🕊 تفسیر آیه ۲۵ و ۲۶ سوره واقعه 🕊
🍃 لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا تَأْثِيماً (۲۵)🍃
🍃إِلَّا قِيلاً سَلَاماً سَلَاماً (۲۶)🍃
ترجمه :
🍃 در آنجا سخن بيهوده و نسبت گناه به ديگرى را نمى شنوند.🍃
🍃سخنى جز سلام و درود نيست.🍃
«لغو» يعنى سخن بى فايده و بيهوده و «تأثيم» به معناى نسبت دادن گناه به ديگران است.
در روايات، عقل چنين توصيف شده است: «ما عُبد به الرّحمن و اكتُسب به الجَنان» آن كه انسان با آن بندگى خدا كند و در راه كسب بهشت و سعادت جاودان قدم گذارد.
اگر انسان كمى فكر كند كه چند روز بندگى خدا در دنيا، اين همه رفاه و آسايش و كاميابى در قيامت را به دنبال دارد و با اين حال حاضر شود همه اين لذّت هاى ابدى را به خاطر دنياى فانى از دست بدهد، كمال بى عقلى است و اين است معناى خسارت واقعى كه خداوند مى فرمايد: «قل انّ الخاسرين الّذين خسروا أنفسهم» اى پيامبر! به مردم بگو: زيانكاران واقعى كسانى هستند كه خودشان را باختند.
در دعاى ماه رجب نيز مى خوانيم: «خاب الوافدون على غيرك» خدايا! كسانى كه به غير تو رو كردند، باختند و سودى نبردند.
بهشتيان از چند سوى، درود و سلام دريافت مى كنند:
الف) از جانب اصحاب يمين (دوستان بهشتى). «وامّا ان كان من أصحاب اليمين.فسلام لك من أصحاب اليمين» اگراز اصحاب يمين باشد (به او مى گويند)از طرف دوستان، بر تو سلام.
ب) از جانب اعرافيان. «و على الاعراف رجال يعرفون كلاّ بسيماهم و نادوا أصحاب الجنة ان سلام عليكم» بر اعراف مردانى هستند كه همه را به چهره مى شناسند و بهشتيان را ندا مى دهند كه سلام بر شما.
ج) از جانب فرشتگان. «و الملائكة يدخلون عليهم من كلّ باب سلام عليكم بما صبرتم» فرشتگان از هر سو بر آنان وارد مى شوند و به خاطر صبر و مقاوتشان بر آنان سلام مى كنند.
د) از طرف خداوند. «سلام قولاً من ربّ رحيم» از جانب خداوند رحيم، سلام بر آنان باد.
مراد از «سلاماً سلاماً»؛ يا سخنان پيراسته از لغو و نارواست و يا گفتگوهاى همراه با سلام و صلح و صفا.
📌 پیام ها
🌿 در بهشت، اسباب آزار روحى و روانى نيست. «لايسمعون فيها لغواً...»
🌿 معمولاً كاميابى هاى دنيوى آميخته با لغو و گناه است، ولى در قيامت، چنين نيست. «لايسمعون...»
🌿 بهشت، سراى سلام و سلامت است. «الاّ قيلاً سلاماً سلاماً» (جامعه اى كه در آن سلام و سلامتى رواج دارد و لغو و بيهودگى در آن وجود ندارد، جامعه اى بهشتى است.)
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۷ تا ۴۰ سوره واقعه 🕊
🍃 وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ (۲۷)🍃
🍃فِي سِدْرٍ مَّخْضُودٍ (۲۸)🍃
وَطَلْحٍ مَّنضُودٍ (۲۹)🍃
🍃وَظِلٍّ مَّمْدُودٍ (۳۰)🍃
🍃وَمَاء مَّسْكُوبٍ (۳۱)🍃
🍃وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ (۳۲)🍃
🍃لَّا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ (۳۳)🍃
🍃وَفُرُشٍ مَّرْفُوعَةٍ (۳۴)🍃
🍃إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء (۳۵)🍃
🍃فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَاراً (۳۶)🍃
🍃عُرُباً أَتْرَاباً (۳۷)🍃
🍃لِّأَصْحَابِ الْيَمِينِ (۳۸)🍃
🍃ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ (۳۹)🍃
🍃وَثُلَّةٌ مِّنَ الْآخِرِينَ (۴۰)🍃
ترجمه :
🍃 و ياران راست، چه هستند ياران راست.🍃
🍃در كنار درختان سدر بى خار.🍃
🍃و درختان موز كه ميوه هايش به صورت فشرده رويهم چيده.🍃
🍃و آبى ريزان (از آبشارها) .🍃
🍃و ميوه اى فراوان .🍃
🍃كه نه تمام مى شود و نه از مصرف آن جلوگيرى مى گردد.🍃
🍃و سايه اى پايدار.🍃
🍃و هم خوابگانى والا قدر.🍃
🍃كه ما آنان را به نوع خاصى آفريديم.🍃
🍃پس آنان را دوشيزه و باكره قرار داديم.🍃
🍃زنانى هم سن و سال و شوهر دوست.🍃
🍃(اين نعمت ها) براى اصحاب يمين است.🍃
🍃كه گروهى از امت هاى قبل.🍃
🍃وگروهى از امّت هاى بعدى هستند.🍃
«سِدر» درختى است كه سايه گسترده اى دارد. «مخضود» گياهى كه تيغ آن شكسته وبى خار باشد. «منضود» به معناى متراكم است، «مسكوب» يعنى ريزان همچون آبشار و «اتراب» يعنى همانند و هم سن وسال، مانند «ترائب» به معنى دنده هاى سينه كه مشابه يكديگرند.
«طلح» جمع «طلحه»، به معناى درخت موز است. چنانكه در روايتى از حضرت على (عليه السلام) نيز به اين معنا آمده است. البتّه بعضى مفسّران، مراد از «طلح» را درخت امّ غيلان مى دانند كه همان درخت اقاقيا مى باشد كه داراى گلهاى بسيار خوشبو است.
گرچه «فُرُش» جمع «فراش» به زمين و مركب و تشك و فرش و تخت گفته شده و «مرفوعة» به معناى نفيس و گرانبها مى باشد، چنانكه پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: در بهشت فرش هايى از ابريشم با رنگ هاى گوناگون روى يكديگر قرار داده شده است. ولى ظاهراً مراد از «فُرش» در اينجا، همسران و هم خوابگان و مراد از «مرفوعة»، ارزشمند بودن آنان به خاطر عقل و كمال و جمال است، چنانكه به دنبال آن مى خوانيم: «انّا أنشأناهنّ اِنشاءً»
«عُرُب» جمع «عروب» به زنى گفته مى شود كه خندان و طنّاز و عاشق همسر و نسبت به او فروتن باشد.
«اصحاب اليمين» همان كسانى هستند كه در آيه ۸ به «اصحاب الميمنة» ناميده شدند. از آنجا كه در قيامت نامه عمل خوبان را به دست راستشان مى دهند و اهل يُمن و سعادت شده اند، آنان را اصحاب يمين ناميده اند.
در روايتى مى خوانيم كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) به امّ سلمه فرمود: خداوند پير زنان سفيد موى مؤمن را در قيامت به صورت دختركانى جوان و زيبا قرار مى دهد.
در پايان پاداش مقرّبان فرمود: «جزاء بما كانوا يعملون» تمام پاداشها و نعمت ها جزاى عملكرد آنان بود، ولى در اين آيات، پس از نعمت هايى كه براى اصحاب يمين بيان شد، جمله ى «جزاء بما كانوا» نيامده است، گويا همه اينها لطف الهى است.
نعمت هاى دنيوى آفاتى دارد؛ ولى در بهشت و نعمت هاى بهشتى هيچ نقص و آفتى نيست؛ مثلاً:
گياهش تيغ دارد، ولى گياه بهشت تيغ ندارد. «مخضود»
سايه اش موقّت است، ولى در بهشت سايه درخت ها دائمى است. «ظل ممدود»
ميوه هاى دنيا يا ناياب است يا موسمى، ولى در قيامت ميوه ها زياد و دائمى و در دسترس همه و بدون ضرر و زيان است. «كثيرة، لامقطوعة و لاممنوعة»
همسران در دنيا، گاهى متناسب نيستند، ولى در بهشت از هر جهت متناسبند، «أترابا» گاهى عاشق همسرشان نيستند، ولى در بهشت همه عاشقند، «عُرباً» گاهى بيوه هستند، ولى در بهشت همه باكره اند، «أبكارا» در يك كلام، همسران در قيامت، آفرينش جديدى دارند. «انشأناهن انشاءً»
چون انبياى گذشته زياد بودند، اوصياى آن ها نيز زياد بوده اند، لذا درباره ى تعداد مقرّبان فرمود: «ثلّة من الاوّلين و قليل من الاخرين» مقرّبان از ميان امت هاى گذشته بيش از مقرّبان اين امّت است.
📌 پیام ها
🌿 اصحاب يمين در قيامت، جايگاه بس والا و اعجاب برانگيزى دارند. «و اصحاب اليمين ما اصحاب اليمين»
🌿 گرچه دانشمندان به برخى خواص برگ سدر پى برده اند، امّا در اين كه چه تأثيرى در هوا و محيط پيرامون خود دارد، نياز به تلاش جديد دارد. «فى سدرٍ مخضود»
🌿 آب جارى و ريزان، سالم تر از آب ساكن و راكد است. «ماء مسكوب»
🌿 بهشت و نعمت هاى بهشتى، از قبل آفريده و آماده شده است. «أنشأناهنّ»
🌿 بكارت و دوشيزه بودن همسران بهشتى، مستمرّ و دائمى است و گرنه تفاوتى با دنيا ندارد. «فجعلناهنّ ابكاراً»
🌿 هيچ گاه جهان از افراد خوب خالى نبوده است. «ثلّة من الاولين»
🌿 راههاى دستيابى به سعادت و رسيدن به قرب الهى، براى همه انسان ها در تمام دوران ها وجود داشته است. «ثلّة من الاولين و ثلّة من الاخرين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🕊 تفسیر آیه ۴۱ تا ۴۸ سوره واقعه 🕊
🍃 وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ (۴۱)🍃
🍃فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ (۴۲)🍃
🍃وَظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ (۴۳)🍃
🍃لَّا بَارِدٍ وَلَا كَرِيمٍ (۴۴)🍃
🍃إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ (۴۵)🍃
🍃َكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَي الْحِنثِ الْعَظِيمِ (۴۶)🍃
🍃وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَاباً وَعِظَاماً أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (۴۷)🍃
🍃أَوَ آبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ (۴۸)🍃
ترجمه :
🍃 و (اما) ياران دست چپ، چه هستند ياران دست چپ (شقاوتمندان و نامه به دست چپ داده شدگان).🍃
🍃در ميان باد سوزان و آب داغ.🍃
🍃و سايه اى از دود غليظ و سياهند.🍃
🍃كه نه خنك است و نه سودبخش.🍃
🍃البتّه آنان پيش از اين (در دنيا) نازپرورده و خوشگذران بودند.🍃
🍃و همواره بر گناه بزرگ پافشارى مى كردند.🍃
🍃و پيوسته مى گفتند: آيا هنگامى كه ما مرديم و به صورت خاك و استخوان شديم. آيا حتماً ما برانگيخته مى شويم؟🍃
🍃و آيا نياكان ما (نيز برانگيخته مى شوند)؟🍃
«سَموم» باد سوزانى است كه مثل سم در بدن نفوذ كند و «مسام» به سوراخ هاى ريز بدن گفته مى شود. «حَميم» به معناى آب جوشان و بسيار داغ و «يَحموم» دود غليظ سياه است. «مُترف» به معناى فرد برخوردار از نعمت هاى زياد كه گرفتار غفلت و طغيان شود.
«حِنث» به معناى گناه بزرگ است و بيشتر در مورد پيمان شكنى و تخلّف از سوگند بكار مى رود. «يُصرّون» از «اصرار» است. اين لغت چهار مرتبه در قرآن آمده و در مورد اصرار بر انجام گناه است.
در قيامت، «اصحاب شمال» در عذاب و شكنجه بسيار قرار دارند: باد سوزان، آب جوشان و دود سياه، غليظ و سوزان. «سموم و حميم و ظل من يحموم»
هنر قرآن به گونه اى است كه آينده و حوادث قطعى آن را همچون گذشته ترسيم مى كند. آن گونه قيامت را مطرح مى كند كه گويى مجرمان حاضر و در دادگاه محاكمه و پرونده آنان بسته و فرمان صادر شده است.
مقايسه بهشتيان و دوزخيان
در اينجا با توجّه به آيات متعدّد، ميان جايگاه اصحاب يمين در بهشت و اصحاب شمال در جهنّم مقايسه اى مى كنيم:
براى اصحاب يمين: براى اصحاب شمال:
سايه اى ممتد و دائم. «فى ظلّ ممدود»
سايه اى از دود سياه. «ظلّ من يحموم»
ميوه هايى مجاز و مدام. «لامقطوعة نه خنك و نه سودمند. «لابارد و لاممنوعة»
نوشيدنى هايى پاكيزه. «شراباً طهورا»
آبى همچون فلز گداخته. «بماء كالمهل»
رودهايى از آب. «أنهار من ماء»
در آرزوى آب. «افيضوا علينا من الماء...»
رودهايى از شير. «أنهار من لبن»
آبى سوزان و زهرآلود. «حميم و غساق»
رودهايى از شراب. «أنهار من خمر»
آبى چرك و خون آلود. «من غِسلين»
رودهايى از عسل. «أنهار من عسل مصفّى»
آبى پست. «ماء صديد»
دو بهشت و باغ بزرگ. «جنّتان»
مكانى تنگ. «مكاناً ضيّقا»
برخوردهايى با سلام و سلامتى. «الا قيلاً لعنت و نفرين به يكديگر. «كلّما دخلت سلاماً سلاما»
امةّ لعنت اختها»
ورودى با احترام. «طبتم فادخلوها»
ورودى با قهر و نفرت. «خذوه فغلّوه»
برخوردارى از رحمت و درود الهى. «سلام توهين و بايكوت.
«قال اخسئوا فيها قولاً من ربّ رحيم»
و لاتكلّمون»
پذيرايى كنندگانى بى نظير. «يطوف عليهم، گردش در ميان آتش و آب سوزان.
«يطوفون ولدان مخلّدون»
بينها و بين حميم آن»
📌 پیام ها
🌿 در قيامت دسته اى از مردم اهل شقاوتند و نامه عملشان را در دست چپ دارند. «و أصحاب الشّمال»
🌿 وضع دوزخيان به قدرى هولناك است كه مايه ى شگفتى و تعجب مى شوند. «ما أصحاب الشّمال»
🌿 عذاب هاى قيامت، بسيار سخت است. («سموم» و «حميم» نكره آمده كه نشانه سختى و عظمت است.)
🌿 خوشگذرانان سرمست بدانند كه كاميابى هاى غافلانه، آنان را به چه ذلّت و نكبت و زجرى خواهد كشيد. «مترفين - فى سموم و حميم و ظل من يحموم»
🌿 آنچه گناه را سنگين و خطرناك تر مى كند، اصرار بر آن است. «يصرّون على الحنث العظيم»
🌿 خداوند عادل است و عذاب بر پايه عملكرد خود انسان است. اگر خلافكاران سه نوع شكنجه دارند: بادى سوزان، آب داغ وسايه داغ، به خاطر آن است كه سه خلاف پيوسته دارند. «كانوا... مترفين... كانوا يصرّون على الحنث... كانوا يقولون»
🌿 رفاه و عيّاشى، بستر ارتكاب گناه و ترديد در معاد است. «مترفين... يصرّون... ءاذا متنا...»
🌿 منكران معاد، دليل بر انكار ندارند و تنها بعيد مى شمردند. «ءاذا متنا...»
🌿 خطر آنجاست كه انسان، ترديد نابجاى خود را در جامعه گسترش دهد و عامل انحراف ديگران شود. «كانوا يقولون ءاذا متنا و كنّا ترابا»
🌿 افراد شبهه افكن، دامنه ترديد را توسعه مى دهند. «أوَ آباؤنا الاولون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۹ و ۵۰ سوره واقعه 🕊
🍃 قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ (49)🍃
🍃لَمَجْمُوعُونَ إِلَي مِيقَاتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ (50)🍃
ترجمه :
🍃 بگو: همانا پيشينيان و آيندگان.🍃
🍃هر آينه به سوى وعدگاه روز معيّنى گردآورى خواهند شد.🍃
📌 پیام ها
🌿 بايد به شبهات، حتى اگر از سر عناد هم باشد، پاسخ قاطع داد. «يقولون... قل انّ الاوّلين و الاخرين»
🌿 قدرت خداوند در محشور كردن گذشتگان وآيندگان يكسان است. «انّ الاوّلين و الاخرين لمجموعون»
🌿 همه مردم در يك روز مشخّص جمع مى شوند. «يوم معلوم»
🌿 گرچه زمان قيامت در نزد ما نامعلوم است، امّا نزد خداوند مشخّص است. «يوم معلوم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۵۱ تا ۵۶ سوره واقعه 🕊
🍃 ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ (۵۱)🍃
🍃لَآكِلُونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ (۵۲)🍃
🍃فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ (۵۳)🍃
🍃فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ (۵۴)🍃
🍃فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ (۵۵)🍃
🍃هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ (۵۶)🍃
ترجمه :
🍃 همانا، اى گمراهان انكار كننده!🍃
🍃حتماً از درختى (بد منظر و بد طعم و بد بو)كه زقّوم است خواهيد خورد.🍃
🍃آنگاه شكم ها را از آن پر خواهيد كرد.🍃
🍃و روى آن از آب جوشان مى نوشيد.🍃
🍃پس مانند شتران عطش زده مى نوشيد.🍃
🍃اين است پذيرايى (ابتدايى) آنان روز قيامت.🍃
«زقّوم»، نام گياه تلخ و بدبو و بدطعم است كه شيره آن اگر به بدن برسد، بدن متورم مى شود. اين گياه، غذاى دوزخيان است. «نُزُل» به آن چيزى گفته مى شود كه براى پذيرايى مقدّماتى مهمان آماده مى شود و «هيم» نام مرضى است كه شتر به آن گرفتار مى شود و هر چه آب مى نوشد سيراب نمى شود تا بميرد، همچنين به زمين ريگزار گفته مى شود كه هر چه آب در آن بريزند فرو مى رود.
غذاهاى تلخ دنيوى را انسان يا نمى خورد كه در آخرت گنهكار بايد بخورد. «لآكلون» يا كم مى خورد، كه در آخرت بايد سير بخورد، «فمالئون منها البطون»، يا با غذاى ديگر جبران مى كند، كه در آخرت غذاى ديگرش آب جوش است، «من الحميم» و يا با بى ميلى مى خورد، كه در آن روز مثل شتر تشنه به آب رسيده مى خورد. «شرب الهيم»
📌 پیام ها
🌿 دوزخيان، از سخت ترين خطاب هاى تحقيرآميز برخوردارند. «أيّها الضّالون المكذّبون»
🌿 اصحاب شمال، گمراهان هستند، «أيّها الضّالّون» كه ما در هر نماز از خدا مى خواهيم از آنان نباشيم. «و لا الضّالّين»
🌿 بدتر از گمراهى، تكذيب كردن است وگرنه بسيارى از گمراهان، توفيق هدايت مى يابند. «الضالّون المكذّبون»
🌿 تمام تحقيرهاى روانى و عذاب جسمانى، پذيرايى مقدّماتى اصحاب شمال است! پس پذيرايى اصلى چيست؟ «هذا نزلهم»
🌿 خداوند عادل است و كيفرهاى او عادلانه. همه سختى ها نتيجه عملكرد خود انسان است و آن روز، روز كيفر و پاداش است. «يوم الدين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۵۷ تا ۶۰ سوره واقعه 🕊
🍃 نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ (۵۷)🍃
🍃أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ (۵۸)🍃
🍃أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ (۵۹)🍃
🍃نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ (۶۰)🍃
ترجمه :
🍃 ما شما را آفريديم، پس چرا تصديق نمى كنيد؟🍃
🍃آيا آنچه را (در رحم) مى ريزيد ديده ايد؟🍃
🍃آيا شما آن را (به صورت انسان) مى آفرينيد يا ما آفريننده ايم؟🍃
🍃ماييم كه مرگ را در ميان شما مقدّر كرديم و هرگز (مغلوب نمى شويم) وكسى بر ما پيشى نمى گيرد.🍃
در آيات قبل بيان شد كه اصحاب شِمال در معاد ترديد داشته و مى گفتند: آيا اگر مرديم و خاك شديم، باز زنده مى شويم؟ از اين آيه به بعد خداوند نمونه هاى قدرت خود را در دنيا بيان مى كند تا استبعاد قيامت را برطرف نمايد.
استدلال هاى قرآن، فراتر از زمان و مكان است و تاريخ مصرف ندارد و به مقطعى از زمان و مكانى خاص تعلق ندارد. نطفه در رحم و بذر در زمين، در هر زمان و مكان و براى همه واضح و روشن است.
مخفى بودن زمان مرگ حكيمانه است و فوايدى را به دنبال دارد، از يك سوى آماده باش انسان كه هر لحظه ممكن است مرگ فرا رسد و از سوى ديگر جريان عادى زندگى، زيرا منتظر زمان معيّنى براى مرگ نيست وگرنه زندگى براى او تلخ مى شد.
گرچه برخى مقدّمات توليد نسل، همچون آميزش و ريزش نطفه در رحم، به وسيله انسان است، امّا تلقيح نطفه و تخمك و رشد آن در چند مرحله و حفظ و تبديل آن به يك انسان كامل با ويژگى هاى منحصر به فرد، تنها كار خداوند است. «أ أنتم تخلقونه أم نحن الخالقون»
حتى اگر بشر، در خارج از رحم همانند سازى كند، باز هم از قدرت الهى نمى كاهد و خالقيّت او را زير سؤال نمى برد، زيرا اين تأثير و تأثّر به دست تواناى خداوند است و بشر در طراحى مراحل آفرينش نقشى ندارد.
📌 پیام ها
🌿 چرا شك در معاد مى كنيد؟ كسى كه شما را آفريد بار ديگر نيز مى آفريند. «نحن خلقناكم»
🌿 با منكران و ناباوران، مستدل گفتگو كنيم. «نحن خلقناكم»
🌿 توبيخ بعد از استدلال است. اول مى فرمايد: «نحن خلقناكم» سپس توبيخ مى كند. «فلولا تصدّقون»
🌿 در استدلال، به يك دليل و نمونه بسنده نكنيم. «أفرأيتم... ءأنتم...»
🌿 در تبليغ و مجادله، با استفاده از شيوه سؤال و پرسش، وجدان مخاطبان را بيدار و به يارى فراخوانيم. «أفرأيتم... و أنتم...»
🌿 قدرت الهى، هم در آفريدن نمودار است، «نحن خلقناكم» و هم در ميراندن. «نحن قدّرنا بينكم الموت»
🌿 مرگ، يك حادثه و اتّفاق نيست، بر اساس حكمت و حساب و كتاب است. «قدرّنا بينكم الموت»
🌿 پايان عمر و زمان مرگ، تنها به دست خداست. «نحن قدّرنا بينكم الموت»
🌿 مرگ انسان نشانه ى عجز خداوند از زنده نگه داشتن نيست، بلكه تقديرى حكيمانه است. «قدّرنا بينكم الموت»
🌿 قدرت الهى مطلقه است و هيچ شخص يا قدرتى نمى تواند از مرگ فرار كرده و بر اين تقدير الهى غالب شده و بر آن پيشى بگيرد. «ما نحن بمسبوقين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۶۱ و ۶۲ سوره واقعه 🕊
🍃 عَلَي أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ (۶۱)🍃
🍃وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَي فَلَوْلَا تَذكَّرُونَ (۶۲)🍃
ترجمه :
🍃 تا مانند شما را جانشين شما كنيم وشما را در جهانى كه نمى دانيد پديدار گردانيم.🍃
🍃 شما آفرينش نخستين را دانستيد، پس چرا (به آفرينش دوباره) متذكّر نمى شويد؟🍃
📌 پیام ها
🌿 فلسفه مرگ، جايگزين شدن ديگران و پيدايش تحوّلات جديد است. «قدّرنا بينكم الموت... نبدّل امثالكم... ننشئكم...»
🌿 قدرت خداوند بر جابجايى مرگ و زندگى، دليل قدرت خداوند بر ايجاد معاد است. « فلولا تصدّقون... نبدّل أمثالكم»
🌿 دنيا عبورگاه است نه توقّف گاه. «نبدّل أمثالكم»
🌿 انسان از وضع قيامت آگاه نيست كه چه زمانى خواهد بود و در چه شرايطى حاضر مى شود. «ننشئكم فيما لاتعلمون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402