eitaa logo
تحلیلات راهبردی
17 دنبال‌کننده
41 عکس
17 ویدیو
0 فایل
تحلیلات ، گفتمانی برای فردایی روشن تر برای رسیدن به گفتمان عدالت کپی مطالب صد در صد آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
💥اسلام‌، ایمانِ‌ بدونِ‌ عدالت‌ را به‌ رسمیت‌ نمی‌شناسد! 🎤امام : صد‌ها دستور اسلامی، که‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌ را در عمقِ‌ عبادات‌ وارد می‌سازد و آن‌ را از جمله‌ شرایط‌ صحیح‌ بودنِ‌ آن‌ها می‌شمارد، به‌ روشنی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ عدالت‌ اجتماعی‌ و عدالت‌ اقتصادی‌ نه‌تنها دو حکم‌ فرعی‌ و دو واجب‌ عادی‌ و معمولی‌ نیستند، بلکه‌ بر پایه‌ عقیده‌ و ایمان‌ استوارند و از آن‌ها جداشدنی‌ نیستند. اسلام‌ ایمانی‌ را که‌ نتیجه‌ آن‌ عدالت‌ در زندگیِ‌ فرد و جامعه‌ نباشد، برنمی‌تابد. از این‌ رو عدالت‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ در اسلام‌ ریشه‌دار، دائمی‌ و فراگیر است، زیرا با طبیعت‌ و هستیِ‌ مؤ‌من‌ درآمیخته‌ و از درونِ‌ فرد و جامعه‌ مسلمان‌ سرچشمه‌ گرفته‌ است. 🔻 برگرفته از سخنرانی امام صدر در نهمین همایش اندیشه اسلامی در الجزایر / ۱۷ تیر۱۳۵۴ / 📚کتاب رهیافت‌های اقتصادی اسلام
💠نبود عدالت در جوامع، از مرحله خطرهای سياسی و اجتماعی گذشته و به مرحله "انحرافات ايدئولوژیک" رسيده و موجب نا اميدی بزرگی از دين و مؤسسه‌های دينی و علمای دين، به ويژه آن دسته از علما شده است كه در برابر بيدادگری‌ها سكوت می‌كنند و برای احقاق حقوق مردمِ زير ستم، مبارزه نمی‌كنند. 📚 امام موسی صدر عدالت در اسلام
امام علی«علیه السلام» : »» در حکومت اسلامی، در صورتی که اسلامی باشد، نه فقیر و کمبود داری بهم می‌رسد، و نه به احدی ظلم می‌شود، مسلمان یا غیر مسلمان. 📖کافی: ۳۲/۸
🔴 ظهور اتفاق نمی‌افتد قبل از آنکه همه‌ی اقشار مردم بر دیگر مردم حکومت کنند تا هیچ‌کس نگوید: اگر ما متولی‌ امور مردم می‌شدیم، به عدالت حکمرانی می‌کردیم. پس از آن، قائم(عج) به حق‌ و عادلانه قیام می‌کند.
🔴 اولین اقدام امام زمان علیه‌السلام بعداز ظهور ان شاءالله ... 🌕 مفضل گوید: شنیدم مولای ما آقا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هنگامی که قائم ما عجل‌الله فرجه ظهور نماید، نخست به سراغ دروغگويان شيعه می‌رود و آنان را به قتل می‌رساند.» عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: «لَوْ قَامَ قَائِمُنَا بَدَأَ بِكَذَّابِي اَلشِّيعَةِ فَقَتَلَهُمْ» 📗رجال الکشی، ج ۱، ص ۲۹۹ 📗اثبات الهداة، ج ۵، ص ۱۸۶
ملاحظه دینی دقیق درباره حکومت اسلامی 🔴 بدعت‌های عملی را نیز می‌توان تقسیم کرد، به بدعت‌های عملی فردی (افراد)، و بدعت‌های عملی جمعی (حاکمیّت‌ها). ، اگر در منطقه‌ای و کشوری، به برسد، عمل به احکام -در سطح حاکمیّت- بسیار سنگین و دقیق است. و اگر ذرّه‌ای انحراف در عمل حاصل شود، مانند دو زاویه مثلّث است، که هر چه پیشتر رود، بیشتر می‌شود. بزرگانی از عالمان، مانند آخوند‌ملّا‌محمّد‌کاظم‌خراسانی (م: 1329 ق)، و آیت‌الله‌العظمی‌بروجردی (م: 1340 ش)، که دربارۀ تشکیل ، بدون حضور معصوم«علیه السلام» تردید داشته و اقدام نمی‌کرده‌اند، برای همین ملاحظۀ دینی دقیق، و مسئولیّت‌شناسی حساس الهی بوده است، نه برای اینکه این بزرگان دوست نداشته‌اند، دین الهی به قدرت و حاکمیّت برسد. بزرگان یاد شده -و بزرگانی دیگر امثال آنان- نمی‌گفته‌اند ما نمی‌خواهیم دین به حاکمیّت برسد، می‌گفته‌اند ما نمی‌توانیم دین را به (نه شعاری) برسانیم، زیرا این کار دارای سه شرط است که حضرت علی«ع» آنها را برشمرده است، و تحقّق آن شروط، با هر کس رسید، ناممکن است امام علی«علیه السلام» فرموده است: «لا یُقیمُ أمرَ الله -سبحانَه- إلّا مَن لا یُصانِع، و لا یُضارِع، و لا یتََّبِعُ المَطامِع» » کسانی می‌توانند حکومت دینی تشکیل دهند (و اقامۀ امر الله کنند) که: [1]- سازشکار (و منافعْ سنج) نباشند. [2]- همرنگ با دیگران (و متکاثران و برخورداران و دنیا دوستان و مقام پرستان و اختلاسگران) نشوند... [3]- و هیچگونه خواسته و خواهانی، برای خود، و فرزندان و نزدیکان خود، نداشته باشند. «نهج البلاغه»: ۱۱۳۷ ✍️
🗯 آقازادگی در حکومت امیرالمومنین علیه السلام قال امیرالمومنین علیه السلام: 🔸فَاتَّقِ اللَّهَ وَارْدُدْ إِلَی هؤُلَاءِ الْقَوْمِ أَمْوَالَهُمْ، فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ ثُمَّ أَمْکَنَنِی اللَّهُ مِنْکَ لَأُعْذِرَنَّ إِلَی اللَّهِ فِیکَ، وَلَأَضْرِبَنَّکَ بِسَیفِی الَّذِی مَا ضَرَبْتُ بِهِ أَحَداً إِلَّا دَخَلَ النَّارَ!وَوَاللَّهِ لَوْ أَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَینَ فَعَلَا مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتَ مَا کَانَتْ لَهُمَا عِنْدِی هَوَادَةٌ وَ لَا ظَفِرَا مِنِّی بِإِرَادَةٍ حَتَّی آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُمَا... 🔸 امیرالمومنین در نامه ای خطاب به پسر عم خود ابن عباس می‌نویسند: پس از خدا بترس و اموال این گروه را بدانان بازگردان. اگر چنین نکنی و خداوند مرا بر تو چیره سازد با تو چنان خواهم کرد که خداوند طلب بخشش مرا بپذیرد؛ و با همان شمشیرم تو را خواهم نواخت که نشد بر احدی بزنم و به جهنم نرود. به خدا سوگند، اگر حسن و حسین نیز چنان می‌کردند که تو کردی در بارۀ آنان هیچ نرمشی نشان نمی‌دادم؛ و آنان به خواستۀ خود نمی‌رسیدند تا آن که حق را از آنان باز پس ستانم. 📚 نهج البلاغه نامه ۴۲
🗯 شدت عدالت امیرالمومنین علیه السلام 🔸امیرالمومنین علیه السلام در نامه‌ای به جناب محمد بن ابوبکر که از جانب ایشان به امارت مصر منصوب شده بود فرمودند: «آسِ بَيْنَهُمْ فِي اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ التَّحِيَّةِ، حَتَّى لَا يَطْمَعَ الْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ وَ لَا يَيْأَسَ الضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِك» 🔻 به صورت یکسان و یکنواخت گوشۀچشم، نگاه، اشاره،سلام وتعارف خود را بین آنان تقسیم کن تا زورمندان در نقض عدالت به نفع خودشان طمع نورزند و ضعيفان از عدالت تو مأيوس نشوند.
🗯 وقتی توماس کارلایل فیلسوف ، ریاضیدان و تاریخ نگار اسکاتلندی هم شیفتهٔ حکومت عدل علوی است. 🔸«... جوانمردی چون علی را چگونه میشود دوست نداشت؟ او فردی با ذهنی متعالی بود، همانطوری که نشان داده و وجودش مملو از محبت و عاطفه بوده است و سلحشوری بسیار شجاع به مانند شیر، در عین حال دارای رحم و ترحم ، حق و حقیقت و مهرورزی. شهادت او بخاطر شدت عدالت او و ایثارش برای دیگران بوده است...» 📗 On Heroes ، hero wordship، and the Heroic in History _ page 63
🗯 فقر مردم عامل بی کفایتی حاکمان 🔻 امیرالمومنین علیه السلام در نامه خود خطاب به استاندار خویش در مصر ؛ جناب مالک اشتر فرمودند: « ...بی تردید خرابی هر سرزمینی از تنگدستی مردمان آن است و تنگدستی مردم هم از رو کردن زمامداران به مال اندوزی و بدگمانی حاکمان به ماندن خویش [به آینده حکومت خویش اعتماد ندارند] و کم بهره‌گیری حاکمان در عبرت گیری از گردش روزگار است.» 📚نهج‌البلاغه نامه ۵۳
امام علی علیه السلام فرمودند: اندوه من این است که بی خردان و بدکاران این امت، حاکم بر شما شوند و مال خدا را میان خویش، دست به دست گردانند، و بندگان خدا را بردگان خویش پندارند، و با نیکوکاران در جنگ و با فاسقان همراه باشند.1 1- نهج البلاغه، نامه 62
همچنین آن حضرت می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که (در صورت ترک) اشرار بر شما مسلط می‌شوند، سپس هرچه دعا کنید مستجاب نمی‌گردد.2 ۲- نهج البلاغه ، نامه 46
🔴 انقلاب چیست و انقلابی کیست؟ این دو سوال، بسیار بسیار، اهمیت دارد، بلکه برای یک انقلاب دارای اهمیتی حیاتی است که به پیشرفت یا افول انقلاب برای هر کشوری و ملتی که انقلاب کرده‌اند، مربوط و منجر می‌شود. زیرا اگر جامعه انقلابی، پاسخ این دو سوال را نداند، چه بسا غیرانقلاب و انقلابی، و حتی ضدانقلاب و ضدانقلابی را، به نام انقلاب و انقلابی معرفی کنند و جا بزنند... و معلوم است که این خود، فاجعه‌ای بزرگ است به بزرگی خود انقلاب، و در حکم افول و سقوط انقلاب، و حتی بازگشت وضعیت انقلابی به وضعیت ضدانقلابی خواهد بود. هو المجرب المشهود!! علامه حکیمی
🚨انحصارطلب و انحصاراندیش 🔹هزارنفر یا پانصدهزارنفر یا دومیلیون‌نفر یا پنج‌میلیون‌نفر دور هم جمع بشوند و بگویند: فقط ما. ⏪ آقا آدم خوب کجا پیدا می‌شود؟ البته در داخل ما. جای دیگر چطور؟ خبری نیست! آقا اندیشه خوب کجا پیدا می‌شود؟ اگر می‌خواهی سراغش را بگیری، بیا همین جا دور و بر ما. جای دیگر چطور؟ نه دیگر! بیرون ما خبری نیست. 🔸آقا برنامه‌ریزی خوب کجا پیدا می‌شود؟ فقط ما! آن طرفها چطور؟ نه! آنجا کسی عرضه برنامه‌ریزی ندارد. آقا اخلاص در نیت کجا پیدا می‌شود؟ البته در جمع ما! بیرون جمع شما چطور؟ آنها همه شیطانی و اهریمنی فکر می‌کنند. 🟡 این طرز تفکر خودش شیطانی و اهریمنی است، مال یک فرد باشد، می‌خواهد مال یک تشکیلات باشد. تشکل انحصارطلب و انحصاراندیش از جانب هر فرد و گروه و هر جمعی که باشد، شیطانی از کار در می‌آید. ابلیس همین را می‌گفت. 📙 تشکیلات بهشتی ص ۲۲۴
🔴 حضرت امام جعفر صادق "علیه السلام" می‌فرماید: "فضائلهم بینهم و بین الله" "فضائل مردم مربوط به خود و خدایشان است". نه مربوط به مردم و شریعت و قانون و دستگاه اجرایی و سیاست و حکومت و معیشت... پس اسلام فضائل اشخاص را انگیزه‌ای برای به دست آوردن امتیازی در تملک اموال، یا انحصارطلبی در حقوق، یا استیلایابی بر سیاست و قانونگذاری به شمار نمی‌آورد. 📚 الحیات: جلد چهارم، صفحه ۱۳۰
تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عده‌ای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می‌خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید. امریکا و استکبار در تمامی زمینه‌ها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزه‌ها و دانشگاهها مقدس نماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کرده‌ام. اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و اسلام را نابود می‌کنند. اینها با قیافه‌ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی دین معرفی می‌کنند. باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم. و همچنین کسانی دیگر که بدون استثنا به هرچه روحانی و عالِم است حمله می‌کنند و اسلام آنها را اسلام امریکایی معرفی می‌نمایند راهی بس خطرناک را می‌پویند که خدای ناکرده به شکست اسلام ناب محمدی منتهی می‌شود. ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد. صحیفه امام خمینی جلد 21 - صفحه 87
🔴 آیا اسلام، «خورد و برد» هاى جهنّمى و واقعیّت‌هاى غیر مردمى تجاوزکارانه را به هر نامى که باشد تأیید میکند؟ امام صادق «ع»: ✅"اهل اسلام فرزندان اسلامند، و من در بخشش آنان را برابر با یک دیگر در نظر میگیرم؛ و فضایل ایشان امرى است میان آنان و خدایشان. من به آنان همچون فرزندان یک مرد نگاه میکنم که در میراث فضل و صلاح هیچ یک به حساب نمیآید، و فرزندى که بالاتر است بیش از آنکه پایین‏تر است سهم نمیبرد. آنگاه فرمود: روش رسول خدا «ص» نیز از آغاز همین گونه بود؛ لیکن دیگرى (که به سنّت پیامبر «ص» عمل نکرد، به کسانى امتیاز داد و) گفت: کسانى را به سبب توفیقى که به لحاظ سوابق اسلامى نصیب آنان گشت، بر دیگران مقدّم میدارم (و به آنان مبلغ بیشترى میداد)." 📝و این تعلیم یکی از دلایلی است بر مبتنى بودن اسلام بر اصل «مساوات»، چه در بخشش دولتى و چه جز آن. و اصل همین است. نیز دلیل بر آن است که پیروان سیره اهل بیت «ع» در اسلام (که همان سیره نبوى است)، براى سوابق معنوى تأثیرى در قضایاى مادّى قائل نمیشوند. ♦️♦️آگاهى‏♦️♦️ ✅چنان که مشاهده شد، امام جعفر صادق «ع» میگوید: «اهل اسلام فرزندان اسلامند …». آیا پس از این آموزش و جهت‏دهى- و آنچه در همین موضوع در احادیث متعدّد و جهت‏بخش، و در قرآن کریم در باره «برادرى ایمانى» آمده است- چگونه هر مسلمان آگاه (تا چه رسد به علما و دانشمندان اسلام)، میتواند این تفاوتهاى سنگین و خردکننده را که میان فرزندان اسلام، در جوانب گوناگون‏ معیشت و زندگى مشاهده میشود، مشروع بداند و به آن رضا دهد⁉️ ⭕️این اموال فراوان و املاک حاصلخیز و کاخهاى چند هزار مترى، با چمنزارها و باغها و استخرها و تالارها و اطاقهاى خواب، و فرشهاى رنگارنگ، و لباسهاى «مد» روز، و بسیارى وسائل رفاهى و تجمّلى دیگر، براى گروهى … ⭕️ و آن کوخهاى حاکى از بیچارگى، و آکنده از رنجها و تلخیهاى زندگى و فقر و بیمارى و بدبختى و گرسنگى و چرکى و پلیدى، براى گروههایى … ⭕️ این اوقات فراغت، در یک زندگى شیرین و آرام و آکنده از آسایش و رفاه مادّى، و سفرهاى گردش و سیاحت(و زیارت) در شهرهاى مختلف، و هتلهای مجلّل، و … ⭕️و آن اوقات نحس پر از پریشانى و نادارى و فشارهاى کمرشکن کار، و اضافه‏کاری هاى اضطرارى و پیامدهاى آن، و نداشتن تعطیلات کافى و … 🚫و نباید زندگى روستانشینان را فراموش کنیم با گونه‏ هاى مختلف بدبختى و فقر و کمبود ضروریّات ابتدایى و … تا چه رسد به امکانات رفاهى … و زندگى آنان که دنبال کار مى‏ گردند و پیدا نمى‏ کنند، و آنان که راهى براى دست یافتن به سرپناهى و اندک وسیله معیشتى ندارند، و کسانى دیگر از این گونه … آیا همه این گروهها فرزندان اسلامند، و همچون فرزندان یک پدر زندگى میکنند، آن گونه که امام جعفر صادق «ع» خواسته است...⁉️ 🔻آیا باید به همین گونه، از جنایتهاى هولناکى که در حقّ انسان و انسانیّت صورت میگیرد چشم بپوشیم، و به مردمان چنان وانمود کنیم که اسلام آنها را قبول دارد، یا طرد نمیکند؟ 🔻آیا باید به همین گونه، آگاهان را به احساس شکست و نومیدى، گرفتاران و رنجبران را به یأس و سقوط، و جوانان حسّاس را به افتادن در دام مکتبهاى الحادى و افکار گمراه‏ کننده و باورسوز سوق دهیم، و چنان گمان کنیم که کارهاى خوب انجام میدهیم؟! آیا اسلام، «خورد و برد» هاى جهنّمى و واقعیّتهاى غیر مردمى تجاوزکارانه را به هر نامى که باشد تأیید میکند …؟ اگر چنین باشد، پس دیگر این تعالیم براى چه آمده است: «أهل الإسلام هم أبناءالإسلام …»؟ و … و … و دیگر جایگاه قسط و عدل قرآنى کجا خواهد بود؟ 🔻و آیا- پس از این همه- این انصاف و انسانیّت و دین است که دفاعگرانى را که به پیروى از پیامبران «ع» و اوصیاى آنان، از محرومان و حقوق و کرامت آنان دفاع میکنند، و از این رو این فاصله‏ هاى ناسازگار با موازین الهى را نمى‏ پذیرند، به ⛔️چپگرایى⛔️ و امثال آن متّهم سازند، و با همین برخورد، طاغوتهاى اقتصادى را (که به تعبیر امام علیّ بن الحسین سجّاد «ع»: مصیبت جامعه اسلامیند)، به کارهاى زشتشان تشجیع کنند؟ پروردگارا! تو بیامرز، که سرانجام به سوى تو بازمى‏ گردیم‌‌... 📚الحیات: ج۵، ص۱۹۲
🔻تاثیر بی‌عدالتی اقتصادی بر نابودی فرهنگ و اخلاق جامعه مرحوم علامه : 🔹️مهمترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار می‌دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است: ✔️ یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم‌فروشی، غصب و سایر تعدیات وادار مى‌کند، ✔️ و یا ثروت بی‌حساب است که انسان را به اسراف و ولخرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیهٔ سکنى و همسر، و بی‌بندوباری در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامی‌دارد. 📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