eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
75 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (122) سزاوار نيست كه همه ى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دسته اى كوچ نمى كنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بدنبال نزول آياتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مى كرد و سختگيرى پيامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگ هاى بعدى، همه ى مسلمانان براى جهاد آماده مى شدند و پيامبر را در مدينه تنها مى گذاشتند. اين آيه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. [183] همه ى مسلمانان باديه نشين براى آموختن دين، به شهر مى آمدند و اين موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مى شد. آيه نازل شد كه بعضى براى آشنايى بادين به شهر بيايند، آنگاه به وطن خود برگشته و ديگران را ارشاد كنند. «دين»، مجموعه ى قوانين الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دين پذيرفته ى الهى است، «انّ الدين عنداللَّه الاسلام» [184] به معناى تسليم خدا بودن است. تفقّه در دين، به معناى تلاش براى كسب شناخت عميق در دين و عقايد واحكام اسلامى است. تفقّه در دين، گاهى ممكن است براى دنيا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دين، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آيه، دوّمى را ارزشمند مى داند كه بيم دهى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «لينذروا قومهم» فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خداصلى الله عليه وآله در بدرقه ى على عليه السلام به يمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد، «فقّههم فى الدين» [185] و او را چنين دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدين» [186] با آنكه وى فقيه ترين مردم بود. چنانكه حضرت اميرعليه السلام به فرزندش سفارش مى كند: «تَفقَّه فى الدّين فان الفقهاء ورثة الانبياء» [187] امام حسين عليه السلام نيز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنين ستود: حمد خدايى كه ما را فقيه در دين قرار داد. [188] از امام صادق عليه السلام پرسيدند: اگر براى امام حادثه اى اتفاق افتاد، تكليف مردم چيست؟ امام اين آيه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طايفه اى بايد براى شناخت امام حركت كنند. [189] --------------------------------------------------- 183) تفسير مجمع البيان. 184) آل عمران، 19. 185) مستدرك الوسائل، حديث 36369. 186) بحار، ج 66، ص 92. 187) بحار، ج 1، ص 216. 188) موسوعةكلمات الامام. 189) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در برنامه ريزى و مديريت ها، جامع نگر باشيم تا توجّه به مسئله اى سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد. «ما كان المؤمنون لينفروا كافّة» - هجرت، ملازم ايمان است. يا براى دفاع از دين، هجرت كنيد، يا براى شناختِ دين. «فلولا نفر من كلّ فرقة» - بايد از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه مناطق، روحانى دينى به مقدار لازم حضور داشته باشد. «من كل فرقة طائفة» - دانشمندى كه كوچ نكند، فقيه كامل نيست. «نَفَر» امام درباره ى كسى كه در خانه اش نشسته بود، فرمود: «كيف يتفّقه فى الدين؟». [190] - تفقّه در دين وآموزش دين به مردم، واجب كفائى است. «فلولا نفر منهم طائفة» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفايى است. [191] پس برنامه ريزى چنان بايد باشد كه نظام علمى محصلين علوم دينى، به هم نخورد) - هدف از فراگيرى فقه، هشدار مردم و هوشيار ساختن آنان و نجات از غفلت و بى تفاوتى نسبت به مشكلات است. «لينذروا» - در زمان جنگ هم نبايد مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گيرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد. «ما كان المؤمنون لينفروا ... فلو لانفر...ليتفقّهوا» - فقه، تنها فراگيرى احكام دين نيست، بلكه همه ى معارف دينى قابل تحقيق، دقّت و ژرف نگرى است. «ليتفقّهوا فى الدّين» - شناخت هاى دينى بايد عميق و ژرف باشد. «ليتفقّهوا فى الدين» - شرط تبليغ دينى آگاهى عميق از آن است. «ليتفقّهوا... لينذروا» - به سخنان يك اسلام شناس فقيه، مى توان اعتماد كرد. «ليتفقّهوا... لينذروا» (ممكن است يك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّيت دارد) - فقه در دين، آنگاه ارزش دارد كه فقيه، عالم به زمان و آگاه از شيطنت ها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بيم دهد. «ليتفقهوا ...لينذروا» - براى طلاب حوزه ها، دو هجرت لازم است: يكى به سوى حوزه ها وديگرى از حوزه ها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزه ها جايز نيست. «فلو لانفر... ليتفقّهوا، لينذروا... اذا رجعوا» - براى تبليغ وكار فرهنگى، زاد
گاه انسان در اولويت است. «لينذروا قومهم» - علما بايد سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رجعوا اليهم» - محور تبليغ، بايد ايجاد تقوا وياد معاد باشد. «لينذروا... لعلّهم يحذرون» - فقها نبايد انتظار اطاعتِ مطلق همه ى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دين و خدا نمى آيند. «لعلّهم يحذرون» ------------------------------------------------- 190) تفسير كنزالدقائق. 191) حضرت على عليه السلام فرمود: اگر پيش آمدى رخ داد و نياز به حضور همه در جبهه شد، بر همه لازم مى شود. بحار، ج 97، ص 48. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌷💐🌼🌺🌻🌹🥀♥️🔆⚘🎉 با تبریک ولادت باسعادت 🌸 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🌸 و گرامی داشت روز مادر و مقام زن، گروه تفسیر روزانه قرآن در اپلیکیشن بله از روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ و از ابتدای قرآن کریم 👌 شروع به کار کرده است. 🌺 و ان‌شاءالله هر روز یک آیه از اول قرآن تقدیم حضورتان می‌گردد. 🌸 و اینجا در ایتا هم ادامه آیات سوره توبه خدمت شما ارائه می‌شود. 🍀 استدعا دارم: با ما بمانید و دوستانتان هم دعوت بفرمایید: https://ble.ir/tafsir_nor بله @tafsir_qoraan ایتا 🍀💐🌹🌼🌺🔆🌸🌻🍀
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن نور ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (123) اى كسانى كه ايمان آورده ايد! با كسانى از كفّار كه نزديك شمايند بجنگيد. بايد آنان در شما خشونت و صلابت بيابند و بدانيد كه خداوند، با پرهيزكاران است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: پرداختن به دشمنانِ نزديك تر و جنگيدن با آنان، مزايايى دارد، از جمله: به هزينه و امكانات كمترى نياز است، اطلاعات ما از آنان بيشتر است، تدارك جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بيشتر است، خطرشان مقدّم تر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقه ى جنگ سريعتر است، هم خودش دشمن است، هم مى تواند بازوى دشمنان دورتر باشد. «غِلظة» به معناى صلابت، قدرت و هيبت است، نه سنگدلى و بدخلقى. از اين رو در مسائل نظامى، مانور و قدرت نمايى ورژه ولباس وشعار وهرچه كه قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد، مورد ستايش است. پيامبر خداصلى الله عليه وآله نيز هنگام فتح مكّه، مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابوسفيان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شكوه سپاه اسلام، روحيّه ى مشركان تضعيف شود. مسأله ى «الاقربُ فالاقرب»، يعنى اولويّت دادن به آنچه نزديكتر به انسان است، در همه ى امورِ تعاليم اسلامى مطرح است، در انفاق و صدقه، ابتدا يتيم و فقيرِ خويشاوند، در پرداخت زكات ابتدا نيازمندان محلّى و نزديك، در جنگ، نخست دشمنان نزديكتر، در دعوت وتبليغ، ابتدا بستگان نزديك و اهل منطقه، در مسجد، تقدّم همسايه ى مسجد، در سفره و مهمانى، طعام نزديك انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل، آنان كه به امام جماعت در كمالات نزديكترند. اين آيه، جهاد آزاديبخش را مى گويد، نه جهاد دفاعى را. از اين رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته، نه به شرايط هجوم كافران. [192] در سيره ى پيامبر، نمونه هاى بسيارى ديده مى شود كه به سپاه اسلام توصيه مى فرمود: با تقوا باشند، به زنان كفّار آسيبى نرسانند، به درختان لطمه نزنند. حتّى يك بار كشته ى دختر كافرى را ديد و به شدّت ناراحت شد. [193] ---------------------------------------------------- 192) تفسير فى ظلال القرآن. 193) تفسير فى ظلال القرآن. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان بايد همراه با عمل و مبارزه باشد. «يا ايها الذين آمنوا قاتلوا» - دفع شرّ دشمنان نزديكتر، اولويّت دارد. «يلونكم من الكفّار» (استراتژى جنگى اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزديكتر است، همچنان كه در مبارزه ى فكرى و عقيدتى نيز بايد ابتدا شبهاتِ رايج و موجود را پاسخ داد) - هر چه براى ايجاد صلابت و شدّت لازم است بايد تدارك ديد، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاحهاى پيشرفته و چه آموزش هاى پيشرفته و تخصّصى. «وليجدوا فيكم غلظة» - سپاه اسلام، بايد صلابت و هيبت داشته باشد. «غلظة» - شجاعت درونى بايد با صلابت بيرونى همراه باشد. «و ليجدوا» - غلظت وصلابت اسلامى، همراه با تقواست. «ان اللَّه مع المتقين» - جهاد، جلوه اى از تقواى الهى است. «قاتلوا... ان اللَّه مع المتقين» - چون در جنگ، غرائز، هوسها و كينه ها ممكن است پيش آيد، تقوا براى رزمندگان شرطِ اساسى است. «انّ اللَّه مع المتقين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 یک حدیث زیبا: حضرت امام رضا (علیه السلام) می فرماید: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را زنده کند، ... دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی های سخنان ما را می دانستند از ما پیروی می کردند. 📚(معانی الأخبار، ص 180، ح 1)
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَـذِهِ إِيمَاناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124) و هرگاه سوره اى نازل شود، برخى از منافقان گويند: اين سوره، ايمان كدام يك از شما را افزود؟ امّا آنان كه ايمان آورده اند، (آيات قرآن) بر ايمانشان بيافزايد و آنان بشارت مى گيرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ---------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - استهزا وموضع گيرى منفى به هنگام نزول قرآن، نشانه ى نفاق است. «اُنزلت سورة... يقول ايّكم زادته...» - منافقان با سؤال هاى خود، روحيّه ى منفى خود را به ديگران انتقال مى دهند. «يقول ايّكم زادته هذه ايماناً...» - مؤمنان براى پاسخگويى به سؤالات و شبهاتِ منافقان، بايد آمادگى داشته باشند. «ايّكم زادته هذه ايماناً ...» - ايمان، مراتبى دارد وقابل كم و زياد شدن است، همان گونه كه نفاق، قابل توسعه و افزايش است. «فزادتهم ايماناً» - قرآن، وسيله ى خوبى براى شناختِ مؤمن از منافق است. «فامّا الذين امنوا فزادتهم ايماناً» - احساس شادى و نشاط روحى پس از شنيدن آيات قرآن، نشانه ى تكامل و رشد ايمان است. «فزادتهم ايماناً و هم يستبشرون» - قرآن، مايه ى بشارت و مژده به اهل ايمان است. «و هم يستبشرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَي رِجْسِهِمْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كَافِرُونَ (125) و امّا آنان كه در دلهايشان بيمارى است، (آيات قرآن) پليدى بر پليدى آنان افزايد و در حال كفر بميرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اگر لاشه ى مرده اى در استخر بيفتد، هرچه باران بيشتر بر آن ببارد، بدبوتر مى شود. اين بوى بد به خاطر باران نيست، بلكه به خاطر آن مردار است. روحِ لجاجت و تكبّر در انسان، سبب مى شود كه با نزول آيات قرآن، بيماردلان، متكبّرتر شوند و لجاجت، تعصّب و عناد بيشترى از خود نشان دهند. امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «رِجساً الى رِجسهم»، «شكّاً الى شكّهم» است. [194] --------------------------------------------------- 194) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بيمارى هاى روحى، مثل بيمارى هاى جسمى است، اگر به فكر چاره نباشيم، گسترش يافته، انسان را نابود مى كند. «فزادتهم رجساً الى رجسهم» - كفر،حق پوشى و ناسپاسى، بيمارى خطرناكِ روح و دل انسان هاست. «فى قلوبهم مرض... كافرون» - منافق، بدعاقبت است. «ماتوا و هم كافرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَوَلاَ يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لاَ يَتُوبُونَ وَلاَ هُمْ يَذَّكَّرُونَ (126) آيا نمى بينند كه آنان در هر سال، يك يا دو بار آزمايش مى شوند، امّا نه توبه مى كنند و نه پند مى گيرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ----------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از سنّت هاى الهى، در هر زمان وبراى همه، آزمايش انسان هاست. «فى كلّ عام» - فلسفه ى حوادث وآزمون هاى الهى، توبه وتنبّه است. «لايتوبون، لايذّكّرون» - متنبّه نشدن از آزمايشات الهى، نشانه ى نفاق و بيمارى قلبى است ومورد سرزنش و توبيخ است. «لا يتوبون و لا هم يذكّرون» - سنگدلى و سوء عاقبت، نتيجه ى نفاق است. «لايتوبون، لا يذكّرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ نَّظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَي بَعْضٍ هَلْ يَرَاكُم مِّنْ أَحَدٍ ثُمَّ انصَرَفُواْ صَرَفَ اللّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُون (127) و هرگاه سوره اى نازل شود، بعضى از آنان (منافقان) به بعضى ديگر نگاه كنند (و پرسند:) آيا كسى شما را مى بيند؟ پس (مخفيانه از حضور پيامبر) خارج مى شوند. خداوند دلهاى آنان را (از حق) برگردانده است، زيرا آنان مردم نفهمى هستند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: منافقان، از تذكّرهاى آيات قرآن، هيچ تأثّرى نمى پذيرند، مثل لامپ سوخته اى كه هرچه به برق متصّل كنند، روشن نمى شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - منافقان، از افشاى ماهيّت پليد خود دلهره و اضطراب دارند و بدنبال پنهان كارى هستند. «نظر بعضهم الى بعض هل يراكم من احد» - منافقان از نزول آيات الهى اكراه دارند. «نظر بعضهم الى بعض» - منافقان از جلسات قرآن مى گريزند. «انزلت سورة... انصرفوا» دورى از قرآن، نشانه ى نفاق و بيماردلى است. - قهر الهى به جهت روحيّه ى هدايت گريزِ انسان است. «انصرفوا، صرف اللَّه...» - دليل اعراض از قرآن، نداشتن درك و فهم صحيح است. «قوم لايفقهون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ (128) همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خداوند جز بر پيامبر اسلام، بر هيچ يك از پيامبران دو نام از نام هاى خويش را اطلاق نكرده است. «رؤف، رحيم» توجّه به صفات رهبران آسمانى كه در اين آيه مطرح است و مقايسه ى آنها با صفات ديگر رهبرانِ بشرى، لطف خدا را به بشر و لزوم اطاعت مطلق از اين گونه رهبران را نشان مى دهد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - رسول خدا برخاسته از ميان خود مردم است. «من انفسكم» - رسول خداصلى الله عليه وآله غم خوار امّت است. «عزيز عليه ماعنتم» - رهبران اسلامى بايد در سختى ها و گرفتارى ها با مردم همدل و همراه باشند. «عزيز عليه ماعنتم» - پيامبر خداصلى الله عليه وآله در هدايت و ارشاد مردم، سر از پا نمى شناسد. «حريص عليكم» - از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى توقّعى و تواضع است. «عزيز عليه، حريص عليكم، رؤف رحيم» - رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شديد و غليظ است. «بالمؤمنين رؤف رحيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
☘ گر بجویی به جهان راه نجات 👌 🌺 بفرست بر محمد و آل او صلوات 💐 اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌻
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (129) پس اگر (از سخنان خداوند) روى گردان شدند، بگو: خداوند مرا كافى است، هيچ معبودى جز او نيست، تنها بر او توكّل كرده ام و او پروردگار عرش بزرگ است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، سخن از رأفت ودلسوزى پيامبر بود، در اين آيه مى فرمايد: مبادا كسى خيال كند كه سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نيازِ به مردم بوده است، زيرا اگر همه ى مردم از او اعراض كنند، خدا با اوست. همان گونه كه اگر همه ى مردم رو به خورشيد كنند يا پشت به آن، هيچ اثرى در خورشيد ندارد. امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «عرش عظيم»، «مُلك عظيم» است. [195] خدايى كه نظام عظيم هستى را حفظ وتدبير مى كند، انسان كوچكى را نيز مى تواند تحت الطاف خويش نگهدارى كند. امام حسين عليه السلام در دعاى عرفه خطاب به خداوند عرض مى كند: «ماذا وَجَد مَن فَقدك و ماذا فَقَد مَن وجدك؟» هر كه تو را ندارد، چه دارد؟ و هر كه تو را دارد، چه ندارد؟ -------------------------------------------------- 195) تفسير نورالثقلين ؛ توحيدصدوق، ص 321. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - رويگردانى مردم از دين، نبايد در ايمان و روحيّه ى ما تأثير گذارد. «فان تولّوا فقل حسبى اللَّه» - كسى كه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حسبى اللَّه» - توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. « فان تولّوا فقل... عليه توكّلت» «اَلحَمدُللَّه ربّ العالَميِن» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 به ابتدای سوره یونس علیه السلام رسیدیم، ابتدا تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم را از اولین آیه سوره حمد تقدیم حضور می‌نماییم: تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ... (1) به نام خداوند بخشنده ى مهربان 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه ى كار و عمل همه ى انبيا «بسم اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه «بسم اللَّه مجراها و مرساها»(8) يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم»(9) آغاز نمود. حضرت على عليه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله ى «بسم اللَّه» را مى نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نيكو بنويس.(10) بر زبان آوردن «بسم اللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ در خوردن و خوابيدن ونوشتن، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسيارى كارهاى ديگر. حتّى اگر حيوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و اين رمز آن است كه خوراك انسان هاى هدف دار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد. در حديث مى خوانيم: «بسم اللَّه» را فراموش نكن، حتّى در نوشتن يك بيت شعر. و رواياتى در پاداش كسى كه اوّلين بار «بسم اللَّه» را به كودك ياد بدهد، وارد شده است.(11) سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسم اللَّه» سفارش شده است؟ پاسخ: «بسم اللَّه» آرم ونشانه ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همان گونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى زند، خواه ظرف هاى بزرگ باشد يا ظرف هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان. سؤال: آيا «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل است؟ پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللّه عليهم السلام كه صد سال سابقه بر ساير رهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسيده و در قرآن نيز عصمت و پاكى آنها به صراحت بيان شده است، آيه «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل و جزء قرآن است. فخر رازى در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بسم اللَّه» جزء سوره است. آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد. در مسند احمد نيز «بسم اللَّه» جزء سوره شمرده شده است.(12) برخى از افراد كه بسم اللَّه را جزء سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترك كرده اند، مورد اعتراض واقع شده اند. در مستدرك حاكم آمده است: روزى معاويه در نماز «بسم اللَّه» نگفت، مردم به او اعتراض كردند كه «أسرقت أم نَيستَ»، آيه را دزديدى يا فراموش كردى؟!(13) امامان معصوم عليهم السلام اصرار داشتند كه در نماز، بسم اللَّه را بلند بگويند. امام باقرعليه السلام در مورد كسانى كه «بسم اللَّه» را در نماز نمى خواندند و يا جزء سوره نمى شمردند، مى فرمود: «سَرقوا اكرم آية»(14) بهترين آيه قرآن را به سرقت بردند. در سنن بيهقى در ضمن حديثى آمده است: چرا بعضى «بسم اللَّه» را جزء سوره قرار نداده اند!(15) شهيد مطهّرى قدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عاصم، كسايى، ابن عمر، ابن زبير، عطاء، ابن طاووس، فخررازى وسيوطى را از جمله كسانى معرّفى مى كند كه بسم اللَّه را جزء سوره مى دانستند. در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «بسم اللَّه» تاج سوره هاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) «بسم اللَّه» نيامده و اين به فرموده حضرت على عليه السلام به خاطر آن است كه «بسم اللَّه» كلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركان، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نيست.(16) سيماى «بسم اللّه» . «بسم اللَّه» نشانگر رنگ وصبغه ى الهى وبيانگر جهت گيرى توحيدى ماست.(17) . «بسم اللَّه» رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا بانام ديگران، نشانه ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او.(18) . «بسم اللَّه» رمز بقا ودوام است. زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است.(19) . «بسم اللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمان و رحيم است عشق مى ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است. . «بسم اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است. . «بسم اللَّه» گام اوّل در مسير
بندگى و عبوديّت است. . «بسم اللَّه» مايه فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى افتد. . «بسم اللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست. . «بسم اللَّه» ذكر خداست، يعنى خدايا! من تو را فراموش نكرده ام. . «بسم اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت ها ونه جلوه ها و نه هوس ها. . امام رضاعليه السلام فرمود: «بسم اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر است.(20) --------------------------------------------------------- 8) هود، 41. 9) نمل، 30. 10) كنزالعمّال، ح 29558. 11) تفسيربرهان، ج 1، ص 43. 12) مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85. 13) مستدرك، ج 3، ص 233. 14) بحار، ج 85، ص 20. 15) سنن بيهقى، ج 2، ص 50. 16) تفسير مجمع البيان و فخررازى. 17) امام رضاعليه السلام مى فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى نهم. تفسير نورالثقلين. 18) نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمدصلى الله عليه وآله ممنوع است. اثبات الهداة، ج 7، ص 482. 19) كلّ شى ء هالك الاّ وجهه» قصص، 88. 20) تفسير راهنما. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است. - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز كتاب آسمانى، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى شود.(21) - «بسم اللَّه» كلامى كه سخن خداوند با مردم و سخن مردم با خدا، با آن شروع مى شود. - رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است. «اللَّه الرّحمن الرّحيم» - بيان رحمت الهى در قالب هاى گوناگون، نشانه ى اصرار بر رحمت است. (هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحيم») «الرّحمن الرّحيم» - شايد آوردن كلمه رحمان و رحيم در آغاز كتاب، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحيم» ------------------------------------------------------------ 21) شايد معناى اينكه مى گويند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم اللَّه، و تمام بسم اللَّه در حرف (باء) خلاصه مى شود، اين باشد كه آفرينش هستى و هدايت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز با نام او آغاز گرديد. «اقرأ باسم ربّك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحیم الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ (1) الف، لام، را، اين است آيات كتاب استوار و حكمت آميز. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: شش سوره ى پياپى، با حروف مقطعه ى «الر» آغاز شده اند: يونس، هود، يوسف، رعد، ابراهيم و حجر. البتّه در سوره ى رعد «المر» آمده است. امام صادق عليه السلام درباره ى حروف مقطّعه ى «الر» فرمودند: (الف) رمز أنا، (لام) رمز اللّه و (راء) رمز رئوف است؛ يعنى أنا اللّه الرؤف. [196] و در روايت ديگرى مى خوانيم كه اين حروف همان متشابهات قرآن است. [197] --------------------------------------------------- 196) تفسير نورالثقلين. 197) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قرآن، مقام والايى دارد. «تلك» اشاره به دور است. - قرآن، كتاب حكيم است؛ هم حَكَم و داور است، هم داراى مطالب حكيمانه است و هم محتواى محكمى دارد. (تاريخ و گذشت زمان و دشمن، خللى در قرآن وارد نمى كند) «الكتاب الحكيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَي رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَافِرُونَ إِنَّ هَـذَا لَسَاحِرٌ مُّبِينٌ (2) آيا براى مردم شگفت آور است كه به مردى از خود آنان وحى كرديم كه مردم را بيم و هشدار بده و به مؤمنان بشارت بده كه براى آنان نزد پروردگارشان جايگاه نيكويى است؟ كافران گفتند: همانا اين مرد جادوگرى آشكار است! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «قَدم صِدق» چند معنى دارد: - سابقه ى خوب. مثل «قدمٌ فى الحرب، قدم فى الاسلام»، يعنى در مبارزه و در اسلام سابقه دارد. - مقام و منزلتِ صدق و نيكو. - رهبر و پيشواى صدق. در روايات شيعه و سنّى «قَدَم صِدق» را رسول اللَّه صلى الله عليه وآله و على عليه السلام دانسته اند. [198] - شفاعت. در روايتى مراد از «قدم صدق» مقام شفاعت معرّفى شده است. [199] كافران در ردّ رسالت پيامبر هيچ گونه دليل ومنطقى نداشتند، بلكه با بعيد دانستن آن، از پذيرش آن شانه خالى مى كردند. چنانكه اصول اعتقادى را نيز فقط با تعجّب انكار مى كردند: در توحيد: «اَجَعل الآلهة الهاً واحداً» [200] در نبوّت: «اهذا الّذى بعث اللَّه رسولاً» [201] در معاد: «من يحيى العظام و هى رميم» [202] در امامت: «انّى يكون له الملك ولم يؤت سعةً من المال» [203] --------------------------------------------------- 198) تفاسير قرطبى وبرهان. 199) تفسير نورالثقلين. 200) ص، 5. 201) فرقان، 41. 202) يس، 78. 203) بقره، 247. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ريشه ى كفر، غالباً استبعاد و تعجّب از وحى است. «عجبا ان اوحينا» - سرچشمه ى دعوت انبيا، وحى الهى است. «اوحينا الى رجل» - لياقت هاى معنوى افراد، در ظاهر ديده نمى شود. اگر كسى مورد لطف خاص خدا قرار گرفت، او را تحمّل كنيم. «رجل منهم» - پيامبران به خاطر الگو بودنشان بايد از مردم ودرد آشنا باشند. «منهم» - وظيفه ى پيامبران، بشارت و انذار است. «اَنذر، بشّر» - هر آنچه نمى فهميم، آن را رد نكنيم. زيرا كه انكار و تهمت زدن، شيوه ى كفّار است. «قال الكافرونَ انّ هذا لساحِرٌ مُبين» - ايمان، زمينه ى قدم صدق وجايگاه ويژه نزد خداوند است. «انّ لهم الجنّة» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَي عَلَي الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الأَمْرَ مَا مِن شَفِيعٍ إِلاَّ مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ (3) همانا پروردگارتان، خدايى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز و دوران آفريد، سپس بر عرش استيلاء يافت (زمام امور را به دست گرفت). كار جهان را تدبير و سامان دهى مى كند. هيچ شفاعت كننده اى جز با اذن او نيست. آن خداوند است كه پروردگار شماست، پس او را بپرستيد. آيا پند نمى گيريد؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مراد از شش روز، شش روزگار و شش مرحله ودوران در آفرينش است، و ممكن است مراد از آن، مدّتى برابر شش روز باشد. «عَرش»، مركز تدبير و كنايه از قدرت است. وقتى مى گويند: فلانى بر تخت نشست يا او را از تخت پايين كشيدند، يعنى به قدرت رسيد يا بركنار شد. سلطه ى خداوند، هم پيش از آفرينش آسمان ها و زمين بر هستى بوده، «وكان عرشه على الماء» [204] ، هم پس از خلقت آنها، و پس از پايان جهان و در قيامت هم سلطه ى الهى بر همه ى هستى باقى است. «يحمل عرش ربّك يومئذٍ ثمانية» [205] امام صادق عليه السلام فرمود: عرش، مربّع است، زيرا كلماتى كه بناى اسلام بر آن است نيز چهار كلمه است: «سبحان اللّه والحمدللّه ولااله الااللّه واللّه اكبر». [206] ------------------------------------------------- 204) هود، 7. 205) الحاقه، 17 206) علل الشرايع، ص 398. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آفرينش جهان با برنامه ريزى و زمان بندى صورت پذيرفته است. «ستّة ايّام» (وقتى بر نظام هستى برنامه و تدبير حاكم است، چگونه مى توان پذيرفت انسان كه گل سرسبد موجودات است، بى برنامه باشد؟!) - اوّل خداشناسى، سپس خداپرستى. «ان ربكم اللَّه الذى ... فاعبدوه» - هستى قانون مند و هدفدار است. لازمه ى تدبير امر، عاقبت وهدف داشتن و قانون مند بودن است. «يدبّر الامر» - عبادت، سزاوار كسى است كه خلقت و تدبير به دست اوست، نه ديگران. «خلق... يدبّر... ذلكم اللَّه ربّكم فاعبدوه» - خداوند هستى را آفريده، «خَلق» ودر قبضه دارد، «استوى» وبا حكمت دائماً آن را اداره مى كند، «يدّبر» وبدون اذن او كسى را نفوذى نيست، «مامن شفيع» و توجّه به اين حقايق، زمينه ى پيدايش روح بندگى وپرستش است. «فاعبدوه» - واسطه شدن هر موجودى بايد از سوى خداوند تأييد شود. پس بى جهت بت ها را شفيع قرار ندهيم. «ما من شفيع الاّ من بعد باذنه» - الوهيّت از ربوبيّت جدا نيست. طاغوت ها مى كوشند خالق را خدا بدانند، ولى سياستگذار ومدبّر را خودشان، ودين را از سياست جدا بدانند. «اللَّه ربّكم» - انسان آفريدگار خويش را باور دارد، تنها نيازمند تذكّر است. «افلاتذكّرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 🔰 امام هادی علیه السلام: نارضایتی پدر و مادر ، کم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می کشاند. 🏴 شهادت علیه السلام تسلیت باد.
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً وَعْدَ اللّهِ حَقّاً إِنَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ بِالْقِسْطِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ (4) بازگشت همه ى شما به سوى اوست. اين وعده ى حقّ الهى است. اوست كه آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را باز مى گرداند، تا كسانى را كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، به عدالت پاداش دهد و براى آنان كه كافر شده اند به سزاى كفرشان، نوشيدنى اى از مايع سوزان و عذابى دردناك خواهد بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه، هم اصل معاد را مطرح مى كند، «اليه مرجعكم» هم امكانش را، «يبدؤا الخلق ثم يعيده» و هم هدف از معاد را كه كيفر و پاداش است. «ليجزى» احتمال دارد مراد از «بالقسط» اين باشد كه اهل ايمان به خاطر قسط وعدالتى كه دارند، پاداش مى بينند. [207] البتّه فضل الهى منافاتى با قسط ندارد، چنانكه در آيات ديگر، به پاداشهاى افزون الهى اشاره شده است از جمله: «للذين احسنوا الحسنى و زيادة» [208] و «ليوفيّهم اجورهم ويزيدهم من فضله» [209] -------------------------------------- 207) تفاسير مجمع البيان و كبيرفخررازى. 208) يونس، 26. 209) فاطر، 30. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بازگشت ما به سوى خداست، بيهوده به فكر راضى ساختن اين و آن نباشيم. «اليه مرجعكم» - همه ى انسان ها، پس از مرگ زنده خواهند شد. «اليه مرجعكم جميعاً» - معاد، مادّى و جسمانى است. «يبدء الخلق ثم يعيده» (اعاده به معناى بازگرداندن همان چيز است) - توانايى خداوند بر پديد آوردن، نشانه ى توانايى او بر رستاخيز است. «يبدء الخلق ثم يعيده» - نه تنها انسان دوباره زنده مى شود، بلكه همه ى آفرينش بار ديگر آفريده مى شود. «يبدء الخلق ثم يعيده» - همان گونه كه تمام هستى، براى بشر آفريده شده، در آخرت نيز اعاده ى خلق براى پاداش گرفتن بشر است. «يبدء الخلق ثم يعيده ليجزى...» - آفرينش همچنان استمرار دارد. «يبدء الخلق» - مقصود اصلى از معاد، پاداش مؤمنان است. «ليجزى الذين امنوا» و كيفر كافران به خاطر عدل الهى است. - پاداش الهى براساس قسط و عادلانه است. (با ازدياد به واسطه ى فضل او منافات ندارد) «ليجزيهم... بالقسط» - ارزش كارهاى خوب، به انگيزه وهدف خوب آن است. «آمنوا و عملوا الصالحات» - استمرار و پافشارى بر كفر، موجب عذاب است. «بما كانوا يكفرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاء وَالْقَمَرَ نُوراً وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (5) اوست كه خورشيد را درخشنده و ماه را تابان قرار داد و براى حركتِ ماه منزلگاه هايى قرار داد تا شماره ى سالها و حساب را بدانيد. خداوند اينها را جز بر اساس حقّ نيافريده است. خداوند آيات را براى آنان كه (مى خواهند) بدانند، به تفصيل بيان مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در قرآن، براى خورشيد كلماتى همچون «سراج» و «ضياء» به كار رفته كه به معناى نور شديد و قوى است، و در مورد ماه، كلمات «نور» و «مُنير»، كه نور ضعيف را هم شامل مى شود آمده است. البتّه اگر «ضياء» را جمع «ضوء» بگيريم، ممكن است اشاره به اين باشد كه خورشيد داراى نورهاى گوناگونى است. [210] مراد از «تفصيل آيات»، شايد گسترش در خلقت باشد، يعنى دست خدا در آفرينش هستى باز است و گسترش خلقت براى اهل فهم، روشن است. [211] همان گونه كه خداوند حكيم براى شمارش سال، در آسمان ها نشانه گذارى كرده است، براى هدايت مردم نيز در زمين رسولان و هاديانى قرار داده است، زيرا نياز بشر به ارشاد، مهم تر از نياز او به تعداد سال هاست. [212] --------------------------------------------------- 210) تفسير راهنما. 211) تفسير الميزان. 212) تفسير روح المعانى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - حيات همه ى موجودات، به نور وحرارت بستگى دارد وخداوند اين دو نياز را به وسيله ى خورشيد وماه تأمين كرده است. «جعل الشمس ضياءً والقمرنورا» - در حركت كرات آسمانى و تعيين مدار آنها، به نيازهاى انسان توجّه شده است. «لتعلموا» - نظم و ترتيب در حركت ماه، يك تقويم طبيعى، عمومى و هميشگى را بوجود آورده است. «لتعلموا عدد السنين...» (از تغيير شكل ماه، مى توان روزشمارى كرد) - معيار محاسبات در امور شرعى، سال وماه قمرى است. «لتعلموا عددالسنين و...» - عدد، آمار وحساب، در زندگى انسان نقش مهمّى دارد. «لتعلموا عدد السنين و الحساب» - آفرينش، بيهوده نيست، بلكه بر اساس حقّ است. «بالحقّ» - از شيوه هاى تعليم و تربيت، روشن وباز كردن مطالب است، نه كلّى گويى. «يفصّل الآيات» - پى بردن به رازهاى آفرينش، نيازمند فكر و تعليم است. «لقوم يعلمون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ فِي اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ (6) همانا در رفت و آمد (واختلاف) شب و روز و در آنچه خداوند در آسمان ها و زمين آفريده است، براى مردم پرهيزكار نشانه هايى (بزرگ) است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، نشانه هاى الهى و تفصيل آيات، براى دانشمندان بيان شده بود، «لقوم يعلمون» و در اين آيه، براى اهل تقوا «لقوم يتّقون»، نتيجه آنكه كسانى كاميابند كه هم بدانند و هم پروا پيشه و متّقى باشند، وگرنه متقيّن ناآگاه و يا دانشمندان گناهكار، از آياتِ الهى بهره ى كافى نمى برند. «اِختلاف» هم به معناى رفت و آمد و هم به معناى تفاوت است. شب و روز از جهاتى با هم اختلاف دارند: الف: جايگزينى نسبت به يكديگر. [213] ب: شب براى آرامش و روز براى تلاش. [214] ج: كاهش و ازدياد ساعات آنها در فصول مختلف سال. د: تغيير ساعات آنها در مناطق مختلف جهان. سؤال: چرا گروهى از دانشمندان منكر خدايند؟ پاسخ: علم به تنهايى كافى نيست، بلكه نگاه ها بايد از صاحبانِ هدف وانگيزه و برخاسته از انسان هايى باشد كه در پى دريافت حقّ وحقيقت باشند.«لقوم يتقون» ------------------------------------- 213) فمحونا آية الليل وجعلنا آية النهار» اسراء، 12. 214) وجعلنا الليل لباساً وجعلنا النهار معاشا» نبأ، 10. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - تمام هستى در حال تغيير و تغيّر است. «ان فى الختلاف الليل و...» - از كنار پديده ها، به سادگى نگذريم. «ماخلق اللّه....لايات» - گناه و آلودگى، در شناخت، تشخيص وتحليل انسان اثر منفى دارد. «لايات لقومٍ يتّقون» (تقوا، وسيله ى بينش صحيح در هستى است) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم قرآنیان سلام، وقت به خیر 🤲 🌺 می‌گم حیفه که اینقدر کم تعداد جلو بریم مخصوصا در کانال بله چون از اول قرآن شروع کردیم واقعا حیفه که خانواده و دوستان را دعوت نفرمایید: https://ble.ir/tafsir_nor @tafsir_qoraan اطلاع داشته باشید: پایینِ تمام پست‌ها لینک گروه قرآنی بله، ایتا و واتساپ هست و همه‌ی آیات، به آیه قبل از خود لینک شده‌اند. 🌷 لطفا هر یک از آیات یا همین پیام که در بالای صفحه سنجاق شده را که صلاح می‌دانید برای اشخاص و گروه‌ها ارسال بفرمایید تا علاقمندان به آشنایی با قرآن کریم، به جمع ما بپیوندند و از برکت قرآن بیشتر بهره مند شویم. ان‌شاءالله https://ble.ir/tafsir_nor @tafsir_qoraan 🌸 و اما نکته آخر : آقایانی که تمایل دارند در ختم قرآن مدبّرانه، از ابتدای قرآن که جمعه هر هفته فقط یک جلسه حضوری در شرق تهران دارد شرکت کنند، به بنده اطلاع بدهند. 🙏 @m_darabi_eng 💐 ان‌شاءالله در پناه قرآن و امام زمان علیه السلام، همواره سالم و شاد و خوش روزی و موفق به خیرات باشید 🤲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إَنَّ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا وَرَضُواْ بِالْحَياةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ (7) أُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمُ النُّارُ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ (8) قطعاً آنان كه به ديدار ما (و دريافت نعمت هاى اخروى) اميد ندارند و (تنها) به زندگى دنيادل خوش كرده اند و به آن آرام گرفته وتكيه مى كنند و نيز كسانى كه از نشانه هاى (قدرت) ما غافلند. آنان به خاطر آنچه كه عمل مى كردند، جايگاهشان آتش است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «مَن اَحبّ لقاء اللَّه احبّ اللَّهُ لقائه»، هر كس ديدار خدا را دوست بدارد، خداوند نيز ملاقات با او را دوست دارد. [215] و در آيه ى آخر سوره ى كهف مى خوانيم: «فمن كان يرجو لقاء ربّه فليعمل عملاً صالحاً» معتقدان به قيامت و ديدار پروردگار، بايد عمل صالح انجام دهند. --------------------------------------------------- 215) تفسير فرقان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اميد و يأس، در اصلاح و افساد انسان، نقش مؤثّرى دارد. «لايرجون لقاءنا» - انسان، هر چه بيشتر از قيامت غافل و مأيوس شود، دنياگراتر مى شود. پس معتقدان به قيامت نبايد دنياگرا باشند. «لايرجون لقاءنا ورضوا بالحيوة الدنيا» - اطمينان واقعى تنها با ياد خداست و دنيا، آرام بخش كاذب آن هم براى غافلان است. «اطمأنّوا بها... غافلون» - عوامل دوزخى شدن عبارت است از: الف: انكار معاد و پاداشهاى اخروى. «لايرجون لقاءنا» ب: راضى شدن به دنياى زودگذر. «رضوا بالحيوة الدنيا» ج: غفلت از آيات الهى. «هم عن آياتنا غافلون» د: عملكرد ناپسند. «بما كانوا يكسبون» - جهنّم، دست آورد خود انسان است. «بما كانوا يكسبون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (9) به يقين آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان هدايت مى كند. و در باغ هاى پرنعمت كه نهرها از زير پايشان جارى است اقامت دارند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در حديث آمده است: انسان چون از قبرش در قيامت بر مى خيزد، عمل صالحش به صورتى نورانى نزد او مجسّم شده، او را به بهشت هدايت مى كند. [216] هدايت الهى، جريانى مداوم است. هرلحظه بر هدايت مؤمنان مى افزايد و آنان را از پرتگاه ها حفظ مى كند ودر بن بستِ دنيا راهى به رويشان باز مى كند: «يجعل له مَخرجاً» [217] ، راه را برايشان نمايان مى كند: «نوراً يمشى به» [218] ، گره از كارشان مى گشايد: «اصلح بالهم» [219] ، همه جا كفايتشان مى كند: «فهو حسبه» [220] و در قيامت هم به بهشت رهنمونشان مى كند: «يسعى نورهم بين ايديهم» [221] همه ى اين هدايت ها از مفهوم كلّىِ «يهديهم» بر مى آيد، كه مورد آن را مشخّص نفرموده است تا شامل همه ى اينها بشود. ------------------------------------------------- 216) تفسير نمونه. 217) طلاق، 2. 218) انعام، 122. 219) محمّد، 2. 220) طلاق، 3. 221) حديد، 12. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان، از عمل جدا نيست. «آمنوا وعملوا» - گرچه مؤمن هدايت يافته است، ولى همواره نيازمند هدايت الهى است. [222] «يهديهم ربّهم» - زمينه ى هدايت الهى را بايد خود ايجاد كنيم. «يهديهم ربّهم بايمانهم» - در مقايسه بين ايمان و عمل، ايمان محور است. «يهديهم ربّهم بايمانهم» و نفرمود: «بايمانهم و عملهم» - هدايت خدا نسبت به مؤمنان، مطلق وفراگير است. «يهديهم» مطلق است. - ربوبيّت خداوند، سبب دستگيرى دائمى او از مؤمنان است. «يهديهم ربّهم» - نهرهاى بهشتى، نه تنها از زير درختان، بلكه از زير خانه هاى بهشتى نيز جارى است. «من تحتهم الأنهار» -------------------------------------------------- 222) حتّى رسول خدا صلى الله عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام نيز همواره مى گفتند: «اهدنا الصراط المستقيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V