:
🕊 تفسیر آیه ۱۹ تا ۲۲ سوره دخان 🕊
🍃 وَأَنْ لَّا تَعْلُوا عَلَي اللَّهِ إِنِّي آتِيكُم بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ (۱۹)🍃
🍃وَإِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ أَن تَرْجُمُونِ (۲۰)🍃
🍃وَإِنْ لَّمْ تُؤْمِنُوا لِي فَاعْتَزِلُونِ (۲۱)🍃
🍃فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هَؤُلَاء قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ (۲۲)🍃
ترجمه :
🍃 و اينكه بر خداوند برترى نجوييد، همانا من برهانى آشكار براى شما آورده ام.🍃
🍃و از اينكه مرا متهم (يا سنگسار) كنيد، به پروردگار خود و پروردگار شما پناه مى برم.🍃
🍃و اگر به من ايمان نمى آوريد پس (لااقل) از من كناره بگيريد.🍃
🍃پس (چون از پذيرش دعوتش مأيوس شد) پروردگارش را خواند و (گفت:) آنان قومى گنه پيشه هستند.🍃
📌 پیام ها
🌿 مخالفت با انبيا و بهره كشى ظالمانه از مردم، برترى جويى بر خداست. (موسى به مخالفان خود كه مردم را استثمار مى كردند فرمود: بر خدا برترى نجوييد.) «ألاّ تَعلوا على اللّه»
🌿 همه ى هستى در برابر خداوند تواضع دارد. «كلّ له قانتون» اين انسان است كه به او سفارش مى شود كه براى خدا تكبّر نكن. «أن لا تعلوا...»
🌿 براى تبليغ علاوه بر كمالات روحى «كريم... امين» كه در آيه قبل آمد، منطق و استدلال نيز لازم است. «بسلطان مبين» (كسى كه معجزه و دليل روشن دارد، جرأت برخورد با فرعون ها را پيدا مى كند.) «ادّوا الىّ عباد اللّه... بسلطان مبين»
🌿 اگر لجاجت در ميان باشد، حتّى جان و آبروى انبيايى كه كريم، امين و همراه با منطق و استدلال هستند در خطر است. «أن ترجمون»
🌿 تهمت و شكنجه نبايد مانع كار شود. «انّى عُذتُ... أن ترجمون» (مراد از رجم، يا تهمت زدن است و يا پرتاب سنگ)
🌿 در شيوه ى تبليغ مقابله به مثل مفيد است. (در برابر فرعون كه مى گويد: من ربّ شما هستم موسى مكرر فرمود:) «بربّى و ربّكم»
🌿 تا انسان به خدا تكيه نكند و او را پناه خود نداند، نمى تواند در برابر ستمگران مقاومت كند. «انّى عُذتُ بربّى و ربّكم»
🌿 ايمان به پيامبر، ايمان به خداست. («اِن لم تؤمنوا لى» به جاى «اِن لم تؤمنوا باللّه» آمده است.)
🌿 گاهى گوشه گيرى و عزلت لازم است. «فاعتزلون» (يكى از موارد نهى از منكر فاصله گرفتن از مجرمان است.)
🌿 موسى با داشتن معجزه خواهان درگيرى با مخالفان نيست، بلكه برنامه او پيشبرد اهداف با منطق است نه درگيرى. «فاعتزلون»
🌿 بعد از طى چندين مرحله ى دعوت و هدايت، نفرين جايز است. «فدعا...»
🌿 اگر گناه و فساد در انسان رسوخ كرد، ديگر دعوت انبيا اثرى نخواهد داشت. «انّ هؤلاء قوم مجرمون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۳ تا ۲۸ سوره دخان 🕊
🍃 فَأَسْرِ بِعِبَادِي لَيْلاً إِنَّكُم مُّتَّبَعُونَ (۲۳)🍃
🍃وَاتْرُكْ الْبَحْرَ رَهْواً إِنَّهُمْ جُندٌ مُّغْرَقُونَ (۲۴)🍃
🍃كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ (۲۵)🍃
🍃وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ (۲۶)🍃
🍃وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ (۲۷)🍃
🍃كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْماً آخَرِينَ (۲۸)🍃
ترجمه :
🍃 پس (به او گفتيم:) بندگان مرا شبانه كوچ بده، زيرا كه شما تحت تعقيب(فرعونيان) هستيد.🍃
🍃و دريا را آرام پشت سر بگذار (و توقّع نداشته باش كه بعد از عبور شما آبها روى هم ريخته شود، آنگاه كه لشكر فرعون وارد شود، آب ها روى هم ريخته خواهد شد). زيرا آنان غرق شدگانند.🍃
🍃چه بسيار از باغ ها و چشمه ها و كشت ها و جايگاه هاى عالى و نعمت هايى كه در آنها كامياب بودند به جا گذاشتند (و رفتند).🍃
🍃و ما اين گونه (همه را از آنان گرفتيم و) آنها را به قوم ديگر به ميراث داديم.🍃
«اَسر» از «اسراء» به معناى كوچ دادن در شب است. «رَهْو» به معناى راه باز و آرام و گسترده است.
