eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
63 عکس
13 ویدیو
67 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۷۵ و ۷۶ سوره واقعه 🕊 🍃 فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ (۷۵)🍃 🍃وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ (۷۶)🍃 ترجمه : 🍃 پس سوگند به جايگاه ستارگان.🍃 🍃و البتّه اگر بدانيد اين سوگندى است بزرگ.🍃 هيچ چيز و هيچ كس بدون اراده خداوند نمى تواند در جهان تأثير گذارد. بنابراين، اعتقاد به تأثير ستارگان در زندگى انسان خرافه اى بيش نيست و هيچ كس ستاره ى بختى در آسمان ندارد كه موجب خوش بختى يا بد بختى او شود. امام كاظم (عليه السلام) فرمود: خداوند، ستارگان را ستايش كرده و به جايگاه آنها سوگند ياد نموده است. «مواقع النجوم» به محل استقرار و حركت ستارگان گفته مى شود. سوگند به مسير گردش كرات آسمانى مهم تر از سوگند به خود آنهاست، چون عظمت و وسعت مواقع نجوم، هزاران برابر كرات است. 📌 پیام ها 🌿 خداوند در اين سوره، فكر انسان را از نطفه و بذر و آب و آتش تا مسير حركت كرات آسمانى جولان مى دهد. «أفرايتم ما تمنون... فلا اقسم بمواقع النجوم» 🌿 خداوند، گاهى به چيزهاى كوچكى مانند انجير سوگند ياد مى كند، «و التين و الزيتون» و گاهى به كهكشان و مسير ستارگان. آرى براى خداوند كوچك و بزرگ، كاه و كوه يكى است. «فلا اقسم بمواقع النجوم» 🌿 هر ستاره اى، مدار و مسير حركت منظّم و مخصوص به خود دارد. «بمواقع النجوم» 🌿 بشر به تمام مسيرهاى كرات آگاه نيست و علم نجوم و كيهان شناسى انسان على رغم تلاش او ناقص است. «لو تعلمون عظيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۷۷ تا ۸۰ سوره واقعه 🕊 🍃 إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ (۷۷)🍃 🍃فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ (۷۸)🍃 🍃لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (۷۹)🍃 🍃تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ (۸۰)🍃 ترجمه : 🍃 همانا آن قرآن كريم است.🍃 🍃كه در كتاب محفوظى جاى دارد.🍃 🍃جز پاكيزگان به آن دست نزنند.🍃 🍃فرو آمده از سوى پروردگار جهانيان است.🍃 ظاهراً مراد از «كتاب مكنون»، همان لوح محفوظ است، زيرا در سوره بروج آمده: «بل هو قرآن مجيد فى لوح محفوظ» و در اين سوره مى خوانيم: «انّه لقرآن كريم فى كتاب مكنون» در قرآن، خداوند و آنچه مربوط به اوست، به صفت «كريم» متّصف شده اند: خداوند، كريم است. «ما غرّك بربّك الكريم» قرآن، كريم است. «انّه لقرآن كريم» رسول خدا، كريم است. «و جاءهم رسولٌ كريم» واسطه نزول وحى (جبرئيل)، كريم است. «انه لقول رسول كريم» حضرت على (عليه السلام) در خطبه ۱۵۲ نهج البلاغه، اهل بيت را «كرائم القرآن» مى نامد. انسان نيز به عنوان برترين مخلوق الهى، مورد كرامت است. «و لقد كرّمنا بنى آدم» تلاوت الفاظ و فهم لغات قرآن، براى همه ممكن است، امّا تماس با روح قرآن، طهارتى مخصوص مى خواهد. «ليذهب عنكم الرّجس اهل البيت و يُطهّركم تطهيرا» لذا نفرمود: «لا يقرئه و لا يفهمه الاّ المطهّرون» بلكه فرمود: «لا يَمسّه الاّ المطهرون» و تماس، معناى خاص دارد. چنانكه در روايت آمده است: تنها مقرّبان درگاه الهى با قرآن تماس پيدا مى كنند. قرآن، كريم است، زيرا: سرچشمه آن از لوح محفوظ و كتاب مكنون است. «فى كتابٍ مكنون» واسطه آن، فرشتگان و پيامبر و اهل بيت (عليهم السلام)، همه مطهّرند. «لا يمسّه الا المطهّرون» و هدف آن تربيت جهانيان است. «تنزيل من ربّ العالمين» قرآن، مطهّر است، «صُحفاً مطهّرة» و تنها پاكان مى توانند آن را مس كنند. «لا يمسّه الاّ المطهّرون» قرآن، چنان نيست كه دشمنان آنان را توصيف مى كردند. نه خيالپردازى ذهن پيامبر است، «تُملى عليه» نه افسانه و غير واقعى، «ان هذا الاّ اساطير الاولين» نه آموخته هايى از ديگران، «يُعلّمه بشر» و نه كار گروهى هم فكر، «أعانه عليه قوم آخرون»، بلكه از جانب پروردگار جهانيان براى رشد انسان نازل شده است. «تنزيل من ربّ العالمين» قرآن، كليد كرامت و عزّتِ فرد و جامعه است. نگاه به آن، تلاوت آن، تدبّر در آن، حفظ آن، استدلال به آن و پندگيرى از آن مايه ى رشد و كرامت انسان است. «انّه لقرآن كريم» قرآن، در مسائل فردى، خانوادگى، اجتماعى، اقتصادى، سياسى، عبادى، نظامى، اخلاقى، اعتقادى، تربيتى و فرهنگى، به انسان نور و روشنايى مى دهد. «انّه لقرآن كريم» در قرآن، حرف سست، زشت، ناموزون و دور از منطق نيامده است. «انّه لقرآن كريم» 📌 پیام ها 🌿 خداوند، براى بزرگ ترين سند تشريع يعنى قرآن، به بزرگ ترين بخش تكوين يعنى كهكشان ها، سوگند ياد كرده است. «لا أقسم بمواقع النّجوم... انّه لقرآن كريم» 🌿 قرآن، با نهايت كرامت، معارف خود را در اختيار قرار داده و هر كس مى تواند به گونه اى از آن بهره گيرد. «انّه لقرآن كريم» 🌿 قرآن، تنها الفاظ و عبارات نيست، محتوايى والا دارد كه در نزد خداوند محفوظ و مكنون است. «فى كتاب مكنون» 🌿 بهره بردن از قرآن آدابى دارد. افراد بى وضو حق دست زدن به آن را ندارند. «لا يمسّه الا المطهرون» 🌿 حقايق بلند قرآن را افراد آلوده به شرك و كفر و نفاق و عناد درك نمى كنند. «لا يمسّه الا المطهرون» 🌿 قرآن، جلوه اى از ربوبيّت خداوند و برنامه اى جامع براى رشد و تربيت انسان است. «تنزيل من ربّ العالمين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸۱ و ۸۲ سوره واقعه 🕊 🍃 أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنتُم مُّدْهِنُونَ (۸۱)🍃 🍃وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ (۸۲)🍃 ترجمه : 🍃آيا شما با اين سخن (الهى)، با سبكى و سستى برخورد مى كنيد؟🍃 🍃و (سهم و) رزق خود را تكذيب آن قرار مى دهيد؟🍃 «مُدهِنون» از «دُهن» به معناى روغن است. مداهنه، گاهى به معناى مدارا و ملايمت و گاهى سستى و ضعف مى آيد. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) همراه با عدّه اى در حال مسافرت بودند كه با كمبود آب مواجه شدند و عطش بر مردم غلبه كرد. پيامبر(صلى الله عليه وآله) دست به دعا برداشتند و باران باريد و همه را سيراب كرد. در اين ميان يكى گفت: اين باران به خاطر طلوع فلان ستاره است (نه دعاى پيامبر)! كه اين آيه نازل شد. «و تجعلون رزقكم انّكم تكذبون» و پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمودند: به جاى شكر روزى هايتان، تكذيب مى كنيد. آرى همواره در جامعه افرادى وجود دارند كه موجوديّت و شخصيّت خود را در مخالفت با ديگران مى بينند و تمام هنر خود را در كوك كردن ساز مخالفت بكار مى گيرند. اگر همه موافق باشند او مخالفت مى كند و اگر همه مخالف باشند، او موافق است. او كار به دليل ندارد و دوست دارد هميشه بر خلاف ديگران حركت كند و اين نگرش در حركات و گفتار و برخوردهاى شخصى او نمايان است. او سعى مى كند در چگونگى اصلاح سر و صورت يا رنگ و نوع لباس، يا لحن و صوت و استفاده از الفاظ و اصطلاحات و يا نوشتار، حتى در نام گذارى فرزند، رفتارى غير متعارف و انگشت نما داشته باشد و به اين طريق خود را جدا و بهتر از ديگران مطرح كند. 📌 پیام ها 🌿 هر چه قداست و عظمت بيشتر باشد، سهل انگارى خطرناك تر و توبيخ بيشتر است. «أفبهذا الحديث انتم مدهنون» 🌿 مداهنه و سازشكارى در برابر اصول مسلّم دين، پذيرفته نيست. «انّه لقرآن كريم... أفبهذا الحديث انتم مدهنون» 🌿 سهل انگارى، سستى و سازش در دين، به تدريج انسان را به انكار وادار مى كند. «أفبهذا الحديث انتم مدهنون و تجعلون رزقكم انّكم تكذبون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸۳ تا ۸۷ سوره واقعه 🕊 🍃 فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ (۸۳)🍃 🍃وَأَنتُمْ حِينَئِذٍ تَنظُرُونَ (۸۴)🍃 🍃وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنكُمْ وَلَكِن لَّا تُبْصِرُونَ (۸۵)🍃 🍃فَلَوْلَا إِن كُنتُمْ غَيْرَ مَدِينِينَ (۸۶)🍃 🍃تَرْجِعُونَهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (۸۷)🍃 ترجمه : 🍃 پس چرا آنگاه كه جان به گلوگاه رسد.🍃 🍃و شما در آن هنگام نظاره مى كنيد.🍃 🍃و ما از شما به آن (محتضر) نزديك تريم، ولى نمى بينيد.🍃 🍃و ما از شما به آن (محتضر) نزديك تريم، ولى نمى بينيد.🍃 🍃پس اگر شما (در برابر اعمالتان) مجازات شدنى نيستيد، چرا آن جان را (در حال احتضار به بدن خود) بر نمى گردانيد اگر راست مى گوييد؟🍃 اگر منكران معاد در قدرت خداوند براى مبعوث كردن مردگان شك دارند، آيا قدرت او را در گرفتن جان انسان ها، انكار مى كنند؟ صحنه جان دادن محتضر را مى بينند كه احدى هيچ كارى نمى تواند بكند، عجز خود و قدرت نمايى او را در حال احتضار ديده اند، همان قدرت كه مى تواند جان را بگيرد، مى تواند جان را باز گرداند. اگر مرگ به اراده و تقدير الهى نبود و اتّفاقى بود، چاره جويى و جلوگيرى از آن امكان داشت. براى منكران بايد استدلال آورد، چنانكه در آيات متعدّد اين سوره خداوند بارها استدلال آورده است. «أفرأيتم ما تمنون»، «أفرأيتم ما تحرثون»، «أفرأيتم النار الّتى تورون»، البتّه گاهى هم بايد با نشان دادن صحنه عجزشان آنان را تحقير كرد، چنانكه در اين آيات خداوند خطاب به آنان مى فرمايد: همه شما قدرت دور كردن مرگ و زنده نگه داشتن عزيزتان را در لحظه احتضار نداريد. خداوند، به همه بندگان، خوب يا بد، نزديك است. «نحن اقرب اليه» آنچه مهم و ارزشمند است اين كه ما با ايمان و عمل صالح به خدا نزديك شويم. «مَدين» از «دين» به معناى جزاست و لذا «يوم الدين» يكى از نام هاى قيامت است: «مالك يوم الدين» نگاه، غير از ديدن است، چه بسا انسان به چيزى نگاه مى كند، اما آن را نمى بيند و در فكر چيز ديگرى است. «تنظرون... لكن لا تبصرون» 📌 پیام ها 🌿 لحظه ى احتضار و مرگ، براى همه حتمى است. «اذا بلغت الحلقوم» (كلمه «اذا» در موارد حتمى الوقوع بكار مى رود) 🌿 خروج روح از بدن، از مجراى تنفسى و حلقوم است. «بلغت الحلقوم» 🌿 خداوند براى برطرف كردن ترديد معاد، هم قدرت خود را در حيات مطرح مى كند و هم در حال مرگ و به اين طريق اتمام حجّت مى كند. «بلغت الحلقوم» 🌿 خداوند، از نزديك ترين افراد به انسان، نزديك تر است. نزديكى ديگران جسمى است و نزديكى او ناشى از احاطه كامل به مخلوق است. «نحن اقرب اليه منكم» 🌿 معاد و كيفر و پاداش اخروى قطعى است. «ان كنتم غير مدينين» (بكارگيرى فعل ماضى براى بيان آينده، نشانه حتمى و قطعى بودن آن است) 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸۸ تا ۹۶ سوره واقعه 🕊 🍃 فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (۸۸)🍃 🍃فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِيمٍ (۸۹)🍃 🍃وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۰)🍃 🍃فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۱)🍃 🍃وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ (۹۲)🍃 🍃فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ (۹۳)🍃 🍃وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ (۹۴)🍃 🍃إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ (۹۵)🍃 🍃فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ (۹۶)🍃 ترجمه : 🍃 پس اگر او (محتضر) از مقرّبان باشد.🍃 🍃راحت و رحمت و بهشت پر نعمت، روزى او خواهد بود.🍃 🍃و امّا اگر از اصحاب يمين باشد،🍃 🍃(به او گفته مى شود:) از طرف اصحاب يمين (كه هم فكران تو هستند) به تو سلام باد.🍃 🍃و امّا اگر از تكذيب كنندگان گمراه باشد با آبى جوشان پذيرايى مى شود.🍃 🍃و ورود به دوزخ (جزاى اوست).🍃 🍃همانا اين مطلب، حق و يقينى است.🍃 🍃پس به نام پروردگار بزرگوارت تسبيح كن.🍃 «رَوح» به معناى راحت و آسايش و رحمت است. «ريحان» به گياهان خوشبو و معطّر گفته مى شود، همچنين به معناى رزق و روزى نيز آمده است. «تصلية» از «صَلْى» به معناى چشيدن، بريان شدن و افتادن است. آغاز اين سوره، مردم را به سه دسته تقسيم كرد: «كنتم ازواجاً ثلاثة»: مقرّبان درگاه الهى، اصحاب يمين و اصحاب شمال، پايان سوره نيز سرنوشت اين سه گروه را تكرار مى كند. هركس به ميزان قرب خود، پاداش دريافت مى دارد؛ چنانكه امام صادق (عليه السلام) فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و ريحان در قبر و بهشت پر نعمت براى آخرت او مقرر مى شود. البتّه «مقرّبون» با توجّه به آيات ۱۰ و ۱۱، همان پيشتازان در ايمان و عمل صالح مى باشند. «و السابقون السابقون اولئك المقرّبون» از اصحاب يمين در لحظه مرگ تنها رفع نگرانى مى شود تا قيامت پاداش دريافت كنند. ظاهراً مراد از اصحاب يمين كسانى هستند كه نامه عملشان به دست راستشان داده مى شود كه در آيات ۷۱ سوره اسراء و ۱۹ سوره حاقّه و ۷ سوره انشقاق از آنان با جمله «من اوتى كتابه بيمينه» نام برده است. مراد از اصحاب شمال نيز كسانى هستند كه نامه عملشان به دست چپشان داده مى شود. از امام باقر(عليه السلام) روايت شده كه منظور از «المكذّبين الضالّين» مشركان مى باشند. براى جمله «سلام لك من اصحاب اليمين» چند معنا بيان شده است: الف) به اهل بهشت (بدون آنكه شخص معيّنى در كار باشد) گفته مى شود: سلام بر تو. ب) بهشتيان به پيامبر درود مى فرستند، بخاطر زحمات او كه آنان را به اين مقام رسانده است. ج) پيامبر به خاطر رستگارى اين گروه در خير و سلامتى است. در آيه ۵۱ خوانديم: «ثمّ انّكم ايّها الضّالون المكذّبون، لأكلون من شجر من زقّوم» ولى در آيه ۹۲ مى فرمايد: «و امّا ان كان من المكذّبين الضّالين فنزل من حميم» چرا در آيه اول، ضالّين بر مكذّبين مقدّم شده و در پايان برعكس شده است؟ پاسخ: به نظر مى رسد كه خطاب آيه اول در دنيا است كه انسان از انحراف و گمراهى به تكذيب كشيده مى شود، ولى در آخر سوره مسئله جان دادن مطرح است كه آغاز كيفر است و كيفر، از خلاف سنگين آغاز مى شود، تكذيب مهم تر از انحراف است. در اين آيات، لحظات جان دادن سه گروه در كنار هم مطرح شده است تا انسان در اين نمايشگاه معنوى، كدام يك را انتخاب كند: «روح و ريحان و جنّة نعيم... نزل من حميم و تصلية جحيم» براى پاداش مقرّبان و اصحاب يمين دليلى نيامده است، ولى براى كيفر كافران دليل آمده كه چون مكذّب و ضالّ هستند. پس تنبيه، دليل مى خواهد ولى در لطف و محبت، كسى سراغ علّت نمى رود. امام صادق (عليه السلام) فرمود: پذيرايى با آب جوشان، در برزخ و قبر است و ورود به دوزخ، در قيامت است. اين سوره با ياد معاد آغاز و با نام معاد ختم گرديده است. 📌 پیام ها 🌿 مقرّبان، پس از جان دادن، بلافاصله به راحت و رفاه مى رسند. «فروح و ريحان» (حرف «ف» دلالت بر گذشت زمانى اندك مى كند.) 🌿 مرگ براى مقرّبان، زمينه ساز سه رحمت است: رهايى از غصّه ها و سختى هاى دنيا «فروحٌ»، رسيدن به الطاف الهى «ريحان» و رسيدن به كاميابى ابدى. «جنّة نعيم» 🌿 لحظات احتضار و مرگ و اخبار چگونگى جان دادن مقرّبان، اصحاب يمين و اصحاب شمال را باور كرده و جدّى بگيريم. «انّ هذا لهو حق اليقين» 🌿 سختى جان دادن كفار و كيفر آنان با حميم و جحيم، حق و عادلانه است. «فنزل من حميم و تصلية جحيم... انّ هذا لهو حق اليقين» 🌿 كيفر يك عمر انحراف و تكذيب، «المكذّبين الضالّين» پذيرايى با نوشيدنى سوزان در جايگاهى آتشين است، «فنزل من حميم و تصلية جحيم» و خداوند از كيفر نابجا منزّه است. «فسبح باسم ربّك...» 🌿 وجود قيامت و نظام كيفر و پاداش، نشانه ربوبيّت خداوند در جهت تربيت انسان است كه ستايش پروردگار را مى طلبد. «فسبّح باسم ربّك العظيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره واقعه به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