eitaa logo
تحلیلات راهبردی
17 دنبال‌کننده
43 عکس
17 ویدیو
0 فایل
تحلیلات ، گفتمانی برای فردایی روشن تر برای رسیدن به گفتمان عدالت کپی مطالب صد در صد آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯 فقر مردم عامل بی کفایتی حاکمان 🔻 امیرالمومنین علیه السلام در نامه خود خطاب به استاندار خویش در مصر ؛ جناب مالک اشتر فرمودند: « ...بی تردید خرابی هر سرزمینی از تنگدستی مردمان آن است و تنگدستی مردم هم از رو کردن زمامداران به مال اندوزی و بدگمانی حاکمان به ماندن خویش [به آینده حکومت خویش اعتماد ندارند] و کم بهره‌گیری حاکمان در عبرت گیری از گردش روزگار است.» 📚نهج‌البلاغه نامه ۵۳
امام علی علیه السلام فرمودند: اندوه من این است که بی خردان و بدکاران این امت، حاکم بر شما شوند و مال خدا را میان خویش، دست به دست گردانند، و بندگان خدا را بردگان خویش پندارند، و با نیکوکاران در جنگ و با فاسقان همراه باشند.1 1- نهج البلاغه، نامه 62
همچنین آن حضرت می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که (در صورت ترک) اشرار بر شما مسلط می‌شوند، سپس هرچه دعا کنید مستجاب نمی‌گردد.2 ۲- نهج البلاغه ، نامه 46
🔴 انقلاب چیست و انقلابی کیست؟ این دو سوال، بسیار بسیار، اهمیت دارد، بلکه برای یک انقلاب دارای اهمیتی حیاتی است که به پیشرفت یا افول انقلاب برای هر کشوری و ملتی که انقلاب کرده‌اند، مربوط و منجر می‌شود. زیرا اگر جامعه انقلابی، پاسخ این دو سوال را نداند، چه بسا غیرانقلاب و انقلابی، و حتی ضدانقلاب و ضدانقلابی را، به نام انقلاب و انقلابی معرفی کنند و جا بزنند... و معلوم است که این خود، فاجعه‌ای بزرگ است به بزرگی خود انقلاب، و در حکم افول و سقوط انقلاب، و حتی بازگشت وضعیت انقلابی به وضعیت ضدانقلابی خواهد بود. هو المجرب المشهود!! علامه حکیمی
🚨انحصارطلب و انحصاراندیش 🔹هزارنفر یا پانصدهزارنفر یا دومیلیون‌نفر یا پنج‌میلیون‌نفر دور هم جمع بشوند و بگویند: فقط ما. ⏪ آقا آدم خوب کجا پیدا می‌شود؟ البته در داخل ما. جای دیگر چطور؟ خبری نیست! آقا اندیشه خوب کجا پیدا می‌شود؟ اگر می‌خواهی سراغش را بگیری، بیا همین جا دور و بر ما. جای دیگر چطور؟ نه دیگر! بیرون ما خبری نیست. 🔸آقا برنامه‌ریزی خوب کجا پیدا می‌شود؟ فقط ما! آن طرفها چطور؟ نه! آنجا کسی عرضه برنامه‌ریزی ندارد. آقا اخلاص در نیت کجا پیدا می‌شود؟ البته در جمع ما! بیرون جمع شما چطور؟ آنها همه شیطانی و اهریمنی فکر می‌کنند. 🟡 این طرز تفکر خودش شیطانی و اهریمنی است، مال یک فرد باشد، می‌خواهد مال یک تشکیلات باشد. تشکل انحصارطلب و انحصاراندیش از جانب هر فرد و گروه و هر جمعی که باشد، شیطانی از کار در می‌آید. ابلیس همین را می‌گفت. 📙 تشکیلات بهشتی ص ۲۲۴
🔴 حضرت امام جعفر صادق "علیه السلام" می‌فرماید: "فضائلهم بینهم و بین الله" "فضائل مردم مربوط به خود و خدایشان است". نه مربوط به مردم و شریعت و قانون و دستگاه اجرایی و سیاست و حکومت و معیشت... پس اسلام فضائل اشخاص را انگیزه‌ای برای به دست آوردن امتیازی در تملک اموال، یا انحصارطلبی در حقوق، یا استیلایابی بر سیاست و قانونگذاری به شمار نمی‌آورد. 📚 الحیات: جلد چهارم، صفحه ۱۳۰
تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عده‌ای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می‌خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید. امریکا و استکبار در تمامی زمینه‌ها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزه‌ها و دانشگاهها مقدس نماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کرده‌ام. اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و اسلام را نابود می‌کنند. اینها با قیافه‌ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی دین معرفی می‌کنند. باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم. و همچنین کسانی دیگر که بدون استثنا به هرچه روحانی و عالِم است حمله می‌کنند و اسلام آنها را اسلام امریکایی معرفی می‌نمایند راهی بس خطرناک را می‌پویند که خدای ناکرده به شکست اسلام ناب محمدی منتهی می‌شود. ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد. صحیفه امام خمینی جلد 21 - صفحه 87
🔴 آیا اسلام، «خورد و برد» هاى جهنّمى و واقعیّت‌هاى غیر مردمى تجاوزکارانه را به هر نامى که باشد تأیید میکند؟ امام صادق «ع»: ✅"اهل اسلام فرزندان اسلامند، و من در بخشش آنان را برابر با یک دیگر در نظر میگیرم؛ و فضایل ایشان امرى است میان آنان و خدایشان. من به آنان همچون فرزندان یک مرد نگاه میکنم که در میراث فضل و صلاح هیچ یک به حساب نمیآید، و فرزندى که بالاتر است بیش از آنکه پایین‏تر است سهم نمیبرد. آنگاه فرمود: روش رسول خدا «ص» نیز از آغاز همین گونه بود؛ لیکن دیگرى (که به سنّت پیامبر «ص» عمل نکرد، به کسانى امتیاز داد و) گفت: کسانى را به سبب توفیقى که به لحاظ سوابق اسلامى نصیب آنان گشت، بر دیگران مقدّم میدارم (و به آنان مبلغ بیشترى میداد)." 📝و این تعلیم یکی از دلایلی است بر مبتنى بودن اسلام بر اصل «مساوات»، چه در بخشش دولتى و چه جز آن. و اصل همین است. نیز دلیل بر آن است که پیروان سیره اهل بیت «ع» در اسلام (که همان سیره نبوى است)، براى سوابق معنوى تأثیرى در قضایاى مادّى قائل نمیشوند. ♦️♦️آگاهى‏♦️♦️ ✅چنان که مشاهده شد، امام جعفر صادق «ع» میگوید: «اهل اسلام فرزندان اسلامند …». آیا پس از این آموزش و جهت‏دهى- و آنچه در همین موضوع در احادیث متعدّد و جهت‏بخش، و در قرآن کریم در باره «برادرى ایمانى» آمده است- چگونه هر مسلمان آگاه (تا چه رسد به علما و دانشمندان اسلام)، میتواند این تفاوتهاى سنگین و خردکننده را که میان فرزندان اسلام، در جوانب گوناگون‏ معیشت و زندگى مشاهده میشود، مشروع بداند و به آن رضا دهد⁉️ ⭕️این اموال فراوان و املاک حاصلخیز و کاخهاى چند هزار مترى، با چمنزارها و باغها و استخرها و تالارها و اطاقهاى خواب، و فرشهاى رنگارنگ، و لباسهاى «مد» روز، و بسیارى وسائل رفاهى و تجمّلى دیگر، براى گروهى … ⭕️ و آن کوخهاى حاکى از بیچارگى، و آکنده از رنجها و تلخیهاى زندگى و فقر و بیمارى و بدبختى و گرسنگى و چرکى و پلیدى، براى گروههایى … ⭕️ این اوقات فراغت، در یک زندگى شیرین و آرام و آکنده از آسایش و رفاه مادّى، و سفرهاى گردش و سیاحت(و زیارت) در شهرهاى مختلف، و هتلهای مجلّل، و … ⭕️و آن اوقات نحس پر از پریشانى و نادارى و فشارهاى کمرشکن کار، و اضافه‏کاری هاى اضطرارى و پیامدهاى آن، و نداشتن تعطیلات کافى و … 🚫و نباید زندگى روستانشینان را فراموش کنیم با گونه‏ هاى مختلف بدبختى و فقر و کمبود ضروریّات ابتدایى و … تا چه رسد به امکانات رفاهى … و زندگى آنان که دنبال کار مى‏ گردند و پیدا نمى‏ کنند، و آنان که راهى براى دست یافتن به سرپناهى و اندک وسیله معیشتى ندارند، و کسانى دیگر از این گونه … آیا همه این گروهها فرزندان اسلامند، و همچون فرزندان یک پدر زندگى میکنند، آن گونه که امام جعفر صادق «ع» خواسته است...⁉️ 🔻آیا باید به همین گونه، از جنایتهاى هولناکى که در حقّ انسان و انسانیّت صورت میگیرد چشم بپوشیم، و به مردمان چنان وانمود کنیم که اسلام آنها را قبول دارد، یا طرد نمیکند؟ 🔻آیا باید به همین گونه، آگاهان را به احساس شکست و نومیدى، گرفتاران و رنجبران را به یأس و سقوط، و جوانان حسّاس را به افتادن در دام مکتبهاى الحادى و افکار گمراه‏ کننده و باورسوز سوق دهیم، و چنان گمان کنیم که کارهاى خوب انجام میدهیم؟! آیا اسلام، «خورد و برد» هاى جهنّمى و واقعیّتهاى غیر مردمى تجاوزکارانه را به هر نامى که باشد تأیید میکند …؟ اگر چنین باشد، پس دیگر این تعالیم براى چه آمده است: «أهل الإسلام هم أبناءالإسلام …»؟ و … و … و دیگر جایگاه قسط و عدل قرآنى کجا خواهد بود؟ 🔻و آیا- پس از این همه- این انصاف و انسانیّت و دین است که دفاعگرانى را که به پیروى از پیامبران «ع» و اوصیاى آنان، از محرومان و حقوق و کرامت آنان دفاع میکنند، و از این رو این فاصله‏ هاى ناسازگار با موازین الهى را نمى‏ پذیرند، به ⛔️چپگرایى⛔️ و امثال آن متّهم سازند، و با همین برخورد، طاغوتهاى اقتصادى را (که به تعبیر امام علیّ بن الحسین سجّاد «ع»: مصیبت جامعه اسلامیند)، به کارهاى زشتشان تشجیع کنند؟ پروردگارا! تو بیامرز، که سرانجام به سوى تو بازمى‏ گردیم‌‌... 📚الحیات: ج۵، ص۱۹۲
🔻تاثیر بی‌عدالتی اقتصادی بر نابودی فرهنگ و اخلاق جامعه مرحوم علامه : 🔹️مهمترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار می‌دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است: ✔️ یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم‌فروشی، غصب و سایر تعدیات وادار مى‌کند، ✔️ و یا ثروت بی‌حساب است که انسان را به اسراف و ولخرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیهٔ سکنى و همسر، و بی‌بندوباری در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامی‌دارد. 📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰
هدایت شده از فخاران
تحلیلات راهبردی
کتاب «حکومت اسلامی: از مبانی تا عمل» نوشته مهدی فخاران، در 177 صفحه، اثری است که در بستری تحلیلی و پژوهشی به یکی از اساسی‌ترین موضوعات در جهان اسلام می‌پردازد: حکومت و قدرت در اسلام. این کتاب، تلاشی است برای پیوند میان اندیشه‌های دینی و ضرورت‌های عملی در حکمرانی معاصر، با محوریت عدالت، کرامت انسانی و نقش مردم در شکل‌گیری و اصلاح ساختارهای قدرت. در هر صفحه از این اثر، خواننده با سؤالات بنیادینی روبه‌رو می‌شود که پاسخ به آن‌ها صرفاً نظری نیست، بلکه مخاطب را به تفکر درباره امکان بازآفرینی الگوهای حکمرانی دعوت می‌کند. کتاب با طرح این پرسش آغاز می‌شود که آیا حکومت اسلامی می‌تواند الگویی منسجم و پایدار در دنیای مدرن ارائه دهد؟ نویسنده در این مسیر، ابتدا به مفاهیم بنیادین می‌پردازد؛ از تعریف حکومت اسلامی و ماهیت آن گرفته تا بازخوانی آموزه‌های اهل بیت (ع) درباره عدالت و قدرت. این بازخوانی تاریخی، نه صرفاً روایتی از گذشته، بلکه پلی است میان سنت و امروز؛ تلاشی برای یافتن آنچه از دل تاریخ می‌تواند به‌عنوان الگویی برای اکنون استخراج شود. در بخشی از کتاب، سیره امام علی (ع) به‌عنوان نمونه‌ای از حکمرانی مبتنی بر عدالت و کرامت انسانی تحلیل می‌شود. نویسنده از ما دعوت می‌کند تا این سیره را نه به‌عنوان داستانی کهن، بلکه همچون راهنمایی عملی برای حکمرانان امروز در نظر بگیریم. امام علی (ع) همواره بر حفظ حقوق مردم، رعایت عدالت و پاسخگویی تأکید داشتند و حتی در اوج قدرت، از انتقاد و مشورت استقبال می‌کردند. این نگاه، الگویی است که می‌تواند هر حکومتی را از فروپاشی نجات دهد و آن را به مسیری انسانی‌تر و اخلاقی‌تر سوق دهد. اما کتاب در این نقطه متوقف نمی‌شود. نویسنده با عبور از مفاهیم نظری، وارد نقد ساختارهای حکومتی در دوران معاصر می‌شود. او از تمرکز قدرت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حکومت‌ها یاد می‌کند؛ تمرکزی که نه‌تنها فساد را به همراه دارد، بلکه مردم را از مشارکت فعال در سرنوشت خود محروم می‌سازد. در این بخش، تحلیل‌های نویسنده فراتر از مرزهای نظریه‌پردازی می‌رود و با مثال‌های ملموس از تجربه‌های تاریخی، نشان می‌دهد چگونه قدرت بی‌مهار، جوامع را به فروپاشی نزدیک کرده است. در مقابل این نقد، نویسنده راهکاری را پیش می‌نهد که نه ایده‌آلیستی است و نه دست‌نیافتنی. او به نهادهای مدنی، رسانه‌های آزاد و مشارکت عمومی به‌عنوان ستون‌های دموکراسی اشاره می‌کند و بر این باور است که تقویت این ستون‌ها می‌تواند هر حکومتی را در برابر فساد و انحراف بیمه کند. این نگاه، ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد؛ همان‌گونه که قرآن کریم بر اصل مشورت و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های بزرگ تأکید کرده است. یکی از بخش‌های درخشان کتاب، بررسی رابطه متقابل میان مردم و حکومت است. نویسنده در این بخش، به یک اصل برگرفته از احادیث پیامبر خدا صلى الله علیه و آله اشاره میکند: هر گونه شما باشید، همان گونه بر شما حکومت مى شود. [کنز العمّال : 14972.] این جمله ساده، اما عمیق، رابطه‌ای دوسویه میان مردم و حکمرانان ترسیم می‌کند که در آن هر دو طرف مسئولیت دارند و هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از این چرخه خارج بداند. حکومت بازتابی از مردم است و مردم، بازتابی از حکومت؛ این دو، به‌نوعی سرنوشت یکدیگر را رقم می‌زنند. کتاب «حکومت اسلامی: از مبانی تا عمل» بیش از آنکه راه‌حلی قطعی برای چالش‌های موجود ارائه دهد، بستری برای تأمل و تفکر است. نویسنده، خواننده را دعوت به گفت‌وگویی درونی می‌کند؛ گفت‌وگویی که شاید هیچ‌گاه به پایانی مشخص نرسد، اما مسیر آن، افق‌های جدیدی را پیش روی ذهن می‌گشاید. این کتاب، پلی است میان دیروز و امروز، سنت و مدرنیته، آرمان و عمل. هر صفحه آن، دعوتی است به اندیشیدن دوباره درباره عدالت، قدرت و انسانیت در چارچوب حکومت اسلامی. با عبور از صفحات کتاب، خواننده در می‌یابد که مسئله اصلی، نه صرفاً حکومت اسلامی به‌عنوان یک ایده، بلکه چگونگی تحقق آن در دنیای واقعی است. در این مسیر، عدالت، کرامت و شفافیت همچون ستون‌های اصلی مطرح می‌شوند؛ ستون‌هایی که اگر فرو بریزند، هر نظامی را، هرچند مستحکم، به ویرانی خواهند کشاند. در نهایت، این کتاب، آینه‌ای است که هرکس در آن می‌تواند پرسش‌های خود را بازتاب دهد و در جست‌وجوی پاسخ، به سفری تازه قدم بگذارد. خرید نسخه‌های کتاب نسخه الکترونیکی (PDF): این کتاب را با قیمت 30 هزار تومان از لینک زیر پرداخت و سپس دانلود کنید: خرید نسخه الکترونیکی نسخه فیزیکی: کتاب را با قیمت 100 هزار تومان (کتاب) + 50 هزار تومان (هزینه پست) = 150 هزار تومان از لینک زیر تهیه کنید: خرید نسخه فیزیکی