eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
160 دنبال‌کننده
66 عکس
82 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 🌱🌿🥀🌷🌻 با تبریک شروع ماه بسیار پربرکت رمضان، ان‌شاءالله از امروز سوم فروردین ۱۴۰۲ خورشیدی مصادف با اول رمضان ۱۴۴۴ قمری، درس تفسیر روزانه قرآن را ادامه خواهیم داد، با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد. 💐
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ) وَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللّهُ شَهِيدٌ عَلَي مَا يَفْعَلُونَ (46) (اى پيامبر!) برخى از قهر و كيفرى را كه به كافران وعده مى دهيم يا (در حال حيات تو) نشانت مى دهيم، يا تو را از دنيا مى بريم (و پس از تو به كيفر مى رسند، به هر حال) بازگشت آنان به سوى ماست، سپس خداوند بر آنچه انجام مى دهند، گواه است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: كيفر برخى از كافران، در جنگ هاى بدر، حُنين، احزاب وفتح مكّه بود، وپس از رحلت پيامبر صلى الله عليه وآله نيز دست خداوند براى كيفر باز است. تأخير عذاب مشركان، دو مسئله را در پى داشت؛ يكى نگرانى پيامبر وديگرى بهانه گيرى مشركان كه مى گفتند: عذاب موعود كجاست؟ (كه در دو آيه ى بعد خواهيم خواند) اين آيه حكمت تأخير عذاب را براى دلدارى پيامبر ومردم بيان مى كند كه بازگشت همه به سوى ماست و ما بركارهاى آنان گواهيم و مشركان به بهانه گيرى خود دلخوش نباشند. حضرت على عليه السلام فرمودند: «اتّقوا معاصى اللّه فى الخلوات فانّ الشاهد هو الحاكم» از نافرمانى خداوند در پنهانى و خلوت نيز پرهيز كنيد، زيرا شاهد، خود حاكم است. [275] ---------------------------------------------------- 275) بحار، ج 73، ص 364. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند به حساب كافران مى رسد و كيفرشان مى دهد، چه اين زمان و چه زمان ديگر. پس مسلمانان از تأخير قضاى الهى نبايد گرفتار يأس و نگرانى شوند. «وامّا نرينّك...او نتوفينّك فالينا مرجعهم» - وفات پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، در حكم خداوند نسبت به كافران تأثيرى ندارد. «اونتوفّينّك» - بازگشت همه به سوى خداست و هيچ كس را توان فرار از دادگاه عدل الهى نيست. «الينا مرجعهم» - خداوند گواه بر اعمال ماست. «اللّه شهيدٌ» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
(۱)👇 ☀️امام خمینی و انس با قرآن 🌷انقلاب در پرتو قرآن 👈 «می دانید که نهضت و انقلاب، برای پیاده کردن احکام اسلام است. ما مقصد دیگری غیر از این نداشتیم. آخر شما که نمی خواستید قدرت کسب کنید، بلکه می خواستید قرآن را احیا کنید.»(۱) به اعتقاد امام راحل هرگاه قرآن مهجور شود، اسلام نیز مظلوم خواهد شد و دلیل مهجور بودن قرآن بی اعتنایی به احکام سیاسی اسلام است. ایشان بر حضور قرآن در تمام شئون زندگی انسان تأکید می ورزد و بر این باور است که عمل به احکام سیاسی اسلام - که در قرآن منعکس شده است- موجب سیادت مسلمانان خواهد شد و اگر دولت ها و ملت های مسلمان به جای تکیه بر قدرت های استعمارگر بر اسلام تکیه می کردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآنی را به کار می بستند، امروز اسیر تجاوزگران صهیونیستی و آمریکایی نبودند.(۲) 🌷استفاده از فرصت ها👈 امام برای کارهای روزانه خود جدولی تهیه کرده بودند که در آن، کارهایی که می بایست در همه ساعات شبانه روز انجام شود، درج شده بود.(۳) با توجه به برنامه ریزی ایشان در زندگی می توان گفت که در تمام شبانه روز حتی یک دقیقه وقت تلف شده و بدون برنامه نداشتند.(۴) هنگامی که در پاریس بود، وقتی خبرنگارها برای مصاحبه به محضرش می آمدند، معمولا حدود ده دقیقه، یا یک ربع برای آماده کردن دوربین هایشان معطل می شدند، امام در همین فرصت به تلاوت قرآن مشغول می شد. بعضی از حاضران می گفتند: خود را برای مصاحبه آماده کنید (یعنی فعلا قرآن نخوانید!) در پاسخ می فرمود: «آیا در این چند دقیقه، عمرم و وقتم ضایع شود؟»(۵) یکی از نزدیکان امام(س) می گوید: «امام در روز چند نوبت قرآن می خواند؛ بعد از نماز صبح، قبل از نماز ظهر و عصر، قبل از نماز مغرب و عشاء و یا در هر فرصت دیگر، به این عمل مستحب پای بند بود. ما بارها در طول روز که خدمت ایشان می رسیدیم، امام را مشغول خواندن قرآن می دیدیم.» (۶) 🌷سلامتی جسم برای خواندن قرآن 👈در زمانی که امام در نجف بود، از ناحیه چشم دچار ناراحتی شده بود. هنگامی که پزشک چشم، ایشان را معاینه کرد، توصیه نمود که چند روزی قرآن نخوانند و استراحت نمایند. امام لبخند زدند و فرمودند: «دکتر! من چشمم را برای خواندن قرآن می خواهم! چه فایده ای دارد اگر چشم داشته باشم و قرآن قرآن نخوانم؟ شما کاری بکنید که من بتوانم قرآن بخوانم.»(۷) 🌷سفارش به تلاوت قرآن👈 امام راحل در نامه ای خطاب به فرزندش، حاج سیداحمد آقا نوشته است: ❗️«فرزندم! با قرآن، این کتاب معرفت آشنا شو، اگرچه با قرائت آن، و راهی از آن به سوی محبوب بازکن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. 🌹🌿👌 آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامه محبوب، محبوب است اگر چه عاشق و محب، مفاد آن را نداند و با این انگیزه، حب محبوب، که کمال مطلوب است، به سراغت آید و شاید دست گیرد.»(۸)👌🌿🌹 🌷احترام به قرآن👈 قرآن کتاب بزرگی است که عظمت آن از عظمت خداوند نشأت گرفته است؛ زیرا قرآن تجلی آشکار پروردگار است. امام علی(ع) می فرماید: «فتجلی سبحانه لهم فی کتابه من غیر ان یکونوا رأوه؛(۹) خدای سبحان در کتابش خود را آشکار کرد، بی آنکه او را ببینند.» قرآن کریم به مقتضای آسمانی و الهی بودن، شایسته احترام و تکریم است. امام(س) ضمن بزرگ شمردن قرآن همواره آن را در ظاهر و باطن حفظ می کرد؛ «گاهی به دلایلی قرآن هایی را در کیف دستی به محضر امام می بردیم. در دفعات اولیه اتفاق افتاد که بدون توجه، قرآن را نیز همراه با چیزهای دیگر از کیف بیرون آورده، روی زمین می گذاشتیم. امام که مراقب بودند، فرمودند: «قرآن را روی زمین نگذارید! » و بلافاصله دست شان را جلو آوردند، آن راگرفتند و روی میز گذاشتند.»(۱۰) 🌷مصداق کامل آیه قرآن👈 مقام معظم رهبری می فرماید: «فردای آن شبی که امام عزیز به جوار رحمت الهی پیوسته بودند، سحرگاه در حالت التهاب و حیرت، تفألی به قرآن زدم؛ آیه 88 سوره کهف آمد: «و اما من آمن و عمل صالحا فله جزاء الحسنی و سنقول له من امرنا یسراً» دیدم واقعاً مصداق کامل این آیه، همین بزرگوار است. ایمان و عمل صالح و پاداش نیکو، بهترین پاداش برای او است.»(۱۱) نمایش پی نوشت ها: 1) صحیفه نور، ج16، ص.27 2) ر.ک: صحیفه نور، ج 16، ص 39و ج 1، .186 3) حجه الاسلام انصاری کرمانی، روزنامه رسالت،97.2.3. 4) فرشته اعرابی، سیره 1، ص .19 5) مجله حوزه، شماره 96، ص .208 6) مصطفی وجدانی، سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی، ج2، ص.52 7) مجله حضور، شماره 3، فاطمه طباطبایی. 8) مجله حوزه، شماره 96، ص .225 9) نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه .147 10) سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی، ج 5 ص .69 11) حدیث ولایت، ج1، ص 6؛ قرآن کتاب زندگی درآینه نگاه رهبر انقلاب، ص .191
قرآنیان سلام ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و فرصتی بی نظیر برای ارتباط با کلام وحی و خواندن نامه‌ی معشوق ازلی است. اما گاهی در فضای مجازی خصوصا نزدیک به ماه رمضان می‌بینیم کلیپ‌هایی را منتشر می‌کنند که علماء و بزرگان دین به شاگردان خود توصیه می‌کنند که قرآن را با تدبّر بخوانند و فقط به دنبال روخوانی و ختم قرآن نباشند، این سخن به جای خود درست است ولی رافع و مانع روخوانی صرف قرآن نیست. در متن بالا قسمتی که با علامت ❗️ مشخص شده است را بخوانید، امام خمینی رحمت الله علیه به فرزند خود، خواندن قرآن ولو به صرف قرائت و بدون معرفت را توصیه فرموده‌اند. در همین رابطه به احادیث ذیل که از بین چندین حدیث انتخاب شده‌اند توجه بفرمایید: ۱- حضرت امام رضا (ع): مَن قَرَاَ فى شَهرِ رَمضانَ آیَة مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فِى غَیرِه مِن الشُهُورِ؛ هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این‌است که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند. منبع: بحار الانوار(ط-بیروت) ج93، ص ۳۴۱ برگرفته از سایت: مرکز اسلامی امام علی (ع) استکهلم-سوئد ۲- قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم:  یا سلمان، المؤمن اذ قرء القرآن فتح الله علیه أبواب الرحمة و خلق الله بکل حرف یخرج من فَمه ملکاً یسبح له الی یوم القیامه. پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: ای سلمان زمانی که مؤمن قرآن تلاوت می کند باز می کند خداوند بر او دربهای رحمت را و به ازای هر حرفی که از زبان او خارج می شود، خلق می کند ملکی را که برای او تسبیح کند تا روز قیامت.  منبع: «بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۱۷» برگرفته از سایت: پایگاه تخصصی قرآن کریم. fa.the-koran.org
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 ✅ ترجمه خطبه شعبانیه - قسمت اول: امام رضا علیه السلام ـ به نقل از پدرانش علیهم السلام، از امام على علیه السلام ـ : روزى ، پیامبر خدا براى ما خطبه خواند و فرمود : «اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ، شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است . ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید . نَفَس هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است . پس با نیّت هاى راست و دل هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛ چرا که بدبخت ، کسى است که در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهى محروم بماند . با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه ، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید ؛ به نیازمندان و بینوایانتان صدقه بدهید ؛ به بزرگان خود احترام ، و بر کوچک هایتان ترحّم ، و به بستگانتان نیکى کنید ؛ زبانتان را نگه دارید ؛ چشم هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست ، بپوشانید ؛ گوش هایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست ، فرو بندید ؛ به یتیمان مردم ، محبّت کنید تا بر یتیمان شما محبّت ورزند ؛ از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید ؛ در هنگام نمازها ، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید ، که آن هنگام (وقت نماز) ، برترینِ ساعت هاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد و هر گاه با او مناجات کنند ، پاسخشان مى دهد و چون او را صدا بزنند ، جوابشان مى گوید و چون او را بخوانند ، اجابتشان مى کند . اى مردم! جان هاى شما در گرو کارهاى شماست ، پس با آمرزش خواهى خود ، آنها را آزاد سازید ؛ و پشت هاى شما از بار گناهانتان سنگین است ، پس با طول دادن سجده هاى خود ، آنها را سبک کنید ، و بدانید که خداوند ـ که یادش والاست ـ به عزّت خود ، سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمى کند و در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان [براى حساب ]مى ایستند ، آنان را با آتش ، هراسان نمى سازد.
✅ ترجمه خطبه شعبانیه - قسمت دوم: اى مردم ! هر که از شما در این ماه ، روزه دارى را افطار دهد ، پاداش او براى آن ، نزد خدا ، آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست» . پس گفتند : اى پیامبر خدا ! همه ما توانایىِ این کار را نداریم! پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «خود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک دانه خرما ؛ مخود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک جرعه آب . اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه ، نیکو سازد ، براى او وسیله عبور از صراط خواهد بود ، در آن روز که گام ها بر صراط مى لغزد ؛ و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد ، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت ؛ و هر کس در این ماه ، شرّ خود را [از دیگران] باز دارد ، خداوند در روز دیدارش ، غضب خویش را از او باز خواهد داشت ؛ و هر که در این ماه ، یتیمى را گرامى بدارد ، در روز دیدار ، خداوند ، گرامى اش خواهد داشت ؛ و هر که در آن به خویشاوند خود نیکى کند ، در روز دیدار ، خداوند با رحمتش به او نیکى خواهد کرد ؛ و هر کس در آن از خویشان خود ببُرد ، خداوند در روز دیدار ، رحمتش را از او قطع خواهد نمود ؛ و هر کس در آن ، نماز مستحبّى بخواند ، براى او دورى از آتش ، نوشته مى شود ؛ و هر کس واجبى را در آن ادا کند ، پاداش کسى را دارد که هفتاد واجب را در ماه هاى دیگر ، ادا کرده است ؛ و هر کس در آن بر من زیاد صلوات بفرستد ، خداوند در روزى که وزنه اعمال ، سبک مى شود ، وزنه اعمال او را بیفزاید ؛ و هر کس در آن ، آیه اى از قرآن تلاوت کند ، پاداش کسى را دارد که در ماه هاى دیگر ، ختم قرآن کرده است . اى مردم! در این ماه ، درهاى بهشت ، بازند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد ؛ و درهاى دوزخ ، بسته اند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید ؛ و شیطان ها در بندند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد» .
✅ ترجمه خطبه شعبانیه - قسمت سوم و پایانی: من(علی .ع)  برخاستم و گفتم : اى پیامبر خدا! برترینِ کارها در این ماه چیست؟ فرمود : «اى ابو الحسن! برترینِ کارها در این ماه ، پرهیز از حرام هاى الهى است» . سپس گریست . گفتم : اى پیامبر خدا! سبب گریه شما چیست؟ فرمود : «اى على! بر این مى گریم که حرمت تو را در این ماه مى شکنند . گویا مى بینم تو در حال نماز براى پروردگار خویشى ، که نگون بخت ترینِ اوّلین و آخرین ، همو که برادر پى کننده ناقه قوم ثمود است ، برمى خیزد و بر فرق سرت ضربتى مى زند و محاسنت ، از خون سرت ، رنگین مى شود» . گفتم : اى پیامبر خدا! آیا در آن حالت ، دینم سالم است؟ فرمود : «دینت ، سالم است» . سپس فرمود : «اى على! هر کس تو را بکشد ، مرا کشته است و هر کس تو را دشمن بدارد ، مرا دشمن داشته است و هر کس تو را ناسزا گوید ، مرا ناسزا گفته است ؛ چرا که تو از من هستى ، همچون جان من . روح تو ، از روح من است و سرشت تو ، از سرشت من . خداى متعال ، من و تو را آفرید و من و تو را برگزید و مرا براى پیامبرى ، و تو را براى امامت ، انتخاب کرد . هر کس امامت تو را انکار کند ، نبوّت مرا انکار کرده است . اى على! تو وصىّ من ، پدر فرزندان من ، همسر دختر من و جانشین من بر امّتم هستى ، در حال حیاتم و پس از مرگم فرمان تو ، فرمان من است و نهى تو ، نهى من است . سوگند به خدایى که مرا به نبوّت برانگیخت و مرا بهترینِ آفریدگان قرار داد ، تو حجّت پروردگار بر خلق اویى و امین او بر رازش و جانشین او بر بندگانش» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 سند حدیث: شیخ صدوق قدس سره الشریف روایت کرده است : حدثنا محمدبن بکران النقاش عن احمد بن الحسن القطان و محمد بن احمد بن ابراهیم المعاذى و محمدبن ابراهیم بن اسحاق المکتب کلهم عن احمد بن محمد بن سعید عن على بن الحسن بن فضال عن ابیه عن الرضا عن آبائه عن امیرالمؤ منین علیه السلام.  - شیخ صدوق عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 1، ص 230 و اربعین شیخ بهائى ص 162 برگرفته از سایت: شیعه بوک به نقل از سایت: مرکز نشر اعتقادات
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌺 صلوات كبيره: 🌿 اللَهُمَّ صَلِّ عَلی‌ المُصْطَفی‌ مُحَمَّدٍ وَ المُرتَضَی‌ علِيٍ وَ البَتُولِ فاطِمَةَ وَ السِّبطَيْنِ الحَسَنِ وَ الحُسَيْنِ وَ صَلِّ عَلی‌ زَيْنِ العِبادِ عَلِيٍّ وَ البَاقِر مُحَمَّدٍ وَ الصَّادِقِ جَعْفَرٍ وَ الْكاظِمِ مُوسَی‌ وَ الرِّضا عَلِيٍّ وَ التَّقِيِّ مُحَمَّدٍ وَ النَّقِيِّ عَلِيِّ وَ الزَّكِيِّ الْعَسْكَريِّ الحَسَنِ وَ صَلِّ عَلَی‌ المَهْديِّ الهادي‌ صاحبِ العَصْرِ وَ الزَّمانِ وَ خَليفَةِ الرَّحْمَن وَ قاطِعِ البُرْهَانِ وَ سَيِّدِ الإنسِ و الجانِّ صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَلَيْهِ وَ  عَلَيْهِمْ أجْمَعِينَ 🤲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَاء رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ (47) وَيَقُولُونَ مَتَي هَـذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (48) براى هر امّتى پيامبرى است. پس هرگاه پيامبرشان بيايد، ميان آنان به عدالت داورى مى شود و ستمى به آنان روا نمى گردد. كفّار (از روى استهزا) مى گويند: اگر راست مى گوييد، اين وعده (عذاب) چه وقت است؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: كفّار بارها از روى استهزا، از انبيا مى پرسيدند كه اگر راست مى گوييد، زمان قهر خدا چه وقت است؟! اين سؤالِ تحقيرآميز، نوعى تقويت دل براى افرادى بود كه تحت تأثير آنها قرار مى گرفتند، ولى مگر لازمه ى تحقّق امرى، دانستن زمان آن است؟! سؤال: اگر هر قومى رسولى دارند، پس چرا رسالت قطع شده است؟ پاسخ: مراد از رسول، شخص پيامبر نيست، بلكه پيام و رسالت اوست، چه مستقيم و چه با واسطه. والاّ مى بايست در هر منطقه اى پيامبرى باشد! حضور انبيا در ميان مردم و قضاوت عادلانه، هم مربوط به دنياست و هم ممكن است مربوط به آخرت باشد كه در آيه 69 سوره زمر نيز مطرح است. امام باقرعليه السلام فرمود: پيامبران الهى، «يقضون بالقسط» به قسط وعدل حكم مى كنند. [276] -------------------------------------------------- 276) تفسير صافى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از سنّت هاى الهى آن است كه هيچ امّتى بدون پيامبر نباشد. «لكل امّةٍ رسول» - تاريخ دين، همراه با تاريخ انسانيّت است. [277] «لكل امّةٍ رسول» - قهر الهى «كه در آيه قبل مطرح شد) بعد از اتمام حجّت و آمدن پيامبران است. «لكل امّةٍ رسول» - گسترش قسط و عدل در جامعه، در سايه ى بعثت پيامبران است. «اذا جاء رسولهم قضى بينهم بالقسط» - در قيامت، هر گروهى با پيامبر خودشان حاضر مى شوند، سپس ميان آنان به عدالت داورى مى شود. [278] «جاء رسولهم قضى...» ------------------------------------------------ 277) چنانكه در آيه ى ديگرى مى خوانيم: «و ان من امّةٍ الاّ خلا فيها نذير» فاطر،24. 278) آيه ى ديگر مى فرمايد: «و جيئ بالنبيّين والشهداء وقضى بينهم بالحقّ» زمر، 69. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرّاً وَلاَ نَفْعاً إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَاء أَجَلُهُمْ فَلاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ (49) بگو: من (حتّى) براى خودم جز آنچه خدا بخواهد، مالك زيان و سودى نيستم (تا چه رسد براى شما)، براى هر امّتى اجل و سرآمدى معيّن است كه هرگاه مدّتشان فرا رسد ، نه لحظه اى تأخير دارند و نه پيشى مى گيرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، براى هر امّتى «رسول» بود، در اينجا براى هر امّتى «أجل» است. شايد بتوان گفت: فرارسيدن زمان شقاوت يا سعادت هر قومى وابسته به پيروى از رسول يا بى اعتنايى به اوست. سؤال: اگر هر اُمّتى اجلى دارد، پس امّت اسلام نيز بايد اجل و پايانى داشته باشد؟ پاسخ: امّت به معناى گروه و جماعت است، نه مذهب. پس منافاتى با خاتميّت ندارد و دليل بر لزوم تغيير مذهب در هر مدّت زمانى نيست. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - هيچ كس حتّى انبيا، از پيش خود قدرتى و مالكيّتى ندارد. «لااملك لنفسى» - قدرت انبيا و اوليا، پرتوى از قدرت الهى است. [279] «الاّ ما شاء اللَّه» - نشانه ى صداقت پيامبرصلى الله عليه وآله، گفتنِ «لااملك لنفسى نفعاً ولا ضرّا» است. - تعيين زمان كيفر كفّار، تنها به دست خداست. «متى هذا الوعد... قل لااملك...» - جامعه همچون افراد، اجل، سعادت و شقاوت، رشد و غىّ دارد. «لكل امّةٍ أجل» (سرآمدن اجل ها، گاهى با هلاكت و نابودى است، گاهى با از دست دادن شوكت و عزّت) - حكومت وقدرت دنيوى ابدى نيست، به آن مغرور نشويم. «لكل امّةٍ أجل» - مهلت دادن به امّت ها، از سنّت هاى الهى است. «لكلّ امّةٍ أجل» - مقدّراتِ امّت ها، بر اساس سنّت هاى الهى است و تقديم و تأخير ندارد. پس در مقدّرات الهى شتاب نكنيم. «لايستأخرون...» -------------------------------------------- 279) متأسفانه در تفسير مراغى براى ردّ توسّل، بحثى مفصّل شده و به جمله ى «قل لا املك» استناد شده و از جمله ى «الاّ ما شاء اللَّه» غفلت شده است!! 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُهُ بَيَاتاً أَوْ نَهَاراً مَّاذَا يَسْتَعْجِلُ مِنْهُ الْمُجْرِمُونَ (50) أَثُمَّ إِذَا مَا وَقَعَ آمَنْتُم بِهِ آلآنَ وَقَدْ كُنتُم بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ (51) بگو: آيا انديشيده ايد، اگر عذاب خداوند شب يا روز به سراغ شما آيد (چه مى كنيد؟) گناهكاران چه چيزى را از او به شتاب مى خواهند (كه مى گويند: «متى هذا الوعد» عذاب خدا چه وقت است). آيا پس از آنكه (عذاب) نازل شد، به آن ايمان مى آوريد؟ حالا؟ در حالى كه پيشتر خواستار زود آمدن عذاب بوديد؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در حديثى مى خوانيم كه مصداق عذاب در آيه، عذابى است كه در آخر الزّمان نصيب اهل قبله مى شود. [280] --------------------------------------------------- 280) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قهر الهى، ناگهانى است و شب و روز در آن مطرح نيست. «بياتاً او نهاراً» - خردمند، با احتمال عذاب بايد احتياط كند، نه شتاب. «ماذا يستعجل» - به هنگام قهر خدا كه مجرمان را غافلگير مى كند، «بياتاً او نهاراً» راه نجات بسته است. «ماذا يستعجل» - ايمان آوردن هنگام خطر، اثرى ندارد. «الآن...» - مشركان همواره خواهان تسريع در عذاب الهى بوده اند. «كنتم تستعجلون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُواْ ذُوقُواْ عَذَابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلاَّ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ (52) سپس به ستمگران گفته شود: عذاب هميشگى را بچشيد. آيا جز به آنچه به دست آورده ايد، كيفر داده مى شويد؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مراد از عذاب در آيه ى قبل، كيفر الهى در دنيا بود و در اين آيه، عذاب رستاخيز مطرح است، لذا فرمود: «ذوقوا» و نفرمود: «يذوقون». ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مخالفان پيامبران، ظالمند. «ظلموا» (با توجّه به آيات قبل) - كيفر الهى، براى گروهى از مجرمان جاودانه است. «عذاب الخلد» - كيفرهاى اخروى، هم روحى است و هم جسمانى. «قيل... ذوقوا» - كيفرها طبق عدل الهى است. «هل تجزون الاّ بما كنتم تكسبون» - انسان در عملِ نيك و بد آزاد است، نه مجبور. «تكسبون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌺 شعر خوانی پر حرارت و با سوز و گداز پیر غلام آستان مقدس حسینی ، شادروان حاج فیروز زیرک کار تبریزی ( ره) 🌺 روزه یعنی ... 🇮🇷 مبادا یک مسلمان بدون عذر روزه‌اش را بخورد یا با وجود ضرر قطعی روزه بگیرد که هر دو نافرمانی خداست. ✳️ اگر می‌توانید نشر دهید و این حال خوب را به دیگران منتقل کنید
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَسْتَنبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَمَا أَنتُمْ بِمُعْجِزِينَ (53) و از تو خبر مى گيرند كه آيا آن (وعده ى مجازات الهى) حقّ است؟ بگو: آرى، سوگند به پروردگارم كه آن حتمى است و شما نمى توانيد (خدا را از انجام آن) عاجز كنيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه، نظير آيه ى 8 سوره ى طور است: «انّ عذابَ ربّك لواقعٌ ما له من دافعٍ» قطعاً عذاب الهى واقع خواهد شد و هيچ مانعى جلوگير آن نيست. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - وعده هاى الهى قطعى و حتمى است. «اى و ربّى انّه لحقّ» (سوگند، كلمه ى انّ، حرفِ لام در «لحقّ» نشانه ى تأكيد است) - رهبر بايد از مردم رفع ترديد و ابهام كند. «قل» - در برابر ترديدها بايد با قاطعيّت سخن گفت. «اى و ربّى» - گاهى سوگند براى رفع ترديد و تزلزل مردم لازم است. «اى و ربّى انّه لحقّ» - در نظام هستى، هيچ قدرتى مانع اراده ى الهى نيست. «ما انتم له بمعجزين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الأَرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّواْ النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ (54) اگر براى هر كس كه ستم كرده، آنچه در زمين است مى بود، قطعاً همه ى آن را (براى نجات از قهر الهى و باز خريد خود) مى داد. آنان با ديدن عذاب، پشيمانى خود را پنهان مى كنند (تا شماتت نشوند) و ميانشان به عدالت داورى مى شود و بر آنان ستم نرود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: فديه دادن براى نجات از عذاب، در آيات ديگر هم مطرح شده است. از جمله آيه ى «ما فى الارض جميعاً و مثله معه لافتدوا به» [281] حتّى اگر دو برابر آنچه در زمين است بدهند، از عذاب خدا نجات نمى يابند. همچنين در سوره ى معارج مى فرمايد: مجرم دوست دارد آن روز، همه ى فرزندان، همسر، برادر و فاميل و آنچه را در زمين است فديه دهد تا نجات يابد، امّا پذيرفته نمى شود. [282] --------------------------------------------------- 281) رعد، 18 و زمر، 47. 282) معارج، 11 - 15. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در قيامت، براى مجرم راه نجاتى نيست و كسى يا مالى فداى ديگرى نمى شود. «و لو...» - حبّ نفس، قوى ترين غريزه در انسان است. زيرا حاضر است همه ى هستى را براى نجات خود فدا كند. «ما فى الارض لافتدت به» - مجرمان براى آنكه گرفتار شماتت نشوند، پشيمانى خود را در دل پنهان نگاه مى دارند. [283] «اسرّوا النّدامة» - در قيامت، برخى پشيمانى خود را با گفتنِ اى كاش... آشكار مى كنند، برخى دست خود را مى گزند و برخى هم با سكوت و كتمان آن را پنهان مى كنند. «اسرّوا النّدامة» - رهبران شرك، در قيامت پشيمانى خود را پنهان مى كنند تا از زيردستان خجالت نكشند. [284] «اسرّوا النّدامة» - در دادگاه عدل الهى، نه قدرت كارساز است، «ما انتم بمعجزين» و نه ثروت. «ما فى الأرض...» - در دنيا ممكن است به خاطر اشتباه قاضى به كسى ستم شود، امّا در قيامت خطايى نيست و به كسى ستمى نمى شود. «قضى بينهم بالقسط وهم لايظلمون» - با ظالم هم به ظلم رفتار نكنيم. «ظلمت ، لايظلمون» ---------------------------------------------- 283) تفسير صافى. 284) تفسير مجمع البيان. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 ارزشِ ماه رمضان‌های زندگی: ✏️ رهبر انقلاب: برادران عزیز، خواهران عزیز! قدر این ماه رمضانی را که الان در آن هستیم، بدانیم. هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم؛ حالا در بین این میلیاردها ماه رمضان تاریخ، ما در چند ماه یا چند ده ماهش هستیم، توفیق به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دوره‌ی تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعه‌ی ماه رمضان‌های تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همینها را قدر بدانیم. پارسال در همین ماه رمضان، کسانی بودند از دوستان ما و از نزدیکان ما که امسال نیستند. نمیدانیم سال دیگر کدامِ از ما خواهیم بود، کدام نخواهیم بود؛ این ماه رمضان را قدر بدانید. ماه استغفار است، ماه توبه است، ماه تذکّر است، ماه توجّه به خدای متعال است، ماه عبادت است، ماه گریه است، ماه دل‌بستن به معنویّات است؛ گفت: بسا تیر و دی‌ماه و اردیبهشت‌ بیاید که ما خاک باشیم و خشت ⭐️
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلا إِنَّ لِلّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَلاَ إِنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ (55) هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (56) آگاه باشيد! آنچه در آسمان ها و زمين است، قطعاً از آنِ خداست. آگاه باشيد كه وعده ى خدا حتمى و راست است، ليكن بيشترشان نمى دانند. اوست كه زنده مى كند و مى ميراند وبه سوى او باز گردانده مى شويد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ---------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دانستن كافى نيست، تذكّر وتوجّه به دانسته ها و باورها مهّم است. «اَلا» - چون مالك همه ى هستى خداست، كفّار از خود چيزى ندارند كه براى نجات خويش فديه بدهند. (با توجّه به آيه قبل) - مالكيّت او بر هستى، نشانه ى توانمندى او بر تحقّق وعده هاست. «للّه ما فى السموات... انّ وعد الله حقّ» - همان كسى كه هستى از اوست، مى تواند زنده كند و بميراند. «للّه ما فى السموات... يحيى و يميت» - حيات و مرگ و سرانجام كار همه به دست خدا و به سوى اوست. «يحيى و يميت و اليه ترجعون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًي وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ (57) اى مردم! همانا از سوى پروردگارتان پند و اندرزى براى شما آمد كه مايه ى شفا براى آنچه در سينه هاى شماست و هدايت و رحمتى براى مؤمنان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «موعظه»، بازداشتنِ آميخته با هشدار و انذار است. [285] «شِفاء لما فى الصدور» يعنى مايه ى پاكى روح وقلب از آفات روحى است. زيرا امراض روحى سخت تر از امراض جسمى است و هنر قرآن نيز در همين شفابخشى به امراض روحى است. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «اذا التبسَتْ عليكم الفِتن كاللّيل المُظلم فعليكم بالقرآن فانّه شافع مشفّع...» در هجوم فتنه هاى تيره و وحشتناك، به قرآن پناه بريد كه هم موعظه است، هم شفا، هم نور و هم رحمت. [286] امام صادق عليه السلام فرمود: «شفاء لما فى الصدور من الامراض الخواطر و مشبّهات الامور» قرآن، براى تمام امراض روحى و شبهات و افكار شفاست. [287] گويا آيه اشاره به مراحل چهارگانه ى تربيت و تكامل دارد، يعنى: الف: مرحله ى موعظه، نسبت به كارهاى ظاهرى. «موعظة من ربّكم» ب: مرحله ى پاكسازى روح از رذايل. «شفاء لما فى الصدور» ج: مرحله ى راهيابى به سوى مقصود. «هدىً» د: مرحله ى دريافت رحمت الهى. «رحمة للمؤمنين» ------------------------------------------------- 285) مفردات راغب. 286) بحار، ج 92، ص 17. 287) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - نزول كتاب كه شامل موعظه و شفابخشى و هدايت و رحمت باشد، از شئون ربوبيّت الهى است. «من ربّكم» - قرآن، شفاى هر دردى است. درمان دردها را بايد از مكتب قرآن گرفت، نه مكاتب شرق و غرب. «شفاء لما فى الصدور» - قرآن براى همه ى مردم موعظه است، ولى تنها گروه حقّ پذير، مشمول هدايت و رحمت الهى مى شوند. «يا ايّها الناس... هدىً ورحمةً للمؤمنين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ (58) بگو: (مؤمنان) تنها به فضل و رحمت خداوند شاد شوند، (نه به مال و مقام،) كه آن بهتر از هرچيزى است كه مى اندوزند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: با توجّه به شفا، موعظه و رحمت بودن قرآن كه در آيه ى قبل بود، ظاهر اين آيه آن است كه مراد از فضل ورحمت، همان تمسّك به قرآن باشد. به فرموده ى حضرت على عليه السلام: روز قيامت ندا مى دهند كه هر كشاورزى گرفتار آفتى مى شود، جز آنان كه در مزرعه ى قرآن كشتند، پس در زمين قرآن كشت كنيد. «فكونوا من حرثة القرآن» [288] پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن هداه اللَّه للأسلام وعلّمه القرآن ثمّ شكى الفاقة كتب اللَّه الفاقة بين عينيه الى يوم القيامة» هر كس را كه خداوند به نعمت اسلام و فهم قرآن مفتخر ساخت ولى او احساس بدبختى كند واقعاً بدبخت است و تا روز قيامت مهر بدبختى بر پيشانى او زده مى شود. سپس اين آيه را تلاوت نمود. [289] و در روايت ديگرى فرمودند: به سراغ قرآن برويد تا زندگى تان زندگى سعيدان و مرگتان مرگ شهيدان باشد و از حسرتِ روز قيامت نجات يابيد، چرا كه قرآن، كلام خداوند رحمن و مانع و امانى از شرّ شيطان و سبب برترى و سنگينى ميزان است. [290] در روايات، فضل و رحمت، به نبوّت و امامت تفسير شده است. [291] چنانكه فضل به نعمت هاىِ عامّ الهى و رحمت به نعمت هاى خاصّ خداوند تفسير شده است. [292] پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: اهل ايمان بدانند كه نعمت دين از همه ى اموال كافران بهتر است و بايد بدان شاد باشند. [293] ------------------------------------------------- 288) نهج البلاغه، خطبه 17. 289) تفسير نورالثقلين. 290) بحار، ج 89، ص 19. 291) تفسير نورالثقلين. 292) تفسير الميزان. 293) تفسير صافى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - به قانونى همچون قرآن كه شفا، موعظه، هدايت و رحمت است افتخار كنيم كه از همه ى قوانين بشرى برتر است. «فليفرحوا» - به نعمت ولايت شاد باشيم، نه به مال و مقام. «فليفرحوا» - نعمت ها را از فضل الهى بدانيم، نه از خود تا شادى ما رنگ الهى بيابد و سبب فخر فروشى و تكبّر نگردد. [294] «بفضل اللّه...فليفرحوا» - تنها نعمتى كه برخوردارى از آن بايد سبب شادمانى باشد، قرآن است. «بفضل اللّه و برحمته... فليفرحوا» (تقدّم «بفضل اللّه وبرحمته» نشانه ى انحصار است) - نعمت هاى مادّى، گاهى سبب فتنه و فساد شده و زود گذر است، ولى نعمت هاى معنوى، پايدار و سبب رشد است. «خَيرٌ ممّا يَجمَعون» - نعمت هاى معنوى، برتر از تمام نعمت هاى مادّى است. «خيرٌممّايَجمعون» (كسى كه بهره اى از قرآن دارد، نبايد از تنگدستى خود ودارايى ديگران اندوهناك باشد) --------------------------------------------------- 294) تفسير كبيرفخررازى. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ أَرَأَيْتُم مَّا أَنزَلَ اللّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَاماً وَحَلاَلاً قُلْ آللّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَي اللّهِ تَفْتَرُونَ (59) بگو: آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما نازل كرده است، (از پيش خود) بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد؟ بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خداوند دروغ مى بنديد؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: نمونه هايى از تحريم هاى بى دليل مشركان، در آيه ى 103 سوره مائده بيان شده است: «ما جَعَل اللَّه من بحيرةٍ ولاسائبةٍ ولا وصيلةٍ ولاحامٍ» آنان سهمى از كشاورزى خود را براى بت ها و بتكده ها قرار داده و برخود حرام مى كردند و يا آنچه را در شكم حيوانات بود، براى مردها حلال و براى زنان حرام مى دانستند؛ «وقالوا ما فى بطون هذه الأنعام خالصةً لذكورنا و محرّم على ازواجنا» [295] امّا قرآن همه ى اينها را افترا بر خداوند و ناروا مى داند. «على اللّه تفترون» ----- 295) انعام، 139. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قانون اصلى و كلّى در خوردنى ها حلال بودن است، مگر آنكه حرمت آن از طريق وحى ثابت شود. «ما انزل اللّه لكم» - رزق، از سوى خدا نازل مى شود. «انزل اللَّه لكم من رزق» - در احكام شرع نبايد از شارع جلو افتاد، چنانكه حرام خدا را نمى توان حلال كرد، حلال ها را هم نمى توان حرام شمرد. «فجعلتم منه حراماً وحلالاً» - تشريع و قانونگذارى، مخصوص خداوند است. «آللَّه اذن لكم» - كسانى كه «ولايت تشريعى» دارند، با اذن الهى مى توانند چيزهايى را حلال يا حرام كنند. «اللَّه اذن لكم» - وضع قانونِ بدعت آميز و آن را به خدا نسبت دادن، جرم است. «جعلتم منه حراماً و حلالاً ، على اللَّه تفترون» - قرآن، عادات و رسوم غلطى را كه ريشه در وحى و اذن خدا ندارد، محكوم مى كند. «على اللّه تفترون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَي اللّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَي النَّاسِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَشْكُرُونَ (60) كسانى كه به خدا دروغ مى بندند، (درباره ى مجازاتِ) روز قيامت چه گمانى دارند؟ همانا خداوند داراى بخشش واحسان برمردم است، ولى بيشترشان سپاسگزارى نمى كنند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: پيامبر خدا صلى الله عليه وآله از مردى كه ثروت و امكانات داشت، ولى ژوليده مى زيست انتقاد كرد كه چرا به خود نمى رسد و فرمود: نعمت الهى را نمايان كن كه خداوند دوست دارد آثار نعمت به بنده اش به زيباترين شكل ديده شود. «فان اللّه يحبّ ان يُرى اثره على عبده حسناً» [296] ------------------------------------------------- 296) تفسير مراغى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - افترا بستن به خداوند، مجازات دارد. نبايد به مهلت دادن خدا در دنيا مغرور شويم و از دادگاه قيامت غفلت كنيم. «وما ظنّ الذين...» - تحريم نعمت هاى حلال الهى، هم محروميّت دنيوى دارد، هم شرمندگى و عقوبت در قيامت. «ما ظنّ الّذين يفترون...يوم القيامة» - در بهره مندى از نعمت هاى الهى، نه افراط بايد كرد، نه تفريط. نه غرق شدن در شهوت ها و ماديّات، نه پرهيز از نعمت ها ومحروم بودن از كاميابى هاى حلال. «اللّه لذو فضل على الناس» - نعمت ها، فضل خداست نه طلب ما، پس بايد سپاسگذار باشيم. «اللّه لذو فضل... لايشكرون» - تحريم حلال هاى الهى، نوعى ناسپاسى است. «لايشكرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِن قُرْآنٍ وَلاَ تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاء وَلاَ أَصْغَرَ مِن ذَلِكَ وَلا أَكْبَرَ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ (61) و (تو) در هيچ حال (و انديشه اى) نيستى و هيچ بخشى از قرآن را نمى خوانى و (شما مردم) هيچ عملى را انجام نمى دهيد، مگر آنكه آنگاه كه وارد آن (كار) مى شويد، ما بر شما گواهيم وچيزى به وزنِ ذرّه اى، نه در زمين ونه در آسمان از پروردگارت پوشيده نيست و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر نيست، جز آنكه در كتاب روشن ثبت است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «كتاب مبين»، لوح محفوظ يا علم وسيع خداوند به همه ى موجودات هستى است كه هم اعمال انسان را شامل مى شود و هم اشياى كوچك و بزرگ را در زمين و آسمان. امام صادق عليه السلام فرمود: هرگاه پيامبر اين آيه را مى خواند، به شدّت مى گريست. [297] ------------------------------------------------ 297) تفسير مجمع البيان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - همه ى كارهاى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مهّم است، چون الگو و اسوه است. (تعبير به شأن، نشانه ى مهم بودن كار است) «ما تكون فى شأن» - حتّى رسول خداصلى الله عليه وآله هم زير نظر است. «وما تكون...الا كنّا عليكم شهوداً» - در تلاوت قرآن بايد مواظب بود غلط خوانده نشود، چون علاوه بر تبعاتِ منفى آن، گواهانى كار ما را زير نظر دارند. «ماتتلوا...الا كنّا عليكم شهوداً» - خداوند، هم شاهد بر افكار بشر، «شأنٍ» هم بر گفتار «تتلوا» وهم بر كردار اوست. « لا تعملون من عملٍ الا كنّا عليكم شهودا» - تلاوت قرآن، در رديف مقام رسالت وهمه ى اعمالِ مردم قرار دارد. (در اين آيه، گواه وشاهد بودن خدا بر سه چيز مطرح شده: همه ى امور پيامبر، همه ى كارهاى مردم وتلاوت قرآن، واين تعبير نشانه ى اهميّت تلاوت قرآن است) - جهان محضر خدا و او شاهد بر اعمالِ ماست، پس مهلتى كه به ما مى دهد، نشان غفلت يا عدم احاطه ى او نيست. «كنّا عليكم شهوداً» - هم خدا و هم فرشتگان شاهد بر اعمال بشرند. «كنّا عليكم شهوداً» - توجّه به حضور خداوند، موجب شرم و حيا از او مى شود. «شهوداً» - علم خداوند به دور و نزديك، كوچك و بزرگ، ظاهر و باطن، يكسان است. «مثقال ذرّة ، فى الارض، فى السماء، اصغر ، اكبر» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
هدایت شده از مجتبی سلامت شریف
❤️برای شفای آقای قرائتي عزیز ۷ تا حمد بخونید باذکر شریف صلوات ان‌شاءالله بهبودی کاملشون🤲 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 🌍 eitaa.com/ebratha_ir  ایتا 🌍 splus.ir/ebratha.org  سروش