eitaa logo
تفسیر صوتی آیه به آیه
420 دنبال‌کننده
129 عکس
62 ویدیو
0 فایل
هر گونه استفاده از مطالب کانال مجاز است 😊 ارتباط با مدیر انتقاد و پیشنهاد 👈👈 @zzirani
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۷۸ 🔻 🔹«قصاص» از ریشه «قصّ» به معنای پیگیری است. لذا به داستان دنباله دار و پی در پی «قصّه»می گویند. پیگیری قتل تا مجازات قاتل را «قصاص» گویند. 🔸در هر اجتماعی گاه و بیگاه قتلی صورت می گیرد، یک دین جامع و کامل همانند اسلام، در قبال چنین حوادثی باید طرح و برنامه ی عادلانه و منطقی ارائه دهد که بتواند جلوی ازدیاد وتکرار چنین حوادث و همچنین جلوی انتقام های نابجا و احیاناً سوء استفاده ها را بگیرد، تا قاتلان، جسور نشوند و خون مظلوم به هدر نرود. 🔹در جاهلیّت قبل از اسلام، گاه به خاطر کشته شدن یک نفر، قبیله ای به خاک و خون کشیده می شد و جنگ های طولانی به راه می افتاد. اسلام با طرحی که در این آیه مطرح شده، هم حفاظت خون مردم و هم رضایت طرفین و رعایت حدود و اندازه را در نظر گرفته است. 🔸البتّه قانون قصاص، حکم الهی که قابل عفو و اغماض نباشد، نیست، بلکه حقّی است برای صاحبان خون که می توانند با گرفتن دیه و یا بدون آن، از حقّ خود صرف نظر کنند. 🔹سؤال: چرا در قانون قصاص، جنسیّت مطرح است؟ اگر قاتل مرد و مقتول زن باشد، مرد را قصاص نمی کنند؟ 🔸پاسخ: قتل زن و مرد، از نظر الهی و انسانی و کیفر اخروی یکسان است، لکن در کیفر دنیوی فرق دارد و این به خاطر آن است که معمولا مرد نان آور خانه و قتل او سبب ضربه اقتصادی به خانواده است و قانون براساس نوع است، نه موارد نادر که ممکن است زنی نان آور باشد. البته مرد در برابر زن با پرداخت ما به التفاوت دیه، قصاص می شود. 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۸۱ 🔻 🔹این آیه نیز هشداری است به کسانی که در صدد تغییر و یا تبدیل وصیّت دیگران برمی آیند. 🔸اگر کسی بعد از شنیدن و باخبر شدن از موضوع وصیّت و موارد مصرف آن، دست به تغییر یا تبدیل آن بزند، گناه این تغییر و تبدیل به گردن همان کسی است که این عمل ناشایست را مرتکب شده است، ولی وصیّت کننده به پاداش خود می رسد. 🔹مثلاً اگر کسی وصیّت کند که به صد فقیر کمک شود، ولی به جای صد فقیر، اموال او را به دیگران دهند و آنان نیز خبر نداشته و مال را مصرف کنند، در این صورت وصیّت کننده که از دنیا رفته، به پاداش کمک به فقرا می رسد و گیرندگان بی خبر هم گنهکار نیستند، در این میان، گناه تنها به عهده ی کسی است که وصیّت را تغییر داده است و باید بداند که خداوند شنوا و آگاه است و کیفر این خیانت را در دنیا و آخرت به او خواهد داد. 🔸در حدیث می خوانیم: وصیّت را اگر چه به نفع یهودی یا نصرانی باشد، تغییر ندهید . پیام ها: 1-تغییر وصیّت از سوی دیگران، حرام است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ... فَإِنَّما إِثْمُهُ» 2-حقّ مالکیّت، بعد از مرگ نیز محترم است و کسی حقّ تغییر وصیّت را ندارد. «فَمَنْ بَدَّلَهُ...فَإِنَّما إِثْمُهُ» 3-گناه آگاهانه و مغرضانه، خطرناک تر است. «بَعْدَ ما سَمِعَهُ» 4-ایمان به اینکه ما در محضر خدا هستیم، بهترین عامل تقوا و دوری از تغییر و تبدیل وصیّت مردم است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ... إِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.Yaseen.01-04.mp3
2.03M
🔸تفسیر آیه‌ ۱ تا ۴ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
36.Yaseen.05-08.mp3
3.36M
🔸تفسیر آیه‌ ۵ تا ۸ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۸۵ 🔻 🔹«رمضان» از ماده «رَمض» به معنای سوزاندن است. البتّه سوزاندنی که دود و خاکستر به همراه نداشته باشد. وجه تسمیه این ماه از آن روست که در ماه رمضان، گناهان انسان سوزانده می شود. 🔸 ماه رمضان، ماه نزول قرآن می باشد و تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده و شب قدر نیز در این ماه است. 🔹در تفسیر برهان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: تمام کتاب های آسمانی، در ماه رمضان نازل شده اند. ماه رمضان، بهترین ماه خدا است. 🔸آن حضرت در جمعه آخر ماه شعبان، خطبه مفصلی در عظمت ماه رمضان ایراد کرده اند که در بعضی از تفاسیر و کتب روایی آمده است. همچنین در صحیفه سجادیه، امام سجاد علیه السلام دروداع ماه رمضان مناجات جان سوزی دارند. 🔹اسلام دین آسان و بنای آن بر سهولت و عدم سخت گیری است. هر کس مریض یا مسافر بود روزه نگیرد و قضای آن را انجام دهد. اگر وضو گرفتن مشکل است، تیمّم را جایگزین می کند. اگر ایستادن در نماز مشکل است، اجازه ی نشسته نماز خواندن را می دهد. که این قانون به نام «قاعده لاحرج» در فقه مشهور است. 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۸۶ 🔻 🔹برخی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می پرسیدند: خدا را چگونه بخوانیم، آیا خدا به ما نزدیک است که او را آهسته بخوانیم و یا دور است که با فریاد بخوانیم؟! این آیه در پاسخ آنان نازل شد. 🔸 دعا کننده، آنچنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد که در این آیه، هفت مرتبه خداوند تعبیر خودم را برای لطف به او بکار برده است: اگر بندگان خودم درباره خودم پرسیدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزدیک هستم و هر گاه خودم را بخوانند، خودم دعاهای آنان را مستجاب می کنم، پس به خودم ایمان بیاورند و دعوت خودم را اجابت کنند. این ارتباط محبّت آمیز در صورتی است که انسان بخواهد با خداوند مناجات کند. 🔹 دعا کردن، همراه و همرنگ شدن با کلّ هستی است. طبق آیات، تمام هستی در تسبیح و قنوتند؛ «کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»  و تمام موجودات به درگاه او اظهار نیاز دارند؛ «یَسْئَلُهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» پس ما نیز از او درخواست کنیم تا وصله ناهمگون هستی نباشیم. * قرآن درباره دعا سفارشاتی دارد، از آن جمله: 1.دعا و درخواست باید خالصانه باشد. «فَادْعُوا اللّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ» 2.با ترس و امید همراه باشد. «وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً» 3.با تضرّع و در پنهانی صورت بگیرد. «ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَهً» 4.با ندا و خواندنی مخفی همراه باشد. «إِذْ نادی رَبَّهُ نِداءً خَفِیًّا» 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
36.Yaseen.09-11.mp3
3.46M
🔸تفسیر آیه‌ ۹ تا ۱۱ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
36.Yaseen.12.mp3
2.39M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۲ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۸۷ 🔻 🔹در آغاز اسلام، در شب و روز ماه رمضان، آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنی از شب می توانستند افطار کنند و اگر روزه دار خوابش می گرفت بعد از بیداری حقّ غذا خوردن نداشت. 🔸برخی مسلمانان علیرغم ممنوع بودن آمیزش جنسی این کار را انجام می دادند، ولی برخی دیگر با وجود زحمت و سختی، از خوردن در شب بعد از بیداری خودداری می کردند. 🔹یکی از یاران پیامبر به نام مطعم بن جبیر هنگام افطار به علّت دیرحاضر شدن غذا خوابش برد، وقتی بیدار شد گفت: من دیگر حقّ غذا خوردن ندارم و فردا را بدون غذا روزه گرفت و برای کندن خندق اطراف مدینه حاضر شد. در بین کار به علّت شدّت ضعف از حال رفت و بیهوش شد.پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار متأثّر شد و این آیه نازل گردید که غذا خوردن تا طلوع فجر آزاد است و آمیزش با همسران در شب های ماه رمضان مانع ندارد. 🔹خداوند متعال می داند که شما به خویشتن خیانت می کردید و قدرت صبر و خودداری نداشته و ندارید، به همین دلیل تکلیف را بر شما آسان و گذشته ی شما را عفو نمود. 🔸 اعتکاف، به معنای بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداست. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با گرفتاری ها و مشکلاتی که داشتند، گاهی در مسجد برای چند روز معتکف می شدند و بدین وسیله روح خود را صفا و آرامش بیشتر می دادند. از آنجا که در غیر حال اعتکاف نیز آمیزش در مسجد ممنوع است. به نظر می رسد مراد از کلمه «عاکفون» همان سکونت در مسجد باشد، نه اعتکاف به معنای عبادت مخصوص. 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۸۸ 🔻 🔹«تدلوا» به معنای سرازیر کردن دَلو در چاه است که در این آیه، رشوه به قاضی به آن تشبیه شده است. رشوه در حکم، پرداخت کالا یا پولی به قاضی جهت تغییر نظر او می باشد. 🔸مراد از « أَمْوالِ النّاسِ » هم اموال عمومی است وهم اموال خصوصی. علاوه بر آنکه رشوه برای گرفتن حقوق غیر مالیِ مردم نیز ممنوع است. 🔹رشوه، یکی از گناهان بزرگی است که مفاسد اجتماعی متعدّدی را به دنبال دارد، از جمله: حذف عدالت، یأس و ناامیدی ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهی حاکم و قاضی، از بین رفتن اعتماد عمومی. 🔸 با توجّه به این آثار و عوارض منفی،در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است؛ ▫️حضرت علی علیه السلام در ذیل آیه شریفه ی «أَکّالُونَ لِلسُّحْتِ» فرمود: اینان کسانی هستند که مشکل مردم را حل نموده و در برابر، هدایای آنان را می پذیرند. ▫️امام صادق علیه السلام رشوه را در حد کفر به خدا می داند. ▫️رسول اکرم صلی الله علیه و آله رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت کرد و فرمود: بوی بهشت به صاحب رشوه نمی رسد. ▫️در حدیث دیگر می خوانیم: هر حاکمی که نسبت به گرفتاری های مردم بی تفاوت باشد، خداوند لطفش را نسبت به او می پوشاند و اگر هدیه قبول کند تا کار مردم را انجام دهد، در زنجیر است و اگر رشوه بگیرد، مشرک می باشد. ▫️ حضرت علی علیه السلام رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم می داند. همچنین فرمودند: هیچ گروهی گرفتار رشوه نشدند، مگر آنکه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانی شدند! 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
36.Yaseen.13-17.mp3
3.54M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۳ تا ۱۷ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha