eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
76 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (22) و(چون كار كيفر وپاداش به اتمام رسد) شيطان (از روى ملامت به دوزخيان) گويد: همانا خداوند به شما وعده داد وعده راست و من به شما وعده دادم ولى با شما تخلّف كردم، من بر شما تسلّطى نداشتم، جز آن كه شما را دعوت كردم و شما (به ميل خود) استجابت كرديد. پس مرا ملامت و نكوهش نكنيد، وخود را سرزنش كنيد. (در اين روز) نه من مى توانم فريادرس شما باشم، و نه شما فريادرس من. من از اينكه مرا پيش از اين شريك خدا قرار داده بوديد بيزارم. قطعاً براى ستمگران عذاب دردناكى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: گناهكار در قيامت دست و پا مى زند تا براى خود شريك جرم پيدا كند و انحراف خود را به گردن ديگران بيندازد. گاهى مى گويد: دوست بد مرا منحرف كرد. «لقد اضلّنى عن الذّكر»(38) گاهى مى گويد: رهبران فاسد مرا فاسد كردند. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(39) گاهى شيطان را ملامت مى كند و او را عامل گمراهى خود مى داند، امّا شيطان مى گويد: مرا سرزنش نكنيد، «لا تلومونى...» من جز وسوسه و دعوت كارى نداشتم. انحراف از خود شما بود. تسلّط نداشتن شيطان بر انسان، هم مورد تأييد خداوند است و هم خود شيطان به آن اقرار دارد. «ان عبادى ليس لك عليهم سلطان»(40) تو بر بندگان خالص من تسلطى ندارى. در اين آيه نيز مى گويد: « ما كان لى عليكم من سلطان» -------------------------------------------------------- 38) فرقان، 29. 39) سبأ، 31. 40) حجر، 42. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - وعده هاى الهى، حقّ و مطابق با واقع است. «وعد الحقّ» - شيطان با وعده هايش انسان را فريب مى دهد. «و وعدتكم فاخلفتكم» چنانكه در جاى ديگر آمده: «يعدهم و يُمنيّهم و ما يعدهم الشّيطان الاّ غرورا»(41) - شيطان، انسان را مجبور نمى كند، بلكه وسوسه و دعوت مى كند. «دعوتكم» - حتّى شيطان، انسان فاسد را سرزنش مى كند. «لوموا انفسكم» - ملامت يكى از دلايل آزادى و اختيار انسان است، «لاتلومونى ولوموا انفسكم» زيرا انسان مجبور، ملامت ندارد. - گناه خود را به گردن شيطان نياندازيم. «فلاتلومونى» - در قيامت رابطه ها قطع مى شود. «ما انا بمُصرِخكم» (رهبران باطل و پيروان آنان از يكديگر بيزارى مى جويند. شيطان به پيروانش مى گويد: «انى كفرت بما اشركتمون» و پيروان گمراه نيز به رهبران خود مى گويند: اگر براى ما فرصتى پيش آيد و به دنيا برگرديم ما نيز از شما بيزارى خواهيم جست. «لو انّ لنا كرّةً فنتبرّأ منهم كما تبرّءُوا منّا»(42)) - اطاعتِ غير خداوند شرك است. «اشركتمون» - استجابت دعوت هاى شيطانى، ظلم به خود و مكتب است. «انّ الظالمين لهم» ------------------------------------------------------- 41) نساء، 120. 42) بقره، 167. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام کانال تفسیر روزانه قرآن، فرا رسیدن ماه محرم ، ماه مصیبت، سختی، شهادت و اسارت اولیاء الهی عليهم السلام را به امام زمان صلوات الله و سلامه علیه و عموم دلدادگان ایشان ، تسلیت و تعزیت عرض می‌نماید. 🙏 آجركم الله في مصيبة آل الله. 🤲 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ (23) و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، به باغ هايى كه از زير درختانش نهرها جارى است داخل شوند آنان با اذن پرودگارشان براى هميشه در آن خواهند بود و تحيت آنان به يكديگر سلام است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در بهشت به هر سو بنگرى، سلام است: سلام از طرف خداوند، به اهل بهشت: «سلام قولا من ربّ رحيم»(43) سلام از طرف فرشتگان به مؤمنان: «سلام عليكم طبتم فادخلوها»(44) سلام از طرف خود اهل بهشت به يكديگر: «تحيّتهم فيها سلام» گاهى انسان، خود به جايى مى رود و گاهى ديگران مى آيند و او را با تشريفاتى مخصوص به آن جا مى برند. خداوند در اين آيه مى فرمايد: «و اُدخِلَ» يعنى اهل بهشت به صورت ساده و معمولى داخل نمى شوند، بلكه آنان را با احترام و تشريفات به بهشت مى برند. در آيه ى 72 سوره ى زمر نيز مى فرمايد: «وسيق الّذين اتقوا ربّهم الى الجنّة زُمرا». اما درباره ى دوزخيان مى خوانيم كه آنان را با شكنجه به سوى عذاب مى برند: «خذوه فغلّوه ثمّ الجحيم صلّوه»(45) او را بگيريد و ببنديد و سپس به دوزخ پرتاب كنيد. اهل دوزخ، از يكديگر متنفّر و بيزارند و همديگر را نفرين مى كنند، ولى بهشتيان به يكديگر سلام مى كنند. در بهشت، نهرهاى مختلفى وجود دارد: الف: نهر آب: «انهار من ماء» ب: نهر شير: «انهار من لبن لم يتغيّر طعمه» ج: نهر شراب بهشتى: «انهار من خمر لذة للشّاربين» د: نهر عسل: «و انهار من عسل مصفّىً»(46) --------------------------------------------------------- 43) يس، 58. 44) زمر، 73. 45) الحاقه، 30 - 31. 46) محمّد، 15. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مؤمنانِ نيكوكار، همواره در بهشت خواهند بود. «ادخل الذين امنوا... خالدين» - بهشتيان اهل صفا و صميميت و سلام اند، نه نزاع و قهر. «تحيتهم فيها سلام» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V