eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
62 عکس
13 ویدیو
66 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۳۳ تا ۳۷ سوره نجم 🕊 🍃 أَفَرَأَيْتَ الَّذِي تَوَلَّي (۳۳)🍃 🍃وَأَعْطَي قَلِيلاً وَأَكْدَي (۳۴)🍃 🍃أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَي (۳۵)🍃 🍃أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَي (۳۶)🍃 🍃وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّي (۳۷)🍃 ترجمه : 🍃 پس آيا ديدى آن كه را اعراض كرد. و اندكى (از مال) بخشيد و دست كشيد؟🍃 🍃آيا علم غيب نزد اوست و او (حقايق را) مى بيند؟!🍃 🍃آيا از آنچه در تورات موسى (درباره كمك به محرومان) آمده، او را خبر نداده اند؟🍃 🍃و (نيز صُحُفِ) ابراهيم كه (حق را) به طور كامل ادا كرد.🍃 «أكدى » از «كُدية» يعنى بخل و دست كشيدن از انفاق كه در اصل به معنى زمين سخت است. «وفىّ» يعنى حضرت ابراهيم در همه موارد به وعده و تعهدش وفا كرد. در شأن نزول آيه اول گفته اند: اين آيات در مورد شخصى است كه اهل انفاق و كمك به مردم بود، ديگران به او گفتند: در آينده نيازمند خواهى شد. او از انفاق دست كشيد و گرفتار بخل شد. خداوند حضرت ابراهيم (علیه السلام) را با اوصاف گوناگونى در قرآن ستايش فرموده است، از جمله: اوّاه، حليم، بصير، مخلص، قانت، شاكر، صدّيق، مؤمن، محسن، وفىّ، خليل، امام، اسوة، اُمّة، عابد، حنيف و مسلم. در قرآن، دو بار صحف ابراهيم و موسى در كنار هم ذكر شده است: يكى در اين سوره و يكى در سوره اعلى آيه ۱۹. «صحف ابراهيم و موسى» شايد به خاطر آن باشد كه حضرت موسى (علیه السلام) مورد قبول اهل كتاب و حضرت ابراهيم مورد قبول مشركان مكّه بود، لذا نام اين دو بزرگوار در كنار هم بيان شده است. در برابر بخل، سخن از وفا و ايثار حضرت ابراهيم(علیه السلام) مطرح شده است او كه همه چيز خود را در راه خدا داد: «بذل نفسه للنيران و قلبه للرحمن و ولده للقربان و ماله للاخوان» جان را تسليم آتش، دل را تسليم خدا، فرزند را براى قربانى شدن و ثروت را براى برادران ايمانى خود قرار داد. 📌 پیام ها 🌿 در تربيت، از الگو و نمونه هاى در دسترس استفاده كنيد. «افرأيت...» 🌿 هم گرايش و علاقه قلبى لازم است و هم كار زياد و هم استمرار آن و نبود هر يك نقص است. («تولّى»، نشانه گرايش نداشتن است، «اعطى قليلاً» انتقاد از كم كارى و «أكدى» اشاره به استمرار نداشتن است.) 🌿 در تربيت، نام افراد مهم نيست، بيان روحيات و خصلت ها مهم است. «الّذى تولّى... اعطى... اكدى» 🌿 هر يك از عروج يا سقوط انسان، مراحلى دارد كه مرحله اول اعتقادى است، سپس عملى. «تولّى... اعطى قليلاً» 🌿 كسى كه نادار است و مقدار كم انفاق مى كند، قابل ستايش است، «لايجدون الا جهدهم» ولى اگر فرد دارا و متمكّن به مقدار قابلى كمك نكند، شايسته توبيخ است. «اعطى قليلاً» 🌿 كمى انفاق گاهى حكيمانه است، نظير غذاى كم به كودك كه اگر زياد شد موجب ضرر و زيان مى شود، ولى گاهى ريشه آن بخل است كه مورد انتقاد مى باشد. «اعطى قليلاً و اكدى» 🌿 راه درمان بخل، يادآورى سخاوتمندان و ايثارگران است. «اعطى قليلاً و اكدى... ابراهيم الّذى وفّى» 🌿 از كجا مى دانيد كه آينده فقير مى شويد و از حالا بخل مى ورزيد. «اعطى قليلاً و اكدى أعنده علم الغيب فهو يرى» 🌿 گرچه در كتب آسمانى تحريفاتى صورت گرفته ولى باز هم جاهايى از آنها قابل استناد است. «أم لم ينبّأ بما فى صحف موسى» 🌿 اديان آسمانى، اصول مشتركى دارند. «أم لم ينبّأ بما فى صحف موسى و ابراهيم» 🌿 با نام بردن از كمالات و خدمات ديگران، به آنان ارج نهيم. «موسى و ابراهيم» 🌿 در تبليغ و ارشاد از نمونه هاى مورد قبول استفاده كنيم. «موسى و ابراهيم» (اين دو پيامبر در عصر بعثت، معروف و شناخته شده بودند.) 🌿 در تربيت، الگوهاى مثبت و منفى، هر دو را بايد ارائه كرد. «اعطى قليلا... ابراهيم الّذى وفّى» 🌿 وفادارى در راه حق، از بزرگ ترين كمالات است. «وفّى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۸ تا ۴۱ سوره نجم 🕊 🍃 أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَي (۳۸)🍃 🍃وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَي (۳۹)🍃 🍃وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَي (۴۰)🍃 🍃ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَي (۴۱)🍃 ترجمه : 🍃 (در كتب آسمانى آمده است) هيچ كس بار ديگرى را به عهده نخواهد گرفت.🍃 🍃و اين كه براى انسان جز آنچه تلاش كرده، (بهره ديگرى) نيست.🍃 🍃و اين كه تلاش و سعى او را به زودى به وى بنمايند.🍃 🍃سپس جزاى كامل آن را به او بدهند.🍃 آيات ۳۸ تا ۵۴، تعاليمِ كتاب هاى ابراهيم و موسى است كه مورد قبول اسلام است. «وِزر» به معناى بار سنگين است و به گناه نيز كه در حقيقت بار سنگينى است، گفته مى شود. «وزير» كسى است كه بار سنگين اداره مملكت را بر دوش مى گيرد. خداوند توسط كارهاى نيك، بدى ها را محو مى كند و يا با توبه و استغفار مى بخشد و يا بدى ها را به خوبى تبديل مى كند، امّا بارگناه كسى را به ناحق به دوش ديگرى قرار نمى دهد. هنگامى كه خليفه دوم دستور داد زن حامله اى را كه مرتكب زنا شده بود، سنگسار كنند، حضرت على (عليه السلام) فرمود: فرزندى كه در شكم دارد چه گناهى كرده است و با تكيه به اين آيه «و لاتزر وازرة وزر اخرى» فرمود: صبر كنيد تا پس از زايمان حكم اجرا شود. رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: گناه والدين زناكار بر عهده فرزندى كه از زنا متولد شده نمى باشد و سپس آيه «لاتزر وازرة...» را تلاوت فرمودند. ⭕ سؤال: آيه «و أن ليس للانسان الاّ ما سعى» مى گويد: براى انسان بهره اى نيست مگر آنچه تلاش كرده باشد، در صورتى كه در آيات و روايات ديگر مى خوانيم كه انسان گاهى از طريق شفاعت، به بهشت وارد مى شود. ✅ پاسخ: اولاّ اين آيه در ردّ تفكّر جاهلى است كه به يكديگر مى گفتند: اگر فلان مبلغ را به من بدهى، من بار گناه تو را به عهده مى گيرم. قرآن كريم فرمود: هيچ كس بار گناه كسى را به عهده نمى گيرد و براى هر كس كار و تلاش خودش ثبت مى شود. ثانياً آيه، نظر به عدل الهى دارد نه فضل الهى، يعنى طبق عدل، بايد كيفر و پاداش هر كس به مقدار تلاش او باشد، ولى خداوند از فضل خود مى تواند لطف كند و پاداش را بيشتر دهد و يا كيفر را كم كند. «و يزيدهم من فضله» ثالثاً: اگر در روايات مى خوانيم كه هركس سنت خوب يا بدى را در جامعه پايه گذارى كند، در پاداش و كيفر تمام كسانى كه آن راه را رفته اند، شريك است، اين معنا با آيه «ليس للانسان الا ما سعى» منافاتى ندارد، زيرا ايجاد كننده خط حق و باطل نيز با واسطه ى دلالت و راهنمايى يا ايجاد مقدّمات و امكانات يا تبليغات و تشويقات و يا حمايت هاى ديگر مادى و معنوى، به طور غير مستقيم نوعى تلاش كرده است و بهره گرفتن از آن پاداش بى جهت نيست، چنانكه اگر شخصى در خط صحيح نبود، مشمول شفاعت نمى شد. در روايات مى خوانيم كه انسان پس از مرگ از كارهاى نيك فرزند صالح خود يا كتاب و موقوفاتى كه از او به يادگار مانده، كامياب مى شود. و يا در بهشت، نسل صالح انسان به او ملحق مى شود. يا از كار خيرى كه سفارش و وصيت كرده، بهره مند مى شود. در تمام اين موارد گرچه انسان مستقيماً سعى و تلاشى نكرده، ولى غير مستقيم از طريق تربيت فرزند صالح، وقف، وصيت يا كتاب خوبى كه به يادگار گذاشته، نقش داشته است. 📌 پیام ها 🌿 كيفر و پاداش الهى عادلانه است. «لاتزر وازرة وزر اُخرى» 🌿 به اتكاى ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «لاتزر وازرة وزر اُخرى» 🌿 در عزل و نصب ها، انحرافات بستگان و نزديكان را به پاى مردم نگذاريد. «لا تزر وازرة وزر اُخرى» 🌿 هستى، ميدان تلاش و كار و نتيجه گيرى است. «و أن ليس للانسان الاّ ما سعى» 🌿 ما مكلّف به انجام وظيفه ايم، نه حصول نتيجه. سعى و تلاش وظيفه ماست. «الاّ ما سعى» 🌿 ايمان به بقاى عمل و نظام عادلانه كيفر و پاداش، انسان را در برابر رفتار خود، هم دلگرم و تشويق و هم محتاط و مسئول مى كند. «و انّ سعيه سوف يرى» 🌿 هيچ عملى در هستى محو نمى شود. «سعيه سوف يرى» 🌿 نيكوكاران در دريافت پاداش كار خود، عجله نكنند. «سوف يرى» 🌿 دنيا، ظرفيّت جزاى كامل را ندارد و بايد قيامتى باشد تا حق مطلب ادا شود. «ثم يجزاه الجزاء الاوفى» 🌿 اقدام انسان، با پاداش هاى بهترى پاسخ داده مى شود. «وَفّى... أوفى» 🌿 گرچه در دنيا نيز مجازات هايى هست، امّا مجازات كامل در قيامت است. «الجزاء الاوفى» 🌿 قيامت داراى مراحل و مواقف متعدّدى است. (از كلمه «سوف» و «ثمّ» استفاده مى شود كه مرحله شهود عمل با مرحله جزاى عمل متفاوت است.) 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴۲ تا ۴۴ سوره نجم 🕊 🍃 وَأَنَّ إِلَي رَبِّكَ الْمُنتَهَي (۴۲)🍃 🍃وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَي (۴۳)🍃 🍃وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا (۴۴)🍃 ترجمه : 🍃 و پايان و بازگشت همگان به سوى پروردگار توست.🍃 🍃و اوست كه به خنداند و بگرياند.🍃 🍃و اوست كه به ميراند و زنده كند.🍃 گرچه كارهاى الهى، با واسطه است ولى در حقيقت، همه كاره خود اوست. تكرار ضمير «هو»، نشانه آن است كه همه كاره فقط خداست. تضادّ ميان مرگ و حيات يا گريه و خنده، در نظر بشر است، امّا در نزد خداوند اينها همه خير است و تضادّى ميان آنها نيست. 📌 پیام ها 🌿 نه مؤمنان خسته شوند و نه كافران مغرور، پايان همه كس و همه چيز به دست اوست كه به حساب همه خواهد رسيد. «الى ربّك المنتهى» 🌿 هستى، در حركت به سوى اوست. «الى ربّك المنتهى» 🌿 هم كيفر و پاداش به دست اوست، «سوف يرى» و هم حالات و روحيات و غم و شادى. «أضحك و أبكى» 🌿 خنده و گريه، هر دو لازم است و نبايد در حالات عاطفى و احساسى، مانع خنده و گريه شد. «أضحك و أبكى» 🌿 قدرت خداوند، نسبت به كار متضادّ يكسان است. «أضحك وأبكى، أمات و أحيا» 🌿 قيامت، روز خنده گروهى و گريه گروهى ديگر از مردم است. «ثمّ يجزاه الجزاء الاوفى ... انّه هو أضحك و أبكى» 🌿 مرگ و حيات، جلوه اى از ربوبيّت الهى است. «ربّك المنتهى... هو أمات و أحيا» 🌿 شيوه تربيت قرآن به گونه اى است كه در مسائل متضاد، جهت توحيدى را دنبال مى كند. «هو أضحك و أبكى... هو أمات و أحيا» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴۵ تا ۴۹ سوره نجم 🕊 🍃 وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَي (۴۵)🍃 🍃مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَي (۴۶)🍃 🍃وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَي (۴۷)🍃 🍃وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَي وَأَقْنَي (۴۸)🍃 🍃وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَي (۴۹)🍃 ترجمه : 🍃 و همواست كه دو زوج نر و ماده را آفريد،🍃 🍃از نطفه اى، آنگاه كه (در رحم) فروريخته شود🍃 🍃و بر اوست آفرينش ديگر (در قيامت).🍃 🍃و اوست كه بى نياز كند و نيازمند سازد.🍃 🍃و اوست پروردگار (ستاره) شِعرى .🍃 «أغنى» از «غِنى »به معناى بى نيازى و «أقنى» از «قُنيه» به معناى ذخيره ثروت است. البتّه بعضى آن را به معنى فقير كردن گرفته اند. حضرت على (عليه السلام) در تفسير آيه «أغنى و أقنى » فرمود: خداوند هم بى نياز مى كند و هم انسان را به همان درآمد خشنود مى كند. «شِعرى » نام ستاره اى است كه معبود گروهى بوده كه خيال مى كردند اين ستاره در فقر و غناى آنان تأثيرگذار است. قرآن مى فرمايد: آن ستاره، مربوب و تحت امر خداست نه مؤثّر در زندگى شما. البتّه بعضى شِعرى را نام بتى دانسته اند. زوجيّت، رمز بقاى هستى است، اگر زوجيّت را برداريم، زندگى سرد و بى رمق شده و به بن بست خواهد رسيد. 📌 پیام ها 🌿 قانون زوجيّت را خداوند در نظام آفرينش قرار داده است، نه آنكه امرى قراردادى ميان افراد بشر باشد. «انّه خلق الزوجين الذكر و الانثى» 🌿 پياده كردن طرح هاى متضاد روى يك عنصر مادى، نشانه قدرت و ربوبيّت خداست. «أضحك و أبكى، أمات و أحيا، الذكر و الانثى» 🌿 آفرينش نر و ماده، هم از عجايب و شگفتى هاست و هم از ضروريات زندگى. «الذكر و الانثى» 🌿 زن و مرد، در عنصر اوليه آفرينش همگونند. «من نطفة» 🌿 خدايى كه از قطره اى آب، موجودى جاندار مى سازد، مى تواند از ذرات مرده خاك، آنها را دوباره زنده كند. «من نطفة اذا تمنى و انّ عليه النشّأة الاخرى» 🌿 زنده كردن مردگان و برپايى قيامت، بر خدا لازم است. «انّ عليه النشأة الاخرى» 🌿 هم اصل خلقت از اوست، «خلق» هم تنوّع خلقت. «الزوجين» هم مايه خلقت را آفريد، «نطفة» هم آفرينش او تكرار و استمرار دارد. «النشأة الاخرى» و هم تدبير امروز و فرداى آفريده ها به دست اوست. «أغنى و أقنى» 🌿 بى نيازى را از او بخواهيم نه از ديگران. «هو اغنى» 🌿 اكنون كه نياز و بى نيازى به دست اوست، بخل و غرور و نيازخواهى از غير او چرا؟ «هو أغنى و اقنى» 🌿 تدبير خدا، هم بر نطفه در رحم است، هم بر ستاره در آسمان. «نطفة... ربّ الشعرى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توجه توجه توجه ‼️ آیه ۶۲ سجده واجب ‼️
🕊 تفسیر آیه ۵۰ تا ۵۶ سوره نجم 🕊 🍃 وَأَنَّهُ أَهْلَكَ عَاداً الْأُولَي (۵۰)🍃 🍃وَثَمُودَ فَمَا أَبْقَي (۵۱)🍃 🍃وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَأَطْغَي (۵۲)🍃 🍃وَالْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوَي (۵۳)🍃 🍃فَغَشَّاهَا مَا غَشَّي (۵۴)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكَ تَتَمَارَي (۵۵)🍃 🍃هَذَا نَذِيرٌ مِّنَ النُّذُرِ الْأُولَي (۵۶)🍃 ترجمه : 🍃 و همو است كه نسل پيشين عاد را هلاك كرد.🍃 🍃و (نيز قوم) ثمود را، پس (احدى از آنان را) باقى نگذاشت.🍃 🍃و پيش از آنان، قوم نوح را كه آنان ستمكارتر و سركش تر بوده اند.🍃 🍃و شهرهاى قوم لوط را زير و رو كرد و فرو ريخت.🍃 🍃پس آن شهرها را (با سنگباران و عذاب خود) پوشاند، آنچه پوشاند.🍃 🍃پس در كداميك از نعمت هاى پروردگارت ترديد ايجاد مى كنى؟🍃 🍃اين(پيامبر) هشدار دهنده اى از سنخ هشدار دهندگان پيشين است.🍃 «مؤتفكة» از «ائتفاك»، به معناى زير و رو شده و دگرگون شده است. از آنجا كه شهرهاى محلّ سكونت قوم عاد در اثر عذاب، زير و رو شد و فرو ريخت، اين عنوان درباره آنها به كار رفته است. «أهوى » ساقط كردن و فرو ريختن و «تتمارى» به معناى مجادله همراه با ايجاد شك و ترديد است. جمله «انهم كانوا هم أظلم و أطغى» ممكن است مربوط به قوم نوح باشد كه ظالم تر از عاد و ثمود بودند و ممكن است مربوط به قوم عاد و ثمود و نوح باشد، يعنى اين سه قوم از ساير اقوام هلاك شده، ظالم تر و طاغى تر بوده اند. 📌 پیام ها 🌿 مجازات ها منحصر به قيامت نيست، خداوند برخى اقوام را در دنيا هلاك مى كند. «أهلك عاداً الاولى» 🌿 از بدعاقبتى و هلاكت پيشينيان منحرف عبرت بگيريم. «أهلك عاداً... و ثمود... و قوم نوح» 🌿 ظلم و طغيان به خصوص استمرار آن، عامل نابودى است. «اهلك... كانوا هم أظلم و أطغى » 🌿 در مطالعه تاريخ و حوادث و تحوّلات آن، به علت و فلسفه ى آنها بايد توجّه كرد. «كانوا هم أظلم و أطغى » 🌿 هلاك شدن ستمگران، يكى از نعمت ها و الطاف الهى است. «فباىّ آلاء ربّك» 🌿 وظيفه اصلى همه ى پيامبران و كتب آسمانى، هشدار و انذار بوده است. «هذا نذير من النذر الاولى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
‼️ آیه ۶۲ سجده واجب ‼️ 🕊 تفسیر آیه ۵۷ تا ۶۲ سوره نجم 🕊 🍃 أَزِفَتْ الْآزِفَةُ (۵۷)🍃 🍃لَيْسَ لَهَا مِن دُونِ اللَّهِ كَاشِفَةٌ (۵۸)🍃 🍃أَفَمِنْ هَذَا الْحَدِيثِ تَعْجَبُونَ (۵۹)🍃 🍃وَتَضْحَكُونَ وَلَا تَبْكُونَ (۶۰)🍃 🍃وَأَنتُمْ سَامِدُونَ (۶۱)🍃 🍃فَاسْجُدُوا لِلَّهِ وَاعْبُدُوا (۶۲)🍃 ترجمه : 🍃 رستاخيز نزديك شد.🍃 🍃جز خداوند، كسى برطرف كننده (شدايد) آن روز نيست.🍃 🍃پس آيا از اين سخن، تعجّب مى كنيد.🍃 🍃و مى خنديد و گريه نمى كنيد؟🍃 🍃در حالى كه شما غافل و هوس رانيد.🍃 🍃پس تنها خدا را سجده كنيد و پرستش نماييد.🍃 «آزفة» به معناى نزديك شونده و «سامد» به معناى سهو و غفلت و تكبّر است. در حديثى در تفسير فرقان مى خوانيم كه بعد از نزول اين آيات، پيامبر(صلى الله عليه وآله) تا پايان عمر خندان نبود و تنها تبسّم مى كرد. ⭕در ضمن آيه آخر سجده واجب دارد.⭕ شايد مراد از «هذا الحديث» قرآن باشد، چنانكه در آيه ۲۳ سوره زمر نيز قرآن به «حديث» تعبير شده است. «اللّه نزّل أحسن الحديث» 📌 پیام ها 🌿 قيامت را دور نپنداريم. «ازفتِ الآزفة» 🌿 همه اسباب و وسايل، ذرّه اى از گرفتارى هاى قيامت را نمى كاهد. «ليس لها من دون اللّه كاشفة» 🌿 از تعجّب بعضى نسبت به قيامت، بايد تعجّب كرد. «تعجبون» 🌿 كسى كه قيامت را باور كند، از خنده خود مى كاهد و به ياد قيامت مى گريد. «و تضحكون و لاتبكون» 🌿 گاهى خنده، نشانه تكبّر و سرمستى است. «تضحكون... و أنتم سامدون» 🌿 راه درمان غرور و سرمستى، سجده و عبادت است. «فاسجدوا... و اعبدوا» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402