حکمت اوّل
علامه حسن زاده آملی
(۱۴۰۰-۱۳۰۷ آمل)
✍مگر می شود ما دین را از ریاضیات جدا بدانیم؟
امام صادق.علیه السلام. فرمودند:
اشیاء همه به هندسه (مقدار و اندازه) آفریده شده اند
✍به میرزا مهدی الهی قمشه ای
عرض کردم نظرشان درباره شعرا چیست؟
گفتند: تمام دیوان ها فدای دیوان چند تن؛
مُلّای رومی، نظامی، سعدی، حافظ، سنایی.
آقای الهی فرمودند:
شبی در مکه خواب دیدم که
این بیت باباطاهر را برایم این گونه می خواندند:
خوشا آنان که الله یارشان بی.
توکلّت علی الله کارشان بی.
✍یکی از بزرگان سفارش می فرمود که
سعی کنید نامحرم نباشید.
کسانی که دور از معارفند نامحرمند
به تعبیر امام صادق.ع. که فرمودند:
دلها باید شهر باشد
حصون امینه باشد
✍مدعّیان کاذب زیادند
✍علامه ابوالحسن قزوینی اول حرفی که به من زدند این بود که:
عِلمی که انسان ساز است عِلم عرفان و اخلاق است
انسان باید کتاب وجود خودش را درست بخواند
کلمات وجودی خودش را بفهمد
به قول شمس مغربی:
مرا به هیچ کتابی مکن حواله دگر.
که من حقیقت خود را کتاب می بینم.
✍علامه طباطبایی می فرمود:
آخرین مرحله سیر و سلوک عارف این است که
می رسد به جایی که می بیند آنچه را که از بیرون یافته است
همه درونی بوده است و حالا خودش شده است
✍امام صادق.ع. در آخر "توحید مُفَضَل" ارسطو را می ستاید
می فرمایند:
ارسطو از وحدت نظم عالَم
مردم را به وحدت ناظم و به وحدت صانع دعوت کرد
✍من از دین بدر آمدم
و دوباره دین را پذیرفتم
بنده دین آبایی ندارم
دین تقلیدی و طایفه ای ندارم
من اثنی عشریه به تحقیق شدم
✍حکماء فرموده اند:
نفس را مشغول بدار
و گرنه او تو را مشغول می کند
✍خواجه نصیر طوسی
از یک شکل هندسی
۴۹۷۶۶۴ حُکم هندسی استنباط کرده
✍عبارت شیوای شیخ رئیس ابوعلی سینا در دانشنامه علائی:
به هر نادانسته راهی است که به وی دانسته می شود
✍این کشمکش ها راجع به افکار، اشخاص و ادیان
هیچ گاه بکلی خاتمه نمی پذیرد
ریشه بسیاری از اختلافات و اتهامات "جهل" است
کرده ای تاویل حرف بِکر را.
خویش را تاویل کن نی ذکر را.
✍یک وقت مناسبتی پیش آمده بود
آقای (علامه) طباطبایی یک مقدار تبرّی می جُست از بعضی
از درس ها و محافل و آمد و شد ها
می فرمود:
مِثل این که مردم قدر عمر خود را نمی دانند
عمر خیلی ارزشمند است
جناب وصیّ.علیه السلام.فرمود:
همین طور که روز و شب از شما می گیرند
شما هم سعی کنید که از روز و شب چیزی بگیرید.
گفت و گو با علامه حسن حسن زاده آملی.
به اهتمام: محمد بدیعی.
ص ۳۳،۳۸،۳۹،۴۵،۴۶،۴۷،۴۸،۴۹،۵۶،۶۶،۸۵،۱۱۵،۱۱۷،۱۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷کلیپ دحوالارض
⚘فضیلت روز دحوالارض (روز ۲۵ ماه ذی القعده) و ارتباط آن با قیام مولا صاحب الزمان (عج)
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
امشب شب دحوالارض است
ثواب هفتاد سال عبادت را از دست ندهیم
🔹روز بیست و پنجم ذی القعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. در شب این روز نیز بر اساس روایتی حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهما السلام به دنیا آمده اند. همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است.
▪️ اعمال این روز 👇👇
1️⃣ روزه
روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه اش مثل روزه هفتاد سال است؛ و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود؛ و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه دار باشد استغفار می کنند. و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده.
2️⃣ نماز
آن دو رکعت است در وقت چاشت در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.
3️⃣ دعا
کفعمی در کتاب مصباح فرموده که خواندن این دعا مستحب است:
اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ..........(مراجعه به مفاتیح)
4️⃣ ذکر خداوند
معنای ذکر، فقط گفتن الفاظ و اوراد و نام های خداوند نیست. بهترین نوع ذکر خدا، به یاد خدا بودن و او را بر اعمال و گفتار و کردار خویش ناظر دانستن است.
5️⃣ شب زنده داری
احیا و شب زنده داری که برابر با عبادت صد سال است.
6️⃣ غسل
انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض
7️⃣ زیارت امام رضا (ع)
زیارت حضرت امام رضا (ع) که میرداماد (ره) در رساله اربعه ایام خود در بیان اعمال روز دحوالارض آن را از افضل اعمال مستحبه دانسته است.
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔰 خود را باش!
🎙 #علامه_حسن_زاده_آملی
تمام کارهایتان را باید
فدای خودتان کنید
چقدر به متاع سنگینی که داری ارزش قائلی؟
برای حفظ خانه ات
برای آن متاع سنگینت
برای ماشینت
برای زندگی ات
چه عجب که می خواهی ماشینت را محفوظ نگه بداری
مواظب و مراقبش هستی
چطور مراقب و مواظب خودت نیستی؟!
ماشین برای توست
خانه برای توست
اوراق برای توست
لباس برای توست
بیش از همه باید #کشیک_نفس بکشی
خودت را عزیز من مواظب و مراقب باشی
این ها همه باید فدای تو بشوند
خودت را فدای آن ها نکنی
خویش را باش
میر سید شریف که داشت مرحوم می شد
در اواخر تسلیم جان
پسر فاضلش در کنارش نشسته بود
در آن حینی که پدر
دیگر در سر مرز قرار گرفته
دارد آن سویی می شود
در آن حال گفتش که
بابا حرفی به من بزن
نصیحتی به من بکن
میر سید شریف که عالم بزرگواری است
ایشان دهن باز کرد
بابا خود را باش
جوانان اجتماع خود را باشید
خودتان را پاک نگه بدارید
.
#علامه_حسن_زاده #مراقبه #اخلاق
#صدای_حق_باشیم
وضو از چشمه عشق
وضو كه از چشمه عشق گرفته شود زنگار را مى زدايد. از اينكه وضوء به چهار عضو سر و رو و دست و پا اختصاص يافت اين است كه ايزد تعالى چون نماز را واجب كرد نخواست كه بندگان وى آلوده به خدمت آيند، ايشان را فرمود وضوء كنند و با اين چهار عضو مخصوص كرد زيرا كه آدم اول روى به درخت گندم كرد و به پاى برفت و به دست از درخت گندم باز كرد و بر سر نهاد و بر حوا آورد، ايزد عز اسمه بفرمود اين چهار عضو گناه كار را به گاه خدمت بشستن و مسح كردن تطهير كنند. اين داستان بيان حال آدم و آدمى زاد است و همانند آن در آيات و روايات بسيار است الحمدلله كه مولاى مكرم خود اهل اشارت است. نكته اى كه در اين بيت بايد بدان اهميت داد اين است كه گفت: من هماندم كه از چشمه عشق وضو ساختم، يكسره بر هر چه كه هست چار تكبير زدم. يعنى از چشمه عشق وضو ساختن همان و چار تكبير زدن همان. نظير بيت ديگرش:
عاشق آندم كه بدام سر زلف تو فتاد
گفت كز بند غم و غصه نجاتم دادند
يعنى به دام سر زلف افتادن همان و از بند غم و غصه نجات يافتن همان. پس ديده بصيرت آدمى را حجابى جز غبار كدورت نفس نيست و همين كه در چشمه عشق پاك شد ديده بر آن پاك انداخت اعنى تا اين را ببرد آن را بديد.
منبع: نامه ها بر نامه ها