eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
69 عکس
13 ویدیو
73 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۵ تا ۱۱ سوره نجم 🕊 🍃 عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَي (۵)🍃 🍃ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَي (۶)🍃 🍃وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَي (۷)🍃 🍃ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّي (۸)🍃 🍃فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَي (۹)🍃 🍃فَأَوْحَي إِلَي عَبْدِهِ مَا أَوْحَي (۱۰)🍃 🍃مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَي (۱۱)🍃 ترجمه : 🍃 (وحى را خداوندِ) قوى قدرت به او آموخت.🍃 🍃(خداوندِ) صاحب صلابت كه سلطه يافت.🍃 🍃در حالى كه او در افق برتر بود.🍃 🍃سپس نزديك شد پس نزديك تر.🍃 🍃تا جايى كه فاصله اش به اندازه دو كمان يا كمتر شد.🍃 🍃پس به بنده اش وحى كرد، آنچه را وحى كرد.🍃 🍃قلب، آنچه را ديد دروغ نخواند.🍃 «مِرَّه» به معناى تابيده شده و محكم است و در قدرت و توانايى به كار مى رود، چنانكه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: صدقه بر «مرّه» و «سوىّ»، يعنى افراد توانمند، روا نيست. «دنى » يعنى نزديك شد، ولى «تدلّى » يعنى خيلى نزديك شد تا جايى كه از شدّت نزديكى وابسته شد. «قاب» معادل كلمه مقدار و «قوس» به معناى كمان است. تعبير به «قاب قوسين» كنايه از شدّت نزديكى و تقرّب پيامبر به خداوند به هنگام نزول وحى است. در اين كه مراد از «شديد القوى» خداوند است يا جبرئيل، بحث و گفتگو است، ولى اين عنوان، در موارد ديگر فقط براى خدا آمده است. مثلاً در دعاى ندبه مى خوانيم: «و أرِه سيّده يا شديد القوى» خداوندا! امام زمان را به ما نشان بده، يا در دعاى وارده از امام حسن (عليه السلام) براى دفع شرّ ظالم مى خوانيم: «يا شديد القوى يا شديد الِمحال». به علاوه در آيات ديگر، خداوند، معلّم قرآن معرّفى شده است، از جمله: «الرّحمن علّم القرآن» معلّم قرآن، خداوند رحمان است. «علّمك ما لم تكن تعلم» ، خداوند چيزهايى را كه نمى توانستى بياموزى، به تو آموخت. البتّه در سوره تكوير درباره ى جبرئيل مى خوانيم: «ذى قوّة» ولى بسيار تفاوت است ميان «ذى قوّة» و «شديد القوى». بنابراين منظور از «شديد القوى» خداوند است. در اين آيات به مسئله معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله) اشاره شده كه ما سيمايى از معراج را در جلد هفتم تفسير نور به مناسبت آيه اول سوره اسراء بيان نموديم. در تفسير روح المعانى آمده است: در جاهليّت، هنگامى كه دو نفر هم قسم مى شدند، كمان هاى خود را در كنار هم قرار مى دادند و زه آن را مى كشيدند و هر دو يك تير مى انداختند، كنايه از آن كه هر دو يكى شده اند. فرشته، در افق اعلى نيست، بلكه در افق مبين است و پيامبر بسيار بالاتر است و مى تواند او را مشاهده كند. «و لقد رأه بالافق المبين» خداوند مكان ندارد و منظور از افق اعلى (ناحيه برتر)، مكان خاصّى نيست، بلكه مراد اوج بلند مرتبگى و كنايه از احاطه و تسلّط همه جانبه خداوند است. وحى در زمين، با واسطه است، «نزل به روح الامين على قلبك»، جبرئيل، قرآن را بر قلب تو نازل كرد. امّا در اينجا كه سخن از معراج پيامبر است، فرمود: «فاوحى الى عبده ما اوحى» يعنى در مقام قرب خبرى از واسطه نيست و فرشته مقرب هم راهى به آنجا ندارد. از امام سجاد(عليه السلام) پرسيدند: علت معراج پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) چه بود، مگر خدا مكان دارد؟ حضرت فرمود: معراج براى آن بود كه خداوند، ملكوت آسمان ها و آنچه را در آنهاست از عجايب صنعت و ابتكار، به پيامبرش نشان دهد. كلاسى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) در معراج ديد، كلاس ويژه اى بود: محل كلاس: برترين مكان. «و هو بالافق الاعلى» استاد: (خداوند) قوى ترين استاد. «علّمه شديد القوى» محتواى درس: (وحى) محكم ترين سخن. «ان هو الا وحى يوحى» از امام سؤال كردند: «هل رأى رسول اللّه ربّه» آيا پيامبر در معراج پروردگارش را ديد؟ حضرت فرمودند: «نعم بقلبه رآه» آرى، خدا را به قلبش مشاهده كرد. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «ما كذب الفؤاد ما رأى» امام رضا(عليه السلام) فرمود: آيه «لقد رأى من آيات ربّه الكبرى» ، آيه «ما كذب الفؤاد ما رأى» را تفسير مى كند، يعنى مراد از رؤيت در آيه، ديدن آيات الهى است، نه ذات خداوند. 📌 پیام ها 🌿 دين به قدرى ارزش دارد كه بايد معلّم آن، خداوندى باشد كه داراى قدرت بى نهايت است، «علّمه شديد القوى» و شاگرد آن، پيامبرى باشد بى لغزش و معصوم. «ما ضلّ صاحبكم» 🌿 دريافت علوم الهى، نيازمند ظرفيّت خاصى است. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى... علّمه شديد القوى» 🌿 يكى از راه هاى شناخت افراد، شناخت استاد است. «ما ضلّ صاحبكم... علّمه شديد القوى» 🌿 وحى، همان تعاليم الهى است. «يوحى... علّمه شديد القوى» 🌿 تحليل ها و تهمت هاى ناروا را پاسخ دهيد. در مقابل كسانى كه مى گفتند: اين قرآن را ديگران به پيامبر آموخته اند، «يعلّمه بشر»، خداوند مى فرمايد: «علّمه شديد القوى» 🌿 علم پيامبر از جانب خداوند است. «علّمه شديد القوى» 🌿 علم الهى، از قدرت او جدا نيست. «علّمه شديد القوى»
🌿 تنها خداوند قدرتمندترين است، قدرت هاى غير الهى سست است. «...شديد القوى» 🌿 معلّم بايد در كار خود توانا باشد. «علّمه شديد القوى» 🌿 با تعليم خدا، يك اُمّى مى تواند معلّم تمام بشريّت شود. «علّمه شديد القوى» 🌿 همه بشر شاگردان خداوند هستند، «علّم الانسان ما لم يعلم» ولى شخص پيامبر شاگرد مخصوص اوست. «علّمه شديد القوى» 🌿 برنامه هاى الهى براى بشر، بسيار محكم و كامل است. «علّمه شديد القوى ذو مرّة...» 🌿 تقرّب به خدا، مرحله به مرحله و گام به گام است. «دنا فتدلّى» 🌿 رابطه معلّم و شاگرد بايد نزديك و صميمى باشد. «دنا فتدلّى» 🌿 در سخن، از واژگان و ادبيات مخاطب استفاده كنيم و به لسان قوم سخن بگوييم. «قاب قوسين» (در فرهنگ عرب، نزديكى دو كمان، نشانه نزديكى صاحبان آنها بود.) 🌿 قرب به خداوند براى بندگان، محدوديّت ندارد. «او ادنى» چون فرشتگان نمى توانند. 🌿 مردان خدا، در زمين باشند يا در آسمان، عبد خدايند. «اسرى بعبده»، «فاوحى الى عبده» 🌿 بندگى، بستر فراگيرى وحى و عنايت الهى است. «فاوحى الى عبده» 🌿 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله هم در دريافت وحى معصوم است و هم در ابلاغ آن. «ما ينطق عن الهوى... ما كذب الفؤاد ما رأى» 🌿 آن شهود باطنى حجت است كه مورد تأييد خدا باشد. «ما كذب الفؤاد ما رأى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۲ تا ۱۵ سوره نجم 🕊 🍃 أَفَتُمَارُونَهُ عَلَي مَا يَرَي (۱۲)🍃 🍃وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَي (۱۳)🍃 🍃عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَي (۱۴)🍃 🍃عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَي (۱۵)🍃 ترجمه : 🍃 پس آيا بر سر آنچه مى بيند با وى جدال مى كنيد؟🍃 🍃و همانا در نزولى ديگر او را ديد.🍃 🍃نزد سدرة المنتهى.🍃 🍃كه بهشتِ امن نزد آن است.🍃 «تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شك و ترديد و «نزلة» به معناى يكباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مكانى نزديك بهشت موعود است كه مالامال از الطاف الهى است و به گفته روايات جز شخص پيامبر اسلام كسى از آن بالاتر نرفته است. در حديث آمده است: آنجايى كه آخرين مرحله پرواز فرشتگان يا آخرين مرحله بالا رفتن اعمال مى باشد، به آن «سدرة المنتهى» مى گويند و در روايات مى خوانيم: «سدرة المنتهى» نام درختى است كه همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبيح است. چون در ماجراى معراج، ناباورى و ترديد بسيار است، خداوند يك بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» يعنى او از كار لغو منزّه است و معراج يك هدف بس عالى دارد و يك بار در اين سوره فرمود: چرا در اين باره جدال مى كنيد؟ «أفتمارونه...» گرچه همه مردم زير نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» يعنى خداوند در معراج پيامبرش را يكبار ديگر مورد نظر ويژه قرار داد. همان گونه كه خداوند با اين كه با همه مردم است، «و هو معكم» ولى بودن او با متّقين به گونه اى ديگر است. «انّ اللّه مع الّذين اتّقوا» آرى، همراه بودن و عنايت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص. او پيامبرش را در آسمان ها مهمان كرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد. اين معنا در تفسير اطيب البيان ذكر شده، امّا در تفاسير ديگر به گونه اى ديگر معنا شده است: پيامبر، يك بار ديگر جبرئيل را با قيافه اصلى ديد و يا بار ديگر، خدا را با ديد باطنى ديد. دليل ما در انتخاب گفتار اطيب البيان اين است كه اين آيات در مقام تجليل از پيامبر و معراج اوست و ديدن جبرئيل، براى پيامبر كه مقامش بالاتر از جبرئيل است امتياز و تجليلى نيست و با سياق آيات خيلى تناسب ندارد، و نيز ديدن باطنى خداوند، براى پيامبر هميشه بوده و نه يكبار و دو بار، ولى لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفى خاص پيامبرش را به آسمان ها برد، بنابراين نگاه خاصى به او داشت. «راه نزلة اخرى» در حديث مى خوانيم كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: من جبرئيل را نزد سدرة المنتهى ديدم. جبرئيل به پيامبر گفت: انتهاى حدّى كه خداوند براى من گذارده همين جاست و اگر بيشتر از آن بيايم، بالهايم خواهد سوخت. 📌 پیام ها 🌿 افراد بى ايمان، تحمّل باور كردن مكاشفات و دريافت هاى اولياى خدا را ندارند و با بدبينى و ترديد با آنها به جدال مى پردازند. «أفتمارونه» 🌿 در مسائل نظرى و فكرى، بحث و ترديد جاى دارد، ولى در محسوسات و ديدنى ها جايى ندارد. «أفتمارونه على ما يرى» 🌿 شرط تبليغ، پذيرش همگانى نيست؛ بعضى انكار يا ترديد يا جدال مى كنند. «أفتمارونه» 🌿 پرسش و دليل خواهى هميشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذكر» ولى مجادله و ستيز مورد توبيخ است. «أفتمارونه» 🌿 بالاتر از بهشت نيز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى» سدرة المنتهى به قدرى مهم است كه بهشت با آن عظمتش در كنار اوست. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۶ تا ۱۸ سوره نجم 🕊 🍃 إِذْ يَغْشَي السِّدْرَةَ مَا يَغْشَي (۱۶)🍃 🍃مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَي (۱۷)🍃 🍃لَقَدْ رَأَي مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَي (۱۸)🍃 ترجمه : 🍃 آنگاه كه سدرة المنتهى را پوشاند آن (نورى) كه مى پوشاند.🍃 🍃ديده منحرف نگشت و تجاوز نكرد.🍃 🍃همانا او برخى از نشانه هاى بزرگ پروردگارش را ديد.🍃 در آيه اول سوره اسراء خوانديم كه خداوند پيامبرش را شبانه سير داد تا آيات خود را به او نشان دهد: «لِنُريَه من آياتنا»، در اين سوره مى فرمايد: خداوند آيات خويش را به او نشان داد. «و لقد رأى من آيات ربّه الكبرى» پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) از هر جهت معصوم است: الف) افكار و كردار: «ما ضلّ صاحبكم» ب) زبان و گفتار: «ما ينطق عن الهوى» ج) علم و دانش: «علّمه شديد القوى» د) دل و قلب: «ما كذب الفؤاد ما رأى» ه) چشم و ديده: «ما زاغ البصر و ما طغى» 📌 پیام ها 🌿 حقّ چشم، آن است كه نه انحراف بيند و نه تجاوز كند. «ما زاغ البصر و ما طغى» 🌿 چشمى توان ديدن آيات بزرگ الهى را دارد كه واقع بين و حق بين باشد. «ما زاغ البصر و ما طغى و لقد رأى من آيات ربّه الكبرى» 🌿 آيات الهى به قدرى گسترده است كه حتّى اشرف مخلوفات، تنها گوشه اى از آن را مى بيند. «من آيات ربّه» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۹ تا ۲۲ سوره نجم 🕊 🍃 أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّي (۱۹)🍃 🍃وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَي (۲۰)🍃 🍃أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الْأُنثَي (۲۱)🍃 🍃تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزَي (۲۲)🍃 ترجمه : 🍃 آيا (بت هاى) لات و عزّى را ديده ايد؟ و منات، آن سومين بت ديگر.🍃 🍃آيا (اين گونه مى پنداريد كه) پسر براى شما است و دختر براى خداوند؟🍃 🍃اين (تقسيم شما) تقسيمى است ناعادلانه.🍃 خداوند قادرى كه بشر را به اوج آسمان ها مى برد و آيات بزرگ خود را به او نشان مى دهد كجا، و بت هاى سنگى بى خاصيّت كجا. در قرآن نام نُه بت آمده است: «لات»، «عُزّى»، «مناة» دراين سوره، «بعل» در صافّات و «ودّ»، «سواع»، «يَعوق»، «يغوث» و «نسر» در سوره نوح. 📌 پیام ها 🌿 نگاه بايد هدفدار باشد. «أفرايتم اللات...» 🌿 مبلّغ بايد از عوامل انحراف و وسايل آن آگاه باشد. «اللات والعزّى و مناة...» 🌿 گاهى بايد اشيا و افراد و عوامل انحرافى را معرفى و افشا و محكوم كرد تا ديگران درس بگيرند و هدايت شوند. «اللات والعزّى و مناة...» 🌿 در اصلاح، ابتدا بايد سراغ سرچشمه ها رفت. در بت شكنى نيز بايد ابتدا سراغ بت هاى بزرگ رفت. (نظير آيه «فقاتلوا ائمّة الكفر») «اللات و العزّى و مناة...» 🌿 هرچه را براى خود نمى پسنديد، براى ديگران نپسنديد. «ألكم الذكر وله الانثى» (مشركان كه دختر را ننگ مى دانستند، فرشتگان را دختران خدا مى خواندند.) 🌿 در ارشاد، مى توان از شيوه طرح سؤال استفاده نمود. «ألكم الذكر و له الانثى» 🌿 تبعيض ميان دختر و پسر، نوعى بى عدالتى است. «ألكم الذكر و له الانثى . تلك اذاً قسمة ضيزى » 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۳ سوره نجم 🕊 🍃 إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَي الْأَنفُسُ وَلَقَدْ جَاءهُم مِّن رَّبِّهِمُ الْهُدَي🍃 ترجمه : 🍃 اين بت ها جز نام هايى بيش نيستند كه شما و پدرانتان، نام گذارى كرده ايد. خداوند هيچ گونه برهانى (بر حقانيّت آنها) نفرستاده است. (مشركان)، جز گمان و آنچه كه دلخواهشان است پيروى نمى كنند، در حالى كه ازسوى پروردگارشان هدايت به سراغشان آمده است.🍃 منظور از «سلطان» در قرآن، دليل و برهان است كه مايه ى سلطه علمى مى گردد. بت پرستان، هر يك از بت ها را مظهر امرى مى دانستند؛ يكى را مظهر قدرت، يكى علم، يكى محبّت، يكى خشم و.... قرآن مى فرمايد: اين عناوين و القاب دهان پركن، هيچ خاصيّتى ندارد و اين اسم ها، بى مسمّى است. 📌 پیام ها 🌿 به هر شعار و عنوان و لقبى، نبايد توجّه كرد. «أسماء سمّيتموها» 🌿 نياكان، فرهنگ سازان نسل بعد از خود هستند. «سمّيتموها أنتم و آباءكم» 🌿 تقليد كوركورانه، گرچه از نياكان و پدران باشد، ممنوع است. «أنتم و آباءكم» 🌿 شرك، برخاسته از خيال پردازى و موهوم گرايى است و هيچ گونه پشتوانه منطقى ندارد. «سمّيتموها... ما أنزل اللّه بها من سلطان» 🌿 عقايد، بايد بر اساس برهان باشد و حدس و گمان و تقليد، كافى نيست. «ما أنزل اللّه بها من سلطان ان يتّبعون الاّ الظن» 🌿 هدايت از سوى خداوند است، «جاءهم من ربّهم الهدى» و گمراهى از هواى نفس. «تهوى الانفس» 🌿 هوا پرستى، محكوم است. «يتبعون... ما تهوى الانفس» 🌿 خداوند، بر همه اتمام حجّت كرده است و پس از آمدن وحى، ديگر انسان عذرى ندارد. «و لقد جاءهم من ربّهم الهدى» 🌿 ارشاد و هدايت، از شئون ربوبيّت است. «من ربّهم الهدى» 🌿 هرگاه راه هايى را محكوم مى كنيد، راه حق را ارائه دهيد. «جاءهم من ربّهم الهدى» 🌿 راه علم و راه وحى، حق است. «سلطان... من ربّهم الهدى» ولى سليقه هاى شخصى «أنتم» و نياكان «آباءكم» و راه ظنّ و گمان «الا الظنّ» و راه هوى و هوس «تهوى الانفس» همه باطل اند. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۴ تا ۲۶ سوره نجم 🕊 🍃 أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّي (۲۴)🍃 🍃فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَالْأُولَي (۲۵)🍃 🍃وَكَم مِّن مَّلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلَّا مِن بَعْدِ أَن يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن يَشَاءُ وَيَرْضَي (۲۶)🍃 ترجمه : 🍃 آيا (مى پنداريد كه) انسان، به هر چه آرزو دارد مى رسد؟🍃 🍃پس آخرت و دنيا براى خداوند است.🍃 🍃و چه بسا فرشتگانى كه در آسمان ها هستند، (ولى) شفاعت آنان سودى ندارد، مگر بعد از آن كه خداوند براى هر كه بخواهد و رضايت دهد، اجازه شفاعت دهد.🍃 «تمنّى» به معناى آرزو است، خواه امر ممكن يا محال، منطقى يا بى اساس. امّا «رجا» در مورد آرزوهاى شدنى، «طمع» در مورد آرزوهايى كه حصول آن نزديك است و «أمل» در مورد آرزوهايى كه بدست آوردنش مشكل باشد بكار مى رود. اسلام براى اصلاح رفتار، سرچشمه افكار را اصلاح مى كند. براى اين كه به اميد كسب عزّت و قدرت به سراغ اين و آن نرويم، مى فرمايد: «انّ العزّة للّه جميعا» تمام عزّت از اوست. «انّ القوّة للّه جميعا» تمام قدرت از اوست. در اين آيه نيز مى فرمايد: آخرت و دنيا مخصوص خداست، پس چرا از غير او توقّع دارى؟! هستى به اراده ى خداوند مى چرخد، نه به آرزوى ما. امام على (عليه السلام) مى فرمايد: «عرفت اللّه بفسخ العزائم و نقض العهود» خدا را از اين راه شناختم كه برخى تصميم هاى مهم بشر فسخ و برخى عهدهاى او نقض شده است، يعنى هستى با اراده او مى چرخد نه با تصميم ما. امام صادق (عليه السلام) فرمود: نه فرشته و نه پيامبر، در برابر قهر الهى، نمى توانند شما را نجات دهند. هر كس انتظار شفاعت دارد، در جستجوى رضاى خدا باشد. ⭕ سؤال: آيا شفاعت يك نوع پارتى بازى نيست؟ ✅ پاسخ: هرگز، زيرا: الف) كسى مورد شفاعت قرار مى گيرد كه با فكر و عمل، براى خود استحقاق شفاعت را ايجاد كرده باشد. بنابراين بر خلاف پارتى، شفاعت قانون و ضابطه دارد. ب) در شفاعت، حقى از بين نمى رود ولى در پارتى بازى حقوق ديگران ضايع مى شود. ج) شفاعت كننده، از شفاعت شونده انتظارى ندارد، بر خلاف پارتى بازى كه شخصى كه كار را انجام داده است، انتظاراتى دارد. د) هدفِ شفاعت كننده، رستگارى شفاعت شونده است، ولى هدف در پارتى بازى كاميابى دنيوى است. ه) شفاعت، وسيله تربيت و رشد است، زيرا شفاعت شونده با اولياى خدا كه شفاعت كننده هستند، رابطه ى معنوى برقرار مى كند. «لمن يشاء» را دو گونه مى توان معنا كرد: الف) هر كسى را كه خدا بخواهد، به او اجازه شفاعت كردن مى دهد. ب) هر كسى را كه خدا بخواهد، به او اجازه شفاعت شدن مى دهد. ⭕ سؤال: آيا شفاعت موجب تشويق انسان ها به گناه نمى شود؟ ✅ پاسخ: هرگز، زيرا اولاً معلوم نيست چه كسى شفاعت مى شود و ثانياً آيا ساختن يك دارو براى رفع مسموميّت، انسان ها را به مسموم شدن و زهر خوردن تشويق مى كند؟! نگاهى به آرزو در روايات و آيات ⬅️ ارزش آرزو: آرزو، عامل و انگيزه حركت و رشد است. رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: «لولا الامل ما رضعت والدة ولدها و لا غرس غارس شجرها» اگر آرزو نبود، نه مادرى كودك خود را شير مى داد و نه كشاورزى درختى را مى كاشت. حضرت عيسى (عليه السلام)، پيرمردى را ديد كه بيل در دست دارد و زمين را شخم مى زند، گفت: خدايا! آرزو را از اين مرد بگير. ديد پيرمرد بيل را كنار گذاشت و خوابيد. پس از مدتى، حضرت عيسى (علیه السلام) از خدا خواست كه آرزو به او برگردد، مشاهده كرد كه پيرمرد بلند شد و شروع به كار كرد. ⬅️ مهار كردن آرزو: آرزوها بايد در چارچوب امكانات، استعدادها، شرايط و ظرفيّت باشد وگرنه سر از موهومات در مى آورد. امام على (عليه السلام) فرمودند: بيشترين ترس من بر شما، از هوا پرستى و آرزوهاى طولانى است. ⬅️ آرزوهاى منفى: در قرآن از بعضى آرزوها انتقاد و نهى شده است. نظير كسانى كه آرزو داشتند ثروت قارون را داشته باشند و مى گفتند: «يا ليت لنا مثل ما اوتى قارون» يا آرزو دارند مورد ستايش نابجا قرار گيرند: «يحبّون أن يحمدوا بما لم يفعلوا» يا آرزو دارند بر ديگران برترى داشته باشند. «تلك الدار الاخرة نجعلها للذين لا يريدون علوّاً فى الارض» بارها خداوند با جملات: «لاتعجبك اموالهم» و «لاتمدّنّ عينيك» مؤمنان را از نگاه هاى آرزومندانه به سرمايه داران و مرفّهان باز داشته است. آرزوهايى كه به آن نمى رسند: در قيامت بارها مجرمان «يا ليتنى» (اى كاش!) مى گويند، ولى چه سود كه ديگر دير شده است، از جمله: ✅ «يا ليتنى كنت ترابا» اى كاش خاك بودم. (خاك، يك دانه مى گيرد و يك خوشه مى دهد. خاك، فاضلاب را مى گيرد و آب زلال مى دهد، ولى بعضى انسان ها جز فسادكارى نمى كنند.)