eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۴ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم- تنها هدایت کننده بالذات خداست و هدایت الهی، نیاز به حرکت اولیه انسان دارد. 🔰خدا تنها هادی است. اگر اثبات شد که تنها معبود و مستعان(کمک کننده) خداست پس در مساله نیز تنها هادی بالذات، اوست. 💠 اگر همانند کمک خواستن از غیر خدا، در هدایت نیز خداوند فرموده از قرآن و اشخاص معین هدایت بخواهید منظورش این نیست که قرآن و آن معصومین مستقل از خدا هدایت میکنند بلکه قرآن و معصومین هم شأنی از خداوندند. «انّ هذا القرآن یهدی للّتی هی اقوم» (این قرآن به راهی که پایدار است هدایت می کند/ نساء_۹) «و جعلناهم ائمّةً یهدون بأمرنا» (ما معصومین را امامان هدایت قرار دادیم تا به دستور من، هدایت کنند دیگران را.) 🔺در آیه ۱۴ سوره مائده آمده: «قد جائکم من الله نورٌ و کتابٌ مبینٌ یهدی به اللهُ من اتّبع رضوانه سبل السلام» خدا با نور و قرآن کسی را هدایت می کند که دنبال رضایت خدا باشد. 🔰هدایت خدا به وسایل گوناگون است: گاهی بنفسه و مستقل از غیر است مانند «اهدنا الصراط المستقیم». گاهی با [ل] مانند «انّ هذا القرآن یهدی للّتی هی اقوم» و گاهی با [الی] مثل «یهدی الی صراط المستقیم» ♻️برهانی بر توحید هدایت: خدا میفرماید: «افمن یهدی الی الحق ان یتّبع امّن لا یهِدّی الّا ان یُهدی فما لکم کیف تحکمون» (آن کسی که مردم را به حق دعوت می کند شایسته تبعیت است یا کسی که تا خود هدایت نشود نمیتواند دیگران هدایت کند؟) 🔺در اینجا تردید بین دو هادی به حق است نه بین هدایت کننده و گمراه کننده. لذا غیر خدا، باقی همگی هادی بالتّبع، صور هدایت خدا و میباشند. 🔰حق تنها از سوی خداست. «الحق من ربّک فلا تکن من الممترین» (آل عمران_۶۰) حق از خداست یعنی تشریع و قانون گذار حق تنها از سوی (من) خداست و نماد آن علیست چون او هیچگاه حق را کنار نگذاشت. «علیٌ مع الحق و الحق مع علی» 🔺لذا هادی بالذات تنها خداست و او میداند که به چه کسی چه چیزی بدهد تا هدایت شود مثلا به یکی مسجد، به دیگری درس و به سومی دیدن یک واقعه. 🔰انواع هدایت: ۱. : قانونگذار و شارع حق، تنها خداست و حلال و حرام را بواسطه معصومین و قرآن نشان داده است. این هدایت محدود است. ۲. : هدایتی نامحدود است که هر کس را با وسیله ای هدایت میکند تا عملا به سمت خوب یا بد رود. یکی را با جلسات وعظ و دیگری را با همنشینی با درس. ♦️ هدایت تکوینی دو قسم است: ۱. عام : «و الذین جائنا لنهدینّهم سبلنا» خدا همه انسانها را هدایت می کند. ۲. خاص: «و الذین اهتدوا زادهم هدیً و آتاهم تقواهم» (کسانی که راه افتادند و عمل کردند خداوند به عنوان پاداش، هدایتشان می کند تا راه را آسان طی کنند./محمد_۱۷) یعنی علاقه ای در شخص ایجاد میشود که براحتی او را به سمت خوبیها میبرد و حاضر نیست بدی کند. 🔺 در مقابل میفرماید: «سأصرف عن آیاتی الذین یتکبرون فی الارض بغیر الحق» (کسانی را که در زمین به ناحق استکبار میورزند از آیات و نشانه هایم منصرف میکنم تا حق را نپذیرند./اعراف_۱۴۶) هر توفیق یا عدم توفیقی نیاز به حرکت اولیه و مقدماتی انسان دارد و اگر انسان مدتی استکبار ورزید خدا نیز توفیق پذیرش حق را از او می گیرد. ♻️متن کامل جلسه: 🆔 https://goo.gl/1TbQGB _____ ✅ کانال تفسیر تسنیم 💠 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۵.mp3
4.23M
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم ۱. اهدنا الصراط المستقیم یعنی خدایا راه رفتن در مسیر مستقیم را به من بده، نه اینکه راه درست و غلط و احکام حلال و حرام را نشانم بده. چون خدا احکام را برای تمام انسانها گفته اما توفیق طی طریق، تنها برای مومنان است. (شورا-۵۲ و ۵۳) ۲. هدایت : خدا احکام حرام و حلال و غیره را از طریق قرآن و پیامبران به انسان داده تا راه درست را دریابد و انتخاب کند. هدایت : خدا گرایش و بینش و هوش و سایر وسایل را برای انسان فراهم کند تا انسان راه را براحتی طی کند. ۳. هدایت تکوینی اتفاق نمیفتد مگر پس از اینکه انسان کمی از راه را خود، با اراده طی کند. ۴. : نعمت سنگین - نعمتی که حملش مشکل است مانند رسالت و هدایت ۵. هدایت تکوینی تنها در حد توفیق است تا طی راه، آسان شود وگرنه اجباری در کار نیست. ⚠️پند مهم: در نهج البلاغه علی (ع) به فرزندش میگوید: پسرکم، در مجلس، چیزی نگویی که بقیه را بخندانی! با این کار خود را سبک و کوچک نکن. ✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۶.mp3
4.44M
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 🔺بجای «اهدنی» گوییم «اهدنا» (ما را هدایت کن) پس را تنها برای خود نمیخواهیم بلکه برای همه میخواهیم زیرا همگان باید به یک سمت حرکت کنند تا اختلاف بین راه افراد پیش نیاید و همه راحت راه را طی کنند. 🔺این هدایت، تکوینی است نه تشریعی چون صالحان نیز گویند اهدنا! 🔰 بحث در مورد «صراط مستقیم» 🔺صراط یعنی راه که یا مستقیم است یا معوج و دارای اختلافات. 🔺خداوند در سوره انعام، صراة را «» و در سوره حجر «» معرفی کرده است که هر دو به معنای بزرگراهند. 🔺خدا گوید صراط مستقیم همان دین و راه ابراهیم حنیف است. در برابر جنیف است که به رونده ای گویند که میل به کنار جاده و پیاده رو دارد. پس حنیف همان مایل به حرکت در وسط جاده است تا در بلند مدت منحرف نشود. 🔺چرا صراط نیاز است؟ انسان ذاتاً سالک و رونده است پس نمی ماند که بپوسد. اگر است هدف میخواهد که خداست. چون هدف نامحدود است پس راههای رسیدن به آن هم نامحدود است. پس تمام راهها بدون شک به خدا میرسد اما یک راه به خدای غفار و بخشنده و دیگری به خدای قهار و انتقام گیر. پس راه فراری از رسیدن به خدا نیست اما انسان باید راهی را برود که به خدای رحیم برسد! 🔺صراط مستقیم، محفوظ است و خدا، حافظِ آن است پس جز یک ، راه دیگری نیست اما شیطان میتواند افرادِ درراه را منحرف کند. 🔺راه مستقیم، روشن و معلوم است و قابل طی کردن. یک سر این بزرگراه در دست خداست و سر دیگر در هر انسان. پس اگر گاهی انسان گوید راه را نمیداند بدین معناست که راهی را که درست است و میداند را نمیخواهد طی کند! ✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۷.mp3
3.1M
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 💠 صراة در «اهدنا الصراط المستقیم» تنها یکیست اما در سوره عنکبوت خداوند گوید: «الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» یعنی خداوند، و راههایی دارد پس راههای خدا متعدد است. حال آیا بین آن وحدت صراط با این تعدد سُبُل، اختلاف است؟ خیر، دو جواب دارد: ۱. سبل یا راههای خدا، همان راههای فرعیست که به بزرگراه صراط مستقیم میرسند. ۲. یا اینکه صراط مستقیم با وحدت و گستردگی خود، این راههای فرعی را نیز در بر دارد. 🔺 چرا صراط مستقیم، تعددپذیر و کثرت بردار نیست؟ چون به فرموده قرآن، آنچه از خداست یا به سوی خداست، واحد است و اختلاف و تعارض نمیپذیرد اگرچه در ظاهر و متعدد باشند اما در باطن همه یک چیز واحدند. اما اگر چیزی از غیر خدا باشد حتما تعدد پذیر و دارای اختلاف است. لذا سبل و راههای خدا در معنا همگی یکی هستند و در مستقیمند. بدین صورت قرآن میفرماید بهشتیان در بهشت هم با هم اختلافی ندارند و همگی حمد خدا می کنند اما جهنمیان در جهنم با هم اختلاف دارند. 🔰 صراط مستقیم در قرآن گاهی یک مسیر عمودی پایین به بالا تصویر شده و گاهی یک مسیر افقی. ♦️شعیب پیامبر، در قرآن میفرماید: «بر سر راه مردم ننشینید» یعنی همانند راهزنان، مانع مردم در مسیرشان به خدا نشوید. پس انسان هم مانند شیطان میتواند راهزن انسان باشد اما این زمانیست که انسان، خودش در مسیر خدا بوده و پس از سقوط دیگر توبه اش هم پذیرفته نمیشود لذا بر سر راه میماند تا جلوی دیگران را نیز بگیرد. اما مورد قبول خدا برای این شخص هم سخت است چون خدا در قرآن گوید این شخص باید ۳ کار بکند: اول ، دوم کارهایش و سوم اشتباهاتش در حضور مردم تا مردم بدانند راه او اشتباه بوده و گمراه نشوند. ✅کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ کانال «تفسیر تسنیم» آیت الله جوادی آملی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: 1⃣تلگرام: 💠 t.me/tasnim_javadi 2⃣سروش: 💠 sapp.ir/tafsire_tasnim 3⃣ایتا: 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۸.mp3
3.53M
تفسیر تسنیم: 🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۸ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم 🔰 صراط در قرآن به دو شخص استناد پیدا کرده است: ۱. به خداوند: گوید صراط الله. توجیهش این است که این توسط خدا ایجاد شده و به سوی خداست. ۲. به انسان مومن: گوید صراط الذین انعمت علیهم. یعنی این صراط همان سالک است و سالک است که صراط را می سازد. 🔺صراط و راه، بالقوه است. و راهی، با حرکت کردن و رفتن، این صراط را به فعلیت میرساند. لذا چون سالک، راه را به فعلیت میرساند، راه به سالک استناد دارد و گویند سبیل المومنین. مانند میوه که با سیر و حرکت خود، رنگ و طعم را تولید کرده و میگوییم سیب خوش طعم و معطر. 🔺در اخلاق هم همینطور است. عدالت از ابتدا موجود نبوده که انسان بخواهد وارد آن شده و عادل شود بلکه انسان با حرکت خود، عدالت را می آفریند و با آن متصف و شناخته میشود. 🔺 دین از ابتدا موجود نبوده است و تنها یک سری است. انسان یکی سری دستورات را یاد گرفته و با عمل خود، دین را عینیت می بخشد و با او متحد میشود تا مومن گردد. لذا کسی که کاملا طبق دستورات حرکت کند خود میشود «صراط مستقیم» پس راه، جدای از رونده نیست و به همین جهت معصومین گفته اند «نحن صراط المستقیم» 🔹در آخرت، انسان چیزی را میگوید و عمل میکند که در دنیا بدان عادت کرده است لذا اگر کار بدی کرده و عادت به دروغگویی دارد در آنجا نیز حاشا میکند اما آنجا عملش در یک کاغذ ثبت نشده بلکه در روح و نفسش نقش بسته است و عیناً به او نشان میدهند، لذا اعضایش علیهش شهادت می دهند و او همه چیز را بیاد آورده و نمیتواند انکار کند. ✅ @tafsire_tasnim1
صوت درس اخلاق 06-02-1397_030170090346.mp3
6.91M
🎙 صوت ⏰ تاریخ: 1397/02/06 ⚙ آیت الله جوادی آملی 💠 sapp.ir/tafsire_tasnim 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۹.mp3
4.23M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim