eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
75 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ (32) و همانا پيامبرانى پيش از تو (نيز) به استهزاء گرفته شدند، امّا من به كسانى كه كفر ورزيدند مهلت دادم سپس آنان را (به قهر خود) گرفتم، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شناخت تاريخ پيامبران، عامل صبر و بردبارى در برخورد با مشكلات و تحمّل سختى ها و مصائب است. «استهزء برسل من قبلك» - كسى كه فرستادگان الهى را مسخره كند، كافر است. «فامليت للّذين كفروا» - مهلت دادن، سنّت حتمى و هميشگى الهى است. «فَاَمليت» (مؤمن از اين فرصت براى توبه وعمل صالح بهره بردارى مى كند، اما كافر بر گناهان خويش اصرار مى ورزد.) - به مهلت الهى مغرور نشويم، كه قهر او يكدفعه مى رسد. «ثُمّ اخذتهم» - اگر كسى را براى انجام كارى مأمور مى كنيد، خطرات و سختى هاى كار را به او گوشزد نماييد و به او روحيه دهيد. «لقد استهزء برسل من قبلك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَفَمَنْ هُوَ قَآئِمٌ عَلَي كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَجَعَلُواْ لِلّهِ شُرَكَاء قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي الأَرْضِ أَم بِظَاهِرٍ مِّنَ الْقَوْلِ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ مَكْرُهُمْ وَصُدُّواْ عَنِ السَّبِيلِ وَمَن يُضْلِلِ اللّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (33) پس آيا آن (خدايى) كه بر هر كس و عملكرد او حاكم و ناظر است، (با بُت هاى ساختگى يكى است؟) و(لى) آنان براى خدا شريكانى قرار داده اند. بگو: آنها را نام ببريد (چه هستند و چه توانى دارند؟) آيا خدا را از شريكانى در زمين خبر مى دهيد كه او نمى شناسد؟ يا سخنى توخالى (مى گوييد)، بلكه براى كسانى كه كفر ورزيدند، مكرشان آراسته جلوه داده شده است واز راه (حق) باز داشته شده اند وهر كه را خدا گمراه كند، پس براى او هيچ هدايت كننده اى نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: قائم بودن خدا، به معناى تدبير تمام امور و كفايت، حفاظت، نظارت، و ثبت و ضبط آنهاست. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند با طرح سؤال، عقل و فطرت انسان را به قضاوت مى طلبد. زيرا عقل و فطرت با شرك سازگار نيست. «أفمن... ام تنبئونه» - كسى كه از خداى عليم و واحد و قيّوم جدا شود، به ورطه شرك و چند خدايى گرفتار مى آيد. «شركاء» - بت پرستى و شرك به قدرى سبك سرى و بى منطق است كه حتى نمى توان نام و اوصاف معبودان آنان را بيان كرد. «قل سمّوهم» - شايد مشركان نيز از عمق جان بت ها را قبول ندارند. «ام بظاهر من القول» - شرك نيز نوعى كفر است. «جعلوا اللَّه شركاء... زيّن للذين كفروا» - كسى كه مسائل انحرافى برايش جلوه كرد، از راه حق و مسير هدايت باز مى ماند. «زُيّن... صدّوا» - به نقشه ها و تدبيرهاى خود مغرور نشويد. «زيّن... مكرهم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#⃣تلاوت قدیمی از استاد عبدالمنعم طوخی تلاوت سوره مبارکة محل تلاوت 🌼🌼🔴🔴🌼🌼☘️☘️ گنجینه تلاوت های ماورایی💯 @telavat_bartar
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لَّهُمْ عَذَابٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الآخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُم مِّنَ اللّهِ مِن وَاقٍ (34) براى آنان در زندگى دنيا عذابى است و قطعاً عذاب آخرت سخت تر است و در برابر (قهر) خداوند هيچ محافظى برايشان نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: عذاب آخرت سخت تر است، زيرا: الف: در قيامت اسباب و وسايل قطع مى گردد. «تقطّعت بهم الاسباب»(170) ب: نسب و فاميلى، ديگر كارآيى ندارد. «فلاانساب بينهم يومئذ»(171) ج: فديه قبول نمى شود. «يودّ المجرم لويفتدى... ببنيه وصاحبته و اخيه...و من فى الارض جميعا كلاّ»(172) حاضر است بستگان و حتّى تمام جهان را فدا كند. د: عذرخواهى مفيد نيست. «يوم لاينفع الظالمين معذرتهم»(173) ه: دوستان يكديگر را رها مى كنند. «لايسئل حميم حميما»(174) و: دوام دارد و هميشگى است. «خالدين فيها»(175) ز: تخفيفى در كار نيست. «لايخفّف»(176) ح: هم روحى و هم جسمى است.«ذق انّك انت العزيز الكريم»(177) ------------------------------------------------------------ 170) بقره، 166. 171) مؤمنون، 101. 172) معارج، 11 تا 16. 173) غافر، 52. 174) معارج، 10. 175) بقره، 162. 176) بقره، 162. 177) دخان، 49. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - كسى كه براى خدا شريك قرار دهد، در دنيا نيز عذاب مى شود. «لهم عذاب فى... الدنيا» - شفاعت، شامل حال مشركان نمى شود. «ما لهم من اللَّه من واقٍ» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَآئِمٌ وِظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَي الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّعُقْبَي الْكَافِرِينَ النَّارُ (35) مثال بهشتى كه به پرهيزكاران وعده داده شده (چنين است كه) نهرها از زير آن جارى است. ميوه ها و سايه اش دائمى است اين است. عاقبت كسانى كه تقوى پيشه كردند و سرانجام كافران آتش است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: از جمله شيوه هاى تعليم و تربيت در قرآن، مقايسه و سنجش ميان افراد، حالات و سرانجامِ حقّ و باطل است. از اين جهت چون در آيه ى قبل، آينده مشركان بيان شده بود، لذا در اين آيه به عاقبت افراد با تقوا اشاره مى فرمايد تا انسان ها با مقايسه ى اين دو سرنوشت، با درك و آگاهى بيشتر و بهترى بتوانند راه خود را انتخاب نمايند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آنچه را كه مى توان از بهشت درك كرد، شبيه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت براى وجود محدودى مانند ما، به درستى قابل درك نيست. - نعمت هاى بهشتى، موسمى، موضعى و فاسد شدنى نيست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم» - بهشت، بهاى تقواست و بى جهت به كسى داده نمى شود. پاداش پرهيز موقت دنيوى، كاميابى دائم اخروى است. «الجنة التى وعد المتقون...اكلها دائم» - به ظاهر افراد نگاه نكنيد زيرا كه پايان كار مهم است. «عقبى الذين اتقوا» - مؤمن بايد باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الكافرين» آمده است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَفْرَحُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمِنَ الأَحْزَابِ مَن يُنكِرُ بَعْضَهُ قُلْ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللّهَ وَلا أُشْرِكَ بِهِ إِلَيْهِ أَدْعُو وَإِلَيْهِ مَآبِ (36) و كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داديم، به آنچه به سوى تو نازل شده دلشاد مى شوند. و بعضى از گروه ها كسانى هستند كه بخشى از آن (قرآن) را انكار مى كنند. بگو: همانا من مأمورم كه خدا را بپرستم و به او شرك نورزم. تنها به سوى او دعوت مى كنم و بازگشت من به سوى اوست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه همچون آيات ديگر(178) از افراد سالم، خوش قلب و پذيراى حقِ اهل كتاب ستايش كرده و مى فرمايد: اهل كتاب واقعى، روحيّه ى حق گرا دارند، از تعصبات نابجا پرهيز مى كنند وچون با اسلام و آيات الهى برخورد كنند، شادمان شده و ايمان مى آورند. --------------------------------------------------- 178) ازقبيل: قصص 52، بقره 120 و اعراف 159. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - گرچه پذيرفتن آيات مهم است، ولى پذيرش شادمانه مهمتر است. «يفرحون» - ايمان به تمام دستورات الهى لازم است، نه بخشى از آن. «بما انزل» - حزب گرايى كوركورانه، يك آفت وخطر در برابر حق گرايى است. «من الاحزاب من ينكر» - بايد در برابر انكار حق، قاطعيت نشان داد. «من ينكر... قُل» - دليل بندگى خالصانه، آن است كه سرنوشت و آينده ما به دست اوست. «اعبداللَّه... اليه مآب» - توحيد، نبوت، معاد اصول مشترك همه اديان آسمانى است؛ توحيد، «اعبداللَّه ولا اشرك به» نبوت، «اليه ادعوا» معاد، «اليه مآب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْماً عَرَبِيّاً وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ (37) و بدين سان ما آن (قرآن) را به صورت فرمانى روشن (به زبان عربى) نازل كرديم و بدون شك اگر بعد از دانشى كه به تو رسيده است از هوسهاى آنان پيروى كنى، در برابر (قهر) خدا براى تو هيچ ياور و محافظى نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: كلمه «حكم» در آيه به يكى از سه معناست: حاكم و فاصل ميان حق و باطل، احكام الهى، حكمت. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بعثت انبيا و نزول كتب آسمانى، سنت حكيمانه الهى است. «و كذلك» - پيام وحى بايد به زبان مردم باشد. «حكماً عربياً» - دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربيّاً» - پست تر از هواپرستى وهوسرانى، تأمين هوسهاى ديگران است. «اهوائهم» - علم به تنهايى سعادت آفرين نيست، چه بسا كه انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءك من العلم» - انسان هاى آگاه، مسئوليت بيشترى دارند. «جاءك من العلم» - علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءك من العلم» - خداوند با هيچكس خويشاوندى ندارد، حتى اگر انبيا هم كج بروند، مورد تنبيه الهى واقع مى شوند. «مالك من اللَّه» - جلب رضايت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لك من اللَّه» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا جهنم رفتن مشکله، به این آسونی نیست❗️ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 شادی روح استاد آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا ، صلوات 💐 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 هر روز پنج دقیقه با قرآن https://eitaa.com/tafsir_qoraan
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجاً وَذُرِّيَّةً وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ (38) والبته ما قبل از تو (نيز) پيامبرانى فرستاده ايم و براى آنان همسران و فرزندانى قرار داديم و هيچ پيامبرى را نسزد كه معجزه اى بياورد، مگر با اذن الهى. براى هر زمان و دوره اى كتاب (و قانون) است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: امام صادق عليه السلام فرمودند: ما فرزندان حضرت محمّدصلى الله عليه وآله هستيم و مادرمان فاطمه عليها السلام است و خداوند به هيچ يك از پيامبران چيزى را نداده مگر آنكه آن را به حضرت محمّدصلى الله عليه وآله نيز داده است. سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند:(179) «ولقد ارسلنا رسلا...» -------------------------------------------------------- 179) بحار، ج 24، ص 265. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بعثت انبيا، يكى از سنّت هاى الهى است. «ارسلنا رسلاً» - انبيا نيز مثل ساير مردم زندگى مى كرده و داراى همسر و فرزند بوده اند. «ازواجاً و ذريّة» - معجزه ى پيامبران بر اساس خواست آنها يا درخواست و هوس مردم نيست، بلكه با اذن و اراده ى الهى است. «الاّ باذنه» - زمان، در نزول قانون الهى نقش دارد. «لكلّ اجل كتاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ (39) خداوند هر چه را بخواهد محو يا اثبات مى كند و اُم الكتاب تنها نزد اوست 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بحثى پيرامون مقدّرات الهى مطابق آنچه از آيات و روايات به دست مى آيد مقدرات الهى بر دو نوع است: . امورى كه مصلحت دائمى دارد و لذا قانونش هم دائمى است. مثل آياتِ؛«ما يبدّل القول لدىّ»(180) در كلام ما تبدّل راه ندارد. «كلّ شى ءٍ عنده بمقدار»(181) هر چيزى در نزد پروردگار داراى حساب و كتاب دقيقى است. اينگونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است «فى لوح محفوظ»(182) و فقط مقربان الهى با اذن خداوند مى توانند بر آن آگاه شوند. «كتاب مرقوم يشهده المقرّبون»(183) . امورى كه غيرحتمى و مصالح آنها تابع اعمال و رفتار مردم است، مثل توبه كردن مردم از گناه كه مصلحت عفو را درپى دارد، و يا دادن صدقه كه مصلحت دفع بلا را به همراه مى آورد و يا ظلم و ستم كه به خاطر مفسده اش قهر الهى را به دنبال دارد، يعنى خداوند متعال در اداره ى نظام آفرينش دست بسته نيست و با حكمت و علم بى نهايتى كه دارد، مى تواند با تغيير شرايط، تغييراتى در آفرينش و قوانين آن بدهد. بديهى است كه اين تغييرات، نشانه ى جهل خداوند متعال و يا تجديد نظر و پشيمانى او نيست، بلكه اين تغييرات بر اساس حكمت و تغيير شرايط و يا پايان دوره ى آن امر است. قرآن مجيد در اين زمينه نمونه هاى زيادى دارد كه به چند نمونه اشاره مى كنيم: الف: «اُدعونى استجب لكم»(184) دعا كنيد تا من براى شما مستجاب كنم. انسان با تضرع ودعا مى تواند مصالح خود را بدست آورد و سرنوشت خود را تغيير دهد. ب: «لعلّ اللَّه يحدث بعد ذلك امرا»(185) قانون الهى در همه جا ثابت نيست ، شايد خداوند با پديد آمدن شرايط لازم، برنامه جديدى را بوجود آورد. ج: «كلّ يوم هو فى شأن»(186) خداوند، هر روز در شأن مخصوص همان روز است. د: «فلّما زاغوا، ازاغ اللَّه»(187) چون راه انحرافى را انتخاب كردند، خدا هم منحرفشان ساخت. ه: «و لو انّ اهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات»(188) با ايمان و تقوا، مسير قهر الهى به لطف و بركت تغيير مى يابد. و: «ان اللَّه لايغيّر مابقوم حتّى يغيّروا ما بانفسهم»(189) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد، مگر آنكه آنها خودشان را تغيير دهند. ز: «الاّ مَن تاب و آمن و عمل عملا صالحاً فاولئك يبدّل اللَّه سيئاتهم حسنات»(190) كسانى كه توبه كنند، ايمان آورند و عمل نيكو انجام دهند، خداوند بدى هاى آنان را به خوبى و حسنه تبديل مى كند. ح: «ان عُدتم عُدنا»(191) اگر شما برگرديد، ما هم برمى گرديم. سؤال: اگر علم خدا عين ذات اوست و قابل تغيير نيست، پس هر چه در علم او گذشته بايد به مرحله عمل برسد وگرنه جهل خواهد بود. پاسخ: علم خدا بر اساس نظام علل واسباب است، بدين صورت كه او علم دارد كه اگر از اين وسيله استفاده شود، اين نتيجه و اگر از وسيله اى ديگر بهره بردارى شود، سرانجام ديگرى را درپى خواهد داشت و علم او جداى از علم بر اسباب و علل نيست. بداء چيست؟ يكى از ايراداتى كه اهل سنّت بر شيعه وارد مى كنند اين است كه مى گويند: شيعه براى خداوند «بداء» قائل مى شوند و به گمان آنها «بداء» يعنى تغيير در علم الهى و كشف خلاف براى خداوند، در حالى كه منظور شيعه از بداء ظاهر شدن چيزى است كه ما انسان ها خلاف آن را گمان مى كرديم. «بداء» در آفرينش، نظير نسخ در قانون است، مثل آنكه از ظاهر قانون و يا حكمى تصوّر كنيم كه دائمى است، ولى بعد مدّتى ببينيم كه عوض شده است؛ البتّه اين به معناى پشيمانى و يا جهل قانونگذار نيست، بلكه شرايط باعث بوجود آمدن اين تغيير در قانون شده است، درست مانند نسخه اى كه پزشك با توجّه به شرايط فعلى بيمار آن را مى نويسد، امّا به محض تغيير حال او، نسخه جديدى تجويز مى كند، لذا همان گونه كه نسخ در آيات را كه در واقع يك نوع بداء است، همه فرق اسلامى از شيعه و سنى قبول كرده اند، مى بايست «بداء» را با همين معنا و بيانى كه آمد پذيرا باشند. پس بداء به معناى جهل ماست نه جهل خداوند. نمونه هاى از بداء . ما گمان مى كرديم خداوند كه به حضرت ابراهيم عليه السلام فرمان ذبح فرزندش را داده است، مى خواسته اسماعيل عليه السلام كشته و خونش بر زمين ريخته شود، امّا بعداً ظاهر شد كه اراده ى الهى از اين امر، آزمايش پدر بوده است نه كشته شدن پسر. . ما از وعده خداوند با حضرت موسى عليه السلام تصوّر مى كرديم كه دوره ى مناجات سى شب است، «و واعدنا موسى ثلاثين ليلة»(192) امّا بعداً ظاهر شد كه از اول برنامه چهل شب بوده است، ولى خداوند به جهت آزمايش، آن را در دو مرحله اعلام فرموده است، ابتدا سى شب و سپس ده شب.
. ما فكر مى كرديم كه قبله ى مسلمانان براى هميشه بيت المقدس است، ولى آيات تغيير قبله براى ما ظاهر كرد كه قبله ى دائمى، كعبه بوده است. . وقتى نشانه هاى قهر خدا پديد آمد، حتّى حضرت يونس عليه السلام هم مطمئن شد كه عذاب الهى نازل و قوم كافرش نابود خواهند شد، لذا از ميان مردم بيرون رفت، امّا مردم ايمان آوردند و قهر الهى برطرف گرديد. «الاّ قوم يونس لمّا آمنوا كشفنا عنهم»(193) به هر صورت معناى بداء جهل خداوند و عوض شدن علم او نيست، زيرا خداوند از ابتدا مى دانست كه خون اسماعيل ريخته نخواهد شد، مدّت مناجات موسى چهل شب است، قبله دائمى مسلمانان، كعبه خواهد بود و قوم يونس اهل نجات هستند، ولى ظاهر دستورات و حوادث به نحوى بود كه انسان تصوّر ديگرى داشت. پس تغييرى در علم خداوند پيدا نشده و اين ما هستيم كه داراى ديد تازه اى شده ايم. بداء به اين معنا داراى اثرات تربيتى بسيارى است، از جمله اينكه انسان تا آخرين لحظه ى عمر، به تغيير شرايط اميدوار مى ماند، روحيّه ى توكّل در او زنده مى گردد، اسير ظواهر نمى شود، ايمان انسان به غيب و قدرت خداوند متعال بيشتر مى شود. با توبه، صدقه، مناجات و دعا تلاش مى كند تا مسير حوادث و قهر الهى را تغيير دهد. امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند از همه انبيا همراه با توحيد، ايمان به بداء را نيز پيمان گرفته است. در حديث ديگر مى خوانيم: هر كس گمان كند براى خداوند مسئله جديدى روشن شده كه قبلاً آن را نمى دانسته، از او تبرّى بجوييد.(194) ----- 180) ق، 29. 181) بقره، 162. 182) بقره، 162. 183) مطفّفين، 20 - 21. 184) غافر، 60. 185) طلاق، 1. 186) الرحمن، 29. 187) صفّ، 5. 188) اعراف، 69. 189) رعد، 11. 190) فرقان، 70. 191) اسراء، 8. 192) اعراف، 142. 193) يونس، 98. 194) تفسير نمونه. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دست خدا براى تغيير در نظام تكوين يا تشريع باز است. «يمحوا اللَّه مايشاء» - خداوند، آفرينش را به حال خود رها نكرده است. «يمحوا اللَّه مايشاء ويثبت» - محو يا اثبات قوانين حاكم بر جهان هستى، به دست خداست. «يمحوا اللَّه...» - محو و اثبات الهى بر اساس، حكمت و علم است. «و عنده ام الكتاب» - جهان آفرينش دفترى دارد كه تمام حوادث در آن ثبت است. «الكتاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِن مَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلاَغُ وَعَلَيْنَا الْحِسَابُ (40) (اى پيامبر در فكر ديدن نتيجه كار مباش زيرا) اگر بخشى از آنچه را به آنان وعده مى دهيم (در زمان حيات تو) به تو نشان دهيم يا تو را از دنيا ببريم، (بدان كه ما وعده هاى خود را محقق خواهيم كرد) پس وظيفه تو تنها تبليغ است و حساب تنها با ماست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آنچه از لطف خداوند بر مسلمانان و يا قهر الهى بر كفار مشاهده مى شود، تنها گوشه اى از تحقق وعده هاى الهى است. «بعض الذى نعدهم» - حتى مرگِ افرادى چون رسول گرامى اسلام مانع از تحقق وعده هاى الهى نيست و در زمان پيش بينى شده محقق خواهد شد. «نرينّك... او نتوفينّك» - گاهى آثار تبليغ بعد از رفتن مبلّغ پديدار مى شود، پس در انجام وظيفه منتظر نتيجه فورى نباشيم. زيرا كه تأخير نشانه ى تعطيل نيست. «...او نتوفينّك» - كيفرهاى الهى بدون حساب، بيجا و گزافه نيست. «علينا الحساب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَوَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّا نَأْتِي الأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا وَاللّهُ يَحْكُمُ لاَ مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (41) (حساب همه با ماست و ما به سرعت حساب همه را مى رسيم) مگر نديدى كه ما به سراغ زمين مى آييم و دائماً از اطراف آن (با گرفتن جان ساكنانش) مى كاهيم. خداوند حكم مى كند و هيچ تجديدنظر كننده اى براى حكم او نيست و او سريعاً به حساب همه مى رسد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در روايات متعدّد مى خوانيم كه مراد از كم شدن اطراف زمين، مرگ و فقدان علما و دانشمندان بزرگ است.(195) ------------------------------------------------------- 195) تفسير نورالثقلين. شبيه اين آيه در سوره انبياء، آيه 44 نيز آمده است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از تاريخ و عاقبت گذشتگان درس عبرت بگيريم و در وعده و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «اولم يروا» - پايان عمر حكومت ها و شخصيّت ها، با خواست الهى است. «نأتى... ننقصها» - حكومت و فرمان الهى شكست ناپذير است. «لامعقّب لحكمه» - تمام افراد و قدرت ها به تدريج از زمين برچيده مى شوند، ولى قدرت الهى ثابت و پابرجاست. «ننقصها... واللَّه يحكم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ وَسَيَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَي الدَّارِ (42) و البته كسانى كه پيش از آنان بودند مكرها كردند، ولى (سودى نكرد زيرا) همه تدبيرها و مكرها براى خداست، او مى داند كه هر كس چه كسب مى كند و كفار بزودى خواهند دانست كه سراى آخرت از آن كيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: قرآن براى اينكه تمام توجّه انسان به خدا معطوف شود و از غير او مأيوس گردد، همه ى راههايى را كه ممكن است باعث گرايش انسان به غير خدا شود مى بندد، مثلاً مى فرمايد: «انّ العزة للَّه جميعاً» اگر به خاطر كسب عزّت به سراغ ديگران مى روى، بدان كه تمام عزّت ها براى خداست. در جاى ديگر مى فرمايد: «انّ القوّة للَّه جميعاً» تمامى قدرت ها در نزد خداوند است. و در اين آيه مى فرمايد: «فللَّه المكر جميعاً» تمام تدبيرها از خداست، تا انسان براى دستيابى به عزّت و قدرت و سياست به ديگران دل نبندد. يكى از بهترين نمونه هاى مكر خداوند، مهلت دادن به منحرفان است، بنحوى كه آنها گمان مى كنند راهشان درست است، امّا خداوند بارها در قرآن فرموده است كه كفّار گمان نكنند مهلت دادن، نشانه محبّت ما نسبت به آنهاست، بلكه ما مهلت مى دهيم تا پيمانه ى آنها پر شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - رهبران دينى نگرانِ مكر مخالفان نباشند، زيرا در طول تاريخ اين حيله ها براى انبيا نيز بوده است. «قد مكر الذين من قبلهم» - از تاريخ درس عبرت بگيريد كه عاقبت از آنِ كيست. «لمن عقبى الدار» - تمام تدبيرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ ديگران نرويد. «فللّه المكرجميعاً» - مكر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مكر و حيله در جايى اثر مى كند كه طرف مورد مكر غافل باشد. «يعلم ما تكسب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفَي بِاللّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ (43) و كسانى كه كفر ورزيدند گويند: تو فرستاده (خدا) نيستى. بگو: گواهى خدا و كسى كه علم كتاب نزد اوست، ميان من و شما كافى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در اوّلين آيه اين سوره خوانديم كه آنچه بر پيامبر نازل مى شود حقّ است، اگر چه اكثر مردم ايمان نمى آورند، در اين آخرين آيه نيز مى خوانيم كه كفّار، رسالت پيامبر را انكار مى كنند، اين حاكى از اوج لجاجت و عناد اهل باطل با فرستاده الهى و كلام حقّ اوست. وقتى يكى از اطرافيان حضرت سليمان كه مقدارى از علم كتاب را دارد، مى تواند در كمتر از يك چشم برهم زدن، تخت ملكه ى سبأ را در پيش روى آن حضرت حاضر كند، پس اگر كسى تمام علم كتاب را داشته باشد، چه قدرتى مى تواند داشته باشد؟! مطابق روايات، مراد از كسى كه علم همه ى كتاب را دارد، حضرت على عليه السلام و اهل بيت پيامبرعليهم السلام مى باشند.(196) ---------------------------------------------------------- 196) تفسير كنزالدقائق. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان به حمايت خداوند، بهترين پشتوانه در برابر هرگونه تكذيب و تحقير است. «قل كفى باللَّه» - آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مى برد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مى گيرد. «كفى باللَّه... ومن عنده علم الكتاب» - گاهى ارزش گواهى يك فرد، از انكار هزاران نفر بيشتر است. (اصل با كيفيّت است نه با كميّت) «يقول الّذين كفروا لست مرسلا قل كفى باللّه شهيداً... من عنده علم الكتاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 به پایان آمد این دفتر حکایت هم‌چنان باقی است به صد دفتر نشاید گفت حسب‌الحال مشتاقی 🌿 به فضل الهی به پایان سوره رعد رسیده و از فردا ان‌شاءالله وارد سوره‌ی بسیار زیبای ابراهيم خواهیم شد. لطف فرموده دوستان خود را دعوت بفرمایید، فرصت خوبی است.
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ........ (1) به نام خداوند بخشنده ى مهربان 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته:  چرا بعضى «بسم اللَّه» را جزء سوره قرار نداده اند!(15) شهيد مطهّرى قدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عاصم، كسايى، ابن عمر، ابن زبير، عطاء، ابن طاووس، فخررازى وسيوطى را از جمله كسانى معرّفى مى كند كه بسم اللَّه را جزء سوره مى دانستند. در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «بسم اللَّه» تاج سوره هاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) «بسم اللَّه» نيامده و اين به فرموده حضرت على عليه السلام به خاطر آن است كه «بسم اللَّه» كلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركان، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نيست.(16) سيماى «بسم اللّه» . «بسم اللَّه» نشانگر رنگ وصبغه ى الهى وبيانگر جهت گيرى توحيدى ماست.(17) . «بسم اللَّه» رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا بانام ديگران، نشانه ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او.(18) . «بسم اللَّه» رمز بقا ودوام است. زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است.(19) . «بسم اللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمان و رحيم است عشق مى ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است. . «بسم اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است. . «بسم اللَّه» گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است. . «بسم اللَّه» مايه فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى افتد. . «بسم اللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست. . «بسم اللَّه» ذكر خداست، يعنى خدايا! من تو را فراموش نكرده ام. . «بسم اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت ها ونه جلوه ها و نه هوس ها. . امام رضاعليه السلام فرمود: «بسم اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر است.(20) ----- 7) بحار، ج 20 ص 218. 8) هود، 41. 9) نمل، 30. 10) كنزالعمّال، ح 29558. 11) تفسيربرهان، ج 1، ص 43. 12) مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85. 13) مستدرك، ج 3، ص 233. 14) بحار، ج 85، ص 20. 15) سنن بيهقى، ج 2، ص 50. 16) تفسير مجمع البيان و فخررازى. 17) امام رضاعليه السلام مى فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى نهم. تفسير نورالثقلين. 18) نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمدصلى الله عليه وآله ممنوع است. اثبات الهداة، ج 7، ص 482. 19) كلّ شى ء هالك الاّ وجهه» قصص، 88. 20) تفسير راهنما. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است. - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز كتاب آسمانى، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى شود.(21) - «بسم اللَّه» كلامى كه سخن خداوند با مردم و سخن مردم با خدا، با آن شروع مى شود. - رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است. «اللَّه الرّحمن الرّحيم» - بيان رحمت الهى در قالب هاى گوناگون، نشانه ى اصرار بر رحمت است. (هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحيم») «الرّحمن الرّحيم» - شايد آوردن كلمه رحمان و رحيم در آغاز كتاب، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحيم» ----- 21) شايد معناى اينكه مى گويند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم اللَّه، و تمام بسم اللَّه در حرف (باء) خلاصه مى شود، اين باشد كه آفرينش هستى و هدايت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز با نام او آغاز گرديد. «اقرأ باسم ربّك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحیم الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَي صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (1) الف، لام، را، (اين) كتابى است كه آن را به سوى تو نازل كرديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكى ها(ى شرك وجهل) به سوى نور (ايمان) خارج كنى. به سوى راه خداوند عزيز حميد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خارج كردن مردم از ظلمات به نور، در قرآن بارها تكرار شده است؛ گاهى به خدانسبت داده شده. «اللَّه ولى الّذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النّور»(1) گاهى به پيامبران نسبت داده شده. «أن اخرج قومك من الظلمات الى النّور»(2) وگاهى به كتاب نسبت داده شده است. «كتاب انزلناه اليك لتخرج النّاس من الظلمات الى النّور» تشبيه كفر و تفرقه و جهل و شرك و شك به «ظلمات» بخاطر آن است كه انسان در آن حالت ها متحيّر است، مثل زمانى كه در تاريكى به سر مى برد. نور وسيله بينايى، بيدارى، حركت ورشد است همانگونه كه همه ى اينها در كتاب آسمانى و راه خدا موجود است. «كتاب... الى النّور... الى صراط العزيز» -------------------------------------------------------- 1) بقره، 257 2) ابراهيم، 5. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قرآن به تنهايى كافى نيست، براى هدايت مردم رهبر الهى نيز لازم است. «كتاب انزلناه اليك لتخرج» - فلسفه ى نزول كتاب هاى آسمانى و بعثت انبيا، نجات بشر از ظلمت هاست. «لتخرج الناس ...» از ظلمت جهل به نور علم، از ظلمت كفر به نور ايمان، از ظلمت تفرقه به نور وحدت و از ظلمت گناه به نور تقوا. - مايه ى تبليغ و ارشاد بايد قرآن باشد. «كتاب... لتخرج» - ظلمت ها بسيارند، امّا نور يكى است. حق يكى، ولى باطل زياد است. «الظلمات... النور» (كلمه نور مفرد و كلمه ظلمات جمع آمده است.) - پيامبران وكتاب هاى آسمانى وسيله ى هدايتند، اصل هدايت با اذن خداست. «باذن ربّهم» - راه خدا، راه عزت و سربلندى و كمال است. «الى صراط العزيز الحميد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم اللّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَوَيْلٌ لِّلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ (2) خداوندى كه آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است براى اوست، پس واى بر كفّار از عذابى سخت. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: --------------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قانون و مكتبِ كسى قابل پيروى است كه جهان را آفريد و هستى از اوست «كتاب انزلناه - له ما فى السموات» - انكار خدايى كه همه چيز از آنِ اوست، به او ضرر نمى زند، مايه كيفر كفّار است. «ويل للكافرين من عذاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَي الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً أُوْلَـئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ (3) (كفّار) كسانى هستند كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح مى دهند و(مردم را) از راه خدا باز مى دارند ومى خواهند آنرا منحرف كنند، آنها در گمراهى عميقى هستند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بستن راه خدا به يك يا دو موردِ خاصّ منحصر نيست، بلكه تبليغات ناروا، گناه علنى، ترويج ابزار فساد و غفلت آور، القاى شبهه، ايجاد اختلاف، نشريّات و فيلم هاى گمراه كننده، بد معرّفى كردن دين حقّ، معرفّى نااهلان به عنوان الگوى دين و ده ها نمونه ى ديگر از مصاديق بستن راه خداست. كاميابى از دنيا جايز است، امّا ترجيح دنيا بر آخرت خطرناك است. زيرا دنياگرايى مانع عبادت، انفاق، جهاد، كسب حلال، صداقت و انجام تكاليف شرعى مى شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دنياگرايى، زمينه ى كفر، مبارزه با دين و ضلالت است. «يستحبّون الحيوة الدنيا... و يصدّون... فى ضلال بعيد» - سرچشمه ى گمراهى ها عملكرد خود انسان است. «يستحبّون، يصّدون، يبغون» - انسان اختيار دارد و مى تواند راهى را بر راه ديگر ترجيح دهد و انتخاب كند. «يستحبّون» - كفّار سه مرحله را طى مى كنند: اوّل خودشان با دنياگرايى منحرف مى شوند. «يستحبّون» آنگاه با اعمالشان ديگران را از راه باز مى دارند. «يصدون» سپس با تمام توان مسير حق طلبان را منحرف مى كنند. «يبغونها» - روحيّه ى كفر، عامل انحراف طلبى است. «ويل للكافرين... يبغونها» - گمراهى، درجات و مراحلى دارد. و هر چه عميق تر شود رجوع به حق مشكل تر مى شود. «ضلال بعيد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (4) هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر به زبان قومش، تا (بتواند پيام خدا را) براى مردم بيان كند، پس خداوند هر كه را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه مى كند وهر كه را بخواهد (وشايسته بداند) هدايت مى نمايد، و اوست عزيز وحكيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مراد از «لسان قوم» در اين آيه، تنها لغت و زبانِ مردم نيست، زيرا گاهى ممكن است گوينده اى با زبان مردم سخن بگويد ولى مردم حرف او را درست نفهمند، بلكه مراد آسان و قابل فهم گفتن است، به گونه اى كه مردم پيام الهى را بفهمند، چنانكه در آيات ديگر مى فرمايد: «يسرناه بلسانك»(3) ما قرآن را به زبان تو آسان كرديم. حضرت موسى نيز از خداوند مى خواهد كه گره از زبانش گشوده شود تا مردم كلامش را بفهمند. «واحلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى»(4) مقصود از گمراه كردن خداوند، محروم كردن افراد لجوج از لطف خود است، والا اگر خداوند بناى گمراه كردن مستقيم كسى را داشت، نه كتابى مى فرستاد و نه پيامبرى. در آيات ديگر مى خوانيم كه خداوند ظالمان و فاسقان و مسرفان را گمراه مى كند، يعنى انسان با گناه و ظلم، زمينه ى محروم شدن از هدايت را در خود فراهم مى كند. بعضى از مفسران گفته اند: فاعل «يشاء» مردم هستند نه خدا، يعنى خداوند گمراه مى كند كسى را كه خودش بخواهد گمراه شود و هدايت مى كند كسى را كه خودش بخواهد هدايت شود. نظير آيه: «كُلاً نُمّد هؤلاء وهؤلاء...»(5) گروهى را در راهى كه بروند كمك مى كنيم. تبليغ پيامبر كه با زبان قوم خود بوده با جهانى بودن دين منافاتى ندارد. زيرا محتواى پيام زبان خاصّى ندارد و با سفارش قرآن، بايد گروهى با تفقه و هجرت مطالب دين را آموخته و به سايرين بياموزند. -------------------------------------------------------- 3) مريم، 97. 4) طه، 27 - 28. 5) اسراء، 20. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مى كردند. «بلسان قومه» - خداوند با مردم اتمام حجّت مى كند. «بلسان قومه ليبين لهم» - رابطه ى رهبران دينى با مردم، عاطفى، صميمى ومستقيم است. «بلسان قومه» - تبليغ بايد با شيوه اى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد. «بلسان قومه» - هدايت و ضلالت خداوند بر اساس حكمت است. «يضل... و يهدى... و هو العزيز الحكيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَي بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (5) همانا موسى را همراه معجزاتى (به سوى مردم) فرستاديم (و به او گفتيم:) قومت را از تاريكى ها به سوى نور خارج ساز و روزهاى (نزول قهر يا لطف) خدا را به آنان يادآورى كن، همانا در اين (يادآورى) براى كسانى كه صبر و مقاومت وسپاس فراوان داشته باشند نشانه هايى از قدرت الهى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در روايات، روز ظهور حضرت مهدى عليه السلام و روز رجعت و روز قيامت را از مصاديق «ايّام اللَّه» گفته اند.(6) -------------------------------------------------------- 6) نور الثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انبيا بايد معجزه داشته باشند. «ارسلنا... بِاياتنا» - هدف كلّى انبيا، يكى است. خداوند در آيه اوّل اين سوره به پيامبر اسلام، و در اين آيه به حضرت موسى مى فرمايد: مردم را از تاريكى ها خارج كنيد و به نور هدايت نماييد. «اخرج قومك» - اوّلين حوزه ى مأموريت انبيا، قوم خودشان است. «قومك» - راه نجات مردم از ظلمات، ياد قهر وقدرت خدا نسبت به ستمگران و توجّه به الطاف اونسبت به گذشتگان است. «ذكّرهم بايّام اللَّه» - توجّه به تاريخ، زمينه ى صبر و شكر را در انسان به وجود مى آورد. يادآورى مصيبت ها وتلخى هاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شكر وادار مى كند. و توجّه به پايدارى امّت ها و پيروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مى كند. «ان فى ذلك لايات لكل صبار شكور» - همه ى روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند حساب ديگرى دارد. (تجلّى قدرت او در قهر بر كفّار و تجلّى لطف او بر مؤمنين.) «ايّام اللَّه» - هرگونه جشن يا سوگوارى و مراسم ويژه اى كه بزرگداشت ايام اللَّه باشد جايز است. «ذكّرهم بايّام اللَّه» (بر خلاف نظر فرقه ى منحرف وهّابيّت) - مؤمن در سختى، صبر و در رفاه، شكر مى كند. «صبّار شكور» - صبر زمينه درك حقيقت است. «لايات لكل صبار» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذْ قَالَ مُوسَي لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ (6) و (به يادآور) هنگام كه موسى به قوم خود گفت: نعمت خداوند بر خودتان را ياد كنيد، آنگاه كه شما را از فرعونيان نجات داد، آنها كه شما را به بدترين نوع عذاب مى كردند، پسرانتان را سر مى بريدند و زنانتان را (براى كنيزى و هوسرانى خود) زنده نگاه مى داشتند، و در اين امور، از طرف پرودگارتان آزمايش بزرگى بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ---------------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - با مقايسه ى حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادى ها و شكنجه ها، قدر نعمت هاى خدا را بشناسيم. «اذكروا نعمة اللَّه» - پيروزى ها را از خدا بدانيم نه از خود. «نعمةاللَّه عليكم اذ انجاكم» - آزادى، از مهم ترين نعمت هاى الهى است. «نعمةاللَّه...اذ انجاكم» - مهم ترين كار انبيا، مبارزه با طاغوت ها ونجات محرومان ومستضعفان است. «انجاكم» - درباريان و اطرافيان، نقش مهمى در حفظ نظام طاغوتى دارند. «ال فرعون» - آزمايش و بلا در استاى تربيت انسان واز شئون ربويت الهى است. «بلاء من ربكم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (7) و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنيد، قطعاً شما را مى افزايم، و اگر كفران كنيد البته عذاب من سخت است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه، مهم ترين و صريح ترين آيه قرآن در مورد شكر نعمت و يا كفران آن است، كه بعد از آيه ى مربوط به نعمت آزادى و تشكيل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و اين، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم ترين نعمت هاست، و اگر شكرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شديدى گرفتار مى كند. شكر نعمت مراحلى دارد: الف: شكر قلبى كه انسان همه ى نعمت ها را از خداوند بداند. ب: شكر زبانى، نظير گفتن «الحمدللَّه». ج: شكر عملى كه با انجام عبادات و صرف كردن عمر و اموال در مسير رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى آيد. امام صادق عليه السلام فرمود: شكر نعمت، دورى از گناه است و نيز فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زيركى و علم و عقل و تلاش خود يا ديگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت هاى الهى را وسيله ى گناه قرار ندهد، شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسير خدا قرار دهد.(7) شكر در برابر نعمت هاى الهى بسيار ناچيز و غيرقابل ذكر است، به قول سعدى: بنده همان به كه زتقصير خويش عذر به درگاه خدا آورد ورنه سزاوار خداونديش كس نتواند كه بجا آورد در حديث مى خوانيم كه خداوند به موسى وحى كرد: حقّ شكر مرا بجا آور. موسى گفت: اين كار امكان ندارد، زيرا هر كلمه ى شكر نيز شكر ديگرى لازم دارد. وحى آمد: همين اقرار تو و اين كه مى دانى هر چه هست از من است، بهترين شكر من است.(8) به گفته ى روايات، كسى كه از مردم تشكر نكند از خدا نيز تشكر نكرده است. «من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر اللَّه».(9) اگر نعمت خدا را در مسير غير حقّ مصرف كنيم، كفران نعمت و زمينه كفر است. «لئن كفرتم»، «بدّلوا نعمة اللَّه كفراً»(10) كسانى كه نعمت خدا را به كفر تبديل كردند. ------------------------------------------------------ 7) تفسير نمونه. 8) تفسيرنمونه. 9) بحار، ج 71، ص 44. 10) ابراهيم ،28. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - سنّت خداوند بر آن است كه شكر را وسيله ى ازدياد نعمت قرار داده و اين سنّت را قاطعانه اعلام كرده است. «تأذن ربّكم» شكر نعمت نعمتت افزون كند كفر نعمت از كفت بيرون كند. - خدا براى تربيت ما، شكر را لازم كرد نه آنكه خود محتاج شكر باشد. «ربّكم» - با شكر نه تنها نعمت هاى خداوند بر ما زياد مى شود، بلكه خود ما نيز رشد پيدا مى كنيم، زياد مى شويم و بالا مى رويم. «لازيدنّكم» - كيفر كفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نيست، بلكه حتى گاهى نعمت سلب نمى شود ولى به صورت نقمت و استدراج در مى آيد تا شخص، كم كم سقوط كند. «لان كفرتم انّ عذابى لشديد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V