر الهى هستند، زمينه گذشت و صبر را در انسان شكوفا مى كند. «يغفروا... ليجزى قوماً...»
🌿 عقيده در عمل مؤثّر است، چون كفّار اميدى به قيامت ندارند به سراغ كسب كارهاى بد مى روند. «لا يرجون... يكسبون»
🌿 انسان گرفتار عمل خويش است. «ليجزى... بما كانوا يكسبون»
🌿 كيفر براى كارهاى زشتى است كه انسان آگاهانه به سراغ آن مى رود. «بما كانوا يكسبون»
🌿 آنچه سبب قهر الهى است، استمرار واصرار بر انحراف و خلاف است. «كانوا يكسبون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۵ سوره جاثیه 🕊
🍃 مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَي رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ🍃
ترجمه :
🍃 هر كس كار شايسته اى انجام دهد، پس به سود خود اوست و هر كس عمل بدى مرتكب شود، پس به زيان خود اوست، سپس به سوى پروردگارتان بازگشت داده مى شويد.🍃
قرآن بارها با بيانات گوناگون به اين اصل اشاره فرموده است كه نتيجه عمل به خود انسان بر مى گردد، چنانكه مى فرمايد:
«و مَن يشكر فانّما يشكر لنفسه و من كفر فانّ اللّه غنىّ حميد» هر كس شكر كند، پس براى خويش شكر كرده و هر كس كفران ورزد به زيان خويش است.
«مَن اهتدى فلنفسه و مَن ضلّ فانما يضلّ عليها» هر كس هدايت پذيرفت، به نفع خود اوست و هر كس گمراه شد، به ضرر خود اوست.
📌 پیام ها
🌿نظام كيفر و پاداش الهى عادلانه و بر اساس عملكرد نيك و بد خود انسان است. «مَن عمل صالحاً... و مَن اساء»
🌿 خداوند، به كار خير انسان نيازى ندارد. «عمل صالحاً فلنفسه»
🌿 انسان ها در برابر قانون الهى مساوى هستند. (انسان، هر كه باشد و عمل، هر چه باشد، مورد كيفر وپاداش قرار مى گيرد.) «مَن عمل صالحا... و مَن اساء فعليها»
🌿 خدا انسان را آزاد آفريده است. «مَن عمل صالحا... مَن اساء»
🌿 دليل معاد، عدل الهى است. «مَن عمل صالحا... مَن اساء... الى ربّكم ترجعون»
🌿 معاد، اميدى به صالحان و هشدارى به خلافكاران است. «الى ربّكم ترجعون»
🌿 قيامت قهرى است و به اختيار انسان نيست. «تُرجعون»
🌿 پاداش و كيفر الهى، اقتضاى ربوبيّت اوست. «الى ربّكم ترجعون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۶ سوره جاثیه 🕊
🍃 وَلَقَدْ آتَيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَي الْعَالَمِينَ🍃
ترجمه :
🍃 و همانا ما به بنى اسرائيل كتاب (آسمانى تورات) و حكومت و نبوّت داديم و از (خوردنى هاى) پاكيزه و دلپسند روزى كرديم و آنان را بر اهل زمانه برترى داديم.🍃
از آنجا كه «رزقناهم» بعد از «آتينا» آمده است مى فهميم كه رزق دلپسند در كنار قانون و رهبر و حكومت الهى معنا دارد وگرنه درآمدهاى خارج از قانون الهى گرچه زياد باشد طيب نخواهد بود.
بنى اسرائيل نتوانستند الطاف الهى را كه در اين آيه از آنها سخن رفته، براى خود حفظ كنند و لذا عظمت و عزّت آنها به خاطر نافرمانى و خلافكارى به ذلّت و لعنت تبديل شد. «لعن الّذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داود»
📌 پیام ها
🌿 برترى جامعه، وابسته به فرهنگ و اقتصاد برگرفته از قانون الهى است. «آتينا... الكتاب... رزقنا... فضلنا»
🌿 هر چه داريم از خداست، پس نبايد مغرور شويم. «اتينا... رزقنا... فضّلنا»
🌿 نعمت هاى معنوى در اولويّت قرار دارند. در اين آيه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. «آتينا... رزقنا»
🌿 حكومت دينى سابقه طولانى دارد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
🌿 فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۷ سوره جاثیه 🕊
🍃 وَآتَيْنَاهُم بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمْ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ🍃
ترجمه :
🍃 و به آنان دلايل روشنى نسبت به امر (دين) داديم، پس اختلاف نكردند مگر پس از آنكه حقيقت برايشان حاصل شد (و اين اختلاف) از روى حسادت و برترى جويى بود كه ميان آنان وجود داشت. همانا خداوند در قيامت درباره آنچه پيوسته اختلاف مى كنند، ميانشان داورى خواهد كرد.🍃
با معجزات حضرت موسى، حقّانيّتش بر مردم روشن شد و با نشانه هايى از پيامبر اسلام كه در تورات و انجيل به طور روشن آمده بود، حقّانيّت پيامبر براى مردم روشن شد. «آتيناهم بيّنات من الامر»
📌 پیام ها
🌿 خداوند حجّت را بر مردم تمام مى كند. «و آتيناهم بيّنات من الامر»
🌿 بالاترين نوع كفران، اختلاف در حقّ است. با اينكه خدا به آنها برترى و غلبه بر دشمن داد، «آتينا - رزقنا - فضلنا» امّا به جاى شكر اختلاف كردند. «فما اختلفوا»
🌿 توبيخ قرآن از گذشتگان، عبرتى است براى آيندگان. «آتيناهم بيّنات... اختلفوا... بَغياً بينهم»
🌿 علم به تنهايى نجات بخش نيست، چه بسيارند كسانى كه مى دانند ولى به خاطر حسادت اختلاف مى كنند. «من بعد ما جاءهم العلم»
🌿 اختلاف بعد از علم، بغى و ظلم است. «بغياً»
🌿 روز قيامت روز حل اختلافات است. «يقضى بينهم يوم القيامة فيما كانوا فيه يختلفون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۸ سوره جاثیه 🕊
🍃 ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَي شَرِيعَةٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاء الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ🍃
ترجمه :
🍃 سپس تو را بر شريعتى از امر (دين) قرار داديم، پس آن را پيروى كن و از خواسته هاى جاهلان پيروى نكن.🍃
«شريعة» راهى است براى وصول به آب، در كنار رودخانه هاى بزرگ كه دسترسى مستقيم به آب ممكن نيست. از آنجا كه احكام دين راهى است براى رسيدن به حيات واقعى، به آن نيز شريعت گفته شده است.
📌 پیام ها
🌿 تعيين شريعت كه راه ديندارى است، به دست خداست. «جعلناك على شريعة»
🌿 كسى كه مسئول هدايت و ارشاد ديگران است، بايد نسبت به راه خود بصيرت وتسلّط كامل داشته باشد. «على شريعة» (يعنى پيامبر تسلّط بر راه وشريعت دارد.)
🌿 رسالت پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در ادامه ى رسالت حضرت موسى است. (در دو آيه قبل، سخن از نبوّت و حكمت و كتاب آسمانى بنى اسرائيل بود.) «ثمّ جعلناك»
🌿 روح اديان يكى است، گرچه در برنامه هاى عبادى تفاوت هايى هست. (كلمه ى «شريعة» به صورت نكره آمده كه نشانه وجود راههاى متعدّد است ولى كلمه ى «الامر» معرفه آمده يعنى تمام راهها به امرى يگانه باز مى گردد.) «شريعة من الامر»
🌿 پيدايش تحريف و اختلاف، زمينه ى آمدن پيامبر جديد است. (آيه ى قبل سخن از اختلافات بنى اسرائيل بود، در اين آيه سخن از بعثت پيامبر اسلام) «اختلفوا... ثمّ جعلناك على شريعة»
🌿 پيامبر نيز بايد همچون ساير مردم از شريعت پيروى كند.«على شريعة فاتبعها»
🌿 راه، اگر راه خدا نباشد، راه هوس هاى خود يا ديگران است. «شريعة... فاتبعها ولا تتّبع اهواء...»
🌿 رهبر بايد با صلابت باشد و تحت فشار عناصر ناآگاه و پيشنهادات جاهلانه قرار نگيرد. «و لا تتّبع اهواء الّذين لا يعلمون»
🌿 هوس هاى مردم به قدرى جلوه دارد كه پيامبر را نيز در معرض خطر قرار مى دهد. «ولا تتّبع اهواء الّذين لايعلمون»
🌿 علم و جهل در تمايلات انسان اثر دارد. «اهواء الّذين لا يعلمون»
🌿 علم و دانش، انسان را به پيروى از شريعت الهى سوق مى دهد. چنانكه پيروى از غرائز و هوى و هوس نشانه جهالت و نادانى است. «شريعة... فاتبعها و لا تتّبع... الّذين لا يعلمون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۹ و ۲۰ سوره جاثیه 🕊
🍃 إِنَّهُمْ لَن يُغْنُوا عَنكَ مِنَ اللَّهِ شَيئاً وإِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ (۱۹)🍃
🍃 هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًي وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمِ يُوقِنُونَ (۲۰)🍃
ترجمه :
🍃 آنان هرگز در برابر خداوند از تو دفاع نخواهند كرد و البتّه ستمگران ياور يكديگرند و خداوند يار افراد با تقواست.🍃
🍃 اين (كتاب) براى مردم، وسيله ى بصيرت و هدايت و براى اهل يقين، مايه ى رحمت است.🍃
خداوند بصير است. «كان اللّه بما تعملون بصيرا» رسول خدا نيز بصير است. «ادعوا الى اللّه على بصيرة» قرآن نيز كتاب بصيرت است. «هذا بصائر»
شايد معناى آيه با توجّه به آيه ى قبل چنين باشد: اى پيامبر! پيرو شريعتى باش كه از طرف خداست و از هوسهاى جاهلان پيروى نكن. زيرا در برابر شريعت و قانون و وحى الهى، جاهلان طرح و برنامه اى كه بتواند تو را از قانون و راه خدا بى نياز كند ندارند.
📌 پیام ها
🌿 پيروى از مردم ناآگاه هيچ خطرى را به هنگام قهر خداوند دور نخواهد كرد. (انگيزه ى پيروى از خواسته هاى مردم، چشم داشتن به حمايت آنان در مشكلات است كه قرآن اين خيال را از ريشه مى خشكاند.) «انّهم لن يغنوا عنك من اللّه شيئاً»
🌿 سنخيّت افراد نسبت به يكديگر، وسيله ى جذب آنان به يكديگر است. «الظالمين بعضهم اولياء بعض»
🌿 پيروى از هوسهاى جاهلان به منزله ى پذيرش ولايت آنان و در مدار ظالمان قرار گرفتن است. «لا تتّبع اهواء... و انّ الظالمين بعضهم اولياء بعض»
🌿 از هوس هاى مردم دورى كن و نگران تنهايى نباش. «واللّه ولىّ المتّقين»
🌿 تقوا سبب دريافت امدادها و حمايت هاى الهى است. «واللّه ولىّ المتّقين»
🌿 از نشانه هاى تقوا دورى از هوس هاى مردم است. «واللّه ولىّ المتّقين»
🌿 اهل تقوا، از ظلم و ظلم پذيرى دورند. «و انّ الظالمين بعضهم اولياء بعض و اللّه ولىّ المتّقين»
🌿 ديندارى بايد بر اساس بصيرت باشد. «هذا بصائر»
🌿 قرآن در تمام زمينه هاى فكرى، اخلاقى، سياسى، اجتماعى، اقتصادى، خانوادگى و... وسيله بصيرت است. («بصائر» به صورت جمع آمده است)
🌿 بسيارى از مطالب را فقط از راه وحى مى توان شناخت و عقل و تجربه به آن راه ندارد. «هذا بصائر»
🌿 بصيرت آفرينى قرآن براى همه ى مردم است. «بصائر للناس» گرچه بهره گيرى از آن بصيرت فقط براى اهل يقين است. «هدى و رحمة لقوم يوقنون»
🌿 قرآن يك كتاب جامع است. (هم راه حقّ را نشان مى دهد، «بصائر» هم انسان را به سوى آن مى برد، «هُدىً» و هم انسان را با آن كامياب مى كند. «رحمة»)
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۱ سوره جاثیه 🕊
🍃 أًمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ أّن نَّجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاء مَّحْيَاهُم وَمَمَاتُهُمْ سَاء مَا يَحْكُمُونَ🍃
ترجمه :
🍃 آيا كسانى كه مرتكب كارهاى بد شدند گمان كردند كه ما آنان را همچون كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند قرار خواهيم داد و حيات و مرگشان يكسان است؟ چه بد داورى مى كنند.🍃
«اجتراح» از «جرح» به معناى آسيبى است كه بر بدن وارد مى شود. ازآنجا كه گناه روح انسان را جريحه دار مى كند، درباره ى كسانى كه خلافكارند، «اجترحوا» بكار رفته است.
در قرآن، استفاده از روش مقايسه زياد به چشم مى خورد از جمله:
آيا مؤمن با فاسق يكسان است. «أفمن كان مؤمناً كمن كان فاسقاً»
آيا عالم با جاهل يكسان است. «هل يستوى الّذين يعلمون والّذين لا يعلمون»
آيا كسانى كه قبل از فتح مكّه و در زمان غربت براى اسلام خرج كردند با كسانى كه بعد از فتح مكّه كمك مالى كردند يكسانند. «لا يستوى منكم مَن أنفق من قبل الفتح و...»
در اين آيه نيز مى خوانيم: آيا خلافكاران با مؤمنان نيكوكار يكسانند. «الّذين اجترحوا السيّئات... كالّذين آمنوا و عملوا الصالحات»
مؤمن و كافر
در مقايسه ى ميان مؤمن و كافر مى بينيم كه مؤمن با ياد خدا آرام، به داده خدا راضى، به آينده اميدوار، راهش روشن و مرگ را كوچ كردن به منزلى بزرگتر مى داند ولى كافر هر روز به گرد طاغوتى مى چرخد و هر لحظه محكوم هوس هاى خود يا ديگران است، آينده را تاريك و مرگ را فنا مى داند.
لذا قرآن براى روشنگرى هر چه بيشتر روش مقايسه را مطرح مى كند، تا تمام وجدان ها در هر سطحى مسئله را درك كنند:
مؤمنان ايمانشان زياد مى شود، «زادتهم ايمانا» ولى كفّار كفرشان بيشتر مى شود. «و ازدادوا كفراً»
سرپرست مؤمن خداست، «اللّه ولىّ الّذين آمنوا» ولى سرپرست ديگران طاغوت ها هستند. «اوليائهم الطاغوت»
خداوند بر دل مؤمن آرامش نازل مى كند، «انزل السكينة فى قلوب المؤمنين» ولى بر دل كفّار ترس و وحشت مى افكند. «سنلقى فى قلوب الّذين كفروا الرّعب»
افراد با ايمان پيرو حقّ هستند، «الّذين آمنوا اتّبعوا الحقّ» ولى كفّار پيرو باطلند. «الّذين كفروا اتّبعوا الباطل»
آينده مؤمن محبوبيّت است، «سيجعل لهم الرّحمن ودّا» ولى آينده كافر حقارت و ذلّت است. «ترهقهم ذلة»
اهل ايمان به هنگام جان دادن سلام فرشتگان را دريافت مى كنند، «تتوفّاهم الملائكة طيبين يقولون سلام عليكم» ولى ستمگران با قهر فرشتگان روبرو مى شوند. «تتوفّاهم الملائكة ظالمى انفسهم»
جهاد اهل ايمان در راه خداست، «يقاتلون فى سبيل اللّه» ولى جنگ و ستيز كفّار در راه طاغوت است. «يقاتلون فى سبيل الطاغوت»
پاداش اهل ايمان محفوظ است، «لا نضيع اجر من احسن عملا» ولى تلاش ديگران محو مى شود. «حبطت اعمالهم»
مؤمن امكانات و دارايى خود را از خدا مى داند، «هذا من فضل ربّى» ولى كافر هرچه دارد از علم و هنر و تلاش خود مى پندارد. «انما اوتيته على علم عندى»
كارهاى مؤمن پايدار است، «فلن يضلّ اعمالهم» ولى كارهاى كفّار از بين مى رود. «اضلّ اعمالهم»
مؤمن از هيچ كس نمى ترسد، «لا يخشون احداً» ولى ديگران ترس دارند.«يخشون الناس كخشية اللّه»
بر اهل ايمان فرشته نازل مى شود، «تتنزّل عليهم الملائكة» ولى بر ديگران شياطين. «تنزّل الشياطين»
اهل ايمان اميدوارند، «يبشّر المؤمنين» ولى كفّار مأيوسند. «اذا هم يقنطون»
و در يك كلام راه حقّ، راه برترين است، «كلمة اللّه هى العليا» و راه كفر پست ترين است. «كلمة الّذين كفروا السفلى»
آيا با اين همه تابلوهاى شفاف قرآنى، جايى براى شك و ترديد باقى مى ماند؟
آرى، در دين هيچ شكىّ نيست، «لاريب فيه» امّا آنان در خود وسوسه ايجاد مى كنند. «فى ريبهم يترددون»
📌 پیام ها
🌿 خداوند عادل است و در نزد او بد كار و نيكوكار يكسان نيستند. «ام حسب...»
🌿 ريشه ى بسيارى از انحرافات، پندارهاى موهوم است. «ام حسب الّذين...»
🌿 گناه، خطر است ولى بيشترين خطر براى كسانى است كه به سراغ گناه مى روند. «اجترحوا السيّئات» (در كلمه «اجتراح» طلب و خواستن نهفته است)
🌿 خلافكاران نيز در فطرت خويش مايلند كه هم رديف نيكوكاران باشند. «ام حسب الّذين اجترحوا السيئات...»
🌿 هم ايمان و عمل صالح و هم گناه در زندگى و مرگ انسان ها نقش دارند. «سواء محياهم و مماتهم»
🌿 داورى بر اساس خيال و پندار محكوم است. «ام حسب... ساء ما يحكمون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402