eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
63 عکس
13 ویدیو
67 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۱۲ تا ۱۵ سوره نجم 🕊 🍃 أَفَتُمَارُونَهُ عَلَي مَا يَرَي (۱۲)🍃 🍃وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَي (۱۳)🍃 🍃عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَي (۱۴)🍃 🍃عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَي (۱۵)🍃 ترجمه : 🍃 پس آيا بر سر آنچه مى بيند با وى جدال مى كنيد؟🍃 🍃و همانا در نزولى ديگر او را ديد.🍃 🍃نزد سدرة المنتهى.🍃 🍃كه بهشتِ امن نزد آن است.🍃 «تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شك و ترديد و «نزلة» به معناى يكباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مكانى نزديك بهشت موعود است كه مالامال از الطاف الهى است و به گفته روايات جز شخص پيامبر اسلام كسى از آن بالاتر نرفته است. در حديث آمده است: آنجايى كه آخرين مرحله پرواز فرشتگان يا آخرين مرحله بالا رفتن اعمال مى باشد، به آن «سدرة المنتهى» مى گويند و در روايات مى خوانيم: «سدرة المنتهى» نام درختى است كه همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبيح است. چون در ماجراى معراج، ناباورى و ترديد بسيار است، خداوند يك بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» يعنى او از كار لغو منزّه است و معراج يك هدف بس عالى دارد و يك بار در اين سوره فرمود: چرا در اين باره جدال مى كنيد؟ «أفتمارونه...» گرچه همه مردم زير نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» يعنى خداوند در معراج پيامبرش را يكبار ديگر مورد نظر ويژه قرار داد. همان گونه كه خداوند با اين كه با همه مردم است، «و هو معكم» ولى بودن او با متّقين به گونه اى ديگر است. «انّ اللّه مع الّذين اتّقوا» آرى، همراه بودن و عنايت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص. او پيامبرش را در آسمان ها مهمان كرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد. اين معنا در تفسير اطيب البيان ذكر شده، امّا در تفاسير ديگر به گونه اى ديگر معنا شده است: پيامبر، يك بار ديگر جبرئيل را با قيافه اصلى ديد و يا بار ديگر، خدا را با ديد باطنى ديد. دليل ما در انتخاب گفتار اطيب البيان اين است كه اين آيات در مقام تجليل از پيامبر و معراج اوست و ديدن جبرئيل، براى پيامبر كه مقامش بالاتر از جبرئيل است امتياز و تجليلى نيست و با سياق آيات خيلى تناسب ندارد، و نيز ديدن باطنى خداوند، براى پيامبر هميشه بوده و نه يكبار و دو بار، ولى لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفى خاص پيامبرش را به آسمان ها برد، بنابراين نگاه خاصى به او داشت. «راه نزلة اخرى» در حديث مى خوانيم كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: من جبرئيل را نزد سدرة المنتهى ديدم. جبرئيل به پيامبر گفت: انتهاى حدّى كه خداوند براى من گذارده همين جاست و اگر بيشتر از آن بيايم، بالهايم خواهد سوخت. 