eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
📚خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه: ۱ 🔺بسم الله جزو هر سوره است. یک در اول قرآن است که هدف کل قرآن یعنی نور بودن تمام قرآن را نشان می دهد و هر سوره هم بسم الله جدا دارد که معنای آن، هدف همان سوره است پس هر یک از بسم الله های اول سوره ها یک معنای خاص دارد. بسم الله اول شش سوره مسبحات، معنایش هدف کل ۶ سوره بصورت واحد است. 🔺عملی به مقصد و هدف می رسد که اولا داشته باشد یعنی حق باشد و باطل نباشد. ثانیا داشته باشد یعنی شخص آن فعل را برای خدا انجام دهد. زمانی می تواند برای خدا انجام دهد که اولا با حق و صادقانه شروع کند یعنی هم لفظ بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و هم روح حق را هم داشته باشد و با نیت حق باشد. اگرچه امکان دارد بدون لفظ هم به هدف برسد اما دستور رسیده که بگوید. ثانیا با حق ادامه یافته و صادقانه تمام شود (صدق الله العلی العظیم) (رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق) 🔺حال اگر کار با حسن فعلی و فاعلی باشد امکان ندارد در آن بماند، بالاخره خارج میشود. و من یتق الله یجعل له مخرجا... و راه خروج هم با دست پر (مخرج صدق) است و یرزق من حیث کارش حل می شود. 🔺حال اگر برای دنیا انجام دهد به همان اندازه میرسد و بهره اخروی دیگر ندارد و حتی امکان دارد مانع راه شود(و اموالکم و اولادکم عدو) . 🔷خلاصه: هر کاری ابتر است مگر اینکه هم حسن فعلی داشته باشد و هم حسن فاعلی. حسن فاعلی نیز زمانی محقق خواهد شد که شروعش و پایانش با نام خدا باشد لذا در ابتدای هر کاری باید گفت: بسم الله الرحمن الرحیم 📜📜📜📜📜📜📜📜📜 دسترسی سریع به جلسات سوره حمد ✅eitaa.com/tafsire_tasnim2/1115 📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم 📡 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
📚خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۲ 🔺 بسم الله یعنی استعینوا بسم الله ، یعنی استعانت میکنم بنام خدا تا هدف این سوره را بفهمم و در من تاثیر کند و نورانی شوم. حال امکان ندارد که سوره را بخواند و بشود و اینرا نفهمد. حال اگر نورانیتی در حالات خود ندید باید بداند که به معنا و هدف سوره نرسیده است. 🔺 این نام چنان مقدس است که باید شود یعنی: ۱. در مکانها و افعال باطل این نام را نبرد. ۲. برای هر کار حق و درستی ابتدا این نام را برده شود. ۳. در کنارش نام دیگری نبرند و نگویند بنام خدا و خلق خدا. یا اینکه اول خدا و بعد دیگری. خدا این نام را هم مبارک گرداند(تبارک اسم ربک) و هم فرمود تسبیح کنید (سبح اسم ربک). خدا هم باید تنزیه شود از صفاتی مانند شبیه داشتن و هم تسبیح شود به صفاتی مثل خالق بودن. پس هم باید خود خدا و شود و هم نامش. نامش هم برکت است. 🔺 اگر کاری را بحق و باطنا با نام خدا شروع کنیم و اعتنایی به دیگر ابزار نکنیم این اسم اعظم در بسم الله ظهور میکند و کار نوح را می کند. وسایل عادی را نباید عامل دانست بلکه همه چیز بدست خداست و هر چه او بخواهد انجام می شود. پس در کنار نامش هیچ نام دیگری نباید برد. 🔺 روایت است که حضرت امیر گفته تمام قرآن در بسم الله و تمامش در باء آن و تمامش در نقطه زیر باء است و من آن نقطه ام! حال اگر ما چنین روایاتی را نمیفهمیم همان بهتر است که آهسته از کنارش رد شویم نه آنکه آن را انکار کنیم! خیر هر چیزی بطنی دارد و هر باطنی باطنی دیگر. به همین جهت است که امیرالمومنین میفرماید: تمام اسرار گذشته و آینده جهان در همین قرآن( ۳۰۰ صفحه ای) هست! اسرار و باطن را مقربون می دانند (یشهده المقربون) پس اگر انسان بجایی رسید که جز خدا خواسته ای نداشت خیلی از اسرار و بواطن را میابد. 🔺 چیزی که هنگام مردنش نام خدا بر آن برده نشود مردار است و قابل خوردن نیست. اسم اعظم هم اینطور است. حرف نیست که با حرف کسی بالا برود بلکه انسان با مقام انسانی بالا میرود پس اگر بسم الله توسط واقعی گفته شود منشا کارهای با برکت و فوق العاده می شود. پس اسم اعظم کلمه خاصی نیست که تا گفتیم مرده زنده شود! بلکه مقام انسانیست که به آن اسم قدرت اثر می دهد. اسم اعظم یک لفظ یا بلکه این مقام انسانیست که به نام خدا، قدرت عمل کردن و اعظم بودن می دهد 🔷خلاصه: نام خدا هم باید تسبیح شود هم باید تنزیه شود هم باید تکریم شود. اگر کاری خود خیر و حق باشد و توسط شخص خیر و با نیت خیر انجام شود کار اسم اعظم را می کند و به منزل می رسد. پس اسم اعظم نه لفظ است نه معنیست بلکه درجه ای از مقامات اولیاءالله است که وقتی آنها این اسم را میآورند کار اسم اعظم را می کند. (بسم الله مجراها و مرساها) مجرای کارها بسم الله است. ____________________________________ 📚کانال تفسیر تسنیم 📡 @tafsire_tasnim1