eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
82 عکس
13 ویدیو
86 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۲ سوره طلاق 🕊 🍃 فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِّنكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ ذَلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً🍃 ترجمه : 🍃 پس چون به پايان مدّت عدّه نزديك شدند، يا (با رجوع به آنان) به طرز شايسته و پسنديده اى نگاهشان داريد و يا (با پرداخت مهريه و ساير حقوق) به طرز شايسته اى از آنان جدا شويد و (هنگام طلاق) دو شاهد عادل از ميان خود به گواه گيريد و گواهى را براى خدا به پا داريد. هركس كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد، اين گونه پند داده مى شود و هركس كه از خدا پروا كند، خداوند براى او راه بيرون شدن و رهايى (از هر گونه مشكل) را قرار مى دهد.🍃 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳ سوره طلاق 🕊 🍃 وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَي اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً🍃 ترجمه : 🍃 و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مى دهد و هر كس بر خدا توكل كند، او برايش كافى است. همانا خداوند كار خود را محقق مى سازد. همانا خداوند براى هر چيز اندازه اى قرار داده است.🍃 مراد از رسيدن اجل «بلغن اجلهنّ»، رسيدن به اواخر مدّت عدّه است نه پايان آن، زيرا اگر مدّت عدّه پايان يافت، امساك و نگهدارى زن حرام است. در قرآن، سى و هشت مرتبه كلمه معروف به كار رفته كه پانزده مرتبه آن مربوط به خانواده و همسردارى است، يعنى شيوه برخورد زن و مرد در زندگى بايد شايسته و پسنديده باشد. گواهى دو شاهد عادل بر طلاق، منافعى دارد. از جمله آن كه دو شاهد عادل، به خاطر عدالت و محبوبيتى كه دارند، به طور طبيعى با موعظه سعى مى كنند به جاى طلاق، طرفين را به آشتى ترغيب كنند. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: «انّى لأعلم آية لو اخذ بها النّاس لكفتهم» من آيه اى را مى شناسم كه اگر مردم به آن عمل كنند، تمام مشكلاتشان حل مى شود و سپس آيه «و من يتق اللّه يجعل له مخرجاً» را تلاوت فرمودند. در روايات مى خوانيم: هنگامى كه آيه ۳ نازل شد، جمعى از ياران پيامبر، كار و تجارت را رها كردند و گفتند: خداوند روزى ما را ضمانت كرده است، پس به كار و تلاش نيازى نيست. پيامبر(صلى الله عليه وآله) آنان را احضار و توبيخ كرد و فرمود: هركس كار و تلاش را رها كند، دعايش مستجاب نمى شود. «انّه من فعل ذلك لا يستجاب له» در قرآن، هم مهر الهى با جمله، «من حيث لا يحتسب» آمده است و هم قهر الهى. «فاتاهم اللّه من حيث لم يحتسبوا» يعنى گاهى مهر و قهر الهى غير منتظره و به شكلى كه گمان نمى رود به انسان مى رسد. أثر تقوا فقط در آخرت نيست. امام صادق (عليه السلام) در مورد جمله، «من حيث لا يحتسب» فرمود: اين گشايش روزى، براى تقوا پيشه گان در دنياست. 📌 پیام ها 🌿 زمان بندى احكام دينى، بايد به دقت مراعات شود. (هم آغاز زمان عدّه: «فطلقوهنّ لعدتهنّ» و هم پايان آن: «اذا بلغن اجلهن» ذكر شده است.) 🌿 كارها بايد از ابتدا داراى برنامه و زمان مشخص باشند. «اجلهنّ» 🌿 هم ادامه زندگى بايد به نحو پسنديده باشد و هم جدايى و طلاق. «امسكوهنّ بمعروف او فارقوهنّ بمعروف» 🌿 رفتار شايسته چه در حال صلح و آشتى و چه در حال قهر و جدايى، از حقوق همسر است. «امسكوهنّ بمعروف...» 🌿 نگاه دارى همسر، مقدّم بر جدايى است. ابتدا فرمود: «امسكوهنّ» و سپس «فارقوهنّ» 🌿 آيين همسردارى يا طلاق بايد مورد پذيرش شرع و پسند عقل باشد. «بمعروف» 🌿 به دليل ضعف جسمى و نارسايى، آداب و رسوم اجتماعى و تاريخى، حقوق زنان بيشتر پايمال شده و مى شود. لذا بيشترين خطاب هاى قرآن در مورد مراعات حقوق به مردان است. «امسكوهنّ بمعروف، فارقوهنّ بمعروف» 🌿 جدايى و طلاق، همراه با كرامت و به دور از هر گونه تحقير صورت گيرد. «فارقوهنّ بمعروف» 🌿 شرط صحت طلاق، حضور دو شاهد عادل است. «و اشهدوا ذوى عدل منكم» 🌿 براى حفظ حقوق طرفين، گرفتن دو شاهد عادل، نشانه محكم كارى و دقّت است. «و اشهدوا ذوى عدل منكم» 🌿 كسانى كه در محضر آنان طلاق جارى مى شود، بايد عادل باشند. «ذوى عدلٍ منكم» يعنى عدالت سرمايه آنان باشد. 🌿 افراد عادل نيز به تذكّر نيازمندند. «اشهدوا ذوى عدل منكم و اقيموا الشهادة للّه» 🌿 حبّ و بغض ها نبايد در قضاوت ما تأثيرگذار باشد. «اقيموا الشهادة للّه» (مشابه اين جمله، در آيه ۱۳۵ نساء آمده است كه مى فرمايد: «كونوا قوامين بالقسط شهداء للّه و لو على انفسكم او الوالدين والاقربين») 🌿 گواهى دو شاهد عادل بايد همراه با حفظ حقوق مردم و اخلاص باشد. «اقيموا الشّهادة للّه» (در كلمه «اقيموا» برپاداشتن حقوق مردم و در كلمه «للّه» اخلاص در عمل نهفته است). 🌿 اقامه حقوق مردم، ارزشى هم وزن اقامه نماز و دين دارد. (در قرآن كلمه «اقيموا» درباره نماز، دين، شهادت و وزن مطرح شده است. «اقيموا الدين»، «اقيموا الصّلاة»، «اقيموا الوزن» و «اقيموا الشّهادة» 🌿 موعظه تنها تذكرات اخلاقى نيست، بلكه دستورات فقهى نيز نوعى موعظه است. «امسكوهنّ... فارقوهنّ... اشهدوا... ذلكم يوعظ به» 🌿 پند پذيرى، نشانه ايمان واقعى است. «يوعظ به من كان يؤمن» 🌿 به جاى پيمودن راه هاى ناشناخته سير و سلوك، عمل به احكام الهى بهترين موعظه و راه سازندگى انسان است. «يوعظ به من كان يؤمن» 🌿 حل مشكلات از طريق گناه، رفتن به بيراهه است. تقوا و خدا ترسى موجب خروج انسان از مشكلات و تنگناهاى زندگى است. «و من يتّق اللّه يجعل له مخرجاً» 🌿 راه رهايى از تمام بن بست ها، (كه از جمله آن اختلافات زن و شوهر است، تقواست. «و من يتّق اللّه يجعل له مخرجاً»
🌿 در مديريّت بحران ها و فتنه ها، دو چيز راه نجات است: الف) تقوا. «و من يتّق اللّه يجعل له مخرجاً» ب) تمسك به قرآن. «اذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن» 🌿 زن و شوهرى كه به ناچار با طلاق از هم جدا مى شوند، اگر تقوا را مراعات كنند، مشمول لطف ويژه خداوند مى شوند. «يرزقه من حيث لايحتسب» 🌿 كسانى كه با گناه زندگى خود را تأمين مى كنند، راه دريافت روزى هاى پيش بينى نشده را به روى خود مى بندند. «و من يتق اللّه... يرزقه من حيث لايحتسب» 🌿 اراده خدا در چارچوب محاسبات انسان نيست. «يرزقه من حيث لايحتسب» 🌿 رعايت امور معنوى، در زندگى مادّى اثر گذار است. (امدادهاى غيبى، در زندگى انسان نقش مؤثرى دارند.) «من حيث لايحتسب» 🌿 انسان متقى، خواست خود را در مسير خواست و اراده خدا قرار مى دهد و چون اراده الهى بن بست ندارد، انسان متقى نيز به بن بست نخواهد رسيد. «و من يتق اللّه يجعل له مخرجاً» 🌿 هميشه رزق زياد وابسته به كار زياد نيست. «و من يتق اللّه... يرزقه» (همان گونه كه هميشه مقدار و كمّيت آن مهم نيست. امام صادق عليه السلام در تفسير «يرزقه من حيث لايحتسب» فرمود: خداوند در آنچه به او داده بركت مى دهد.) 🌿 تقوا و توكل دو اهرم براى خروج از بن بست است. «و من يتق اللّه... و من يتوكل على اللّه...» 🌿 براى تأمين زندگى امروز، تقوا «و من يتق اللّه... يرزقه» و براى آينده، توكل لازم است. «و من يتوكل على اللّه فهو حسبه» 🌿 تقوا، مقدّم بر توكل است. «و من يتق اللّه... و من يتوكل على اللّه» 🌿 بدون لطف خداوند، هيچ عامل ديگرى كارآمد و كافى نيست. «فهو حسبه» 🌿 در اراده و خواست تمام افراد و حكومت ها، احتمال شكست و ناكارآمدى و بن بست وجود دارد. تنها امرى كه شكست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است. «انّ اللّه بالغ امره» 🌿 دليل توكل ما، قدرت بى نهايت الهى است. «و من يتوكل ... انّ اللّه بالغ امره» 🌿 معناى توكل ما و قدرت خداوند آن نيست كه انسان به همه خواسته هاى خود مى رسد، زيرا تمام امور هستى قانونمند است و حساب و كتاب دارد. «و من يتوكل على اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكل شى ءٍ قدراً» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴ سوره طلاق 🕊 🍃 وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ وَأُوْلَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً🍃 ترجمه : 🍃 و زنانى كه از عادت ماهانه مأيوسند، (و قصد داريد آنان را طلاق دهيد،) اگر در وضع آنان شك كنيد (كه اين عدم عادت به خاطر سنّ است يا بيمارى و يا باردارى)، پس عدّه آنان سه ماه است و هم چنين است حكم زنانى كه حيض نديده اند (با آن كه در سنّ حيض هستند) و پايان عدّه زنان باردار، وضع حمل آنان است و هركس از خدا پروا كند، خداوند براى او در كارش آسانى پديد مى آورد.🍃 به دنبال بيان احكام طلاق در آيات پيشين، اين آيه مى فرمايد: زنانى كه به هر دليل، اعم از كهولت سنّ يا بيمارى، عادت ماهانه ندارند، بايد سه ماه كامل عدّه نگهدارند و زنان باردار بايد تا زمان وضع حمل صبر كنند، سپس مى توانند ازدواج كرده و به همسر ديگرى درآيند. در قرآن براى افراد با تقوا چند تعبير آمده است: «يجعل لكم نوراً» ، «يجعل لكم فرقاناً» ، «يجعل له مخرجاً» ، «يجعل له من امره يُسراً» كه شايد اشاره به يك سير طبيعى دارد، زيرا براى انسان با تقوا اوّل نور پيدا مى شود و در سايه نور، شناخت حق از باطل و فرقان پيدا مى كند و وقتى كه حق و باطل را شناخت، راه خروج از مشكلات را پيدا مى كند و در سايه همان نور، از بسيارى از گرفتارى ها به آسانى خارج مى شود. 📌 پیام ها 🌿 احكام خداوند بر اساس شرايط متفاوت انسان ها، تفاوت مى كنند. (براى هر يك از زنان حامله و يائسه، حكم خاصّى قرار داده شده است.) «يئسن...، لم يحضن و اولات الاحمال» 🌿 دين فطرى، ملاك هاى فطرى و طبيعى و همه جايى دارد. زمان بندى ها و اندازه گيرى هاى احكام الهى بر محور مسائل طبيعى است. نظير: طلوع و غروب خورشيد، رؤيت ماه، مقدار وَجب و ذراع دست. «ثلاثة اشهر» 🌿 فرزند، حريم و حقوقى دارد و زن باردار نمى تواند به ازدواج ديگرى درآيد. «اولات الاحمال اجلهنّ ان يضعن حملهنّ» 🌿 در مسايل خانوادگى و مراعات حقوق همسر به خصوص در شرايط طلاق و جدايى، به تقواى زياد نياز است. (از ابتداى اين سوره تاكنون چند بار سخن از تقوا به ميان آمده است.) «و من يتّق اللّه» 🌿 بخشى از گره هايى كه در زندگى پيدا مى شود، به خاطر بى تقوايى است. «و من يتق اللّه يجعل له من امره يسراً» (البتّه بخشى از مشكلات افراد باتقوا به خاطر ابتلا و آزمايش است). 🌿 براى افراد باتقوا، تحمّل سختى ها آسان است. چون تقوا ظرفيّت انسان را بالا مى برد. «يجعل له من امره يسراً» («من امره» يعنى: «از ناحيه كارهاى او») 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵ سوره طلاق 🕊 🍃 ذَلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنزَلَهُ إِلَيْكُمْ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْراً🍃 ترجمه : 🍃 اين فرمان خداوند است كه آن را به سوى شما نازل كرده است و هركس از خدا پروا كند خداوند بدى هايش را مى زدايد و اجرش را بزرگ مى گرداند.🍃 📌 پیام ها 🌿 در مسائل خانوادگى، دستورات الهى را ساده ننگريم. «ذلك امر اللّه انزله اليكم» 🌿 تقوا، سبب نجات از قهر الهى است. «من يتق اللّه يكفّر عنه سيئاته» 🌿 گناهكاران مى توانند به وسيله تقوا، گذشته را جبران كنند. «يكفّر عنه سيئاته» 🌿 گناهكاران را بدعاقبت نپنداريد، چه بسا گناهانشان پاك شود. «يكفّرعنه سيئاته» 🌿 مقدمه دريافت اجر، پاك شدن از گناه است. «يكفّر عنه سيئاته و يعظم له اجرا» 🌿 تقوا، هم گذشته ها را جبران مى كند، «يكفر عنه سيئاته» هم آينده را تأمين مى نمايد. «يعظم له اجراً» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶ سوره طلاق 🕊 🍃 أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ وَإِن كُنَّ أُولَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُوا عَلَيْهِنَّ حَتَّي يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَأْتَمِرُوا بَيْنَكُم بِمَعْرُوفٍ وَإِن تَعَاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرَي🍃 ترجمه : 🍃 (تا پايان زمان عدّه،) زنان را در همانجا كه خود سكونت داريد و در توانايى شماست، سكونت دهيد و به آنان (از جهت مسكن و نفقه) آسيب نرسانيد، تا كار بر آنان تنگ نماييد (و مجبور به ترك منزل شوند) و اگر باردار باشند، تا زمانى كه وضع حمل كنند نفقه آنان را بدهيد. پس اگر نوزادان شما را شير دادند مزدشان را بدهيد و (درباره نوزاد) ميان خود به نيكى مشورت و توافق كنيد و اگر توافق به دشوارى كشيد، زن ديگرى او را شير دهد (و مرد براى نوزاد دايه بگيرد).🍃 «أتمروا» از «ايتمار» به معناى پذيرش دستور يا مشورت است كه در واقع به معناى توافق و تفاهم بر انجام امرى است. شايد دليل آن كه در ايّام عدّه مسكن زن و مرد يكى است، بستر سازى براى رجوع و فراهم شدن زمينه آشتى باشد. به علاوه كه اخراج زن از خانه يا تهيه مسكن جداگانه نوعى توهين و تحقير در حق زن است و نيز در جدايى تدريجى، پاى عقل و عاطفه و فكر و مشورت بيشتر از جدايى دفعى و يكباره به ميان مى آيد و امكان سازش فراهم مى شود. اين آيه به مسئله حفظ حقوق و حريم زن، حمل او، تغذيه كودك، شيربها و دايه گرفتن در صورت طلاق اشاره دارد. در اين آيه پنج فرمان آمده است كه تمام آنها فرامين عاطفى و عقلى بوده و بسترى براى بازگشت به زندگى است: «اسكنوهنّ، لاتضاروهنّ، فانفقوا عليهنّ، فاتوهنّ اجورهنّ، ائتمروا بينكم بالمعروف» 📌 پیام ها 🌿 تأمين مسكن زن حتّى بعد از طلاق تا مدّت ها بر عهده مرد است. «اسكنوهنّ» 🌿 مسكن زن مطلقه بايد در همان مكانى باشد كه مرد در آن سكونت دارد. (جدايى و طلاق نبايد سبب جدايى مسكن شود). «من حيث سكنتم» 🌿 مرد، حق ندارد براى صرفه جويى، انتقام و تحقير، جاى نامناسبى را براى سكونت زن انتخاب كند و همسر مطلّقه را مجبور به سكونت در آن محل كند. «من حيث سكنتم» 🌿 در انتخاب مسكن، بايد به سكينه و آرامش زن توجّه شود، نه آنكه فقط سرپناه داشته باشد. «اسكنوهنّ من حيث سكنتم» (تعبير به مسكن كه از سكينه است به جاى بيت، دلالت بر همين معنا دارد.) 🌿 ملاك در انتخاب مسكن از نظر كميّت و كيفيّت، مقدار توانايى مرد است، نه ميزان توقّع و تقاضاى زن. «من وجدكم» 🌿 مرد حق ندارد به همسرى كه طلاق داده هيچ ضررى برساند. «لاتضاروهنّ» 🌿 مرد حق ندارد براى همسرى كه طلاق داده هيچ گونه تنگنايى قرار دهد. «لتضيّقوهنّ» 🌿 تأمين هزينه زنان باردار حتّى بعد از طلاق، واجب است. «فانفقوا عليهنّ حتّى يضعن حملهنّ» 🌿 زن مطلّقه مى تواند در برابر شير دادن به طفل خود، از شوهر درخواست مزد نمايد. «فاتوهنّ اجورهنّ» 🌿 شير مادر حتّى در صورتى كه از شوهر مزد دريافت كند، بهتر از شير دايه است. «فان ارضعن لكم فاتوهنّ اجورهنّ» ضمناً زنان مطلقه در شير دادن مختارند. «فان ارضعن لكم» 🌿 مشورت زن و مرد به قدرى ارزش دارد كه حتّى در شرايط جدايى، اسلام به آن سفارش كرده است. «وائتمروا بينكم» 🌿 در همه مسايل خانوادگى، ملاك پذيرش عرف و عقل است. «فامسكوهنّ بمعروف، فارقوهن بمعروف...، وائتمروا بينكم بالمعروف» 🌿 مشورت لازم است، گرچه هميشه و همه جا نتيجه نمى دهد. «و ان تعاسرتم» 🌿 اگر زن و مرد به توافق نرسيدند، نبايد حقوق طفل معطل بماند. «فسترضع له اُخرى » 🌿 شير مادر براى طفل اولويّت دارد و انصراف از آن در صورتى است كه انسان در تنگنا قرار گيرد. «و ان تعاسرتم فسترضع له اُخرى » 🌿 زن حق ندارد اجرت شير دادن را به قدرى بالا ببرد كه مرد در تنگنا قرار گيرد و اگر چنين كند، مرد آزاد است كه دايه بگيرد. «و ان تعاسرتم فسترضع له اُخرى » 🌿 در تصميم گيرى هاى خانوادگى بايد حقوق نوزاد و كودك حفظ شود: الف) تا مادامى كه كودك در شكم است، پدر هزينه او را بدهد. ب) بعد از تولد مادر به او شير بدهد. ج) پدر هزينه شيربها را به مادر بپردازد. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا