eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
75 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمامی اعضاء محترم 🙏 🌺 همانطورکه اکثر گرامیان مطلع هستید، گروه حاضر از اوایل سال ۱۳۹۷ در واتساپ و ایتا شروع به کار کرده و در اکثر روزهای غیرتعطیل، هر روز یک آیه از اول قرآن تقدیم حضور اعضای محترم گروه شده است، آخرین آیه ای که در واتساپ خدمت دوستان بودیم، آیه ۵۶ و در ایتا آیه ۱۱۸ سوره توبه بود. 🌼 در اپلیکیشن ایتا با توجه به واگذاری شماره قبلی و حذف اکانت مدیرکانال، امکان ارسال ادامه آیات در کانال تفسیر ساده قرآن وجود ندارد، بنابراین ادامه آیات را همینجا در این گروه جدید ایتا به نام "🌸🌿تفسیر روزانه قرآن📖" از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ پی گرفته‌ایم: https://eitaa.com/tafsir_qoraan از آیه ۱۱۹ سوره توبه، ان‌شاءالله تا پایان قرآن 🤲 ☘ استدعا دارم؛ اینجا 👆 عضو شده و کانال را به هیچ عنوان ترک نفرمایید، ولو اگر فرصت هر روز یا هر هفته یا حتی هر ماه دیدن آن را ندارید.🙏 ارواح ما تشنه کلام وحی اند و جرعه‌ای آب معرفت بر تشنگان غنیمت است. (البته شما می‌توانید آیات قبل از ۱۱۹ سوره توبه تا ابتدای قرآن را در کانال قبلی "تفسیر ساده قرآن" 👇 ایتا بیابید: تفسیر ساده قرآن: https://eitaa.com/tafsirgorran از ابتدای قرآن تا آیه ۱۱۸ سوره توبه) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌼 و کانال واتساپ هم به اپلیکیشن بله منتقل شده است که در کانال بله از پنجشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۲، از ابتدای قرآن شروع به کار شده است: "تفسیر روزانه قرآن" در بله، از اولین آیه قرآن: https://ble.ir/tafsir_nor 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 تفسیر روزانه قرآن در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَعَلَي الثَّلاَثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُواْ حَتَّي إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّواْ أَن لاَّ مَلْجَأَ مِنَ اللّهِ إِلاَّ إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (118) و نيز بر سه نفرى كه (از شركت در جبهه ى تبوك به خاطر سستى) وامانده بودند، تا آنگاه كه زمين با همه ى وسعتش (به سبب قهر ونفرت مردم) بر آنان تنگ شد و از خود به تنگ آمده و فهميدند كه در برابر خدا، هيچ پناهگاهى جز خود او نيست، پس خداوند لطف خويش را شامل آنان ساخت تا به توبه موفّق شوند. همانا خداوند توبه پذير و مهربان است. ☘☘☘☘☘☘☘ نکته ها: سه مسلمانى كه در تبوك شركت نكردند، [180] پشيمان شده و براى عذرخواهى نزد پيامبر آمدند. امّا حضرت با آنان سخن نگفت و دستور داد كسى با آنان حرف نزند و همسرانشان هم به آنان نزديك نشوند. آنان به كوههاى اطراف مدينه رفتند و براى استغفار، جدا از يكديگر به تضرّع وگريه پرداختند تا پس از پنجاه روز، خداوند توبه ى آنان را پذيرفت. [181] ----------------------------------------------------- 180) كعب بن مالك، مرارةبن ربيع ابن حلال بن اُميّه. 181) بحار، ج 21، ص 237. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام ها: - بى اعتنايان به جنگ وفرمان رهبرى، بايد تنبيه شده وتا مدّتى پشت سر گذاشته شوند. «خُلّفوا» - قهر، بى اعتنايى و بايكوت، يكى از شيوه هاى تربيتى براى متخلّفان و مجرمان است. «ضاقت عليهم الارض... ظنّوا ان لا ملجأمن اللَّه» - مبارزه ى منفى با متخلّفان، جامعه را براى آنان زندانى بى نگهبان و مؤثّر مى سازد. «ضاقت عليهم الأرض» - با آنكه پيامبر، مظهر رحمت الهى است، امّا به عنوان مرّبى، از اهرم قهر هم استفاده مى كند. «ضاقت عليهم انفسهم» - يكى از عذاب ها عذاب وجدان است. «ضاقت عليهم انفسهم» - يأس از مردم، زمينه ساز توبه و توجّه به خداست. «لاملجأ ... ثم تابَ» - توفيقِ توبه نيز در سايه ى لطف و عنايت الهى است. اوّل خداوند لطف خود را به انسان باز مى گرداند، «تاب عليهم» تا انسان توفيق پشيمانى و عذرخواهى و توبه پيدا كند، «ليتوبوا» و همين كه توبه كرد، باز خداوند توبه ى او را مى پذيرد. «انّ اللّه هو التوّاب» - پس از يك دوره مبارزه ى منفى وبى اعتنايى و بايكوت، شرايط مناسب را براى بازسازى خلافكاران به وجود آوريم تا بازگردند و بعد از آن نيز ما با مهربانى آنان را پذيرا باشيم. «تاب عليهم ليتوبوا انّ اللّه هو التوّاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsirqorran https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ (119) اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خدا پروا كنيد و با راستگويان باشيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در روايات شيعه و سنى آمده است كه مقصود از «صادقين»، محمّدصلى الله عليه وآله و آل محمّد عليهم السلام مى باشند. آيه 177 سوره ى بقره، اهل ايمان، انفاق، نماز، وفاى به عهد و صبر در برابر مشكلات را صادق مى شمارد و آيه 15 سوره حجر و 8 سوره حشر، مهاجرانِ رنج كشيده و جان بركف را «صادق» شمرده است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دوستى، همنشينى و همراهى با راستگويان، يكى از عوامل تربيت و جلوگيرىِ انسان از انحراف است. «اتقوااللَّه و كونوا مع ا لصادقين» - از رهبران الهى جدا نشويم. «كونوا مع الصادقين» - رهبران الهى معصوم هستند، وگرنه خداوند فرمان نمى داد با آنان باشيد. [182] «كونوا مع الصادقين» - تكامل جامعه در سايه ى ايمان، تقوا و اطاعت از رهبر معصوم است. «آمنوا، اتقوا، مع الصادقين» - در هر زمان بايد معصومى باشد كه مسلمانان با او همراه باشند. «كونوا مع الصادقين» - جايگاه صدق تا حدّى است كه خداوند به جاى «معصومين»، «صادقين» به كار برده است، و كسانى را كه مراحل ايمان و تقوا را پشت سر گذاشته اند، با اين عنوان ستايش كرده است. «آمنوا، اتّقوا، الصادقين» ---------------------------------------------------- 182) شگفت از فخررازى كه مى گويد: معصوم، فرد خاصّى نيست، بلكه اجماع امّت از خطا معصوم است!! آيا اجتماع افراد جايزالخطا و فاسق، عصمت آور است؟ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (120) اهل مدينه و باديه نشينان اطرافِ آنان، حقّ ندارند از (فرمانِ) رسول خدا تخلّف كنند و (به جبهه نروند و) جان هاى خود را از جان پيامبر عزيزتر بدانند. زيرا هيچ گونه تشنگى، رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمى رسد و هيچ گامى در جايى كه كافران را به خشم آورد برنمى دارند وهيچ چيزى از دشمن به آنان نمى رسد، مگر آنكه براى آنان به پاداش اينها عمل صالح نوشته مى شود. قطعاً خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اصولى كه از اين آيه براى جنگ استفاده مى شود، عبارت است از: - ايمان به اينكه همه سختى هاى جنگ، عمل صالح وموجب رضاى الهى است. - حفاظت از فرمانده. - مقاومت و تحمّل در برابر سختى ها. - خوار و عصبانى كردن دشمن. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اصحاب و اطرافيان رهبر كه از علم و امكانات بيشترى برخوردارند، مسئوليّت بيشترى دارند. «ما كان لاهل المدينة... ان يتخلّفوا» - در دفاع از اسلام، شهر و روستا مطرح نيست. «اهل المدينة و من حولهم» - اطاعت بى چون و چرا از پيامبر لازم است و كسى حقّ تخلّف از فرمانِ حكومتى رسول خداصلى الله عليه وآله را ندارد. «ما كان لاهل المدينة... ان يتخلّفوا» - يكى از شئون رسالت، فرماندهىِ كلّ قوا در جنگ است. «يتخلّفواعن رسول اللَّه» - حفظ جان پيامبر، ضرورى تر از حفظ جان مسلمانان است. مسلمانان بايد پيشمرگ رهبر آسمانى باشند. «لايرغبوا...» - مسلمان بايد در راه عقيده، آماده ى تحمّل هر سختى و فشارى باشند. «ظمأ، نصب، مخمصة...» - جامعه ى اسلامى بايد كفرستيز باشد. «يغيظ الكفّار» - راهپيمايى ها و حركات دسته جمعى مسلمانان كه موجب خشم و هراس كفّار مى گردد، در نزد خدا پاداش دارد. «موطئاً يغيظ الكفّار» - نه تنها دفاع ورزم، بلكه همه ى حركات، تلاش ها ورنجهاى جبهه نزد خدا ثبت شده وموجب اَجر است. «لايصيبهم ظمأ ولانصب ولامخمصة... عمل صالح» - مقدّمات جهاد و آمادگى رزمى نيز عمل صالح و عبادت است. «لا يطئون موطئاً... عمل صالح» - نيكوكار واقعى، انقلابى و اهل جبهه است. «اجر المحسنين» (جان فشانى، نشانه ى كمال نيكوكارى است) - دريافت اجر الهى، در سايه ى تحمّل رنج هاست. نابرده رنج، گنج ميسّر نمى شود. «ظمأ، نصب، مخمصة، ...اجر المحسنين» - ايمان به رضايت وپاداش الهى، مشكلات را آسان مى كند. «ان اللّه لا يضيع اجر المحسنين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلاَ يُنفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلاَ كَبِيرَةً وَلاَ يَقْطَعُونَ وَادِياً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (121) هيچ مال اندك يا فراوانى را (در مسير جهاد) انفاق نمى كنند و هيچ سرزمينى را نمى پيمايند، مگر آنكه براى آنان ثبت مى شود، تا خداوند آنان را به بهتر از آنچه مى كرده اند پاداش دهد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مراد از «احسن ما كانوا يعلمون»، يا آن است كه پاداشِ خداوند از عمل مجاهدان بهتر است و يا آنكه بهترين كارى كه آنان انجام مى دهند، جهاد با مال وجان است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در انفاق، كميّت و مقدار مهّم نيست، چه كم باشد چه زياد، در نزد خدا اجر دارد. «صغيرةً و لاكبيرة» - از اينكه كار خير بى پاداش بماند، نهراسيم كه تمام اعمال انسان ثبت مى شود. «لاينفقون، لايقطعون، الاّ كتب لهم» - حركت به سوى جبهه ها، از بهترين كارهاست. «احسن ما كانوا يعملون» - پاداش الهى، بهتر و بالاتر از عمل انسان است. «ليجزيهم اللَّه احسن...» - استمرار بر عمل صالح، سبب اضافه شدن پاداش آن است. «ماكانوا يعملون» - سنّت خداوند اين است كه مكتب خود را با تلاش مؤمنين پيش ببرد. (اگر نياز به تلاش آنان نبود، اين همه تشويق در اين دو آيه لازم نبود) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (122) سزاوار نيست كه همه ى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دسته اى كوچ نمى كنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بدنبال نزول آياتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مى كرد و سختگيرى پيامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگ هاى بعدى، همه ى مسلمانان براى جهاد آماده مى شدند و پيامبر را در مدينه تنها مى گذاشتند. اين آيه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. [183] همه ى مسلمانان باديه نشين براى آموختن دين، به شهر مى آمدند و اين موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مى شد. آيه نازل شد كه بعضى براى آشنايى بادين به شهر بيايند، آنگاه به وطن خود برگشته و ديگران را ارشاد كنند. «دين»، مجموعه ى قوانين الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دين پذيرفته ى الهى است، «انّ الدين عنداللَّه الاسلام» [184] به معناى تسليم خدا بودن است. تفقّه در دين، به معناى تلاش براى كسب شناخت عميق در دين و عقايد واحكام اسلامى است. تفقّه در دين، گاهى ممكن است براى دنيا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دين، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آيه، دوّمى را ارزشمند مى داند كه بيم دهى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «لينذروا قومهم» فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خداصلى الله عليه وآله در بدرقه ى على عليه السلام به يمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد، «فقّههم فى الدين» [185] و او را چنين دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدين» [186] با آنكه وى فقيه ترين مردم بود. چنانكه حضرت اميرعليه السلام به فرزندش سفارش مى كند: «تَفقَّه فى الدّين فان الفقهاء ورثة الانبياء» [187] امام حسين عليه السلام نيز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنين ستود: حمد خدايى كه ما را فقيه در دين قرار داد. [188] از امام صادق عليه السلام پرسيدند: اگر براى امام حادثه اى اتفاق افتاد، تكليف مردم چيست؟ امام اين آيه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طايفه اى بايد براى شناخت امام حركت كنند. [189] --------------------------------------------------- 183) تفسير مجمع البيان. 184) آل عمران، 19. 185) مستدرك الوسائل، حديث 36369. 186) بحار، ج 66، ص 92. 187) بحار، ج 1، ص 216. 188) موسوعةكلمات الامام. 189) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در برنامه ريزى و مديريت ها، جامع نگر باشيم تا توجّه به مسئله اى سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد. «ما كان المؤمنون لينفروا كافّة» - هجرت، ملازم ايمان است. يا براى دفاع از دين، هجرت كنيد، يا براى شناختِ دين. «فلولا نفر من كلّ فرقة» - بايد از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه مناطق، روحانى دينى به مقدار لازم حضور داشته باشد. «من كل فرقة طائفة» - دانشمندى كه كوچ نكند، فقيه كامل نيست. «نَفَر» امام درباره ى كسى كه در خانه اش نشسته بود، فرمود: «كيف يتفّقه فى الدين؟». [190] - تفقّه در دين وآموزش دين به مردم، واجب كفائى است. «فلولا نفر منهم طائفة» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفايى است. [191] پس برنامه ريزى چنان بايد باشد كه نظام علمى محصلين علوم دينى، به هم نخورد) - هدف از فراگيرى فقه، هشدار مردم و هوشيار ساختن آنان و نجات از غفلت و بى تفاوتى نسبت به مشكلات است. «لينذروا» - در زمان جنگ هم نبايد مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گيرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد. «ما كان المؤمنون لينفروا ... فلو لانفر...ليتفقّهوا» - فقه، تنها فراگيرى احكام دين نيست، بلكه همه ى معارف دينى قابل تحقيق، دقّت و ژرف نگرى است. «ليتفقّهوا فى الدّين» - شناخت هاى دينى بايد عميق و ژرف باشد. «ليتفقّهوا فى الدين» - شرط تبليغ دينى آگاهى عميق از آن است. «ليتفقّهوا... لينذروا» - به سخنان يك اسلام شناس فقيه، مى توان اعتماد كرد. «ليتفقّهوا... لينذروا» (ممكن است يك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّيت دارد) - فقه در دين، آنگاه ارزش دارد كه فقيه، عالم به زمان و آگاه از شيطنت ها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بيم دهد. «ليتفقهوا ...لينذروا» - براى طلاب حوزه ها، دو هجرت لازم است: يكى به سوى حوزه ها وديگرى از حوزه ها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزه ها جايز نيست. «فلو لانفر... ليتفقّهوا، لينذروا... اذا رجعوا» - براى تبليغ وكار فرهنگى، زاد
گاه انسان در اولويت است. «لينذروا قومهم» - علما بايد سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رجعوا اليهم» - محور تبليغ، بايد ايجاد تقوا وياد معاد باشد. «لينذروا... لعلّهم يحذرون» - فقها نبايد انتظار اطاعتِ مطلق همه ى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دين و خدا نمى آيند. «لعلّهم يحذرون» ------------------------------------------------- 190) تفسير كنزالدقائق. 191) حضرت على عليه السلام فرمود: اگر پيش آمدى رخ داد و نياز به حضور همه در جبهه شد، بر همه لازم مى شود. بحار، ج 97، ص 48. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌷💐🌼🌺🌻🌹🥀♥️🔆⚘🎉 با تبریک ولادت باسعادت 🌸 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🌸 و گرامی داشت روز مادر و مقام زن، گروه تفسیر روزانه قرآن در اپلیکیشن بله از روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ و از ابتدای قرآن کریم 👌 شروع به کار کرده است. 🌺 و ان‌شاءالله هر روز یک آیه از اول قرآن تقدیم حضورتان می‌گردد. 🌸 و اینجا در ایتا هم ادامه آیات سوره توبه خدمت شما ارائه می‌شود. 🍀 استدعا دارم: با ما بمانید و دوستانتان هم دعوت بفرمایید: https://ble.ir/tafsir_nor بله @tafsir_qoraan ایتا 🍀💐🌹🌼🌺🔆🌸🌻🍀
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن نور ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (123) اى كسانى كه ايمان آورده ايد! با كسانى از كفّار كه نزديك شمايند بجنگيد. بايد آنان در شما خشونت و صلابت بيابند و بدانيد كه خداوند، با پرهيزكاران است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: پرداختن به دشمنانِ نزديك تر و جنگيدن با آنان، مزايايى دارد، از جمله: به هزينه و امكانات كمترى نياز است، اطلاعات ما از آنان بيشتر است، تدارك جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بيشتر است، خطرشان مقدّم تر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقه ى جنگ سريعتر است، هم خودش دشمن است، هم مى تواند بازوى دشمنان دورتر باشد. «غِلظة» به معناى صلابت، قدرت و هيبت است، نه سنگدلى و بدخلقى. از اين رو در مسائل نظامى، مانور و قدرت نمايى ورژه ولباس وشعار وهرچه كه قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد، مورد ستايش است. پيامبر خداصلى الله عليه وآله نيز هنگام فتح مكّه، مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابوسفيان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شكوه سپاه اسلام، روحيّه ى مشركان تضعيف شود. مسأله ى «الاقربُ فالاقرب»، يعنى اولويّت دادن به آنچه نزديكتر به انسان است، در همه ى امورِ تعاليم اسلامى مطرح است، در انفاق و صدقه، ابتدا يتيم و فقيرِ خويشاوند، در پرداخت زكات ابتدا نيازمندان محلّى و نزديك، در جنگ، نخست دشمنان نزديكتر، در دعوت وتبليغ، ابتدا بستگان نزديك و اهل منطقه، در مسجد، تقدّم همسايه ى مسجد، در سفره و مهمانى، طعام نزديك انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل، آنان كه به امام جماعت در كمالات نزديكترند. اين آيه، جهاد آزاديبخش را مى گويد، نه جهاد دفاعى را. از اين رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته، نه به شرايط هجوم كافران. [192] در سيره ى پيامبر، نمونه هاى بسيارى ديده مى شود كه به سپاه اسلام توصيه مى فرمود: با تقوا باشند، به زنان كفّار آسيبى نرسانند، به درختان لطمه نزنند. حتّى يك بار كشته ى دختر كافرى را ديد و به شدّت ناراحت شد. [193] ---------------------------------------------------- 192) تفسير فى ظلال القرآن. 193) تفسير فى ظلال القرآن. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان بايد همراه با عمل و مبارزه باشد. «يا ايها الذين آمنوا قاتلوا» - دفع شرّ دشمنان نزديكتر، اولويّت دارد. «يلونكم من الكفّار» (استراتژى جنگى اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزديكتر است، همچنان كه در مبارزه ى فكرى و عقيدتى نيز بايد ابتدا شبهاتِ رايج و موجود را پاسخ داد) - هر چه براى ايجاد صلابت و شدّت لازم است بايد تدارك ديد، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاحهاى پيشرفته و چه آموزش هاى پيشرفته و تخصّصى. «وليجدوا فيكم غلظة» - سپاه اسلام، بايد صلابت و هيبت داشته باشد. «غلظة» - شجاعت درونى بايد با صلابت بيرونى همراه باشد. «و ليجدوا» - غلظت وصلابت اسلامى، همراه با تقواست. «ان اللَّه مع المتقين» - جهاد، جلوه اى از تقواى الهى است. «قاتلوا... ان اللَّه مع المتقين» - چون در جنگ، غرائز، هوسها و كينه ها ممكن است پيش آيد، تقوا براى رزمندگان شرطِ اساسى است. «انّ اللَّه مع المتقين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 یک حدیث زیبا: حضرت امام رضا (علیه السلام) می فرماید: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را زنده کند، ... دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی های سخنان ما را می دانستند از ما پیروی می کردند. 📚(معانی الأخبار، ص 180، ح 1)
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَـذِهِ إِيمَاناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124) و هرگاه سوره اى نازل شود، برخى از منافقان گويند: اين سوره، ايمان كدام يك از شما را افزود؟ امّا آنان كه ايمان آورده اند، (آيات قرآن) بر ايمانشان بيافزايد و آنان بشارت مى گيرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ---------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - استهزا وموضع گيرى منفى به هنگام نزول قرآن، نشانه ى نفاق است. «اُنزلت سورة... يقول ايّكم زادته...» - منافقان با سؤال هاى خود، روحيّه ى منفى خود را به ديگران انتقال مى دهند. «يقول ايّكم زادته هذه ايماناً...» - مؤمنان براى پاسخگويى به سؤالات و شبهاتِ منافقان، بايد آمادگى داشته باشند. «ايّكم زادته هذه ايماناً ...» - ايمان، مراتبى دارد وقابل كم و زياد شدن است، همان گونه كه نفاق، قابل توسعه و افزايش است. «فزادتهم ايماناً» - قرآن، وسيله ى خوبى براى شناختِ مؤمن از منافق است. «فامّا الذين امنوا فزادتهم ايماناً» - احساس شادى و نشاط روحى پس از شنيدن آيات قرآن، نشانه ى تكامل و رشد ايمان است. «فزادتهم ايماناً و هم يستبشرون» - قرآن، مايه ى بشارت و مژده به اهل ايمان است. «و هم يستبشرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَي رِجْسِهِمْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كَافِرُونَ (125) و امّا آنان كه در دلهايشان بيمارى است، (آيات قرآن) پليدى بر پليدى آنان افزايد و در حال كفر بميرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اگر لاشه ى مرده اى در استخر بيفتد، هرچه باران بيشتر بر آن ببارد، بدبوتر مى شود. اين بوى بد به خاطر باران نيست، بلكه به خاطر آن مردار است. روحِ لجاجت و تكبّر در انسان، سبب مى شود كه با نزول آيات قرآن، بيماردلان، متكبّرتر شوند و لجاجت، تعصّب و عناد بيشترى از خود نشان دهند. امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «رِجساً الى رِجسهم»، «شكّاً الى شكّهم» است. [194] --------------------------------------------------- 194) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بيمارى هاى روحى، مثل بيمارى هاى جسمى است، اگر به فكر چاره نباشيم، گسترش يافته، انسان را نابود مى كند. «فزادتهم رجساً الى رجسهم» - كفر،حق پوشى و ناسپاسى، بيمارى خطرناكِ روح و دل انسان هاست. «فى قلوبهم مرض... كافرون» - منافق، بدعاقبت است. «ماتوا و هم كافرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَوَلاَ يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لاَ يَتُوبُونَ وَلاَ هُمْ يَذَّكَّرُونَ (126) آيا نمى بينند كه آنان در هر سال، يك يا دو بار آزمايش مى شوند، امّا نه توبه مى كنند و نه پند مى گيرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ----------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از سنّت هاى الهى، در هر زمان وبراى همه، آزمايش انسان هاست. «فى كلّ عام» - فلسفه ى حوادث وآزمون هاى الهى، توبه وتنبّه است. «لايتوبون، لايذّكّرون» - متنبّه نشدن از آزمايشات الهى، نشانه ى نفاق و بيمارى قلبى است ومورد سرزنش و توبيخ است. «لا يتوبون و لا هم يذكّرون» - سنگدلى و سوء عاقبت، نتيجه ى نفاق است. «لايتوبون، لا يذكّرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ نَّظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَي بَعْضٍ هَلْ يَرَاكُم مِّنْ أَحَدٍ ثُمَّ انصَرَفُواْ صَرَفَ اللّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُون (127) و هرگاه سوره اى نازل شود، بعضى از آنان (منافقان) به بعضى ديگر نگاه كنند (و پرسند:) آيا كسى شما را مى بيند؟ پس (مخفيانه از حضور پيامبر) خارج مى شوند. خداوند دلهاى آنان را (از حق) برگردانده است، زيرا آنان مردم نفهمى هستند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: منافقان، از تذكّرهاى آيات قرآن، هيچ تأثّرى نمى پذيرند، مثل لامپ سوخته اى كه هرچه به برق متصّل كنند، روشن نمى شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - منافقان، از افشاى ماهيّت پليد خود دلهره و اضطراب دارند و بدنبال پنهان كارى هستند. «نظر بعضهم الى بعض هل يراكم من احد» - منافقان از نزول آيات الهى اكراه دارند. «نظر بعضهم الى بعض» - منافقان از جلسات قرآن مى گريزند. «انزلت سورة... انصرفوا» دورى از قرآن، نشانه ى نفاق و بيماردلى است. - قهر الهى به جهت روحيّه ى هدايت گريزِ انسان است. «انصرفوا، صرف اللَّه...» - دليل اعراض از قرآن، نداشتن درك و فهم صحيح است. «قوم لايفقهون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ (128) همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خداوند جز بر پيامبر اسلام، بر هيچ يك از پيامبران دو نام از نام هاى خويش را اطلاق نكرده است. «رؤف، رحيم» توجّه به صفات رهبران آسمانى كه در اين آيه مطرح است و مقايسه ى آنها با صفات ديگر رهبرانِ بشرى، لطف خدا را به بشر و لزوم اطاعت مطلق از اين گونه رهبران را نشان مى دهد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - رسول خدا برخاسته از ميان خود مردم است. «من انفسكم» - رسول خداصلى الله عليه وآله غم خوار امّت است. «عزيز عليه ماعنتم» - رهبران اسلامى بايد در سختى ها و گرفتارى ها با مردم همدل و همراه باشند. «عزيز عليه ماعنتم» - پيامبر خداصلى الله عليه وآله در هدايت و ارشاد مردم، سر از پا نمى شناسد. «حريص عليكم» - از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى توقّعى و تواضع است. «عزيز عليه، حريص عليكم، رؤف رحيم» - رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شديد و غليظ است. «بالمؤمنين رؤف رحيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
☘ گر بجویی به جهان راه نجات 👌 🌺 بفرست بر محمد و آل او صلوات 💐 اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌻
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (129) پس اگر (از سخنان خداوند) روى گردان شدند، بگو: خداوند مرا كافى است، هيچ معبودى جز او نيست، تنها بر او توكّل كرده ام و او پروردگار عرش بزرگ است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، سخن از رأفت ودلسوزى پيامبر بود، در اين آيه مى فرمايد: مبادا كسى خيال كند كه سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نيازِ به مردم بوده است، زيرا اگر همه ى مردم از او اعراض كنند، خدا با اوست. همان گونه كه اگر همه ى مردم رو به خورشيد كنند يا پشت به آن، هيچ اثرى در خورشيد ندارد. امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «عرش عظيم»، «مُلك عظيم» است. [195] خدايى كه نظام عظيم هستى را حفظ وتدبير مى كند، انسان كوچكى را نيز مى تواند تحت الطاف خويش نگهدارى كند. امام حسين عليه السلام در دعاى عرفه خطاب به خداوند عرض مى كند: «ماذا وَجَد مَن فَقدك و ماذا فَقَد مَن وجدك؟» هر كه تو را ندارد، چه دارد؟ و هر كه تو را دارد، چه ندارد؟ -------------------------------------------------- 195) تفسير نورالثقلين ؛ توحيدصدوق، ص 321. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - رويگردانى مردم از دين، نبايد در ايمان و روحيّه ى ما تأثير گذارد. «فان تولّوا فقل حسبى اللَّه» - كسى كه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حسبى اللَّه» - توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. « فان تولّوا فقل... عليه توكّلت» «اَلحَمدُللَّه ربّ العالَميِن» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 به ابتدای سوره یونس علیه السلام رسیدیم، ابتدا تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم را از اولین آیه سوره حمد تقدیم حضور می‌نماییم: تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ... (1) به نام خداوند بخشنده ى مهربان 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه ى كار و عمل همه ى انبيا «بسم اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه «بسم اللَّه مجراها و مرساها»(8) يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم»(9) آغاز نمود. حضرت على عليه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله ى «بسم اللَّه» را مى نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نيكو بنويس.(10) بر زبان آوردن «بسم اللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ در خوردن و خوابيدن ونوشتن، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسيارى كارهاى ديگر. حتّى اگر حيوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و اين رمز آن است كه خوراك انسان هاى هدف دار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد. در حديث مى خوانيم: «بسم اللَّه» را فراموش نكن، حتّى در نوشتن يك بيت شعر. و رواياتى در پاداش كسى كه اوّلين بار «بسم اللَّه» را به كودك ياد بدهد، وارد شده است.(11) سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسم اللَّه» سفارش شده است؟ پاسخ: «بسم اللَّه» آرم ونشانه ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همان گونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى زند، خواه ظرف هاى بزرگ باشد يا ظرف هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان. سؤال: آيا «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل است؟ پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللّه عليهم السلام كه صد سال سابقه بر ساير رهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسيده و در قرآن نيز عصمت و پاكى آنها به صراحت بيان شده است، آيه «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل و جزء قرآن است. فخر رازى در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بسم اللَّه» جزء سوره است. آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد. در مسند احمد نيز «بسم اللَّه» جزء سوره شمرده شده است.(12) برخى از افراد كه بسم اللَّه را جزء سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترك كرده اند، مورد اعتراض واقع شده اند. در مستدرك حاكم آمده است: روزى معاويه در نماز «بسم اللَّه» نگفت، مردم به او اعتراض كردند كه «أسرقت أم نَيستَ»، آيه را دزديدى يا فراموش كردى؟!(13) امامان معصوم عليهم السلام اصرار داشتند كه در نماز، بسم اللَّه را بلند بگويند. امام باقرعليه السلام در مورد كسانى كه «بسم اللَّه» را در نماز نمى خواندند و يا جزء سوره نمى شمردند، مى فرمود: «سَرقوا اكرم آية»(14) بهترين آيه قرآن را به سرقت بردند. در سنن بيهقى در ضمن حديثى آمده است: چرا بعضى «بسم اللَّه» را جزء سوره قرار نداده اند!(15) شهيد مطهّرى قدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عاصم، كسايى، ابن عمر، ابن زبير، عطاء، ابن طاووس، فخررازى وسيوطى را از جمله كسانى معرّفى مى كند كه بسم اللَّه را جزء سوره مى دانستند. در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «بسم اللَّه» تاج سوره هاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) «بسم اللَّه» نيامده و اين به فرموده حضرت على عليه السلام به خاطر آن است كه «بسم اللَّه» كلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركان، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نيست.(16) سيماى «بسم اللّه» . «بسم اللَّه» نشانگر رنگ وصبغه ى الهى وبيانگر جهت گيرى توحيدى ماست.(17) . «بسم اللَّه» رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا بانام ديگران، نشانه ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او.(18) . «بسم اللَّه» رمز بقا ودوام است. زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است.(19) . «بسم اللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمان و رحيم است عشق مى ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است. . «بسم اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است. . «بسم اللَّه» گام اوّل در مسير
بندگى و عبوديّت است. . «بسم اللَّه» مايه فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى افتد. . «بسم اللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست. . «بسم اللَّه» ذكر خداست، يعنى خدايا! من تو را فراموش نكرده ام. . «بسم اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت ها ونه جلوه ها و نه هوس ها. . امام رضاعليه السلام فرمود: «بسم اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر است.(20) --------------------------------------------------------- 8) هود، 41. 9) نمل، 30. 10) كنزالعمّال، ح 29558. 11) تفسيربرهان، ج 1، ص 43. 12) مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85. 13) مستدرك، ج 3، ص 233. 14) بحار، ج 85، ص 20. 15) سنن بيهقى، ج 2، ص 50. 16) تفسير مجمع البيان و فخررازى. 17) امام رضاعليه السلام مى فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى نهم. تفسير نورالثقلين. 18) نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمدصلى الله عليه وآله ممنوع است. اثبات الهداة، ج 7، ص 482. 19) كلّ شى ء هالك الاّ وجهه» قصص، 88. 20) تفسير راهنما. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است. - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز كتاب آسمانى، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى شود.(21) - «بسم اللَّه» كلامى كه سخن خداوند با مردم و سخن مردم با خدا، با آن شروع مى شود. - رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است. «اللَّه الرّحمن الرّحيم» - بيان رحمت الهى در قالب هاى گوناگون، نشانه ى اصرار بر رحمت است. (هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحيم») «الرّحمن الرّحيم» - شايد آوردن كلمه رحمان و رحيم در آغاز كتاب، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحيم» ------------------------------------------------------------ 21) شايد معناى اينكه مى گويند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم اللَّه، و تمام بسم اللَّه در حرف (باء) خلاصه مى شود، اين باشد كه آفرينش هستى و هدايت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز با نام او آغاز گرديد. «اقرأ باسم ربّك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحیم الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ (1) الف، لام، را، اين است آيات كتاب استوار و حكمت آميز. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: شش سوره ى پياپى، با حروف مقطعه ى «الر» آغاز شده اند: يونس، هود، يوسف، رعد، ابراهيم و حجر. البتّه در سوره ى رعد «المر» آمده است. امام صادق عليه السلام درباره ى حروف مقطّعه ى «الر» فرمودند: (الف) رمز أنا، (لام) رمز اللّه و (راء) رمز رئوف است؛ يعنى أنا اللّه الرؤف. [196] و در روايت ديگرى مى خوانيم كه اين حروف همان متشابهات قرآن است. [197] --------------------------------------------------- 196) تفسير نورالثقلين. 197) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قرآن، مقام والايى دارد. «تلك» اشاره به دور است. - قرآن، كتاب حكيم است؛ هم حَكَم و داور است، هم داراى مطالب حكيمانه است و هم محتواى محكمى دارد. (تاريخ و گذشت زمان و دشمن، خللى در قرآن وارد نمى كند) «الكتاب الحكيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَي رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَافِرُونَ إِنَّ هَـذَا لَسَاحِرٌ مُّبِينٌ (2) آيا براى مردم شگفت آور است كه به مردى از خود آنان وحى كرديم كه مردم را بيم و هشدار بده و به مؤمنان بشارت بده كه براى آنان نزد پروردگارشان جايگاه نيكويى است؟ كافران گفتند: همانا اين مرد جادوگرى آشكار است! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «قَدم صِدق» چند معنى دارد: - سابقه ى خوب. مثل «قدمٌ فى الحرب، قدم فى الاسلام»، يعنى در مبارزه و در اسلام سابقه دارد. - مقام و منزلتِ صدق و نيكو. - رهبر و پيشواى صدق. در روايات شيعه و سنّى «قَدَم صِدق» را رسول اللَّه صلى الله عليه وآله و على عليه السلام دانسته اند. [198] - شفاعت. در روايتى مراد از «قدم صدق» مقام شفاعت معرّفى شده است. [199] كافران در ردّ رسالت پيامبر هيچ گونه دليل ومنطقى نداشتند، بلكه با بعيد دانستن آن، از پذيرش آن شانه خالى مى كردند. چنانكه اصول اعتقادى را نيز فقط با تعجّب انكار مى كردند: در توحيد: «اَجَعل الآلهة الهاً واحداً» [200] در نبوّت: «اهذا الّذى بعث اللَّه رسولاً» [201] در معاد: «من يحيى العظام و هى رميم» [202] در امامت: «انّى يكون له الملك ولم يؤت سعةً من المال» [203] --------------------------------------------------- 198) تفاسير قرطبى وبرهان. 199) تفسير نورالثقلين. 200) ص، 5. 201) فرقان، 41. 202) يس، 78. 203) بقره، 247. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ريشه ى كفر، غالباً استبعاد و تعجّب از وحى است. «عجبا ان اوحينا» - سرچشمه ى دعوت انبيا، وحى الهى است. «اوحينا الى رجل» - لياقت هاى معنوى افراد، در ظاهر ديده نمى شود. اگر كسى مورد لطف خاص خدا قرار گرفت، او را تحمّل كنيم. «رجل منهم» - پيامبران به خاطر الگو بودنشان بايد از مردم ودرد آشنا باشند. «منهم» - وظيفه ى پيامبران، بشارت و انذار است. «اَنذر، بشّر» - هر آنچه نمى فهميم، آن را رد نكنيم. زيرا كه انكار و تهمت زدن، شيوه ى كفّار است. «قال الكافرونَ انّ هذا لساحِرٌ مُبين» - ايمان، زمينه ى قدم صدق وجايگاه ويژه نزد خداوند است. «انّ لهم الجنّة» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V