«نِعمت» (با كسر نون) وسيله كاميابى است، ولى «نَعمت» (با فتح نون) به معناى خود كاميابى است.
كلمه ى «فاكهين» از «فاكهة» به معناى بهره گيرى از ميوه، يا از «فكاهه» به معناى مسرور بودن است.
رود نيل به قدرى عظيم است كه قرآن از آن به دريا تعبير كرده است.
📌 پیام ها
🌿 برخى دعاها، فورى مستجاب مى شود. «فدعا... فاسر» (حرف «ف» نشانه سرعت است)
🌿 دعا بايد همراه با تلاش باشد. «فدعا... فاسر»
🌿 زمان در برنامه ريزى نقش دارد. «ليلاً»
🌿 فرار شبانه بنى اسرائيل به رهبرى موسى نوعى مبارزه بى صدا بود كه فرعون تحمّل آن را نداشت و لشگرى به تعقيب آنان فرستاد. «انكم متبعون»
🌿 از سرزمين كفرى كه نمى توانيد به اهداف خود برسيد، هجرت كنيد. «فاسر»
🌿 خداوند به ياران خود اطمينان و آرامش مى دهد. «واترك البحر رهواً»
🌿 هر راه بازى نشانه لطف الهى نيست، خداوند راه دريا را باز گذاشت تا فرعونيان وارد شوند و غرق شوند. «واترك البحر... انهم جند مغرقون»
🌿 در بسيج فرعون عليه موسى، ثروتمندان كه صاحب باغها و خانه هاى مجلل بودند نيز حضور داشتند. «كم تركوا من جنات و عيون»
🌿 امكانات مادى در برابر قهر خداوند، نجات بخش نيست. «كم تركوا...»
🌿 سنّت خداوند، انقراض و هلاكت اقوام ستمگر و روى كار آمدن قومى ديگر است. «كذلك و اورثنا»
🌿 كاميابى هاى دنيا زود گذر است. «كم تركوا... نَعمة كانوا فيها فاكهين»
🌿 غرق شدن در عيّاشى، انسان را در صف مخالفان حقّ قرار مى دهد. «كانوا فيها فاكهين»
🌿 ثروت، مايه ى سعادت نيست، بلكه گاهى مايه ى هلاكت است. «جنّات و عيون و زروع... أورثناها قوماً آخرين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۹ سوره دخان 🕊
🍃 فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاء وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنظَرِينَ🍃
ترجمه :
🍃 پس نه آسمان و زمين بر آنان گريست و نه به آنان مهلتى داده شد.🍃
برخى مفسّران گفته اند: گريه نكردن آسمان و زمين، كنايه از اين است كه هلاكت فرعونيان هيچ خلأيى در كار جهان پيش نياورد. امّا ظاهر آيه خبر از نوعى احساس و شعور براى هستى دارد كه قرآن از آن به گريه تعبير كرده است.
📌 پیام ها
🌿 زمين و آسمان، شعور و شناخت و احساس دارند. «فما بكت»
🌿 آنجا كه اراده خدا باشد، همه هستى هماهنگ مى شود. «السماء والارض»
🌿 مهلت دادن خداوند شرايطى دارد، گاهى چنان پيمانه گناه لبريز مى شود كه هيچ گونه مهلتى داده نمى شود. «و ما كانوا منظرين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳۰ تا ۳۳ سوره دخان 🕊
🍃 وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِينِ (۳۰)🍃
🍃مِن فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كَانَ عَالِياً مِّنَ الْمُسْرِفِينَ (۳۱)🍃
🍃وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَي عِلْمٍ عَلَي الْعَالَمِينَ (۳۲)🍃
🍃وَآتَيْنَاهُم مِّنَ الْآيَاتِ مَا فِيهِ بَلَاء مُّبِينٌ (۳۳)🍃
ترجمه :
🍃 و همانا ما بنى اسرائيل را از آن عذاب خوار كننده نجات داديم.🍃
🍃از (عذاب) فرعون كه مردى بزرگ طلب و از اسرافكاران بود.🍃
🍃و همانا ما آنان را به خاطر علم بر جهانيانِ (هم زمان خود) برگزيديم.🍃
🍃 و از نشانه هاى قدرت خود، آنچه را كه در آن آزمايش آشكار بود به آنان داديم. (اما چه سود)🍃
با توجّه به اينكه خداوند در آيه اى ديگر، بهترين امّت ها را مسلمانان معرّفى كرده است، «كنتم خير امّة» بنابراين مراد از برترى داشتن يهوديان بر جهانيان در اين آيات، برترى بر مردم زمان خودشان است كه به خاطر پيروى از كتاب خدا به آن دست يافتند با برترى در بعضى از ويژگى ها مانند شكافته شدن دريا و نزول مَنّ و سَلوى و... .
📌 پیام ها
🌿 تحوّلات تاريخى همه در دست خداوند است. «و لقد نجّينا»
🌿 خداوند با يادآورى نجات بخشى مؤمنان گذشته، پيامبر و مسلمانان را دلدارى مى دهد. «نجّينا بنى اسرائيل»
🌿 زندگى تحت حكومت طاغوت، عذابى است خوار كننده. «نجّينا بنى اسرائيل من العذاب المهين من فرعون»
🌿 رمز هلاكت انسان ها، خلق و خو و عملكرد آنان است. «كان عاليا من المسرفين»
🌿 برنامه هاى خداوند بر اساس علم است. «اخترناهم على علم»
🌿 داده هاى الهى، وسيله ى آزمايشند. «آتيناهم... ما فيه بلاء مبين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳۴ تا ۳۷ سوره دخان 🕊
🍃 إِنَّ هَؤُلَاء لَيَقُولُونَ (۳۴)🍃
🍃إِنْ هِيَ إِلَّا مَوْتَتُنَا الْأُولَي وَمَا نَحْنُ بِمُنشَرِينَ (۳۵)🍃
🍃فَأْتُوا بِآبَائِنَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (۳۶)🍃
🍃أَهُمْ خَيْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ أَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ (۳۷)🍃
ترجمه :
🍃 البتّه اين مشركان (زمان تو) پيوسته مى گويند: غير از اين مرگ اول ما (چيز ديگرى در كار) نيست و ما بار ديگر زنده نخواهيم شد.🍃
🍃پس اگر شما (پيامبران) راستگو هستيد، پدران (مرده) ما را باز آوريد.🍃
🍃آيا مشركان مكه (از نظر موقعيّت) بهترند يا قوم تبّع و ديگرانى كه قبل از آنان بودند. ما آنان را به خاطر آنكه قومى تبهكار بودند هلاك كرديم. (پس چرا اينها عبرت نمى گيرند).🍃
در اينكه قوم «تُبّع» چه كسانى هستند نظرهاى مختلفى است از جمله:
✅ الف) پادشاهان يمن كه چون مردم تابع آنان بودند به نام تُبّع خوانده شدند.
✅ ب) پادشاهانى كه يكى پس از ديگرى روى كار آمدند. (يعنى يكى تابع ديگرى بود)
✅ ج) تبع نام شخصى است كه خودش خوب بود ولى پيروانش بد بودند.
در قرآن عواملى سبب هلاكت و گرفتارى به قهر الهى شمرده شده است از جمله:
فسق، مكر، كفر، تكذيب، ظلم، استكبار، طغيان و گناه.
چنانكه مى فرمايد: «فاهلكوا بالطاغية» به خاطر طغيان نابود شدند، و يا «فاخذهم اللّه بذنوبهم» به خاطر گناهانشان آنان را گرفتار كرديم.
براى افراد لجوج، معجزه آوردن بى اثر است، كسى كه با قاطعيّت مى گويد: پس از مرگ خبرى نيست و اين گونه پيش داورى دارد و با لحن «اِن كنتم صادقين» سخن مى گويد لجوج است.
📌 پیام ها
🌿 بازگو كردن عقايد باطل و خرافات ديگران اگر اثر منفى نداشته باشد مانعى ندارد. «ليقولون...»
🌿 ايمان به معاد، مرز ايمان و شرك است. (مشركان، خالقيّت خدا را قبول داشتند، امّا قيامت را نمى پذيرفتند.) «و ما نحن بمنشرين»
🌿 انتخاب معجزه با خداست، نه با مردم. «فأتوا بأبائنا»
🌿 تاريخ، بهترين درس عبرت است. «قوم تبع»
🌿 جرم و گناه وسيله هلاكت است. «اهلكناهم... كانوا مجرمين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳۸ و ۳۹ سوره دخان 🕊
🍃 وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ (۳۸)🍃
🍃مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (۳۹)🍃
ترجمه :
🍃 و ما آسمان ها و زمين و آنچه را بين آنهاست به بازى نيافريديم.🍃
🍃ما جز بر اساس حقّ آسمان و زمين را نيافريديم، ولى اكثر مشركان نمى دانند.🍃
«لعب» به كار بى هدف، بى برنامه وبى نتيجه مى گويند، درست مثل بازى هاى كودكانه.
اين دو آيه به منزله ى مقدّمه اى براى آيات بعد در مورد قيامت است، گويا اشاره به اين دارد كه اگر قيامت نباشد، آفرينش بى هدف است، زيرا هستى براى بشر آفريده شد و اگر بشر با مرگ پوچ شود، هستى نيز پوچ و بيهوده، لذا مى فرمايد: ما آسمان ها و زمين را بى هدف نيافريديم، بلكه هدفى بر حقّ داشتيم.
📌 پیام ها
🌿 هستى هدفدار است، پس ما نبايد بى هدف باشيم. «و ما خلقنا... لاعبين»
🌿 هدف هستى جز حقّ نيست، اگر هدف از خلقتِ چيزى را درك نكرديم مشكل در فهم و محدوديّت ماست. «الا بالحقّ»
🌿 فرد حكيم در كار خود منتظر قضاوت و داورى مردم نيست. «الا بالحقّ ولكن اكثر هم لا يعلمون»
🌿 علم واقعى، پى بردن به حقانيّت و حكمت كارهاى الهى است. «الا بالحقّ... لا يعلمون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402