eitaa logo
تفسیر تربیتی
2.6هزار دنبال‌کننده
74 عکس
28 ویدیو
157 فایل
این جا قرارگاه کسانی است که دوست دارند بین الطلوعین پای کلام خدا و اهل بیت علیهم السلام بنشینند. ارتباط با مدیر کانال: @memami110
مشاهده در ایتا
دانلود
کسی اگر با تو همنشین شود، خیالش آسوده است که تو حتی در خیالت در بارۀ او قضاوت بد نمی‌کنی، چه رسد به این که بخواهی از آن قضاوت بد، پیش این و آن سخن بگویی. برای همین است که همراهان تو با همۀ وجودشان پیش تو که هستند،‌ احساس امنیت می‌کنند، از پیش تو هم که می‌روند، باز وجودشان لبریز از امنیت است. من که می‌خواهم خانه‌ام را با معطر شدن به گلاب ولایت تو بهشتی کنم، باید وادی فکر و خیالم را از هر چه خیال بد است، پاک کنم. چند وقت که گذشت، از همنشینانم می‌پرسم که آیا کنار من احساس امنیت می‌کنند یا نه؟ از پیش من که می‌روند چطور؟ می‌خواهم یقین کنم که این خشت را هم به درستی روی خشت‌های دیگر گذاشته‌ام. خانۀ بهشتی، ظاهر و باطنش بهشت است. کسی که به فکر باطن خانه نیست،‌ از ظاهر خانه‌اش هر چقدر بهشت ببارد،‌ باز هم خانۀ بهشتی نمی‌شود. ساختن خانۀ بهشتی بی مدد تو ممکن نیست. مددم می‌کنی آقا؟! شبت بخیر امان اهل زمین!
سلام وقتتون بخیر ان شاء فردا ساعت 6:10 کلاس برقراره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🗓 ۱۳ بهمن ۱۴۰۳، جلسه ۵۹۳: ✅ خدا را شکر می‌کنیم که دوباره توفیق داد سر سفرۀ قرآن و اهل بیت بنشینیم. با توجه به فاصلۀ طولانی که بین جلسات کلاس‌ افتاد، این جلسه به مرور مفصلی از مباحث پیشین می‌پردازیم. ان‌شاءالله تصمیم مجدد و عزمی محکم برای آموختن و ورود این مباحث به زندگی خود داشته باشیم. ✅ در مورد توکل صحبت می‌کردیم. اگر بخواهیم از دایرۀ تسلط شیطان خارج شویم باید، توکل کنیم. 🔶 آیات ۹۷ تا ۱۰۰ سورۀ نحل: مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (۹۷) هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه‏ اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند پاداش خواهيم داد. فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (۹۸) پس چون قرآن مى‏ خوانى از شيطان مطرود به خدا پناه بر. إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (۹۹) چرا كه او را بر كسانى كه ايمان آورده‏ اند و بر پروردگارشان توكل مى كنند تسلطى نيست. إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ (۱۰۰) تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمى‏ گيرند و بر كسانى كه آنها به او [=خدا] شرك مى ‏ورزند. ✅ مسالۀ سلطه شیطان، بحث مهمی است. کسی که در سلطۀ شیطان قرار می‌گیرد، یعنی اختیار او به دست شیطان است. این مساله با وسوسه فرق دارد. باید چه کرد که شیطان بر ما مسلط نشود؟ ✅ اگر کسی کمی به رشد و معنویت فکر کند و از سوی دیگر، کمی معنای سلطه را بفهمد، تلاش می‌کند که شیطان بر او مسلط نشود. 🔶 آیۀ ۶۵ سورۀ اسراء: إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ ۚ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلًا [ولی آگاه باش که] یقیناً تو را بر بندگانم هیچ تسلّطی نیست، و کافی است که پروردگارت نگهبان و کارساز [آنان] باشد. ✅ عده‌ای از بندگان خدا، از سلطه شیطان مستثنا شده‌اند. این بندگی، بندگی عمومی نیست، زیرا حتی ابلیس هم بنده است و خارج از اختیار خداوند نمی‌تواند کاری کند. بندگانِ خدا که در آیۀ ۶۵ سوره اسراء بیان شده، به بندگان خاصی اشاره می‌کند. ✅ آیات ۶۳ تا ۷۴ سوره فرقان ویژگی‌های بندگان خدای رحمان را بیان می‌کرد. ۱۴ جلسه در مورد ویژگی‌های بندگان خاص خدا صحبت کردیم. سپس به حدیث امام رضا علیه السلام در مورد ویژگی‌های بندگان خاص خداوند صحبت کردیم. هنوز در حال صحبت در مورد این حدیث هستیم. این بندگان، وقتی احسان می‌کنند، شاد می‌شوند. وقتی گناه می‌کنند، استغفار می‌کنند. وقتی به آن‌ها عطا می‌شود ،شکر می‌کنند. وقتی مبتلا می‌شوند، صبر می‌کنند. هنوز در بحث صبر قرار داریم. ✅ اگر به نکاتی که در مورد صبر گفته شد توجه شود، انقلابی درون انسان به پا می‌شود. لطفاً تمام جلسات را دوباره مرور کنید. بحث صبر جزء کلیدی‌ترین مباحث تربیت دینی است. لازم است هرکس این مباحث را حداقل دوبار گوش کند. فضای کلی بحث، نکاتی بود که در ادامه می‌آید. ✅ حقیقت زندگی را بفهمیم. زندگی همراه سختی است. کسانی که با سختی‌های زندگی کنار نمی‌‌آیند، با حقیقت زندگی کنار نمی‌آیند و دچار سوءظن به خداوند می‌شوند. این سوءظن، آرامش را از او می‌گیرد. در هر زمانی، در هر مشکلی، به هر اندازه نسبت به خدا سوءظن پیدا کردید، بدانید یا در آغوش شیطانید یا شیطان آن‌قدر به شما نزدیک است که صدای نفسهایش را می‌شنوید. سوءظن به خداوند را خیلی جدی بگیرید. ✅ بی‌توجهی به معاد: وقتی همه چیز را در دنیا ببینیم و دنیا را پر از مشکل، می‌شکنیم. ✅ هر مشکلی وارد زندگی ما شده، توان آن را داشته‌ایم. اگر وسع آن مساله را نداشتیم، خدا ما را به آن مبتلا نمی‌کرد. حتی مشکلاتی که از جهت تنبیه به ما وارد می‌شود، در حد وسع ماست. فقط باید دقت کنیم وسعمان را برای مسائل بیهوده اشغال نکنیم. ✅ بعضی از مشکلات، به دلیل تنبیه ما برای گناهانمان است. این بلاها به نوعی بیدار باش است، اما همین نوع بلا هم پیامی از سوی خداوند دارد که ما را دوست دارد و ما را رها نکرده است.
✅ اگر کسی فرصت‌های خداوند را استفاده نکرد و به تدریج غرق در گناه شد، نهایتاً به مرحله‌ای می‌رسد که خداوند او را رها می‌کند، در دنیا به حسابش نمی‌رسد و حساب اصلی او را برای قیامت می‌گذارد. امکان ندارد که خداوند انسان را به حال خود رها کند و انسان تحت ولایت شیطان قرار نگیرد. ✅ مشکل و مصیبت، فرصت رشد است. اگر آن را از دست دهیم، بعداً حسرت می‌خوریم. اگر قبل از به وجود آمدن مشکل، خود را آمادۀ مواجهه با مشکلات کنیم، هنگام مشکل می‌توانیم توجه کنیم که در دل یک فرصت رشد قرار داریم. اما اگر مشکل رخ دهد و فرصت رشد آن را از دست بدهیم، به اندازۀ بزرگی آن فرصت، دچار حسرت می‌شویم. ✅ فرض کنید کسی جوانش را از دست داده و بعد از گذشت مدت‌ها، به آن روزهایی که داغ تازه بود، فکر می‌کند. آن روزها که داغش تازه بود، حرف‌های ناروایی به خداوند می‌زد. اکنون مصیبت سرد شده است و سختی‌های آن روزها گذشته است. در این حالت سراسر وجودش حسرت می‌شود که می‌توانسته صبر کند ولی آن فرصت را از دست داده است. ✅ خود را آماده کنیم که از بهترین فرصت‌های رشدی که در دل مشکلات برایمان ایجاد شده است، نهایت استفاده را ببریم. البته شیطان نمی‌گذارد به راحتی از این فرصت رشد استفاده کنیم و ما را به خدا بدبین می‌کند. باعث می‌شود از خالق ناامید شویم و به سمت مخلوق برویم. ✅ وقتی مشکلی پیش می‌آید، شیطان دو "ولی" در مقابل ما می‌گذارد که اثر همه حرف‌هایی که در مورد صبر شنیده‌ایم، از بین ببرد. وسوسه می‌کند و می‌گوید: صبر خوب است، "ولی" مشکل من فرق دارد (پس حق دارم صبر نکنم). صبر خیلی خوب است، "ولی" من نمی‌توانم صبر کنم‌. این دو جمله، جملاتی است که شیطان با آن ما را وسوسه می‌کند و حتی می‌تواند ما را به وادی سلطنتش وارد کند. ✅ مراقبه داشته باشیم و بدانیم سختی‌هایی که به ما می‌رسد به علت محبتی است که خداوند به ما دارد و می‌خواهد ما را بیشتر رشد دهد. اگر گناهی را مرتکب شدیم، آن را کوچک ندانیم و حتی کوچکترین گناه را، بزرگترین گناه به حساب آوریم. ✅ در سبک زندگی مدرن، گناه را به چند مورد مشخص محدود کرده‌ایم. وقتی از آن‌ موارد فاصله می‌گیریم، احساس می‌کنیم انسان‌های خوبی هستیم، در حالی که گناهان بسیاری وجود دارد که آن‌ها را گناه به حساب نمی‌آوریم و مرتکب می‌شویم. ✅ اگر حواسمان به بندگی کردن جمع باشد، مشکلات برایمان پیام‌آور محبت از سمت خداوند است. اینجا دیگر از بحث صبر خارج و به وادی شکر وارد می‌شویم. خدایا! به خاطر بلاها از تو ممنونم 🔷در زیارت عاشورا آمده است: اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ لَكَ عَلَى مُصَابِهِمْ ✅ شاید بعضی‌ از ما این‌ها را در اندازۀ حرف بدانیم و نچشیده باشیم. شاید کمتر کسی حس کند که شکر در برابر مصیبت چیست؟ ✅ روز عید غدیر جوان رعنای میرزا جواد آقا ملکی تبریزی از دنیا می‌رود. هنوز فرزندشان دفن نشده بود، ولی ایشان به رسم علما برای دیدار با مردم حاضر شدند و گفتند: عید غدیر خدا هدیه‌ای به من داد. جوانم را از من گرفت. ✅ اگر من روز عید با چاقو انگشتم را ببُرم، اعتراض می‌کنم که چرا امروز؟ یعنی وقت دیگری نبود که این اتفاق بیفتد؟ اگر تصادفی کنم یا یکی از عزیزانم در بیمارستان بستری شود، اعتراض می‌کنیم که چرا روز عید چنین اتفاقی افتاده است؟ ببینیم میرزا جواد آقا در چه مرتبه‌ای بودند. امام خمینی وقتی به قبرستان شیخان می‌رفتند، غبار مزار ایشان را با گوشۀ عمامه خود تمیز می‌کردند و می‌فرمودند: آسمان از این قبر نور می‌گیرد. ✅ می‌شود انسان به چنین حسی برسد که از دست دادن جوانش را هدیه‌ای از جانب خداوند بداند. می‌شود انسان وقتی نامۀ عملش را می‌بیند، بگوید: الحمدلله چهل روز است که گناه نکرده‌ام. این لطف خداست که شامل حالم شده و من هیچ هستم. ✅ ممکن است بپرسیم: خیلی طول می‌کشد به مرتبه‌ای برسیم که هیچ گناهی نکنیم. اما باید گفت: لطف خداوند خیلی زیادتر از حد تصور ماست. ممکن است یک عنایت باعث شود ره صد ساله را یک شبه برویم. چرا از اول سیاه‌خوانی می‌کنیم؟ ✅ اگر به خودمان نگاه کنیم و بگوییم نمی‌شود، درست است. اما دقت کنیم که اگر خداوند اراده کند، می‌شود. لطف خداوند شامل بنده‌های بد هم می‌شود. محبت و رحمت خداوند را با محبت و رحمت خود مقایسه نکنیم. به خداوند حسن ظن داشته باشیم. من بد هستم، ولی خداوند بسیار خوب است. اگر عنایت کند، گناه نمی‌کنیم. ✅ یادمان باشد اگر گناه کردیم، لحظه‌ای توبه را به عقب نیندازیم. ✅ از نظر فقهی توبه واجب فوری است، همان‌طور که نماز و روزه واجب است. اگر نماز قضا شود، واجب فوری نیست که قضای آن را به جای آورد، ولی توبه از گناه، واجب فوری است. حداقلش این است که به محض ارتکاب گناه، به درگاه خدا برویم و بگوییم پشیمانیم. ✅ خوب باشیم تا بلاهایی که بر ما نازل می‌شود، از سر محبت باشد، نه عقوبت. 🌸 توسل به امام حسین علیه السلام (شمارۀ ۱ ضمیمه)
14031114 baneganevije&sabr 23.mp3
15.2M
(594) (42) (23) پیام اصلی: نه نقش صبر رو در معنویت دست کم بگیریم و نه نقش گناه رو در مشکلات زندگی ⛔️
سلام وقتتون بخیر بنا شد وقتی که کلاس هست پیام بدم و وقتی که پیام ندادم بدونید کلاس نیست. گفتم شاید بعضی‌ها یادشون رفته باشه که این قرار رو گذاشتیم، به خاطر همین امشب پیام بدم که فردا کلاس نیست
خانه‌ای که اهالی‌اش زندگی را برای دیگران جهنّم می‌کنند، هیچ گاه بهشتی نمی‌شود. وقتی آبروی کسی می‌رود، هیچ آبی نمی‌تواند آتش افتاده در درون او را خاموش کند، مگر این که خدا بخواهد. این آتش بر می‌گردد به خانۀ هر کسی که به ناحق آبرویش را برده. و وای بر خانه‌ای که گرفتار این آتشِ برگردانده شود! اهالی این خانه آیا از آتش نجات پیدا می‌کنند یا نه، خدا می‌داند. آقا! در مرام تو حفظ آبروی مردم، مثل حفاظت از ناموس خویش واجب است. مگر می‌شود کسی آبروی مردم را مثل آب ته ماندۀ لیوانش بریزد و بنای ساختن خانۀ بهشتی داشته باشد؛ آن هم با خشت‌های محبت و ولایت تو؟! می‌خواهم خانه‌ام بهشت باشد، پس از آبروی مردم مثل جانم مراقبت می‌کنم. من اگر ادعای ولایت تو را داشته باشم و حافظ آبروی مردم نباشم، لکۀ ننگی می‌شوم برای تو، و آبرویت را ... . زبانم لال! در مسیر ساختن خانۀ بهشتی، چشم دوخته‌ام به امداد تو. شبت بخیر آبروی دو عالم!
تفسیر تربیتی
#اولواالالباب(594) #توکل #حسبی_الله #بندگان_ویژه (42) #صبر (23) پیام اصلی: نه نقش صبر رو در معنویت د
 بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🗓 ۱۴ بهمن ۱۴۰۳، جلسۀ ۵۹۴: ✅ بعد از بیش از ۲۰ جلسه که در مورد صبر صحبت کردیم، لازم است تذکر دهم: نقش صبر در سیر و سلوک معنوی را دست کم نگیرید. گاهی زمینه‌هایی برای رشد ما پیش می‌آید، ولی ما به آن‌ها به چشم فرصت رشد نگاه نمی‌کنیم. ما بعدها به دلیل فرصت‌هایی که از دست داده‌ایم و صبر نکرده‌ایم، حسرت می‌خوریم. ✅ اگر ما نماز شب را به چشم فرصت رشد دیدیم، ولی نسبت به صبر، با وجود روایات متعددی که در مورد جایگاه و اهمیت آن، به ما رسیده است، چنین نگاهی نداشتیم، یعنی نظام محاسباتی ما درست نیست. باید نظام محاسباتی خود را از نو بسازیم. 🔷 امام صادق علیه السلام: خداوند به داوود نبی علیه السلام وحی کرد: برو به خلاده بنت اوس مژدۀ بهشت بده و بگو او در بهشت همنشین توست. داوود نبی به در منزل آن خانم رفتند و آن خانم به در منزل آمد و به داوود نبی گفت: آیا در مورد من چیزی نازل شده؟ (انگار برای او عجیب بود که پیغمبرش به در خانه‌اش بیاید) حضرت داوود علیه داود گفت:بله. خداوند متعال به من وحی کرده که تو همنشین من در بهشت هستی و گفته مژدۀ بهشت را به تو بدهم. خلاده گفت: شاید تشابه اسمی است. حضرت داوود علیه السلام گفت: آن‌که خداوند وعده داده خود تو هستی. خلاده باز هم نتوانست باور کند. گفت: پیامبر خدا من نمی‌خواهم تو را تکذیب کنم و بگویم دروغ می‌گویی اما به خدا قسم من درون خودم چیزی سراغ ندارم که باعث شود چنین جایگاهی پیدا کنم. حضرت داوود علیه السلام به او گفت: از درونت به من خبر بده (در دلت چه می‌گذرد؟) خلاده گفت: می‌گویم. هیچ اتفاق ناگواری در زندگی‌ام نیفتاده مگر اینکه بر آن صبر کردم و از خدا نخواستم این مشکل را برطرف کند تا این‌ که‌ خدا زندگی مرا از این رو به آن رو کرد. مشکل را برد و عافیت را آورد. تنگ دستی را برد و وسعت رزق آورد من چیزی غیر از این از خدا نخواستم. حمد و سپاس خدا را به خاطر مشکلات و تبدیل مشکل به عافیت به جای آوردم. حضرت داوود علیه السلام فرمود: به هرجا رسیدی، به خاطر همین حالت رسیدی. این اعتقاد خلاده، دینی است که خدا برای بندگان صالحش می‌پسندد. (شمارۀ ۱ ضمیمه) ✅ وقتی مشکلی پیش می‌آید، ایرادی ندارد که از خدا بخواهیم آن را برطرف کند. اصلاً فلسفۀ رخ دادن برخی مشکلات همین است که به درگاه خداوند برویم و از او حل مشکل را بخواهیم. اما برخی به رتبه‌ای می‌رسند که مشکل را هدیۀ خداوند می‌دانند و آن را با آغوش باز می‌پذیرند. این افراد نگاه متفاوتی با سایرین دارند. این افراد، به مرتبه‌ای رسیده‌اند که متوجه می‌شوند چنین مشکلی برای رشد و کمال آن‌ها آمده است، پس انگیزه‌ای ندارند که از خداوند بخواهند مشکل آن‌ها را رفع کند. ✅ ما به چنین مقامی نرسیده‌ایم و برای حل مشکل خود دعا می‌کنیم. اما نباید از خداوند توقع داشته باشیم که مشکل ما را حل کند. نباید برای خداوند تعیین تکلیف کنیم. به خداوند بگوییم: اگر مشکلاتمان برای عقوبت اعمالمان است، مشکل ما را رفع کن و عقوبت آن را نیز بر ما ببخش. اگر مشکل برای رشد ماست، ظرف ما را بزرگ کن. ظرف وجودمان را از آن‌ چه فضای آن را اشغال کرده و مانع تحمل ماست، خالی کن و کمک کن این مشکل را که هدیۀ تو برای رشد ما است، تحمل کنیم و به کمال برسیم. ✅ خلاده با صبر به چنین مقامی رسید که تا ابد همنشین نبی خداست. ✅ برخی از ما هنوز نگاهمان به سختی‌های زندگی تغییر زیادی نکرده و گیر "ولی"هایی که دام شیطان است، می‌افتیم. ✅ البته مراقب باشیم کوتاهی‌های خود را به اسم صبر جا نزنیم. اگر فرزندمان دچار انحراف شد، بگوییم صبر می‌کنم. به نقشی که در گذشته در انحراف او داشتم و وظیفۀ اکنون کاری نداشته باشم و انتظار داشته باشم با چنین صبری همنشین نبی خدا در بهشت باشم! ✅ صبر مرکبی پرسرعت است که می‌تواند ما را با سرعت به قله برساند. ✅ گناه را دست کم نگیریم. برخی از مشکلات به دلیل تنبیه ماست. یکی از مشکلات زندگی مدرن، به هم خوردن نظام محاسباتی انسان‌هاست. در این نظام محاسباتی، برخی از گناهان، گناه محاسبه نمی‌شود یا گناه بزرگی به حساب نمی‌آید. باید خیلی مراقب باشیم. حتی کوچک‌ترین گناه را دست کم نگیریم. امروزه سبک و سیاق گناهان تغییر کرده است. برخی از گناهان را دیگر گناه به حساب نمی‌آوریم. مانند: برخی موسیقی‌های حرامی که به راحتی گوش می‌دهیم، چشم‌چرانی در فضای مجازی، بداخلاقی و بی‌احترامی‌ خصوصاً به پدر و مادر، آبرو بردن در فضای مجازی، تهمت زدن‌هایی که در فضای مجازی خیلی راحت انجام می‌شود. 🔷 امام رضا علیه السلام: هرگاه بنده‌ها گناهانی را انجام دهند که قبلاً انجام نمی‌دادند، خدا برای آن‌ها بلاهایی می‌آورد که قبلاً نمی‌شناختند. (شمارۀ ۲ ضمیمه) ✅ پای صحبت قدیمی‌ها ‌که می‌نشینیم، می‌گویند: در گذشته این‌قدر بیماری نبود، این‌قدر طلاق و اختلاف نبود و...