eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
75 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِداً أَوْ قَآئِماً فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَي ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (12) وهنگامى كه ضررى به انسان برسد، در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته و يا ايستاده است، ما را مى خواند، ولى چون ضرر را از او برطرف ساختيم، چنان به راه خود مى رود كه گويى هرگز ما را براى گرفتارى كه به وى رسيده بود، نخوانده است! اين گونه براى اسرافكاران، عملكردشان زيبا جلوه مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بارها خداوند از ناسپاسى انسان گِله كرده كه در هنگام اضطرار و سختى خدا را مى خواند، ولى پس از حلّ مشكل، از خدا غافل مى شود و او را فراموش مى كند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان به خداوند، در عمق روح انسان عجين شده و حوادث تلخ، عامل بيدارى اين وجدان وفطرت خداجوى اوست. «مسّ الانسان الضّر دعانا» - آنان كه دعا و نيايش موسمى دارند، مورد انتقاد وكارشان بى ارزش است. «مس الانسان الضّر دعانا» - دعا در هر حال جايز است؛ ايستاده، نشسته يا خوابيده. «جنبه، قاعداً، قائماً» - نيايش خالصانه، سبب رفع گرفتارى است. «دعانا... كشفنا» - رفاه، زمينه ى غفلت است. «فلمّا كشفنا عنه مرّ كان لم يدعنا» - انسان، ناسپاس است. «مرّ كان لم يدعنا» - آنان كه خدا را فراموش كنند، زندگى مادّى در نظرشان زيبا جلوه مى كند. «زيّن للمسرفين» - فراموش كردن الطاف خداوند، نوعى اسراف است. «مرّ... للمسرفين» - هر كس در رفاه، غافل ودر گرفتارى دعا كند، مسرف است. «مسّ الانسان الضّر دعانا... فلمّا كشفنا عنه مرّ... زيّن للمسرفين» - مرفّهان، از خودراضى اند. «زيّن للمسرفين ما كانوا يعملون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُواْ وَجَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ كَذَلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ (13) وهمانا ما امّت هاى پيش از شما را چون ستم كردند، هلاك كرديم. (زيرا) پيامبرانشان براى آنها معجزات آوردند، ولى آنها ايمان نياوردند. ما اين گونه گروه تبهكاران را كيفر مى دهيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «قُرون» جمع «قَرن»، به مردمى كه در يك عصر وزمان زندگى مى كنند، گفته مى شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ظلم وستم، زمينه ساز سقوط ملّت هاست. «اهلكنا القرون... لمّا ظلموا» - عقاب و قهر الهى، بعد از اتمام حجّت است. «اهلكنا وجائتهم رسلهم بالبيّنات» - هلاكت، براى ستمگرانى است كه اميدى به ايمان و اصلاحشان نيست. «وما كانوا ليؤمنوا» - در كنار تاريخ بايد فلسفه ى تاريخ نيز بيان شود تا مايه ى عبرت باشد. [233] «اهلكنا القرون ... كذلك نجزى» - سنّت هاى الهى، همگانى و هميشگى است. «كذلك نجزى القوم المجرمين» --------------------------------------------------- 233) هلاك اقوام گذشته، تاريخ است و رمز هلاك كه ستم و جُرم است، فلسفه ى تاريخ. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلاَئِفَ فِي الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (14) سپس شما را پس از (هلاكت) آنان، جانشينانى در زمين قرار داديم، تا ببينيم شما چگونه عمل مى كنيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - حكومت و تمكّن، وسيله ى آزمايش الهى است. «جعلناكم خلائف ... لننظر» - هر مديرى كه مسئوليّت مى دهد، بايد نظارت هم بكند. «جعلناكم، لننظر» - عملكرد ما، زير نظر خداوند است. «لننظر» - همه ى اقوام، نزد خدا يكسانند و قانونِ آزمايش الهى، درباره ى همه جارى مى شود. «لننظر كيف تعملون» - سرنوشت مردم، نتيجه ى عملكرد خودشان است. «كيف تعملون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا تُتْلَي عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَـذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاء نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَي إِلَيَّ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (15) وهرگاه آيات روشن ما بر آنان تلاوت مى شود، كسانى كه به ديدار ما (و دريافت پاداشهاى اخروى) اميد و باورى ندارند مى گويند: قرآنى غير از اين بياور، يا اين قرآن را تغيير بده. (به آنان) بگو: من حقّ ندارم كه آن را از پيش خود تغيير دهم. من پيروى نمى كنم مگر آنچه را كه به من وحى شود، من از عذاب روزى بزرگ (قيامت) بيمناكم، اگرپروردگارم را نافرمانى كنم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بعضى از بت پرستان از رسول خدا صلى الله عليه وآله درخواست داشتند كه بعضى آيات اين قرآن را كه به نكوهش از بت هاى آنان مى پردازد، تغيير دهد يا قرآن ديگرى بياورد! هميشه كسانى كه تعاليم آسمانى را مخالف هواى نفس خود مى ديدند، اين گونه تقاضاها را داشته اند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آيات ونشانه هاى شناخت الهى بايد براى مردم بيان شود. «اذا تُتلى...» - هيچ كس حتى پيامبر نمى تواند قانون الهى را تغيير دهد. «مايكون لى ان ابدّله» - هرگز تسليم بهانه جويى ها و هوسهاى مردم نشويم. اصل آن است كه خدا مى گويد، نه آنچه مردم مى خواهند. «ما يكون لى ان ابدّله» - هيچ بشرى حتّى انبيا، در قرآن دست نداشته اند. «من تلقاء نفسى» - اضافه شدن پيروان، به قيمت تغيير و تحريف مكتب و دست برداشتن از اصول، ارزشى ندارد. (با توجّه به شأن نزول) - پيامبران، معصومند و جز از وحى پيروى نمى كنند. «ان اتّبع الا ما يوحى» - ياد معاد، عامل تقوا و مصونيّت از گناه است. «انّى اخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم»، همچنان كه غفلت از معاد، عامل بهانه گيرى است. «لايرجون لقاءنا» - سرچشمه ى عصمت انبيا، ايمان و يقين به معاد است. «انى اخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُل لَّوْ شَاء اللّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَلاَ أَدْرَاكُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُراً مِّن قَبْلِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (16) بگو: اگر خداوند مى خواست، آن (قرآن) را بر شما نمى خواندم و شما را به آن آگاه نمى ساختم. من پيش از (آوردن) قرآن، عمرى در ميان شما بوده ام، آيا نمى انديشيد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خطاب آيه به درخواست كنندگان تغيير قرآن است و مى فرمايد: پيامبر صلى الله عليه وآله چهل سال در ميان شما زيسته است، اگر قرآن تراوشات فكرى او بود، مى بايست در اين مدّت نمونه هاى ديگرى از افكارش بر زبان او جارى مى شد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - پيامبر خدا، بى اجازه و اراده ى الهى كارى نمى كند. «لوشاء اللَّه ماتلوته» - قرآن معجزه ى الهى است، نه محصول فكر بشر. «ماتلوته... ولاادريكم به» - سابقه ى پاكى و امانت وامّى بودن پيامبر، نشانه ى حقّانيّت اوست. «فقد لبثت فيكم عمراً ... افلا تعقلون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَي عَلَي اللّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ (17) پس كيست ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد، يا آيات او را دروغ بشمارد؟ قطعاً مجرمان، رستگار نمى شوند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه، ادامه ى پاسخ كسانى است كه از پيامبر تقاضاى تغيير و تبديل قرآن را داشتند و اين تقاضا، نوعى افترا بر خداوند به حساب آمده است. مشابه اين آيه در موارد ديگرى هم هست، از جمله: «وَمن اظلم ممّن افترى عَلى اللَّه كَذِباً و قالَ اُوحِىَ الىّ ولم يُوحَ اليه شيئٌ» [234] كه ادّعاى دروغين وحى را دروغ بستن به خداوند شمرده است. -------------------------------------------------- 234) انعام،93 . ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بزرگ ترين ظلم، ظلم فرهنگى، اعتقادى وتحريف آيات است. «من اظلم» - هرچه شخصيّت بزرگتر باشد، افترا بر او خطرناك تر است. «اظلم ممّن افترى على اللَّه» - دين تراش ودين ساز، با كافر در يك رديف هستند. «افترى، كذّب» - بدعت، جرم است. «المجرمون» - مبلّغ دينى اگر تفكّرات خود را به اسم دين بگويد، سزاوار تعبيراتى همچون «اظلم»، «لايفلح» و «مجرم» است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
قرآن دوستان سلام صبح زیبای برفی در استانهای مختلف و تهران، بر شما مبارک 🙏 ما ایمان آورندگان برخلاف آنان که آیات خدا را انکار کرده و بر او افترا می‌بندند، مراممان اینگونه است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ (285) سوره بقره پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان و كتاب ها(ى آسمانى) و فرستادگانش ايمان دارند (و مى گويند:) ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمى گذاريم (و به همگى ايمان داريم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانيم) و بازگشت (ما) به سوى توست.
خداوندی چنین بخشنده داریم که با چندین گنه امیدواریم که بگشاید دری کایزد ببندد بیا تا هم بدین درگه بزاریم خدایا گر بخوانی ور برانی جز انعامت دری دیگر نداریم سرافرازیم اگر بر بنده بخشی وگرنه از گنه سر برنیاریم ز مشتی خاک ما را آفریدی چگونه شکر این نعمت گزاریم تو بخشیدی روان و عقل و ایمان وگرنه ما همان مشتی غباریم تو با ما روز و شب در خلوت و ما شب و روزی به غفلت می‌گذاریم نگویم خدمت آوردیم و طاعت که از تقصیر خدمت شرمساریم مباد آن روز کز درگاه لطفت به دست ناامیدی سر بخاریم خداوندا به لطفت باصلاح آر که مسکین و پریشان روزگاریم ز درویشان کوی انگار ما را گر از خاصان حضرت برکناریم ندانم دیدنش را خود صفت چیست جز این را کز سماعش بیقراریم شرابی در ازل درداد ما را هنوز از تاب آن می در خماریم چو عقل اندر نمی‌گنجید سعدی بیا تا سر به شیدایی برآریم صلوات و رضوان خداوند بر سعدی شیرازی 💐
زان یارِ دلنوازم شُکریست با شکایت گر نکته دانِ عشقی بشنو تو این حکایت 🌺 بی مزد بود و مِنَّت هر خدمتی که کردم یا رب مباد کس را مخدومِ بی عنایت 🌺 رندانِ تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت 🌺 در زلفِ چون کمندش ای دل مپیچ کانجا سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت 🌺 چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی جانا روا نباشد خونریز را حمایت 🌺 در این شبِ سیاهم گم گشت راهِ مقصود از گوشه‌ای برون آی ای کوکبِ هدایت😭 🌺 از هر طرف که رفتم جز وحشتم نَیَفزود زِنهار از این بیابان وین راهِ بی‌نهایت 🌺 ای آفتابِ خوبان می‌جوشد اندرونم یک ساعتم بِگُنجان در سایهٔ عنایت 🌺 این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ کِش صد هزار منزل بیش است در بِدایت 🌺 هر چند بردی آبم، روی از دَرَت نَتابم جور از حبیب خوشتر کز مُدَّعی رعایت 🌺 عشقت رِسَد به فریاد ار خود به سانِ حافظ قرآن ز بَر بخوانی در چاردَه روایت 🌺 صلوات و رضوان خداوند بر حافظ شیرازی 👌
🌸 وهوالحبیب 🌸 در دل ز حق تعالی، شکریست بی‏نهایت کو در کتاب خود کرد، در شأن تو حکایت‏🙏 در وعده وصالت، نستخلفنّهم گفت جان گر فشانم ارزد، این لطف و این عنایت👌 روزی که حق جدت، اشرار غصب کردند کرد این خطای منکر، در آل او سرایت😭 کس تشنه شما را، دیگر نداد آبی گفتی ولی شناسان، رفتند از آن ولایت😭 از شور کربلا شد، دلها کباب کانجا سرها بریده بینی، بی‏‌جرم و بی‏‌جنایت😭 هرچند فکر کردم، جز وحشتم نیفزود زنهار از این حکایت، فریاد از این روایت😱 شد در شب خفایت، راه مراد من گم از گوشه‏‌ای برون آی، ای کوکب هدایت😭 گر تو کنی عذابم، رو از تو برنتابم جور از حبیب خوشتر، کز مدعی رعایت🌹 مهر امام باید، ورنه چه سود ای فیض قرآن به سبعه خواندن در چارده روایت؟! 🌺 رحمت و رضوان خداوند بر فیض کاشانی 💐
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَي عَمَّا يُشْرِكُونَ (18) و به جاى خدا چيزهايى را مى پرستند كه نه به آنان ضرر مى رساند و نه سودشان مى دهد و مى گويند: اين بت ها شفيعان ما نزد خدايند. بگو: آيا خدا را به چيزى خبر مى دهيد كه او خبرى از آنها در آسمان ها و زمين ندارد؟ خداوند منزّه و والاتر است از شريكانى كه برايش قرار مى دهند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: تفسير مراغى با تمسك به اين آيه، توسّل به اوليا وزيارت قبور را ردّ كرده است. در حالى كه اوّلاً: در اين آيه، «يَعبدون» به كار رفته است و در زيارت و توسّل، كسى را پرستش نمى كنيم. ثانياً: ما به حيات برزخى معتقديم، قرآن هم شهيدان را زنده مى داند. ما از اولياى خدا كه در راه خدا شهيد شده اند، تقاضاى دعا داريم. مقايسه ى آنان و شهدا، با سنگ و چوب، بى انصافى است. پرستش بت ها، يا براى ترس است يا اميد نفع. بت ها، نه زيان مى رسانند كه از روى ترس عبادت شوند، نه سودى مى رسانند تا لايق عبادت باشند، پس بهانه اى براى بت پرستى نيست. «لاينفعهم ولايضرّهم» ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بت پرستان، منطق ندارند و بت پرستى كارى بى منطق است. «يعبدون... لايضرهم ولاينفعهم» - بت پرستان خدا را قبول داشتند، لكن بت ها را واسطه مى دانستند و لذا بت ها را پرستش مى كردند. «هؤلاء شفعاؤنا» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
به نام خدا با سلام و احترام 🙏 چنانچه فردی از اعضاء یا خارج از گروه به عنوان آشنایی با بنده یا سایر مدیران یا به بهانه عضویت در گروه قرآنی به هر طریقی از شما تقاضای کمک مالی داشتند لطفا بدون هیچ پاسخی، شماره تلفن و هر مشخصاتی که از ایشان دارید برای بنده ارسال بفرمایید تا بررسی شود و اگر قصد کلاهبرداری یا مزاحمت داشته باشند حتما از ایشان شکایت خواهد شد و در غیر اینصورت حتی الامکان به بنیادهای خیریه متناسب با نیازمندی‌شان معرفی می‌گردند. سپاسگزارم
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلاَّ أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُواْ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (19) (در آغاز) مردم جز امّتى واحد نبودند (و بر فطرت پاك توحيدى بودند)، پس دچار اختلاف شدند، (گروهى موّحد و گروهى مشرك،) و اگر سنّتِ (مهلت يافتن مردم براى آزمايش) از سوى پروردگارت مقدّم و مقدّر نگرديده بود، (در همين دنيا) ميان مردم در آنچه اختلاف مى كردند، داورى مى شد (و به هلاك منحرفان حكم مى گرديد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خداوند به هنگام هبوط آدم و حوا به زمين، فرمود: «و لكم فى الارض مستقرّ و متاع الى حين» [235] زمين براى شما و نسل شما تا مدّتى جايگاه است. بنابراين از روز اوّل، تقدير اين بوده كه انسان تا مدّتى در زمين مهلت داشته باشد، پس شايد مراد از «كلمة سبقت» در اين آيه، همان تقدير و برنامه ى زندگى انسان باشد. -------------------------------------------‐------- 235) بقره، 36. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بشر از آغاز يك امّت واحد، همفكر و هم عقيده در توحيد بوده است. «ما كانَ النّاس الاّ امّة واحِدة» - انسان از همان آغاز، زندگى اجتماعى داشته است. «امّة» - اختلاف در عقيده و عمل، اقتضاى جوامع بشرى است. «امّة واحدة فاختلفوا» - مهلت دادن، از شئون ربوبيّت الهى است. «سبقت من ربّك» - سنّت الهى، مهلت دادن به افراد براى انتخاب وعمل است. «لولا كلمة... لقضى» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 قرآنیان سلام ان‌شاءالله از فردا جمعه ۲۸ بهمن‌ماه، جمع کوچک قرآنی "میثاق با نور"، در حسینیه‌ای واقع در شهرک شاهد تهرانپارس و با هدف ختم مدبّرانه قرآن شروع به کار خواهد کرد. 👌 بدین ترتیب که آقایان محترم در طی هفته تعداد صفحه‌ی مشخصی را که فردا در گروه مصوب می‌شود، مطالعه کرده و هر هفته جمعه‌ها کمتر از دو ساعت در مورد آن به بحث و تبادل نظر می‌نشینند. سوالاتی که در جلسه پاسخ داده نشود از اساتید قرآنی استعلام شده و در جلسه بعد پاسخ داده خواهد شد. یک هم‌افزایی فوق‌العاده در فهم مقدماتی قرآن 👌 🌹 لازم به ذکر است این طرح توسط هزاران نفر در صدها گروه داخل و خارج کشور در حال اجراست که فواید و آثار مادی و معنوی فراوانی برای شرکت کنندگان ایجاد نموده است. 🌷 🌸 طرح میثاق با نور کاملا غیر دولتی و وابسته به فرهنگستان علم و دین هست و چنان مورد وثوق که رادیو قرآن آن را معرفی و تبلیغ کرده است. (مصاحبه رادیویی با خانم دکتر پناهی) 🌷 جلسات حضوری جمعه‌ها دو ساعت قبل از اذان مغرب برگزار خواهد شد، آقایان علاقمند به شرکت در این ختم قرآن، لطفا تا فردا ساعت ۱۵ اعلام آمادگی بفرمایند. 09901366758 دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعه‌ای از زلال قرآن 📖سوره مبارکه اعراف،۴۳ 💠 وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ ۖ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ 💠 و آنچه در دلها از کینه و حسد دارند، برمی‌کنیم (تا در صفا و صمیمیّت با هم زندگی کنند)؛ و از زیر (قصرها و درختان) آنها، نهرها جریان دارد؛ می‌گویند: «ستایش مخصوص خداوندی است که ما را به این (همه نعمتها) رهنمون شد؛ و اگر خدا ما را هدایت نکرده بود، ما (به اینها) راه نمی‌یافتیم! مسلّماً فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند!» و (در این هنگام) به آنان ندا داده می‌شود که: «این بهشت را در برابر اعمالی که انجام می‌دادید، به ارث بردید!» 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ (20) و مى گويند: چرا از سوى پروردگارش بر او آيه و معجزه اى نازل نمى شود؟ پس بگو: غيب (و معجزه كه به جهان غيب مربوط است)، از آنِ خداست (نه در اختيار من يا تابع هوس مردم). پس در انتظار باشيد، من نيز همراه شما از منتظرانم (كه خداوند چگونه پاسخ بهانه گيرى هاى شما را مى دهد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بهانه گيران، قرآن وصدها آيه را ناديده مى گيرند و خواستار آيه ى ديگرى مى شوند. «لولا أنزل عليه آية» - معجزه، به خواست خداست، نه در اختيار پيامبر و نه تابع هوسها و تمايلات مردم. «انّما الغيب للَّه» - سنّت و قانون خدا، مهلت دادن است. «فانتظروا ...» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّاء مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِي آيَاتِنَا قُلِ اللّهُ أَسْرَعُ مَكْراً إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ (21) وهرگاه پس از رنجى كه به مردم رسيده، (طعم) رحمت و لطفى به آنان بچشانيم، (به جاى سپاس،) در آيات ما مكر و حيله مى كنند. بگو: تدبير الهى سريعتر و نافذتر است. همانا فرستادگان ما (فرشتگان)، آنچه را مكر و نيرنگ مى كنيد مى نويسند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه ى قبل به بهانه گيرى آنان اشاره كرد كه مى گفتند: چرا آيه اى نازل نمى شود. اينجا به لجاجت آنان پرداخته، كه پس از نزول آيه هم به جاى تقدير، نيرنگ مى كنند. در مكّه خشكسالى و قحطى شد و خداوند به بركت رسول خدا صلى الله عليه وآله باران فرستاد. ولى مشركان گفتند كه باران به خاطر بت ها بوده است! اين آيه نازل شد و آنان را رسوا كرد. [236] در اكثر تفاسير آمده است كه يكى از تدابير ومكر دشمنان، كوبيدن شخصيّت پيامبر و استهزاى آيات الهى بوده است. -------------------------------------------------- 236) تفاسير صافى، فى ظلال القرآن و كبيرفخررازى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - نعمت هايى را كه انسان از آن استفاده مى كند، گوشه اى از رحمت بى كران الهى است. «اذقنا الناس رحمة» - انسان از نعمت هاى الهى سوء استفاده مى كند و به جاى شكر، مكر مى كند. «اذقنا الناس رحمة....اذا لهم مكرٌ» - كسى كه مكر كند، به تدبير و مكر قهرآميز الهى گرفتار مى شود. «اذا لهم مكر... اللَّه اسرع مكرا» - كيفر الهى با جرم متناسب است. «لهم مكر، اللّه اسرع مكراً» - فرشتگان الهى حتّى افكار وتدابير انسان را ثبت مى كنند. «يكتبون ماتمكرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّي إِذَا كُنتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِم بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُواْ بِهَا جَاءتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَجَاءهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنجَيْتَنَا مِنْ هَـذِهِ لَنَكُونَنِّ مِنَ الشَّاكِرِينَ (22) او كسى است كه شما را در خشكى و دريا سير مى دهد، تا آنگاه كه در كشتى باشيد و بادى موافق، كشتى ها را به جريان در آورد و بدين وسيله خوشحال شوند، ناگهان تندبادى آيد و موج از هر سو سراغشان آيد و گمان برند كه در محاصره ى بلا گرفتارند، (در اين هنگام) خداوند را با اخلاص عقيده مى خوانند (و مى گويند:) اگر ما را از اين خطر نجات دهى، قطعاً از شاكران خواهيم بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آلوسى و مراغى در تفاسير خود، آورده اند كه شيعيان هنگام خطر، امامان خود را صدا مى زنند، در حالى كه مشركان در وقت خطر خدا را صدا مى كنند!! غافل از آنكه توسّل به امام معصوم شهيد كه به گفته ى قرآن زنده است، با توسّل به بت فرق دارد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قوانينِ حاكم بر طبيعت، مخلوق ومحكوم خداوند است. «هو الذى يسيّركم» - كارهاى انسان، به خدا هم نسبت داده مى شود، چون قدرت از اوست. با آنكه سِير، عمل انسان است، «سيروا فى الارض»، امّا مى فرمايد: «هو الّذى يسيّركم» - انسان هر چه هم پيشرفت كند، از گزند حوادث طبيعى درامان نيست. «جاءتها ريح عاصف» - مرفّهان نپندارند كه پيوسته در رفاه خواهند بود. «فرحوابها، احيط بهم» - حوادث طبيعى، غرور و تكبّر انسان را برطرف ساخته، او را در برابر خداوند خاضع مى سازد. «دَعَوا اللَّه» - هنگام خطر فطرت انسان، به يك مبدأ نجات متوجّه مى شود. «دعوا اللَّه مخلصين» - ايمان و اخلاص بايد دائمى باشد، نه موسمى و به هنگام احساس خطر. «احيط بهم دعوا اللّه مخلصين» - انسان در هنگامه ى خطر قول مى دهد، ولى به رفاه كه رسيد غافل مى شود. «لئن انجيتنا» - ناسپاسى و كفران نعمت ها، يكى از زمينه هاى بروز سختى و عذاب است. «لئن انجيتنا من هذه لنكوننّ من الشاكرين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِي الأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَي أَنفُسِكُم مَّتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَينَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (23) پس چون خداوند نجاتشان داد، در آن هنگام در زمين به ناحقّ سركشى مى كنند. اى مردم! همانا سركشى شما فقط به زيانِ خودتان است. كاميابى زندگى دنيا (چند روزى بيش نيست)، سپس بازگشت شما به سوى ماست كه شما را به عملكردتان آگاه خواهيم ساخت (وكيفر ستم هايتان را خواهيم داد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بَغى» به معناى طلب است. ظالم چون هميشه خواهانِ حقّ ديگران است، به او باغى مى گويند. [237] ----------------------------------------------------- 237) تفسير الميزان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان بى وفا، عهدشكن و ناسپاس است. «فلمَّا أنجاهُم ، يَبغون» (در آيه ى قبل، وعده داد اگر نجات يابد شكر كند، ولى پس از نجات ناسپاسى مى كند) - ظلم به مردم، ظلم به خويش است، چون همه از يكديگريم. [238] «بغيكم على انفسكم» - كيفر ستم، هم در دنياست هم در آخرت. «على انفسكم، الينا مرجعكم» - ظالمان، تنها در چند روزه ى دنيا كاميابى دارند كه در برابر كيفر قيامت، ناچيز است. «متاع الحياة الدنيا» - ريشه ى ظلم ها، دنياطلبى انسان است. «متاع الحياة الدنيا» - ياد قيامت، از عوامل بازدارنده ى گناه است. «ياايّها الناس... الينامرجعكم» - خداوند به همه ى كارهاى انسان آگاه است وانسان نيز در قيامت از همه ى كارهاى خود آگاه خواهد شد. «فننبّئكم بما كنتم تعملون» -------------------------------------------------- 238) بعضكم من بعض» آل عمران، 195. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالأَنْعَامُ حَتَّيَ إِذَا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلاً أَوْ نَهَاراً فَجَعَلْنَاهَا حَصِيداً كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (24) همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى كنيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه ى قبل، دنيا را متاعى ناچيز شمرد واين آيه با تمثيلى زيبا، آن را ترسيم مى كند. در برخى روايات، اين آيه رمز ظهور حضرت مهدى عليه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمين غرق در زرق، برق و ماديّات شد، با امر الهى و انقلاب مكتبى همه چيز عوض مى شود. [239] -------------------------------------------- 239) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مثال، از بهترين شيوه هاى تبليغ و آموزش است. «انّما مثل الحَياة الدّنيا» - بهترين مثال ها آن است كه از طبيعت گرفته شود و زمين و زمان آن را كهنه نسازد. «انّما مثل الحَياة الدّنيا كماء» - در بهره گيرى از مواهب مادّى طبيعت، انسان و حيوان يكسانند، ولى ارزش انسان به بهره گيرى از معنويّات است. «يأكل الناس والأنعام» - تناسب داشتن سبزه ها با نيازهاى انسان و حيوانات، از الطاف الهى است. «نبات الارض يأكل الناس و الانعام» - زينت انسان، ايمان است [240] وزينت زمين، گياهان هستند. «ازّيّنت» - دنيا، انسان را فريب داده و به خيال و گمان وامى دارد. «ظنّ اهلها انهم قادرون» - همان گونه كه روياندن گياهان به دست خداست، [241] خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «جعلناها حصيداً» - دنيا وجلوه هاى آن، در معرض انواع حوادث است. «ازّيّنت... حصيداً» - عمر انسان در دنيا همچون عمر سبزه ها وگلها كوتاه وگذراست. «مثل الحَياة الدّنيا... كأن لم تغن بالامس» - قهر خدا گاه چنان شديد است كه هيچ اثرى را باقى نمى گذارد. «لم تغن بالأمس» - مثالهاى قرآن، زمينه ى تفكّر است، پس آنها را ساده نگيريم. «لقومٍ يتفكّرون» - دلبستگى و مغرور شدن به دنيا، نشانه ى كوته فكرى و مغرور نشدن، نشانه ى انديشه وفكر است. «لقومٍ يتفكّرون» ------------------------------------------------ 240) حبّب اليكم الايمان و زيّنه فى قلوبكم» حجرات، 7. 241) ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَاللّهُ يَدْعُو إِلَي دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (25) و خداوند (مردم را) به سر منزل سلامت و سعادت (بهشت) مى خواند و هر كه را بخواهد، به راه راست هدايت مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «دارالسلام»، يكى از نامهاى بهشت است، زيرا در آنجا كينه اى در دلها نيست، تا جنگ وجدال وبهره كشى پيش بيايد. «ونزعنا ما فى صدورهم من غلّ» [242] سلام، نام خداست ودارالسلام، يعنى جوار رحمت الهى وجايى كه كلام ودرودشان سلام است و از خداوند هم به آنان سلام مى شود. «سلام قولاً من ربّ رحيم» [243] در روايات، راه ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام و رهبران معصوم آسمانى به عنوان بهترين نمونه ى راه مستقيم بيان شده است. --------------------------------------------------- 242) اعراف، 43. 243) يس، 58. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دعوت الهى، نشانه ى لطف خاصّ او بر بندگان است. «واللّه يدعوا» - سلامتى دنيا گذراست، ولى سلامت آخرت، پايدار است. «دار السّلام» - صراط مستقيم، مايه ى آرامش است و علاوه بر آخرت، همين دنيا را هم براى انسان دارالسلام مى سازد. «يدعوا الى دار السّلام» - زندگى و جامعه اى سالم، خواستگاه خداوند است. «يدعوا الى دارالسّلام» - خداوند، هم دعوت مى كند و هم راه نشان مى دهد. «يدعوا، يهدى» - دعوت الهى براى همه است، ولى هدايتِ ويژه، مخصوص كسانى است كه او بخواهد. «يهدى من يشاء» - حركت در صراط مستقيم، توفيق الهى مى خواهد. «يهدى...الى صراط مستقيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V