eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
76 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمامی اعضاء محترم 🙏 🌺 همانطورکه اکثر گرامیان مطلع هستید، گروه حاضر از اوایل سال ۱۳۹۷ در واتساپ و ایتا شروع به کار کرده و در اکثر روزهای غیرتعطیل، هر روز یک آیه از اول قرآن تقدیم حضور اعضای محترم گروه شده است، آخرین آیه ای که در واتساپ خدمت دوستان بودیم، آیه ۵۶ و در ایتا آیه ۱۱۸ سوره توبه بود. 🌼 در اپلیکیشن ایتا با توجه به واگذاری شماره قبلی و حذف اکانت مدیرکانال، امکان ارسال ادامه آیات در کانال تفسیر ساده قرآن وجود ندارد، بنابراین ادامه آیات را همینجا در این گروه جدید ایتا به نام "🌸🌿تفسیر روزانه قرآن📖" از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ پی گرفته‌ایم: https://eitaa.com/tafsir_qoraan از آیه ۱۱۹ سوره توبه، ان‌شاءالله تا پایان قرآن 🤲 ☘ استدعا دارم؛ اینجا 👆 عضو شده و کانال را به هیچ عنوان ترک نفرمایید، ولو اگر فرصت هر روز یا هر هفته یا حتی هر ماه دیدن آن را ندارید.🙏 ارواح ما تشنه کلام وحی اند و جرعه‌ای آب معرفت بر تشنگان غنیمت است. (البته شما می‌توانید آیات قبل از ۱۱۹ سوره توبه تا ابتدای قرآن را در کانال قبلی "تفسیر ساده قرآن" 👇 ایتا بیابید: تفسیر ساده قرآن: https://eitaa.com/tafsirgorran از ابتدای قرآن تا آیه ۱۱۸ سوره توبه) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌼 و کانال واتساپ هم به اپلیکیشن بله منتقل شده است که در کانال بله از پنجشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۲، از ابتدای قرآن شروع به کار شده است: "تفسیر روزانه قرآن" در بله، از اولین آیه قرآن: https://ble.ir/tafsir_nor 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 تفسیر روزانه قرآن در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَعَلَي الثَّلاَثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُواْ حَتَّي إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّواْ أَن لاَّ مَلْجَأَ مِنَ اللّهِ إِلاَّ إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (118) و نيز بر سه نفرى كه (از شركت در جبهه ى تبوك به خاطر سستى) وامانده بودند، تا آنگاه كه زمين با همه ى وسعتش (به سبب قهر ونفرت مردم) بر آنان تنگ شد و از خود به تنگ آمده و فهميدند كه در برابر خدا، هيچ پناهگاهى جز خود او نيست، پس خداوند لطف خويش را شامل آنان ساخت تا به توبه موفّق شوند. همانا خداوند توبه پذير و مهربان است. ☘☘☘☘☘☘☘ نکته ها: سه مسلمانى كه در تبوك شركت نكردند، [180] پشيمان شده و براى عذرخواهى نزد پيامبر آمدند. امّا حضرت با آنان سخن نگفت و دستور داد كسى با آنان حرف نزند و همسرانشان هم به آنان نزديك نشوند. آنان به كوههاى اطراف مدينه رفتند و براى استغفار، جدا از يكديگر به تضرّع وگريه پرداختند تا پس از پنجاه روز، خداوند توبه ى آنان را پذيرفت. [181] ----------------------------------------------------- 180) كعب بن مالك، مرارةبن ربيع ابن حلال بن اُميّه. 181) بحار، ج 21، ص 237. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام ها: - بى اعتنايان به جنگ وفرمان رهبرى، بايد تنبيه شده وتا مدّتى پشت سر گذاشته شوند. «خُلّفوا» - قهر، بى اعتنايى و بايكوت، يكى از شيوه هاى تربيتى براى متخلّفان و مجرمان است. «ضاقت عليهم الارض... ظنّوا ان لا ملجأمن اللَّه» - مبارزه ى منفى با متخلّفان، جامعه را براى آنان زندانى بى نگهبان و مؤثّر مى سازد. «ضاقت عليهم الأرض» - با آنكه پيامبر، مظهر رحمت الهى است، امّا به عنوان مرّبى، از اهرم قهر هم استفاده مى كند. «ضاقت عليهم انفسهم» - يكى از عذاب ها عذاب وجدان است. «ضاقت عليهم انفسهم» - يأس از مردم، زمينه ساز توبه و توجّه به خداست. «لاملجأ ... ثم تابَ» - توفيقِ توبه نيز در سايه ى لطف و عنايت الهى است. اوّل خداوند لطف خود را به انسان باز مى گرداند، «تاب عليهم» تا انسان توفيق پشيمانى و عذرخواهى و توبه پيدا كند، «ليتوبوا» و همين كه توبه كرد، باز خداوند توبه ى او را مى پذيرد. «انّ اللّه هو التوّاب» - پس از يك دوره مبارزه ى منفى وبى اعتنايى و بايكوت، شرايط مناسب را براى بازسازى خلافكاران به وجود آوريم تا بازگردند و بعد از آن نيز ما با مهربانى آنان را پذيرا باشيم. «تاب عليهم ليتوبوا انّ اللّه هو التوّاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsirqorran https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ (119) اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خدا پروا كنيد و با راستگويان باشيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در روايات شيعه و سنى آمده است كه مقصود از «صادقين»، محمّدصلى الله عليه وآله و آل محمّد عليهم السلام مى باشند. آيه 177 سوره ى بقره، اهل ايمان، انفاق، نماز، وفاى به عهد و صبر در برابر مشكلات را صادق مى شمارد و آيه 15 سوره حجر و 8 سوره حشر، مهاجرانِ رنج كشيده و جان بركف را «صادق» شمرده است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دوستى، همنشينى و همراهى با راستگويان، يكى از عوامل تربيت و جلوگيرىِ انسان از انحراف است. «اتقوااللَّه و كونوا مع ا لصادقين» - از رهبران الهى جدا نشويم. «كونوا مع الصادقين» - رهبران الهى معصوم هستند، وگرنه خداوند فرمان نمى داد با آنان باشيد. [182] «كونوا مع الصادقين» - تكامل جامعه در سايه ى ايمان، تقوا و اطاعت از رهبر معصوم است. «آمنوا، اتقوا، مع الصادقين» - در هر زمان بايد معصومى باشد كه مسلمانان با او همراه باشند. «كونوا مع الصادقين» - جايگاه صدق تا حدّى است كه خداوند به جاى «معصومين»، «صادقين» به كار برده است، و كسانى را كه مراحل ايمان و تقوا را پشت سر گذاشته اند، با اين عنوان ستايش كرده است. «آمنوا، اتّقوا، الصادقين» ---------------------------------------------------- 182) شگفت از فخررازى كه مى گويد: معصوم، فرد خاصّى نيست، بلكه اجماع امّت از خطا معصوم است!! آيا اجتماع افراد جايزالخطا و فاسق، عصمت آور است؟ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (120) اهل مدينه و باديه نشينان اطرافِ آنان، حقّ ندارند از (فرمانِ) رسول خدا تخلّف كنند و (به جبهه نروند و) جان هاى خود را از جان پيامبر عزيزتر بدانند. زيرا هيچ گونه تشنگى، رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمى رسد و هيچ گامى در جايى كه كافران را به خشم آورد برنمى دارند وهيچ چيزى از دشمن به آنان نمى رسد، مگر آنكه براى آنان به پاداش اينها عمل صالح نوشته مى شود. قطعاً خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اصولى كه از اين آيه براى جنگ استفاده مى شود، عبارت است از: - ايمان به اينكه همه سختى هاى جنگ، عمل صالح وموجب رضاى الهى است. - حفاظت از فرمانده. - مقاومت و تحمّل در برابر سختى ها. - خوار و عصبانى كردن دشمن. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اصحاب و اطرافيان رهبر كه از علم و امكانات بيشترى برخوردارند، مسئوليّت بيشترى دارند. «ما كان لاهل المدينة... ان يتخلّفوا» - در دفاع از اسلام، شهر و روستا مطرح نيست. «اهل المدينة و من حولهم» - اطاعت بى چون و چرا از پيامبر لازم است و كسى حقّ تخلّف از فرمانِ حكومتى رسول خداصلى الله عليه وآله را ندارد. «ما كان لاهل المدينة... ان يتخلّفوا» - يكى از شئون رسالت، فرماندهىِ كلّ قوا در جنگ است. «يتخلّفواعن رسول اللَّه» - حفظ جان پيامبر، ضرورى تر از حفظ جان مسلمانان است. مسلمانان بايد پيشمرگ رهبر آسمانى باشند. «لايرغبوا...» - مسلمان بايد در راه عقيده، آماده ى تحمّل هر سختى و فشارى باشند. «ظمأ، نصب، مخمصة...» - جامعه ى اسلامى بايد كفرستيز باشد. «يغيظ الكفّار» - راهپيمايى ها و حركات دسته جمعى مسلمانان كه موجب خشم و هراس كفّار مى گردد، در نزد خدا پاداش دارد. «موطئاً يغيظ الكفّار» - نه تنها دفاع ورزم، بلكه همه ى حركات، تلاش ها ورنجهاى جبهه نزد خدا ثبت شده وموجب اَجر است. «لايصيبهم ظمأ ولانصب ولامخمصة... عمل صالح» - مقدّمات جهاد و آمادگى رزمى نيز عمل صالح و عبادت است. «لا يطئون موطئاً... عمل صالح» - نيكوكار واقعى، انقلابى و اهل جبهه است. «اجر المحسنين» (جان فشانى، نشانه ى كمال نيكوكارى است) - دريافت اجر الهى، در سايه ى تحمّل رنج هاست. نابرده رنج، گنج ميسّر نمى شود. «ظمأ، نصب، مخمصة، ...اجر المحسنين» - ايمان به رضايت وپاداش الهى، مشكلات را آسان مى كند. «ان اللّه لا يضيع اجر المحسنين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلاَ يُنفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلاَ كَبِيرَةً وَلاَ يَقْطَعُونَ وَادِياً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (121) هيچ مال اندك يا فراوانى را (در مسير جهاد) انفاق نمى كنند و هيچ سرزمينى را نمى پيمايند، مگر آنكه براى آنان ثبت مى شود، تا خداوند آنان را به بهتر از آنچه مى كرده اند پاداش دهد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مراد از «احسن ما كانوا يعلمون»، يا آن است كه پاداشِ خداوند از عمل مجاهدان بهتر است و يا آنكه بهترين كارى كه آنان انجام مى دهند، جهاد با مال وجان است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در انفاق، كميّت و مقدار مهّم نيست، چه كم باشد چه زياد، در نزد خدا اجر دارد. «صغيرةً و لاكبيرة» - از اينكه كار خير بى پاداش بماند، نهراسيم كه تمام اعمال انسان ثبت مى شود. «لاينفقون، لايقطعون، الاّ كتب لهم» - حركت به سوى جبهه ها، از بهترين كارهاست. «احسن ما كانوا يعملون» - پاداش الهى، بهتر و بالاتر از عمل انسان است. «ليجزيهم اللَّه احسن...» - استمرار بر عمل صالح، سبب اضافه شدن پاداش آن است. «ماكانوا يعملون» - سنّت خداوند اين است كه مكتب خود را با تلاش مؤمنين پيش ببرد. (اگر نياز به تلاش آنان نبود، اين همه تشويق در اين دو آيه لازم نبود) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (122) سزاوار نيست كه همه ى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دسته اى كوچ نمى كنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بدنبال نزول آياتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مى كرد و سختگيرى پيامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگ هاى بعدى، همه ى مسلمانان براى جهاد آماده مى شدند و پيامبر را در مدينه تنها مى گذاشتند. اين آيه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. [183] همه ى مسلمانان باديه نشين براى آموختن دين، به شهر مى آمدند و اين موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مى شد. آيه نازل شد كه بعضى براى آشنايى بادين به شهر بيايند، آنگاه به وطن خود برگشته و ديگران را ارشاد كنند. «دين»، مجموعه ى قوانين الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دين پذيرفته ى الهى است، «انّ الدين عنداللَّه الاسلام» [184] به معناى تسليم خدا بودن است. تفقّه در دين، به معناى تلاش براى كسب شناخت عميق در دين و عقايد واحكام اسلامى است. تفقّه در دين، گاهى ممكن است براى دنيا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دين، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آيه، دوّمى را ارزشمند مى داند كه بيم دهى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «لينذروا قومهم» فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خداصلى الله عليه وآله در بدرقه ى على عليه السلام به يمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد، «فقّههم فى الدين» [185] و او را چنين دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدين» [186] با آنكه وى فقيه ترين مردم بود. چنانكه حضرت اميرعليه السلام به فرزندش سفارش مى كند: «تَفقَّه فى الدّين فان الفقهاء ورثة الانبياء» [187] امام حسين عليه السلام نيز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنين ستود: حمد خدايى كه ما را فقيه در دين قرار داد. [188] از امام صادق عليه السلام پرسيدند: اگر براى امام حادثه اى اتفاق افتاد، تكليف مردم چيست؟ امام اين آيه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طايفه اى بايد براى شناخت امام حركت كنند. [189] --------------------------------------------------- 183) تفسير مجمع البيان. 184) آل عمران، 19. 185) مستدرك الوسائل، حديث 36369. 186) بحار، ج 66، ص 92. 187) بحار، ج 1، ص 216. 188) موسوعةكلمات الامام. 189) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در برنامه ريزى و مديريت ها، جامع نگر باشيم تا توجّه به مسئله اى سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد. «ما كان المؤمنون لينفروا كافّة» - هجرت، ملازم ايمان است. يا براى دفاع از دين، هجرت كنيد، يا براى شناختِ دين. «فلولا نفر من كلّ فرقة» - بايد از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه مناطق، روحانى دينى به مقدار لازم حضور داشته باشد. «من كل فرقة طائفة» - دانشمندى كه كوچ نكند، فقيه كامل نيست. «نَفَر» امام درباره ى كسى كه در خانه اش نشسته بود، فرمود: «كيف يتفّقه فى الدين؟». [190] - تفقّه در دين وآموزش دين به مردم، واجب كفائى است. «فلولا نفر منهم طائفة» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفايى است. [191] پس برنامه ريزى چنان بايد باشد كه نظام علمى محصلين علوم دينى، به هم نخورد) - هدف از فراگيرى فقه، هشدار مردم و هوشيار ساختن آنان و نجات از غفلت و بى تفاوتى نسبت به مشكلات است. «لينذروا» - در زمان جنگ هم نبايد مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گيرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد. «ما كان المؤمنون لينفروا ... فلو لانفر...ليتفقّهوا» - فقه، تنها فراگيرى احكام دين نيست، بلكه همه ى معارف دينى قابل تحقيق، دقّت و ژرف نگرى است. «ليتفقّهوا فى الدّين» - شناخت هاى دينى بايد عميق و ژرف باشد. «ليتفقّهوا فى الدين» - شرط تبليغ دينى آگاهى عميق از آن است. «ليتفقّهوا... لينذروا» - به سخنان يك اسلام شناس فقيه، مى توان اعتماد كرد. «ليتفقّهوا... لينذروا» (ممكن است يك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّيت دارد) - فقه در دين، آنگاه ارزش دارد كه فقيه، عالم به زمان و آگاه از شيطنت ها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بيم دهد. «ليتفقهوا ...لينذروا» - براى طلاب حوزه ها، دو هجرت لازم است: يكى به سوى حوزه ها وديگرى از حوزه ها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزه ها جايز نيست. «فلو لانفر... ليتفقّهوا، لينذروا... اذا رجعوا» - براى تبليغ وكار فرهنگى، زاد
گاه انسان در اولويت است. «لينذروا قومهم» - علما بايد سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رجعوا اليهم» - محور تبليغ، بايد ايجاد تقوا وياد معاد باشد. «لينذروا... لعلّهم يحذرون» - فقها نبايد انتظار اطاعتِ مطلق همه ى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دين و خدا نمى آيند. «لعلّهم يحذرون» ------------------------------------------------- 190) تفسير كنزالدقائق. 191) حضرت على عليه السلام فرمود: اگر پيش آمدى رخ داد و نياز به حضور همه در جبهه شد، بر همه لازم مى شود. بحار، ج 97، ص 48. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌷💐🌼🌺🌻🌹🥀♥️🔆⚘🎉 با تبریک ولادت باسعادت 🌸 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🌸 و گرامی داشت روز مادر و مقام زن، گروه تفسیر روزانه قرآن در اپلیکیشن بله از روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ و از ابتدای قرآن کریم 👌 شروع به کار کرده است. 🌺 و ان‌شاءالله هر روز یک آیه از اول قرآن تقدیم حضورتان می‌گردد. 🌸 و اینجا در ایتا هم ادامه آیات سوره توبه خدمت شما ارائه می‌شود. 🍀 استدعا دارم: با ما بمانید و دوستانتان هم دعوت بفرمایید: https://ble.ir/tafsir_nor بله @tafsir_qoraan ایتا 🍀💐🌹🌼🌺🔆🌸🌻🍀