eitaa logo
تفسیر کاربردی قرآن کریم
363 دنبال‌کننده
3 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
درس 19: 1403/01/07 «غذای جسم، غذای روح» ... فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ... (کهف:19): ... و باید بنگرد که کدامشان طعام پاکیزه‌تر و حلال‌تر دارند تا از آن روزیی برایتان فراهم آرد... . این آیه مربوط به قصه اصحاب کهف است. بعد از این که از خواب بیدار شدند، گفتند که یک نفر برود و بررسی کند که چه غذایی پاکیزه است و از آن بگیرد و بیاورد. قرآن کریم در ضمن گزارش قصه اصحاب کهف، نکات تربیتی خویش را به خواننده منتقل می کند. انسان باید نسبت به غذایی که می خورد، حساس باشد. غذا حلال، سالم، طیب، مفید، به اندازه، مناسب طبع، بهداشتی و ... باشد. آیا غذاهایی که در طول روز می خوریم، این گونه اند؟ قرآن کریم واژه «ازکی» را به کار برده تا بر پاکیزگی غذا تأکید کند. چرا؟ چون غذایی که وارد بدن انسان می شود، آثاری دارد. از جمله این که میان غذای جسم و روان انسان رابطه برقرار است. برخی از غذاها، موجبات پلیدی روان و روح انسان اند و بعضی غذاها به انسان آرامش و انرژی مثبت می دهند. انسان باید به ورودی هایش توجه داشته باشد، زیرا این ورودی ها در نهایت به خروجی ها منجر می شود. از این رو، دقت در نوع تغذیه و انتخاب غذا بسیار مهم است. بر این اساس، آیا ما مجازیم از غذاهایی بخوریم که به روان و روح ما آسیب می رسانند؟ آیا ما اجازه داریم برای خود وخانواده خود از غذاهایی تهیه کنیم که مضر هستند؟ آیا ما می توانیم بر سر سفره مهمانی که شیعیان امیر المومنین علی بن ابی طالب سلام الله علیه بر سر آن سفره نشسته اند، غذایی یا نوشیدنی ای بگذاریم که برای بدن مهمانان مضر است؟ آیا ما باید هر چیزی که کودکانمان میخواهند و یقین داریم که برای آنها مضر است، برایشان بخریم؟ آیا می توانیم در سازمان و محل کار خود از فرهنگ غذایی قرآن کریم فاصله بگیریم؟ آیا حکمرانی اسلامی اجازه می دهد در جامعه اسلامی، بخشی از سرمایه بیت المال برای تولید، توزیع و مصرف غذاهایی استفاده شود که برای اعضای جامعه خطرناک است؟ آیا تبلیغات غذاهای مضر در جامعه اسلامی جایز است؟ بیاییم زین پس، هر روز با دقت بیشتری برای خود و خانواده خود، غذا تهیه کنیم، زیرا، تغذیه مناسب، نخستین پایه تربیت درست است. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس20: 1403/01/09 «عبور از خط عابر پیاده در قرآن کریم» ... وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (آل عمران: 140): ... و خدا ستمکاران را دوست ندارد. شاید تعجب کنید که مگر قرآن کریم درباره عبور و مرور در دنیای معاصر هم نکته دارد. اما باید گفت، بله قرآن کریم درباره راهنمایی و رانندگی هم مطلب دارد، اما به صورت غیر مستقیم و اصطلاحاً مصداقی. با این توضیح که در قرآن کریم در آیات گوناگونی می فرماید: خداوند ظالمان را دوست ندارد. ظالم در تعبیر قرآنی چه کسی است؟ کسی که یا حق خداوند را پایمال کند یا حق دیگران را ضایع کند یا حق خودش را زیر پا بگذارد. در مورد نوع دوم، مصادیق بسیار است. به عنوان نمونه اگر کسی با سر و صدا در نیمه های شب، حق استراحت همسایه ها را رعایت نکند، به حق آنان ظلم کرده و در نوع خودش یک ظالم است، هر چند ظالمی که هنوز صفت ظلم در او ثابت و استوار نشده است. اما اگر این حق خوری ادامه پیدا کند و کم کم به صورتی شود که صفت و ویژگی ثابت فردی بشود، دیگر قطعا ظالم شده است و خداوند ظالمان را دوست ندارد. نمونه خیلی روشن آن این است که قانون وضع شده است برای عبور از خیابان از خط عابر پیاده استفاده کنیم. اما اگر کسی از خط عابر پیاده استفاده نکند و از وسط خیابان عبور کند، این فرد، چندین حق مسلم دیگران را پایمال کرده است و ظالم است. نخستین حق مربوط به راننده ای است که در حال عبور از خیابان است و مجبور است برای بی قانونی این فرد، از سرعت خود بکاهد. این نخستین طلم به این راننده است. بعد مجبور است ترمز بگیرد. این حق دوم است که باعث استهلاک ماشین این راننده شده است. بله در قیامت اعمال سر سوزنی نیز محاسبه می شود (وَمَن يَعمَلۡ مِثقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ: زلزال:8). سومین حقی که زیر پا نهاده، استرسی است که به این راننده وارد کرده است و روان او را حتی بسیار ناچیز به هم ریخته است. چهارمین حق، وقت و زمانی است که از این راننده به خاطر کاهش سرعت هدر داده است. پنجمین حق این که باعث شده است به خاطر همین کاهش سرعت از چراغ سبز بعدی بماند و باز وقتش پشت چراغ قرمز به هدر رود که عاملش این عابر پیاده بوده است. به همین نحو اگر حساب کنیم، می بینیم با این کار تنها چندین حق را از همین راننده از بین برده است. حال اگر چند راننده باشند، چطور؟ اگر، با این کار خود، اهمیت عبور از خط عابر پیاده را در چشم سایر شهروندان کاهش داده است، چطور؟ اگر این کار امروز این فرد که سنی از او گذشته، برای فرزندان خود یا حتی سایر کودکان مایه قانون شکنی شود و در آنان به اندازه خود نهادینه شود، چطور؟ اگر به تبع او، چند نفر دیگر که قصد داشتند از خط عابر پیاده عبور کنند، اما با او همراه شدند و از وسط خیابان عبور کردند، چطور؟ و ... . حال پرسش این است که اگر فردی از خط عابر پیاده استفاده نکرد، ظالم است؟ بر اساس قرآن کریم، ظالم است، اما ظالمی که در ابتدای راه ظلم است. اما اگر این حق خوری در او نهادینه شد و به یک رویه ثابت درآمد و در مصادیق دیگر نیز ادامه یافت، کم کم به یک ظالم حقیقی تبدیل خواهد شد. در نتیجه خداوند قطعا این فرد را دوست نخواهد داشت و اگر کسی را خداوند دوست نداشته باشد، بدبخت هر دو عالم است. نتیجه این که نگذاریم ظلم و ستم به دیگران و حتی به خود و خداوند در ما نهادینه شود و جلوی رشد آن را بگیریم و حتی در این ماه مبارک، سعی کنیم آن را متوقف کنیم و از زندگی مان حذف کنیم. تا خداوند ما را دوست داشته باشد. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس21: 1403/01/17 «هلاکت صهیونیست های قاتل» مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ : بدین سبب بر بنی اسرائیل حکم نمودیم که هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده. و هر آینه رسولان ما به سوی آنان با معجزات روشن آمدند سپس بسیاری از مردم بعد از آمدن رسولان باز روی زمین بنای فساد و اسراف را گذاشتند (مائده:32). در این آیه، خداوند خطاب به بنی اسرائیل می فرماید: اگر شما کسی را بدون دلیل بکشید، مانند آن است که همه مردم را کشته اید. بعد آنان را اسراف کاران زمین برمی شمارد. در آیه دیگری، خداوند به یکی از سنت های الهی خود اشاره می کند: ... وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ : و مسرفان ظالم را هلاک گردانیدیم (انبیاء: 9). یعنی سنت الهی بر این است که ما خودمان اسراف کاران را از بین خواهیم برد. نتیجه این دو آیه این می شود که اگر کسی یا کسانی در قتل دیگران از حد بگذرانند و اسراف کنند، بر اساس سنت الهی توسط حضرت حق از بین خواهند رفت. نیز در آیه نخست، بنی اسرائیل را از اسراف کاران دانسته و در آیه دوم، هلاکت مسرفین را سنت الهی دانسته است. جمع این دو آیه می شود این که صهیونیست ها به خاطر اسراف در قتل، هلاک خواهند شد. چندی است که صهیونیست ها با کشتن نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، زنان، میان سالان و کهن سالان غزه به شکل های گوناگون، به همه جهانیان ثابت کردند که خوی خون خواری، از ویژگی های ذاتی آنان است و از مصادیق بارز اسراف در کشتن هستند. از این رو، هلاکت آنان بی تردید قطعی است. و این نویدی برای جهان اسلام و فلسطینیان است که به زودی آزادی قدس شریف را به چشمان خویش خواهند دید و در این مسجد مقدس، نماز شکر را به جای خواهند آورد. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس 22: 1403/01/22 «اول گواهینامه ازدواج، بعد ازدواج» وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (نساء:19) :و با همسران تان به نیکی و انصاف رفتار نمایید. خداوند در این آیه خطاب به مردان دستور داده است که با همسران شان به بهترین شکل ممکن رفتار کنند. متاسفانه آمار طلاق در کشور، روز به روز بیشتر می شود. طلاق، علل گوناگونی دارد. در این میان، عدم آشنایی زوجین با روان شناسی طرف مقابل، یکی از مهم ترین علل طلاق است. بر اساس این آیه، مردان باید با همسران شان بهترین رفتار را داشته باشند. طبیعی است که اول باید بدانند که همسرشان از چه رفتارهایی خوشش می آید و از چه رفتارهایی خوشش نمی آید؟ چه ویژگی هایی دارد؟ چه چیزهایی را می پسندد؟ چه چیزهایی را نمی پسندد؟ چگونه باید با او سخن گفت؟ نیازهای جسمی و روانی او چیست؟ در ارتباط با خانواده همسر چه وظایف و مسئولیت هایی دارد؟ وظایف مرد در خانه نسبت به همسرش چیست؟ در مسائل جنسی چه وظایفی دارد؟ اغلب این آگاهی ها به روان شناسی زن برمی گردد که متاسفانه در نظام آموزشی، در دانشگاه ها، در حوزه ها، در رسانه و فضای مجازی، توسط والدین، در مسجد و ... ، آموزش داده نمی شود. به دیگر سخن، پیش از ازدواج لازم است هم مردان و هم زنان، آموزش های لازم را بگذرانند و تا حدی با روان شناسی یکدیگر آشنا شوند و بعد از قبولی در آزمون ازدواج و دریافت گواهینامه ازدواج، اجازه پیدا کنند که ازدواج کنند. قرآن کریم در آیات گوناگون با عبارت «معروف»، به مردان تأکید کرده است که لازم است نسبت به شخصیت و خصوصیات زن آگاهی های لازم را کسب کنند تا در زندگی با یکدیگر، کمتر دچار مشکل بشوند. البته این نکته درباره مردان نیز صادق است؛ اما از آن جا که زنان عاطفی تر از مردان هستند، قرآن کریم به مردان بیشتر توصیه کرده است. در هر صورت بر هر مردی واجب است اطلاعات و مهارت های خود را در ارتباط با همسر خویش روز به روز افزایش دهد تا از این طریق بتواند کانون خانواده را گرم تر کند و بنا به دستور قرآن کریم، مودت و رحمت را در خانواده افزایش دهد تا واگرایی و طلاق عاطفی و طلاق فیزیکی رخ ندهد. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس23: 1403/01/27 «یهودیان ترسو، هم پیمانان مشرکین و منافقین» لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا ... (مائده:82) :به یقین از میان مردم، یهود و مشرکان را سرسخت ترین دشمن نسبت به مؤمنان خواهى یافت... . در این آیه خداوند جل جلاله به مؤمنان هشدار می دهد که دشمن اصلی شما، یهود و مشرکانی است که او راحمایت می کنند. در آیه دیگری می فرماید: وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ... (انفال:60) : و شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر (دشمنی) آنان مطلع نیستید (مراد منافقانند که ظاهرا مسلم و باطنا کافر محض‌اند) و خدا بر آنها آگاه است... . در این آیه نیز دستور داده شده است که هر چه می توانید قدرت خود را بالا ببرید برای ترساندن دشمنان خداوند جل جلاله و نیز دشمنانی که شما آنها را نمی شناسید و خداوند جل جلاله آنها را می شناسد که منظور منافقان است. چون در چند آیه این صفت به منافقان نسبت داده شده است. الحمدلله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درس خوبی به صهیونیسم داد؛ اما باید با همه قوا آماده باشیم که دشمنی آنها با مسلمانان پایان ناپذیر است. از یک سو باید مواظب هر گونه حمله از سوی صهیونیستها باشیم. این حمله می تواند نظامی باشد، می تواند فضای مجازی باشد، می تواند در حوزه سلامت، تغذیه، سایبری، آب و هوا، اقتصاد، سرمایه اجتماعی، آموزش، فناوری، هنر و ... باشد، نباید فقط به حمله نظامی فکر کنیم. دوم این که باید هشیار باشیم که شاید این حمله از سوی آنها به صورت مستقیم نباشد، چون آنان اغلب ترسو هستند و این حمله از سوی دوستان آنان باشد: مشرکین و منافقین. قرآن کریم هم بر دشمنی یهود تأکید دارد و هم بر دشمنی مشرکین و هم منافقین. به دیگرسخن، قرآن کریم هشدار می دهد دشمن شما از یک سو خود ذاتا چند سطحی است و از سوی دیگر با همکاری دوستانش می جنگد. با توجه به این که مسئولین نظامی ایران نسبت به هر گونه پاسخ متقابل هشدار داده اند، به احتمال قوی، اسرائیل خود مستقیما با ایران آن هم به شکل نظامی پاسخ نخواهد داد، بلکه این پاسخ متقابل را از طریق آمریکا و منافقین نسبت به ایران جاری و ساری خواهد کرد. از این رو، قرآن کریم نسبت به همه سویه های جنگ هم افقی و هم عمودی هشدارهای لازم را داده است، باشد که با تدبر در قرآن کریم، از این نکات حداکثر استفاده را داشته باشیم و با برنامه ریزی دقیق، حملات آنان را دفع کنیم. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس24: 1403/02/20 «خداقوت یا خسته نباشید» يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ... (احزاب، 70 و 71): ای اهل ایمان، متّقی و خدا ترس باشید و همیشه به حقّ و صواب سخن گویید تا خدا اعمال شما را (به لطف خود) اصلاح فرماید و از گناهان شما در گذرد... . در این دو آیه که به هم پیوند خورده اند، خداوند می فرماید: ای مومنان با یکدیگر با قول سدید سخن بگویید تا خداوند اعمال شما را به عنوان عمل صالح بپذیرد و گناهان شما را ببخشد. چه زیباست این آیه!! اگر با دیگران به سخن حق و درست و پرمحتوا سخن بگوییم، دست کم دو آورده برایمان دارد: خداوند هم اعمال غیر صالح مان را به عنوان عمل صالح می پذیرد و هم گناهان مان را می بخشد. خوب بیاییم از امروز با سخن حق و درست با دیگران صحبت کنیم. مثلا به جای خسته نباشید، بگوییم خدا قوت. چرا؟ چون عبارت «خسته نباشید» قول سدید نیست و عبارت «خداقوت» قول سدید است. زیرا وقتی به کسی می گوییم خسته نباشید، با کلمه منفی شروع کرده ایم، کلمه خسته. اما وقتی به کسی می گوییم خدا قوت با کلمه مثبت شروع کرده ایم یعنی قوت. وقتی به کسی می گوییم خسته نباشید، منظورمان این است که الان خسته هستی و این بر خستگی او می افزاید، اما وقتی به کسی می گوییم خدا قوت، یعنی اگر خسته هم هستی، خداوند به تو قوت دهد و خستگی را از تو دور سازد. وقتی به کسی می گوییم خسته نباشید، محور عبارت، فردگرایی و انسان گرایی است، چون خطاب این عبارت، توست و شما هم خسته هستی. اما وقتی به کسی می گوییم خدا قوت، محور خدا و الله و توحید است. افزون بر این که خداوند منشا هر گونه تغییر در روحیه افراد است و اوست که می تواند فرد خسته را آرامش دهد و با قدرت خویش، او را پرانگیزه سازد. وقتی می گوییم خسته نباشید، از فعل منفی «نباشید» استفاده می کنیم و به صورت ناخودآگاه به طرف مقابل می گوییم که خودت را باید طوری بگیری که خستگیت را نشان ندهد و هر کار هم بکنی، باز خستگی در تن و جان تو ماندگار خواهد بود. اما عبارت خدا قوت این گونه نیست هم از قوت مثبت استفاده کرده ایم و هم فعل «بدهد» در تقدیر است. در حقیقت خدا قوت این گونه بوده است: خدا قوت دهد. پس سراسر عبارت مثبت در مثبت است، بر خلاف آن عبارت دیگر که سراسر منفی در منفی است. بیاییم زین پس در گفت و گوهای ساده بر مبنای قرآن کریم با یکدیگر گفت و گو کنیم و قول سدید را در جامعه افزایش دهیم تا اعمال جامعه همه سراسر صالح شود و گناهان از جامعه رخت بربندد. خدا قوت. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس 25: 1403/02/29 «ازدواج بدون شکست» ...وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ ... (رعد:22) : ... و بدیها را با نیکی پاسخ می دهند ... . خداوند در چند آیه پیش از این آیه، ویژگیهای اولواالالباب یعنی خردمندان را توضیح می دهد. یکی از ویژگی های آنان را همین نکته دانسته که اینان در مقابل بدی های دیگران، نیکی می کنند. به دیگر سخن، بدی را با بدی پاسخ نمی دهند بلکه با خوبی پاسخ می دهند. اجرای همین نکته در سطح فردی و اجتماعی، انبوهی از پرونده های قضایی در کشور را کاهش خواهد داد. آقای دکتر ویلیام گلسر – مشاور ازدواج- در کتابش با عنوان «ازدواج بدون شکست» می نویسد: اگر زن و شوهرها هفت رفتار بد را با هفت رفتار خوب جایگزین سازند، نخست ازدواج آنها قطعاً به طلاق نخواهد انجامید و دوم این که زندگی بسیار عالی همراه با توافق و شادی را طی خواهند کرد. رفتارهای زشت عبارت است از: عیب جویی یا انتقاد، سرزنش، شکوه و گلایه، نق و غرغر، تهدید، تنبیه و در نهایت دادن حق حساب یا باج برای تحت کنترل درآوردن دیگری. ایشان معتقد است اگر این هفت رفتار مخرب و بد را با هفت رفتار خوب جایگزین سازند، زندگی آنان از این رو به آن رو می شود. هفت رفتار خوب عبارت است از: گوش سپردن، حمایت، تشویق، احترام، اعتماد، پذیرش و گفت و گوی همیشگی بر سر اختلافات. متخصصان موفقیت نیز از همین تکنیک برای تغییر افراد استفاده می کنند. آنان معتقدند اگر در زندگی روزمره، یک عادت معمولی بد خود را حذف کنیم و به جای آن، یک عادت معمولی خوب را جایگزین کنیم؛ بعد از یک سال متوجه تغییرات بنیادی در خود می شویم. بیاییم از امروز بر اساس این آیه زندگی آفرین، یکی از ویژگی های بدِ خود را - ساده ترین و جزئی ترین ویژگی- را انتخاب کنیم و تلاش کنیم یک ویژگی خوب را جایگزین آن سازیم تا بر اساس قرآن کریم از خردمندان محسوب شویم و سعی کنیم با عمل این رفتار زندگی بخش را به دیگران بیاموزیم. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
شهادت حضرت حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی و همراهانشان را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری تسلیت عرض می کنم https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran
درس26: 1403/04/22 «استقامت، رمز پیروزی» إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقَٰمُواْ ... (فصلت:30): بى گمان، كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست، سپس [بر عقيده يشان] ايستادگي كردند ... . خداوند در این آیه به نکات شگفت انگیزی اشاره کرده است. یکی از این نکات مربوط به استقامت است. اگر کسی توحیدش درست باشد و استقامت بورزد، هر گونه مشکلی را از سد راه خود برخواهد داشت. استقامت یعنی این که فرد در مسیر رسیدن به هدف خود، پایداری، ایستادگی و ثبات داشته باشد تا به نتیجه برسد. در این آیه مراد این است که انسان هنگامی که گفت خداوند رب من است، بر همین نکته به لحاظ قولی و فعلی استقامت داشته باشد. یعنی بر توحید ثابت قدم باشد. امام حسین علیه السلام در راه خود استقامت داشت و تا آخرین لحظات عمر مبارک خود، هرگز از توحید دست برنداشت و شهادت کمترین پاداش این استقامت و پایداری بود. در این روزگار، افرادی که بر هدفی استقامت دارند به پیروزی دست پیدا می کنند. هر چه این هدف والاتر باشد، استقامتش نیز سخت تر است. به طوری که توحید و لقاء پروردگار، سخت ترین هدفی است که دستیابی به آن بدون استقامت امکان پذیر نخواهد بود. قرآن کریم در همین آیه به این پرسش پاسخ داده است که برای تقویت استقامت در خود چه کاری باید انجام دهیم؟ نخستین و مهم ترین مقدمه برای افزایش و تداوم استقامت، این است که هدف، الهی باشد. انسان ها برای اهداف الهی بر اساس فطرت خویش، استقامت می ورزند؛ زیرا ارزشش را دارد. از این رو، انسان باید تلاش کند همه اهداف و نیات خود را الهی کند و خداوند نیز به این نیات، برکت خواهد داد تا بر استقامت فرد افزوده شود. به کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم بپیوندید https://eitaa.com/tafsirkarbordiquran