📌 پیام ها 🌿 افراد بى ايمان، تحمّل باور كردن مكاشفات و دريافت هاى اولياى خدا را ندارند و با بدبينى و ترديد با آنها به جدال مى پردازند. «أفتمارونه» 🌿 در مسائل نظرى و فكرى، بحث و ترديد جاى دارد، ولى در محسوسات و ديدنى ها جايى ندارد. «أفتمارونه على ما يرى» 🌿 شرط تبليغ، پذيرش همگانى نيست؛ بعضى انكار يا ترديد يا جدال مى كنند. «أفتمارونه» 🌿 پرسش و دليل خواهى هميشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذكر» ولى مجادله و ستيز مورد توبيخ است. «أفتمارونه» 🌿 بالاتر از بهشت نيز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى» سدرة المنتهى به قدرى مهم است كه بهشت با آن عظمتش در كنار اوست. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۶ تا ۱۸ سوره نجم 🕊 🍃 إِذْ يَغْشَي السِّدْرَةَ مَا يَغْشَي (۱۶)🍃 🍃مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَي (۱۷)🍃 🍃لَقَدْ رَأَي مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَي (۱۸)🍃 ترجمه : 🍃 آنگاه كه سدرة المنتهى را پوشاند آن (نورى) كه مى پوشاند.🍃 🍃ديده منحرف نگشت و تجاوز نكرد.🍃 🍃همانا او برخى از نشانه هاى بزرگ پروردگارش را ديد.🍃 در آيه اول سوره اسراء خوانديم كه خداوند پيامبرش را شبانه سير داد تا آيات خود را به او نشان دهد: «لِنُريَه من آياتنا»، در اين سوره مى فرمايد: خداوند آيات خويش را به او نشان داد. «و لقد رأى من آيات ربّه الكبرى» پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) از هر جهت معصوم است: الف) افكار و كردار: «ما ضلّ صاحبكم» ب) زبان و گفتار: «ما ينطق عن الهوى» ج) علم و دانش: «علّمه شديد القوى» د) دل و قلب: «ما كذب الفؤاد ما رأى» ه) چشم و ديده: «ما زاغ البصر و ما طغى» 📌 پیام ها 🌿 حقّ چشم، آن است كه نه انحراف بيند و نه تجاوز كند. «ما زاغ البصر و ما طغى» 🌿 چشمى توان ديدن آيات بزرگ الهى را دارد كه واقع بين و حق بين باشد. «ما زاغ البصر و ما طغى و لقد رأى من آيات ربّه الكبرى» 🌿 آيات الهى به قدرى گسترده است كه حتّى اشرف مخلوفات، تنها گوشه اى از آن را مى بيند. «من آيات ربّه» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۹ تا ۲۲ سوره نجم 🕊 🍃 أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّي (۱۹)🍃 🍃وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَي (۲۰)🍃 🍃أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الْأُنثَي (۲۱)🍃 🍃تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزَي (۲۲)🍃 ترجمه : 🍃 آيا (بت هاى) لات و عزّى را ديده ايد؟ و منات، آن سومين بت ديگر.🍃 🍃آيا (اين گونه مى پنداريد كه) پسر براى شما است و دختر براى خداوند؟🍃 🍃اين (تقسيم شما) تقسيمى است ناعادلانه.🍃 خداوند قادرى كه بشر را به اوج آسمان ها مى برد و آيات بزرگ خود را به او نشان مى دهد كجا، و بت هاى سنگى بى خاصيّت كجا. در قرآن نام نُه بت آمده است: «لات»، «عُزّى»، «مناة» دراين سوره، «بعل» در صافّات و «ودّ»، «سواع»، «يَعوق»، «يغوث» و «نسر» در سوره نوح. 📌 پیام ها 🌿 نگاه بايد هدفدار باشد. «أفرايتم اللات...» 🌿 مبلّغ بايد از عوامل انحراف و وسايل آن آگاه باشد. «اللات والعزّى و مناة...» 🌿 گاهى بايد اشيا و افراد و عوامل انحرافى را معرفى و افشا و محكوم كرد تا ديگران درس بگيرند و هدايت شوند. «اللات والعزّى و مناة...» 🌿 در اصلاح، ابتدا بايد سراغ سرچشمه ها رفت. در بت شكنى نيز بايد ابتدا سراغ بت هاى بزرگ رفت. (نظير آيه «فقاتلوا ائمّة الكفر») «اللات و العزّى و مناة...» 🌿 هرچه را براى خود نمى پسنديد، براى ديگران نپسنديد. «ألكم الذكر وله الانثى» (مشركان كه دختر را ننگ مى دانستند، فرشتگان را دختران خدا مى خواندند.) 🌿 در ارشاد، مى توان از شيوه طرح سؤال استفاده نمود. «ألكم الذكر و له الانثى» 🌿 تبعيض ميان دختر و پسر، نوعى بى عدالتى است. «ألكم الذكر و له الانثى . تلك اذاً قسمة ضيزى » 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۳ سوره نجم 🕊 🍃 إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَي الْأَنفُسُ وَلَقَدْ جَاءهُم مِّن رَّبِّهِمُ الْهُدَي🍃 ترجمه : 🍃 اين بت ها جز نام هايى بيش نيستند كه شما و پدرانتان، نام گذارى كرده ايد. خداوند هيچ گونه برهانى (بر حقانيّت آنها) نفرستاده است. (مشركان)، جز گمان و آنچه كه دلخواهشان است پيروى نمى كنند، در حالى كه ازسوى پروردگارشان هدايت به سراغشان آمده است.🍃 منظور از «سلطان» در قرآن، دليل و برهان است كه مايه ى سلطه علمى مى گردد. بت پرستان، هر يك از بت ها را مظهر امرى مى دانستند؛ يكى را مظهر قدرت، يكى علم، يكى محبّت، يكى خشم و.... قرآن مى فرمايد: اين عناوين و القاب دهان پركن، هيچ خاصيّتى ندارد و اين اسم ها، بى مسمّى است. 📌 پیام ها 🌿 به هر شعار و عنوان و لقبى، نبايد توجّه كرد. «أسماء سمّيتموها» 🌿 نياكان، فرهنگ سازان نسل بعد از خود هستند. «سمّيتموها أنتم و آباءكم» 🌿 تقليد كوركورانه، گرچه از نياكان و پدران باشد، ممنوع است. «أنتم و آباءكم» 🌿 شرك، برخاسته از خيال پردازى و موهوم گرايى است و هيچ گونه پشتوانه منطقى ندارد. «سمّيتموها... ما أنزل اللّه بها من سلطان» 🌿 عقايد، بايد بر اساس برهان باشد و حدس و گمان و تقليد، كافى نيست. «ما أنزل اللّه بها من سلطان ان يتّبعون الاّ الظن» 🌿 هدايت از سوى خداوند است، «جاءهم من ربّهم الهدى» و گمراهى از هواى نفس. «تهوى الانفس» 🌿 هوا پرستى، محكوم است. «يتبعون... ما تهوى الانفس» 🌿 خداوند، بر همه اتمام حجّت كرده است و پس از آمدن وحى، ديگر انسان عذرى ندارد. «و لقد جاءهم من ربّهم الهدى» 🌿 ارشاد و هدايت، از شئون ربوبيّت است. «من ربّهم الهدى» 🌿 هرگاه راه هايى را محكوم مى كنيد، راه حق را ارائه دهيد. «جاءهم من ربّهم الهدى» 🌿 راه علم و راه وحى، حق است. «سلطان... من ربّهم الهدى» ولى سليقه هاى شخصى «أنتم» و نياكان «آباءكم» و راه ظنّ و گمان «الا الظنّ» و راه هوى و هوس «تهوى الانفس» همه باطل اند. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۴ تا ۲۶ سوره نجم 🕊 🍃 أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّي (۲۴)🍃 🍃فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَالْأُولَي (۲۵)🍃 🍃وَكَم مِّن مَّلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلَّا مِن بَعْدِ أَن يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن يَشَاءُ وَيَرْضَي (۲۶)🍃 ترجمه : 🍃 آيا (مى پنداريد كه) انسان، به هر چه آرزو دارد مى رسد؟🍃 🍃پس آخرت و دنيا براى خداوند است.🍃 🍃و چه بسا فرشتگانى كه در آسمان ها هستند، (ولى) شفاعت آنان سودى ندارد، مگر بعد از آن كه خداوند براى هر كه بخواهد و رضايت دهد، اجازه شفاعت دهد.🍃 «تمنّى» به معناى آرزو است، خواه امر ممكن يا محال، منطقى يا بى اساس. امّا «رجا» در مورد آرزوهاى شدنى، «طمع» در مورد آرزوهايى كه حصول آن نزديك است و «أمل» در مورد آرزوهايى كه بدست آوردنش مشكل باشد بكار مى رود. اسلام براى اصلاح رفتار، سرچشمه افكار را اصلاح مى كند. براى اين كه به اميد كسب عزّت و قدرت به سراغ اين و آن نرويم، مى فرمايد: «انّ العزّة للّه جميعا» تمام عزّت از اوست. «انّ القوّة للّه جميعا» تمام قدرت از اوست. در اين آيه نيز مى فرمايد: آخرت و دنيا مخصوص خداست، پس چرا از غير او توقّع دارى؟! هستى به اراده ى خداوند مى چرخد، نه به آرزوى ما. امام على (عليه السلام) مى فرمايد: «عرفت اللّه بفسخ العزائم و نقض العهود» خدا را از اين راه شناختم كه برخى تصميم هاى مهم بشر فسخ و برخى عهدهاى او نقض شده است، يعنى هستى با اراده او مى چرخد نه با تصميم ما. امام صادق (عليه السلام) فرمود: نه فرشته و نه پيامبر، در برابر قهر الهى، نمى توانند شما را نجات دهند. هر كس انتظار شفاعت دارد، در جستجوى رضاى خدا باشد. ⭕ سؤال: آيا شفاعت يك نوع پارتى بازى نيست؟ ✅ پاسخ: هرگز، زيرا: الف) كسى مورد شفاعت قرار مى گيرد كه با فكر و عمل، براى خود استحقاق شفاعت را ايجاد كرده باشد. بنابراين بر خلاف پارتى، شفاعت قانون و ضابطه دارد. ب) در شفاعت، حقى از بين نمى رود ولى در پارتى بازى حقوق ديگران ضايع مى شود. ج) شفاعت كننده، از شفاعت شونده انتظارى ندارد، بر خلاف پارتى بازى كه شخصى كه كار را انجام داده است، انتظاراتى دارد. د) هدفِ شفاعت كننده، رستگارى شفاعت شونده است، ولى هدف در پارتى بازى كاميابى دنيوى است. ه) شفاعت، وسيله تربيت و رشد است، زيرا شفاعت شونده با اولياى خدا كه شفاعت كننده هستند، رابطه ى معنوى برقرار مى كند. «لمن يشاء» را دو گونه مى توان معنا كرد: الف) هر كسى را كه خدا بخواهد، به او اجازه شفاعت كردن مى دهد. ب) هر كسى را كه خدا بخواهد، به او اجازه شفاعت شدن مى دهد. ⭕ سؤال: آيا شفاعت موجب تشويق انسان ها به گناه نمى شود؟ ✅ پاسخ: هرگز، زيرا اولاً معلوم نيست چه كسى شفاعت مى شود و ثانياً آيا ساختن يك دارو براى رفع مسموميّت، انسان ها را به مسموم شدن و زهر خوردن تشويق مى كند؟! نگاهى به آرزو در روايات و آيات ⬅️ ارزش آرزو: آرزو، عامل و انگيزه حركت و رشد است. رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: «لولا الامل ما رضعت والدة ولدها و لا غرس غارس شجرها» اگر آرزو نبود، نه مادرى كودك خود را شير مى داد و نه كشاورزى درختى را مى كاشت. حضرت عيسى (عليه السلام)، پيرمردى را ديد كه بيل در دست دارد و زمين را شخم مى زند، گفت: خدايا! آرزو را از اين مرد بگير. ديد پيرمرد بيل را كنار گذاشت و خوابيد. پس از مدتى، حضرت عيسى (علیه السلام) از خدا خواست كه آرزو به او برگردد، مشاهده كرد كه پيرمرد بلند شد و شروع به كار كرد. ⬅️ مهار كردن آرزو: آرزوها بايد در چارچوب امكانات، استعدادها، شرايط و ظرفيّت باشد وگرنه سر از موهومات در مى آورد. امام على (عليه السلام) فرمودند: بيشترين ترس من بر شما، از هوا پرستى و آرزوهاى طولانى است. ⬅️ آرزوهاى منفى: در قرآن از بعضى آرزوها انتقاد و نهى شده است. نظير كسانى كه آرزو داشتند ثروت قارون را داشته باشند و مى گفتند: «يا ليت لنا مثل ما اوتى قارون» يا آرزو دارند مورد ستايش نابجا قرار گيرند: «يحبّون أن يحمدوا بما لم يفعلوا» يا آرزو دارند بر ديگران برترى داشته باشند. «تلك الدار الاخرة نجعلها للذين لا يريدون علوّاً فى الارض» بارها خداوند با جملات: «لاتعجبك اموالهم» و «لاتمدّنّ عينيك» مؤمنان را از نگاه هاى آرزومندانه به سرمايه داران و مرفّهان باز داشته است. آرزوهايى كه به آن نمى رسند: در قيامت بارها مجرمان «يا ليتنى» (اى كاش!) مى گويند، ولى چه سود كه ديگر دير شده است، از جمله: ✅ «يا ليتنى كنت ترابا» اى كاش خاك بودم. (خاك، يك دانه مى گيرد و يك خوشه مى دهد. خاك، فاضلاب را مى گيرد و آب زلال مى دهد، ولى بعضى انسان ها جز فسادكارى نمى كنند.)
✅«يا ليتنى اتّخذت مع الرسول سبيلا» اى كاش! راهى همراه پيامبر انتخاب كرده بودم. ✅«يا ليتنى لم اوت كتابيه» اى كاش نامه عملم به دستم نمى رسيد! ✅«يا ليتنى قدّمت لحياتى» اى كاش براى روز حياتم، چيزى از پيش فرستاده بودم! ✅«يا ليتنا نردّ و لا نكذّب» اى كاش ما به دنيا بازگشته و ديگر تكذيب نمى كرديم! 📌 پیام ها 🌿 به اميد شفاعت و كارگشايى ديگران راه خدا را ترك نكنيد كه به اين آرزو نخواهيد رسيد. «ام للانسان ما تمنّى» 🌿 رها كردن هدايت الهى «من ربّهم الهدى» و به سراغ آرزوهاى خيالى رفتن محكوم است. «أم للانسان ما تمنّى» 🌿 ولايت و حاكميّت مطلقه در آخرت و دنيا مخصوص خداست، به سراغ غير او نرويم. «فللّه الاخرة و الاولى» 🌿 غير خدا هر كه و هر چه باشد، زودگذر است و ماندگار نيست. «فللّه الاخرة و الاولى» 🌿 اصل، اراده حكيمانه خداوند است، خواه آرزوهاى ما با آن همساز باشد يا نباشد. «أم للانسان ما تمنّى فللّه الاخرة و الاولى» 🌿 جلوه ى مالكيّت خداوند، در قيامت بيشتر است. «الاخرة و الاولى» (نام آخرت قبل از دنيا آمده است.) 🌿 حتّى فرشتگان مقرّب، بدون اذن خدا قدرت شفاعت ندارند، چه رسد به بت ها. «الا اسماء سمّيتوها... و كم من ملك» 🌿 چون آخرت و دنيا مخصوص خداست، پس اذن و رضايت او در شفاعت ضرورى است. «فللّه الاخرة و الاولى... الا ان ياذن اللّه» 🌿 نه هر موجودى حق شفاعت دارد، نه هر خلاف كارى شفاعت مى شود. بلكه شفاعت براى كسى است كه خدا بخواهد و شكى نيست كه خواست خداوند نيز حكيمانه و طبق اصول و ضوابط است. «...لمن يشاء» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا