eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
761 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
اعتبار اجتماعی دورغین 🔶 این روزها افرادی توسط قوه قضائیه بازداشت می‌شوند و بعد از تفهیم اتهام و طی مراحلی با قرار وثیقه آزاد می‌شوند و یا در بازداشت می‌مانند. تشخیص این موضوع نیز با قاضی پرونده است اما به نظر می‌رسد توجه به یک نکته بتواند در طی کردن روند قضایی پرونده این افراد کمک‌کننده باشد. 🔶 اکثر این افراد جزو کسانی هستند که در دعوت مردم به آشوب‌ها، اغتشاشات و اعتراضات غیر مدنی بسیار موثر بوده‌اند. (اعم از سلبریتی و غیره) بعضاً آرزویشان این بوده و هست که برای لحظاتی هم که شده بازداشت شوند! چرا؟! مشخص است بازداشت آن‌ها مصادف است با رشد چند ده برابری، بلکه چند صد برابری رسانه‌شان. برابر است با ایجاد یک اعتبار اجتماعی عجیب و غریب برای آن فرد که تا پیش از این در مخیله‌اش خطور هم نمی‌کرده پس بدیهی است که خیلی از افراد دوست دارند پیشگام این موج باشند! (هر چند برخی نیز بدون توجه به هدف بزرگ شدن رسانه، پس از بازداشت چنین نتیجه‌ای برایشان ایجاد می‌شود) 🔶 حتی برخی برای پُز دادن که ما خیلی جلودار هستیم و ... مدام اسکرین از گوشی‌هایشان را پخش می‌کنند که مثلاً private number به ما زنگ زده و ... اما بعد؛ 🔶 وقتی فردی اینقدر رسانه را خوب بلد است و از قضا از هر فرصتی برای رشد رسانه‌اش استفاده می‌کند، عدم توجه به رسانه‌ی او در جرایم قضایی چه معنی می‌دهد؟! 🔶 دقت کنیم شروین حاجی پور پیش از انتشار موزیک ویدئویِ برای رسانه‌ای ۲۰۰ هزار نفره داشت. با انتشار آن ویدئو و وایرال شدنش حدود ۵۰۰ هزار نفر شد و بعد از بازداشتش در کمتر از سه، چهار روز با یک رسانه ۲.۴ میلیون نفری روبرو شد!! درست مثل اتفاقی که برای امثال حسین رونقی در این روزها افتاده. 🔶 رسانه امروز مهم‌ترین ابزار این جنس افراد است و ما کمترین توجهی به آن نداریم. رسانه‌ی همین افراد، یک قاتل به اسم که در مشهد دو نفر را با قمه کشته، تبدیل به قهرمان ملی می‌کند! این یعنی ما در کار را ناقص دیده‌ایم و چه در فهم آن، چه در تقنین، چه در اجرا و چه در مقام نظارت و برخورد قضایی با اختلال روبرو هستیم. 🔶 مثال بزنم (همه‌ی این افراد در قوه قضائیه پرونده داشته‌اند) 👈 حسن آقامیری یکی از سردمداران این قصه بود، بلد بود چطور مردم را تهییج کند، یأس‌پاشی کند و رسانه‌اش را رشد بدهد. لگد می‌زند و رشد می‌کند! و باز هم لگد و باز هم رشد!! 👈 صادق زیباکلام لگد می‌زند و رشد می‌کند و باز هم لگد و باز هم رشد! 👈 محمود صادقی لگد می‌زند و رشد می‌کند و باز هم لگد و باز هم رشد! 👈 شاهین صمدپور، سیامک قاسمی و ... 🔶 حتی بعضاً افرادی در بازداشت هستند اما رسانه‌هایشان فعال است و در حال لگد زدن هستند! این دیگر نوبر است!! به عنوان مثال به رسانه‌های توماج صالحی و مصطفی تاج‌زاده نگاهی بیندازیم!! یا بعضاً افرادی در بازداشت هستند ولی خانواده‌هایشان به اعتبار آن فرد، یک شبه رسانه‌دار می‌شوند!! نمونه بارزش حسن رونقی است! 🔶 اگر جسارت نیست حکم این افراد نیز باید متناسب با جرمی که مرتکب شده‌اند باشد وگرنه چند روزی بازداشت و بعد آزادی او را تبدیل به قهرمان ملی خواهد کرد. حتی اگر آزاد هم نشود قهرمان می‌شود!! شاید اینکه این جنس افراد برای چندین سال ممنوع‌المنبر، ممنوع‌الرسانه و ممنوع‌الخروج شوند، حداقل کاری باشد که در مواجهه با آن‌ها می‌توان انجام داد. پازلی که هر بخشش نباشد کار ناقص می‌ماند! (این افراد رسانه را بسیار خوب می‌شناسند و هنر رسانه‌داری دارند و بُردشان قطعاً از شاعران زمان پیامبر بیشتر است!) 🔶 این کار هم غیر معمول نیست! دو سال پیش یادتان می‌آید ایالات متحده با ترامپ چه کرد؟! او را دستگیر نکردند اما صفحه او با نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر در توییتر بسته شد و تا همین ماه گذشته اجازه ورود او به توییتر را ندادند!! این یعنی یک حکم متناسب با اندازه جرم فردی که امنیت کشور را می‌خواسته به خطر بیندازد. آنجا به توییتر نامه زدند، اینجا از خود فرد خواسته شود صفحه‌اش را حذف کند و ... (البته این موضوع جزئیات فنی دارد که باید از صاحب‌نظران مشورت گرفته شود!) 🔶 این جنس افراد رگ حیات و ممات‌شان رسانه‌هایشان می‌باشد و از قضا با همین رسانه هم درآمد دارند و هم مملکت را به آشوب می‌کشند که البته برای مردمی که اثر این کار را نمی‌دانند، خیلی ملموس نیست که یک صفحه توییتر، یک پیج اینستا یک کانال تلگرام می‌تواند از یک تیربار وسط میدان انقلاب کشنده‌تر باشد. برای این افراد رسانه‌هایشان مهم‌تر از خودشان است!!! 🔶 به نظر می‌رسد عدم توجه به این موضوع ما را با مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر از آنچه امروز شاهد آن هستیم روبرو خواهد کرد. مشکلاتی پیچیده‌تر در آینده‌ای نه چندان دور ... 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
چند نکته درباره فراخوان هفته‌ی پیش‌رو توسط ضد انقلاب 🔶 تقریباً بر هیچ کس پوشیده نیست که ضد انقلاب مجددا برای هفته پیش‌رو و در نزدیکی روز دانشجو فراخوان داده است. در این باره صحبت زیاد است اما شاید اشاره به چند نکته مهم‌تر باشد: 1️⃣ هنوز در داخل کشور عده‌ای نفهمیده‌اند که همکاری با سازمان تروریستی اینترنتشال و سایر رسانه‌های معاند چه تبعاتی دارد و این همکاری چه وجوهی دارد! وجوهی اعم از ارسال تصاویر، حضور در اغتشاشات و ... وقتی در این مورد توجیه درست از سوی حاکمیت اتفاق نیفتد، طبیعی است که بازنده این جنگ رسانه‌ای چه کسی است! این موارد باید شفاف، بدون لکنت و با ذکر مصادیق گفته شوند که پس از برخوردهای قانونی جای ظالم و مظلوم به سادگی عوض نشود! 2️⃣ این بار چندم است که فراخوان از سوی ضد انقلاب انجام شده و تجربه بارهای گذشته نشان داده اندک جمعیتی که اندک تصاویری را از هر شهر ایران منتقل می‌کنند، چنان جو رسانه‌ای از سوی ضد انقلاب ایجاد می‌شود که نگو و نپرس!! شاید ساده‌ترین تصمیم قطع راه ارتباطی در این ایام باشد که البته برای تصمیمات پیچیده‌تر باید وجوه دیگری را نیز در نظر گرفت اما طبیعی است که راه‌های رفته را نباید دوباره آزمود! در این باره باید دقت کرد که تجربه کشورهای مختلف - اعم از دموکرات و سوسیال و غیره - در ایام اغتشاشات، نشان از این دارد که همه و همه یک راه را دنبال کرده‌اند و آن قطع همه‌ی راه‌های ارتباطی برای مدت محدود و بازگو کردن روایت اول از سوی حاکمیت بوده است. این بار نباید این بازی را در هیچ نقطه‌ای از کشور باخت! شاید صدا و سیما و سایر دستگاه‌های مسئول بتوانند ده‌ها گروه آماده‌ی رسانه‌ای داشته باشند که توانایی و جوازات لازم برای حضور در هر نقطه آشوب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشته باشند. (هر چند بهترین راهکار استفاده از عناصر محلی است) 3️⃣ بد نیست برای دانشگاه و دانشجو که یکی از اهداف اصلی دشمن در چند روز پیش روست از تجربه دانشگاه امیر کبیر که معمولاً سیاسی‌ترین و شلوغ‌ترین دانشگاه در سال‌های گذشته بوده اما در سه ماه گذشته یکی از آرام‌ترین دانشگاه‌های اصلی کشور است، استفاده شود. استاد و دانشجو حق تعطیلی کلاس را ندارند و این موضوع برخورد جدی به همراه دارد. از آن طرف ورود و خروج کاملاً ضابطه‌مند است و با نصب یک دوربین چند میلیونی در ورودی دانشگاه و نمایش ساز و کاری برای شناسایی اغتشاش‌گران و البته برخوردهایِ قانونیِ آموزشی و تحصیلی با اغتشاش‌گران تا حد زیادی کار به نتیجه خواهد رسید. طبیعی است بعد از نزدیک به سه ماه از شروع ناآرامی‌ها عدم برخورد با رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولین حراستی که توانایی اداره و مدیریت فضای دانشگاه را ندارند، محل سوال از وزارت علوم است! 4️⃣ هر گونه تحرّک و تحریکی در بازار و جریان اقتصادی کشور باید معطوف به تجربیات قبل باشد. در این مورد ابتدا به ساکن نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستیم تا مانع از بسته شدن بازار توسط عده‌ای هوچی‌گر باشیم و البته در وهله دوم برخورد سخت با این جنس افراد. بخش زیادی از کسبه متوجه این برخورد هستند و منفعت خودشان در بسته نشدن بازار است. پی‌نوشت: طبیعتاً هر گونه ناآرامی کوچک ممکن است با حرکات مسلحانه دشمن، ترورهای کور یا هدفمند چون روزهای گذشته روبرو شود و باید به قدر توان جلوی ناامنی‌ها را گرفت. این موضوع نیازمند یک همکاری منظم و منسجم بین دستگاهی است. 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
-629006589_-1962194791.pdf
2.1M
هسته‌های مقاومت در سرتاسر جهان اسلام 🔸 خط حزب‌الله در سخن هفته شماره جدید خود با بررسی ابعاد شکل‌گیری «هسته‌های مقاومت در سرتاسر جهان اسلام» به این سوال پاسخ داده است که چگونه فرهنگ و روحیه بسیجی به نیرویی عظیم و کارآمد در مقابله با نظام سلطه تبدیل شده است؟ 🔸 یادداشت هفته این شماره خط حزب‌الله نگاهی به تأکیدات اخیر رهبر انقلاب بر ضرورت امید و امیدآفرینی در کشور داشته است. 🌷 شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهیدان مدافع امنیت، مهدی اثنی‌عشری و رحیم صحابی تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۳۶۹ 🆔 @tahlil_shjr
چند تناقض؛ چند کلیدواژه، براندازان و تیم ملی 🔶 شادی کردن می‌گفتند شادی نکنید ولی خودشان شادی و خوشحالی‌شان را از باخت تیم ملی نه تنها پنهان نمی‌کردند بلکه برای یک شادی کوچک ضریب هزار برابری می‌دادند. 🔶 تیم ملی، تیم جمهوری اسلامی می‌گفتند این تیم ملی ایران نیست، تیم جمهوری اسلامی ایران است اما به وقت باخت تیم آن را تیم ملی می‌خواندند و به وقت بُرد، تیمِ جمهوری اسلامی! مسئله این بود که شما حق ندارید از این تیم خوشحال باشید و آن‌ها هر جور که بلد بودند می‌خواستند شادی با این تیم را زهر کنند. ناراحتی بابت آن را هم گردن نظام بیندازند! 🔶 وطن‌دوستی ادعای وطن‌دوستی و ایران‌دوستی می‌کردند اما برای هر کس که رادیکال‌ترین شعارها را علیه ایران و وطن می‌داد کف و سوت می‌زدند. وطن چیزی نیست که بخواهی عوضش کنی و از تضعیفش خوشحال باشی. 🔶 کسی که با پرچم دشمن همیشگی ایران در سده اخیر شادی کند، از برد او در برابر ایران خوشحال باشد، قطعا وطن‌دوست نیست. نمی‌شود کودتای ۱۳۳۲ را فراموش کرد، نمی‌شود کاپیتولاسیون را فراموش کرد، نمی‌شود دوره دفاع مقدس را فراموش کرد، نمی‌شود تحریم‌ها را فراموش کرد، نمی‌شود جنایات این چهل و چند سال را فراموش کرد، نمی‌شود برجام را فراموش کرد، نمی‌شود شهادت حاج قاسم را فراموش کرد، نمی‌شود ... عزیز جان نمی‌شود با پرچم دشمن قسم خورده‌ات چرخ بزنی و وطن‌پرست باشی. 🔶 قانون‌گرایی گفتند قوانین ایران را قبول ندارند و همه جور بی‌قانونی کردند - که خود این موضوع بسیار جای تأمل دارد - اما اینکه به قوانین کشور دیگری مثل قطر هم بی‌احترامی می کردید، تهِ حرف شما را نشان می‌دهد. شما اصلاً الزامی به قانون ندارید، مهم نیست قانون کجا و چه چیزی باشد! طبق قوانین قطر هر گونه فعالیت سیاسی در جام جهانی ممنوع بود ولی شما مدام آن را زیر پا گذاشتید و به آن افتخار کردید!! و البته مظلوم‌نمایی بابت اینکه چرا بابت قوانین شفاف پیش‌گفته‌اش با شما برخورد می‌کند. دقیقاً شما به چه چیز اعتقاد دارید؟! بیایید روی همان صحبت کنیم ... 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
روح انگلیسی، دست ایرانی! 🔶 این چند روز دیدن خوشحالی و پایکوبی برای بُرد انگلستان و آمریکا دل بسیاری از ایراندوستان را آزرد. کوروش کبیر هم در آرامگاه ابدی آسوده نبود و تنش از این شدت وطن دوستی آریایی لرزید. اما باید پرسشی مطرح نمود و تاریخ این مملکت را مرور کرد. داد و فغان که از تاریخ دوریم. بیگانه با تاریخ بودن ما را به این روزها می کشاند. اگر تاریخ بخوانیم در صحنه های متعدد، در بزنگاه های مهم ایران با روحیه و جماعت "اجنبی پرست" مواجهه خواهیم بود. اجنبی پرستی چیزی فراتر و جلوتر از غرب زدگی است، یعنی غرب زدگی صد شرف دارد به اجنبی پرستی... در تاریخ ما، اجنبی پرست کم داشته ایم که امروز از برخی رفتارها متعجب شده ایم!؟ 🔶 آنچه باید توجه داشت این مطلب است: در دویست سال اخیر رجال بزرگ و شریف تاریخ مان از جناب امیرکبیر تا رئیسعلی دلواری ، میرزاکوچک خان جنگلی و مصدق، اگر ترور، حذف یا سرنگون شده اند، با برنامه ریزی، توطئه و سازمان دهی انگلستان بوده است اما مجری این اوامر یک سری ایرانی بوده اند! 🔶 یعنی روح انگلیسی با دست ایرانیان به ایران خیانت کرد. امیرکبیر را چگونه عزل و قربانی کردند؟ با دست کدام ایرانی؟ در نهضت جنگل، نفوذی ها چگونه به جان میرزا افتادند، برای سر او جایزه گذاشتند، با دست کدام ایرانی؟ مصدق و ملی شدن نفت با دست کدام ایرانی به شکست رسید؟ 🔶دست، دستِ ایرانی بود. مجری، مجریِ ایرانی بود. نوکر، نوکرِ ایرانی بود. قاتل، قاتلِ ایرانی بود. اما روح، روح انگلیسی بود. برنامه و توطئه، برنامه دولت انگلستان بود. حالا گروهی رشوه می گرفتند، گروهی پست مقام می گرفتند، گروهی هم نزده برای انگلستان می رقصیدند. 🔶 از نصرت الدوله، صارم الدوله بگیرید تا خائنان به ملی شدن نفت، همگی فارسی سخن می گفتند، رگ و ریشه ایرانی داشتند تازه اینان از رجال اشراف و بزرگان کشور بودند نه مردم عادی ... 🔶 هیچ جای تعجب ندارد. تاریخ ایران هر چه نداشته باشد. تا دلتان بخواهد پر از روح انگلیسی و دست ایرانی است! فقط رنگ و لعاب و ظاهرشان تغییر پیدا کرده است. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
سرش را بریدند ولی خون فوران نکرد!! مگر میشود؟ 🔶 هر سال برای میرزا کوچک خان می نوشتم، شاید ده پانزده سال پشت سرهم، در سالروز شهادت او برنامه داشتم اما امسال نه، هیچ برنامه ای، هیچ نوشته ای، وقتی دیدم بعد ۱۰۱ سال از شهادت او هنوز یک عده برای انگلیس کف می زنند! هنوز اجنبی پرست داریم! دلم نیامد روح میرزا را به امروز بکشانم. 🔶 همین میرزا قربانی دسیسه روس و انگلیس شد، در سرما یخ زد، وقتی سرش را بریدند خون فوران نکرد، بدن در سرما کاملا یخ زده بود، پیش از اینکه سرش را جدا کنند او از این جهان رخت بسته بود، درد کشیده بود، کیلومترها گائوک را به دوش کشید، از این دهات به آن دهات، در جنگل، بدون غذا راه میرفت. هرجا که به او پناه میدادن اگر قزاق ها و قشون رضاخان میفهمید آنجا را آتش می زدند تا کسی جرات نداشته باشد به کوچک خان یاری برساند. آن اوایل برای تخریب میرزا، انگلیسی ها گروهی راه انداختند تا روستاییان را شبانه غارت کنند، انبار برنج را بسوزانند، بعد که رعیت بی پناه معترض و عصبانی می شد، می گفتند بدستور میرزا آتش می زنند! چیزی شبیه به همان جمله: "کار خودشونه؟" عجب سلاج بُرنده ایست این جنگ روانی! 🔶 میتواند قهرمان را خائن، میتواند وطن دوست را وطن فروش، میتواند مقتول را قاتل، میتواند انسان شریف را بی شرف، میتواند مظلوم را ظالم معرفی کند، عجب سلاح پر دردی است این جنگ روانی! روح میرزا کوچک خان، روح رئیسعلی دلواری، روح امیرکبیر، روح قائم مقام، روح مجاهدین مبارز با اجنبی. 🔶 در تاریخ پر زخم، در تاریخ پر از وطن فروش این مملکت قرین رحمت، خدا کند به مانند تمام تاریخ این کشور، دشمن شاد نشویم. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
بدترین آدم ها 🔶 می‌دانی کجا باید دنبال بدترین آدمها بگردی؟ اطراف همان‌جایی که بهترین آدمها را پیدا کردی! 🔶 سالهاست این جمله را به دوستان جوان و نوجوانم می‌گویم که بد شدن یک مراحلی دارد که به قول جوان‌ترها کلا این مراحل قفل است! هر گناه کثیفی هم که انجام دهد باز قفل است مگر برای کسی که زندگیش به «تکذیب حق » و «تکذیب آیات»ی برسد که خدا جلوی چشمانش گذاشته! 🔶 ابن ملجم خروجی تربیتی همان جامعه‌ای است که امیرالمومنین علیه السلام تربیت کرده... معاویه لعین نیز... مالک اشتر هم، عمار یاسر و میثم تمار هم... ولید هم! 🔶 به سادگی نمی‌شود معاویه و عمروعاص و خوارجی شبیه ابن ملجم شد. هر کثیف کاری و بد مستی هم که معاویه ها داشتند باز این نمی‌شد مگر با تکذیب آیت حقی که به روشنی جلوی چشمانش گذاشتند. 🔶 اتفاقا اگر این حجم رفتارهای خلاف حداقل های انسانیت را از مخالفان جمهوری اسلامی می‌بینید نگویید خب این هم خروجی و دستاورد تربیتی سیستم پر ضعف جمهوری اسلامی است! نه اتفاقا این طبیعت پست فطرتی منکران حق است و خورشید! والبته هیجان و غصه ندارد این همه رذالت! 🔶 چرا که طبع تاریخ چنین است: همان جامعه‌ای که این دسته گل‌های مردمی از جنس شهدا را پرورش می‌دهد همان جامعه چنین جانورهای خارج از انسانیتی که این روزها دیده اید را نیز بعنوان خروجی طبیعی بیرون می‌دهد. پس بدترین بدها هم مثل خوب‌ترین خوب‌ها در نسبتی که با جبههٔ حق و باطل پیدا می‌کنند ساخته می‌شوند... و اینجاست که مراحلی از بدی برای آدمی‌زاد قفلش باز می‌شود که شاید کمتر گناهکاری حتی به آن فکر کند. 🔸 :حجت الاسلام مجتبی عرب 🆔 @tahlil_shjr
سلطه احساسات بر تحلیل 🔶 وقتی عربستان سعودی آرژانتین را برد(فوتبالی ها میدانند در آن بازی چند گل آرژانتین مردود اعلام شد و اصلا شگفتی و جذابیت فوتبال گاهی به همین است) خیلی ها تحلیل نوشتند. آن زمان پاسخ دادن زود بود. اما حالا عربستان حذف شده است! اتفاقا در گروه خود چهارم شد! ایران هم با دو باخت سوم شد و دهه هاست که در رنکینگ آسیا و جهان تیم فوتبال ایران از عربستان بالاتر است. چگونه فقط با یک برد مقابل آرژانتین چنین تحلیل هایی سر هم می کنید؟ تقریبا در تمامی رشته های ورزشی، ایران از کشورهای عربی بالاتر است. سند می خواهید؟ به آخرین المپیک و مسابقات جهانی نگاه کنید. تعداد قهرمانی، مدال های جوانان ایران در تمامی رشته ها از عربستان و کل کشورهای کوچک عربی بیشتر است. یک سرچ ساده انجام دهید. در ورزش بانوان تعداد سهمیه المپیک و مدال آوران ما از کل ورزشکاران زن عرب بیشتر است! 🔶 سوالم این است: چطور یک شبه این همه توهم می بافید؟ وقتی سعودی با دوشکست حذف شد تحلیل نداشتید؟ وقتی سال‌هاست در المپیک و سایر میادین ورزشی قهرمانی مثل والیبال، بستکبال، فوتسال، کشتی، جودو، کاراته، وزنه برداری و حتی همین فوتبال ملی از ما عقب بوده و هستند حرفی نزدید؟ 🔶 دو حالت دارد: یا زود احساساتی می شوید و احساسات بر تحلیل تان غلبه دارد یا اطلاعات درست و واقعی برای تحلیل ندارید. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
بازی، بازی و خربزه آب است! 🔶 گرچه بُرد در "بازیِ"فوتبال -بخصوص در این جنگ چند وجهی- میتوانست کام ملت ایران را شیرین و شمیم یکپارچگی ملی را ساعاتی به مشام آنها برساند؛ لکن این مُسَکن های موقت جای درمان اساسی و شیرینی پایدار را نمی گیرد! 🔶 تحقق عدالت اجتماعی هم "تنسیق قلوب" (همترازی و پیوستگی دلها و بالتبع وحدت ملی) را موجب می شود و هم به فرمایش امام صادق(ع): از شهد و عسل شیرین تر و از کره، نرم تر و از مُشک خوشبوتر است. 🔶 فوتبال برای عده زیادی یک چیز بالاصاله و ذاتا مطبوع است که از آن لذت می برند. در پیوند خوردنش با هویت ملی یا تعصب های باشگاهی، موجب غم و شادی شان هم می شود و... 🔶اما برای گروهی -که فاش و روشن به آن نگاه ابزاری و بالعرض دارند- فقط در شرایط و نتایج خاصی، خوب و دیدنی و شادی اش ارزشمند می شود! 🔶 باخت -آن هم در مقابل آمریکا- به دسته دوم یادآور میشود که: بازی، بازی است؛ به فکر نان باش که خربزه آب است! دشمن هم نه ۱۱بازیکن آبی پوش بلکه سیاستهای استکباریِ آمریکاست! نقیصه اصلی هم نه در ملی پوشان که در عدم جبران عقب ماندگی عدالت توسط دولتهاست! 🔶 دولتمردان و مجلسیان علی القاعده از دسته دوم اند. اگر می خواستند با بُرد فوتبال جشن پیروزی بگیرند، به ماموریت اصلی خود جدی تر برگردند و "احلی من الشهد" -یعنی عدالت- را برای ملت ایران بسازند. 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
خرابکارها پای دیگ غذای دانشجویان/شائبه عمدی بودن مسمومیت‌های دانشجویان جدی است 🔶 ماجرای مسمومیت دانشجویان در حال تبدیل شدن به یک خبر تکراری در دانشگاه‌ها مختلف کشور است. اتفاقی که هرچند تازگی ندارد اما تکثر آن در 4 مرکز آموزشی عالی در مدت 10 روز اخیر حساسیت دانشجویان را برانگیخته است. 🔶 آلودگی 600 دانشجوی اصفهانی به باکتری شیگلاسونئی: آن‌گونه که سیدعلی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان روایت کرده بیش از 600 نفر از دانشجویان این دانشگاه گرفتار مسمومیت یا آلودگی شدند. مرکز بهداشت استان اصفهان اخیرا با صدور اطلاعیه باکتری شیگلاسونئی را عامل بیماری شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد. این مرکز در اطلاعیه خود تصریح کرده «احتمالا آلودگی غذای توزیع‌شده در سلف مرکزی در روز سه‌شنبه مورخ ۱/۹/۱۴۰۱ به باکتری شیگلاسونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف‌کننده این وعده غذایی شده و در روزهای بعد و به دنبال تماس این دانشجویان با سایرین، افراد دیگری نیز دچار علائم بیماری شده‌اند. 🔶مسمومیت این بار در خوارزمی کرج: دانشگاه خوارزمی کرج به فاصله چند روز پس از دانشگاه صنعتی اصفهان هم اتفاقی مشابه را تجربه کرد.آن‌گونه که دانشجویان روایت کردند بیش از 90 درصد مراجعان که عدد دقیقی از آنها ذکر نشده سرپایی درمان شدند اما تعدادی از افراد برای تداوم فعالیت‌های درمانی به بیمارستان‌های کرج اعزام شدند. روابط‌عمومی دانشگاه در خبری ادعا کرده که بررسی اتوماسیون غذای دانشجویی نشان می‌دهد تعدادی از مراجعه‌کنندگان به درمانگاه از غذای دانشگاه استفاده نکرده بودند. 🔶پزشک درمانگاه دانشگاه خوارزمی نیز گفت: «موضوع بیماری دانشجویان مربوط به یک پیک بیماری فصلی هست. اثبات مسمومیت نیازمند مراحل آزمایشگاهی و پزشکی خاص دارد و من اقدامی در این باره انجام ندادم و هنوز مسمومیت را تایید نمی‌کنم.» 🔶 با این حال رئیس کل دادگستری استان البرز گفته دستورات قضایی لازم برای بررسی علت و منشأ مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج صادر شده است. این مقام مسئول تعداد دانشجویان دارای علائم را 160 نفر اعلام کرده و دانشگاه نیز در حال پیگیری موضوع است تا علت مسمومیت دانشجویان مشخص شود. 🔶 مقصد بعدی: صنعتی اراک!: به مانند خوارزمی، دانشگاه صنعتی اراک هم در روزهای پایانی هفته اخیر با پدیده مسمومیت تعدادی از دانشجویان مواجه می‌شود. پس از این جریان مجتبی گودرزی، رئیس دانشگاه صنعتی اراک اعلام کرده طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با اساتید گرامی درخصوص برگزاری امتحانات میان‌ترم در روزهای شنبه و یکشنبه ١٢ و ١٣ آذرماه ۱۴۰۱، این امتحانات لغو و در هفته آینده براساس هماهنگی اساتید با دانشجویان دروس، برگزار خواهند شد. لازم به ذکر است که مسئولان دانشگاه و نهادهای بهداشتی در حال بررسی دقیق موضوع هستند و به محض مشخص شدن نتیجه آزمایشات و بررسی‌ها، نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🔶معاونت دانشجویی کجای ماجراست؟: ماجرای مسمومیت‌های دانشجویان اتفاق جدیدی نیست. خرداد امسال هم در چند دانشگاه نظیر فرهنگیان و امام صادق(ع) دیده شد. اما فضاسازی‌های صورت‌گرفته در برخی کانال‌ها و شبکه‌های مجازی با کلیدواژه‌های مسمومیت «زنجیره‌ای» یا «عمدی» مساله‌ای نیست که در فضای کنونی و در آستانه اعلام 16 آذر به‌سادگی از کنار آن عبور کرد و از بهره‌برداری‌های رسانه‌ای پیرامون آن غافل شد. این اتفاقات را باید کنار برخی خبرهای ضد‌ونقیض از برنامه‌ریزی خراب‌کاری در ماه‌های اخیر جدی‌تر هم گرفت و نباید شائبه‌های امنیتی را نادیده انگاشت. 🔶 شنیده‌ها حکایت ازبرنامه‌ریزی برای دستکاری در غذای دانشجویی برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه صنعتی اصفهان در مهرماه دارد. خبر اثبات‌نشده مشابهی هم از یک دانشگاه بزرگ پایتخت شنیده شده است. 🔶 با توجه به فراخوان‌های منتشرشده منتهی به 16 آذر و روز دانشجو، طراحی اقدامات خرابکارانه در دانشگاه‌ها که بتواند با درگیر کردن حجم بیشتری از دانشجویان زمینه اعتراضات دانشجویی را -مشابه آنچه در دانشگاه صنعتی اصفهان در هفته گذشته رقم خورد- پررنگ‌تر از قبل ایجاد کند، بعید به نظر نمی‌رسد. مسئولیت سلف‌های دانشجویی برعهده معاونت دانشجویی وزارت علوم است. 🔶 سلف‌هایی که اکثرا به‌صورت پیمانکاری در اختیار شرکت‌ها و مجموعه‌ها و افراد قرار می‌گیرد و دانشگاه پس از پروسه تهیه مواد اولیه نقش ویژه‌ای در فرآنید آماده‌سازی و ارائه غذا به جز نظارت ندارد. به نظر می‌رسد منشأ آلودگی چه شیوع ویروس و بیماری جدید باشد و چه احتمالات دیگر، در طول روزهای آینده باید موضوع غذای دانشگاه‌ها را با دقت و حساسیت بیشتری دنبال کرد. 🆔 @tahlil_shjr
به بهانه بازی تونس - فرانسه (در چهارشنبه گذشته) 🔶 تونس سال‌های سال - از ۱۸۸۱ تا ۱۹۵۷ میلادی - مستعمره فرانسه بود. حالا در جام جهانی تونس و فرانسه در یک گروه قرار گرفته بودند. روز آخر بازی‌ها بود و تونس در صورت برد در برابر فرانسه امکان صعود به دور حذفی بازی‌ها را داشت. همین اتفاق افتاد تونسی‌ها فرانسه را یک هیچ بردند اما نتیجه بازی استرالیا - دانمارک مانع از صعودشان شد. تماشاگران در ورزشگاه بسیار ناراحت بودند اما از برد فرانسه احساس غرور می‌کردند ... 🔶 همین چند خط را امروز برای عزیزی گفتم و البته بعدش گفتم شاید نسبت تونس و فرانسه در میدان مسابقه خیلی شبیه ما و آمریکا بود! بلافاصله گفت البته آنجا فرانسه به آن‌ها سال‌ها ظلم کرده بود ولی ما توهّم داریم که آمریکا به ما ظلم کرده یا با ما مشکل دارد! چه می‌خواهم بگویم؟! 🔶 رسانه در این روزها نه تنها قوه تحلیل و عقلانیت را از کار انداخته بلکه به سادگی مَشاعِر را نیز از بین برده! وقتی این اتفاق برای نسل‌های دهه چهل و پنجاه و شصت افتاده، اصلاً چیز عجیبی نیست که بچه‌های دهه هفتاد و هشتاد و نود هم چنین باوری داشته باشند. ما نه تاریخ کشور خودمان را می‌دانیم و نه در مورد تاریخ استعماری غرب چیزی می‌دانیم! 🔶 همین دیروز بود که یک دوست داشت چند صحنه از کنگو در هشتاد سال قبل نشانم می‌داد و بلایی که بلژیکی‌ها سرشان آورده بودند را تعریف می‌کرد! مو به تن انسان سیخ میشد. واقعاً تا چند ساعت حالم بد بود ... 🔶 با خودم گفتم همچون منی از این‌ها خبر ندارد، برای بچه‌های امروزی که کاملاً طبیعی است نسبت به غرب نگاه خوش‌بینانه داشته باشند. حالا ما شب و روز فحش بدهیم به غرب!! با این چیزها که کار درست نمی‌شود ... 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
جنگ روانی دشمن در سه ماهه اخیر 🔶 اگر کسی برنامه ریزی، پول پاشی، رسانه های اختاپوسی، جنگ روانی و صف آرایی دشمنِ ایران در این سه ماه را نبیند قطعا "خائن" است. اما دشمن روی زخم می نشیند، زخمِ اقتصادی، زخم معیشتی، زخم تبعیض، زخم کم کاری برخی از مسئولان، دولت و مجلس زخم را درمان کنند، برنامه ریزی طرف مقابل خنثی میشود. 🔶 تقلیل و کاستن همه امور به اقتصاد اشتباه است، آنان که علوم انسانی خوانده اند اینگونه تحلیل های تک بُعدی و تک ساحتی را نمی پذیرند. یعنی تمام مسائل کشور ما اقتصاد و معیشت نیست، بلکه اولویت با اقتصاد است. آن هم اقتصادِ طبقه متوسط و مستضعف، با این حال همه وقایع اخیر را نباید در اقتصاد خلاصه کرد. 🔶 بسیاری از کسانیکه در این ایام در فضای مجازی و حقیقی میدان داری کردند اساسا مشکل مالی ندارند و از طبقات بالای جامعه بحساب می آیند. به قاتلین روح الله عجمیان نگاه کنید. به دور و بری ها نگاه کنید. بخشی از این روش ها و کنش ها به تغییر سبک زندگی پس از دهه هفتاد برمی گردد. سبک زندگی و مدل فکری فرد او را به این سمت می کشاند. اقتصاد به حد اعلای خود هم برسد این طبقه راضی نخواهند شد چون جنس مطالبات آنان چه بر حق باشد چه برحق نباشد (مثل توی کوچه رقصیدن و پوشش و...) ربطی به اقتصاد و معیشت ندارد. پس دنبال یک نسخه نباید بود.درد فقط اقتصاد نیست حال آنکه اقتصاد بخش عمده ای را در تحولات اخیر جهان تحت تاثیر قرار داده است، از بحران انرژی در غرب تا جنگ روسیه و محدودیت ها در چین... 🔶 تحلیل تک بعدی، تحلیل تک علّی، راهکار و نسخه غلط ارائه می کند. اقتصاد را درست کنید اما به زیرساخت فرهنگی هم نگاه داشته باشید. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
به بهانه یک نظرسنجی: 🔶 معترضان خشمگین را نادیده نگیرید. در روزهای اخیر نظرسنجی‌ای به نقل از رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های کشور منتشر شد که بر اساس آن " ۱۰ درصد مردم، اغتشاش‌ها و ۵۵ درصد اعتراضات را تایید کرده‌اند" با توجه به آنکه اطلاعات بیشتری از سوالات و نحوه انجام این نظرسنجی در دست نیست، نمی‌توان درمورد میزان دقت این نظرسنجی سخن قطعی گفت، اما در این یادداشت با پیش فرض اینکه یافته های حاصل از این نظرسنجی کاملا منطبق با واقعیت جامعه است، نکاتی در ادامه ذکر میشود که بیانگر عمق بحران در جامعه ایران است اما احتمالا نادیده گرفته شده است. 🔶به نظر میرسد که مسئولان تصور میکنند همینکه فقط ۱۰ درصد از مردم "اغتشاش ها" را تایید میکنند، یعنی اوضاع چندان هم بد نیست و شاید یکی از اهداف بیان نتایج این نظرسنجی نیز همین بوده باشد. از آنجاییکه منظور از واژه "اغتشاش" به طور دقیق مشخص نیست، اگر آن را به معنای "اعتراض خشونت آمیز در خیابان" تلقی کنیم، باید گفت بر خلاف تصور مسئولان اتفاقا اوضاع نگران کننده است. اگر این نظرسنجی معرّف افراد بالای ۱۸ سال در جامعه ایران باشد، معنای آن این است که ۶ میلیون نفر (۱۰ درصد از ۶۰ میلیون جمعیت واجد حق رای)، اعتراض های خشونت آمیز در خیابان را تایید میکنند که اصلا مقدار کمی نیست. اگر اینگونه باشد، مسئولان نه تنها نباید این نظرسنجی را خوش بینانه تحلیل کنند، بلکه باید نگران وقوع تحولات ناگواری در جامعه‌ای باشند که این میزان از جمعیت‌اش اعتراضات خشونت آمیز را تایید کند. 🔶 علاوه بر این، میزان موافقت با اعتراضات خشونت آمیز در خیابان در طول زمان تغییر میکند. در مواجهه با یافته های این نظر سنجی ابتدا باید دید حامیان اعتراضات خشن در خیابان نسبت به گذشته چقدر تغییر کرده است. نگارنده به نظرسنجی های مرتبط با این موضوع دسترسی ندارد اما بعید است که در سالیان گذشته، میزان کسانی که طرفدار اعتراضات خشونت آمیز در خیابان بوده‌اند تا این اندازه زیاد بوده باشد و حالا چه بسا تعداد این نفرات به مراتب بیشتر از گذشته شده باشد. افزایش کسانی که طرفدار اعتراضات خشونت آمیز در خیابان هستند، بیانگر تغییراتی نگران کننده در جامعه ایران است. 🔶 این افراد که مطابق با نظرسنجی اعلامی از جانب رئیس نهاد نمایندگی رهبری، ۱۰ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند، خارجی و بیگانه نیستند. آنها اگرچه خشونت را تایید می‌کنند، اما بخشی از همین مردمی هستند که تحت تاثیر مشکلات فزاینده‌ی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، راه را بر اصلاح امور بسته می‌دانند و برای حل معضلات و مشکلات‌شان حالا به‌کارگیری خشونت را تایید می‌کنند. 🔶 انسان به طور عادی از بکارگیری خشونت دفاع نمی‌کند؛ بنابراین اگر ده درصد از مردم خشونت را تایید می‌کنند، در واکنش به تبعیضی است که پیش از این احساس کرده اند. تبعیض و بی عدالتی، خود خشونتی است که به چشم نمی‌آید و مردم را آزرده می‌کند؛ حالا اگر بخشی از مردم خشونت را تایید می‌کنند، در واکنش به همین رویکردها، عملکردها و سیاست های تبعیض آمیزی است که پیش از این سالها تلاش کردند که اصلاح‌اش کنند. مقاومت برخی از مسئولان در برابر هرگونه اصلاح و نشنیدن خواست و نظر مردم، این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که قرار نیست در رویه ها، سیاست ها و قوانین موجود، اصلاحی صورت پذیرد. این امر، در آینده نزدیک نظام سیاسی مستقر را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند چراکه حکمرانی بدون رضایت مردم، امری ممکن نیست. این اعتراضات زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد و آن را نباید به موضوعات دیگر تقلیل داد. 🔶 نهایتا آنکه این نظرسنجی می‌تواند به مثابه یک زنگ خطر جدی برای مسئولان دولتی و نهادهای حاکمیتی تلقی شود اگر اعداد آن را واقع‌بینانه تفسیر کنند. نارضایتی اکثر مردم (طبق این نظرسنجی ۵۵ درصد) و تایید خشونت و اغتشاش توسط ۱۰ درصد از مردم، بیانگر شدت بحران است که پیش از این نیز در میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نشانه‌های آن عیان شده بود. آن نشانه جدی گرفته نشد و حالا امروز درصد معترضان و افراد ناراضی، بیش از گذشته است. عدم تغییر سیاست ها و رویه های غلط و بی توجهی به این نارضایتی ها و پاک کردن صورت مسئله، بحران را عمیق‌تر می‌کند و از همین روست که باید هر چه زودتر اصلاحات اساسی در دستور کار مسئولان کشور قرار بگیرد. 🔸 : محمد رهبری 🆔 @tahlil_shjr
ری استارت(بازآغاز) حجاب خواهی! 🔶 هفته اخیر تحرکاتی -بخصوص از سوی بانوان- برای بازآغاز مقابله با کشف حجاب نمود یافت؛ از پلاکارد دست گرفتن و تذکر لسانی، تا حمایت از منع خدمات بانکی به بی حجاب و تحصن اعتراضی برای عدم برخورد با کشف حجاب و...! 🔶 قطعا نمی شود در حکومت اسلامی دغدغه های ایمانی و اسلامی را سرکوب کرد، نسبت به عادی شدن کشف حجاب بی موضع بود، یا از وظایف همگانی مثل تذکر لسانی منع کرد. 🔶 همه سخن در این است که بازآغاز و شروع مجدد باید با آسیب شناسی رویه قبل باشد. ارزشهای الهی با همراهی(اقلا همراه کردن) مردم حرف نوی انقلاب اسلامی بوده است و این ایده مرکزی سر همه راه حلهای مساله های ما چتر می اندازد. 🔶 شهید بهشتی در ص۶۲تا۶۷ نکاتی را توجه می دهد: - تحقق نسبت حجاب و احترام زن. - تحقق نسبت حجاب و عزت و شخصیت محجبه. - تحقق نسبت حجاب و فعالیت های موثر اجتماعی زن. - تحقق نسبت دعوت به این فضایل و پذیرفتن حق انتقاد متقابل برای طرف مورد دعوت. [رسمیت شماری ولاء طرفینی] 🔶 بنده به قدر بضاعت اندک خود به کرات قدم اول برای این باز آغاز را همان رسمیت شماری ولاء طرفینی و تهیه بسته سیاستی و اقدامی برای آن شمرده ام؛ و الا قفل شدگی موجود دوباره گره کور می شود! 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
پیشرفت در منطق انقلاب 🔰 قسمت اول 🔶 حرکت ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی و رویدادهای پس از آن، فراتر از اهداف سیاسی معمولِ انقلاب‌ها و دارای جهت‌گیری و هدفِ کلانی بوده است. هدف ملت ایران صرفا در جابجایی قدرت سیاسی مستقر و تغییر حاکمان خلاصه نمی شد چراکه اگر اینچنین بود کار انقلاب از فردای پیروزی آن پایان یافته تلقی شده و انقلاب اسلامی مختومه اعلام می‌شد. توجه به این نکته‌ی بنیادین ضروری است که تغییر حکومت طاغوتی و شکل‌گیری جمهوری اسلامی صرفا نقطه‌ی آغازین این حرکت بوده است. 🔶 اما هدف نهائی و کلان این ملت و رهبری انقلاب اسلامی چه بوده است؟ این موضوع به صورت مشخص و منسجمی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه و تبیین واقع شده است: «اگر بخواهیم هدفهای ملت ایران را در یک مفهوم خلاصه کنیم که بتواند تا حدود زیادی خواسته‌های عمومی کشور و ملت را بیان کند و آن را در بر بگیرد، آن مفهوم کلیدی عبارت است از پیشرفت؛ منتها با تعریفی که اسلام برای پیشرفت میکند.» 🔶 چنانکه می‌بینیم «دستیابی به پیشرفت» هدفِ نهائی انقلاب اسلامی ملت ایران بوده است و این پیشرفت نه با مبانی، تعاریف و شاخص‌های برآمده از تفکر مادی و سکولار که با درون‌مایه و تعریف اسلامی است. در نگاه غیردینی پیشرفت تنها در «بُعد مادی» تعریف شده و نگاهی ابتر و ناقص به انسان و جهان دارد: «پیشرفت در منطق اسلام، متفاوت است با پیشرفت در منطق تمدن مادی غرب. آنها یک بُعدی میبینند، آنها با یک جهت - جهت مادی - به پیشرفت نگاه میکنند. پیشرفت در نظر آنها، در درجه‌ی اول و به عنوان مهمترین، عبارت است از پیشرفت در ثروت و پیشرفت در علم و پیشرفت نظامی و پیشرفت فناوری. پیشرفت در منطق غربی اینهاست.» 🔶 اما از سوی دیگر «پیشرفت اسلامی» نگاهی «جامع و همه‌جانبه» به انسان، نحوه‌ی زیست او در جهان و هدف غائی‌اش دارد: «در منطق اسلامی، پیشرفت ابعاد بیشتری دارد: پیشرفت در علم، پیشرفت در اخلاق، پیشرفت در عدالت، پیشرفت در رفاه عمومی، پیشرفت در اقتصاد، پیشرفت در عزت و اعتبار بین‌المللی، پیشرفت در استقلال سیاسی - اینها همه در مفهوم پیشرفت، در اسلام گنجانده شده است - پیشرفت در عبودیت و تقرب به خدای متعال؛ یعنی جنبه‌ی معنوی، جنبه‌ی الهی؛ این هم جزو پیشرفتی است که در اسلام هست و در انقلاب ما هدف نهائی ماست: تقرب به خدا. هم «دنیا» در این پیشرفتی که مورد نظر است، ملحوظ شده است، هم «آخرت»... پیشرفت اسلامی، پیشرفت در منطق انقلاب، یعنی این؛ یعنی همه‌جانبه.» 🔶 مصداق عینی و خارجی این «پیشرفت همه‌جانبه» ایجادِ «تمدن نوین اسلامی» است: «اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم - بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور بگوئیم که هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است.» 🔶 تمدن نوین اسلامی به تَبَع تعریف اسلامیِ پیشرفت، دربرگیرنده‌ی آسایش دنیوی و سعادت اُخروی به صورت توأمان است که مراحل دست‌یابی به آن نیز در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به صورت تفصیلی مورد بحث قرار گرفته است. 🆔 @tahlil_shjr
پیشرفت در منطق انقلابمؤلفه‌های پیشرفت اسلامی 🔰 قسمت دوم 🔶 «پیشرفت» در منظومه‌ی فکریِ انقلاب اسلامی از مؤلفه‌هایی برخوردار است. برای تحقق این پیشرفت باید توجهی تام و دقیق به این مؤلفه‌ها داشت و از رهگذر عملیاتی‌سازی آنها پیشرفت را محقق ساخت. 🔶 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نگاهی کلان این مؤلفه‌ها را به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌کنند: «یک رکن [اساسی پیشرفت]، امکانات مادی است، اما امکانات مادی کافی نیست. یک ملت ممکن است امکانات مادی زیادی هم داشته باشد، اما به رشد و ترقی و تعالی نرسد؛ نتواند یک ملت عزیز و قدرتمند بشود. خوب، ما در دوران قبل از انقلاب همین نفت را داشتیم، همین گاز را داشتیم، همین معادن عظیم فلزات ذی‌قیمت را داشتیم، همین استعدادهای درخشان و نیروی انسانیِ بااستعداد را داشتیم؛ اما در عین حال یک ملت دست سوم، گمنام در دنیا، توسری‌خور قدرتهای بزرگ، زیر یوغ یک حکومتی که فاسد بود، دست‌نشانده بود، متصل به دشمنان ملت بود، زندگی میکردیم. پس امکانات مادی کافی نیست. 🔶 مؤلفه‌های دیگری لازم است؛ مؤلفه‌های معنوی.» دست‌یابی به پیشرفت با توجه همزمان به این دو دسته از مؤلفه‌ها شدنی است. 🆔 @tahlil_shjr
پیشرفت در منطق انقلابقوّه محرّکه پیشرفت 🔰 قسمت سوم 🔶 «امید» و نقش آن در پیشرفت همه‌جانبه‌ی ملی و اسلامی در چنین منظومه‌ای و به عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین مؤلفه‌های پیشرفت معنا می‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت کلان ملت ایران در مسیر پیشرفت را به تلاش گروهی کوهنورد تشبیه کرده و «امید» را یکی از مولفه‌های معنویِ اساسی برای رسیدن به این قله معرفی می‌کنند: «پیشرفت کشور را تسریع کنیم. امروز چه چیزهائی میتواند ما را موفق کند و چه چیزهائی میتواند برای ما مشکلات به وجود بیاورد؟ من یک مثالی بزنم: یک گروه کوهنورد را در نظر بگیرید که میخواهند خودشان را برسانند به قله‌ی برجسته‌ی این کوه که دارای منافع است، دارای افتخار است. همّ آنها در درجه‌ی اول، پیش رفتن و کار کردن و تلاش کردن است. البته در راه ممکن است مشکلاتی پیش بیاید، خطرهائی وجود دارد. آنچه برای آنها در درجه‌ی اول ضروری است، عبارت است از اینکه تلاش کنند، کار کنند، تحرک داشته باشند، عزم راسخ داشته باشند، امید خود را از دست ندهند، نسبت به رسیدن به اهداف ناامید نشوند... 🔶 ممکن است در هر راهی مشکلات و خطرهائی پیش بیاید... پس سازوبرگ اصلی این حرکت عظیم و بزرگ عبارت است از همین عزم راسخ، همین امید، همین کار و تلاش پیگیر، همین برنامه‌ریزی، همین آمادگی و هشیاری. اگر این سازوبرگ اصلی وجود داشت، اگر این ارکان اصلی را دارا بود، این مجموعه‌ای که دارد حرکت میکند - در مثال ما، کوهنوردان؛ و در واقعیت، ملت ایران - بر تمام مشکلات فائق می‌آید و میتواند همه‌ی دشمنان خود را به زانو در بیاورد. اساس، این است.» 🔶 در این نگاه، امید یکی از اخلاق های پیشبرنده‌ی یک ملت است: «اخلاقهای پیشبرنده یک ملت، امید و تحرّک و جدّیت است. ملتی که ناامید باشد، ملتی که از آینده خود مأیوس باشد، ملتی که خود را تحقیر کند، پیشرفت نخواهد کرد.» 🆔 @tahlil_shjr
پیشرفت در منطق انقلابقوّه محرّکه پیشرفت 🔰 قسمت چهارم 🔶 داشتن امید و عزم راسخ در این حرکت کلان، شرط لازمِ طیِ این مسیر و دست‌یابی به پیروزی و موفقیت است. این «امید به پیشرفت» است که زمینه‌سازِ حرکت تک تک افراد یک ملت و دست‌یابی به قله‌های افتخار می‌شود: «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است. 🔶 امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار میکند. اگر شما بخواهید هر انسان فعّال و سرزنده و شادابی از حرکت بیفتد، کافی است او را ناامید کنید. اگر ناامید کردید، دستهای فعّالْ سست خواهد شد؛ زانوان فعّال و استوار به لرزه خواهد افتاد. میخواهند ملت ایران را ناامید کنند. چرا؟ چون میبینند که ملت ایران امروز به سوی یک آینده خوب و روشن که در آن، هم دنیای مادّی او تأمین است و هم عزّت و سربلندی و ایمان و نفوذ او در سطح دنیای اسلام تأمین میشود، حرکت میکند... ما هنوز وسطِ کاریم.» 🔶 رسیدن به قله فقط با امید و نگاه امیدوارانه شدنی است و این علاج همه‌ی دردهاست: «همین امید و نگاه امیدوارانه، باید بتواند شما را در راههای دشوار رسیدن به قله کمک کند و به پیش ببرد؛ و به پیش خواهد برد... علاج همه‌ی دردهای یک ملت، تلاش و کار است؛ کارِ متکی به ایمان و امید، علاج همه‌ی دردهای یک ملت است. ملت بیکار، ملت تنبل، ملت کسل، ملت ناامید و ملتی که بگوید: «ای آقا! از دست ما چه کاری برمی آید، آنها هر کار که بخواهند، می توانند بکنند»، چنین ملتی به جایی نخواهد رسید.» 🔶 براین اساس همه باید این روحیه را تقویت کنیم: «امید به خداوند و ایمان الهی، مأیوس نشدن در برابر مشکلات و نگاه بلندمدت و تاریخی راز پیشرفت است که باید این روحیه را بیش از پیش تقویت کرد.» 🆔 @tahlil_shjr
پیشرفت در منطق انقلابناامیدی ضدپیشرفت است 🔰 قسمت پنجم 🔶 در نگاه رهبر انقلاب اسلامی اگر چنانچه این امید به پیشرفت و دست‌یابی به آینده‌ی بهتر در مردم از بین برود اساس این حرکتِ جمعیِ تاریخی مورد تهدید قرار می‌گیرد: «یکی از بزرگترین نعم الهی، امید و اعتمادبه‌نفسی است که در مردم هست. روح امیدواری، خیلی نعمت بزرگی است. مردمِ مأیوس، ناامید و بدون افق دید، بیصبری میکنند؛ نه اینکه کار نمیکنند، مانع کار هم میشوند؛ ولی مردمِ امیدوار خودشان جلو جلو میدوند و مسئولان را به دنبال خودشان میکشانند.» 🔶 طبیعتا ملتی که حجم قابل توجه ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های تاریخی ناشی از بی‌کفایتی و خیانت حاکمان و توطئه‌ و چپاول‌گری‌های استعماری را بر گردن داشته در مسیر پیشرفت نیز با چالش‌های طاقت‌فرسایی روبرو است. 🔶 علاوه بر دشمنی‌ها و توطئه‌های سلطه‌گران و زیاده‌خواهان، رسیدن به پیشرفت از ناحیه‌ی دشمنی درونی نیز تهدید می‌شود: «این راهی که ملت ایران میخواهد برود، یک راه آسفالته‌ی بی‌مانع نیست؛ ما در این راه چالش هم داریم. ما دو دشمن بزرگ داریم... ما دو دشمن داریم: یک دشمن، دشمن درونی است؛ یک دشمن، دشمن بیرونی است. دشمن درونی خطرناکتر است. دشمن درونی چیست؟ دشمن درونی خصلتهای بدی است که ممکن است ما در خودمان داشته باشیم.» 🔶 این خصلت‌ها و بیماری‌های فرهنگی اساسا مانع پیشرفت است: «اگر ملتی این بیماریها را داشته باشد، این ملت پیشرفتش ممکن نیست؛ اگر ملتی مردمش تنبل باشند، ناامید باشند، اعتماد به نفس نداشته باشند، با همدیگر پیوند نداشته باشند، به همدیگر بدبین باشند، از آینده ناامید باشند، چنین ملتی پیش نخواهد رفت؛ اینها مثل موریانه‌ای که در درون پایه‌ی بنا بیفتد، بنا را ویران میکند؛ مثل کرمی است که داخل میوه قرار بگیرد، میوه را فاسد میکند. باید با این صفات مبارزه کرد. ملت ما باید امیدوار، دارای اعتماد به نفس، خوشبین به آینده، علاقه‌مند به پیشرفت، و معتقد و مؤمن به معنویاتی باشد که او را در این راه کمک میکند.» 🆔 @tahlil_shjr
پیشرفت در منطق انقلابناامیدی ضدپیشرفت است 🔰 قسمت ششم 🔶 دقیقا به علتِ اهمیت وجود این روحِ امید در بین مردم است که دشمنان بیرونیِ ملت ایران و انقلاب اسلامی برای از بین بردن آن برنامه‌ریزی کرده و از هر وسیله‌ای برای ناامیدساختن مردم استفاده می‌کنند: «دشمن از همه‌ی توان دارد استفاده میکند برای القای ناامیدی، برای القای بن‌بست... دشمن روی امید ملّت ایران متمرکز است. این امکانات گسترده‌ای که دشمن به کار گرفته، این رسانه‌ها، این ماهواره‌ها، این فضای مجازیِ عجیب و غریب، این تلویزیون‌های مزدورِ مأجور، همه‌ی اینها برای این است که این امید را در مردم بکُشند.» 🔶 «محیط هرج و مرج و محیطی که در آن امید وجود نداشته باشد، ضد پیشرفت است. شما ببینید امروز دشمنان ما که از برخورد چهره‌به‌چهره با این ملت مأیوس‌اند و از طرق گوناگون میخواهند روی این ملت اثر بگذارند، از همین وسایل استفاده میکنند؛ یعنی سعی میکنند افق را تیره و تار نشان دهند؛ جوان را ناامید کنند.» 🔶 براساس چنین محاسبه‌ای «ایجاد یأس» نقشه‌ی دشمن و در رأس راهبردهای جبهه‌ی استکبار قرار می‌گیرد: «امروز همه تلاش امریکا و دستگاه و جبهه استکبار این است که عنصر قدرت و قوّت و مقاومت را از ما بگیرد؛ یعنی میخواهد ایمان و اتّکاءِ به نفس و امید و اتّحاد را در ما تضعیف کند. ملتی که ایمان و اتحّاد نداشته باشد و نسبت به آینده مأیوس باشد، پیداست که در همه میدانها شکست خواهد خورد؛ در سیاست هم شکست میخورد، در اقتصاد هم شکست میخورد، در سازندگی کشور هم شکست میخورد. آنها میخواهند اینها را از ما بگیرند. اوّلین ضربه‌ای که میزنند، این است که ملت را از خود مأیوس کنند.» 🔶 چراکه: «در مقابل یک ملت منسجم و مؤمن و دارای امید به آینده، هیچ غلطی نمیتواند بکند.» 🆔 @tahlil_shjr
حجاب؛ ارزش دینی، همراهی مردم! 🔶 حرف نوی انقلاب اسلامی، توأم کردن ارزشهای اسلامی و مردم بود. 🔶 در حجاب : - ۱۵اسفند۵۷ امام خمینی کارمندان ادارات را دعوت به حجاب شرعی کرد. - ۱۷اسفند تجمع مخالفین(۱۵هزار نفر) و موافقین الزامی شدن حجاب در تهران تا چند روز! بحثهای طرفینی/ منع دفتر امام از توهین و برخورد با زنان مخالف! - ۱۰تیر۵۹ (۱سال و اندی بعد) موضع گیری دوباره امام درباره پوشش نامناسب برخی زنان ادارات. - ۱۳تیر راهپیمایی سراسری و میلیونی در کشور در حمایت از امام/ حمایت گسترده تشکل های مردمی. - به دعوت رادیو صدای آمریکا حدود ۱۰۰۰زن از طبقات مرفه تجمع اعتراضی می کنند. - ۱۶تیر شورای انقلاب و ریاست جمهوری رعایت حجاب را برای کارمندان دولت الزامی اعلام می کند. - بازاریان هم از بانوان می خواهند بی حجاب وارد بازار نشوند. - شورای خلیفه گری ارامنه هم، با وجودی که تکلیف حجاب شامل زنان ارامنه نمیشود اطلاعیه می دهد: به پاس احترام فرمایشات امام، از زنان ارمنی می خواهد در ادارات و مراکز کار از لباس آستین بلند و روسری استفاده نمایند! - شروع الزام از کارمندان ارتش و مراکز نظامی(تیر۵۹). - سه سال بعد(۶۲) مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت در قانون مجازات اسلامی برای بی حجابی، تعزیر معلوم می کند! 🔶 اینبار دیگر اعتراضی شکل نمی گیرد. ارزش حجاب در فضای دفاع مقدس و شهادت در کشور عمومی می شود. 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
معجزۀ مظلومیت 1⃣ داستان مبارزه موسی ع و فرعونیان، داستانی پر بسامد در کتاب هدایت ماست. شاید سرّ این همه تکرار وجود خطرات مشابه در مسیر هدایت بشر باشد ازاین‌رو می‌توان برای اکنون و زمانۀ حاضر هم از این ماجرا درس‌ها گرفت. در مطالعه مواجهات حضرت موسی ع و فرعون به‌وضوح متوجه می‌شویم که فرعون خدای جنگ روانی است و با نکرائی خاص (نکراء مفهومی است که حضرت امیر ع برای توصیف تدابیر شیطانی معاویه استفاده می‌فرمایند و از کاربست کلمه عقل درباره آن پرهیز می‌‌کنند) پی‌درپی درصدد مقابله با احتجاجات موسی و هارون علیهما السلام است. اکنون درصدد نشان دادن این وجه از تلاش‌های فرعونیان نیستیم. 2⃣ سه صحنه پیاپی را مرور کنیم: 🔶 صحنۀ اول: موسی ع معجزات را به میدان می‌آورد. این معجزات آن‌چنان واضح و دهشتناک است، فرعون را نگران می‌کند که مبادا اطرافیان درباری به‌سوی موسی ع متمایل شوند؛ به ایشان خطاب می‌کند: إِنَّ هَذَا لَساحِرٌ عَلِيمٌ/ يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِۦ فَمَا ذَا تَأْمُرُونَ/(شعراء: ۳۴ و۳۵)؛ او با ستودن موسی ع و همزمان انتساب او به سحر و به بازی گرفتن مشورت ایشان هم درصدد یافتن راه‌حل است و هم شکستن رعب و اعجابی که در جان‌های درباریان نشسته است. راه‌حل ظاهراً پاسخ می‌دهد: پس از مشاجرات و پچ‌وچچ می‌گویند فعلاً مهلتی بگیر و بعد برو سراغ هر ساحری توانمندی در اقصی نقاط کشور و آن‌ها را به نزد خود بخوان.... 🔶 صحنۀ دوم: مقابله بزرگ ساحران فرعونی با موسای یکه و تنها آغاز می‌شود. اما موسی ع به اعجاز الهی بر ساحران غلبه می‌کند و ساحران که حقانیت موسی را دریافته‌اند به سجده می‌افتند و می‌گویند به رب العالمین ایمان آوردیم. فرعون که صحنه نبرد را اکنون دوبار باخته است؛ هم در میدان نبردی که خود پیشنهاد داده و در حضور مردم مغلوب شده است و هم نیروی انسانی که نوک پیکان مقابله‌اش بودند، عصبانی در موضعی خدایی قرار گرفت و ایشان را توبیخ(!) می‌کند که چرا بدون اجازۀ او ایمان آورده‌اند؟ بلکه تهدید می‌کند که دست‌ و پای شما را به صورت معکوس قطع خواهم کرد و بر تنه درختان خرما خواهم آویخت. 