eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
62 دنبال‌کننده
58 عکس
76 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام: - نشانه انابه واقعى، ايمان و اطمينان به خداست. «من اناب، الذين امنوا ...» - ايمان بدون اطمينان قلبى، كامل و كارساز نيست. «امنوا وتطمئن قلوبهم» - ياد خدا با زبان كفايت نمى كند، اطمينان قلبى هم مى خواهد. «تطمئن قلوبهم بذكر اللَّه» - تنها ياد خدا، مايه ى آرامش دل مى شود. «بذكر اللَّه تطمئن القلوب» امروزه دارندگان زر و زور و تزوير بسيارند ولى از آرامش لازم خبرى نيست.
🔰 معرفی و دانلود رایگان تفسیر نمونه 🔹 تفسیر نمونه از تفاسیر ترتیبی قرآن به زبان فارسی، اثر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی و گروهی از نویسندگان حوزه علمیه قم است. 🔸 تألیف این کتاب ۱۵ سال طول کشیده و نویسندگان کوشیده‌اند آیات قرآن را با زبانی ساده و روان شرح کنند. ❇️ برای دانلود رایگان این کتاب می توانید از لینک های زیر استفاده کنید: 🔹 جلد ۱ (حمد و بقره) 👈 دانلود 🔹 جلد ۲ (بقره و آل عمران) 👈 دانلود 🔹 جلد ۳ (آل عمران و نساء) 👈 دانلود 🔹جلد ۴ (نساء و مائده) 👈 دانلود 🔹 جلد ۵ (مائده و انعام) 👈 دانلود 🔸 جلد ۶ (انعام و اعراف) 👈 دانلود 🔸 جلد ۷ (اعراف تا توبه) 👈 دانلود 🔸 جلد ۸ (توبه و یونس) 👈 دانلود 🔸 جلد ۹ (هود و یوسف) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۰ (یوسف تا ابراهیم) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۱ (حجر و نمل) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۲ (اسراء و کهف) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۳ (مریم تا انبیاء) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۴ (حج تا نور) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۵ (فرقان تا نمل) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۶ (قصص تا روم) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۷ (لقمان تا احزاب) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۸ (سبا تا یس) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۹ (صافات تا زمر) 👈 دانلود 🔸 جلد ۲۰ (مومن تا شوری) 👈 دانلود 🔹 جلد ۲۱ (زخرف تا محمد) 👈 دانلود 🔹 جلد ۲۲ (فتح تا نجم) 👈 دانلود 🔹 جلد ۲۳ (قمر تا حشر) 👈دانلود 🔹 جلد ۲۴ (ممتحنه تا حاقه) 👈دانلود 🔸 جلد ۲۵ (معارج تا مرسلات) 👈دانلود 🔸 جلد ۲۶ (نباء تا فجر) 👈 دانلود 🔸 جلد ۲۷ (بلد تا ناس) 👈 دانلود ♻️ دیگران را از فیض قرآن بی نصیب نگذاریم ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَي لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ (29) كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند خوشا بحالشان و سرانجام نيكويى دارند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مردم چهار دسته اند: الف: مؤمن، كسانى كه هم ايمان دارند و هم اعمالشان صالح است. ب: كافر، كسانى كه ايمان ندارند و در ظاهر نيز اظهار ايمان نمى كنند. ج: فاسق، كسانى كه ايمان دارند، ولى اعمالشان صالح نيست. د: منافق، كسانى كه ايمان ندارند، ولى به ظاهر اظهار ايمان مى كنند. «طوبى » يا مصدر است مثل «بُشرى» و يا مؤنث «اطيب» به معناى بهترين است. در آيه مصداق خاصى براى (بهترين) بيان نشده تا شامل همه بهترين ها شود. و شايد رواياتى كه مى گويد: طوبى درختى است كه ريشه آن در خانه پيامبرصلى الله عليه وآله وعلى عليه السلام وشاخه هاى آن بر سر مؤمنان سايه افكنده،(163) مثال و تجسمى باشد از اينكه همه پاكى ها و خيرات در گرو اتصال به رهبران آسمانى است. وقتى كوته فكران به پيامبر صلى الله عليه وآله انتقاد كردند كه چرا اين همه فاطمه زهراعليها السلام را مى بوسى؟ حضرت فرمود: زمانى كه در شب معراج مرا به بهشت بردند، من از ميوه درخت طوبى خوردم و وجود فاطمه از آن نشأت گرفت و پديد آمد ومن هرگاه مشتاق بوى بهشت مى شوم دخترم فاطمه را بو مى كنم.(164) كاميابى افراد بى ايمان و بدور از عمل صالح، عمق و تداوم ندارد. چنانكه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «لاخير فى لذّة من بعدها النّار»(165) در لذّتى كه بعد از آن آتش باشد، خيرى نيست. ---------------------------------------------------------- 163) بحار، ج 8، ص 117 و 120. 164) بحار، ج 8، ص 188. 165) بحار، ج 41، ص 104. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - زندگى شيرين دنيوى و عاقبت نيكوى اخروى در سايه ايمان و عمل صالح است. «الذين آمنوا... طوبى لهم و حسن ماب» - كاميابى هاى دنيوى در صورتى ارزش دارد كه همراه عاقبت اخروى باشد نه آنكه مانع آن گردد. «طوبى لهم و حسن ماب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم كَذَلِكَ أَرْسَلْنَاكَ فِي أُمَّةٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهَا أُمَمٌ لِّتَتْلُوَ عَلَيْهِمُ الَّذِيَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَهُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمَـنِ قُلْ هُوَ رَبِّي لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ (30) اين چنين ما تو را در بيان اُمتى كه پيش از آن اُمت هاى ديگرى (آمده و) رفته اند، به رسالت فرستاديم، تا آنچه را به سوى تو وحى كرده ايم بر آنان تلاوت كنى. در حالى كه آنان به خداى رحمن كفر مى ورزند، بگو: او پروردگار من است، معبودى جز او نيست تنها بر او توكل كرده ام و بازگشت من تنها به سوى اوست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اگر چه بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در ميان اُمت عرب بوده است، ولى به صراحت آيات ديگر، او پيامبر تمام اُمت هاست. «وما ارسلناك الا كافة للناس»(166) -------------------------------------------------------- 166) سبأ، 28. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بعثت انبيا، سنت الهى وبر اساس لطف و رحمت اوست. «كذلك...بالرحمن» - توجه به تاريخ هر قوم، براى تبليغ وتربيتشان لازم است. «قد خلت من قبلها» - وظيفه پيامبران تلاوت وحى الهى بر مردم است. «لتتلوَا» - در برابر كفّار مقاومت واز عقيده خود دفاع كنيد. «يكفرون بالرحمن، قل هو ربّى» - توكل بر خدا، عامل مقاومت در برابر كفار است. «قل هو ربى عليه توكلّت» - دلايل ايمان ما به خداوند؛ ربوبيّت او «ربّى»، يگانگى او «لااله الاهو»، پناهگاهى او «عليه توكلت»، و بازگشت ما بسوى او «اليه متاب»، مى باشد. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَي بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِيعاً أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَن لَّوْ يَشَاءُ اللّهُ لَهَدَي النَّاسَ جَمِيعاً وَلاَ يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُواْ تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِّن دَارِهِمْ حَتَّي يَأْتِيَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ (31) واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين به آن قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمى آورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشده اند (و نمى دانند) كه اگر خدا مى خواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه مى آورد. و پيوسته به كسانى كه كفر ورزيدند به سزاى كارهايى كه كرده اند مصيبت كوبنده اى مى رسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو مى آيد (تا هر لحظه زندگى همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهى فرا رسد البته خداوند وعده اى كه داده خلاف نمى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه اوج عناد و لجاجت كفّار را بيان مى كند. نظير آيه 111 سوره انعام كه مى فرمايد: اگر ما فرشتگان را بر خود آنها نازل كنيم و مردگان با آنها سخن بگويند و همه چيز روبروى آنان محشور شود باز هم ايمان نخواهند آورد. قرآن كتابى است كه محكمتر از كوهها را تكان داد و بالاتر از مرده هاى جسمانى را زنده كرد. عقول و دلهاى مرده و سنگِ مردم جاهل عرب را حيات داد. و اگر كتابى باشد كه بتواند كوهها را تكان دهد و مردگان را زنده گرداند، آن همين قرآن است. «او من كان ميتاً فاحييناه...»(167) از فرمايش امام كاظم عليه السلام استفاده مى شود كه در قرآن، علوم ورموزى است كه مى توان به واسطه آنها در طبيعت تصرف كرد.(168) «سُيّرت به، قُطّعت به، كُلّم به» ----------------------------------------------------------- 167) تفسير صافى. 168) تفسير كنزالدقائق. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لو يشاءاللَّه لهدى الناس جميعاً» - عناد ولجاجت، درد بى درمان جوامع بشرى است. (اگر كسى طالب و جوياى حقّ باشد، يك معجزه هم براى ايمان آوردن كافى است) «قرآناً سُيّرت به، قطّعت به، كلّم به» - در جهان بينى الهى همه كاره خداست. «بل للَّه الامر جميعاً» - معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوس هاى افراد لجوج. «بل للَّه الامر جميعاً» - اراده خداوند بر هدايت اختيارى انسان هاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لو يشاء اللَّه لهدى الناس جميعاً» چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لا اكراه فى الدين»(169) - كفّار بايد منتظر ضربه هايى از جانب خداوند بر كشور و مرزهاى خود باشند. «لايزال الّذين كفروا تصيبهم بما صنعوا قارعه» - قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. «تصيبهم ... قارعه» - همه جا موعظه و استدلال كافى و كارساز نيست، گاهى قهر و غضب لازم است. «تصيبهم ... قارعه» - علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بما صنعوا قارعه» - هشدارهاى الهى گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تحلّ قريباً من دارهم» - از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «او تحّل قريباً من دارهم» - هيچگاه در وعده ها و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «لا يخلف الميعاد» --------------------------------------------------------- 169) بقره، 256. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ (32) و همانا پيامبرانى پيش از تو (نيز) به استهزاء گرفته شدند، امّا من به كسانى كه كفر ورزيدند مهلت دادم سپس آنان را (به قهر خود) گرفتم، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شناخت تاريخ پيامبران، عامل صبر و بردبارى در برخورد با مشكلات و تحمّل سختى ها و مصائب است. «استهزء برسل من قبلك» - كسى كه فرستادگان الهى را مسخره كند، كافر است. «فامليت للّذين كفروا» - مهلت دادن، سنّت حتمى و هميشگى الهى است. «فَاَمليت» (مؤمن از اين فرصت براى توبه وعمل صالح بهره بردارى مى كند، اما كافر بر گناهان خويش اصرار مى ورزد.) - به مهلت الهى مغرور نشويم، كه قهر او يكدفعه مى رسد. «ثُمّ اخذتهم» - اگر كسى را براى انجام كارى مأمور مى كنيد، خطرات و سختى هاى كار را به او گوشزد نماييد و به او روحيه دهيد. «لقد استهزء برسل من قبلك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَي لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ (29) كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند خوشا بحالشان و سرانجام نيكويى دارند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مردم چهار دسته اند: الف: مؤمن، كسانى كه هم ايمان دارند و هم اعمالشان صالح است. ب: كافر، كسانى كه ايمان ندارند و در ظاهر نيز اظهار ايمان نمى كنند. ج: فاسق، كسانى كه ايمان دارند، ولى اعمالشان صالح نيست. د: منافق، كسانى كه ايمان ندارند، ولى به ظاهر اظهار ايمان مى كنند. «طوبى » يا مصدر است مثل «بُشرى» و يا مؤنث «اطيب» به معناى بهترين است. در آيه مصداق خاصى براى (بهترين) بيان نشده تا شامل همه بهترين ها شود. و شايد رواياتى كه مى گويد: طوبى درختى است كه ريشه آن در خانه پيامبرصلى الله عليه وآله وعلى عليه السلام وشاخه هاى آن بر سر مؤمنان سايه افكنده،(163) مثال و تجسمى باشد از اينكه همه پاكى ها و خيرات در گرو اتصال به رهبران آسمانى است. وقتى كوته فكران به پيامبرصلى الله عليه وآله انتقاد كردند كه چرا اين همه فاطمه زهراعليها السلام را مى بوسى؟ حضرت فرمود: زمانى كه در شب معراج مرا به بهشت بردند، من از ميوه درخت طوبى خوردم و وجود فاطمه از آن نشأت گرفت و پديد آمد ومن هرگاه مشتاق بوى بهشت مى شوم دخترم فاطمه را بو مى كنم.(164) كاميابى افراد بى ايمان و بدور از عمل صالح، عمق و تداوم ندارد. چنانكه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «لاخير فى لذّة من بعدها النّار»(165) در لذّتى كه بعد از آن آتش باشد، خيرى نيست. --------------------------------------------------------- 163) بحار، ج 8، ص 117 و 120. 164) بحار، ج 8، ص 188. 165) بحار، ج 41، ص 104. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - زندگى شيرين دنيوى و عاقبت نيكوى اخروى در سايه ايمان و عمل صالح است. «الذين آمنوا... طوبى لهم و حسن ماب» - كاميابى هاى دنيوى در صورتى ارزش دارد كه همراه عاقبت اخروى باشد نه آنكه مانع آن گردد. «طوبى لهم و حسن ماب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم كَذَلِكَ أَرْسَلْنَاكَ فِي أُمَّةٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهَا أُمَمٌ لِّتَتْلُوَ عَلَيْهِمُ الَّذِيَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَهُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمَـنِ قُلْ هُوَ رَبِّي لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ (30) اين چنين ما تو را در بيان اُمتى كه پيش از آن اُمت هاى ديگرى (آمده و) رفته اند، به رسالت فرستاديم، تا آنچه را به سوى تو وحى كرده ايم بر آنان تلاوت كنى. در حالى كه آنان به خداى رحمن كفر مى ورزند، بگو: او پروردگار من است، معبودى جز او نيست تنها بر او توكل كرده ام و بازگشت من تنها به سوى اوست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اگر چه بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در ميان اُمت عرب بوده است، ولى به صراحت آيات ديگر، او پيامبر تمام اُمت هاست. «وما ارسلناك الا كافة للناس»(166) ----------------------------------------------------- 166) سبأ، 28. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بعثت انبيا، سنت الهى وبر اساس لطف و رحمت اوست. «كذلك...بالرحمن» - توجه به تاريخ هر قوم، براى تبليغ وتربيتشان لازم است. «قد خلت من قبلها» - وظيفه پيامبران تلاوت وحى الهى بر مردم است. «لتتلوَا» - در برابر كفّار مقاومت واز عقيده خود دفاع كنيد. «يكفرون بالرحمن، قل هو ربّى» - توكل بر خدا، عامل مقاومت در برابر كفار است. «قل هو ربى عليه توكلّت» - دلايل ايمان ما به خداوند؛ ربوبيّت او «ربّى»، يگانگى او «لااله الاهو»، پناهگاهى او «عليه توكلت»، و بازگشت ما بسوى او «اليه متاب»، مى باشد. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَي بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِيعاً أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَن لَّوْ يَشَاءُ اللّهُ لَهَدَي النَّاسَ جَمِيعاً وَلاَ يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُواْ تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِّن دَارِهِمْ حَتَّي يَأْتِيَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ (31) واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين به آن قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمى آورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشده اند (و نمى دانند) كه اگر خدا مى خواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه مى آورد. و پيوسته به كسانى كه كفر ورزيدند به سزاى كارهايى كه كرده اند مصيبت كوبنده اى مى رسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو مى آيد (تا هر لحظه زندگى همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهى فرا رسد البته خداوند وعده اى كه داده خلاف نمى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه اوج عناد و لجاجت كفّار را بيان مى كند. نظير آيه 111 سوره انعام كه مى فرمايد: اگر ما فرشتگان را بر خود آنها نازل كنيم و مردگان با آنها سخن بگويند و همه چيز روبروى آنان محشور شود باز هم ايمان نخواهند آورد. قرآن كتابى است كه محكمتر از كوهها را تكان داد و بالاتر از مرده هاى جسمانى را زنده كرد. عقول و دلهاى مرده و سنگِ مردم جاهل عرب را حيات داد. و اگر كتابى باشد كه بتواند كوهها را تكان دهد و مردگان را زنده گرداند، آن همين قرآن است. «او من كان ميتاً فاحييناه...»(167) از فرمايش امام كاظم عليه السلام استفاده مى شود كه در قرآن، علوم ورموزى است كه مى توان به واسطه آنها در طبيعت تصرف كرد.(168) «سُيّرت به، قُطّعت به، كُلّم به» -------------------------------------------------------- 167) تفسير صافى. 168) تفسير كنزالدقائق. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لو يشاءاللَّه لهدى الناس جميعاً» - عناد ولجاجت، درد بى درمان جوامع بشرى است. (اگر كسى طالب و جوياى حقّ باشد، يك معجزه هم براى ايمان آوردن كافى است) «قرآناً سُيّرت به، قطّعت به، كلّم به» - در جهان بينى الهى همه كاره خداست. «بل للَّه الامر جميعاً» - معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوس هاى افراد لجوج. «بل للَّه الامر جميعاً» - اراده خداوند بر هدايت اختيارى انسان هاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لو يشاء اللَّه لهدى الناس جميعاً» چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لا اكراه فى الدين»(169) - كفّار بايد منتظر ضربه هايى از جانب خداوند بر كشور و مرزهاى خود باشند. «لايزال الّذين كفروا تصيبهم بما صنعوا قارعه» - قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. «تصيبهم ... قارعه» - همه جا موعظه و استدلال كافى و كارساز نيست، گاهى قهر و غضب لازم است. «تصيبهم ... قارعه» - علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بما صنعوا قارعه» - هشدارهاى الهى گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تحلّ قريباً من دارهم» - از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «او تحّل قريباً من دارهم» - هيچگاه در وعده ها و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «لا يخلف الميعاد» -------------------------------------------------------- 169) بقره، 256. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
او از قرآن کریم در سازمان ملل متحد دفاع کرد ، خدایا به سلامت دارش 🤲
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم یا بنیّ اذهبوا و تحسسوا من یوسف و أخیه و لاتیأسوا من رَوح الله إنه لایَیئَسُ من رَوح الله الا القوم الکافرون ای فرزندانم بروید و دنبال یوسف و برادرش بگردید و از خداوند ناامید نشوید. از خداوند ناامید نمی‌شوند مگر کافران.
مؤمن در هر حال در خیر است! امام صادق عليه‌السّلام فرمودند: از مؤمن در شگفتم؛ خداوند براى او سرنوشتى مقدّر نكند مگر آنكه خير او باشد. اگر بى‌نيازش كند، برايش خير است و اگر گرفتارش كند نيز برايش خير است. اگر ما بين مشرق و مغرب را به مِلكش در آورد، خيرش باشد و اگر با قيچى‌ها تكه‌تكه‌اش كنند، برايش خير باشد. براى مؤمن در تمام احكام خدا خير است. عَجِبْتُ لِلْمُؤْمِنِ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يَقْضِي لَهُ بِقَضَاءٍ إِلاَّ كَانَ خَيْرا لَهُ إِنْ أَغْنَاهُ كَانَ خَيْرا لَهُ وَ إِنِ اِبْتَلاَهُ كَانَ خَيْرا لَهُ وَ إِنْ مَلَّكَهُ مَا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ كَانَ خَيْرا لَهُ وَ إِنْ قُرِّضَ بالمقارض بِالْمَقَارِيضِ كَانَ خَيْرا لَهُ وَ فِي قَضَاءِ اَللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ كُلُّ خَيْرٍ | مشکاة الأنوار في غرر الأخبار: ج ۱، ص ۶۴۳ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 شهادت رئیس جمهور محترم و مغتنم آیت الله سید ابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم و دکتر امیرعبداللهیان و همراهانشان را تسلیت عرض می نماییم. 😭 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 هدیه به روحشان، ۱۴ صلوات 💐
برنامه سخنرانی ریاست محترم جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل - 29 شهریور 1402 را در تلوبیون ببینید http://www.telewebion.ir/episode/0x8b0bf54
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ (32) و همانا پيامبرانى پيش از تو (نيز) به استهزاء گرفته شدند، امّا من به كسانى كه كفر ورزيدند مهلت دادم سپس آنان را (به قهر خود) گرفتم، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شناخت تاريخ پيامبران، عامل صبر و بردبارى در برخورد با مشكلات و تحمّل سختى ها و مصائب است. «استهزء برسل من قبلك» - كسى كه فرستادگان الهى را مسخره كند، كافر است. «فامليت للّذين كفروا» - مهلت دادن، سنّت حتمى و هميشگى الهى است. «فَاَمليت» (مؤمن از اين فرصت براى توبه وعمل صالح بهره بردارى مى كند، اما كافر بر گناهان خويش اصرار مى ورزد.) - به مهلت الهى مغرور نشويم، كه قهر او يكدفعه مى رسد. «ثُمّ اخذتهم» - اگر كسى را براى انجام كارى مأمور مى كنيد، خطرات و سختى هاى كار را به او گوشزد نماييد و به او روحيه دهيد. «لقد استهزء برسل من قبلك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَفَمَنْ هُوَ قَآئِمٌ عَلَي كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَجَعَلُواْ لِلّهِ شُرَكَاء قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي الأَرْضِ أَم بِظَاهِرٍ مِّنَ الْقَوْلِ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ مَكْرُهُمْ وَصُدُّواْ عَنِ السَّبِيلِ وَمَن يُضْلِلِ اللّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (33) پس آيا آن (خدايى) كه بر هر كس و عملكرد او حاكم و ناظر است، (با بُت هاى ساختگى يكى است؟) و(لى) آنان براى خدا شريكانى قرار داده اند. بگو: آنها را نام ببريد (چه هستند و چه توانى دارند؟) آيا خدا را از شريكانى در زمين خبر مى دهيد كه او نمى شناسد؟ يا سخنى توخالى (مى گوييد)، بلكه براى كسانى كه كفر ورزيدند، مكرشان آراسته جلوه داده شده است واز راه (حق) باز داشته شده اند وهر كه را خدا گمراه كند، پس براى او هيچ هدايت كننده اى نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: قائم بودن خدا، به معناى تدبير تمام امور و كفايت، حفاظت، نظارت، و ثبت و ضبط آنهاست. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند با طرح سؤال، عقل و فطرت انسان را به قضاوت مى طلبد. زيرا عقل و فطرت با شرك سازگار نيست. «أفمن... ام تنبئونه» - كسى كه از خداى عليم و واحد و قيّوم جدا شود، به ورطه شرك و چند خدايى گرفتار مى آيد. «شركاء» - بت پرستى و شرك به قدرى سبك سرى و بى منطق است كه حتى نمى توان نام و اوصاف معبودان آنان را بيان كرد. «قل سمّوهم» - شايد مشركان نيز از عمق جان بت ها را قبول ندارند. «ام بظاهر من القول» - شرك نيز نوعى كفر است. «جعلوا اللَّه شركاء... زيّن للذين كفروا» - كسى كه مسائل انحرافى برايش جلوه كرد، از راه حق و مسير هدايت باز مى ماند. «زُيّن... صدّوا» - به نقشه ها و تدبيرهاى خود مغرور نشويد. «زيّن... مكرهم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#⃣تلاوت قدیمی از استاد عبدالمنعم طوخی تلاوت سوره مبارکة محل تلاوت 🌼🌼🔴🔴🌼🌼☘️☘️ گنجینه تلاوت های ماورایی💯 @telavat_bartar
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لَّهُمْ عَذَابٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الآخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُم مِّنَ اللّهِ مِن وَاقٍ (34) براى آنان در زندگى دنيا عذابى است و قطعاً عذاب آخرت سخت تر است و در برابر (قهر) خداوند هيچ محافظى برايشان نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: عذاب آخرت سخت تر است، زيرا: الف: در قيامت اسباب و وسايل قطع مى گردد. «تقطّعت بهم الاسباب»(170) ب: نسب و فاميلى، ديگر كارآيى ندارد. «فلاانساب بينهم يومئذ»(171) ج: فديه قبول نمى شود. «يودّ المجرم لويفتدى... ببنيه وصاحبته و اخيه...و من فى الارض جميعا كلاّ»(172) حاضر است بستگان و حتّى تمام جهان را فدا كند. د: عذرخواهى مفيد نيست. «يوم لاينفع الظالمين معذرتهم»(173) ه: دوستان يكديگر را رها مى كنند. «لايسئل حميم حميما»(174) و: دوام دارد و هميشگى است. «خالدين فيها»(175) ز: تخفيفى در كار نيست. «لايخفّف»(176) ح: هم روحى و هم جسمى است.«ذق انّك انت العزيز الكريم»(177) ------------------------------------------------------------ 170) بقره، 166. 171) مؤمنون، 101. 172) معارج، 11 تا 16. 173) غافر، 52. 174) معارج، 10. 175) بقره، 162. 176) بقره، 162. 177) دخان، 49. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - كسى كه براى خدا شريك قرار دهد، در دنيا نيز عذاب مى شود. «لهم عذاب فى... الدنيا» - شفاعت، شامل حال مشركان نمى شود. «ما لهم من اللَّه من واقٍ» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَآئِمٌ وِظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَي الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّعُقْبَي الْكَافِرِينَ النَّارُ (35) مثال بهشتى كه به پرهيزكاران وعده داده شده (چنين است كه) نهرها از زير آن جارى است. ميوه ها و سايه اش دائمى است اين است. عاقبت كسانى كه تقوى پيشه كردند و سرانجام كافران آتش است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: از جمله شيوه هاى تعليم و تربيت در قرآن، مقايسه و سنجش ميان افراد، حالات و سرانجامِ حقّ و باطل است. از اين جهت چون در آيه ى قبل، آينده مشركان بيان شده بود، لذا در اين آيه به عاقبت افراد با تقوا اشاره مى فرمايد تا انسان ها با مقايسه ى اين دو سرنوشت، با درك و آگاهى بيشتر و بهترى بتوانند راه خود را انتخاب نمايند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آنچه را كه مى توان از بهشت درك كرد، شبيه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت براى وجود محدودى مانند ما، به درستى قابل درك نيست. - نعمت هاى بهشتى، موسمى، موضعى و فاسد شدنى نيست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم» - بهشت، بهاى تقواست و بى جهت به كسى داده نمى شود. پاداش پرهيز موقت دنيوى، كاميابى دائم اخروى است. «الجنة التى وعد المتقون...اكلها دائم» - به ظاهر افراد نگاه نكنيد زيرا كه پايان كار مهم است. «عقبى الذين اتقوا» - مؤمن بايد باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الكافرين» آمده است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَفْرَحُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمِنَ الأَحْزَابِ مَن يُنكِرُ بَعْضَهُ قُلْ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللّهَ وَلا أُشْرِكَ بِهِ إِلَيْهِ أَدْعُو وَإِلَيْهِ مَآبِ (36) و كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داديم، به آنچه به سوى تو نازل شده دلشاد مى شوند. و بعضى از گروه ها كسانى هستند كه بخشى از آن (قرآن) را انكار مى كنند. بگو: همانا من مأمورم كه خدا را بپرستم و به او شرك نورزم. تنها به سوى او دعوت مى كنم و بازگشت من به سوى اوست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه همچون آيات ديگر(178) از افراد سالم، خوش قلب و پذيراى حقِ اهل كتاب ستايش كرده و مى فرمايد: اهل كتاب واقعى، روحيّه ى حق گرا دارند، از تعصبات نابجا پرهيز مى كنند وچون با اسلام و آيات الهى برخورد كنند، شادمان شده و ايمان مى آورند. --------------------------------------------------- 178) ازقبيل: قصص 52، بقره 120 و اعراف 159. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - گرچه پذيرفتن آيات مهم است، ولى پذيرش شادمانه مهمتر است. «يفرحون» - ايمان به تمام دستورات الهى لازم است، نه بخشى از آن. «بما انزل» - حزب گرايى كوركورانه، يك آفت وخطر در برابر حق گرايى است. «من الاحزاب من ينكر» - بايد در برابر انكار حق، قاطعيت نشان داد. «من ينكر... قُل» - دليل بندگى خالصانه، آن است كه سرنوشت و آينده ما به دست اوست. «اعبداللَّه... اليه مآب» - توحيد، نبوت، معاد اصول مشترك همه اديان آسمانى است؛ توحيد، «اعبداللَّه ولا اشرك به» نبوت، «اليه ادعوا» معاد، «اليه مآب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْماً عَرَبِيّاً وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ (37) و بدين سان ما آن (قرآن) را به صورت فرمانى روشن (به زبان عربى) نازل كرديم و بدون شك اگر بعد از دانشى كه به تو رسيده است از هوسهاى آنان پيروى كنى، در برابر (قهر) خدا براى تو هيچ ياور و محافظى نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: كلمه «حكم» در آيه به يكى از سه معناست: حاكم و فاصل ميان حق و باطل، احكام الهى، حكمت. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بعثت انبيا و نزول كتب آسمانى، سنت حكيمانه الهى است. «و كذلك» - پيام وحى بايد به زبان مردم باشد. «حكماً عربياً» - دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربيّاً» - پست تر از هواپرستى وهوسرانى، تأمين هوسهاى ديگران است. «اهوائهم» - علم به تنهايى سعادت آفرين نيست، چه بسا كه انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءك من العلم» - انسان هاى آگاه، مسئوليت بيشترى دارند. «جاءك من العلم» - علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءك من العلم» - خداوند با هيچكس خويشاوندى ندارد، حتى اگر انبيا هم كج بروند، مورد تنبيه الهى واقع مى شوند. «مالك من اللَّه» - جلب رضايت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لك من اللَّه» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا جهنم رفتن مشکله، به این آسونی نیست❗️ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 شادی روح استاد آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا ، صلوات 💐 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 هر روز پنج دقیقه با قرآن https://eitaa.com/tafsir_qoraan
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجاً وَذُرِّيَّةً وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ (38) والبته ما قبل از تو (نيز) پيامبرانى فرستاده ايم و براى آنان همسران و فرزندانى قرار داديم و هيچ پيامبرى را نسزد كه معجزه اى بياورد، مگر با اذن الهى. براى هر زمان و دوره اى كتاب (و قانون) است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: امام صادق عليه السلام فرمودند: ما فرزندان حضرت محمّدصلى الله عليه وآله هستيم و مادرمان فاطمه عليها السلام است و خداوند به هيچ يك از پيامبران چيزى را نداده مگر آنكه آن را به حضرت محمّدصلى الله عليه وآله نيز داده است. سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند:(179) «ولقد ارسلنا رسلا...» -------------------------------------------------------- 179) بحار، ج 24، ص 265. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بعثت انبيا، يكى از سنّت هاى الهى است. «ارسلنا رسلاً» - انبيا نيز مثل ساير مردم زندگى مى كرده و داراى همسر و فرزند بوده اند. «ازواجاً و ذريّة» - معجزه ى پيامبران بر اساس خواست آنها يا درخواست و هوس مردم نيست، بلكه با اذن و اراده ى الهى است. «الاّ باذنه» - زمان، در نزول قانون الهى نقش دارد. «لكلّ اجل كتاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ (39) خداوند هر چه را بخواهد محو يا اثبات مى كند و اُم الكتاب تنها نزد اوست 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بحثى پيرامون مقدّرات الهى مطابق آنچه از آيات و روايات به دست مى آيد مقدرات الهى بر دو نوع است: . امورى كه مصلحت دائمى دارد و لذا قانونش هم دائمى است. مثل آياتِ؛«ما يبدّل القول لدىّ»(180) در كلام ما تبدّل راه ندارد. «كلّ شى ءٍ عنده بمقدار»(181) هر چيزى در نزد پروردگار داراى حساب و كتاب دقيقى است. اينگونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است «فى لوح محفوظ»(182) و فقط مقربان الهى با اذن خداوند مى توانند بر آن آگاه شوند. «كتاب مرقوم يشهده المقرّبون»(183) . امورى كه غيرحتمى و مصالح آنها تابع اعمال و رفتار مردم است، مثل توبه كردن مردم از گناه كه مصلحت عفو را درپى دارد، و يا دادن صدقه كه مصلحت دفع بلا را به همراه مى آورد و يا ظلم و ستم كه به خاطر مفسده اش قهر الهى را به دنبال دارد، يعنى خداوند متعال در اداره ى نظام آفرينش دست بسته نيست و با حكمت و علم بى نهايتى كه دارد، مى تواند با تغيير شرايط، تغييراتى در آفرينش و قوانين آن بدهد. بديهى است كه اين تغييرات، نشانه ى جهل خداوند متعال و يا تجديد نظر و پشيمانى او نيست، بلكه اين تغييرات بر اساس حكمت و تغيير شرايط و يا پايان دوره ى آن امر است. قرآن مجيد در اين زمينه نمونه هاى زيادى دارد كه به چند نمونه اشاره مى كنيم: الف: «اُدعونى استجب لكم»(184) دعا كنيد تا من براى شما مستجاب كنم. انسان با تضرع ودعا مى تواند مصالح خود را بدست آورد و سرنوشت خود را تغيير دهد. ب: «لعلّ اللَّه يحدث بعد ذلك امرا»(185) قانون الهى در همه جا ثابت نيست ، شايد خداوند با پديد آمدن شرايط لازم، برنامه جديدى را بوجود آورد. ج: «كلّ يوم هو فى شأن»(186) خداوند، هر روز در شأن مخصوص همان روز است. د: «فلّما زاغوا، ازاغ اللَّه»(187) چون راه انحرافى را انتخاب كردند، خدا هم منحرفشان ساخت. ه: «و لو انّ اهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات»(188) با ايمان و تقوا، مسير قهر الهى به لطف و بركت تغيير مى يابد. و: «ان اللَّه لايغيّر مابقوم حتّى يغيّروا ما بانفسهم»(189) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد، مگر آنكه آنها خودشان را تغيير دهند. ز: «الاّ مَن تاب و آمن و عمل عملا صالحاً فاولئك يبدّل اللَّه سيئاتهم حسنات»(190) كسانى كه توبه كنند، ايمان آورند و عمل نيكو انجام دهند، خداوند بدى هاى آنان را به خوبى و حسنه تبديل مى كند. ح: «ان عُدتم عُدنا»(191) اگر شما برگرديد، ما هم برمى گرديم. سؤال: اگر علم خدا عين ذات اوست و قابل تغيير نيست، پس هر چه در علم او گذشته بايد به مرحله عمل برسد وگرنه جهل خواهد بود. پاسخ: علم خدا بر اساس نظام علل واسباب است، بدين صورت كه او علم دارد كه اگر از اين وسيله استفاده شود، اين نتيجه و اگر از وسيله اى ديگر بهره بردارى شود، سرانجام ديگرى را درپى خواهد داشت و علم او جداى از علم بر اسباب و علل نيست. بداء چيست؟ يكى از ايراداتى كه اهل سنّت بر شيعه وارد مى كنند اين است كه مى گويند: شيعه براى خداوند «بداء» قائل مى شوند و به گمان آنها «بداء» يعنى تغيير در علم الهى و كشف خلاف براى خداوند، در حالى كه منظور شيعه از بداء ظاهر شدن چيزى است كه ما انسان ها خلاف آن را گمان مى كرديم. «بداء» در آفرينش، نظير نسخ در قانون است، مثل آنكه از ظاهر قانون و يا حكمى تصوّر كنيم كه دائمى است، ولى بعد مدّتى ببينيم كه عوض شده است؛ البتّه اين به معناى پشيمانى و يا جهل قانونگذار نيست، بلكه شرايط باعث بوجود آمدن اين تغيير در قانون شده است، درست مانند نسخه اى كه پزشك با توجّه به شرايط فعلى بيمار آن را مى نويسد، امّا به محض تغيير حال او، نسخه جديدى تجويز مى كند، لذا همان گونه كه نسخ در آيات را كه در واقع يك نوع بداء است، همه فرق اسلامى از شيعه و سنى قبول كرده اند، مى بايست «بداء» را با همين معنا و بيانى كه آمد پذيرا باشند. پس بداء به معناى جهل ماست نه جهل خداوند. نمونه هاى از بداء . ما گمان مى كرديم خداوند كه به حضرت ابراهيم عليه السلام فرمان ذبح فرزندش را داده است، مى خواسته اسماعيل عليه السلام كشته و خونش بر زمين ريخته شود، امّا بعداً ظاهر شد كه اراده ى الهى از اين امر، آزمايش پدر بوده است نه كشته شدن پسر. . ما از وعده خداوند با حضرت موسى عليه السلام تصوّر مى كرديم كه دوره ى مناجات سى شب است، «و واعدنا موسى ثلاثين ليلة»(192) امّا بعداً ظاهر شد كه از اول برنامه چهل شب بوده است، ولى خداوند به جهت آزمايش، آن را در دو مرحله اعلام فرموده است، ابتدا سى شب و سپس ده شب.
. ما فكر مى كرديم كه قبله ى مسلمانان براى هميشه بيت المقدس است، ولى آيات تغيير قبله براى ما ظاهر كرد كه قبله ى دائمى، كعبه بوده است. . وقتى نشانه هاى قهر خدا پديد آمد، حتّى حضرت يونس عليه السلام هم مطمئن شد كه عذاب الهى نازل و قوم كافرش نابود خواهند شد، لذا از ميان مردم بيرون رفت، امّا مردم ايمان آوردند و قهر الهى برطرف گرديد. «الاّ قوم يونس لمّا آمنوا كشفنا عنهم»(193) به هر صورت معناى بداء جهل خداوند و عوض شدن علم او نيست، زيرا خداوند از ابتدا مى دانست كه خون اسماعيل ريخته نخواهد شد، مدّت مناجات موسى چهل شب است، قبله دائمى مسلمانان، كعبه خواهد بود و قوم يونس اهل نجات هستند، ولى ظاهر دستورات و حوادث به نحوى بود كه انسان تصوّر ديگرى داشت. پس تغييرى در علم خداوند پيدا نشده و اين ما هستيم كه داراى ديد تازه اى شده ايم. بداء به اين معنا داراى اثرات تربيتى بسيارى است، از جمله اينكه انسان تا آخرين لحظه ى عمر، به تغيير شرايط اميدوار مى ماند، روحيّه ى توكّل در او زنده مى گردد، اسير ظواهر نمى شود، ايمان انسان به غيب و قدرت خداوند متعال بيشتر مى شود. با توبه، صدقه، مناجات و دعا تلاش مى كند تا مسير حوادث و قهر الهى را تغيير دهد. امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند از همه انبيا همراه با توحيد، ايمان به بداء را نيز پيمان گرفته است. در حديث ديگر مى خوانيم: هر كس گمان كند براى خداوند مسئله جديدى روشن شده كه قبلاً آن را نمى دانسته، از او تبرّى بجوييد.(194) ----- 180) ق، 29. 181) بقره، 162. 182) بقره، 162. 183) مطفّفين، 20 - 21. 184) غافر، 60. 185) طلاق، 1. 186) الرحمن، 29. 187) صفّ، 5. 188) اعراف، 69. 189) رعد، 11. 190) فرقان، 70. 191) اسراء، 8. 192) اعراف، 142. 193) يونس، 98. 194) تفسير نمونه. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دست خدا براى تغيير در نظام تكوين يا تشريع باز است. «يمحوا اللَّه مايشاء» - خداوند، آفرينش را به حال خود رها نكرده است. «يمحوا اللَّه مايشاء ويثبت» - محو يا اثبات قوانين حاكم بر جهان هستى، به دست خداست. «يمحوا اللَّه...» - محو و اثبات الهى بر اساس، حكمت و علم است. «و عنده ام الكتاب» - جهان آفرينش دفترى دارد كه تمام حوادث در آن ثبت است. «الكتاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V