eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
60 دنبال‌کننده
62 عکس
78 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا من هم با این حجم گناهم می‌توانم یار امام زمان علیه السلام باشم؟!
Mahmoud Karimi - Ey Ali Akbar Hossein.mp3
10.56M
💐ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین،💐 ثانی حیدر حسین، ای علی اکبر حسین، ای یل کرب و بلا ای علی اکبرم ای امید خیمه ها ای شبیه مصطفی ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین، ثانی حیدر حسین، ای علی اکبر حسین، آی ای نفس های حسین یار رعنای حسین ماه زیبای حسین ماه زیبای حسین ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین، ثانی حیدر حسین، ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین، دانلود مداحی ای علی اکبر حسین محمود کریمی ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ قُلِ اللّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ فَأَنَّي تُؤْفَكُونَ (34) بگو: آيا از معبودهايى كه شما شريك خدا قرار داده ايد، كسى هست كه بتواند آفرينش را ايجاد و آغاز كند و سپس آن را باز گرداند؟ بگو: (فقط) خداوند، آفرينش را آغاز مى كند و سپس باز مى گرداند. پس چرا (از حقّ) بازگردانده مى شويد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند شيوه ى بحث و جدل با مشركان را به پيامبرش مى آموزد. «قل» - شريك خدا، جز ساخته ى اوهام بشرى نيست. «شركائكم» - هستى حادث و پديده است. «يبدؤا الخلق» - ملاك پرستش دو چيز است: يكى توانايى بر پديد آوردن و ديگرى قدرتِ برپا كردن دوباره ى آن. «يبدؤا... ثمّ يعيده» - قيامت بعد از انقراض دنيا پديد مى آيد. «يبدؤا... ثمّ يعيده» - هستى به سوى مرگ و انقراض در حركت است و سرانجام آن مرگ و نيستى است. «يبدؤا... ثمّ يعيده» - معاد و قيامت، همانند دنيا و جسمانى است. «ثمّ يعيده» - شريك پندارى، نشانه ى بى خردى است. «فانّى تؤفكون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَهْدِي إِلَي الْحَقِّ قُلِ اللّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَن يَهْدِي إِلَي الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ يَهِدِّيَ إِلاَّ أَن يُهْدَي فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ (35) بگو: آيا از معبودهايى كه شما شريك خدا قرار داده ايد، كسى هست كه به سوى حقّ هدايت كند؟ بگو: (فقط) خداوند به حقّ هدايت مى كند. پس آيا كسى كه به سوى حقّ هدايت مى كند براى پيروى شايسته تر است، يا كسى كه خود هدايت نمى شود مگر آنكه هدايتش كنند؟ شما را چه مى شود؟ چگونه حكم مى كنيد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه ى قبل به مبدأ، معاد و خلقت هستى اشاره داشت و اين آيه به نبوّت، امامت و امر هدايت بشر اشاره مى كند. هدايت دو نوع است: يكى نشان دادن راه، ديگرى رساندن به مقصد و مقصود. نوع اوّل، كار انبياست، «جعلناهم ائمةً يهدون بأمرنا» [255] امّا هدايت به معناى دوّم، خاصّ خداوند است. «انّك لاتهدى من اَحبَبتَ ولكن اللَّه يهدى» [256] «يهدى الى الحقّ» و«يهدى للحقّ»، هر دو به يك معناست. [257] طبق روايات متواتر از شيعه و اهل سنّت، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «الحقّ مع علىٍّ و علىٌّ مع الحقّ»، همواره حقّ با على عليه السلام است و على عليه السلام با حقّ است. [258] ---------------------------------------------------- 255) انبياء، 73. 256) قصص، 56. 257) تفسير الميزان. 258) احقاق الحق، ج 5، ص 28 و 635. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ارشاد و هدايت، يكى از شئون خداوندى است. «قل اللَّه يهدى» (ملاك پرستش، توانايى براى هدايت كردن است) - هدايت صحيح، به علم گسترده و مصون از خطا، قدرت، محبّت و هدف نيازمند است. لذا جز خداوند و كسانى كه او به عنوان راهنما تعيين كرده، ديگران نمى توانند هادى باشند. بت ها و طاغوت ها چگونه مى توانند هادى باشند؟ [259] «قل اللّه يهدى للحقّ» - كسى شايسته ى پيروى است كه به حقّ راهنمايى مى كند. «احقّ ان يتّبع» - اصل نبوّت، امامت و اطاعت از رهبرىِ معصوم، يك اصل عقلى است. «فما لكم كيف تحكمون» ----------------------------------------------- 259) ذات نايافته از هستى بخش كى تواند كه شود هستى بخش 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنّاً إَنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ عَلَيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ (36) وبيشتر آنان جز از گمان(بى پايه) پيروى نمى كنند. قطعاً گمان به هيچ وجه (انسان را) از حقيقت بى نياز نمى كند، همانا خداوند به آنچه مردم انجام مى دهند، آگاه است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آنچه داراى ارزش واقعى است، «علم» است. گمان قوى و اطمينان نيز اگر مبناى صحيح داشته باشد، ارزش دارد همچون گمانى كه از ظاهر آيات و روايات، در شناخت حكم خدا (آن هم در مسائل فرعى) براى فقيه حاصل مى شود. امّا گمان در عقيده، اگر منشأ آن تقليد از نياكان و تعصّبات جاهلى باشد، بى ارزش است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - هميشه اكثريّت، نشانه ى حقّانيّت نيست. «و ما يتّبع اكثرهم الا ظناً» - مخالفان انبيا، منطق ندارند. «الاّ ظّناً» - شرك پايه ى علمى ندارد. «هل من شركائكم... و ما يتّبع الا ظناً» - در عقايد و بينشها بايد سراغ علم رفت، نه گمان. «انّ الظّنَّ لايغنى من الحقّ» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
رفقا فقط دو روز تا نیمه شعبان مونده برای معرفی حضرت چه کردید؟
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا كَانَ هَـذَا الْقُرْآنُ أَن يُفْتَرَي مِن دُونِ اللّهِ وَلَـكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ الْكِتَابِ لاَ رَيْبَ فِيهِ مِن رَّبِّ الْعَالَمِينَ (37) و چنان نيست كه اين قرآن از سوى غير خدا و به دروغ ساخته شده باشد، بلكه تصديقى است براى كتب آسمانى پيشين وتوضيحى از آن كتاب است. شكّى در آن نيست كه از سوى پروردگار جهانيان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - جامعيّت قرآن و محتواى آن به گونه اى است كه افترا و انتساب آن به غيرخدا به آن نمى چسبد. «ان يفترى» - كتاب هاى آسمانى مؤيّد يكديگرند. تفاوت در اجمال و تفصيلِ محتواى آنهاست. «تصديق الّذى بين يديه» - قرآن وسيله ى رشد و تربيت است. «هذا القرآن... من ربّ العالمين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 زندگینامه مختصر حضرت صاحب الامر امام زمان صلوات الله علیه و علی آبائه المعصومین: 💐 محمد بن حسن عسکری(ع) مشهور به امام مهدی، امام زمان و حجت بن الحسن (متولد ۲۵۵ق)، دوازدهمین و آخرین امام شیعیان امامی است، که دوره امامت او پس از شهادت پدرش امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ق آغاز شد. شیعیان معتقدند، او همان مهدی موعود است که پس از دوره طولانی غیبت، ظهور خواهد کرد. بر اساس منابع شیعه، حکومت عباسی در دوره امامت امام حسن عسکری(ع) درصدد یافتن فرزند وی به‌عنوان مهدی و جانشین پدر بود؛ ازاین‌رو تولد امام زمان(عج) مخفی نگه داشته شد و جز چند تن از یاران خاص امام یازدهم شیعیان کسی او را ندید. به این دلیل پس از شهادت امام عسکری(ع)، برخی از شیعیان دچار تردید شده و فرقه‌هایی در جامعه شیعه پدید آمد و گروهی از شیعیان، از جعفر کذاب، عموی امام زمان(عج)، پیروی کردند. در این شرایط توقیعات امام زمان که عموماً خطاب به شیعیان نوشته می‌شد و توسط نائبان خاص او به اطلاع مردم می‌رسید، موجب تثبیت دوباره تشیع گردید؛ تا جایی که در قرن چهارم قمری از میان فرقه‌هایی که پس از امام یازدهم از شیعه منشعب شده بودند، تنها شیعه دوازده‌امامی باقی مانده بود. امام زمان(عج) پس از شهادت پدرش، در غیبت صغرا به سر برد و در این مدت به واسطه چهار نائب خاص با شیعیان ارتباط داشت. از سال ۳۲۹ق، ارتباط مردم با امام زمان(عج) از راه نائبان خاص نیز پایان یافت و دوره غیبت کبرا آغاز شد. عالمان شیعه درباره دلایل و جزئیات عمر طولانی امام زمان، تبیین‌هایی ارائه نموده‌اند و در احادیث معصومان، غیبت او به خورشید پشت ابر تشبیه شده است. 🌹 به اعتقاد شیعیان، امام مهدی(عج) زنده است و روزی ظهور کرده و به همراه یارانش حکومتی جهانی برپا می‌سازد و دنیا را که پر از ظلم و ستم شده، آکنده از عدل و داد می‌نماید. در روایات اسلامی، بر انتظار فرج تأکید زیادی شده و شیعیان این روایات را به‌معنای انتظار ظهور امام زمان(عج) می‌دانند. 🌷 مفسران شیعه بر اساس روایات معصومان، پاره‌ای از آیات قرآن کریم را اشاره به امام زمان(عج) دانسته‌اند. احادیث بسیاری درباره امام زمان، زندگی و غیبت و حکومت او نقل شده و کتاب‌های حدیثی فراوانی با هدف نقل این روایات نوشته شده است. علاوه بر کتب حدیثی، آثار تألیفی و تحلیلی بسیاری نیز درباره امام زمان(عج) نگاشته شده است. اهل‌سنت شخصی با نام مهدی را منجی آخرالزمان دانسته و او را از نسل پیامبر(ص) تلقی نموده‌اند، ولی بسیاری از آنها معتقدند که او در آینده متولد خواهد شد. در این میان برخی از علمای اهل‌سنت همچون سبط ابن‌جوزی و ابن‌طلحه شافعی، همانند شیعیان معتقدند که مهدی موعود همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است. 🍀 ادعیه و اذکار فراوانی برای ارتباط با امام زمان(عج) در عصر غیبت نقل شده است؛ مانند دعای عهد، دعای ندبه، زیارت آل‌یاسین و نماز امام زمان. برخی احادیث، دیدار با امام زمان در عصر غیبت را ممکن دانسته‌اند و بعضی از عالمان شیعه حکایت‌هایی از دیدار برخی افراد با حضرت را ذکر کرده‌اند. اماکن متعددی به امام زمان منسوب شده است؛ از جمله سرداب غیبت در سامرا، مسجد سهله در کوفه و مسجد جمکران در قم.
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (38) بلكه مى گويند: قرآن را بافته (و به دروغ به خدا نسبت داده) است. بگو: اگر راست مى گوييد (كه قرآن، سخن بشر است، نه كلام خدا)، پس سوره اى همانند آن بياوريد و هر كه را غير از خدا مى توانيد به يارى بخوانيد؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: قرآن چندين بار بر معجزه بودن كلام الهى و عجز جنّ و انس از آوردن مثل آن و به آوردن نظير قرآن، يا حتّى آيه اى همانند آن، تحدّى ومبارزه طلبيده است، از جمله در آيه 13 سوره ى هود. از طرفى با اينكه در طول قرنها، ميليون ها مخالف براى تضعيف قرآن وشكست اسلام، فعاليّت هاى بسيارى داشته و دارند، ليكن اين نداى مبارزه خواهانه ى قرآن، تاكنون بى پاسخ مانده و تا قيامت بى جواب خواهد ماند. امتيازاتِ قرآن چون سخن از تحدّى قرآن است، به گوشه اى از امتيازات اين معجزه ى جاودان الهى اشاره مى شود: - گنجاندن معارفى بلند در كلماتى كوتاه: مثلاً در مورد زن و مرد تعبير مى كند، «هنّ لباس لكم و انتم لباسٌ لهنّ» [260] زنان لباس شما و شما لباس آنها هستيد. براى بيان سستى قدرت هاى غير الهى، آنها را به خانه ى عنكبوت تشبيه مى كند. [261] و يا اينكه از آفريدن يك پشه آنان را ناتوان مى داند. «لن يخلقوا ذباباً» [262] - شيرينى كلام و نفوذ: هزار بار هم خوانده شود كهنه نمى شود، بلكه هر بار نكته اى به دست مى آيد. - آهنگ و موسيقى كلام: طنين و آهنگ كلمات آن، مخصوص است و اگر آيه اى از قرآن در ميان سخنان هر عرب زبان، يا در ميانِ روايات باشد، مشخّص است. - جامعيّت قرآن: از برهان تا مثل، از دنيا تا آخرت و نيز مسائل خانوادگى، حقوقى، سياسى، نظامى، اخلاقى، تاريخى و ... را دربردارد. - واقعگرايى: محتواى آن مبتنى بر حدس و گمان نيست. حتى داستان هايش مستند و واقعى است. - همه گير و جهانى: مردم در هر سطح و هر كجا باشند، از آن بهره مى برند و قرآن به صورت كتاب تخصّصى نيست. - ابدى: هر چه از عمر بشر و علوم مى گذرد، اسرار بيشترى از قرآن كشف مى شود. - رشد فزاينده: با داشتن بيشترين دشمن و ضربات فراوان، بيشترين رشد را در طول عمر خود داشته است. - معجزه اى در دست: اين معجزه در دست همه است و از نوع سخن و كلمه است كه در اختيار همه است. - هم معجزه و هم كتاب دستور و قانون است. - از فردى درس نخوانده و در منطقه اى محروم از سواد است. - چيزى به آن افزوده يا از آن كاسته نشده است و مصون از تحريف است. --------------------------------------------------- 260) بقره، 187. 261) عنكبوت، 41. 262) حج، 73. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قرآن براى اثبات اعجاز خود، ساده ترين راه را مطرح مى كند كه دعوت از مردم براى آوردن سوره اى مثل آن است. «فأتوا بسورة مثله» - نه تنها كلّ قرآن، بلكه حتّى يك سوره از آن هم معجزه است. «بسورةٍ» - قرآن براى مبارزه طلبى، تخفيف هم داده و به آوردنِ يك سوره مثل قرآن هم قانع است. «بسورةٍ» - مبارزه طلبى قرآن، مخصوص زمان و مكان معيّنى نيست، تا قيامت، تا پايان عمر بشر و در همه جاى زمين، اين درخواست مطرح است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» - مبارزه طلبى قرآن، مخصوص عوام نيست، بلكه همه ى حقوقدانان، اديبان و نوابغ و... را به مبارزه مى طلبد. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» - در اين مبارزه طلبى، امكانات و نفرات خاصّى را تعيين نكرده است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» - در اين مبارزه طلبى، تحريك هم كرده است. «ان كنتم صادقين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ (39) بلكه (حقّ آن است كه) چيزى را كه به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى كه سرانجام و حقيقت و باطن آن هنوز بر ايشان روشن نشده است. كسانى كه پيش از آنان بودند نيز همين گونه تكذيب كردند. پس بنگر كه سرانجام ستمگران چگونه است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيه ى قرآن دو درس بزرگ مى آموزيم: الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» [263] ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. [264] عبدالعظيم حسنى از امام جوادعليه السلام نقل مى كند كه حضرت على عليه السلام فرمود: چهار نكته گفتم كه خداوند آيات آن را نازل كرده است: - «المرء مخبوء تحت لسانه» شخصيّت انسان در زير زبانش پنهان است، آيه نازل شد: «ولتعرفنّهم فى لحن القول» [265] يعنى در گفتگو آنان را مى شناسى. - گفتم: «مَن جهل شيئاً عاداه» هركس چيزى را نداند، دشمنى با آن مى كند، آيه نازل شد: «بل كذّبوا بما لم يحيطوا» - گفتم: «قيمة كلّ امرء ما يحسنه» ارزش هر كس به لياقت و عملكرد اوست، آيه نازل شد: «انّ اللّه اصطفاه عليكم و زاده بسطة فى العلم و الجسم» [266] يعنى خداوند طالوت را به خاطر توانايى هايش برگزيد. - «القتل يقلّ القتل» كشتن ستمگر، جلو زياد شدن قتل را مى گيرد، آيه نازل شد: «و لكم فى القصاص حياة» [267] --------------------------------------------------- 263) اعراف، 169. 264) تفسير مجمع البيان. 265) محمّد، 30. 266) بقره، 247. 267) بقره 179 ؛ كافى، ج 1، ص 166. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مخالفان، بدون احاطه ى علمى به قرآن، آن را ردّ كرده اند. «كذّبوا بما لم يحيطوا» - به خاطر ندانستن، چيزى را ردّ نكنيم. «كذّبوا بما لم يحيطوا» - دانستنِ كلّى و اجمالى كم اثر است. آنچه سبب نورانيّت مى شود، «احاطه ى علمى» است. «لم يحيطوا بعلمه» - مخالفت مخالفان انبيا در طول تاريخ، اغلب بر اساس جهل بوده است. «كذلك كذّب الذين من قبلهم» - آگاهى بر تاريخ وسرنوشت مخالفان انبيا، لازم است. «فانظر كيف كان عاقبة...» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمِنهُم مَّن يُؤْمِنُ بِهِ وَمِنْهُم مَّن لاَّ يُؤْمِنُ بِهِ وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ (40) وبعضى از آنان كسانى هستند كه به قرآن ايمان مى آورند و برخى كسانى كه به آن ايمان نمى آورند و پروردگارت به فساد كنندگان داناتر است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ----------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان داراى اختيار است، نه آنكه مجبور باشد. «منهم من يؤمن به و منهم من لايؤمن به» - رهبر نبايد توقّع داشته باشد كه همه ى مردم به راه و آيين او ايمان آورند. «ومنهم من لايؤمن به» - بى ايمانى و فساد، ملازم يكديگرند. هم گناه مانع ايمان است و هم بى ايمانى انگيزه ى فساد مى شود. «لايؤمن به...المفسدين» - انسان، زير نظر پروردگار است. «ربّك اعلم بالمفسدين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِن كَذَّبُوكَ فَقُل لِّي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَاْ بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ (41) واگر تو را تكذيب كردند، پس بگو: عمل من براى من و عمل شما براى شما باشد. (و هر يك از ما و شما، جزاى كار خود را خواهد ديد.) شما از آنچه من انجام مى دهم بيزاريد ومن نيز از آنچه شما انجام مى دهيد، بيزارم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مردم را نمى توان به ايمان آوردن مجبور كرد. وظيفه ى پيامبران ارشاد و هدايت است، نه اجبار. «وان كذبوبك فقل...» - رهبر بايد خود را براى تكذيب گروهى از مردم آماده كند. «وان كذّبوك» - در مقابل تكذيب كنندگان احساس شكست نكنيم، چون پاداش هدايت و ارشاد را مى بريم و مخالفان نيز به كيفر تكذيب و لجاجت خود مى رسند ولى برنده ى اين معامله ما هستيم. «لى عملى و لكم عملكم» - پيامبر در برابر تكذيب كنندگان موضع گيرى قاطعى داشت. «فقل لى عملى و لكم عملكم» - سود وزيان هركس تنها به خود او بر مى گردد. «لى عملى ولكم عملكم» (كلمه ى «لى» و «لكم» مقدّم بر «عملى» و «عملكم» آمده است) - اسلام دين استدلال واخلاق است، نه سازش با كفّار. اگر حقّ را پذيرا نشدند، بيزارى خود را از رفتار وعقايد آنان اعلام كنيم. «انتم بريئون، وانا برى» - رضاى به كار ديگران، انسان را شريك در پاداش يا كيفر مى كند. «انتم بريئون، وانا برى» (دليل آنكه مزد هر كس مخصوص خود اوست، اين است كه من و شما هيچ يك به كار ديگرى راضى نيستيم) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَلَوْ كَانُواْ لاَ يَعْقِلُونَ (42) (و چون قرآن بخوانى) گروهى از آنان (در ظاهر) به سخن تو گوش فرا مى دهند، (امّا گويى كَرند و هيچ نمى شنوند،) آيا تو مى توانى سخن خود را به گوش ناشنوايان برسانى؛ هر چند اهل تعقّل نباشند؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - همه ى شنوندگان، حسن نيّت ندارند. گاهى لجوجان براى يافتن بهانه و دستاويز قراردادن، مكرّراً گوش مى دهند. «منهم من يستمعون اليك...» - بيمار دلىِ انسان گاهى به جايى مى رسد كه سخن پيامبر هم او را درمان نمى كند. «افانت...تسمع الصمّ» - براى هدايت مردم، آمادگى پذيرش لازم است و تنها دلايل روشن و رهبر لايق كافى نيست. «لايعقلون» - شنيدن (مستقيم يا غيرمستقيم) مهّم نيست، آنچه در هدايت مهّم است، تعقّل و پذيرش است؛ وگرنه حيوان نيز مى شنود. «يستمعون ، لايعقلون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V