eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
761 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
آمریکا بعد از ۴۰ سال هنوز به بیانیه الجزایر عمل نکرده است. 🔰 قسمت چهارم 🔶 وقتی در وزارت دفاع مسئولیت دعاوی با آمریکا را برعهده داشتم، هیچ‌وقت نپذیرفتم ما در ابتدا تعهدی بدهیم و آنها بعداً تعهد خود را اجرا کنند؛ چون براساس عدم اعتماد به آنها عمل می‌کردیم و موفق هم بودیم. درباره بیانیه الجزایر هم اشکالات زیادی بود و یکی از این اشکالات این بود که دعاوی که در دادگاه‌های ایران می‌تواند مطرح شود و دادگاه‌های ایران صالح هستند به دادگاه لاهه نرود ولی گفتند چون در ایران دادگاه‌ها صالح نیستند و بنابراین تابعیت مضاعف را پذیرفتند که حتی کسانی که ایرانی هستند اما یک پاسپورت آمریکایی دارند آنها هم باید بروند و لذا بر سر جریان بیانیه الجزایر مشکلات زیادی وجود داشت و اولین تجربه ما بود و آنها به مسائل حقوقی مسلط بودند؛ نتیجتاً بیانیه با اشکالات به امضا رسید اما همین بیانیه با اشکالات را هم در عمل اجرا نکردند. 🔶 براساس خاطرات الکساندر هیل، وزیر خارجه وقت ریگان تصمیم‌شان این بود که همین قرارداد ناقص را نیز به هم بریزند. او در خاطراتش می‌گوید وارد اتاق بیضی کاخ سفید شدم و دیدم مسئله خروج از قرارداد الجزایر مورد بحث است و همه به‌طور جدی می‌گویند موجب ننگ ماست که پذیرفتیم این کار انجام شود و باید لغوش کنیم. او می‌گوید که دیدم این مسئله به حیثیت‌مان لطمه می‌زند 🔶 بنابراین موافقت نکردم و اجازه ندادم. البته متأسفانه همان زمان در ایران با نفوذی که کرده بودند عده‌ای دنبال لغو این بیانیه بودند که من در دفتر خدمات به‌شدت با آن مخالفت کردم و نظرم پذیرفته شد. 🔶 بحثم این بود که چیزی که اهرم قدرت ما بود گروگان‌ها بودند که نزد خانواده‌های‌شان رفتند ولی اگر ما از تعهدات خود خارج شویم، آمریکا می‌تواند قراردادها و اموال و دارایی‌های ما را که در اختیارش است به آمریکا برگرداند و به‌جای داور ما، داور تسخیری بگیرند که خوشبختانه این کار انجام نشد اما تا به امروز نتوانستیم دعاوی که علیه آمریکا داریم دریافت کرده و او را محکوم کنیم. 🔶 بخش کوچکی از مجموعه شروط و هدف‌گذاری که حضرت امام رحمةالله‌علیه داشتند محقق شد و آن هم به‌خاطر شرایط جنگی که داشتیم که باعث شد ذخیره ارزی‌مان بالا برود و موفق هم شدیم. در زمان شاه، ما به آمریکا نفت می‌فروختیم و پولش را به ما نمی‌دادند و پولش را به یک صندوق امانی در وزارت دفاع آمریکا می‌ریختند و شرکت‌های تسلیحاتی که تسلیحات‌شان را برای ما می‌ساختند، مأموران پنتاگون می‌دیدند و تأیید می‌کردند و پولش را می‌دادند و تسلیحات را به ایران می‌فرستادند. 🔶 در ایران هم آمریکایی‌ها تحویل می‌گرفتند و ما هیچ نقشی نداشتیم. تنها در ماجرای تبادل یک جاسوس در سالهای اخیر، توانستیم چهارصد میلیون دلار از پول‌مان با بهره‌اش (یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار) که در صندوق بود تحویل بگیریم وگرنه هنوز هم مطالبات و دعاوی ما علیه پنتاگون و دولت آمریکا برجاست. : دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
آمریکا بعد از ۴۰ سال هنوز به بیانیه الجزایر عمل نکرده است. 🔰 قسمت پنجم ❓ غیر از بحث اموال و جایی که اجاره کردید و همچنان اجاره آنجا را می‌دهیم، از لحاظ مالی چه تعهداتی دارند که هنوز پول‌های‌مان بلوکه است؟ 🔶 اختلاف حسابی داشتیم در مورد میزان مبالغی که پرداختیم و با آمریکا قراردادی به نام فروش نظامی خارجی (FMS) داشتیم و مدعی بودیم که قبل از انقلاب ۱۳ میلیارد دلار به آمریکا پرداخت داشته‌ایم و آنها می‌گفتند بیش از هشت میلیارد دلار دریافتی نداشته‌اند و چون می‌دانستند بدهکارند در جواب اسناد و مدارکی که داده بودیم ترجیح دادند هر چه می‌توانند عقب بیندازند. 🔶 گفتیم ۱۳ میلیارد دلار دادیم و بیشتر از هشت میلیارد دلار کالای نظامی تحویل نگرفتیم و در اینجا هم دعوا با خود دولت آمریکا بود چون مسئول همه خریدها آنها بودند. یک سری پروژه‌ها هم بود که این پروژه‌ها را پیش‌خرید کرده بودیم، مثل هواپیمای F۱۶ که ما پولش را داده بودیم که چیزی دستگیرمان نشد و آنها مدعی بودند که ما این را هزینه کردیم. 🔶 کار رذیلانه‌ای در دوره شاپور بختیار کردند، معاون وزارت دفاع آمریکا به ایران آمد و اغلب قراردادها را باطل کرد و می‌گفتیم خود شما بودید که فسخ کردید و ما خسارت می‌خواستیم ولی آنها ادعا داشتند که این فسخ متفقا بوده است. : دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
آمریکا بعد از ۴۰ سال هنوز به بیانیه الجزایر عمل نکرده است. 🔰 قسمت ششم ❓ اگر بخواهید به این ماجرا نگاه تحلیلی داشته باشید، چرا در مذاکره و توافق با آمریکایی‌ها چنین اتفاقاتی می‌افتد؟ 🔶 آنها اصالتاً فریب‌کارند و در تئوری و ایدئولوژی‌شان فریب‌کاری و نقض عهد کردن پذیرفته و مشروع است. باید کاری کنیم که وقتی مذاکره می‌کنیم حتماً بتوانیم در مقابل چیزی که می‌دهیم بلافاصله مابه‌ازایش را بگیریم و همزمان و متناظر باشد و این کاری بود که من می‌کردم. مثلاً در وزارت دفاع با شرکت نظامی هیوز مذاکره‌ای داشتم راجع به سیستم‌هایی که قرار بود به ما تحویل دهند و پولش را گرفته بودند و ندادند و گفتم تا زمانی که پول را که ۳۶ میلیون بود به حساب ما واریز نکنید، تعهدی نمی‌پذیرم که امضا کنم. 🔶 تسویه‌حساب شد و گفتند نقشه‌هایی تهیه کردند و گفتم نقشه‌ها را در انبار مشخصی بگذارید تا زمانی که با شما حساب می‌کنیم. باید بسیار مراقب بود زیرا واقعاً قابل اعتماد نیستند، مخصوصاً انگلیسی‌ها از آمریکایی‌ها بدترند و بسیار حواسم جمع بود و با آنها بر اساس عدم اعتماد کار می‌کردیم و موفق هم شدیم و در دورانی که مسئولیت داشتم مبالغ زیادی از آنها گرفتیم. : دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
افتخار به سرمشق فاطمی(سلام الله علیها) 🆔 @tahlil_shjr
A4-372.pdf
1.82M
افتخار به سرمشق فاطمی(سلام الله علیها) 🔸 خط حزب‌الله به مناسب فرارسیدن ایام فاطمیه، مروری بر بیانات رهبر انقلاب درباره جایگاه و فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها) داشته است. 🔸 سخن هفته خط حزب‌الله، با عنوان «راه پیشرفت اقتصاد» توصیه‌های رهبر‌انقلاب درباره نقش و وظایف کلیدی مسئولان در جنگ‌اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را بازخوانی کرده است. 🌷 شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز، تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۳۷۲ 🆔 @tahlil_shjr
آمریکا بعد از ۴۰ سال هنوز به بیانیه الجزایر عمل نکرده است. 🔰 قسمت هفتم ❓ برخی‌ افراد مشخصاً مهندس بازرگان می‌گفتند انقلاب اسلامی یک چشم‌انداز مبارزه و درگیری با آمریکا نداشته و اساساً درگیری با آمریکا یک انحراف است که از مارکسیست‌ها و چپ‌ها به ارث رسیده. الان دیگرانی هم هستند که این حرف را می‌زنند و مدعی‌اند که تسخیر لانه جاسوسی تندروی بود و دلیل اصلی انقلاب استبداد شاه بود نه مداخلات آمریکا؛ این تئوری را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 🔶 باتوجه به حوادث و اتفاقاتی که از ابتدای نهضت ملت ایران به رهبری حضرت امام رحمةالله‌علیه شروع شده این ادعا درست نیست. حضرت امام رحمةالله‌علیه سال‌های ۴۱ و ۴۲ که مبارزه را شروع کردند، خیلی روشن فرمودند آمریکا از شوروی بدتر و شوروی بدتر از انگلیس است و همه از هم پلیدترند، لکن امروز سروکار ما با آمریکاست. می‌بینیم در تمام این دوران، شاه بدون اجازه آمریکا آب نمی‌خورد و مسئله استبداد شاه، فرع بر نفوذ و سلطه آمریکا بود؛ یعنی آمریکا چنان سلطه‌ای بر کشور ما داشت که تصمیماتی که در واشنگتن گرفته می‌شد به شاه دیکته و ابلاغ می‌شد که این کار را انجام دهند، مثل جریان انقلاب شاه و ملت (انقلاب سفید) که دیکته کِنِدی بود. در دوران انقلاب هم در صحبت‌ها و مطالبی که مطرح می‌شد همه‌اش مرگ بر شاه وجود داشت. 🔶 آمریکا تا آخرین لحظه از شاه حمایت کرد و سعی داشت شاه را حفظ کند. در آخرین لحظه طرح کودتا را در شب ۲۱ بهمن ریخته بودند و قرار بود در ایران کودتا انجام شود و به علت اینکه امام رحمةالله‌علیه حکومت‌نظامی را لغو کرد و گفت به خیابان بریزید، کودتا خنثی شد. 🔶 این حرف بی‌اساسی است که بیان می‌شود و هنوز هم که هنوز است گرفتار آمریکا هستیم. آمریکا و شوروی فهمیدند این پدیده نوظهور که دارد وارد صحنه سیاسی جهان می‌شود موجب شکست و نابودی آنها خواهد شد، چون انقلاب اسلامی یک پدیده غیرمادی‌گرایانه، الهی و معنوی بود. آن‌ها سیصد سال به همه این مفاهیم لگد زده بودند؛ لذا این پدیده در ایران، نوظهور بود و همه مسئله، آمریکا بود. 🔶 از همان ابتدا انواع کودتاها و توطئه‌ها برای براندازی جمهوری اسلامی صورت گرفت و هیچ‌وقت آمریکا از این کارها دست برنداشت. با اینکه چندین رئیس‌جمهور عوض شد ولی سیاست همگی این بود که باید این نظام از بین برود و هنوز هم این حرف‌ها هست که حرف‌های بی‌منطق و بی‌معنایی است. : دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
آمریکا بعد از ۴۰ سال هنوز به بیانیه الجزایر عمل نکرده است. 🔰 قسمت هشتم ❓ بحث دیگری که در رابطه با جمهوری اسلامی و آمریکا مطرح می‌شود این است که روند آمریکاستیزی که نظام و انقلاب در پیش گرفت برای ما دستاورد نداشته است؛ ارزیابی شما از این گزاره چیست؟ 🔶 ما قبل از انقلاب تحت سلطه بودیم؛ هم سلطه اقتصادی، هم سلطه فرهنگی، هم سلطه نظامی و هم سلطه سیاسی که آمریکا و انگلیس بر ما سلطه داشتند. شعار ما «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود و معنی استقلال مبارزه با سلطه است. امروز نه‌تنها توانستیم از زیر یوغ این سلطه درآییم، بلکه روزبه‌روز قوی‌تر شدیم و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردیم. 🔶 زمانی با یک آمریکایی مذاکره داشتم، به شوخی گفتم: اگر شما دشمن ما نبودید من شما را دعا می‌کردم؛ گفت: چرا دعا می‌کردید؟ گفتم: شما ما را مجبور کردید روی پای خودمان بایستیم. اگر این دشمنی نبود امکان نداشت امروز در قدرت نظامی به جایی برسیم که موشک هایپرسونیک تولید کنیم. قدرت و امکاناتی که داریم و پیشرفتی که کردیم ناشی از این بوده که آمریکا با ما دشمنی کرده است. 🔶 واقعیت قضیه این است که آمریکایی‌ها معتقدند ابرقدرتی هستند که همه دولت‌ها باید تحت سیطره آنها باشند. آمریکایی‌ها جنگ‌سالارند، به همین دلیل صنایع پیچیده نظامی خود را بر دولت‌شان دیکته می‌کنند که بجنگند یا جنگی خلق کنند. 🔶 این حرف آقایان بی‌مأخذ و عوامانه است؛ ما رابطه‌مان را با آمریکا قطع نکردیم. آمریکا رابطه‌اش را با ما قطع کرد. ما هیچ توطئه‌ای علیه آمریکا نکردیم و او طی این ۴۳ سال همواره علیه ما توطئه کرده و هنوز هم دست برنمی‌دارد. آنها می‌گویند شما باید قبول کنید یک دولت کوچک هستید و اگر می‌خواهید با ما مذاکره کنید، ما در بالا می‌نشینیم و شما روی زمین چمباتمه بزنید و ما پا روی سر شما می‌گذاریم و دیکته می‌کنیم شما بنویسید و این را از مذاکره می‌فهمند و در برجام هم همین کار را کردند. 🔶 عده‌ای معتقدند اصلاً اشتباه کردیم که انقلاب کردیم. آقای بازرگان هم با انقلاب موافق نبود و بر او تحمیل شد و مثل آقای شریعتمداری معتقد بود که شاه سلطنت بکند، نه حکومت. نگاه جبهه ملی همواره به واشنگتن بود که حزب دموکرات بر سر کار بیاید و آنها از قبلِ حزب دموکرات به قدرت برسند. : دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
آمریکا بعد از ۴۰ سال هنوز به بیانیه الجزایر عمل نکرده است. 🔰 قسمت نهم ❓ چطورمی‌توان جلوی خسارت‌‌های ناشی از بدعهدی آمریکا را گرفت؟ 🔶 سیاستی که الان در قبالش داریم این است که بتوانیم چیزی را از قبل این دربیاوریم؛ یعنی اموال و دارایی‌هایی را که در آنجا داریم بتوانیم بگیریم و تحریم‌ها را بردارند. نظر حضرت آقا این بود که یک مورد شما انجام دهید و یک مورد آنها انجام دهند و همزمان باشد و بعد هم تعهد بسپارند زیر قول‌شان نمی‌زنند که این کار انجام نشد. 🔶 همین‌طور که دولت فعلی دارد دنبال می‌کند برنامه‌مان را با سایر دولت‌های غیرغربی بریزیم و با همسایگان و آسیایی‌ها کار ‌کنیم که موفق هم شدیم که تا حدودی تحریم‌ها را خنثی کنیم. قطعاً نگاه به شرق نگاه درستی است. : دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
آمریکا بعد از ۴۰ سال هنوز به بیانیه الجزایر عمل نکرده است. 🔰 قسمت دهم ❓ به‌عنوان سوال پایانی هیچ‌وقت پیش نیامد که اشکالات بیانیه الجزایر را به افراد مذاکره کننده منتقل کنید؟ 🔶 بله، مثلاً تابعیت مضاعف به‌طور جدی مطرح بود که واقعاً ظلم بزرگی به ما شد و به آنها می‌گفتیم اما چون خودم در مذاکرات بیانیه الجزایر نبودم، گفتند نمی‌دانستیم چنین مشکلی پیدا می‌شود زیرا تجربه نداشتیم. 🔶 در پایان باید گفت درگیری ما با آمریکا ادامه خواهد داشت و توطئه‌های آمریکا هم تمام‌شدنی نیست تا زمانی که آمریکا در قدرت باشد؛ البته قدرت آمریکا در حال افول است و ما تاکنون در همه توطئه‌هایش آن‌ها را شکست داده‌ایم و بعد از این هم موفق خواهیم بود. 🔶 نسل جوان باید خود را برای دوران آقایی و قدرت جمهوری اسلامی به‌عنوان یک ابرقدرت آماده کند. در کتاب جدیدم با نام «ایران، ابرقدرت منحصربه‌فرد» به این مسئله اشاره کرده‌ام. : دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
✅  چهره های معروف در رسانه ملی 🔶 اگر از اساس مخالف ماهیت پدیده ای به نام حضور چهره های معروف در رسانه هستید یا  را دنبال نمی‌کنید وقت تان را بابت این متن تلف نکنید. 1⃣ چه بخواهیم چه نخواهیم ذات  و تلویزیون نسبت این همانی کاملی با پدیده چهره سازی یا زاییدن  دارد و اساسا یکی از عوامل جذابیت تلویزیون هم مشخصا  است که چهره های سرشناس و شناخته شده برای تلویزیون به ارمغان می آورند. برای اثبات این مدعا کافی است ثانیه ای عصرجدید را که پربیننده ترین برنامه تلویزیون سال گذشته بود را بدون احسان علیخانی تصور کنید. به نظرتان چقدر از آن ٧۶ درصد مخاطب کم می شدند؟! 2⃣ نسبت بین چهره ها و تلویزیون و نسبتی ٣۶٠ درجه است. به این معنا که هم رسانه به سلبریتی نیاز دارد و هم چهره های محبوب وابستگی تام و تمامی با رسانه دارند. شاهد مثال این مدعا هم بازگشت مکرر بازیگران و مجریان قهر کرده ای همچون تنابنده و رشیدپور و مدیری به ساحت تلویزیون درسال های اخیر است. 3⃣ سلبریتی صرفا یک ابزار است. ابزاری برای رسیدن به هدف محتوایی فرآورده رسانه ای. پس پرداختن یا ضریب دادن یا درقله قرار دادن چهره ها دربرنامه ها یقینا محتوم به شکست است! 4⃣ اساسا درتلویزیون دو رویکرد در مدیریت چهره ها وجود دارد. اول رویکرد سازمانی و رسمی است که نه در گذشته و نه در حال کارایی و اثربخشی داشته و دومی هم رویکرد غیر رسمیِ کدخدا منشی و بزرگی کردن برای دیگران است. کاری که امثال پورمحمدی ها، مهاجرانی ها و حسین پورها در سالیان گذشته برای بخش عظیمی از چهره ها انجام می‌دادند. 5⃣ در نهادی مثل صداوسیما که مجریانش ویترین آن هستند، مطلقا نهاد منسجمی برای حمایت، مدیریت و راهبری برای یک مجری وجود ندارد. ساختارهایی مثل امور مجریان سیما و پرتال مجریان شبکه ها صرفا کارکرد منفعلانه، سلبی و کوتاه مدت دارند دارند. 🔶 از آن طرف دریکسال اخیر با آمدن مدیران جوانی که بعضا تجربه زیست تلویزیونی و تولیدی آنچنانی ندارند و دفعتا گرفتار مشکلاتی از قبیل سیر کردن اژدهای گرسنه ای به نام پخش، خلا سرمایه انسانی در ساحت ستاد و کارآمد کردن نیروهای صف، سیاست های غلط بالادستی مبنی بر حذف چهره های به اصطلاح وسط باز و.... شده اند باعث شده تا افق مشخصی برای برخورد با چهره های شناخته شده وجود نداشته باشد و زمینه دست بکار شدن خناسان و معاندان آنور آبی برای نزدیک شدن به سرمایه هایی که هزینه های مادی و معنوی زیادی برای دیده شدنشان خرج شده فراهم گردد. 🔸 :محمدامین حسام 🆔 @tahlil_shjr
درویش شورای شهر 🔶 سالها پیش با او در دفتر محقرش دیدار کردیم. وارد اتاق که شدیم صمیمانه به استقبال آمد. از هر دری سوال کردیم. از سابقه مبارزاتی و روزهای زندان و شکنجه گرفته تا مسوولیت های بعد از انقلاب و نوع رابطه اش با فرزند و همسر و غیره. اما پاسخ به همه سوال های ما تنها دو یا سه کلمه مشابه ،همراه با لبخندی دوست داشتنی بود. "کاری نکردم" . " وظیفه بود". 🔶 عباس شیبانی حقا دیدنی بود. دوستان قدیمی دکتر وقتی دیدند سوالهای ما بی پاسخ مانده به کمک آمدند و خاطراتی از زندگی کاری و شخصی ایشان بازگو کردند، تا شاید به سخن بیاید. اما بازهم بی نتیجه بود. گویی قرار نداشت درباره خودش حرف بزند. پاسخش به همه سوال ها این بود؛ " فراموش کنید". 🔶 جناب شیبانی در ۹۱ سالگی به رحمت خدا رفت. حقیقتا سیاستمداری خادم که زندگی اش در تراز یک مسوول راستین انقلاب اسلامی بود. سالها عضو شورای شهر تهران بود و رکورد بی غیبت و بی تاخیرترین عضو شورا را در جلسات داشت. در نهایت سادگی زندگی می کرد. پزشک بود و سابقه ریاست دانشگاه تهران و نماینده مجلس و شورای شهر و دهها مسئولیت دیگر داشت، اما تا پایان عمر بدون خانه شخصی و اخرین ماشینش پیکان ساده ای بود که با اصرار خانواده چند سال پیشتر تبدیل به پراید شده بود. سال ها در زندان طاغوت بود و در همان زندان هم مراسم خواستگاری از یک بانوی انقلابی و مبارز صورت می گیرد. بعد از انقلاب هم خانه اش محل رفت و آمد و جلسات بزرگان انقلاب و قدمگاه بهشتی و مطهری و طالقانی و باهنر ودیگر بزرگان بود؛ حقا «خانه انقلاب» بود. 🔸به گفته دخترش دو دست کت و شلوار داشت که سالهاست تغییر نکرده بود. رابطه بس عاشقانه با همسر مرحومه شان داشت و اما آنقدر به کار اهمیت می داد که یک روز بعد از تدفین همسر در محل کار حاضر می شود و اجازه نمی دهد بیش از یک کاغذ معمولی از بیت المال برای اعلام تسلیت هزینه شود. 🔶 جهیزیه دخترش یخچال و گاز نداشت و فقط فرش و تعدادی ظروف بود و کمی هم خرت و پرت؛ به خانواده داماد هم گفته بود که اگر برای عروسی شام بدهند در مجلس حاضر نمی شود؛ فقط میوه و شیرینی. در مجلس عروسی هم صندوق کمک به خیریه گذاشته بود تا مردم بجای کمک به عروس و داماد به خیریه کمک کنند. 🔸همه این حرف ها را هم از اطرافیان و همسایه هایش شنیدیم. خودش در پاسخ به همه این سوالها فقط سکوت می کرد و می خندید. وقتی گفتیم نصیحت مان کن یک جمله گفت: "تا می توانید به این مردم خدمت کنید." 🔶 اما جناب شیبانی عزیز یکبار در طول این جلسه به وجد آمد و سخن گفت. وقتی یکی از همراهان از خصوصیات حاجیه خانم فاطمه، مادر مرحوم شان گفت. نقل شد که مادرشان وقتی بیمارستان می رفتند بالای سر هر مریض می ایستادند و دعا می خوانند. 🔶 جناب شیبانی اسم مادر که آمد با صلابت خاصی که دیگر همان خنده هم روی لبانش نبود و با بیانی پر از حرارت و حرمت گفت: "مادر ما یک درویش تمام عیار بود." 🔶 از مادر درویشی را آموخته بود، سادگی و زاهدی و کم سخنی و خدمت. میگفت من کمتر حرف میزنم و تلاش می کنم عمل کنم. و بیشتر اوقات سالهای پایان عمر نیز به سکوت گذشت... 🔸 : محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
با دیگریِ مذهبی چگونه باید برخورد کرد؟! 🔰قسمت اول 🔶 نظام اسلامی دو جور دیگری دارد: 1⃣ دیگری ای که خلاف ضروریات دین است مثل فرقه های دست ساز استعمار (بهائیت و...)/ یا همجنس گرایی و... 2⃣ دیگری ای که در اجتهاد (در عقاید یا فروعات) یا تطبیق، دیگری است. مثل فرقه های مذهبی درون اسلام یا گروه های سیاسی مسلمان. ⬅️ برخورد با این دو متفاوت است: _ گروه اول اجازه فعالیت تبلیغی و اجتماعی نمی یابند. _ گروه دوم را نمی توان ملحق به اول کرد. اصل اولی درباره آنها جواز فعالیت اجتماعی است. اینها اجتهاداً یا تقلیداً، اجتهاد متفاوتی قبول دارند (مثلا قائل به ولایت فقیه نیستند) یا به لحاظ سیاسی در تطبیقات و نحوه اداره کشور مشکل دارند؛ که فرقی نمی کند از مجتهدین باشند یا روشنفکران، هنرمندان، مداحان و...‌ 🔶 حکومت اسلامی -مثل هر حکومت دیگر- حق دارد غیر معتقدین به نظام را در بدنه سیاسی خود پذیرش نکند؛ اما حق ندارد مانع فعالیت گروه دوم در عرصه های اجتماعی-فرهنگی شود مادامی که فعالیتشان مخل به مبانی (وضروریات دین) یا مسلحانه نباشد(اصل۲۷ قانون اساسی). ❓سؤال مهم این که افرادحقیقی گروه دوم چه زمانی منع فعالیتشان مشروع است؟! روایتی از امیرالمومنین(ع) رسیده است که: "یجب علی الامام ان یحبس فساق من العلماء...: بر امام واجب است علماء فاسق و پزشکان نادان و دلالها و واسطه های مفلس و کلاهبردار را حبس کند". ▫️چند رکن این روایت: 1⃣ وجوب بر امام(ع) آیا میتوان این حکم را بر نوّاب امام و حکّامِ مشروع هم سرایت داد؟! برخی اشکال کرده اند؛ اما مجلسی در روضة المتقین نوشته شکی نیست این حکم لازم است چون مدار دین و جان و مال مردم غالبا گردن این سه طایفه است. برخی فقهاء نیز بدان فتوا داده اند. 2⃣ معیار حبس (و حصر و منع)، رسیدن به مرحله فسق است. یعنی نه بخاطر اجتهادی دیگر یا تطبیقی -که به نظر حکومت خطاست- بلکه اقدامات آن عالم متصف به فسق (گناه/ نه خطا) شود. مثلا علیه نظام مشروع و قانونی اقدامات براندازانه انجام دهد. 3⃣ این حبس چه حبسی است؟ 🔶 در ادامه روایتی افزوده شده است که حضرت فرمود: حبس امام بعد از اجرای حد، ظلم است! یعنی این حبس و زندان قبل از مرحله اجرای حد (اگر مشمول حد باشد) است. 🔶 یکی از کسانی که حصر علماء را باتوجه به همین روایت تئوریزه کرد آیت الله منتظری بود. دراینباره می نویسد: "پرواضح است که در این صورت زندان در مرتبه متأخر قرار می گیرد. یعنی ابتدا او را پند و نصحیت داده و موعظه یا تهدید می کنند اگر این کارها اثر نبخشید، او را به زندان می افکنند. در این صورت زندان او نیز از نوع زندان تعزیری محسوب می شود و اگر زندان در ادب کردن او موثر نمی باشد باید نوع زندان او را بدین گونه مشخص کنیم که بگوییم او را برای دفع شر و زیانش از جامعه و مردم زندانی کرده ایم که در این صورت زندان او نه جنبه تعزیری دارد و نه جنبه حدی (بلکه صرفاً برای تامین مصالح عمومی جامعه است)". 🔶 نمونه هایی از سیره امام خمینی _ درباره افرادی از نهضت آزادی / و شخصیت حقوقی آن: آیت الله اردبیلی نقل می کند: درباره برخی از افراد نهضت آزادی امام فرمود آنهایی را که من می شناسم، آدمهای مسلمان خوبی هستند. یکی از آقایان می خواست تحریک کند؛ گفت: اینها روحانیت را قبول ندارند! امام فرمودند: روحانیت را قبول دارند، شماها را قبول ندارند. آن آقا گفت شخص شما را قبول ندارند. امام فرمود: قبول نداشته باشند من که اصول دین نیستم"! ⬅️ این رعایت همان میزان دقیق است امام خودش را دین نمی داند و تشخیص و تطبیق آنها را چون متدینانه می داند، منع نمی کند. 🔶 گفته شد حکومت اسلامی هم دیگری هایی که اصول اساسی اش را قبول ندارند اجازه ورود به بدنه سیاسی اش را نمی دهد نامه امام درباره رسمیت نداشتن نهضت آزادی دراینباره مهم است. 🔸 : حجت الاسلام قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
با دیگریِ مذهبی چگونه باید برخورد کرد؟! 🔰 قسمت دوم 🔶 درباره آیت الله سید ابوالفضل زنجانی: ایشان که مورد احترام علمی شهید مطهری و یاران امام و به تعبیر برخی از آنها عالم خداترسی بود، امام جماعت مسجد حسینیه ارشاد و از اعضای مقاومت ملی و جبهه ملی بود. نماز عید فطر سال۵۶ در تپه های قیطریه را او امامت کرد و بعد بنا به وصیت آیت الله طالقانی بر پیکر او نماز خواند. اما پس از پیروزی انقلاب فاصله گرفت و ازجمله در ۱۲شهریور۵۹ اعلامیه تندی نوشت که به تعبیر آیت الله اردبیلی بوی تکفیر امام را می داد! ایشان نقل می کند وقتی نظر امام را پرسیدند که چه کار کنند امام فرمود: هیچ چیز! 🔶 یعنی تذکر زبانی هم به ایشان داده نشود؟! امام: چه تذکری؟! مگر شما چیزی می دانید که او نداند؟! امام فکر می کردند ممکن است من قضیه را در جلسه سران سه قوه طرح کنم و با او برخورد بکنیم با آن که خداحافظی کرده بودم صدایم زدند و فرمودند با آقا سید ابوالفضل کاری نداشته باشید". 🔶 از این موارد معلوم می شود مواجهه با مواردی مثل آقای شریعتمداری در زمان ایشان بخاطر تفاوت با سید ابوالفضل زنجانی بوده است. تا همراهی با کودتاگران نشده امام به حصر اجازه نداده است. 🔶 بررسی موارد حصر خانگی دیگر مثل مرحوم آیت الله محمد صادق روحانی مجال دیگری می طلبد. اینقدر گفتنی است که برادر ایشان(سید محمد) با وجود مخالفت های اساسی با امام حصر نشد. 🔶 درباره ایشان(سید محمد صادق) هم وقتی در دولت اصلاحات برای رفع حصر ایشان واسطه شدند، رهبر انقلاب موافقت کردند. آیت الله منتظری هم پس از امام با ندید گرفتن توصیه -بلکه فرمان- امام خمینی درباره منافقین و لیبرالها، به حصری دچار شد که خود آنرا برای حاکم اسلامی مشروع شمرده بود! 🔶 حق این است که نحوه مواجهه و میزان تحریک همه این مخالفان با نظام اسلامی یک جورنبوده؛ استفاده دشمنان (بخصوص رسانه های دشمن) از مواضع آنها هم بالسویه نبوده است و این هم در تنوع برخورد اثر داشته است. 🔶 ته نوشت: 1⃣ پیروان ایدئولوژی های غیر اسلامی (مثل مارکسیسم) به نظر متفکران انقلاب اسلامی "ممنوع" از بیان نبودند، "مشروط" به مواجهه فکری با علماء دین بودند. 2⃣ دیگری های مذهبی (هیاتها، مقلدین و مراجع غیر همراه با ج.ا و...) که تحلیل سیاسی متفاوتی دارند اما جزئی ثابت شده از توطئه ها نیستند و به نظر ما خطای در تطبیق و تحلیل دارند اگر ملحق به دسته اولِ دیگری ها (ممنوعه ها) شوند، به مرور به بزرگتر شدن جامعه مذهبیِ علیه نظام می افزایند. در نفی حکومت دینی طیف غیر مذهبی و این مذهبی ها به ائتلافی رسمی یا غیر رسمی می رسند و زمینه جذب طیف مذهبی و غیر مذهبی جامعه می شوند. 3⃣ تطبیق این موازین دقیق موجب شده قانونگذاران در قانون اساسی برای وزیر اطلاعات و قضائیه، اجتهاد و عدالت را شرط کنند. این امور را نمیتوان بروکراتیک کرد و از نصابها کاست! 🔶 دستگاه امنیتی، مامور مواجهه با توطئه های براندازی است، عالمان موظف به مواجهه با دیگرهای علمی اند و مداحان و هنرمندان انقلابی مسئول مواجهه با خوانش های غیر انقلابی مثل خود اند. این سه، جای هم نمی نشینند. 🔸 :حجت الاسلام قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
شبهات وهابیت 🔶در کتب اهل سنت آمده که علی قصد داشت با «جُوِيريه» دختر ازدواج کند که موجب ناراحتی فاطمه شد. به همین خاطر پیامبر فرمود: فاطمه پاره تن من است. 🔶 در کتاب "صحيح بخاري" حدیث 3110 آمده است که پیامبر(ص) فرمودند: «فاطمة بضعة مني» یعنی: «فاطمه پاره تن من است». سپس به نقل از «مسور بن مخرمه» حدیثی جعلی نوشته است كه: علي(ع) مي‎خواست «جُوِيريه» دختر ابوجهل را کند و به اصطلاع عامیانه بر سر حضرت زهرا(س) هوو بياورد که پيامبر(ص) اين سخن را فرموده‎اند و منظورشان این بود که: يا علي اگر بخواهي با دختر ابوجهل ازدواج كني بايد دختر مرا بدهي! : 🔶 طبق شهادت علمای رجال ـ مثل «ابن حجر» در جلد 6 کتاب "العصابة" ، ص 94 ـ «مسور بن مخرمه» در سال دوم هجرت تازه به دنیا آمده بود. بنابراین ـ همانگونه که «ابوعلم» از علمای بزرگ دانشگاه الازهر نیز در ص 170 کتاب "فاطمة الزهراء" نوشته است ـ روایت جعلی خواستگاری علی(ع) از جویریه در سال دوم هجرت بوده است. پس در آن زمان یا «مسور» متولد نشده بود یا در قنداق بوده است! 🔶 «جُوِيرية» تا سال هشتم هجرت کافر بود و ازدواج با کافر حرام است. 🔶 این دختر تا زمان حیات پیامبر(ص) ـ سال دهم هجرت ـ اصلا به مدینه نیامد تا این اتفاقات رخ دهد. 🔸 : دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
علت بروز در تعیین دقیق روز حضرت زهرا(س) چیست؟ در مورد تعداد روزهايي که حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها پس از رحلت پدر بزرگوارشان در قيد حيات بوده اند در ميان کتاب هاي تاريخي اختلاف وجود دارد. بعضي از مورخين مثل يعقوبي اين زمان را چهل روز و کساني مثل عايشه، دختر ابي بکر، اين مدت را شش ماه و گروهي ديگر هشت ماه ذکر کرده اند. 🔶 علامه مجلسي 🔶 اما در ميان اين اقوال، آن قولي که براي ما قابل اعتنا است روايات رسيده از ناحيه ائمه هدي عليهم‌‌‌ السلام مي باشد، به نقل مرحوم علامه مجلسي، مرحوم ابوالفرج اصفهاني در کتاب مقاتل الطالبين اينگونه اظهار نظر کرده: مدت زمان حيات فاطمه زهرا سلام الله عليها بعد از وفات پيامبر صلي الله عليه وآله مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوري که کمترين زمان ذکر شده در اين رابطه ۴۰ روز و بيشترين زمان هشت ماه مي- باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روايات رسيده از امام باقر عليه السلام است که حضرت مي- فرمايد: بدرستي که زمان رحلت صديقه کبري سلام الله عليها سه ماه بعد از رحلت پيامبر مکرم(ص) بود. 🔶 اما دسته دوم ديگري از روايات صحيحه هم اين مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله اين روايات، روايت مرحوم کليني از امام صادق عليه السلام است که حضرت مي فرمايد: «بدرستي که توقف فاطمه عليه السلام در اين دنيا پس از پدر گراميش ۷۵ روز بود.»اين دسته از روايات هم مبناي نظر برخي از علماي شيعه از جمله مرحوم کليني گرديده. 🔶 البته ممکن است دليل اختلاف در اين دو دسته از روايات صحيحه رايج نبودن نقطه گذاري بر کلمات در زمان صدور روايات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» مويد اين معنا است. 🔸 : دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
