eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
75 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَي عَلَي اللّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ (17) پس كيست ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد، يا آيات او را دروغ بشمارد؟ قطعاً مجرمان، رستگار نمى شوند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه، ادامه ى پاسخ كسانى است كه از پيامبر تقاضاى تغيير و تبديل قرآن را داشتند و اين تقاضا، نوعى افترا بر خداوند به حساب آمده است. مشابه اين آيه در موارد ديگرى هم هست، از جمله: «وَمن اظلم ممّن افترى عَلى اللَّه كَذِباً و قالَ اُوحِىَ الىّ ولم يُوحَ اليه شيئٌ» [234] كه ادّعاى دروغين وحى را دروغ بستن به خداوند شمرده است. -------------------------------------------------- 234) انعام،93 . ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بزرگ ترين ظلم، ظلم فرهنگى، اعتقادى وتحريف آيات است. «من اظلم» - هرچه شخصيّت بزرگتر باشد، افترا بر او خطرناك تر است. «اظلم ممّن افترى على اللَّه» - دين تراش ودين ساز، با كافر در يك رديف هستند. «افترى، كذّب» - بدعت، جرم است. «المجرمون» - مبلّغ دينى اگر تفكّرات خود را به اسم دين بگويد، سزاوار تعبيراتى همچون «اظلم»، «لايفلح» و «مجرم» است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
قرآن دوستان سلام صبح زیبای برفی در استانهای مختلف و تهران، بر شما مبارک 🙏 ما ایمان آورندگان برخلاف آنان که آیات خدا را انکار کرده و بر او افترا می‌بندند، مراممان اینگونه است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ (285) سوره بقره پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان و كتاب ها(ى آسمانى) و فرستادگانش ايمان دارند (و مى گويند:) ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمى گذاريم (و به همگى ايمان داريم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانيم) و بازگشت (ما) به سوى توست.
خداوندی چنین بخشنده داریم که با چندین گنه امیدواریم که بگشاید دری کایزد ببندد بیا تا هم بدین درگه بزاریم خدایا گر بخوانی ور برانی جز انعامت دری دیگر نداریم سرافرازیم اگر بر بنده بخشی وگرنه از گنه سر برنیاریم ز مشتی خاک ما را آفریدی چگونه شکر این نعمت گزاریم تو بخشیدی روان و عقل و ایمان وگرنه ما همان مشتی غباریم تو با ما روز و شب در خلوت و ما شب و روزی به غفلت می‌گذاریم نگویم خدمت آوردیم و طاعت که از تقصیر خدمت شرمساریم مباد آن روز کز درگاه لطفت به دست ناامیدی سر بخاریم خداوندا به لطفت باصلاح آر که مسکین و پریشان روزگاریم ز درویشان کوی انگار ما را گر از خاصان حضرت برکناریم ندانم دیدنش را خود صفت چیست جز این را کز سماعش بیقراریم شرابی در ازل درداد ما را هنوز از تاب آن می در خماریم چو عقل اندر نمی‌گنجید سعدی بیا تا سر به شیدایی برآریم صلوات و رضوان خداوند بر سعدی شیرازی 💐
زان یارِ دلنوازم شُکریست با شکایت گر نکته دانِ عشقی بشنو تو این حکایت 🌺 بی مزد بود و مِنَّت هر خدمتی که کردم یا رب مباد کس را مخدومِ بی عنایت 🌺 رندانِ تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت 🌺 در زلفِ چون کمندش ای دل مپیچ کانجا سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت 🌺 چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی جانا روا نباشد خونریز را حمایت 🌺 در این شبِ سیاهم گم گشت راهِ مقصود از گوشه‌ای برون آی ای کوکبِ هدایت😭 🌺 از هر طرف که رفتم جز وحشتم نَیَفزود زِنهار از این بیابان وین راهِ بی‌نهایت 🌺 ای آفتابِ خوبان می‌جوشد اندرونم یک ساعتم بِگُنجان در سایهٔ عنایت 🌺 این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ کِش صد هزار منزل بیش است در بِدایت 🌺 هر چند بردی آبم، روی از دَرَت نَتابم جور از حبیب خوشتر کز مُدَّعی رعایت 🌺 عشقت رِسَد به فریاد ار خود به سانِ حافظ قرآن ز بَر بخوانی در چاردَه روایت 🌺 صلوات و رضوان خداوند بر حافظ شیرازی 👌
🌸 وهوالحبیب 🌸 در دل ز حق تعالی، شکریست بی‏نهایت کو در کتاب خود کرد، در شأن تو حکایت‏🙏 در وعده وصالت، نستخلفنّهم گفت جان گر فشانم ارزد، این لطف و این عنایت👌 روزی که حق جدت، اشرار غصب کردند کرد این خطای منکر، در آل او سرایت😭 کس تشنه شما را، دیگر نداد آبی گفتی ولی شناسان، رفتند از آن ولایت😭 از شور کربلا شد، دلها کباب کانجا سرها بریده بینی، بی‏‌جرم و بی‏‌جنایت😭 هرچند فکر کردم، جز وحشتم نیفزود زنهار از این حکایت، فریاد از این روایت😱 شد در شب خفایت، راه مراد من گم از گوشه‏‌ای برون آی، ای کوکب هدایت😭 گر تو کنی عذابم، رو از تو برنتابم جور از حبیب خوشتر، کز مدعی رعایت🌹 مهر امام باید، ورنه چه سود ای فیض قرآن به سبعه خواندن در چارده روایت؟! 🌺 رحمت و رضوان خداوند بر فیض کاشانی 💐
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَي عَمَّا يُشْرِكُونَ (18) و به جاى خدا چيزهايى را مى پرستند كه نه به آنان ضرر مى رساند و نه سودشان مى دهد و مى گويند: اين بت ها شفيعان ما نزد خدايند. بگو: آيا خدا را به چيزى خبر مى دهيد كه او خبرى از آنها در آسمان ها و زمين ندارد؟ خداوند منزّه و والاتر است از شريكانى كه برايش قرار مى دهند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: تفسير مراغى با تمسك به اين آيه، توسّل به اوليا وزيارت قبور را ردّ كرده است. در حالى كه اوّلاً: در اين آيه، «يَعبدون» به كار رفته است و در زيارت و توسّل، كسى را پرستش نمى كنيم. ثانياً: ما به حيات برزخى معتقديم، قرآن هم شهيدان را زنده مى داند. ما از اولياى خدا كه در راه خدا شهيد شده اند، تقاضاى دعا داريم. مقايسه ى آنان و شهدا، با سنگ و چوب، بى انصافى است. پرستش بت ها، يا براى ترس است يا اميد نفع. بت ها، نه زيان مى رسانند كه از روى ترس عبادت شوند، نه سودى مى رسانند تا لايق عبادت باشند، پس بهانه اى براى بت پرستى نيست. «لاينفعهم ولايضرّهم» ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بت پرستان، منطق ندارند و بت پرستى كارى بى منطق است. «يعبدون... لايضرهم ولاينفعهم» - بت پرستان خدا را قبول داشتند، لكن بت ها را واسطه مى دانستند و لذا بت ها را پرستش مى كردند. «هؤلاء شفعاؤنا» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
به نام خدا با سلام و احترام 🙏 چنانچه فردی از اعضاء یا خارج از گروه به عنوان آشنایی با بنده یا سایر مدیران یا به بهانه عضویت در گروه قرآنی به هر طریقی از شما تقاضای کمک مالی داشتند لطفا بدون هیچ پاسخی، شماره تلفن و هر مشخصاتی که از ایشان دارید برای بنده ارسال بفرمایید تا بررسی شود و اگر قصد کلاهبرداری یا مزاحمت داشته باشند حتما از ایشان شکایت خواهد شد و در غیر اینصورت حتی الامکان به بنیادهای خیریه متناسب با نیازمندی‌شان معرفی می‌گردند. سپاسگزارم
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلاَّ أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُواْ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (19) (در آغاز) مردم جز امّتى واحد نبودند (و بر فطرت پاك توحيدى بودند)، پس دچار اختلاف شدند، (گروهى موّحد و گروهى مشرك،) و اگر سنّتِ (مهلت يافتن مردم براى آزمايش) از سوى پروردگارت مقدّم و مقدّر نگرديده بود، (در همين دنيا) ميان مردم در آنچه اختلاف مى كردند، داورى مى شد (و به هلاك منحرفان حكم مى گرديد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خداوند به هنگام هبوط آدم و حوا به زمين، فرمود: «و لكم فى الارض مستقرّ و متاع الى حين» [235] زمين براى شما و نسل شما تا مدّتى جايگاه است. بنابراين از روز اوّل، تقدير اين بوده كه انسان تا مدّتى در زمين مهلت داشته باشد، پس شايد مراد از «كلمة سبقت» در اين آيه، همان تقدير و برنامه ى زندگى انسان باشد. -------------------------------------------‐------- 235) بقره، 36. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بشر از آغاز يك امّت واحد، همفكر و هم عقيده در توحيد بوده است. «ما كانَ النّاس الاّ امّة واحِدة» - انسان از همان آغاز، زندگى اجتماعى داشته است. «امّة» - اختلاف در عقيده و عمل، اقتضاى جوامع بشرى است. «امّة واحدة فاختلفوا» - مهلت دادن، از شئون ربوبيّت الهى است. «سبقت من ربّك» - سنّت الهى، مهلت دادن به افراد براى انتخاب وعمل است. «لولا كلمة... لقضى» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 قرآنیان سلام ان‌شاءالله از فردا جمعه ۲۸ بهمن‌ماه، جمع کوچک قرآنی "میثاق با نور"، در حسینیه‌ای واقع در شهرک شاهد تهرانپارس و با هدف ختم مدبّرانه قرآن شروع به کار خواهد کرد. 👌 بدین ترتیب که آقایان محترم در طی هفته تعداد صفحه‌ی مشخصی را که فردا در گروه مصوب می‌شود، مطالعه کرده و هر هفته جمعه‌ها کمتر از دو ساعت در مورد آن به بحث و تبادل نظر می‌نشینند. سوالاتی که در جلسه پاسخ داده نشود از اساتید قرآنی استعلام شده و در جلسه بعد پاسخ داده خواهد شد. یک هم‌افزایی فوق‌العاده در فهم مقدماتی قرآن 👌 🌹 لازم به ذکر است این طرح توسط هزاران نفر در صدها گروه داخل و خارج کشور در حال اجراست که فواید و آثار مادی و معنوی فراوانی برای شرکت کنندگان ایجاد نموده است. 🌷 🌸 طرح میثاق با نور کاملا غیر دولتی و وابسته به فرهنگستان علم و دین هست و چنان مورد وثوق که رادیو قرآن آن را معرفی و تبلیغ کرده است. (مصاحبه رادیویی با خانم دکتر پناهی) 🌷 جلسات حضوری جمعه‌ها دو ساعت قبل از اذان مغرب برگزار خواهد شد، آقایان علاقمند به شرکت در این ختم قرآن، لطفا تا فردا ساعت ۱۵ اعلام آمادگی بفرمایند. 09901366758 دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعه‌ای از زلال قرآن 📖سوره مبارکه اعراف،۴۳ 💠 وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ ۖ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ 💠 و آنچه در دلها از کینه و حسد دارند، برمی‌کنیم (تا در صفا و صمیمیّت با هم زندگی کنند)؛ و از زیر (قصرها و درختان) آنها، نهرها جریان دارد؛ می‌گویند: «ستایش مخصوص خداوندی است که ما را به این (همه نعمتها) رهنمون شد؛ و اگر خدا ما را هدایت نکرده بود، ما (به اینها) راه نمی‌یافتیم! مسلّماً فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند!» و (در این هنگام) به آنان ندا داده می‌شود که: «این بهشت را در برابر اعمالی که انجام می‌دادید، به ارث بردید!» 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ (20) و مى گويند: چرا از سوى پروردگارش بر او آيه و معجزه اى نازل نمى شود؟ پس بگو: غيب (و معجزه كه به جهان غيب مربوط است)، از آنِ خداست (نه در اختيار من يا تابع هوس مردم). پس در انتظار باشيد، من نيز همراه شما از منتظرانم (كه خداوند چگونه پاسخ بهانه گيرى هاى شما را مى دهد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بهانه گيران، قرآن وصدها آيه را ناديده مى گيرند و خواستار آيه ى ديگرى مى شوند. «لولا أنزل عليه آية» - معجزه، به خواست خداست، نه در اختيار پيامبر و نه تابع هوسها و تمايلات مردم. «انّما الغيب للَّه» - سنّت و قانون خدا، مهلت دادن است. «فانتظروا ...» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّاء مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِي آيَاتِنَا قُلِ اللّهُ أَسْرَعُ مَكْراً إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ (21) وهرگاه پس از رنجى كه به مردم رسيده، (طعم) رحمت و لطفى به آنان بچشانيم، (به جاى سپاس،) در آيات ما مكر و حيله مى كنند. بگو: تدبير الهى سريعتر و نافذتر است. همانا فرستادگان ما (فرشتگان)، آنچه را مكر و نيرنگ مى كنيد مى نويسند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه ى قبل به بهانه گيرى آنان اشاره كرد كه مى گفتند: چرا آيه اى نازل نمى شود. اينجا به لجاجت آنان پرداخته، كه پس از نزول آيه هم به جاى تقدير، نيرنگ مى كنند. در مكّه خشكسالى و قحطى شد و خداوند به بركت رسول خدا صلى الله عليه وآله باران فرستاد. ولى مشركان گفتند كه باران به خاطر بت ها بوده است! اين آيه نازل شد و آنان را رسوا كرد. [236] در اكثر تفاسير آمده است كه يكى از تدابير ومكر دشمنان، كوبيدن شخصيّت پيامبر و استهزاى آيات الهى بوده است. -------------------------------------------------- 236) تفاسير صافى، فى ظلال القرآن و كبيرفخررازى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - نعمت هايى را كه انسان از آن استفاده مى كند، گوشه اى از رحمت بى كران الهى است. «اذقنا الناس رحمة» - انسان از نعمت هاى الهى سوء استفاده مى كند و به جاى شكر، مكر مى كند. «اذقنا الناس رحمة....اذا لهم مكرٌ» - كسى كه مكر كند، به تدبير و مكر قهرآميز الهى گرفتار مى شود. «اذا لهم مكر... اللَّه اسرع مكرا» - كيفر الهى با جرم متناسب است. «لهم مكر، اللّه اسرع مكراً» - فرشتگان الهى حتّى افكار وتدابير انسان را ثبت مى كنند. «يكتبون ماتمكرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّي إِذَا كُنتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِم بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُواْ بِهَا جَاءتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَجَاءهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنجَيْتَنَا مِنْ هَـذِهِ لَنَكُونَنِّ مِنَ الشَّاكِرِينَ (22) او كسى است كه شما را در خشكى و دريا سير مى دهد، تا آنگاه كه در كشتى باشيد و بادى موافق، كشتى ها را به جريان در آورد و بدين وسيله خوشحال شوند، ناگهان تندبادى آيد و موج از هر سو سراغشان آيد و گمان برند كه در محاصره ى بلا گرفتارند، (در اين هنگام) خداوند را با اخلاص عقيده مى خوانند (و مى گويند:) اگر ما را از اين خطر نجات دهى، قطعاً از شاكران خواهيم بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آلوسى و مراغى در تفاسير خود، آورده اند كه شيعيان هنگام خطر، امامان خود را صدا مى زنند، در حالى كه مشركان در وقت خطر خدا را صدا مى كنند!! غافل از آنكه توسّل به امام معصوم شهيد كه به گفته ى قرآن زنده است، با توسّل به بت فرق دارد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قوانينِ حاكم بر طبيعت، مخلوق ومحكوم خداوند است. «هو الذى يسيّركم» - كارهاى انسان، به خدا هم نسبت داده مى شود، چون قدرت از اوست. با آنكه سِير، عمل انسان است، «سيروا فى الارض»، امّا مى فرمايد: «هو الّذى يسيّركم» - انسان هر چه هم پيشرفت كند، از گزند حوادث طبيعى درامان نيست. «جاءتها ريح عاصف» - مرفّهان نپندارند كه پيوسته در رفاه خواهند بود. «فرحوابها، احيط بهم» - حوادث طبيعى، غرور و تكبّر انسان را برطرف ساخته، او را در برابر خداوند خاضع مى سازد. «دَعَوا اللَّه» - هنگام خطر فطرت انسان، به يك مبدأ نجات متوجّه مى شود. «دعوا اللَّه مخلصين» - ايمان و اخلاص بايد دائمى باشد، نه موسمى و به هنگام احساس خطر. «احيط بهم دعوا اللّه مخلصين» - انسان در هنگامه ى خطر قول مى دهد، ولى به رفاه كه رسيد غافل مى شود. «لئن انجيتنا» - ناسپاسى و كفران نعمت ها، يكى از زمينه هاى بروز سختى و عذاب است. «لئن انجيتنا من هذه لنكوننّ من الشاكرين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِي الأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَي أَنفُسِكُم مَّتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَينَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (23) پس چون خداوند نجاتشان داد، در آن هنگام در زمين به ناحقّ سركشى مى كنند. اى مردم! همانا سركشى شما فقط به زيانِ خودتان است. كاميابى زندگى دنيا (چند روزى بيش نيست)، سپس بازگشت شما به سوى ماست كه شما را به عملكردتان آگاه خواهيم ساخت (وكيفر ستم هايتان را خواهيم داد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بَغى» به معناى طلب است. ظالم چون هميشه خواهانِ حقّ ديگران است، به او باغى مى گويند. [237] ----------------------------------------------------- 237) تفسير الميزان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان بى وفا، عهدشكن و ناسپاس است. «فلمَّا أنجاهُم ، يَبغون» (در آيه ى قبل، وعده داد اگر نجات يابد شكر كند، ولى پس از نجات ناسپاسى مى كند) - ظلم به مردم، ظلم به خويش است، چون همه از يكديگريم. [238] «بغيكم على انفسكم» - كيفر ستم، هم در دنياست هم در آخرت. «على انفسكم، الينا مرجعكم» - ظالمان، تنها در چند روزه ى دنيا كاميابى دارند كه در برابر كيفر قيامت، ناچيز است. «متاع الحياة الدنيا» - ريشه ى ظلم ها، دنياطلبى انسان است. «متاع الحياة الدنيا» - ياد قيامت، از عوامل بازدارنده ى گناه است. «ياايّها الناس... الينامرجعكم» - خداوند به همه ى كارهاى انسان آگاه است وانسان نيز در قيامت از همه ى كارهاى خود آگاه خواهد شد. «فننبّئكم بما كنتم تعملون» -------------------------------------------------- 238) بعضكم من بعض» آل عمران، 195. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالأَنْعَامُ حَتَّيَ إِذَا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلاً أَوْ نَهَاراً فَجَعَلْنَاهَا حَصِيداً كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (24) همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى كنيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه ى قبل، دنيا را متاعى ناچيز شمرد واين آيه با تمثيلى زيبا، آن را ترسيم مى كند. در برخى روايات، اين آيه رمز ظهور حضرت مهدى عليه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمين غرق در زرق، برق و ماديّات شد، با امر الهى و انقلاب مكتبى همه چيز عوض مى شود. [239] -------------------------------------------- 239) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مثال، از بهترين شيوه هاى تبليغ و آموزش است. «انّما مثل الحَياة الدّنيا» - بهترين مثال ها آن است كه از طبيعت گرفته شود و زمين و زمان آن را كهنه نسازد. «انّما مثل الحَياة الدّنيا كماء» - در بهره گيرى از مواهب مادّى طبيعت، انسان و حيوان يكسانند، ولى ارزش انسان به بهره گيرى از معنويّات است. «يأكل الناس والأنعام» - تناسب داشتن سبزه ها با نيازهاى انسان و حيوانات، از الطاف الهى است. «نبات الارض يأكل الناس و الانعام» - زينت انسان، ايمان است [240] وزينت زمين، گياهان هستند. «ازّيّنت» - دنيا، انسان را فريب داده و به خيال و گمان وامى دارد. «ظنّ اهلها انهم قادرون» - همان گونه كه روياندن گياهان به دست خداست، [241] خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «جعلناها حصيداً» - دنيا وجلوه هاى آن، در معرض انواع حوادث است. «ازّيّنت... حصيداً» - عمر انسان در دنيا همچون عمر سبزه ها وگلها كوتاه وگذراست. «مثل الحَياة الدّنيا... كأن لم تغن بالامس» - قهر خدا گاه چنان شديد است كه هيچ اثرى را باقى نمى گذارد. «لم تغن بالأمس» - مثالهاى قرآن، زمينه ى تفكّر است، پس آنها را ساده نگيريم. «لقومٍ يتفكّرون» - دلبستگى و مغرور شدن به دنيا، نشانه ى كوته فكرى و مغرور نشدن، نشانه ى انديشه وفكر است. «لقومٍ يتفكّرون» ------------------------------------------------ 240) حبّب اليكم الايمان و زيّنه فى قلوبكم» حجرات، 7. 241) ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَاللّهُ يَدْعُو إِلَي دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (25) و خداوند (مردم را) به سر منزل سلامت و سعادت (بهشت) مى خواند و هر كه را بخواهد، به راه راست هدايت مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «دارالسلام»، يكى از نامهاى بهشت است، زيرا در آنجا كينه اى در دلها نيست، تا جنگ وجدال وبهره كشى پيش بيايد. «ونزعنا ما فى صدورهم من غلّ» [242] سلام، نام خداست ودارالسلام، يعنى جوار رحمت الهى وجايى كه كلام ودرودشان سلام است و از خداوند هم به آنان سلام مى شود. «سلام قولاً من ربّ رحيم» [243] در روايات، راه ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام و رهبران معصوم آسمانى به عنوان بهترين نمونه ى راه مستقيم بيان شده است. --------------------------------------------------- 242) اعراف، 43. 243) يس، 58. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دعوت الهى، نشانه ى لطف خاصّ او بر بندگان است. «واللّه يدعوا» - سلامتى دنيا گذراست، ولى سلامت آخرت، پايدار است. «دار السّلام» - صراط مستقيم، مايه ى آرامش است و علاوه بر آخرت، همين دنيا را هم براى انسان دارالسلام مى سازد. «يدعوا الى دار السّلام» - زندگى و جامعه اى سالم، خواستگاه خداوند است. «يدعوا الى دارالسّلام» - خداوند، هم دعوت مى كند و هم راه نشان مى دهد. «يدعوا، يهدى» - دعوت الهى براى همه است، ولى هدايتِ ويژه، مخصوص كسانى است كه او بخواهد. «يهدى من يشاء» - حركت در صراط مستقيم، توفيق الهى مى خواهد. «يهدى...الى صراط مستقيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَي وَزِيَادَةٌ وَلاَ يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلاَ ذِلَّةٌ أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (26) براى آنان كه نيكى كنند، پاداشى نيكوتر (از نظر كيفى) و افزون تر (از نظر كمّى) خواهد بود و بر چهره ى آنان غبار ذلّت و خوارى ننشيند، آنان اهل بهشتند و هميشه در آنجايند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «رَهَق» به معناى پوشاندن اجبارى است و «قَتر» به معناى غبار، دود و خاكستر. اعطاى پاداش زيادتر و مضاعف، با تعبير «زيادة» ، «ضِعف» و «اضعاف» مكرّر در قرآن آمده است. از جمله: هر كه نيكى كند پاداش ده برابر دارد، [244] خداوند علاوه بر پاداش كامل از فضل خود به آنان عطا مى كند، [245] پاداش هفتصد برابر براى انفاق در راه خدا. [246] امام صادق عليه السلام مى فرمايد: هر چيز اندازه اى دارد، جز اشك كه قطره اى از آن آتشها را خاموش كند. سپس فرمود: كسى كه اشكى براى خدا بريزد، چهره اش تيرگى و خوارى نخواهد ديد. «لا يرهق وجوههم قترٌ ولاذلّة» [247] در بعضى روايات مراد از «زيادة» را دنيا گرفته اند. [248] و روايات بسيارى از اهل سنّت، «زيادة» را ملاقات با خدا (والطاف او) دانسته است. [249] «احسنوا»، دامنه ى نيكى، شامل عقيده ى نيك، عمل شايسته و گفتار خوب مى شود. -------------------------------------------------- 244) انعام، 160. 245) نساء، 173. 246) بقره، 261. 247) تفسير نورالثقلين. 248) تفسير نورالثقلين. 249) تفسير درّالمنثور. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دريافت الطاف الهى، مخصوص نيكوكاران است. «للذين احسنوا الحسنى» - خداوند، هم پاداش عمل را مى دهد و هم تشويق مى كند. «الحسنى وزيادة» - پاداش نيكوكاران در قيامت، بهترين پاداش هاست. «للذين احسنوا الحسنى» - آنان كه به غيرخدا رو كنند عذرى ندارند، چون خداوند هم دعوت مى كند، «يدعوا الى دارالسلام» هم راهنمايى مى كند، «يهدى من يشاء» هم مزد مى دهد، «الحسنى» و هم اضافه مى دهد. «زيادة» و هم اضافه اش بسيار مهم است. [250] - احسان و نيكى در دنياى زودگذر و فانى، زندگى در بهشت جاودان را بدنبال دارد. «احسنوا... هم فيها خالدون» ------------------------------------------------ 250) كلمه ى «زيادة» نكره آمده كه نشانه ى عظمت است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیانات آیت الله جوادی آملی در خصوص ماه شعبان
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَالَّذِينَ كَسَبُواْ السَّيِّئَاتِ جَزَاء سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَّا لَهُم مِّنَ اللّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِّنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (27) و آنان كه به دنبال كسب بدى ها رفتند، به قدر همان بدى ها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مى گيرد. از قهر خداوند، پناه دهنده اى ندارند، گويا چهره هايشان با پاره هايى از شب تيره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانه اند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: امام باقرعليه السلام فرمود: اين آيه در مورد اهل بدعت وشبهات وشهوات است. [251] «ليلِ مُظلم»، شبى است كه از نور ماه هيچ خبرى نيست كه در هر ماه، يك شب چنين است. در مقابل «ليلِ مُقمِر» كه مهتابش براى همه روشن است. به قرينه ى آياتى همچون: «وجوه يومئذٍ عليها غبرة. ترهقها قترة. اولئك هم الكفرة الفجرة» [252] و آيه ى «فامّا الّذينَ اسودّت وجوههم أكفرتم بعد ايمانكم» [253] مى توان گفت كه در اين آيه جمله ى «اُغشيت وجوههم قطعاً من الليل» نظر به كفّار دارد. --------------------------------------------------- 251) تفسير نورالثقلين. 252) عبس، 40 - 42. 253) آل عمران، 106. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان ها با اراده سراغ گناه مى روند، نه به اجبار. «كسبوا» - رفتار خداوند با بدكاران، عادلانه است. «جزاء سيّئة بمثلها» - دنيا، سراى عمل و آخرت سراى پاداش است. «والذين كسبوا... جزاء» - تشويق بايد بيش از تنبيه و مجازات باشد. درباره ى نيكان فرمود: «الحسنى و زيادة» و درباره ى بدكاران فرمود: «سيئةٌ بمثلها» - روسياهى مخصوص كفّار است، نه مؤمنان گنهكار. «ترهقهم ذلّة» - در قيامت، هم مجازات و تنبيه است، هم تحقير و روسياهى. «سيئة بمثلها، اغشيت وجوههم...» - راه فرار ونجات وشفاعت به روى كافران بسته است. «مالهم من اللّه من عاصم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم حلول ماه شعبان💐 را حضور سروران گرامی تبریک عرض می‌نمایم، ماه بدون ایام غم، ماه ولادت اولیاء الهی که شهادت هیچ یک از آن گرامیان در این ماه واقع نشده است. امیدوارم همه از برکات این ماه پربرکت بهره‌مند شویم، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام 🌸 اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعه‌ای از زلال قرآن 🔹 تلاوتی ناب از مقام معظم رهبری (حفظه الله) 📖سوره مبارکه بقره،۱۱تا ۱۳ 💠 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ* أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ* وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ* 💠 و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»!* آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند.* و هنگامی که به آنان گفته شود: «همانند (سایر) مردم ایمان بیاورید!» می‌گویند: «آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!» بدانید اینها همان ابلهانند ولی نمی‌دانند! 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَآؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَآؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ (28) و روزى كه همه را (در قيامت) گردهم آوريم، آنگاه به مشركان مى گوييم: شما و شريكانى كه براى خدا مى پنداشتيد در جاى خود بمانيد (تا به حسابتان رسيدگى شود)، پس ميانشان جدايى مى افكنيم و معبودها (به مشركين) مى گويند: شما (در حقيقت) ما رانمى پرستيديد، (بلكه در پى هوسها و اوهام خود بوديد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه قبل، سخن از اين بود كه براى مجرمان وكافران هيچ راه نجاتى نيست، واين آيه مى گويد: حتّى واسطه هاى خيالى هم به جاى شفاعت، از آنان بيزارى مى جويند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قيامت و حوادث آن را فراموش نكنيم. «يوم نحشرهم جميعا» - قيامت مخصوص انسان ها نيست، بلكه همه ى معبودهاى ساختگى نيز حاضر مى شوند. «انتم وشركاءكم» - قيامت، روز جدايى است. «زيّلنا بينهم» (در قيامت براى بازجويى، ميان انسان ها جدايى مى افتد) - آنچه را كافران شفيع خود مى پنداشتند، در قيامت از آنان تبرّى مى جويند. «ما كنتم ايّانا تعبدون» - در قيامت بت ها داراى شعور و نطق مى شوند ومعبودانشان را انكار و يا اظهار بى اطلاعى مى كنند. «ما كنتم ايّانا تعبدون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَكَفَي بِاللّهِ شَهِيداً بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ (29) پس (معبودها به مشركان گويند:) گواهى خدا ميان ما و شما كافى است، به راستى ما از پرستش شما بى خبر بوديم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، معبودها مى گفتند كه شما ما را عبادت نمى كرديد. اينجا مى گويند: ما از عبادت شما غافل بوديم. نتيجه اينكه: هر عبادتى كه معبود از آن بى خبر باشد، عبادت نيست. در قرآن، بارها به مسأله ى تنفّر و برائتِ معبودها از مشركان و عمل آنها اشاره شده است. از جمله: آيه ى 17 سوره فرقان و آيه ى 63 سوره قصص. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بت ها در قيامت شعور و نطق پيدا مى كنند. «فكفى باللّه شهيدا» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V