eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
63 عکس
13 ویدیو
67 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶۲ تا ۶۷ سوره الرحمن 🕊 🍃 وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ (۶۲)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۶۳)🍃 🍃مُدْهَامَّتَانِ (۶۴)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۶۵)🍃 🍃فِيهِمَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ (۶۶)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۶۷)🍃 ترجمه : 🍃 و پايين تر از آن دو باغ، دو باغ ديگر هست.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 🍃(آن دو باغ) از شدّت سرسبزى به سياهى مى ماند.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 🍃در آن دو باغ، دو چشمه جوشان است.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 «دون»، گاهى به معنى غير است و گاهى به معناى پائين. لذا براى آيه «و من دونهما جنّتان» دو معنا مطرح شده است: الف) غير از آن دو بهشت، دو بهشت ديگر نيز هست. ب) براى اولياى خدا، آن دو بهشت است كه گفته شد: «و لمن خاف... جنتان» امّا براى مؤمنان عادّى دو بهشت ديگر است كه پايين تر از بهشت اولياى خداست. «مدهامّة» از ريشه «دَهَم» و باب «ادهيمام» به معناى سياهىِ شديد است و در اينجا منظور باغ و بستانى است كه از شدّت سبزى به سياهى مى زند. «نضّاخ» به معناى فوران كننده و جوشان است. در حديث آمده است كه آب و سبزه و روى نيكو، نشاط و شادابى مى آورد. شاعر اين حديث را به شعر در آورده است: ثلاثةٌ يُذهبن عن قلب الحَزن الماءُ و الخَضراءُ و الوجهُ الحَسن سه چيز است كه حزن و اندوه را از قلب مى زدايد: آب، سبزى و سيماى نيكو. در اين آيات هر سه مورد در ميان نعمت هاى بهشتى مطرح شده است: آب، «عينان نضّاختان» سبزى، «مدهامّتان» و صورت زيبا. «كانهنّ الياقوت و المرجان» 📌 پیام ها 🌿 درختان بهشتى همواره سرسبز و شاداب هستند. «مدهامّتان»،(رنگ سبز براى شاداب سازى محيط مفيد است) 🌿 قرآن به رنگ سبز، توجّه دارد. «مدهامّتان» 🌿 بهترين لذت ها، لذّت مشاهده مناظر طبيعى است. «عينان نضّاختان» 🌿 آب، يك نعمت است و جوشش آن نعمتى ديگر. «عينان نضّاختان» 🌿 جوشش چشمه ها، «نضّاختان» همراه با جريان نهرها، «تجرى من تحتها الانهار» و وجود آبشارها، «و ماء مسكوب» و تنوّع نهرهايى از شير و عسل و شراب و آب، نعمت هايى غير قابل وصف هستند. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶۸ تا ۷۸ سوره الرحمن 🕊 🍃 فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ (۶۸)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۶۹)🍃 🍃فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ (۷۰)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۷۱)🍃 🍃حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ (۷۲)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۷۳)🍃 🍃لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ (۷۴)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۷۵)🍃 🍃مُتَّكِئِينَ عَلَي رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ (۷۶)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۷۷)🍃 🍃تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ (۷۸)🍃 ترجمه : 🍃 در آن دو باغ، ميوه و خرما و انار است.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 🍃در آن باغ ها، زنانى نيكو سيرت و زيبا صورت است.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 🍃حوريه هايى كه در خيمه ها پرده نشين هستند.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 🍃قبل از بهشتيان، هيچ انسان يا جنّى آنان را لمس نكرده است.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 🍃آنان بر بالش هايى تكيه زده اند كه با پارچه هاى سبزرنگ و فرشهاى كمياب آراسته شده است.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 🍃خجسته باد نام پروردگارت كه صاحب جلال و اكرام است.🍃 «رَفرف» نوعى پارچه سبزرنگ است كه ظاهرى شبيه بوستان سرسبز دارد. «عَبقرىّ» در اصل به معناى مكان مخصوص جنّ است كه براى عموم ناشناخته است، سپس به هر چيز كمياب و نادر گفته مى شود و در اينجا مقصود فرش هاى نادر و كمياب است. در ميان ميوه هاى بهشتى، خرما و انار جايگاه ويژه اى دارند و لذا در كنار عنوانِ كلّى «فاكهة» كه شامل همه گونه ميوه مى شود، اين دو ميوه جداگانه ذكر شده است. كاميابى هاى دنيا معمولاً همراه با غفلت و گناه است، ولى در بهشت، هرگز چنين نواقصى راه ندارد و ويژگى همسران بهشتى زيبايى درون و برون در مكان هاى اختصاصى، «خيرات حسان» و پوشش مناسب «حور مقصورات فى الخيام» است. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمود: زنان بهشتى داراى اخلاق نيك و صورت زيبا هستند. «خيرات الاخلاق حسان الوجوه» «حور مقصورات» غير از «خيرات حسان» هستند. جمله «لم يطمثهن» براى «حور مقصورات» است نه براى «خيرات حسان». زيرا با حوريه ها هيچ انسان و جنّى آميزش نكرده است، ولى خيرات حسان، زنان دنيوى هستند. در روايات مى خوانيم: «خيرات حسان» زنان صالحه دنيا هستند كه در قيامت زيباتر از حورالعين مى باشند. ميان دو دسته باغ هايى كه در اين سوره مطرح شده است، تفاوت هايى است، از جمله: الف) در دو باغ اول، حتّى پوشش داخلى بسترها ابريشم است، «بطائنها من استبرق» ولى در باغ دوم، تنها ظاهر پارچه ها، زيبا و رنگارنگ است. «رفرف» ب) در دو باغ متقين، از هر ميوه دو نوع وجود داشت، «فيهما من كلّ فاكهة زوجان» ولى در دو باغ مؤمنان عادّى تنها به وجود ميوه اشاره شده است. «فيهما فاكهة» ج) در مورد همسرانى كه در دو باغ اول هستند، تعبير «قاصرات الطرف» آمده و در دو باغ دوم «مقصورات فى الخيام». د) آنچه كه در چهار باغ يكسان است، باكره بودن همسران است. در هر دو مورد آمده است: «لم يطمثهنّ انس قبلهم و لاجان» در تمام قرآن، عبارت «ذوالجلال و الاكرام» دو بار آمده، آنهم در همين سوره است. آغاز سوره با «رحمن» و پايان آن با «اكرام» است، يعنى سرچشمه ى آن همه نعمت، رحمت و كرامت خداوند است. 📌 پیام ها 🌿 گاهى تشويق بايد به وسيله چيزهايى باشد كه براى انسان مأنوس، معروف و مورد علاقه است. «فاكهة و نخل و رمّان» 🌿 از افراد و اشياى ويژه بايد جداگانه نام برد. در كنار عنوان ميوه، نام خرما و انار جداگانه آمده است. «و نخل و رمّان» 🌿 زنان بهشتى هم نيكو سيرتند، «خيرات» هم نيكو صورت. «حسان» 🌿 پرده و پوشش حتّى در بهشت يك ارزش است. «حور مقصورات فى الخيام» 🌿 خداوند، سرچشمه همه خيرها و بركت هاست و تبرّك جستن به نام مبارك او شايسته است. «تبارك اسم ربّك» 🌿 تمام نعمت ها و زيبائى ها و كيفرها و پاداش ها، نمودى از ربوبيّت خداوند است. «تبارك اسم ربّك» 🌿 جلال و شكوه خداوند همراه با اكرام و محبّت است. «ذوالجلال و الاكرام» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره الرحمن به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از امشب تفسیر سوره ی واقعه رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۶ سوره واقعه 🕊 🍃 إذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ(۱)🍃 🍃لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ(۲)🍃 🍃خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ(۳)🍃 🍃إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجّاً(۴)🍃 🍃وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسّاً(۵)🍃 🍃فَکَانَتْ هَبَآءً مُّنبَثّاً(۶)🍃 ترجمه : 🍃آن گاه که آن واقعه (عظیم قیامت) روى دهد.🍃 🍃که در واقع شدن آن دروغى نیست (و سزا نیست کسى آن را دروغ شمارد).🍃 🍃(آن واقعه) پایین آورنده و بالا برنده است (نظام خلقت را زیر و رو مى‏ کند و نااهلان را پایین و خوبان را بالا مى ‏برد).🍃 🍃آن گاه که زمین به سختى لرزانده شود.🍃 🍃و کوه‏ها به شدّت متلاشى شوند.🍃 🍃پس به حالت غبار پراکنده در آیند.🍃 «خفض» به معناى فرو آوردن و به زیر کشیدن و «رفع» به معناى بالابردن و برافراشتن و «رجّ» به معناى لرزش شدید و تند و از جا کنده شدن است. «بسّ» به معناى خرد شدن در اثر فشار شدید است و «هباء» به خاک نرم مانند غبار و ذرّات معلّق در هوا مى‏ گویند و «منبث» به معناى پراکنده است. هر کجا وقوع امر و حادثه ‏اى قطعى باشد، براى بیان آن مى‏ توان از فعل ماضى استفاده کرد. لذا بسیارى از آیات درباره قیامت، با فعل گذشته بیان شده است. «اذا وقعت الواقعة» چنانکه با دیدن سیل بزرگى که به سوى شهر حرکت مى ‏کند، مى‏توان گفت: سیل شهر را برد، با این‏که هنوز سیل به شهر نرسیده است. جمله «لیس لوقعتها کاذبة» یعنى هنگامى که مردم وقایع پیش از قیامت را ببینند، با تمام وجود آن را باور خواهند کرد. در قرآن، آیات دیگرى نظیر این آیه آمده است، از جمله: «فلمّا رأو بأسنا قالوا آمنّا باللّه»( زمانى که عذاب را دیدند، گفتند به خدا ایمان آوردیم. «لایؤمنون به حتّى یَرَوا العذاب الالیم» تا لحظه دیدن عذاب دردناک، ایمان نمى‏ آورند. «لایزال الّذین کفروا فى مِریة منه حتى تأتیهم الساعة بغتةً» کفار همواره در شک و تردید هستند تا آنکه ناگهان قیامت به سراغشان آید. امام سجاد (ع) فرمودند: به خدا سوگند! واقعه قیامت، دشمنان خدا را به دوزخ فرومى‏آورد، «خافضة» و اولیاى خدا را به بهشت بالا مى‏برد. «رافعة» آرى، عزّت و ذلّت، بلند مرتبگى و پستى واقعى در آن روز معلوم مى‏شود که بزرگان گفته ‏اند: «الفقر و الغنى بعد العرض على اللّه» فقر و غناى واقعى پس از آنکه اعمال بر خدا عرضه شود، معلوم گردد. وضع زمین و کوه‏ها در آستانه قیامت‏ زمینى که آرامگاه و استراحتگاه بود، «الارض مهاداو براى امرار معاش بر پشت آن راه مى‏رفتیم و تلاش مى‏ کردیم، «فامشوا فى مناکبها» در آن روز ناآرام و بى‏ قرار مى ‏شود؛ زلزله ‏اى بى‏ سابقه و بى‏ نظیر رخ مى ‏دهد که زمین به شدّت مى‏ لرزد، به گونه‏اى که خداوندِ بزرگ، به آن عظیم مى ‏گوید. «انّ زلزلة الساعة شى‏ء عظیم» کوه‏ها با آن همه سنگینى و ریشه ‏اى که در عمق زمین دارند، از جاى کنده و روان شده، «سیّرت الجبال» به شدّت به هم برخورد مى‏کنند، «دُکّتا دَکةً واحدة» تا خرد و متلاشى شده، «بُست الجبال بَسّا» و تبدیل به سنگریزه و ذرّات پراکنده مى‏شوند، «هباءً منبثّاً» وآن ذرّات در اثر فشار، مانند پشم حلاجى شده ریزریز شوند، «کالعِهن المنفوش» و مانند غبارى در هوا پراکنده شوند. «فکانت هباء منبثّاً» و این همان ماجراى آغازین آفرینش است: «و هى دخان» سیماى سوره واقعه‏ این سوره نود و شش آیه دارد و در مکه نازل شده است. یکى از نام‏ هاى قیامت، واقعه است که در آیه اول این سوره از وقوع حتمى آن خبر داده شده و لذا این سوره «واقعه» نام گرفته است. اکثر آیات این سوره درباره‏ قیامت و شرایط و حوادث آن و تقسیم مردم به دوزخى و بهشتى در آن روز بحث مى‏کند. لذا تلاوت این سوره انسان را از غفلت بیرون مى‏ آورد. در آستانه مرگ عبداللّه بن مسعود، عثمان به عیادتش رفت و از او پرسید: از چه ناراحتى و چه آرزویى دارى؟ گفت: از گناهانم ناراحتم و امید به رحمت پروردگار دارم. پرسید: آیا چیزى مى‏خواهى به تو عطا کنم؟ گفت: نه، آن روز که نیاز داشتم محرومم کردى، الآن که از دنیا مى‏ روم چه نیازى دارم. عثمان گفت: پس اجازه بده چیزى به تو عطا کنم تا براى دخترانت به ارث بماند. او گفت: آنها هم نیازى ندارند. زیرا به دخترانم چیزى آموخته ‏ام که هرگز نیازمند نمى‏ شوند. به آنان سفارش کرده ‏ام سوره واقعه بخوانند که از پیامبر شنیدم هر کس هر شب آن سوره را تلاوت کند، فقر و بدبختى به او نمى ‏رسد. 📌 پیام ها 🌿 در وقوع قیامت و زلزله‏ هاى سخت آن تردیدى نیست. «اذا وقعت» («اذا» و فعل ماضى در مواردى بکار مى‏رود که قطعى الوقوع باشد.) 🌿 قیامت، تنها واقعه‏ اى است که نظیر و مانند ندارد. «الواقعة» 🌿 در تبلیغ، آنگاه که در مقام هشدار به امرى مهم هستیم، با حذف همه مقدّمات، به اصل مطلب بپردازیم. «اذا وقعت الواقعة» (نظیر آیاتِ «الحاقّة»، «اذا الشّمس کوّرت»)
🌿 انکار قیامت، فقط در دنیا و در شرایط رفاه و غفلت است، همین که نشانه‏ هاى قیامت آشکار شود، دیگر کسى آن را انکار نمى‏کند. «لیس لوقعتها کاذبة» 🌿 تا فرصت هست، قیامت را باور کنیم که پس از وقوع، نتیجه‏اى جز شرمسارى ندارد. «لیس لوقعتها کاذبة» 🌿 قیامت، هنگامه‏ فروپاشى پندارها و تجلّى حقایق است. (شکست و سقوط عدّه‏اى و پیروزى و صعود عدّه‏اى دیگر) «خافضة رافعة» 🌿 زلزله قیامت بسیار سخت و بزرگ است. «اذا رجّت الارض رجّاً» 🌿 در آستانه قیامت، وقوع زلزله‏ ها و رانش‏ هاى زمین و کوهها حتمى است. «اذا وقعت... رجت الارض... بُست الجبال... » 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا