eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
75 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (129) پس اگر (از سخنان خداوند) روى گردان شدند، بگو: خداوند مرا كافى است، هيچ معبودى جز او نيست، تنها بر او توكّل كرده ام و او پروردگار عرش بزرگ است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، سخن از رأفت ودلسوزى پيامبر بود، در اين آيه مى فرمايد: مبادا كسى خيال كند كه سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نيازِ به مردم بوده است، زيرا اگر همه ى مردم از او اعراض كنند، خدا با اوست. همان گونه كه اگر همه ى مردم رو به خورشيد كنند يا پشت به آن، هيچ اثرى در خورشيد ندارد. امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «عرش عظيم»، «مُلك عظيم» است. [195] خدايى كه نظام عظيم هستى را حفظ وتدبير مى كند، انسان كوچكى را نيز مى تواند تحت الطاف خويش نگهدارى كند. امام حسين عليه السلام در دعاى عرفه خطاب به خداوند عرض مى كند: «ماذا وَجَد مَن فَقدك و ماذا فَقَد مَن وجدك؟» هر كه تو را ندارد، چه دارد؟ و هر كه تو را دارد، چه ندارد؟ -------------------------------------------------- 195) تفسير نورالثقلين ؛ توحيدصدوق، ص 321. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - رويگردانى مردم از دين، نبايد در ايمان و روحيّه ى ما تأثير گذارد. «فان تولّوا فقل حسبى اللَّه» - كسى كه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حسبى اللَّه» - توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. « فان تولّوا فقل... عليه توكّلت» «اَلحَمدُللَّه ربّ العالَميِن» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 به ابتدای سوره یونس علیه السلام رسیدیم، ابتدا تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم را از اولین آیه سوره حمد تقدیم حضور می‌نماییم: تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ... (1) به نام خداوند بخشنده ى مهربان 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه ى كار و عمل همه ى انبيا «بسم اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه «بسم اللَّه مجراها و مرساها»(8) يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم»(9) آغاز نمود. حضرت على عليه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله ى «بسم اللَّه» را مى نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نيكو بنويس.(10) بر زبان آوردن «بسم اللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ در خوردن و خوابيدن ونوشتن، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسيارى كارهاى ديگر. حتّى اگر حيوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و اين رمز آن است كه خوراك انسان هاى هدف دار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد. در حديث مى خوانيم: «بسم اللَّه» را فراموش نكن، حتّى در نوشتن يك بيت شعر. و رواياتى در پاداش كسى كه اوّلين بار «بسم اللَّه» را به كودك ياد بدهد، وارد شده است.(11) سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسم اللَّه» سفارش شده است؟ پاسخ: «بسم اللَّه» آرم ونشانه ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همان گونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى زند، خواه ظرف هاى بزرگ باشد يا ظرف هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان. سؤال: آيا «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل است؟ پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللّه عليهم السلام كه صد سال سابقه بر ساير رهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسيده و در قرآن نيز عصمت و پاكى آنها به صراحت بيان شده است، آيه «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل و جزء قرآن است. فخر رازى در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بسم اللَّه» جزء سوره است. آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد. در مسند احمد نيز «بسم اللَّه» جزء سوره شمرده شده است.(12) برخى از افراد كه بسم اللَّه را جزء سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترك كرده اند، مورد اعتراض واقع شده اند. در مستدرك حاكم آمده است: روزى معاويه در نماز «بسم اللَّه» نگفت، مردم به او اعتراض كردند كه «أسرقت أم نَيستَ»، آيه را دزديدى يا فراموش كردى؟!(13) امامان معصوم عليهم السلام اصرار داشتند كه در نماز، بسم اللَّه را بلند بگويند. امام باقرعليه السلام در مورد كسانى كه «بسم اللَّه» را در نماز نمى خواندند و يا جزء سوره نمى شمردند، مى فرمود: «سَرقوا اكرم آية»(14) بهترين آيه قرآن را به سرقت بردند. در سنن بيهقى در ضمن حديثى آمده است: چرا بعضى «بسم اللَّه» را جزء سوره قرار نداده اند!(15) شهيد مطهّرى قدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عاصم، كسايى، ابن عمر، ابن زبير، عطاء، ابن طاووس، فخررازى وسيوطى را از جمله كسانى معرّفى مى كند كه بسم اللَّه را جزء سوره مى دانستند. در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «بسم اللَّه» تاج سوره هاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) «بسم اللَّه» نيامده و اين به فرموده حضرت على عليه السلام به خاطر آن است كه «بسم اللَّه» كلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركان، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نيست.(16) سيماى «بسم اللّه» . «بسم اللَّه» نشانگر رنگ وصبغه ى الهى وبيانگر جهت گيرى توحيدى ماست.(17) . «بسم اللَّه» رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا بانام ديگران، نشانه ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او.(18) . «بسم اللَّه» رمز بقا ودوام است. زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است.(19) . «بسم اللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمان و رحيم است عشق مى ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است. . «بسم اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است. . «بسم اللَّه» گام اوّل در مسير
بندگى و عبوديّت است. . «بسم اللَّه» مايه فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى افتد. . «بسم اللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست. . «بسم اللَّه» ذكر خداست، يعنى خدايا! من تو را فراموش نكرده ام. . «بسم اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت ها ونه جلوه ها و نه هوس ها. . امام رضاعليه السلام فرمود: «بسم اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر است.(20) --------------------------------------------------------- 8) هود، 41. 9) نمل، 30. 10) كنزالعمّال، ح 29558. 11) تفسيربرهان، ج 1، ص 43. 12) مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85. 13) مستدرك، ج 3، ص 233. 14) بحار، ج 85، ص 20. 15) سنن بيهقى، ج 2، ص 50. 16) تفسير مجمع البيان و فخررازى. 17) امام رضاعليه السلام مى فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى نهم. تفسير نورالثقلين. 18) نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمدصلى الله عليه وآله ممنوع است. اثبات الهداة، ج 7، ص 482. 19) كلّ شى ء هالك الاّ وجهه» قصص، 88. 20) تفسير راهنما. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است. - «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز كتاب آسمانى، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى شود.(21) - «بسم اللَّه» كلامى كه سخن خداوند با مردم و سخن مردم با خدا، با آن شروع مى شود. - رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است. «اللَّه الرّحمن الرّحيم» - بيان رحمت الهى در قالب هاى گوناگون، نشانه ى اصرار بر رحمت است. (هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحيم») «الرّحمن الرّحيم» - شايد آوردن كلمه رحمان و رحيم در آغاز كتاب، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحيم» ------------------------------------------------------------ 21) شايد معناى اينكه مى گويند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم اللَّه، و تمام بسم اللَّه در حرف (باء) خلاصه مى شود، اين باشد كه آفرينش هستى و هدايت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز با نام او آغاز گرديد. «اقرأ باسم ربّك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحیم الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ (1) الف، لام، را، اين است آيات كتاب استوار و حكمت آميز. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: شش سوره ى پياپى، با حروف مقطعه ى «الر» آغاز شده اند: يونس، هود، يوسف، رعد، ابراهيم و حجر. البتّه در سوره ى رعد «المر» آمده است. امام صادق عليه السلام درباره ى حروف مقطّعه ى «الر» فرمودند: (الف) رمز أنا، (لام) رمز اللّه و (راء) رمز رئوف است؛ يعنى أنا اللّه الرؤف. [196] و در روايت ديگرى مى خوانيم كه اين حروف همان متشابهات قرآن است. [197] --------------------------------------------------- 196) تفسير نورالثقلين. 197) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قرآن، مقام والايى دارد. «تلك» اشاره به دور است. - قرآن، كتاب حكيم است؛ هم حَكَم و داور است، هم داراى مطالب حكيمانه است و هم محتواى محكمى دارد. (تاريخ و گذشت زمان و دشمن، خللى در قرآن وارد نمى كند) «الكتاب الحكيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَي رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَافِرُونَ إِنَّ هَـذَا لَسَاحِرٌ مُّبِينٌ (2) آيا براى مردم شگفت آور است كه به مردى از خود آنان وحى كرديم كه مردم را بيم و هشدار بده و به مؤمنان بشارت بده كه براى آنان نزد پروردگارشان جايگاه نيكويى است؟ كافران گفتند: همانا اين مرد جادوگرى آشكار است! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «قَدم صِدق» چند معنى دارد: - سابقه ى خوب. مثل «قدمٌ فى الحرب، قدم فى الاسلام»، يعنى در مبارزه و در اسلام سابقه دارد. - مقام و منزلتِ صدق و نيكو. - رهبر و پيشواى صدق. در روايات شيعه و سنّى «قَدَم صِدق» را رسول اللَّه صلى الله عليه وآله و على عليه السلام دانسته اند. [198] - شفاعت. در روايتى مراد از «قدم صدق» مقام شفاعت معرّفى شده است. [199] كافران در ردّ رسالت پيامبر هيچ گونه دليل ومنطقى نداشتند، بلكه با بعيد دانستن آن، از پذيرش آن شانه خالى مى كردند. چنانكه اصول اعتقادى را نيز فقط با تعجّب انكار مى كردند: در توحيد: «اَجَعل الآلهة الهاً واحداً» [200] در نبوّت: «اهذا الّذى بعث اللَّه رسولاً» [201] در معاد: «من يحيى العظام و هى رميم» [202] در امامت: «انّى يكون له الملك ولم يؤت سعةً من المال» [203] --------------------------------------------------- 198) تفاسير قرطبى وبرهان. 199) تفسير نورالثقلين. 200) ص، 5. 201) فرقان، 41. 202) يس، 78. 203) بقره، 247. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ريشه ى كفر، غالباً استبعاد و تعجّب از وحى است. «عجبا ان اوحينا» - سرچشمه ى دعوت انبيا، وحى الهى است. «اوحينا الى رجل» - لياقت هاى معنوى افراد، در ظاهر ديده نمى شود. اگر كسى مورد لطف خاص خدا قرار گرفت، او را تحمّل كنيم. «رجل منهم» - پيامبران به خاطر الگو بودنشان بايد از مردم ودرد آشنا باشند. «منهم» - وظيفه ى پيامبران، بشارت و انذار است. «اَنذر، بشّر» - هر آنچه نمى فهميم، آن را رد نكنيم. زيرا كه انكار و تهمت زدن، شيوه ى كفّار است. «قال الكافرونَ انّ هذا لساحِرٌ مُبين» - ايمان، زمينه ى قدم صدق وجايگاه ويژه نزد خداوند است. «انّ لهم الجنّة» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَي عَلَي الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الأَمْرَ مَا مِن شَفِيعٍ إِلاَّ مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ (3) همانا پروردگارتان، خدايى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز و دوران آفريد، سپس بر عرش استيلاء يافت (زمام امور را به دست گرفت). كار جهان را تدبير و سامان دهى مى كند. هيچ شفاعت كننده اى جز با اذن او نيست. آن خداوند است كه پروردگار شماست، پس او را بپرستيد. آيا پند نمى گيريد؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مراد از شش روز، شش روزگار و شش مرحله ودوران در آفرينش است، و ممكن است مراد از آن، مدّتى برابر شش روز باشد. «عَرش»، مركز تدبير و كنايه از قدرت است. وقتى مى گويند: فلانى بر تخت نشست يا او را از تخت پايين كشيدند، يعنى به قدرت رسيد يا بركنار شد. سلطه ى خداوند، هم پيش از آفرينش آسمان ها و زمين بر هستى بوده، «وكان عرشه على الماء» [204] ، هم پس از خلقت آنها، و پس از پايان جهان و در قيامت هم سلطه ى الهى بر همه ى هستى باقى است. «يحمل عرش ربّك يومئذٍ ثمانية» [205] امام صادق عليه السلام فرمود: عرش، مربّع است، زيرا كلماتى كه بناى اسلام بر آن است نيز چهار كلمه است: «سبحان اللّه والحمدللّه ولااله الااللّه واللّه اكبر». [206] ------------------------------------------------- 204) هود، 7. 205) الحاقه، 17 206) علل الشرايع، ص 398. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آفرينش جهان با برنامه ريزى و زمان بندى صورت پذيرفته است. «ستّة ايّام» (وقتى بر نظام هستى برنامه و تدبير حاكم است، چگونه مى توان پذيرفت انسان كه گل سرسبد موجودات است، بى برنامه باشد؟!) - اوّل خداشناسى، سپس خداپرستى. «ان ربكم اللَّه الذى ... فاعبدوه» - هستى قانون مند و هدفدار است. لازمه ى تدبير امر، عاقبت وهدف داشتن و قانون مند بودن است. «يدبّر الامر» - عبادت، سزاوار كسى است كه خلقت و تدبير به دست اوست، نه ديگران. «خلق... يدبّر... ذلكم اللَّه ربّكم فاعبدوه» - خداوند هستى را آفريده، «خَلق» ودر قبضه دارد، «استوى» وبا حكمت دائماً آن را اداره مى كند، «يدّبر» وبدون اذن او كسى را نفوذى نيست، «مامن شفيع» و توجّه به اين حقايق، زمينه ى پيدايش روح بندگى وپرستش است. «فاعبدوه» - واسطه شدن هر موجودى بايد از سوى خداوند تأييد شود. پس بى جهت بت ها را شفيع قرار ندهيم. «ما من شفيع الاّ من بعد باذنه» - الوهيّت از ربوبيّت جدا نيست. طاغوت ها مى كوشند خالق را خدا بدانند، ولى سياستگذار ومدبّر را خودشان، ودين را از سياست جدا بدانند. «اللَّه ربّكم» - انسان آفريدگار خويش را باور دارد، تنها نيازمند تذكّر است. «افلاتذكّرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 🔰 امام هادی علیه السلام: نارضایتی پدر و مادر ، کم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می کشاند. 🏴 شهادت علیه السلام تسلیت باد.
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً وَعْدَ اللّهِ حَقّاً إِنَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ بِالْقِسْطِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ (4) بازگشت همه ى شما به سوى اوست. اين وعده ى حقّ الهى است. اوست كه آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را باز مى گرداند، تا كسانى را كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، به عدالت پاداش دهد و براى آنان كه كافر شده اند به سزاى كفرشان، نوشيدنى اى از مايع سوزان و عذابى دردناك خواهد بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه، هم اصل معاد را مطرح مى كند، «اليه مرجعكم» هم امكانش را، «يبدؤا الخلق ثم يعيده» و هم هدف از معاد را كه كيفر و پاداش است. «ليجزى» احتمال دارد مراد از «بالقسط» اين باشد كه اهل ايمان به خاطر قسط وعدالتى كه دارند، پاداش مى بينند. [207] البتّه فضل الهى منافاتى با قسط ندارد، چنانكه در آيات ديگر، به پاداشهاى افزون الهى اشاره شده است از جمله: «للذين احسنوا الحسنى و زيادة» [208] و «ليوفيّهم اجورهم ويزيدهم من فضله» [209] -------------------------------------- 207) تفاسير مجمع البيان و كبيرفخررازى. 208) يونس، 26. 209) فاطر، 30. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بازگشت ما به سوى خداست، بيهوده به فكر راضى ساختن اين و آن نباشيم. «اليه مرجعكم» - همه ى انسان ها، پس از مرگ زنده خواهند شد. «اليه مرجعكم جميعاً» - معاد، مادّى و جسمانى است. «يبدء الخلق ثم يعيده» (اعاده به معناى بازگرداندن همان چيز است) - توانايى خداوند بر پديد آوردن، نشانه ى توانايى او بر رستاخيز است. «يبدء الخلق ثم يعيده» - نه تنها انسان دوباره زنده مى شود، بلكه همه ى آفرينش بار ديگر آفريده مى شود. «يبدء الخلق ثم يعيده» - همان گونه كه تمام هستى، براى بشر آفريده شده، در آخرت نيز اعاده ى خلق براى پاداش گرفتن بشر است. «يبدء الخلق ثم يعيده ليجزى...» - آفرينش همچنان استمرار دارد. «يبدء الخلق» - مقصود اصلى از معاد، پاداش مؤمنان است. «ليجزى الذين امنوا» و كيفر كافران به خاطر عدل الهى است. - پاداش الهى براساس قسط و عادلانه است. (با ازدياد به واسطه ى فضل او منافات ندارد) «ليجزيهم... بالقسط» - ارزش كارهاى خوب، به انگيزه وهدف خوب آن است. «آمنوا و عملوا الصالحات» - استمرار و پافشارى بر كفر، موجب عذاب است. «بما كانوا يكفرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاء وَالْقَمَرَ نُوراً وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (5) اوست كه خورشيد را درخشنده و ماه را تابان قرار داد و براى حركتِ ماه منزلگاه هايى قرار داد تا شماره ى سالها و حساب را بدانيد. خداوند اينها را جز بر اساس حقّ نيافريده است. خداوند آيات را براى آنان كه (مى خواهند) بدانند، به تفصيل بيان مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در قرآن، براى خورشيد كلماتى همچون «سراج» و «ضياء» به كار رفته كه به معناى نور شديد و قوى است، و در مورد ماه، كلمات «نور» و «مُنير»، كه نور ضعيف را هم شامل مى شود آمده است. البتّه اگر «ضياء» را جمع «ضوء» بگيريم، ممكن است اشاره به اين باشد كه خورشيد داراى نورهاى گوناگونى است. [210] مراد از «تفصيل آيات»، شايد گسترش در خلقت باشد، يعنى دست خدا در آفرينش هستى باز است و گسترش خلقت براى اهل فهم، روشن است. [211] همان گونه كه خداوند حكيم براى شمارش سال، در آسمان ها نشانه گذارى كرده است، براى هدايت مردم نيز در زمين رسولان و هاديانى قرار داده است، زيرا نياز بشر به ارشاد، مهم تر از نياز او به تعداد سال هاست. [212] --------------------------------------------------- 210) تفسير راهنما. 211) تفسير الميزان. 212) تفسير روح المعانى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - حيات همه ى موجودات، به نور وحرارت بستگى دارد وخداوند اين دو نياز را به وسيله ى خورشيد وماه تأمين كرده است. «جعل الشمس ضياءً والقمرنورا» - در حركت كرات آسمانى و تعيين مدار آنها، به نيازهاى انسان توجّه شده است. «لتعلموا» - نظم و ترتيب در حركت ماه، يك تقويم طبيعى، عمومى و هميشگى را بوجود آورده است. «لتعلموا عدد السنين...» (از تغيير شكل ماه، مى توان روزشمارى كرد) - معيار محاسبات در امور شرعى، سال وماه قمرى است. «لتعلموا عددالسنين و...» - عدد، آمار وحساب، در زندگى انسان نقش مهمّى دارد. «لتعلموا عدد السنين و الحساب» - آفرينش، بيهوده نيست، بلكه بر اساس حقّ است. «بالحقّ» - از شيوه هاى تعليم و تربيت، روشن وباز كردن مطالب است، نه كلّى گويى. «يفصّل الآيات» - پى بردن به رازهاى آفرينش، نيازمند فكر و تعليم است. «لقوم يعلمون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ فِي اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ (6) همانا در رفت و آمد (واختلاف) شب و روز و در آنچه خداوند در آسمان ها و زمين آفريده است، براى مردم پرهيزكار نشانه هايى (بزرگ) است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، نشانه هاى الهى و تفصيل آيات، براى دانشمندان بيان شده بود، «لقوم يعلمون» و در اين آيه، براى اهل تقوا «لقوم يتّقون»، نتيجه آنكه كسانى كاميابند كه هم بدانند و هم پروا پيشه و متّقى باشند، وگرنه متقيّن ناآگاه و يا دانشمندان گناهكار، از آياتِ الهى بهره ى كافى نمى برند. «اِختلاف» هم به معناى رفت و آمد و هم به معناى تفاوت است. شب و روز از جهاتى با هم اختلاف دارند: الف: جايگزينى نسبت به يكديگر. [213] ب: شب براى آرامش و روز براى تلاش. [214] ج: كاهش و ازدياد ساعات آنها در فصول مختلف سال. د: تغيير ساعات آنها در مناطق مختلف جهان. سؤال: چرا گروهى از دانشمندان منكر خدايند؟ پاسخ: علم به تنهايى كافى نيست، بلكه نگاه ها بايد از صاحبانِ هدف وانگيزه و برخاسته از انسان هايى باشد كه در پى دريافت حقّ وحقيقت باشند.«لقوم يتقون» ------------------------------------- 213) فمحونا آية الليل وجعلنا آية النهار» اسراء، 12. 214) وجعلنا الليل لباساً وجعلنا النهار معاشا» نبأ، 10. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - تمام هستى در حال تغيير و تغيّر است. «ان فى الختلاف الليل و...» - از كنار پديده ها، به سادگى نگذريم. «ماخلق اللّه....لايات» - گناه و آلودگى، در شناخت، تشخيص وتحليل انسان اثر منفى دارد. «لايات لقومٍ يتّقون» (تقوا، وسيله ى بينش صحيح در هستى است) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم قرآنیان سلام، وقت به خیر 🤲 🌺 می‌گم حیفه که اینقدر کم تعداد جلو بریم مخصوصا در کانال بله چون از اول قرآن شروع کردیم واقعا حیفه که خانواده و دوستان را دعوت نفرمایید: https://ble.ir/tafsir_nor @tafsir_qoraan اطلاع داشته باشید: پایینِ تمام پست‌ها لینک گروه قرآنی بله، ایتا و واتساپ هست و همه‌ی آیات، به آیه قبل از خود لینک شده‌اند. 🌷 لطفا هر یک از آیات یا همین پیام که در بالای صفحه سنجاق شده را که صلاح می‌دانید برای اشخاص و گروه‌ها ارسال بفرمایید تا علاقمندان به آشنایی با قرآن کریم، به جمع ما بپیوندند و از برکت قرآن بیشتر بهره مند شویم. ان‌شاءالله https://ble.ir/tafsir_nor @tafsir_qoraan 🌸 و اما نکته آخر : آقایانی که تمایل دارند در ختم قرآن مدبّرانه، از ابتدای قرآن که جمعه هر هفته فقط یک جلسه حضوری در شرق تهران دارد شرکت کنند، به بنده اطلاع بدهند. 🙏 @m_darabi_eng 💐 ان‌شاءالله در پناه قرآن و امام زمان علیه السلام، همواره سالم و شاد و خوش روزی و موفق به خیرات باشید 🤲
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إَنَّ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا وَرَضُواْ بِالْحَياةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ (7) أُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمُ النُّارُ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ (8) قطعاً آنان كه به ديدار ما (و دريافت نعمت هاى اخروى) اميد ندارند و (تنها) به زندگى دنيادل خوش كرده اند و به آن آرام گرفته وتكيه مى كنند و نيز كسانى كه از نشانه هاى (قدرت) ما غافلند. آنان به خاطر آنچه كه عمل مى كردند، جايگاهشان آتش است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «مَن اَحبّ لقاء اللَّه احبّ اللَّهُ لقائه»، هر كس ديدار خدا را دوست بدارد، خداوند نيز ملاقات با او را دوست دارد. [215] و در آيه ى آخر سوره ى كهف مى خوانيم: «فمن كان يرجو لقاء ربّه فليعمل عملاً صالحاً» معتقدان به قيامت و ديدار پروردگار، بايد عمل صالح انجام دهند. --------------------------------------------------- 215) تفسير فرقان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اميد و يأس، در اصلاح و افساد انسان، نقش مؤثّرى دارد. «لايرجون لقاءنا» - انسان، هر چه بيشتر از قيامت غافل و مأيوس شود، دنياگراتر مى شود. پس معتقدان به قيامت نبايد دنياگرا باشند. «لايرجون لقاءنا ورضوا بالحيوة الدنيا» - اطمينان واقعى تنها با ياد خداست و دنيا، آرام بخش كاذب آن هم براى غافلان است. «اطمأنّوا بها... غافلون» - عوامل دوزخى شدن عبارت است از: الف: انكار معاد و پاداشهاى اخروى. «لايرجون لقاءنا» ب: راضى شدن به دنياى زودگذر. «رضوا بالحيوة الدنيا» ج: غفلت از آيات الهى. «هم عن آياتنا غافلون» د: عملكرد ناپسند. «بما كانوا يكسبون» - جهنّم، دست آورد خود انسان است. «بما كانوا يكسبون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (9) به يقين آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان هدايت مى كند. و در باغ هاى پرنعمت كه نهرها از زير پايشان جارى است اقامت دارند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در حديث آمده است: انسان چون از قبرش در قيامت بر مى خيزد، عمل صالحش به صورتى نورانى نزد او مجسّم شده، او را به بهشت هدايت مى كند. [216] هدايت الهى، جريانى مداوم است. هرلحظه بر هدايت مؤمنان مى افزايد و آنان را از پرتگاه ها حفظ مى كند ودر بن بستِ دنيا راهى به رويشان باز مى كند: «يجعل له مَخرجاً» [217] ، راه را برايشان نمايان مى كند: «نوراً يمشى به» [218] ، گره از كارشان مى گشايد: «اصلح بالهم» [219] ، همه جا كفايتشان مى كند: «فهو حسبه» [220] و در قيامت هم به بهشت رهنمونشان مى كند: «يسعى نورهم بين ايديهم» [221] همه ى اين هدايت ها از مفهوم كلّىِ «يهديهم» بر مى آيد، كه مورد آن را مشخّص نفرموده است تا شامل همه ى اينها بشود. ------------------------------------------------- 216) تفسير نمونه. 217) طلاق، 2. 218) انعام، 122. 219) محمّد، 2. 220) طلاق، 3. 221) حديد، 12. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان، از عمل جدا نيست. «آمنوا وعملوا» - گرچه مؤمن هدايت يافته است، ولى همواره نيازمند هدايت الهى است. [222] «يهديهم ربّهم» - زمينه ى هدايت الهى را بايد خود ايجاد كنيم. «يهديهم ربّهم بايمانهم» - در مقايسه بين ايمان و عمل، ايمان محور است. «يهديهم ربّهم بايمانهم» و نفرمود: «بايمانهم و عملهم» - هدايت خدا نسبت به مؤمنان، مطلق وفراگير است. «يهديهم» مطلق است. - ربوبيّت خداوند، سبب دستگيرى دائمى او از مؤمنان است. «يهديهم ربّهم» - نهرهاى بهشتى، نه تنها از زير درختان، بلكه از زير خانه هاى بهشتى نيز جارى است. «من تحتهم الأنهار» -------------------------------------------------- 222) حتّى رسول خدا صلى الله عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام نيز همواره مى گفتند: «اهدنا الصراط المستقيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (10) دعا و نيايش آنان در بهشت، «سبحانك اللّهم» (خدايا تو پاك و منزّهى) است و درودشان در آنجا سلام است و پايان نيايش آنان، «الحمد للّه ربّ العالمين» (سپاس و ستايش مخصوص خداست) مى باشد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «سلام»، كلام اهل بهشت است و در بهشت، سلام فضاى همه جا را پر مى كند: سلام از سوى خداوند، «سلام قولاً من ربٍّ رحيم» [223] ، سلام از سوى فرشتگان «سلام عليكم طبتم» [224] ، و سلام از سوى بهشتيان نسبت به هم. [225] «الاّ قيلاً سلاماً سلاماً» [226] «الحمد للّه»، كلام انبيا و اولياست. حضرت نوح عليه السلام پس از نجات از قوم ظالم، «الحمد للّه» گفت، [227] و ابراهيم عليه السلام نيز خدا را حمد كرد كه در سنّ پيرى اسماعيل واسحاق را به او بخشيده است. [228] «الحمد للّه» سخن مؤمنان [229] و كلام بهشتيان است. در حديث آمده است: اهل بهشت با كلمه ى «سبحانك اللّهم» مسئولين پذيرايى را صدا مى زنند، آنان نيز فورى حاضر شده، خواسته ى اهل بهشت را تأمين مى كنند. [230] در حديث است: هرگاه بنده اى مشغول تمجيد خدا باشد و از سؤال كردن از او غافل شود، خداوند بيش از آنچه با دعا كردن به او مى داد، عطا مى كند. [231] -------------------------------------------------- 223) يس، 58. 224) زمر، 73. 225) تفسير مراغى . 226) واقعه، 26. 227) مؤمنون، 28. 228) ابراهيم، 39. 229) اعراف، 43. 230) تفسير نورالثقلين. 231) تفسير روح المعانى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ياد خدا تنها در دنيا نيست، آخرت هم جاى ذكر الهى است. «سبحانك اللّهم» - انسان به جايى مى رسد كه دعا و خواسته اش هم تمجيد پروردگار مى شود. «دعواهم فيها سبحانك» و اين تسبيح وتمجيد آنان را كامياب مى سازد. - مؤمنان، در برابر صفات الهى مى گويند: «سبحانك»، در برابر ساير مؤمنان مى گويند: «سلام» ودر مقابل كاميابى از نعمت هاى الهى مى گويند: «الحمدللَّه» - مؤمن، عاشق خداست. بهشت ولذّت هاى بهشتى هم او را از ياد محبوب باز نمى دارد، بلكه در همه چيز، لطف و قدرت خدا را مى بيند. «سبحانك اللّهم، الحمد للّه» - آغاز سخن مؤمنان با «سبحان اللّه» وپايان آن با «الحمدللَّه» مى باشد. (از عبارت «آخر دعواهم ان الحمدللَّه» استفاده مى شود كه اوّل سخن آنان «سبحانك الّلهم» است) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ يُعَجِّلُ اللّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُم بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (11) واگر خداوند براى مردم به همان شتاب كه براى خود خير مى طلبند، در رساندن بلا به آنان شتاب مى نمود، قطعاً اجلشان فرا رسيده بود. پس كسانى را كه به ديدار ما اميد (و باور) ندارند به حال خود رها مى كنيم تا در سركشى خويش سرگردان بمانند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مشابه مفهوم اين آيه، در سوره ى كهف آيه ى 58 و سوره فاطر آيه ى 45 نيز آمده است كه اگر خداوند مردم را زود به كيفر كارهايشان برساند و مؤاخذه كند، همه نابود مى شوند. به علاوه اختيار كه اساس تكليف است از بين مى رود و اطاعت، جنبه ى اضطرارى پيدا مى كند. ممكن است معناى «استعجالهم بالخير» اين باشد كه سنّت خداوند در خيررسانى، سرعت و در شرّ رسانى، با مهلت است و معناى جمله اين باشد كه خداوند در خيررسانى سرعت وعجله دارد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان، طبيعتاً عجول است. «استعجالهم بالخير» [232] - اگر خداوند در دنيا، بدكاران را كيفر فورى مى داد، كسى باقى نمى ماند و نسل بشر منقرض مى شد. «لو يعجّل اللّه... لقضى اليهم اجلهم» - يكى از سنّت هاى الهى، «استدراج» در عذاب ومهلت دادن به ظالمان است. «فنذر الذين...» - هلاك نشدن كفّار، نشانه ى حقّانيّت آنان نيست. «فنذر الذين لايرجون لقاءنا» - آنان كه از خدا بريده وسرگرم خود شده اند، هدف معيّنى ندارند و حيرانند. «فى طغيانهم يعمهون» - انكار وبى توجّهى به قيامت، موجب طغيان و رهاشدن به حال خود و محروم شدن از الطاف الهى است. «لايرجون لقاءنا فى طغيانهم يعمهون» -------------------------------------------------- 232) در آيه ى ديگرى آمده است: «خُلِق الانسان من عجل» انبياء، 37. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِداً أَوْ قَآئِماً فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَي ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (12) وهنگامى كه ضررى به انسان برسد، در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته و يا ايستاده است، ما را مى خواند، ولى چون ضرر را از او برطرف ساختيم، چنان به راه خود مى رود كه گويى هرگز ما را براى گرفتارى كه به وى رسيده بود، نخوانده است! اين گونه براى اسرافكاران، عملكردشان زيبا جلوه مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بارها خداوند از ناسپاسى انسان گِله كرده كه در هنگام اضطرار و سختى خدا را مى خواند، ولى پس از حلّ مشكل، از خدا غافل مى شود و او را فراموش مى كند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان به خداوند، در عمق روح انسان عجين شده و حوادث تلخ، عامل بيدارى اين وجدان وفطرت خداجوى اوست. «مسّ الانسان الضّر دعانا» - آنان كه دعا و نيايش موسمى دارند، مورد انتقاد وكارشان بى ارزش است. «مس الانسان الضّر دعانا» - دعا در هر حال جايز است؛ ايستاده، نشسته يا خوابيده. «جنبه، قاعداً، قائماً» - نيايش خالصانه، سبب رفع گرفتارى است. «دعانا... كشفنا» - رفاه، زمينه ى غفلت است. «فلمّا كشفنا عنه مرّ كان لم يدعنا» - انسان، ناسپاس است. «مرّ كان لم يدعنا» - آنان كه خدا را فراموش كنند، زندگى مادّى در نظرشان زيبا جلوه مى كند. «زيّن للمسرفين» - فراموش كردن الطاف خداوند، نوعى اسراف است. «مرّ... للمسرفين» - هر كس در رفاه، غافل ودر گرفتارى دعا كند، مسرف است. «مسّ الانسان الضّر دعانا... فلمّا كشفنا عنه مرّ... زيّن للمسرفين» - مرفّهان، از خودراضى اند. «زيّن للمسرفين ما كانوا يعملون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُواْ وَجَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ كَذَلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ (13) وهمانا ما امّت هاى پيش از شما را چون ستم كردند، هلاك كرديم. (زيرا) پيامبرانشان براى آنها معجزات آوردند، ولى آنها ايمان نياوردند. ما اين گونه گروه تبهكاران را كيفر مى دهيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «قُرون» جمع «قَرن»، به مردمى كه در يك عصر وزمان زندگى مى كنند، گفته مى شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ظلم وستم، زمينه ساز سقوط ملّت هاست. «اهلكنا القرون... لمّا ظلموا» - عقاب و قهر الهى، بعد از اتمام حجّت است. «اهلكنا وجائتهم رسلهم بالبيّنات» - هلاكت، براى ستمگرانى است كه اميدى به ايمان و اصلاحشان نيست. «وما كانوا ليؤمنوا» - در كنار تاريخ بايد فلسفه ى تاريخ نيز بيان شود تا مايه ى عبرت باشد. [233] «اهلكنا القرون ... كذلك نجزى» - سنّت هاى الهى، همگانى و هميشگى است. «كذلك نجزى القوم المجرمين» --------------------------------------------------- 233) هلاك اقوام گذشته، تاريخ است و رمز هلاك كه ستم و جُرم است، فلسفه ى تاريخ. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلاَئِفَ فِي الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (14) سپس شما را پس از (هلاكت) آنان، جانشينانى در زمين قرار داديم، تا ببينيم شما چگونه عمل مى كنيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - حكومت و تمكّن، وسيله ى آزمايش الهى است. «جعلناكم خلائف ... لننظر» - هر مديرى كه مسئوليّت مى دهد، بايد نظارت هم بكند. «جعلناكم، لننظر» - عملكرد ما، زير نظر خداوند است. «لننظر» - همه ى اقوام، نزد خدا يكسانند و قانونِ آزمايش الهى، درباره ى همه جارى مى شود. «لننظر كيف تعملون» - سرنوشت مردم، نتيجه ى عملكرد خودشان است. «كيف تعملون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا تُتْلَي عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَـذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاء نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَي إِلَيَّ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (15) وهرگاه آيات روشن ما بر آنان تلاوت مى شود، كسانى كه به ديدار ما (و دريافت پاداشهاى اخروى) اميد و باورى ندارند مى گويند: قرآنى غير از اين بياور، يا اين قرآن را تغيير بده. (به آنان) بگو: من حقّ ندارم كه آن را از پيش خود تغيير دهم. من پيروى نمى كنم مگر آنچه را كه به من وحى شود، من از عذاب روزى بزرگ (قيامت) بيمناكم، اگرپروردگارم را نافرمانى كنم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بعضى از بت پرستان از رسول خدا صلى الله عليه وآله درخواست داشتند كه بعضى آيات اين قرآن را كه به نكوهش از بت هاى آنان مى پردازد، تغيير دهد يا قرآن ديگرى بياورد! هميشه كسانى كه تعاليم آسمانى را مخالف هواى نفس خود مى ديدند، اين گونه تقاضاها را داشته اند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آيات ونشانه هاى شناخت الهى بايد براى مردم بيان شود. «اذا تُتلى...» - هيچ كس حتى پيامبر نمى تواند قانون الهى را تغيير دهد. «مايكون لى ان ابدّله» - هرگز تسليم بهانه جويى ها و هوسهاى مردم نشويم. اصل آن است كه خدا مى گويد، نه آنچه مردم مى خواهند. «ما يكون لى ان ابدّله» - هيچ بشرى حتّى انبيا، در قرآن دست نداشته اند. «من تلقاء نفسى» - اضافه شدن پيروان، به قيمت تغيير و تحريف مكتب و دست برداشتن از اصول، ارزشى ندارد. (با توجّه به شأن نزول) - پيامبران، معصومند و جز از وحى پيروى نمى كنند. «ان اتّبع الا ما يوحى» - ياد معاد، عامل تقوا و مصونيّت از گناه است. «انّى اخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم»، همچنان كه غفلت از معاد، عامل بهانه گيرى است. «لايرجون لقاءنا» - سرچشمه ى عصمت انبيا، ايمان و يقين به معاد است. «انى اخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُل لَّوْ شَاء اللّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَلاَ أَدْرَاكُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُراً مِّن قَبْلِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (16) بگو: اگر خداوند مى خواست، آن (قرآن) را بر شما نمى خواندم و شما را به آن آگاه نمى ساختم. من پيش از (آوردن) قرآن، عمرى در ميان شما بوده ام، آيا نمى انديشيد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خطاب آيه به درخواست كنندگان تغيير قرآن است و مى فرمايد: پيامبر صلى الله عليه وآله چهل سال در ميان شما زيسته است، اگر قرآن تراوشات فكرى او بود، مى بايست در اين مدّت نمونه هاى ديگرى از افكارش بر زبان او جارى مى شد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - پيامبر خدا، بى اجازه و اراده ى الهى كارى نمى كند. «لوشاء اللَّه ماتلوته» - قرآن معجزه ى الهى است، نه محصول فكر بشر. «ماتلوته... ولاادريكم به» - سابقه ى پاكى و امانت وامّى بودن پيامبر، نشانه ى حقّانيّت اوست. «فقد لبثت فيكم عمراً ... افلا تعقلون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V