امام علی«علیه السلام» :
»» در حکومت اسلامی، در صورتی که اسلامی باشد، نه فقیر و کمبود داری بهم میرسد، و نه به احدی ظلم میشود، مسلمان یا غیر مسلمان.
📖کافی: ۳۲/۸
🔴 اولین اقدام امام زمان علیهالسلام بعداز ظهور ان شاءالله ...
🌕 مفضل گوید: شنیدم مولای ما آقا امام صادق علیهالسلام فرمودند: «هنگامی که قائم ما عجلالله فرجه ظهور نماید، نخست به سراغ دروغگويان شيعه میرود و آنان را به قتل میرساند.»
عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: «لَوْ قَامَ قَائِمُنَا بَدَأَ بِكَذَّابِي اَلشِّيعَةِ فَقَتَلَهُمْ»
📗رجال الکشی، ج ۱، ص ۲۹۹
📗اثبات الهداة، ج ۵، ص ۱۸۶
ملاحظه دینی دقیق درباره حکومت اسلامی
🔴 بدعتهای عملی را نیز میتوان تقسیم کرد، به بدعتهای عملی فردی (افراد)، و بدعتهای عملی جمعی (حاکمیّتها).
#دین، اگر در منطقهای و کشوری، به #حاکمیت برسد، عمل به احکام -در سطح حاکمیّت- بسیار سنگین و دقیق است. و اگر ذرّهای انحراف در عمل حاصل شود، مانند دو زاویه مثلّث است، که هر چه پیشتر رود، بیشتر میشود. بزرگانی از عالمان، مانند آخوندملّامحمّدکاظمخراسانی (م: 1329 ق)، و آیتاللهالعظمیبروجردی (م: 1340 ش)، که دربارۀ تشکیل #حکومت_دینی، بدون حضور معصوم«علیه السلام» تردید داشته و اقدام نمیکردهاند، برای همین ملاحظۀ دینی دقیق، و مسئولیّتشناسی حساس الهی بوده است، نه برای اینکه این بزرگان دوست نداشتهاند، دین الهی به قدرت و حاکمیّت برسد. بزرگان یاد شده -و بزرگانی دیگر امثال آنان- نمیگفتهاند ما نمیخواهیم دین به حاکمیّت برسد، میگفتهاند ما نمیتوانیم دین را به #حاکمیت_واقعی (نه شعاری) برسانیم، زیرا این کار دارای سه شرط است که حضرت علی«ع» آنها را برشمرده است، و تحقّق آن شروط، با هر کس رسید، ناممکن است
امام علی«علیه السلام» فرموده است:
«لا یُقیمُ أمرَ الله -سبحانَه- إلّا مَن لا یُصانِع، و لا یُضارِع، و لا یتََّبِعُ المَطامِع»
» کسانی میتوانند حکومت دینی تشکیل دهند (و اقامۀ امر الله کنند) که:
[1]- سازشکار (و منافعْ سنج) نباشند.
[2]- همرنگ با دیگران (و متکاثران و برخورداران و دنیا دوستان و مقام پرستان و اختلاسگران) نشوند...
[3]- و هیچگونه خواسته و خواهانی، برای خود، و فرزندان و نزدیکان خود، نداشته باشند.
«نهج البلاغه»: ۱۱۳۷
✍️ #علامه_حکیمی
🗯 آقازادگی در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
قال امیرالمومنین علیه السلام:
🔸فَاتَّقِ اللَّهَ وَارْدُدْ إِلَی هؤُلَاءِ الْقَوْمِ أَمْوَالَهُمْ، فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ ثُمَّ أَمْکَنَنِی اللَّهُ مِنْکَ لَأُعْذِرَنَّ إِلَی اللَّهِ فِیکَ، وَلَأَضْرِبَنَّکَ بِسَیفِی الَّذِی مَا ضَرَبْتُ بِهِ أَحَداً إِلَّا دَخَلَ النَّارَ!وَوَاللَّهِ لَوْ أَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَینَ فَعَلَا مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتَ مَا کَانَتْ لَهُمَا عِنْدِی هَوَادَةٌ وَ لَا ظَفِرَا مِنِّی بِإِرَادَةٍ حَتَّی آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُمَا...
🔸 امیرالمومنین در نامه ای خطاب به پسر عم خود ابن عباس مینویسند:
پس از خدا بترس و اموال این گروه را بدانان بازگردان. اگر چنین نکنی و خداوند مرا بر تو چیره سازد با تو چنان خواهم کرد که خداوند طلب بخشش مرا بپذیرد؛ و با همان شمشیرم تو را خواهم نواخت که نشد بر احدی بزنم و به جهنم نرود.
به خدا سوگند، اگر حسن و حسین نیز چنان میکردند که تو کردی در بارۀ آنان هیچ نرمشی نشان نمیدادم؛ و آنان به خواستۀ خود نمیرسیدند تا آن که حق را از آنان باز پس ستانم.
📚 نهج البلاغه نامه ۴۲
🗯 شدت عدالت امیرالمومنین علیه السلام
🔸امیرالمومنین علیه السلام در نامهای به جناب محمد بن ابوبکر که از جانب ایشان به امارت مصر منصوب شده بود فرمودند:
«آسِ بَيْنَهُمْ فِي اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ التَّحِيَّةِ، حَتَّى لَا يَطْمَعَ الْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ وَ لَا يَيْأَسَ الضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِك»
🔻 به صورت یکسان و یکنواخت گوشۀچشم، نگاه، اشاره،سلام وتعارف خود را بین آنان تقسیم کن تا زورمندان در نقض عدالت به نفع خودشان طمع نورزند و ضعيفان از عدالت تو مأيوس نشوند.
🗯 وقتی توماس کارلایل فیلسوف ، ریاضیدان و تاریخ نگار اسکاتلندی هم شیفتهٔ حکومت عدل علوی است.
🔸«... جوانمردی چون علی را چگونه میشود دوست نداشت؟ او فردی با ذهنی متعالی بود، همانطوری که نشان داده و وجودش مملو از محبت و عاطفه بوده است و سلحشوری بسیار شجاع به مانند شیر، در عین حال دارای رحم و ترحم ، حق و حقیقت و مهرورزی. شهادت او بخاطر شدت عدالت او و ایثارش برای دیگران بوده است...»
📗 On Heroes ، hero wordship، and the Heroic in History _ page 63
🗯 فقر مردم عامل بی کفایتی حاکمان
🔻 امیرالمومنین علیه السلام در نامه خود خطاب به استاندار خویش در مصر ؛ جناب مالک اشتر فرمودند:
« ...بی تردید خرابی هر سرزمینی از تنگدستی مردمان آن است و تنگدستی مردم هم از رو کردن زمامداران به مال اندوزی و بدگمانی حاکمان به ماندن خویش [به آینده حکومت خویش اعتماد ندارند] و کم بهرهگیری حاکمان در عبرت گیری از گردش روزگار است.»
📚نهجالبلاغه نامه ۵۳
امام علی علیه السلام فرمودند: اندوه من این است که بی خردان و بدکاران این امت، حاکم بر شما شوند و مال خدا را میان خویش، دست به دست گردانند، و بندگان خدا را بردگان خویش پندارند، و با نیکوکاران در جنگ و با فاسقان همراه باشند.1
1- نهج البلاغه، نامه 62
همچنین آن حضرت میفرماید: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که (در صورت ترک) اشرار بر شما مسلط میشوند، سپس هرچه دعا کنید مستجاب نمیگردد.2
۲- نهج البلاغه ، نامه 46
🔴 انقلاب چیست و انقلابی کیست؟
این دو سوال، بسیار بسیار، اهمیت دارد، بلکه برای یک انقلاب دارای اهمیتی حیاتی است که به پیشرفت یا افول انقلاب برای هر کشوری و ملتی که انقلاب کردهاند، مربوط و منجر میشود. زیرا اگر جامعه انقلابی، پاسخ این دو سوال را نداند، چه بسا غیرانقلاب و انقلابی، و حتی ضدانقلاب و ضدانقلابی را، به نام انقلاب و انقلابی معرفی کنند و جا بزنند... و معلوم است که این خود، فاجعهای بزرگ است به بزرگی خود انقلاب، و در حکم افول و سقوط انقلاب، و حتی بازگشت وضعیت انقلابی به وضعیت ضدانقلابی خواهد بود. هو المجرب المشهود!!
علامه حکیمی
🚨انحصارطلب و انحصاراندیش
🔹هزارنفر یا پانصدهزارنفر یا دومیلیوننفر یا پنجمیلیوننفر دور هم جمع بشوند و بگویند: فقط ما.
⏪ آقا آدم خوب کجا پیدا میشود؟ البته در داخل ما. جای دیگر چطور؟ خبری نیست!
آقا اندیشه خوب کجا پیدا میشود؟ اگر میخواهی سراغش را بگیری، بیا همین جا دور و بر ما. جای دیگر چطور؟ نه دیگر! بیرون ما خبری نیست.
🔸آقا برنامهریزی خوب کجا پیدا میشود؟ فقط ما! آن طرفها چطور؟ نه! آنجا کسی عرضه برنامهریزی ندارد.
آقا اخلاص در نیت کجا پیدا میشود؟ البته در جمع ما! بیرون جمع شما چطور؟ آنها همه شیطانی و اهریمنی فکر میکنند.
🟡 این طرز تفکر خودش شیطانی و اهریمنی است، مال یک فرد باشد، میخواهد مال یک تشکیلات باشد. تشکل انحصارطلب و انحصاراندیش از جانب هر فرد و گروه و هر جمعی که باشد، شیطانی از کار در میآید. ابلیس همین را میگفت.
📙 تشکیلات بهشتی ص ۲۲۴