🔶 صحنۀ سوم: (به گزارش روایات و به استناد برخی قرائن قرآنی) تازه مؤمنان (یا دست‌کم برخی از ایشان) با دست و پای قطع‌شده بر تنه درختان مصلوب می‌گردند. 3⃣ یک پرسش جدی: چرا خدای موسی ع که آن همه اعجاز در دست و بازوی موسی ع قرار داده است؛ همان اعجازهایی که باعث می‌شود فرعون جرأت مقابله با موسی ع را نداشته باشد، اینک به کمک ساحرانی که حال مؤمنانی پاکباز شده‌‌اند، نمی‌آید و آن‌ها را در دستان فرعونیان رها می‌سازد؟ 🔶 به‌زعم نگارنده، خدای متعال در این صحنه‌ها دوبار معجزه نموده است؛ یک‌بار معجزه‌ای است که به عصای موسی ع به‌ظهور رسانده است و بار دیگر معجزه‌ای است که با این مؤمنان پاکباز بر سر دار و دست و پای قطع‌شده‌شان به میدان آورده است. درواقع فرعون در این صحنه سه بار شکست می‌خورد نه دو بار. یک بار وقتی است که عصای موسی ع سحر ساحره را باطل می‌کند، دفعه دوم وقتی است که خود ساحران فرعونی به خداوند ایمان می‌آورند و دفعه سوم و از همه مهم‌تر وقتی است که با بریده شدن دست و پای خویش بر صدق ایمان و باورمندی به عالم آخرت و محدودیت عالم دنیا را برای همیشه تاریخ فریاد می‌زنند. این مؤمنان با مظلومیت خویش چیزی را آشکار کردند که حتی عصای موسی به این وضوح قادر به نمایاندن آن نشده بود. آری این «معجزۀ مظلومیت» ایشان بود که صدقشان و باورشان را آشکار کرد؛ اگر معجزه‌ای موسوی ایشان را از دست فرعون نجات می‌داد، هرگز معجزۀ مظلومیت محقق نمی‌شد. و البته ایشان به خواست خود آماده تجلی این معجزه شده بودند؛ همان‌وقت که درقبال تهدید فرعون پاسخ دادند: مهم نیست، ما به‌سوی پروردگارمان بازمی‌گردیم.(الشعراء: ۵۰) یا به تعبیری دیگر گفتند: هرچه خواهی بکن، نهایت کار تو در همین دنیا خواهد بود(طه: ۷۲) و هیچ دسترسی به آخرت نداری.... و البته خدای متعال با الدرجات العُلی از ایشان استقبال نمود. 4⃣  اغتشاشات اخیر ابعاد فراوان دارد اما جنگ روانی و شناختی و ترکیبی آن برجسته بود. باطل السحر این جنگ همه‌جانبه ازجمله معجزۀ مظلومیت بود. شهدایی که معصومانه و مظلومانه با بربریت و سبعیت تمام به شهادت رسیدند؛ از شهید آرمان علی‌وردی که حاضر نشد کمترین انفعالی نسبت به ارزش‌هایش نشان دهد، تا شهید سیدروح‌الله عجمیان که برای دفاع از مقام زنان عفیفه خود را قربانی نمود، تا شهید حمید پورنوروز و شهید حمزه علینژاد و شهید دانیال رضازاده و شهید حسین زینال‌زاده و ... که هریک وجوهی از اعجاز مظلومیت را در آستین داشتند. درجات بلندمرتبه الهی، گوارای وجود این اعجازگران قرن باد. 🔸 : عباس حیدری پور 🆔 @tahlil_shjr
معرفی گوینده های خبر صدا و سیما 🔶 المیرا شریفی‌مقدم جدیدترین گوینده خبری است که به معاونت سیما رفته. او که در چند بزنگاه خبری مثل  و منا خیلی دیده شد و گفت‌وگوهایش در «تیتر امشب»  به چشم آمد، مدت‌ها به علت یک توییت جنجالی از اجرا دور بود، تا این که به تازگی اجرای بخش‌هایی از برنامه صبحگاهی شبکه ۲ را بر عهده گرفته. گفت‌وگوهای او در این برنامه، اگرچه عنوان مطالبه‌گرانه دارد، اما تاکنون چالشی نبوده. مرور تجربه ۴ نفر قبل نیز دورنمای خوبی از تصمیم او نشان نمی‌دهد: 1⃣ عاطفه میرسیدی: او که مدت‌ها در بخش‌های خبری ، گویندگی و گزارشگری می‌کرد و خصوصا در حوزه  چهره شاخص رسانه ملی محسوب می‌شد، در سال‌های اخیر و بعد از بازنشستگی از معاونت سیاسی، به عنوان مجری به معاونت سیمای تلویزیون پیوسته. خانم دکتر در رمضان ۱۴۰۱ اجرای ویژه‌برنامه افطار  را نیز بر عهده داشت، اما هنوز در جایگاه جدید، به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است. 2⃣ مرتضی حیدری: از معدود چهره‌هایی بود که همزمان در معاونت سیاسی خبر می‌گفت و در معاونت سیما برنامه غیرخبری داشت. او در طول سال‌های فعالیت در سیما، بیش از هرچیز برای مناظره‌های انتخاباتی و گفت‌وگوها با رؤسای جمهور دیده شد، اما در دوره‌ای نه‌چندان طولانی، با صحبت‌های جسورانه در  شبکه یک، به چشم آمد و به نوعی اثبات کرد که فقط یک کبریت بی‌خطر برای مناظره‌ها نیست؛ هرچند آن دوران ادامه نیافت. 3⃣ حمید محمدی: تنها عضو جدایی‌طلبان معاونت  صداوسیماست که در سیما هم سرنوشت خوبی داشت و به عاقبت بقیه چهره‌های این فهرست دچار نشد. او که پیش از پایان دوران گویندگی ، به  آیتم‌های «۹۰» و حتی اجرای دو فصل از  می‌پرداخت، چند سالی هست به عنوان مجری به این برنامه بازگشته تا جایگزین محمدحسین  شود. محمدی سابقه گویندگی مستندهای سیاسی تلویزیون را هم دارد. 4⃣ محمد دلاوری: با طنز خبری  مشهور شد که در زمانه خودش، پیشگام بود، اما در نهایت حواشی اجازه نداد ادامه یابد. بعدها در تلویزیون تجربیات کوتاه و پراکنده‌ای داشت، اما بیشتر با  دیده شد.  به یاری نمک ذاتی‌اش در اینترنت هم تجربیات موفقی داشت. او اگرچه خط قرمزهای رسانه ملی را می‌شناسد، اما کم دچار دردسر نشده و مدتی پیش هم بی‌سروصدا از  کنار گذاشته شد! 🔸 : مصطفی قاسمیان 🆔 @tahlil_shjr
فلسفه‌ی روز دانشجو چیست و آن سه دانشجو، که بودند؟ 🔶 مرداد سال ۱۳۳۲، دولت مصدق با کودتای آمریکایی سرنگون و شاه به قدرت بازگشت. در آذر همان سال، نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با شاه وارد ایران شد. این سفر با اعتراض دانشجویان به حمله و کشتار در دانشکده فنی تهران ختم و امروز بعنوان روز دانشجو مشهور و ثبت است. اما‌‌.‌.. 1️⃣این واقعه ده سال قبل از ظهور فردی بنام آیت‌الله خمینی در سپهر سیاسی ایران رخ داد‌. 2️⃣ده سال پیش از شروع انقلاب امام در سال چهل و دو، اولین اعتراض بزرگ و شعار مرگ‌برآمریکا توسط دانشجویان غیرمذهبی و غیر انقلابی طرح و عنوان شد. 3️⃣سه دانشجوی کشته شده، عضو حزب توده و جبهه ملی بودند: احمد قندچی: از هواداران جبهه ملی و دکتر مصدق. مصطفی بزرگ‌نیا: عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده. مهدی شریعت رضوی: از کادر جوانان حزب توده 4️⃣ مسئولیت حمله به دانشکده فنی تهران و کشتار دانشجویان با ارتش بود و در این دوره هنوز ساواک شکل نگرفته است. 🔶 دانشجو امروزی باید از خود بپرسد: چرا دانشجویان دهه ۳۰ ضد آمریکایی بودند؟ چرا زمانیکه هنوز فردی به نام امام خمینی حرکتی آغاز نکرده، شعار مرگ و مخالفت با آمریکا سر داده می‌شود؟ محوریت آن اعتراضات هم جریان مذهبی نبود. 🔶 نقطه آغاز دشمنی آمریکا با ایران، جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی نیست، آغازکننده این دشمنی نیز از سال ۱۳۵۷ جمهوری اسلامی نبود، باید تاریخ را درست مرور و روایت کرد. 🔶 اصلی‌ترین مساله مخالفت آمریکا با دولت ملی و مستقل مصدق بود که قصد داشت نفت ایران را ملی کند. آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل و خارج از اراده او رفتار کند اینگونه برخورد می‌کند. به دروغ به شما می‌گویند: دشمنی ایران و آمریکا بعد از انقلاب شروع شد! 🔶 متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما که این روز را جشن و یا بعنوان نماد اعتراض از آن یاد می‌کنند علت این نامگذاری و ماهیت این واقعه را نمی‌دانند. 🔸 :علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr