eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
144 دنبال‌کننده
68 عکس
85 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم حلول ماه شعبان💐 را حضور سروران گرامی تبریک عرض می‌نمایم، ماه بدون ایام غم، ماه ولادت اولیاء الهی که شهادت هیچ یک از آن گرامیان در این ماه واقع نشده است. امیدوارم همه از برکات این ماه پربرکت بهره‌مند شویم، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام 🌸 اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعه‌ای از زلال قرآن 🔹 تلاوتی ناب از مقام معظم رهبری (حفظه الله) 📖سوره مبارکه بقره،۱۱تا ۱۳ 💠 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ* أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ* وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ* 💠 و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»!* آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند.* و هنگامی که به آنان گفته شود: «همانند (سایر) مردم ایمان بیاورید!» می‌گویند: «آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!» بدانید اینها همان ابلهانند ولی نمی‌دانند! 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَآؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَآؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ (28) و روزى كه همه را (در قيامت) گردهم آوريم، آنگاه به مشركان مى گوييم: شما و شريكانى كه براى خدا مى پنداشتيد در جاى خود بمانيد (تا به حسابتان رسيدگى شود)، پس ميانشان جدايى مى افكنيم و معبودها (به مشركين) مى گويند: شما (در حقيقت) ما رانمى پرستيديد، (بلكه در پى هوسها و اوهام خود بوديد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه قبل، سخن از اين بود كه براى مجرمان وكافران هيچ راه نجاتى نيست، واين آيه مى گويد: حتّى واسطه هاى خيالى هم به جاى شفاعت، از آنان بيزارى مى جويند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قيامت و حوادث آن را فراموش نكنيم. «يوم نحشرهم جميعا» - قيامت مخصوص انسان ها نيست، بلكه همه ى معبودهاى ساختگى نيز حاضر مى شوند. «انتم وشركاءكم» - قيامت، روز جدايى است. «زيّلنا بينهم» (در قيامت براى بازجويى، ميان انسان ها جدايى مى افتد) - آنچه را كافران شفيع خود مى پنداشتند، در قيامت از آنان تبرّى مى جويند. «ما كنتم ايّانا تعبدون» - در قيامت بت ها داراى شعور و نطق مى شوند ومعبودانشان را انكار و يا اظهار بى اطلاعى مى كنند. «ما كنتم ايّانا تعبدون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَكَفَي بِاللّهِ شَهِيداً بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ (29) پس (معبودها به مشركان گويند:) گواهى خدا ميان ما و شما كافى است، به راستى ما از پرستش شما بى خبر بوديم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، معبودها مى گفتند كه شما ما را عبادت نمى كرديد. اينجا مى گويند: ما از عبادت شما غافل بوديم. نتيجه اينكه: هر عبادتى كه معبود از آن بى خبر باشد، عبادت نيست. در قرآن، بارها به مسأله ى تنفّر و برائتِ معبودها از مشركان و عمل آنها اشاره شده است. از جمله: آيه ى 17 سوره فرقان و آيه ى 63 سوره قصص. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بت ها در قيامت شعور و نطق پيدا مى كنند. «فكفى باللّه شهيدا» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🥀 قرآنیان سلام و درود بر شما 🌿 🌺 این روزهای بهجت نشان، فخرآور و شورانگیز 💐اعیاد شعبانیه💐 را حضورتان تبریک عرض می‌نمایم. ان شاءالله خداوند رحمان معرفت و شناخت این ذوات مقدسه مولود در ماه شعبان را به همه‌ی ما عنایت فرموده و ما را از متمسّکین به قرآن کریم و ولایت اهل بیت علیهم السلام قرار دهد. روزهای سوم و چهارم و پنجم شعبان، روزهای ولادت سرداران کربلا، به ترتیب: 🌹ولادت باسعادت سیدالکونَین حضرت اباعبدالله امام حسین علیه السلام 🌷 و روز گرامی‌داشت مقام پاسدار و پاسداری از ارزشهای الهی 🌹 ولادت سردار، سقّا و علمدار کربلا حضرت ابالفضل العباس علیه السلام 🌷 و روز گرامی‌داشت مقام جانباز و جانبازی در راه خدا 🌹 و ولادت حضرت زین العابدین و سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام 🌷 و روز گرامی‌داشت مقام اُسرا و اسارت در راه حق و نیمه‌ی این ماه نورانی که مزیّن است به 🌹 ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود علیه السلام 🌸 🌺 دوستان توجه بفرمایید: ‼️ شایسته است امسال روز نیمه شعبان را هرچقدر که می‌توانیم پرشکوهتر برگزار کنیم. در اغتشاشات امسال به طور روشن و واضح و علنی با ارزشهای اسلامی و مخصوصا شیعی مقابله شد. لازم است با سعه صدر و برنامه ریزی زیر نظر علماء ربانی، این جشن را هرچه پربارتر و با شکوهتر و در جهت جذب حداکثری برگزار کنیم. ان‌شاءالله
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم هُنَالِكَ تَبْلُو كُلُّ نَفْسٍ مَّا أَسْلَفَتْ وَرُدُّواْ إِلَي اللّهِ مَوْلاَهُمُ الْحَقِّ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ (30) آنجا هر كس به (جزاى) آنچه از پيش فرستاده، مبتلا شود و به سوى سرپرست حقيقى خودشان (خداوند) برگردانده شوند و آنچه به افترا ودروغ خدا مى پنداشتند، از پيش چشمشان محو شود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قيامت، روز دريافت كارنامه ى آزمون دنيوى است. «تبلوا كل نفس» - حسابرسى در قيامت، براى همه ى انسان هاست. «تبلوا كل نفسٍ» - سرچشمه ى هستى، او و پايان كار به سوى اوست. «ردّوا» [254] - مولاى حقيقى، خدا و غير او هر چه باشد پوچ است. «مولاهم الحقّ» - در قيامت، جلوه هاى دروغين معبودها محو خواهد شد. «ضلّ عنهم» --------------------------------------------------- 254) ردّوا» در مواردى به كار مى رود كه آغاز نيز از آنجا سرچشمه گرفته باشد. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
امام خمینی رحمت الله علیه که دانشمند بزرگ علوم قرآنی و الهی و عالم ربانی برجسته تاریخ شیعه است در باره مناجات شعبانیه چه می‌فرماید؟
بسم الله الرحمن الرحیم ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوماً جَهُولاً (72) همانا ما امانت (الهى) را بر آسمان ها و زمين و كوه ها عرضه كرديم، پس، از حمل آن سر باز زدند و از آن ترسيدند، ولى انسان آن را بر دوش گرفت، امّا او بس ستمكار و نادان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در حديث مى خوانيم: هنگامى كه وقت نماز فرا مى رسيد، لرزه بر اندام حضرت على عليه السلام مى افتاد و مى فرمود: وقت نماز است، نماز همان امانت الهى است كه كوه ها و آسمان ها از تحمّل آن سرباز زدند.(447) در زيارت جامعه كبيره خطاب به اهل بيت عليهم السلام مى خوانيم: «انتم الامانة المحفوظة» شما آن امانت حفظ شده هستيد. بين حمل و تحميل فرق است. انسان امانت الهى را پذيرفت و آن را حمل كرد، نه آنكه بر او تحميل شده باشد. شايد اين آيه واقعيّت هايى را در مورد انسان بيان مى كند كه هنوز عقل بشر به آن نرسيده است. امّا آنچه از ظواهر آيه فهميده مى شود اين است كه خداوند ويژگى ها و امتيازات خاصّى به بشر داده كه هيچ يك از موجودات در آسمان و زمين آن را ندارند و اين امتيازات امانت الهى است و براى انسان مسئوليّت آور است، امّا بسيارى از انسان ها در اين امانت خيانت كرده و از آن در مسير خلاف خواست خداوند بهره مى برند. عقل و اراده كه بايد در مسير شناخت حقّ و انتخاب آن به كار رود تا مايه ى رشد و كمال بشر شود، راههاى باطل به كار گرفته شده و منجر به گسترش ظلم و ستم گشته است، تا آنجا كه رفتار بشر جاهلانه و نابخردانه شمرده مى شود. --------------------------------------------------- 447) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان، برتر از آسمان ها و زمين است. انسان، امين خدا در هستى است. «انّا عرضنا الامانة على السموات و الارض... فابين ... و حملها الانسان» - هستى شعور دارد. «عرضنا الامانة على السموات و الارض و... » - نعمت هاى الهى به انسان (عقل، اراده، فطرت، هدايت پيامبران و...) امانت الهى است. در امانت خيانت نكنيم كه از بزرگ ترين ظلم ها است. «انّا عرضنا الامانة... ظلوماً» - آنچه انسان پذيرفت ولى آسمان و زمين نپذيرفتند، چيزى غير از قنوت و تسبيح و سجده بود، زيرا تسبيح و قنوت را زمين و آسمان ها به راحتى پذيرفته اند. «و اِن من شى ء الا يسبّح بحمده»(448)، «كلّ له قانتون»(449) --------------------------------------------------- 448) اسراء، 44. 449) روم، 26. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
آیه مورد اشاره حضرت امام خمینی رضی الله عنه
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ والأَبْصَارَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيَّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَن يُدَبِّرُ الأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَفَلاَ تَتَّقُونَ (31) بگو: چه كسى از آسمان و زمين شما را روزى مى دهد؟ يا چه كسى مالك گوش و چشم هاست؟ وچه كسى زنده را از مرده و مرده را از زنده بيرون مى آورد و چه كسى كار هستى را سامان مى دهد؟ (در پاسخ) خواهند گفت: خدا. پس بگو: آيا از كيفر پرستش غير خدا پروانمى كنيد؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: براى بيرون آوردنِ مرده از زنده و زنده از مرده كه كار خداوند است، نمونه هايى گفته اند، از جمله: خروج انسان از نطفه و نطفه از انسان، جوجه از تخم و تخم از جوجه، گياه از دانه و دانه از گياه، فرزند صالح از پدر و مادرِ فاسد و فرزند فاسد از والدين شايسته. از اينكه در آيه از ميان تمام اعضاى انسان، تنها نام چشم و گوش آمده است، شايد به خاطر آن باشد كه در ميان اعضاى بدن، كار آمدترين قوا اين دو عضو مى باشند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شيوه ى سؤال و واداشتن انسان ها به فكر و رجوع به فطرت، از وظايف مربيّان آسمانى است. «قل من يرزقكم» - خداوند، آسمان و زمين را در رزق و ارتزاق انسان دخالت داده است. «يرزقكم من السماء و الارض» - رزق دادن، آفريدن و اداره كردن، از سنّت هاى دائمى الهى است. «يرزق، يملك، يخرج، يدبّر» (فعل مضارع رمز استمرار است) - جهان آفرينش، پيوسته به تدبير نياز دارد و وحدت تدبير، نشانه ى وحدت ربوبيّت است. «من يدبّر الامر» - رزق ما، شنيدن و ديدن ما، زندگى و مرگ ما، همه به دست خداست و جز او كسى و چيزى در اين زمينه ها توانايى و حاكميّت ندارد. «مَن يَملكُ السَّمع و الابصار... فسيقولون اللّه» - فكر در نعمت ها و قدرت الهى، از شيرين ترين، ملموس ترين، عمومى ترين، ساده ترين و عشق آفرين ترين راههاى خداشناسى است. «قل من يرزقكم... فسيقولون اللّه» - مشركان نيز در درون خود، خدا را آفريدگار هستى مى دانند. «فسيقولون اللَّه» - تنها عقيده كافى نيست، عمل هم لازم است. «فسيقولون اللَّه، فقل افلاتتّقون» - شناخت و علم، زمينه ساز تقواست. «فسيقولون اللَّه، فقل افلاتتّقون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلاَلُ فَأَنَّي تُصْرَفُونَ (32) پس اين چنين خداوند (قادر و يكتا)، به حقّ پروردگار شماست. وپس از حقّ، جز گمراهى چيست؟ پس چگونه (از حقّ) باز گردانده مى شويد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - با وجود خداى حاكم، رازق، خالق و مدبّر، (كه در آيه قبل بود) مجالى براى پروردگارى غير از او نيست. «فذلكم اللَّه ربّكم الحقّ فماذا بعدالحق» - اعتقاد به ربوبيّتى جز خداوند، باطل وگمراهى است. «فماذا بعدالحقّ الاالضّلال» - ميان حقّ و باطل ديگر راهى نداريم، بلكه هرچه حقّ نبود، باطل است و بى طرفى و بى خطى مردود است. «فماذا بعد الحقّ الاّ الضّلال» - انسان، فطرتى حقگرا دارد. شيطان ها، اوهام و عوامل ديگر، او را به انحراف مى كشانند. «تُصرفون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ عَلَي الَّذِينَ فَسَقُواْ أَنَّهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (33) بدين سان حكم و سخن پروردگارت بر آنان كه نافرمانى كردند محقّق شد كه آنان ايمان نمى آورند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: 1- انسان، با انتخاب راه فسق، قهر الهى را براى خود قطعى مى كند. «حقّت ... على الّذين فسقوا» 2- فسق و گناه، مانع گرايش به ايمان وزمينه ى كفر است. «فسقوا... لايؤمنون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
به نام خدا دوستان سلام فرض بفرمایید حضرت امام زمان صلوات الله علیه ظهور کردند و شما زنده و سالم و مومن و غربال شده و پاک هستید، چکار می کنید؟ خوب معلومه برای خدمت به ولی خدا در راه خدا سر از پا نمی‌شناسید. خیلی هم عالیه و ان‌شاءالله قسمت و روزی همه‌ی ما بشه 🤲 ولی آیا من نوعی توفیق، لیاقت، اراده و امکان این کار رو خواهم داشت؟ هیچ تضمینی وجود نداره رفقا که من در زمان ظهور زنده باشم و اگر زنده باشم از حوادث وحشتناک آخرالزمان که مومنین چندین بار غربال می‌شن، با اراده و ایمانِ سالم عبور کنم. و هیچ تضمینی وجود نداره که خدمتی که در توانم هست رو بتونم در بین خیل عظیم عاشقان حضرت عهده‌دار باشم. پس عاقلانه ترین کار این است که همین الان و پیش از ظهور از همه‌ی توان خودم در خدمت به حضرت صاحب الامر علیه السلام استفاده نمایم. به گفته‌ی بزرگانمون بسیاری از گره‌های فردی و اجتماعی با این خدمت صادقانه بازشده و بلایا دفع می‌گردد ان‌شاءالله. و فکر می‌کنم معرفی حضرت مهدی موعود علیه السلام به طور منطقه‌ای و جهانی، بهترین خدمت الهی باشد .‌.. دوستان نیمه‌ی شعبان نزدیکه، این فرصت مهم رو از دست ندیم. یاعلی
آیا من هم با این حجم گناهم می‌توانم یار امام زمان علیه السلام باشم؟!
Mahmoud Karimi - Ey Ali Akbar Hossein.mp3
10.56M
💐ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین،💐 ثانی حیدر حسین، ای علی اکبر حسین، ای یل کرب و بلا ای علی اکبرم ای امید خیمه ها ای شبیه مصطفی ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین، ثانی حیدر حسین، ای علی اکبر حسین، آی ای نفس های حسین یار رعنای حسین ماه زیبای حسین ماه زیبای حسین ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین، ثانی حیدر حسین، ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین، دانلود مداحی ای علی اکبر حسین محمود کریمی ای علی اکبر حسین، ای علی اکبر حسین
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ قُلِ اللّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ فَأَنَّي تُؤْفَكُونَ (34) بگو: آيا از معبودهايى كه شما شريك خدا قرار داده ايد، كسى هست كه بتواند آفرينش را ايجاد و آغاز كند و سپس آن را باز گرداند؟ بگو: (فقط) خداوند، آفرينش را آغاز مى كند و سپس باز مى گرداند. پس چرا (از حقّ) بازگردانده مى شويد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند شيوه ى بحث و جدل با مشركان را به پيامبرش مى آموزد. «قل» - شريك خدا، جز ساخته ى اوهام بشرى نيست. «شركائكم» - هستى حادث و پديده است. «يبدؤا الخلق» - ملاك پرستش دو چيز است: يكى توانايى بر پديد آوردن و ديگرى قدرتِ برپا كردن دوباره ى آن. «يبدؤا... ثمّ يعيده» - قيامت بعد از انقراض دنيا پديد مى آيد. «يبدؤا... ثمّ يعيده» - هستى به سوى مرگ و انقراض در حركت است و سرانجام آن مرگ و نيستى است. «يبدؤا... ثمّ يعيده» - معاد و قيامت، همانند دنيا و جسمانى است. «ثمّ يعيده» - شريك پندارى، نشانه ى بى خردى است. «فانّى تؤفكون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَهْدِي إِلَي الْحَقِّ قُلِ اللّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَن يَهْدِي إِلَي الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ يَهِدِّيَ إِلاَّ أَن يُهْدَي فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ (35) بگو: آيا از معبودهايى كه شما شريك خدا قرار داده ايد، كسى هست كه به سوى حقّ هدايت كند؟ بگو: (فقط) خداوند به حقّ هدايت مى كند. پس آيا كسى كه به سوى حقّ هدايت مى كند براى پيروى شايسته تر است، يا كسى كه خود هدايت نمى شود مگر آنكه هدايتش كنند؟ شما را چه مى شود؟ چگونه حكم مى كنيد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه ى قبل به مبدأ، معاد و خلقت هستى اشاره داشت و اين آيه به نبوّت، امامت و امر هدايت بشر اشاره مى كند. هدايت دو نوع است: يكى نشان دادن راه، ديگرى رساندن به مقصد و مقصود. نوع اوّل، كار انبياست، «جعلناهم ائمةً يهدون بأمرنا» [255] امّا هدايت به معناى دوّم، خاصّ خداوند است. «انّك لاتهدى من اَحبَبتَ ولكن اللَّه يهدى» [256] «يهدى الى الحقّ» و«يهدى للحقّ»، هر دو به يك معناست. [257] طبق روايات متواتر از شيعه و اهل سنّت، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «الحقّ مع علىٍّ و علىٌّ مع الحقّ»، همواره حقّ با على عليه السلام است و على عليه السلام با حقّ است. [258] ---------------------------------------------------- 255) انبياء، 73. 256) قصص، 56. 257) تفسير الميزان. 258) احقاق الحق، ج 5، ص 28 و 635. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ارشاد و هدايت، يكى از شئون خداوندى است. «قل اللَّه يهدى» (ملاك پرستش، توانايى براى هدايت كردن است) - هدايت صحيح، به علم گسترده و مصون از خطا، قدرت، محبّت و هدف نيازمند است. لذا جز خداوند و كسانى كه او به عنوان راهنما تعيين كرده، ديگران نمى توانند هادى باشند. بت ها و طاغوت ها چگونه مى توانند هادى باشند؟ [259] «قل اللّه يهدى للحقّ» - كسى شايسته ى پيروى است كه به حقّ راهنمايى مى كند. «احقّ ان يتّبع» - اصل نبوّت، امامت و اطاعت از رهبرىِ معصوم، يك اصل عقلى است. «فما لكم كيف تحكمون» ----------------------------------------------- 259) ذات نايافته از هستى بخش كى تواند كه شود هستى بخش 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنّاً إَنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ عَلَيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ (36) وبيشتر آنان جز از گمان(بى پايه) پيروى نمى كنند. قطعاً گمان به هيچ وجه (انسان را) از حقيقت بى نياز نمى كند، همانا خداوند به آنچه مردم انجام مى دهند، آگاه است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آنچه داراى ارزش واقعى است، «علم» است. گمان قوى و اطمينان نيز اگر مبناى صحيح داشته باشد، ارزش دارد همچون گمانى كه از ظاهر آيات و روايات، در شناخت حكم خدا (آن هم در مسائل فرعى) براى فقيه حاصل مى شود. امّا گمان در عقيده، اگر منشأ آن تقليد از نياكان و تعصّبات جاهلى باشد، بى ارزش است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - هميشه اكثريّت، نشانه ى حقّانيّت نيست. «و ما يتّبع اكثرهم الا ظناً» - مخالفان انبيا، منطق ندارند. «الاّ ظّناً» - شرك پايه ى علمى ندارد. «هل من شركائكم... و ما يتّبع الا ظناً» - در عقايد و بينشها بايد سراغ علم رفت، نه گمان. «انّ الظّنَّ لايغنى من الحقّ» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V