آيا عمر سند و قباله‌ي فدك را از دست حضرت زهرا (س) گرفت و كرد؟ 🔶 سبط ابن جوزي از اهل سنت مي‌گويد: پس از اين كه ابو بكر سخنان شاهدان حضرت زهرا سلام الله عليها را شنيد، نامه‌ي رد فدك را براي آن حضرت نوشت؛ اما عمر از راه رسيد و آن نامه را كرد. حلبي شافعي در كتاب «السيرة الحلبيه» سخنان سبط ابن جوزي را اين‌گونه نقل كرده است: 🔶 «در كلام سبط بن جوزي آمده است كه ابو بكر براي فاطمه [سلام الله عليها] سند و نامه‌ي براي ايشان در باره‌ي فدك نوشت. در همين هنگام، عمر بر ابو بكر وارد شد و گفت اين چيست؟ ابو بكر گفت: نامه‌ي است كه براي فاطمه در مورد ميراثش از پدرش نوشته ام. 🔶 عمر گفت: از كدام منبعي براي مردم خواهي كرد در حالي كه عرب عليه تو بپا خواسته اند؟ سپس نوشته را از فاطمه گرفته و آن را كرد.» 🔸 : دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
جمهوری اسلامی کارآمد یا ناکارآمد؟ 1️⃣ آیا یک نظام ناکارآمد، ‌می‌تواند طی ۴٣ سال از استقلال، تمامیت ارضی و موجودیت خود و ساختارهایش‌ در برابر مجموعه‌ای از توطئه‌ها، فشارها و فتنه‌انگیزی‌های طراحی شده و به اجرا درآمده از سوی تمامی قدرت‌های استکباری و شیطانی دفاع کند؟ 2️⃣ آیا یک نظام ناکارآمد می‌تواند کشوری را که از نظر ارتش، تجهیزات و قدرت دفاعی کاملاً وابسته است،‌ به یک کشور دارای اقتدار دفاعی،‌ نظامی و امنیتی رسانده، ‌به گونه‌ای که نه تنها از قدرت نظامی بازدارنده، بلکه فراتر از آن دارای قدرت ضربه متقابل در برابر هر نوع عامل تهدید نماید؟ 3️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، می‌تواند ایران موسوم به ژاندارم منطقه و تحت فرمان آمریکا در دوران قبل از انقلاب را، به قدرت برتر و دارای نفوذ راهبردی در منطقه غرب آسیا تبدیل کند؟ 4️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، ‌می‌تواند طی ۴٠ سال به استناد گزارش سازمان ملل، ‌شاخصه توسعه انسانی ایران را ۶٠ پله ارتقا بخشیده و از این جهت جمهوری اسلامی رتبه اول رشد این شاخص را از آن خود کند؟ 🔶 شاخصی که از ترکیب چهار کمیت عددی در سه حوزه سلامت و بهداشت، آموزش و سطح مناسب زندگی به دست می‌آید. یکی از نتایج این ارتقای ۶٠ پله‌ای، افزایش شاخص امید به زندگی از ۵٠ سال قبل از انقلاب به ٧٧ سال در مقطع فعلی است. 5️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، می‌تواند رتبه علمی کشور را از رتبه ۵۶ جهان به رتبه ١۶ و از رتبه ۵ در منطقه به مرتبه ١ منطقه ارتقا‌ داده و سرعت رشد علم در ایران را ١١ برابر میانگین سرعت رشد علم در جهان کند؟ 6️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، می‌تواند رتبه ایران در علوم نانو، بیوشیمی و زیست مولکولی، ‌علوم هوا فضا، علوم فیزیک و علوم ریاضی را از رتبه بالای ۵٠ به رتبه زیر ١۶ ارتقا‌ داده و در علوم ژنتیک و سلول‌های بنیادین، ‌ایران را بعد از آمریکا در رتبه دوم جهان قرار دهد؟ 7️⃣ یک نظام سیاسی ناکارآمد، ‌نمی‌تواند رتبه ایران در ثبت اختراعات را از رتبه ٣٩ جهان به رتبه ٧ جهان در سال ٩۴ برساند. 8️⃣ یک نظام سیاسی ناکارآمد، نمی‌تواند در مدت ۴٠ سال، خطوط ریلی کشور را بیش از دو برابر با ارتقای ٢٠ پله‌ای رتبه‌ ایران در رتبه‌بندی ترابری خطوط ریلی جهان، ‌رشد ۶ برابری ترابری کالا به کمک خطوط ریلی در کشور، رشد ٢۵ برابری تعداد مسافران جابه‌جا شده با استفاده از خطوط هوایی، ‌رشد ١۵ برابری بار جابه‌جا شده با استفاده از خطوط هوایی، افزایش ۴/۴ برابری طول جاده‌های کشور، افزایش ٨ برابری آزادراه‌های کشور، افزایش ١٢/۵ برابری جاده‌های روستایی برساند. 9️⃣ نظام سیاسی ایران اگر ناکارآمد بود، ‌نمی‌توانست رتبه ایران را در علم انرژی از رتبه ۵٧ در جهان در دوران پهلوی، به رتبه ١١ جهان و از رتبه ٧ در منطقه به رتبه اول منطقه رسانده و ایران را در رتبه هشتم جهان در میان کشورهای تولیدکننده جهان قرار دهد. 🔟 جمهوری اسلامی اگر ناکارآمد بود، نمی‌توانست رتبه ایران در علم انرژی هسته‌ای را از رتبه ٨۶ جهان به رتبه ١١ و از رتبه ١١ به رتبه ١ در منطقه ارتقا دهد. 1️⃣1️⃣ جمهوری اسلامی اگر ناکارآمد بود،‌ نمی‌توانست رتبه ایران را در صنعت فولاد از رتبه ٣٠ جهان به رتبه ١٠ ارتقا دهد. 2️⃣1️⃣ اگر نظام سیاسی ایران ناکارآمد بود، در حوزه امنیت غذایی هیچ گاه رشد چهار برابری شاخص تولید مواد غذایی،‌ رشد چهار برابری شاخص تولید محصولات کشاورزی، رشد بیش از سه برابری شاخص تولید دام، رشد ١٠ برابری تولید گوشت مرغ، رشد بیش از ١/۵ برابری سرانه تأمین گوشت به ازای هر شخص،‌ رشد پنج برابری سرانه مصرف ماهی و غذاهای دریایی و روند به شدت کاهشی مرگ و میر بر اثر سوء‌تغذیه در ایران پدید نمی‌آمد. 3️⃣1️⃣ اگر جمهوری اسلامی ناکارآمد بود، نمی‌توانست فقیر بودن ۴۶ درصدی مردم ایران در دوران پهلوی را به حدود ١۴ درصد کاهش دهد. کسانی که تصور می‌کنند فقط در ایران فقیر وجود دارد، ‌به آمارهای معتبر بین‌المللی توجه کنند که میزان فقر در دیگر کشورها را گزارش می‌کند، مانند فقر بیش از ١٢ درصدی مردم آمریکا، فقر ١٩ درصدی مردم انگلستان، فقر ١۴/٨ درصدی مردم فرانسه، فقر ١٨ درصدی مردم ژاپن، فقر ۵٠ درصدی افراد بالای ۶٠ سال در کره جنوبی، فقر ٢١/٩ درصدی مردم ترکیه و فقر ٢۵ درصدی مردم در عربستان. 🔶 با نگاهی عالمانه و منصفانه در موارد پیش گفته که همگی مستند به آمار منابع معتبر بین‌المللی است،‌ می‌توان قضاوت کرد که آیا جمهوری اسلامی،‌ یک نظام سیاسی و حکومتی کارآمد است یا ناکارآمد، آن هم با وجود همه فشارها از سوی جبهه استکبار در این ۴٣ سال گذشته. البته در این نوشتار، بنا بر این نبود که به فضیلت‌ها و دستاوردهای ناشی از رویکردها و جهت‌گیری‌های معنوی و انسانی جمهوری اسلامی پرداخته شود. 🆔 @tahlil_shjr
یک رهبرِ به تمام معنا 🔶 نگاهی به شخصیت، سبک زندگی و مجاهدت‌های حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) 🆔 @tahlil_shjr
2_144123984264976084.pdf
937.7K
یک رهبرِ به تمام معنا 🔶 رهبر انقلاب: شخصیت و مجاهدت‌های حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) از زوایای گوناگون، پیام‌ها و درسهای بی‌نظیری برای انسانها به‌همراه دارد؛ شخصیتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک «الگو» و «اسوه» است. قطعا بهره‌مندی از این دریای عظیمِ «معنویت و معرفت و مجاهدت» نیازمند این است که شناخت کافی از ابعاد گوناگون شخصیتی این بانوی بزرگوار و سیره و سبک زندگی و مجاهدت‌های ایشان پیدا کنیم. 🆔 @tahlil_shjr
همسران مسعود و شوهری که زنش را هدیه داد! 🔶 مسعود رجوی همسر اولش اشرف بود، پادگانی که صدام بعثی در اختیار مسعود قرار داده بود را به یاد همسر اولش پادگان اشرف نامید. همسر دوم مسعود فیروزه بود، دختر ابولحسن بنی صدر، پس از پیوستن مسعود به صدام برای جنگیدن با ایران، دختر بنی صدر از مسعود طلاق گرفت و در فرانسه ماند. 🔶 اما اصل داستان در ازدواج سوم است. مریم قجر عضدانلو، سال ۱۳۵۸ با ابریشمچی ازدواج کرد، از افراد رده بالای سازمان، به ناگاه در سال ۱۳۶۴ مریم قجر عضدانلو که تا همین ساعتی پیش همسر ابریشمچی بود، از او جدا و به عقد مسعود درآمد!!!! مریم از آن زمان شد، مریم رجوی، دستور فرمان آتش در عملیات مرصاد را داد و سال ۱۳۷۲ مسعود او را بعنوان رئیس جمهور ایران معرفی کرد. 🔶 در روز جشن طلاقِ مریم از ابریشمچی و همزمان ازدواج با مسعود، ابریشمچی پایین نشسته بود، هنگام دادن هدیه بالا میرود و پس از هدیه دادن همسرش به مسعود، او را به آغوش میکشد! 🔶 پس از شکست رجوی و سازمانش در عملیات "فروغ جاویدان" که با حمایت صدام بعثی شکل گرفت، عملیاتی که سازمانِ رجوی از ارتش و صیاد شیرازی متحمل شکست سنگینی شد؛ رجوی در جمع یاران سخنرانی دارد که در آن علت شکست را توضیح میدهد. مسعود می گوید: علت شکست شما از جمهوری اسلامی در عملیات تعلق خاطر بود، آنگاه که دستان بر روی ماشه بود بجای اندیشیدن به آزادی خلق، بفکر زن و فرزند و تعلقات خاطرتان بودید! 🔶 مسعود، انقلاب ایدئولوژیک و از بین رفتن این روابط را اعلام می کند. بعدتر در آدابی ایجاد کردند به نام "غسل هفتگی" بدین شکل که اعضای سازمان در مقابل هسته های رهبران میانی سازمان افکار جنسی طول هفته را با صدای بلند بیان می کردند و رهبران سازمان افکار آنان را غسل و پاک می کردند! 🔶 امروز این سازمان، با این گذشته توسط دولت آمریکا بعنوان جانشین جمهوری اسلامی معرفی میشود و وزیرخارجه سابق آمریکا در کنفرانس آنان سخنرانی می کند! عجیب تر اینکه امروز این سازمان در فضای مجازی و حقیقی شعار حقوق زن سر میدهد و میدانداری می کند‌. 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
علیه فراموشکاری 🔶 نباید این تحقیرها را فراموش کرد. یادتان می آید ایام کرونا وقتی عزیزانمان را از دست میدادیم، روزی پانصد ششصد نفر فوتی داشتیم، آن ایام سخت با دو ویروس در مبارزه بودیم: ۱‌. ویروس کرونا ۲. ویروس خودتحقیری. فراموش نکنید. امروز به آمارها مراجعه کنید. 🔶 فرانسه ۱۳۰، ژاپن ۲۱۳، برزیل ۲۳۰، آمریکا ۲۰۸ ایران ۳ این اعداد چیست؟ تعداد فوتی های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته! خاطرتان هست چقدر واکسن ایرانی و مدل واکسیناسیون را در ایرانِ خودمان مسخره کردیم و خارجی ها را ستودیم؟ استوری سلبریتی ها یادتان هست؟ 🔶 ویروس کرونا کنترل شد، اما دویست سال است که در این مملکت ویروس خودتحقیری در برابر فرنگ درمان نشده است. فراموش نکنید. 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
✅  درباره تعاون جنسیتی 🔶 در طول تاریخ بشر، نسبت زنان با مردان همواره در یکی از این سه وضعیت تعیین شده است. 1⃣ خدمت 2⃣ رقابت 3⃣ معاونت 🔶 حالت نخست به وضعیتی از مناسبات زن و مرد اطلاق می‌گردد که در آن، حیثیتِ وجودی زن، خدمت به مرد است و هویت دیگری برای او قابل تصور نیست. لذا تمام انتظارات اجتماعی از زن در نقش‌های همسری، مادری، دختری و خواهری زن خلاصه شده و زن نمونه کسی است که مردان اطرافش از او رضایت کامل داشته باشند. زن به مثابه خادم مرد، وضعیتِ غالب در سنت فرهنگی و اجتماعی جوامع در طول تاریخ بوده است. 🔶 حالت دوم ناظر به وضعیتی است که هویت جنسیتی به صنف تقلیل یافته و زن در رقابت با مرد در عرصه جامعه و خانواده خود را تعریف می‌کند. در این وضعیت، صنف زنان همواره در تقابل و ستیز با صنف مردان هستند و «برابری جنسیتی» هدف غائی این وضعیت به شمار می‌رود. تکوین و امتداد جریان دفاع از حقوق زنان(فمینیسم) در غرب به ویژه در موج دوم آن، مبتنی بر چنین درکی از مناسبات میان زن و مرد بود. 🔶 حالت سوم اما به وضعیتی اطلاق می‌گردد که هندسه جدیدی از روابط زن و مرد در آن حکمفرماست. در این وضعیت، نسبت میان زن و مرد «تعاون» است. 🔶 نظم اجتماعی مبتنی بر تعاون، جنسیت را بستر تحققِ ظرفیت‌ها و امکان‌های اختصاصی زن و مرد(مزیت‌های ویژه دو جنس) می‌فهمد و آن را دستآویزی جهت تنظیم حرکت جامعه به سوی پیشرفت و تعالی قرار می‌دهد. در این وضعیت خاص آنچه زن و مرد را به یکدیگر پیوند می‌زند، اهداف مشترکی است که جز با تعاون و همکاری و خدمت متقابل به یکدیگر، قابل دستیابی نیست. 🔶 این وضعیت همان چیزی‌ست که در ادبیات دینی تحت عنوان «زوجیت» در نظام خلقت از آن یاد شده است. زوجیت بستر تکاملِ قابلیت‌های ویژه دو جنس در راستای اهداف خلقت است. این نظم و هندسه متفاوت از مناسبات زن و مرد را در انقلاب اسلامی و رویدادهای اجتماعی قبل و بعد از آن می‌توان مشاهده نمود. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
یادآوری خوب است 🔶 در یادآوری منفعت است، یادآوری هم برای مردم و بیشتر برای مسئولان.‌.. یادآوری اینکه این مملکت در دویست سال اخیر هر بار به آن حمله شده است ما شکست خورده و بخشی از خاک این کشور جدا شده است. از جنگ طولانی ایران و روس که عباس میرزا شکست خورد گلستان و ترکمنچای بر ما تحمیل شد، تا جنگ جهانی اول، تا سقوط ارتش رضاشاه ظرف بیست و چهارساعت در جنگ جهانی دوم، تا جدایی بخشی از خاک بدون جنگ در دوره محمدرضا و‌.... فقط آن هشت سال دفاع کاملا مقدس و سخت بود که حکومت و مردم همزبان بودند، خاک جدا نشد. در تاریخ ایران گاهی حکومت میخواست، مردم همراهی نمیکردند، گاهی مردم می خواستند دفاع کنند و حکومت نمیخواست مثل سوم شهریور ۱۳۲۰... حالا همین جوانان گمنامی که امروز تشییع میشوند آمده اند برای یادآودی آن روزها و آن آرمان‌ها... 🔶 اما تمام یادآوری این نیست. خدمت به مردم، مبارزه با فساد، کسب رضایت مردم که ولی نعمت هستند، خاضع بودن در برابر مردم، مبارزه با تبعیض، این ها نیز یادآوری نیاز دارد‌. گمنام‌ها برای این‌ها هم می آیند. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
ماجرای خاطره‌‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای از مرحوم عباس شیبانی تعریف کرد 🔶 آیت‌الله خامنه‌ای پس از اقامه‌ی نماز بر پیکر مرحوم عباس شیبانی خاطره‌ای نقل کردند که ایشان و طاهر احمدزاده وقتی قصد جمع‌کردن تعدادی از متفکرین و مبارزین در تهران را داشتند، احمدزاده گفته بود «جمع کردنِ اینها کار ما نیست، کار عبّاس شیبانی است؛ او میتواند اینها را جمع کند.» 🔶 جلسه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای از تشکیل‌شدنش به همت مرحوم شیبانی یاد می‌کند، در واقع اولین جلسه از سلسله جلساتی است که در سال ۱۳۴۸ آغاز شده و هدفی مهم داشت: تدوین "منشور اسلامی" در برابر «مانیفست»، کتاب معروف مارکسیست‌ها. 🔶 کتاب «شرح‌اسم» که زندگی‌نامه مبارزاتی آیت‌الله خامنه‌ای است شرح مفصلی از این جلسات آورده است. اعضای این جلسات آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله بهشتی [پس از بازگشت از آلمان به ایران]، آقای خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، باهنر، ابوالفضل موسوی زنجانی، دکتر شریعتی، مهندس بازرگان، یدالله سحابی، عزت الله سحابی، عباس شیبانی، طاهر احمدزاده، جلال‌الدین فارسی و حبیب الله پیمان بودند. 🔶 جلسه اول که بسیار هم طولانی بود به این نکته انجامید که با تدوین مبانی مکتب اسلام، می توان روشنفکر مسلمان را با دیدگاه اسلام درباره آفرینش، زندگی و جامعه آشنا کرد؛ و نیز تصمیم گرفته شد هر یک از اعضاء در این باره هرچه در ذهن دارد روی کاغذ نگاشته، در نشست آتی بیاورد. چهل و پنج روز برای این موضوع زمان گذاشتند. 🔶 در نشست دوم آقایان خامنه‌ای احمدزاده، طالقانی، بازرگان، سحابی و فارسی نظرات مکتوب خود را همراه داشتند. در گفت و گوهای این جلسه مقرر شد نوشته ها به جمعی که آقای مرتضی مطهری یکی از آنها بود سپرده شود تا نظر بدهند. 🔶 در چهارمین یا پنجمین جلسه بود که تصمیم گرفتند افرادی کمتر ولی اهل تر و صاحب نظرتر، تدوین منشور اسلامی را به عهده بگیرند و در جلسه عمومی طرح نمایند. آن جمع کوچک کاری عبارت بودند از آقایان خامنه‌ای، رفسنجانی، باهنر و پیمان. آقای خامنه‌ای هر بار برای مشارکت در آن جلسه، از مشهد به تهران می آمد. نشست ها در خانه آقایان پیمان و باهنر برگزار می شد؛ و گاه در منزل آقای شیبانی. جلساتی که گاه بیست ساعت طول می‌کشید. 🔶 این جلسات تا سال ۴۹ ادامه پیدا کرد. اما دستگیری آیت‌الله خامنه‌ای و پس از مدتی هاشمی و پیمان، تداوم جلسه ها را از بین برد. با گسترش دستگیری ها تصمیم گرفتند جروه‌ها، یادداشت ها و هر آنچه مربوط به تدوین منشور اسلامی بود در صندوقی در مدرسه دخترانه رفاه به امانت بگذارند تا بعد. 🆔 @tahlil_shjr
سبک رهبر انقلاب در جمع کردن فتنه خیابانی 🔶 فتنه۸۸ هم حمایت بیگانه و سازماندهی رسانه معاند را داشت و هم در تجمعات، تخریب اموال و حتی سلاح (سرد و گرم) کشیدن و درگیری داشت. 🔶آیت الله خامنه ای چه کرد؟! 1⃣ تبیین و تبیین و... و تدبیر؛ تا جمعیت خیابان ریزش کرد! 2⃣ التجاء مکرر به خداوند و توسل فراوان و نماز استغاثه که خونی ریخته نشود! 3⃣ فرمانده سپاه تهران -آشنا به سبک ایشان- "جای مجوّز" از شورای امنیت ملی "دستور منعِ شلیک" برای نیروهایش می گیرد! به نیروهای تحت امرش می گوید: امروز دفاع از ولایت با کشته شدن ماست؛ نکند کسی را بکشید! هیچ گلوله ای نباید داشته باشید! (دو ویدئو درباره سردارشهید همدانی) 4⃣ صدنفر از دستگیر شدگان هتاکی عاشورای۸۸، متهم به تخریب و تعرض های آن روز به تکیه های عزای اباعبدالله هم بودند اما وقتی مجرم از غیر مجرم (حاضر در صحنه و احیانا همراه با مجرمین) قابل تفکیک نبود، دستور دادند: اگر قابل تفکیک نیست و احتمال یک نفر بی گناه هست، همه را آزاد کنند! (ویدئو سعید جلیلی) 5⃣ پس از ریزش جمعیت و عِده و عُده آنها، با وجودی که تریبونهای حزب اللهی محاکمه و اعدام سران فتنه را بعنوان یاغی، مطالبه می کرد؛ نزدیک به سیره حضرت امیر(ع) با همسر پیامبر(ص) در جمل را رضایت داد: حصر خانگی و محدودیت اجتماعی! 🔶 اغتشاشات ۱۴۰۱ "از حیثِ" حمایت بیگانه و سازماندهی رسانه های معاند و فساد و تخریب اموال و کشیدن سلاح، به ۸۸ شبیه بود بعلاوه ی جنایاتی بی سابقه از شکنجه و کشتن بسیجی و حافظ امنیت به شکل دسته جمعی! 6⃣ رهبر انقلاب، باز "حاضر و مجرم" را یک کاسه نکرد؛ بلکه حتی همه آنها که در خیابان فساد و تخریب کردند را هم برایشان یک حکم نکرد!: 🔶 الف) جوانان و نوجوانانی که فلان برنامه اینترنتی اینها را به خیابان می کشاند، هیجانی و احساساتی می کند ⬅️ مشکلشان را با یک تنبیهی می شود حل کرد! یعنی هدایتشان کرد و تفهیم کرد که اشتباه می کنند. 🔶 ب) بازمانده های عناصر ضربت خورده چهل سال گذشته، منافقین، تجزیه طلبها و... ⬅️ (اینجا هم باز) قوه قضاییه بایستی به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه ی به امنیت، محاکمه کند و برایشان مجازات تعیین کند!(۱۴۰۱/۷/۱۱) 🔶 ج) جنایت کارهایی که با شکنجه آدم کشتند (مثل ماجرای آرمان عزیز و شهید عجمیان و...) ⬅️ اینها را هرکس ثابت شود همکاری داشته با این جنایت ها، بدون تردید مجازات خواهد شد!(۱۴۰۱/۸/۱۱) 🔶 این سبک، چه به "حکم اولی شرعی"، چه "حکم ثانوی حکومتی" بوده باشد؛ تراز تر برای جمهوری اسلامی و وضعیت میدان است. واضح است دو دیگریِ افراط و تفریط از این سبک هرکدام پیامدهای زیان بار خود را همراه دارد. 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr