eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
62 دنبال‌کننده
58 عکس
76 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ مُوسَي إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ (8) و موسى (به بنى اسرائيل) گفت: اگر شما و ساكنان زمين همگى كفر ورزيد (به خداوند زيانى نمى رسد) چرا كه خداوند (ذاتاً) بى نياز و شايسته ى ستايش است.(نه آنكه از طريق ايمان و شكر شما بخواهد براى خود بى نيازى و ستايش كسب كند.) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: --------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در شيوه دعوت وتبليغ، نبايد كار به خواهش از مردم برسد. «ان تكفروا... فان اللَّه الغنى» - ايمان و كفر، يا شكر و كفرانِ ما در ذات او اثرى ندارد. «لغنّى حميد» گر جمله ى كائنات كافر گردند بر دامن كبريائيش ننشيند گرد - با ايمان و عمل خود، بر خداوند هيچ منّتى نگذاريم كه او نيازى به اعمال ما ندارد. «لغنّى حميد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِينَ مِن بَعْدِهِمْ لاَ يَعْلَمُهُمْ إِلاَّ اللّهُ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرَدُّواْ أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ وَقَالُواْ إِنَّا كَفَرْنَا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ وَإِنَّا لَفِي شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَنَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ (9) آيا خبر كسانى كه قبل از شما بودند، (مثل خبر غرق شدن) قوم نوح و (طوفان قوم) عاد و (صاعقه ى قوم) ثمود و كسانى كه بعد از آن ها بودند، به شما نرسيده است؟ همان ها كه جز خداوند از (آمار و تعداد تلفات) آن ها آگاه نيست، پيامبرانشان همراه با معجزات به سراغشان آمدند، ولى آن ها دست هايشان را در دهانشان مى گذاشتند (يعنى ساكت شويد و ما را موعظه نكنيد) و مى گفتند: ما به آنچه شما به آن فرستاده شده ايد، كفر مى ورزيم و ما از آنچه شما ما را به آن دعوت مى كنيد، در شكّ و ترديد هستيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه يكى از مصاديق تذكر و توجّه به «ايّام اللَّه» است كه در آيه ى پنجم اين سوره مطرح شد. «و ذكرهم بايام اللَّه» به گفته شيخ طوسى در تفسير تبيان، شك با ريب فرق دارد. شك، ترديد طبيعى است ولى ريب، شكى است كه با سوء ظنّ و تهمت همراه باشد. شكى كه زمينه تحقيق و قبول حقيقت شود، شكّ سازنده و مفيد است، ولى شكّى كه در برابر بيّنات و معجزات مطرح است، همان لجاجت و شكّ مخرّب و باز دارنده ى انسان از پذيرش حقّ است. «لفى شكّ ... اليه مُريب» جمله «فردّوا ايديهم فى افواههم» را مى توان به چند صورت معنا كرد: الف: مخالفان با گذاشتن دست بر دهان حقگويان، صداى آنان را در گلو خفه مى كردند. ب: معجزات ودلايل انبيا به قدرى محكم بود كه گويا دست مردم را گرفته بردهانشان گذاشتند، كنايه از اينكه زبان مردم در برابر حق، بسته شد و حرفى براى گفتن نداشتند. ج: مخالفان انبيا از شدت خشم، انگشتان خود را گاز مى گرفتند. د: مخالفان انبيا، در حضور پيامبر دستان خود را بر دهانشان قرار مى دادند. كنايه از اينكه ساكت شوند و موعظه اى نكنند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از سوى خداوند سنت ها وقوانين ثابتى بر تاريخ و جامعه حاكم است، كه آشنايى با قسمتى از تاريخ مى تواند درس عبرتى براى قسمت ديگر باشد. «الم يأتكم..» - قسمت هايى از تاريخ بشر مجهول وناشناخته است. «لايعلمهم الااللَّه» - همه ى انبيا معجزه داشته اند. «جائتهم رسلهم بالبينات» - كفّار تنها مخالف شخص انبيا نبودند، بلكه با مكتب آنان مخالف بودند. «كفرنا بما اُرسلتم به» - شك كفار در حقانيت دين، ناشى از مقام تحقيق نيست، بلكه منشا آن بدبينى و لجبازى است. «شك... مريب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 در این پنجشنبه از ذی‌الحجه، ضمن استغفار برای خود و دیگران، یادی کنیم از شهیدان راه حق و درگذشتگان از مسلمین جهان، با قرائت قرآن و صدقه و احسان و خيرات 💐 امروز و این هفته اما خیراتمان را به نیت نجات مردم مسلمان غزه و فلسطین انجام می‌دهیم، به بهانه خبر دردناکی که بین اخبار روزهای گذشته بود و عواطف الهی انسان‌ها را برانگیخت : یک کودک دیگر در غزه از گرسنگی جان داد. 😭 خدایا فرج آقامون حجة ابن الحسن صلوات الله عليهما را در حالیکه همگی در خدمت حضرتش علیه السلام باشیم، نزدیک بگردان 🤲 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 گروه خیرات شهدا 🌷 و درگذشتگان 🦋 https://eitaa.com/joinchat/600572181C206befa743
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَي أَجَلٍ مُّسَـمًّي قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ (10) پيامبرانشان (در جواب) گفتند: آيا درباره خدا، آفريدگار آسمان ها و زمين، شكى هست؟! (آيا هستى با اين عظمت نياز به خالق ندارد؟) او كه شما را (به راه حق) دعوت مى كند تا از گناهانتان بگذرد، و تا موعد معين شما رامهلت دهد. (كفّار) گفتند: شما جز انسانى همچون خود ما نيستيد، (و امتيازى بر ما نداريد) شما مى خواهيد ما را از آنچه نياكان ما مى پرستيدند باز داريد، (اگر غير از اين است) پس براى ما برهان و معجزه اى روشن (آنگونه كه ما مى خواهيم) بياوريد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل كفّار به انبيا گفتند: «تدعوننا» شما ما را به راه خدا مى خوانيد. ولى در اين آيه پيامبران به آنان گفتند: «يدعوكم» خدا شما را مى خواند. يعنى دعوت ما از جانب خود و به سوى خود نيست، بلكه از سوى خدا و به سوى خداست. به گفته ى زمخشرى و مراغى؛ وعده هاى قرآن نسبت به مؤمنين بخشش تمام گناهان است. «يغفر لكم ذنوبكم» ولى نسبت به ديگران، بخشش بعضى از گناهان است. «يغفر لكم من ذنوبكم» ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اعتقاد به خدا، فطرى و بديهى است و سزاوار شك نيست. «افى اللَّه شكّ» - در كنار عقل و فطرت، محبّت و دعوت لازم است. «أفى اللَّه شكّ... يدعوكم ليغفر لكم» - دين انسان را به پاكى از آلودگى ها دعوت مى كند. «يدعوكم ليغفر... ذنوبكم» - خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «يدعوكم ليغفر لكم» - توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخير اجل انسان مى شود. «يدعوكم... يوخركم الى اجل مسمّى» - خداوند از روى مهر، به هدايت دعوت مى كند و از روى لطف، تا پايان عمر مهلت انتخاب مى دهد. «يدعوكم - يؤخركم الى اجل مسمّىً» - عمر هر انسانى، از پيش اندازه گيرى و تعيين شده است. «الى اجل مسمّىً» - تعصّبات قومى و نژادى، مانع پذيرفتن حق است. «يعبد آباؤنا» - خانواده در عقايد و باورهاى انسان، نقش مهمى دارد. «يعبد آباؤنا» - عناد و گردنكشى در برابر حق، درد بى درمان است. تمام انبيا با معجزه به سراغ مردم مى رفتند، ولى لجاجت برخى مردم سبب مى شد كه همواره معجزه ى تازه اى كه طبق هوس آن ها باشد از پيامبران درخواست كنند. «فأتونا بسلطان مبين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَي مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَي اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (11) پيامبرانشان در جوابشان گفتند: (آرى) ما جز بشرى مثل شما نيستيم، ولى خداوند بر هركس از بندگانش كه بخواهد منّت مى گذارد (و او را بر مردم مبعوث مى كند) و ما را نرسد كه جز با اذن خداوند، براى شما معجزه اى بياوريم، پس مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل نمايند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: گرچه در اين آيه مى فرمايد: خداوند بر هر كس بخواهد منّت گذاشته، او را پيامبر قرار مى دهد، ولى خداى حكيم مى داند كه چه كسى ظرفيّت و لياقت اين مسئوليّت بزرگ را دارد. «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته»(11) خدا بهتر مى داند كه رسالت خود را كجا قرار دهد. كفّار و مشركان با انبيا دو حرف داشتند: . شما انسان هايى مثل ما هستيد. . معجزه اى را كه ما پيشنهاد مى كنيم براى ما بياوريد. در اين آيه، پاسخ اين دو حرف آمده است: امّا اين كه ما انسانى همانند شما هستيم قبول داريم، ولى خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحى كرده است، امّا اين كه معجزه ى ما به دلخواه شما باشد، اين نمى شود، زيرا ما حقّ نداريم بدون اذن خداوند، معجزه اى بياوريم.11) انعام ،124. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - گرچه انسان ها همه در شكل و ظاهر يكسانند، اما دليل بر اين نيست كه در باطن و معنويت نيز يكسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلكم ...» - الگوها و مربيّان بايد با تربيت پذيران، در شرايط همسان باشند. (آنچه نقطه ى قوّت انبيا است ، در نظر بعضى نقطه ى ضعف بود. اگر پيامبران از خود انسان ها و داراى نيازها و غرايز و مشكلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلكم» - پيامبران، در باره خود غلوّ نمى كردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستيم. «ان نحن الاّ بشر مثلكم» - مقام نبوّت، هديه و منّت الهى است. «يمُنّ» - معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبيا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه» - توكّل، لازمه ى ايمان است. «فليتوكّل المؤمنون» - مؤمن، از عناد و انكار مخالفان خسته نمى شود و با توكّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فليتوكّل المؤمنون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَكَّلَ عَلَي اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَي مَا آذَيْتُمُونَا وَعَلَي اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (12) و چرا ما بر خدا توكل نكنيم، در حالى كه او ما را به راه هاى (سعادت) ما هدايت كرده است؟ قطعاً ما در برابر هر آزارى كه شما نسبت به ما روا داريد، مقاومت خواهيم كرد و اهل توكّل بايد فقط بر خداوند توكّل نمايند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: توكّل يعنى وكيل گرفتن. وكيل بايد چهار شرط داشته باشد: درايت، امانت، قدرت و محبت و كسى جز خدا اين شروط را به نحو كامل ندارد، پس بر او توكّل كنيم. امام رضاعليه السلام فرمود: مرز توكّل آن است كه با ايمان به خدا، از هيچ كس نترسى.(12) -------------------------------------------------------- 12) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خدايى كه هدايت كرد، حمايت هم مى كند. پس تنها بر او توكّل كنيم. «نتوكل على اللَّه و قد هدينا» - راه انبيا همان راه خداست. (به جاى «سبله» فرمود:) «سُبلنا» چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «قل هذه سبيلى ادعوا الى اللَّه على بصيرة»(13) - لازمه پيمودن راه خدا، تحمّل سختى هاست. «سبلنا - لنصبرنّ» - هم بايد بر خدا توكل كرد و هم بايد در برابر مخالفان صبر و مقاومت نمود. «نتوكل على اللَّه... ولنصبرنّ» - مؤمن با آزار و شكنجه، از عقيده و عملش دست برنمى دارد. «لنصبرنّ على ما آذيتمونا» - كسى مى تواند صبر كند كه تكيه گاهى داشته باشد. «لنصبرنّ... على اللَّه نتوكل» ---------------------------------------------------------- 13) يوسف، 108. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّـكُم مِّنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا فَأَوْحَي إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ (13) و كفّار به پيامبرانشان گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمين خود بيرون مى كنيم، مگر آن كه در كيش ما در آييد. پس پروردگارشان به آنان وحى كرد كه ما حتماً ستمگران را نابود مى كنيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: سؤال: مگر انبيا قبل از بعثت، مشرك بودند كه كفّار از آنان تقاضا مى كردند به آيين ما باز گرديد؟ «لتعودنّ فى ملّتنا» پاسخ: اوّلاً ممكن است مراد كفّار، برگشت پيامبران در سلطه ى آنان باشد. يعنى مى گفتند: بر فرض كه شما ايمان داريد، ولى نبايد در برابر ما قيام كنيد و خود و يارانتان از راه ما سرپيچى نماييد. ثانياً كلمه ى «عود» اگر با حرف «الى» همراه بود به معناى بازگشت به حالت اوّل است، ولى حال كه با كلمه ى «فى» همراه است، مراد از آن تغيير و تحوّل است نه بازگشت به حالت اوّل، يعنى تغيير عقيده دهيد و آيين ما را بپذيريد. ثالثاً شايد مراد از بازگشت به شرك، برگشتن ياران پيامبران باشد نه خود آنان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - همه ى انبيا، گرفتار مخالفان بودند. «قال الذين كفروا لرسلهم» - تهديد و تبعيد، سياست زورگويانِ بى منطق است. «لنخرجنكم ...» - كفّار نمى خواهند مؤمنان هوّيت مستقلّى داشته باشند. «لتعودنّ فى ملّتنا» - تهديد را بايد با تهديد پاسخ داد. «لنخرجنكم - لنهلكنّ» - دليل هلاكت است، ظلم نه كفر. «كفروا... لنهلكنّ الظالمين» - ظلم، دوام ندارد و ظالم، عاقبت نابود مى شود. «لنهلكنّ الظالمين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَنُسْكِنَنَّـكُمُ الأَرْضَ مِن بَعْدِهِمْ ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي وَخَافَ وَعِيدِ (14) و همانا بعد از (هلاكت) ستمگران، شما را در آن سرزمين سكونت خواهيم داد. اين، براى كسانى است كه از مقام من پروا كنند واز وعده تهديد آميزم بترسند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خداوند متعال وعده داده است كه ستمگران نابود و اولياى او حاكم شوند وچون تاكنون اين وعده به صورت گسترده محقّق نشده، در زمان ظهور امام زمان عليه السلام عملى خواهد شد. قرآن كريم بارها وعده داده است كه «اولياى خدا بر زمين حاكم خواهند شد و دشمنان آنان به هلاكت خواهند رسيد.» در اين جاسه مورد را ذكر مى كنيم: الف: «انّ جُندَنا لهم الغالبون»(14) همانا لشكر ما قطعاً پيروز است. ب: «و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين انّهم لهم المنصورون»(15) حرف ما نسبت به انبيا قطعى است كه آن ها پيروزند. ج: «اَنّ الارض يرثُها عِبادى الصّالحون »(16) وارث زمين بندگان شايسته من خواهند بود. به هر حال، پيروزى حقّ بر باطل و تشكيل حكومت الهى به دست مردان خدا از وعده هاى قطعى و مكرّر قرآن است. ذات الهى، سرچشمه خيرات وخوبى هاست ودوست داشتنى است. «و الّذين آمنوا اشدُّ حُبّاً للَّه»(17) مؤمن بيشترين علاقه را به خدا دارد. آنچه سبب پرواست، مقام خداست. آرى! اگر دوست شما قاضى باشد و كار شما به دادگاه بكشد و پاى حساب به ميان آيد، شما از دادگاه ومقام عدل او مى ترسيد با اينكه او دوست شماست. ------------------------------------------------------- 14) صافّات، 173. 15) صافّات، 171،172. 16) انبياء، 105. 17) بقره ،165. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - كفّار، زمين را منطقه ى قدرت نمايى خود مى دانند، غافل از آن كه حكومت زمين به دست انبيا و مؤمنان مى رسد. در برابر تهديد كفار: «لنخرجنكم من ارضنا» وعده خداوند: «لنسكننّكم الارض» - خداوند به اولياى خود وعده ى پيروزى داده است. «لَنُسكننّكم» - انبيا تنها براى بيان احكام و موعظه نيامده اند، براى حكومت نيز آمده اند. «لنسكننّكم» - شرط پيروزى بر ستمگران، داشتن تقواست. «خاف مقامى و خاف وعيد» - از تهديد كفّار نترسيد كه مى گويند: «لنخرجنكم» از تهديد خدا بترسيد كه مى فرمايد: «خاف وعيد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَاسْتَفْتَحُواْ وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ (15) مِّن وَرَآئِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَي مِن مَّاء صَدِيدٍ (16) و (پيامبران ومومنان) در انتظار فتح و پيروزى بودند، و(لى) تمام ستمگران لجوج محروم ماندند. عاقبتِ اين (ستمگران لجوج) دوزخ است، و از آبى بدبو و چركين نوشانده مى شوند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «وراء» به معناى عاقبت و پايان است، چنانكه در فارسى نيز مى گوييم: پشت سر اين غذا مريضى است.(18) همه ى انبيا در انتظار پيروزى بودند. نوح مى گويد: «اَنّى مغلوب فانتصر»(19) خداوندا! من مغلوبم، كمكى برسان. ساير انبيا نيز از خداوند فتح و پيروزى مى خواستند: «ربّنا افتح بيننا و بين قومنا بالحقّ و انت خير الفاتحين»(20) پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ حكم كن، كفّار نيز به مسلمانان مى گفتند: شما كه مى گوييد ما در روزى پيروز خواهيم شد، پس آن روز كى فرا مى رسد؟ «مَتى هذا الفتح»(21) اين جاست كه قرآن كريم در آيات بسيارى از پيروزى پيامبران و نابودى كافران و عذاب آنان سخن مى گويد و با قاطعيّت به كفّار اعلام مى كند كه آن روز به زودى فرا مى رسد. نوشيدنى هاى دوزخيان در قيامت سوزنده است نه سيراب كننده: الف: «سُقُوا ماءً حميماً فقطّع امعاءهم»(22) از آب جوشانى نوشانده مى شوند كه درون آن ها را قطعه قطعه مى كند. ب: «يغاثوا بماءٍ كالمُهل يشوى الوجوه»(23) از آبى همچون مس گداخته پذيرايى مى شوند، كه حرارت آن صورت ها را كباب مى كند. اما اهل بهشت در كنار نهرهايى از آب گوارا زندگى مى كنند و از شير و عسل مصفّا كه از طرف خداوند براى آنان آماده شده است استفاده مى كنند و از همه ى نعمت هاى الهى بهره مندند. «و سقاهم ربّهم شراباً طهوراً»(24) در تاريخ آمده است: يكى از ستمگران بنى اميّه به نام «وليدبن يزيد بن عبدالملك» روزى براى آگاه شدن از آينده اش، قرآن را باز كرد و چشمش به اين آيه «واستفتحوا...» افتاد، عصبانى شد و قرآن را پاره كرد و شعرى به اين مضمون سرود: اى قرآن! تو مرا جبّار عنيد مى دانى و تهديدم مى كنى؟ آرى، من همان جبّار عنيدم. من امروز تو را پاره مى كنم، تا در قيامت گواهى دهى كه وليد مرا پاره پاره كرد.(25) ---------------------------------------------------------- 18) تفسير نمونه. 19) قمر، 10. 20) اعراف، 89. 21) سجده، 28. 22) محمد، 15. 23) كهف، 29. 24) انسان، 21. 25) تفسير نمونه. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: ----------------------------------------------------------- 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَتَجَرَّعُهُ وَلاَ يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِن وَرَآئِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ (17) آن (آب چركين) را جرعه جرعه مى آشامد، در حالى كه فرو بردن آن هرگز گوارا نيست ، و مرگ از هر سو به سراغ او مى آيد، ولى او مردنى نيست، و پس از آن، عذاب شديدى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در اين آيه، سيمايى از عذاب دوزخيان مطرح شده است: الف: عذاب اهل دوزخ ذرّه ذرّه است تا شكنجه ى آنان بيشتر باشد. ب: عذاب هاى گوناگون، دوزخيان را تا مرز مرگ پيش مى برند، ولى آنان نمى ميرند. ج: عذاب ها، عقبه هاى سخت ترى دارد و رو به افزايش است. قرآن در وصف عذاب قيامت، چندين تعبير دارد: «اليم»، «شديد»، «غليظ»، «عظيم» كه همه اشاره به شدت و عظمت عذاب دارد. «اساغه» به معناى آشاميدن آب است با ميل و رغبت. جمله ى «لايكاد يسيغه» يعنى هرگز با ميل خود آن را نمى آشامد.(26) رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هركس شراب بنوشد، تا چهل روز نمازش قبول نمى شود و سزاوار است كه خداوند از آب بد بوى متعفّنِ دوزخ، به او بنوشاند.(27) ----------------------------------------------------- 26) تفسير تبيان. 27) تفسير مجمع البيان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - عذاب دوزخ تدريجى ودائمى است. «يتجرّعه» - دوزخيان مرگ ندارند وعذاب دوزخ سبب مرگ نمى شود. «ماهوبميت» - عذاب دوزخ رو به افزايش است. «ومن ورائه عذاب غليظ» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم مَّثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ لاَّ يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُواْ عَلَي شَيْءٍ ذَلِكَ هُوَ الضَّلاَلُ الْبَعِيدُ (18) مَثل (كارهاى) كسانى كه به پروردگارشان كفر ورزيدند، همچون خاكسترى است كه در روز طوفانى تندبادى بر آن بوزد، آنان بر حفظ ذره اى از آنچه بدست آورده اند، قادر نيستند. اين، همان گمراهىِ دور و عميق است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيات قبل، سخن از خسران و محروميّت ستمگران لجوج بود، «و خاب كلّ جبّار عنيد» اين آيه توضيح همان خسارت است. خداوند بدى هاى مؤمنان را در شرايطى به نيكى ها وحسنات تبديل مى كند، «يبدل اللَّه سيئاتهم حسنات»(28) ولى اعمال بد كفّار، حسناتشان را نابود مى كند، «كرماد اشتدّت به الرّيح» و در آيات ديگر آمده است: «حبطت اعمالهم»(29) يعنى اعمالشان محو مى شود. قرآن در آيات زيادى مسأله ى پوچ شدن و بى ثمر بودن اعمال كفّار را مطرح كرده است: از جمله مى فرمايد: «و قَدمنا الى ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا»(30) ما اعمال آنها را مى آوريم و پوچ مى كنيم. و اگر درباره ى كفّار مى خوانيم: «فلانقيم لهم يوم القيامة وزنا»(31) در قيامت ميزانى براى كفار به پا نمى كنيم، شايد اشاره به همين مطلب باشد. ----------------------------------------------------------- 28) فرقان، 70. 29) اعراف، 147. 30) فرقان، 23. 31) كهف، 105. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اعمال كفار، آتشى است كه جز خاكستر چيزى به جاى نمى گذارد. «كرماد» - اعمال كفّار، شما را خيره و دلباخته نكند كه پوچ و بى ثمر است. «كرماد» - كافرِ سرمست، از توبه و نجات دور است. «بعيد» - كفر اعمال نيك را هم به باد مى دهد. «كفروا... اعمالهم كرماد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٨ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحقِّ إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ (19) وَمَا ذَلِكَ عَلَي اللَّهِ بِعَزِيزٍ (20) آيا نديدى كه خداوند آسمان ها و زمين را به حق آفريد؟ اگر بخواهد شما را مى برد و آفريده اى جديد (به جاى شما) مى آورد. و اين تبديل و جابه جايى، براى خداوند سخت نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: قرآن، چندين بار فرموده: ما آسمان ها و زمين را بيهوده و بازيچه نيافريديم. «ما خلقنا السموات والارض و ما بينهما لاعبين»(32)، در جاى ديگر مى فرمايد: «ما خلقنا السّماء والارض و ما بينهما باطلا ذلك ظنّ الّذين كفروا»(33) آرى، اين كفّارند كه خلقت هستى را بى هدف و باطل مى پندارند. ------------------------------------------------------- 32) دخان، 38. 33) ص، 27. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آفرينش آسمان ها و زمين، بر اساس حكمت و مصلحت و هدفى شايسته انجام گرفته است. «بالحقّ» - خداوند، به بود ونبود ما نيازى ندارد، مغرور نشويم. «ان يشأ يذهبكم» - هستى و دوام آن، به اراده و مشيّت الهى وابسته است. «ان يشأ» - جهان بدون انسان باطل است، حتّى اگر شما را ببريم، انسان هاى ديگرى را مى آوريم تا آفرينش آسمان ها و زمين بيهوده نباشد.(34) «يأت بخلق جديد» ---------------------------------------------------------- 34) تفسير الميزان. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِيعاً فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَيْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَيْنَاكُمْ سَوَاء عَلَيْنَا أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٍ (21) و (در قيامت، مردم) همگى در پيشگاه خدا ظاهر شوند. پس ضعيفان به مستكبران گويند: ما (در دنيا) پيرو شما بوديم، پس آيا (امروز) مى توانيد چيزى از عذاب خدا را از ما بازداريد؟ (آن ها در پاسخ) گويند: اگر خداوند ما را (به رهائى از عذاب) هدايت كرد، قطعاً ما شما را هدايت مى كنيم. بر ما يكسان است كه فرياد و ناله بزنيم، يا صبر كنيم (و ضجّه اى نزنيم) براى ما هيچ راه نجاتى نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بروز» به معناى خروج است و«مبارز» كسى را گويند كه از صف لشكر خارج شود و آمادگى خود را براى نبرد با دشمن اعلام كند. گرچه معمولاً مردم بر دين و روش حاكمانشان هستند، «النّاس على دين ملوكهم» امّا در سيستم مديريّت اسلامى، اطاعتِ مطلق از مدير نداريم. «لاطاعة لمخلوق فى معصية الخالق»(35) بنابراين، شعار «المأمور معذور» صحيح نيست. --------------------------------------------------------- 35) بحار، ج 10، ص 227. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در قيامت، همه ى مردم يكجا در پيشگاه خداوند حاضر مى شوند. «جميعاً» - نتيجه تقليد و پيروى كوركورانه، حسرت است. «كنا لكم تبعاً فهل انتم مغنون» - دوزخيان تنها تخفيف گوشه اى از عذاب را توقع دارند، نه تمام آن را. «من شى» - هدايت و ضلالت رهبران جامعه، در سعادت يا شقاوت مردم نقش مهمى دارد. «لو هدانا اللَّه لهديناكم» - يكى از عذاب هاى روحى وروانى رهبران فاسد در قيامت، اقرار آنها به ناتوانى و بدبختى خود، در برابر پيروان خويش است. «لو هدانا اللَّه لهديناكم» - آنها كه در دنيا، به انبيا مى گفتند: براى ما فرقى ندارد كه ما را موعظه كنيد يا نكنيد. «سواء علينا اَوَعظت ام لم تكن من الواعظين»(36) در قيامت هم مى گويند: فرقى ندارد كه ما جيغ بكشيم يا آرام باشيم، به هر حال، دچار عذابيم. «سواء علينا أجزعنا ام صبرنا» - فرار از دادگاه و كيفر الهى امكان ندارد. «ما لنا من محيص» - در قيامت ميان كفّار، قيل و قال و گفتگو بسيار است. «قال ....قالوا»(37) - در قيامت هيچ كس نمى توانند مانع عذاب الهى شود. «فهل أنتم مغنون» --------------------------------------------------------- 36) شعراء، 136. 37) آيات مربوط به گفتگوى مستضعفان با مستكبران از كفار در قيامت، در سوره ى سبأ آيه 31 و سوره ى غافر آيه 47 نيز آمده است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (22) و(چون كار كيفر وپاداش به اتمام رسد) شيطان (از روى ملامت به دوزخيان) گويد: همانا خداوند به شما وعده داد وعده راست و من به شما وعده دادم ولى با شما تخلّف كردم، من بر شما تسلّطى نداشتم، جز آن كه شما را دعوت كردم و شما (به ميل خود) استجابت كرديد. پس مرا ملامت و نكوهش نكنيد، وخود را سرزنش كنيد. (در اين روز) نه من مى توانم فريادرس شما باشم، و نه شما فريادرس من. من از اينكه مرا پيش از اين شريك خدا قرار داده بوديد بيزارم. قطعاً براى ستمگران عذاب دردناكى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: گناهكار در قيامت دست و پا مى زند تا براى خود شريك جرم پيدا كند و انحراف خود را به گردن ديگران بيندازد. گاهى مى گويد: دوست بد مرا منحرف كرد. «لقد اضلّنى عن الذّكر»(38) گاهى مى گويد: رهبران فاسد مرا فاسد كردند. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(39) گاهى شيطان را ملامت مى كند و او را عامل گمراهى خود مى داند، امّا شيطان مى گويد: مرا سرزنش نكنيد، «لا تلومونى...» من جز وسوسه و دعوت كارى نداشتم. انحراف از خود شما بود. تسلّط نداشتن شيطان بر انسان، هم مورد تأييد خداوند است و هم خود شيطان به آن اقرار دارد. «ان عبادى ليس لك عليهم سلطان»(40) تو بر بندگان خالص من تسلطى ندارى. در اين آيه نيز مى گويد: « ما كان لى عليكم من سلطان» -------------------------------------------------------- 38) فرقان، 29. 39) سبأ، 31. 40) حجر، 42. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - وعده هاى الهى، حقّ و مطابق با واقع است. «وعد الحقّ» - شيطان با وعده هايش انسان را فريب مى دهد. «و وعدتكم فاخلفتكم» چنانكه در جاى ديگر آمده: «يعدهم و يُمنيّهم و ما يعدهم الشّيطان الاّ غرورا»(41) - شيطان، انسان را مجبور نمى كند، بلكه وسوسه و دعوت مى كند. «دعوتكم» - حتّى شيطان، انسان فاسد را سرزنش مى كند. «لوموا انفسكم» - ملامت يكى از دلايل آزادى و اختيار انسان است، «لاتلومونى ولوموا انفسكم» زيرا انسان مجبور، ملامت ندارد. - گناه خود را به گردن شيطان نياندازيم. «فلاتلومونى» - در قيامت رابطه ها قطع مى شود. «ما انا بمُصرِخكم» (رهبران باطل و پيروان آنان از يكديگر بيزارى مى جويند. شيطان به پيروانش مى گويد: «انى كفرت بما اشركتمون» و پيروان گمراه نيز به رهبران خود مى گويند: اگر براى ما فرصتى پيش آيد و به دنيا برگرديم ما نيز از شما بيزارى خواهيم جست. «لو انّ لنا كرّةً فنتبرّأ منهم كما تبرّءُوا منّا»(42)) - اطاعتِ غير خداوند شرك است. «اشركتمون» - استجابت دعوت هاى شيطانى، ظلم به خود و مكتب است. «انّ الظالمين لهم» ------------------------------------------------------- 41) نساء، 120. 42) بقره، 167. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام کانال تفسیر روزانه قرآن، فرا رسیدن ماه محرم ، ماه مصیبت، سختی، شهادت و اسارت اولیاء الهی عليهم السلام را به امام زمان صلوات الله و سلامه علیه و عموم دلدادگان ایشان ، تسلیت و تعزیت عرض می‌نماید. 🙏 آجركم الله في مصيبة آل الله. 🤲 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ (23) و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، به باغ هايى كه از زير درختانش نهرها جارى است داخل شوند آنان با اذن پرودگارشان براى هميشه در آن خواهند بود و تحيت آنان به يكديگر سلام است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در بهشت به هر سو بنگرى، سلام است: سلام از طرف خداوند، به اهل بهشت: «سلام قولا من ربّ رحيم»(43) سلام از طرف فرشتگان به مؤمنان: «سلام عليكم طبتم فادخلوها»(44) سلام از طرف خود اهل بهشت به يكديگر: «تحيّتهم فيها سلام» گاهى انسان، خود به جايى مى رود و گاهى ديگران مى آيند و او را با تشريفاتى مخصوص به آن جا مى برند. خداوند در اين آيه مى فرمايد: «و اُدخِلَ» يعنى اهل بهشت به صورت ساده و معمولى داخل نمى شوند، بلكه آنان را با احترام و تشريفات به بهشت مى برند. در آيه ى 72 سوره ى زمر نيز مى فرمايد: «وسيق الّذين اتقوا ربّهم الى الجنّة زُمرا». اما درباره ى دوزخيان مى خوانيم كه آنان را با شكنجه به سوى عذاب مى برند: «خذوه فغلّوه ثمّ الجحيم صلّوه»(45) او را بگيريد و ببنديد و سپس به دوزخ پرتاب كنيد. اهل دوزخ، از يكديگر متنفّر و بيزارند و همديگر را نفرين مى كنند، ولى بهشتيان به يكديگر سلام مى كنند. در بهشت، نهرهاى مختلفى وجود دارد: الف: نهر آب: «انهار من ماء» ب: نهر شير: «انهار من لبن لم يتغيّر طعمه» ج: نهر شراب بهشتى: «انهار من خمر لذة للشّاربين» د: نهر عسل: «و انهار من عسل مصفّىً»(46) --------------------------------------------------------- 43) يس، 58. 44) زمر، 73. 45) الحاقه، 30 - 31. 46) محمّد، 15. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مؤمنانِ نيكوكار، همواره در بهشت خواهند بود. «ادخل الذين امنوا... خالدين» - بهشتيان اهل صفا و صميميت و سلام اند، نه نزاع و قهر. «تحيتهم فيها سلام» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء (24) آيا نديدى كه خداوند چگونه مثل زده؟ كلمة طيّبه (سخن وايمان) پاك همانند درختى پاك است كه ريشه اش ثابت و شاخه اش در آسمان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: شجره ى طيّبه و درخت پاك آثارى دارد، مانند: رشد داشتن، پرميوه بودن، سايه دار و پايدار بودن، در همه وقت ثمر دادن. انسان موحّد نيز هرگز راكد نيست و آثار ايمانش دائماً در گفتار و اعمالش آشكار است. اعتقادش دايمى است نه موسمى و همواره ديگران را به ايمان و معروف دعوت مى كند. در روايات و تفاسير از چند چيز به عنوان مصداق كلمه ى طيّبه ياد شده است: توحيد، ايمان، عقايد صحيح، رهبران آسمانى و ياران آنان. آرى توحيد، اصل ثابتى است كه در فطرت و عمق جان مردم جاى دارد. «اصلها ثابت» و در تمام اعمال و گفتار و افكار انسان اثر مى گذارد. «فرعها فى السماء» و در همه وقت و در هر فراز و نشيبى مى توان از ميوه ى ايمان بهره مند شد. درخت توحيد ريشه اى ثابت دارد. تهديدها و توطئه ها و نيش ها و نوش ها و طاغوت ها آن را از پاى درنمى آورند و اگر در روايات اين درخت به پيامبر و اهل بيت او عليهم السلام تفسير شده، به خاطر همين است كه دين محمّد صلى الله عليه وآله و راه اهل بيتش در برابر آن همه دشمن، رو به گسترش است و روزى جهانگير خواهد شد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در مثال هاى قرآن دقت كنيم. «اَلَم تَر» - عقيده حقّ، كلمه ى طيّبه اى است كه اصل آن در قلب مؤمن ثابت است. «اصلها ثابت» و از الطاف خداوند آن است كه مؤمنان را بر اين عقيده حفظ مى كند. «يثبّت اللَّه الّذين آمنوا بالقول الثّابت»(47) - كلام حقّ، پايدار واستوار و پابرجاست. «كلمة طيبة... اصلها ثابت» ----- 47) ابراهيم، 27. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (25) (شجرة طيّبة) با اذن پروردگارش، همواره ميوه مى دهد. و خداوند براى مردم مثل هايى مى زند، باشد كه به ياد آرند و پند گيرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: جز خداوند و ايمان به او، همه چيز فانى است، «كلّ شى ء هالك الا وجهه»(48) و چيزى كه فانى است نمى تواند براى هميشه ثمر دهد، ولى هر كارى كه رنگ خدايى دارد ابدى است، «ما عندكم ينفد و ما عنداللَّه باق»(49) آرى، رنگ خدايى ثابت است و ساير رنگ ها از بين مى روند. «و من أحسن من اللَّه صبغة»(50) درخت ايمان همواره ثمر مى دهد و مومن در همه حال به ياد خدا و در پى انجام وظيفه است، در رفاه يا سختى، در خوشى يا ناخوشى، در فقر و غنى. هنگام تهديد ستمگران، تا پاى جان مقاومت مى كند. «اِنّا الى ربّنا راغبون»(51) هنگام تبليغ، چشم داشتى به ديگران ندارد. «اِن أجرى الاّ على اللَّه»(52) هنگام خشم، براى رضاى او خود را نگاه مى دارد. «والكاظمين الغيظ»(53) هنگام ازدواج، بر او توكّل مى كند. «اِن يكونوا فقراء يغنهم اللَّه من فضله»(54) هنگام عبادت و اطاعت، قصد قربت دارد. «اِنّ صلاتى و نسكى و محياى و مماتى للَّه ربّ العالمين»(55) هنگام فقر، نزد اغنيا نمى رود واهل تملّق نيست. «ربّ انّى لما انزلت الىّ من خير فقير»(56) هنگام پيروزى يا شكست در جبهه ى نبرد، چون به وظيفه ى خود عمل كرده اند، خوشحال است. «اِحدى الحسنيين»(57) آرى! ايمان به خداوند متعال، همچون درختى است كه ميوه ى آن در هر لحظه، در دنيا و برزخ و قيامت انسان را كامياب مى كند. «تؤتى اُكُلها كلّ حين» ولى مال و مقام و فرزند و نعمت هاى ديگر، همچون درختى است كه تنها چند روز ميوه مى دهد، آن هم ميوه اى بسيار اندك. بگذريم كه گاهى همين مال و مقام و فرزند، هيچ ميوه اى ندارند و تنها وسيله ى شكنجه روحى انسان مى شوند. «انّما يريد اللَّه ليعذّبهم بها»(58) ------------------------------------------------------------- 48) قصص، 88. 49) نحل، 96. 50) بقره، 138. 51) قلم، 32. 52) يونس، 72. 53) آل عمران، 134. 54) نور، 32. 55) انعام، 162. 56) قصص، 24. 57) توبه، 52. 58) توبه، 55. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - درخت ايمان، همواره ثمر دارد ومومن پاييز وخزان ندارد. «اكلها كل حين» - تشبيه و تمثيل، شيوه اى قرآنى براى توجه و تذكر مردم. «لعلهم يتذكرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَثلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ (26) و مَثَل سخن (و اعتقاد) پليد همچون درختى پليد (بى ريشه) است كه از روى زمين برآمده و هيچ ثباتى ندارد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: كلمه ى «اجتثاث» به معناى قلع و قمع و كندن است. عقايد وكلمات وانسان هاى آلوده ومنحرف، نه ريشه دارند ونه ميوه ونه گل ونه زيبايى وعطر، نه پايدارى نه سايه ونه رشد، بلكه خارى بر سر راه ديگرانند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از شيوه هاى تعليم و تربيت، روش مقايسه است. «كلمة طيّبة... كلمة خبيثة» - شرك و هر چه كه دون اللَّه باشد، ثبات ودوام ندارد. «ما لها من قرار» - عقايد باطل همچون علف هاى هرز، ريشه اى در عمق زمين ندارد، زيرا پايه و مبناى درست ندارد. «اجتثت من فوق الارض» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللّهُ مَا يَشَاءُ (27) خداوند در زندگى دنيا و در آخرت، اهل ايمان را با كلام (و عقيده ى حقّ و) ثابت، پايدار قرار مى دهد و خداوند ستمگران را (به حال خود رها كرده، توفيقشان راگرفته،) گمراه مى كند. و خداوند آنچه بخواهد (طبق عدل و حكمت خود) انجام مى دهد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - امدادهاى الهى، وابسته به راهى است كه انسان انتخاب مى كند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا» - اگر يارى خداوند نباشد، انسان در برابر وسوسه ها و هوس ها و طاغوت ها از پا درمى آيد و سقوط مى كند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا» - اهل ايمان از نظر منطق، محكم و استوارند و در برابر مكتب هاى مادّى مى ايستند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا بالقول الثابت فى الحيوة الدّنيا» - انسان اگر ايمان آورد، خدا او را بيمه مى كند و اگر به درخت خبيثه و مكتب باطل دل دهد، خدا او را رها مى كند. «يثبّت اللَّه الذين امنوا... يضلّ اللَّه الظالمين» - پذيرش مكتب هاى باطل، ظلم به خود ومكتب است. «الظالمين» - قهر الهى به راهى وابسته است كه انسان انتخاب مى كند. «يُضل اللَّه الظالمين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌺 💥قالی سوخته چند؟؟ مردی ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺷده بود و ﻓﻘﻂ از مال دنیا يك ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ ﺩﺍﺷﺖ که ﮔﻮﺷﻪ اون ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ هم ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ. 🚶ﻫﺮ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺍﯼ كه ﻣﯿﺮﻓﺖ، ﻣﯿﮕﻔﺘﻦ: ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ ﺍﮔﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮد ٥٠٠ تومن ﻣﯽﺍﺭﺯﯾﺪ، ﺍﻣﺎ ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻣﺎ ١٠٠ ﯾﺎ ١٥٠ تومن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﻤﯿﺨﺮﯾﻢ. مرد ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ به ﺍﻣﯿﺪ ﺍﯾﻨﮑﻪ شاید کسی ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺨﺮه ﺍﺯ اﯾﻦ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺍﻭﻥ ﻣﻐﺎﺯﻩ میرفت ... داخل ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ، ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﭼﯽ ﺷﺪﻩ كه ﻗﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺑﯽ ﺭﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻧﮑﺮﺩی سوخته؟ مرد ﮔﻔﺖ: ﻣﻨﺰﻟﻤﻮﻥ ﺭﻭﺿﻪ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ، ﻣﻨﻘﻞ ﭼﺎﯾﯽ ﺭﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻟﯽ چپه شد، ﺫﻏﺎﻻ ﺭﯾﺨﺖ و ﻗﺎﻟﯽ ﺳﻮﺧﺖ.. حالا چند میتونی ازم بخری؟ خیلی ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻡ ... ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭ پرسید: گفتی ﺗﻮ ﺭﻭﺿﻪ ﺳﻮﺧﺘﻪ؟؟ گفت: اره بخدا.. مغازه دار گفت: ﺍﯾﻦ ﺍﮔﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮد ٥٠٠ تومن ﻣﯽ ﺍﺭﺯﯾﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﺑﺮﺍی اﺭﺑﺎﺏ ﻣﻦ ﺳﻮﺧﺘﻪ ارزش پیدا کرده ﻣﻦ یک ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ تومن ﺍﺯﺕ ﻣﯿﺨﺮﻡ .!!!... 💠 عزیزان ! چون اوﻥ ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ تو روضه سوخته ﺑﻮﺩ قیمت پیدا کرد، !!! کاش دلهامون هم تو روضه ها بسوزه.!!! اونوقت بگیم: بی بی جان، دل ماهم تو روضه فرزندتون سوخته چند میخری؟! خیلی گرفتاریم...! ببین بی بی چه میکنه!!!!!! السلام عليك يا فاطمه الزهراء اغثنا يا قرة عین النبی یا سیدتنا و مولاتنا ((سلامتی وفرج امام زمان ارواحنا فداه، صلوات)) 🌺
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلَمْ تَرَ إِلَي الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللّهِ كُفْراً وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ (28) جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَبِئْسَ الْقَرَارُ (29) آيا به كسانى كه نعمت خداوند را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سراى هلاكت در آوردند نگريستى؟ (آنان) به دوزخ درآيند كه چه بد جايگاهى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بَوار» به معناى بى رونقى و كساد شديدى است كه به هلاكت كشيده شود.(59) كفّار و مشركان نعمت هاى بزرگ الهى را به كفر تبديل كردند: الف: به جاى نعمت توحيد، شرك را برگزيدند. ب: نعمت فطرت پاك را رها كردند و به تقليد از نياكان گمراه خود پرداختند. ج: خرافات را بر وحى الهى ترجيح دادند. د: در برابر نعمتِ رهبران آسمانى، ناسپاسى كردند و از طاغوت ها پيروى كردند. «بدّلوا نعمت اللَّه» در روايات بسيار مى خوانيم: امامان شيعه عليهم السلام فرمودند: «نحن واللَّه نعمة اللَّه التى انعم بها على عباده»(60) به خدا سوگند نعمت هايى كه تبديل شدند، وجود ما بود. مردم ما را رها كردندو به سراغ رهبران ديگر رفتند. «بدّلوا نعمت اللَّه» مشابه اين آيه در آيات ديگر نيز آمده است، مثلاً در آيه 41 قصص مى فرمايد: «و جعلناهم ائمة يدعون الى النّار» و در آيه 98 سوره كهف مى فرمايد: «يقدم قومه يوم القيامة فَأوردهم النّار» ------------------------------------------------------- 59) مفردات راغب. 60) مجمع البيان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - هرگونه تبديل، تغيير و تحريف نعمت ها و آيات الهى كفر است. «بدلوا...كفراً» - رهبران منحرف، مايه ى هلاكت و فساد جامعه مى شوند و مردم را به جهنّم مى فرستند. «واحلّوا قومهم دار البوار» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَجَعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً لِّيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُواْ فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَي النَّارِ (30) (رهبران فاسد) براى خداوند شريك هايى قرار دادند، تا مردم را از راه خدا گمراه نمايند. بگو: كامياب شويد كه قطعاً پايان كار شما آتش است . 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بعضى در آفرينش جهان، براى خداوند شريك قايل اند، و بعضى در نعمت ها براى خدا شريك مى پندارند. داشتنِ سلامتى و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود يا قدرت ها مى شمارند، اما بسيار زود درمى يابند كه به گمراهى رفتند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از بدترين انواع كفران نعمت، شريك قرار دادن براى خدا و گمراه كردن مردم است. «و جعلوا للَّه انداداً ليضلّوا» - گاهى سرچشمه ى شرك، طاغوت ها هستند. «و جعلوا للَّه انداداً ليضلّوا» و گاهى جاذبه ى بت ها عامل انحرافند. «واجنُبنى و بنّى ان نعبد الاصنام ربّ انهنّ اضللن كثيراً من النّاس»(61) - خداوند افرادى را به حال خود رها مى كند. «قل تمتّعوا» - كافران در دنيا كاميابند، ولى آخرت ندارند. «تمتعوا فانّ مصيركم الى النّار» - هر رفاهى نشانه ى مهر نيست، شايد وسيله و مقدّمه ى قهر الهى باشد. «تمتّعوا» ------------------------------------------------------- 61) ابراهيم، 35 - 36. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 صلوات الله علیک یا اباعبدالله الحسین 🌷 همراهان سلام 🥀 گروه تفسیر روزانه قرآن، فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی علیه السلام، را تسلیت عرض می‌نماید. 🌹 استماع صوت زیبای آيات قرآن کریم از سوره مبارکه فجر، با صدای استاد عبدالباسط ☝️ نیت: هدیه به روح بلند و ملکوتی حضرت امام حسین علیه السلام و همه‌ی شهدای کربلا أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي (30) هان اى روح آرام يافته! به سوى پروردگارت بازگرد كه تو از او راضى و او از تو راضى است. پس در زمره ى بندگان من درآى. و به بهشت من داخل شو! 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V