﷽ اسرار غدیر
✍دکتر احمد قدیری
💥تصور عمومی این است که پیامبر قصد حج کردند؛ در بازگشت، آیه نازل شد؛ رسول خدا ولایت حضرت علی را ابلاغ کردند و آن روزِ خوش و خرم، به عید اکبر مسلمین بدل گشت.
غدیر گرچه به خیر گذشت و عید بزرگ ما شده اما تصور مذکور، ساده انگارانه و غلط است.
ماجرا چیز دیگری است. غدیر، دلهرهآورترین لحظات تاریخ اسلام و پیچیدهترین کشاکش امنیتی میان پیامبر و شبکه نفاق بود.
شبکه قدرتمند یهود-منافقین برای ترور حضرت محمد و کودتا تلاش و لحظه شماری میکردند.
پیامبر که زندگی خود را رو به پایان میدید مترصد فرصتی برای ابلاغ ولایت و معرفی حضرت علی بود اما نگرانی از ترور و کودتای شبکهای که اگر به انتها میرسید انتحار میکرد، معرفی رسمی و عمومی امیرالمومنین را به تاخیر میانداخت.
حضرت محمد، حج، این فرع دین را پوششی قراردادند برای بیرون راندن شبکه نفاق از مدینه به عنوان پایتخت خود و کانون شورش، و غافلگیر کردن آنان برای ابلاغ ولایت به عنوان اصل دین و ضامن بقای آن.
در این طرح، رسول خدا حتی حضرت علی را با خود نبردند و ایشان را به یمن فرستادند تا خیال شبکه از عدم حضور علی(ع) راحت شود و به جای ممانعت از حج پیامبر، برای همراهی با ایشان از یکدیگر سبقت بگیرند.
همین هم شد و پیامبر با گرگان و گوسفندان امت خود به حج رفت و امیرالمومنین از یمن شبانه به پیامبر در مکه رسید و شبکه نفاق غافلگیر شد.
حج تمام گشت و آیه ابلاغ در بازگشت، به رسول خدا در آستانه متفرق شدن حاجیان و مصون ماندن ابلاغ از تحریف، نازل شد:
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ - ۶۷ مائده
«ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد. خداوند قوم کافران را هدایت نمیکند».
و اینگونه بود که کودتا در زمان حیات حضرت محمد ناکام ماند و هفتاد روز بعد، به نحو دیگری در سقیفه سربرآورد و شد آنچه شد.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
4_5969829100615895358.pdf
474.5K
📄 فایل PDF مقاله «واقعه غدیر و عوامل تغییر مسیر اصلی آن» با موضوع شناخت شبکه نفاق و نفوذ در نهضت پیامبر اسلام، توطئههای آنان و چرایی و چگونگی انحراف جامعه در سقیفه
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
https://t.me/tahlilsiyasiseraat
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
تطبیق جامعه شناسانه اغتشاشات ایران و فرانسه
✍عبدالله گنجی
💥بهرغم اینکه در خارج از فرانسه انگیزهای برای برجستهسازی اغتشاشات این کشور وجود ندارد شدت و حدت آن بهگونهای است که در کانون توجه جهانیان قرار گرفت. در اینجا نمیخواهیم به فرانسه و شخص مکرون یادآور شویم که «نزن در کسی را تا نزنند درت را» و حس انتقام به خود بگیریم، بلکه به دور از دوقطبی ما و فرانسه به دور از مداخلات و فضولیهای غرب در همه جهان، میخواهیم پدیده اغتشاشات ۱۴۰۱ در ایران و حال فرانسه را بررسی نماییم و فراتر از آنچه بین ما و فرانسه میگذرد به تجربه و دید خود بیفزاییم و، اما بعد.... اشتراکاتی بین اغتشاشات فرانسه و ایران وجود دارد که باید از آن نتیجه بینشی بگیریم.
۱- شروع ماجرا از قتل نوجوان ۱۷ ساله شروع شد که این قتل دو روز هم کتمان شد تا فیلمهای آن هویدا گردید. در ایران هم بهانه فوت مهسا امینی بود و اگرچه امینی کشته نشده بود، اما به دلیل آنکه رسانههای بیگانه بدون هیچ سندی مدعی قتل او توسط پلیس شدند، میتوان شروع داستان را مشترک دانست. اما اینجا شورشها و فحاشیهای خشن را در قالب «مهسا بهانه است» توجیه میکردیم. آیا میتوان در فرانسه نیز این شدت خشونت را بهانه دانست و مسئله دیگری را انگیزه استمرار اغتشاش دانست؟ در ایران اپوزیسیون میگفت مهسا بهانه است اصل نظام نشانه است، اما در فرانسه که رسانههای اپوزیسیون به این شکل ندارند، چه چیزی نشانه بود؟ بدون تردید تبعیض، بیعدالتی، حاشیهنشینی و تحقیرشدگی را میتوان عاملی مهم دانست و این فضا در فرانسهای اتفاق میافتد که قبله آمال بسیاری از شرقیهاست.
۲- نوجوانان محور اساسی این اغتشاشات هستند. این پدیده را در ایران «دهه هشتادیها» معنا کردند. چرا نقطه کانونی در هر دو کشور این سنین هستند؟ آیا اثرات جهانیسازی، مرززدایی، فشردگی فضا و فناوریهای ارتباطی است که باید در دو کشور با دو ماهیت سیاسی و فرهنگی، کنشگر مشترک باشند؟ این پدیده نشان داد که باید ایران را در تصویرسازی از «استثنا» خارج کنیم.
۳- شبکههای اجتماعی سازماندهنده زمان و مکان آشوب در فرانسهاند که هم ماکرون و هم وزیر دادگستری فرانسه به خانوادهها هشدار دادند که اکانتهای آشوبطلب بسته خواهد شد و بالاخره اینترنت و شبکههای اجتماعی محدود شد. این هم نشان میدهد کاربرد شبکههای اجتماعی و بدبینی به نقشآفرینی مخرب آن نیز خاص ایران نیست و آسمان ایران و دیگر نقاط جهان و حتی آسمان مدعیان تمدن تفاوت چندانی ندارد.
۴- خشونت در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ایران و فرانسه شباهت زیادی دارد. هزاران خودرو و ساختمان در فرانسه نابود و صدها مغازه غارت شد. آیا این به کشتهشدن یک نوجوان مرتبط است؟ بین کشته شدن یک نفر و غارت چه رابطهای وجود دارد؟ باز به تبعیض و فقر و فاصله طبقاتی میرسیم که گریبانگیر غرب است، اما نمای بیرونی خود را در حد مدینه فاضله رتوش نمودهاند و باور کاذبی را برای این سوی جهان مخابره میکنند که البته این هنر رسانهای آنهاست.
ادامه 👇
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/4245
اما سه تفاوت عمده بین اغتشاشات در ایران و فرانسه وجود دارد؛
#اول نقش اپوزیسیون و هجمه رسانهای آنان و غرب، و #دوم تلفات انسانی (کشته). گرچه در شورش جلیقهزردهای فرانسه ۲۲ نفر کشته شدند، اما در حوادث اخیر گزارشی در اینباره وجود ندارد. برخی معتقدند نبود یا کمبود تلفات انسانی در فرانسه به آموزشدیدگی پلیس مرتبط است. آنان حرفهای عمل میکنند که دستگیری و مجروحیت زیاد، اما کشته نیست. نمیخواهیم بگوییم پلیس ما حرفه ایتر از پلیس فرانسه است و شاید هم نباشد، اما حوادث ۱۳۸۸، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ نشان میدهد که تلفات انسانی در ایران از عامل مهمی نشئت میگیرد و اینجاست که نبود اپوزیسیون در فرانسه و وجود و یارگیری آن در ایران رخنمایی میکند. اپوزیسیون وابسته به گروههای برانداز در ایران اندک است، اما کافی است یک یا دونفر آموزش دیده و برنامهریز وارد تجمعی شوند و از جهت نوع شعار و مسیر حرکت، جمعیت را منحرف سازند. انحراف در مسیر، پدیدهای عجیب در ایران است که راز تلفات انسانی در آن نهفته است. هدایت جوانان به سمت مراکز نظامی-انتظامی عامل اصلی تلفات انسانی در ایران است. در سال ۱۳۸۸ بیش از ۲۵ نفر در مقابل بسیج محمدعلی جناح و مسجد لولاگر کشته شدند که دنبال دستیابی به سلاح بودند. در ۹۶ عمده افراد در جلوی کلانتری کشته شدند. در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۵ کلانتری و بسیج و سپاه حمله شد و در سال ۱۴۰۱ به جز شهرهای شمال غرب که بعضاً درگیری مسلحانه بود، باز عمده افراد در مقابل سپاه (مازندران) یا کلانتری (زاهدان) کشته شدند؛ بنابراین متغیری که اغتشاشات در ایران و فرانسه را متمایز میسازد، جهتدهی اپوزیسیون و هجوم به محل نگهداری سلاح است که موجب تلفات است. در ایران راهبرد کشتهسازی برای تهییج بیشتر نیز برنامه است.
به همین دلیل حواشیای که امروز در صفحات حوادث روزنامه و خبرگزاریها میبینیم در ایام اغتشاش در کانتکس کشتهسازی آورده میشد که میتوان به امثال نیکا شاهکرمی، سارینا اسماعیلزاده و دختر اردبیلی اشاره کرد.
تفاوت #سوم نقش تهییجکنندگی و معرکهگیری سلبریتیها در ایران است که دوگانه مردم و حاکمیت میسازند و خود را جایابی میکنند. در فرانسه سلبریتیها عمدتا آرامساز و توصیهکننده به حفظ اموال عمومی بودند؛ بنابراین عمده ماهیت اغتشاش مشابه است، اما ادراکی که ساخته میشود ایران را یک استثنا معرفی میکند و این مأموریت اپوزیسیون و غرب درباره حوادث ایران است. محیط پرچمدار دموکراسی غرب (فرانسه) نشان میدهد که آنان چیزی متمایز از ایران ندارند الا تصویری که از ما ساخته میشود و از آنها ساخته نمیشود. دخالتی که آنان در امور ما میکنند و ما نمیکنیم. اکنون میتوان گفت جامعهشناسان فرانسوی و ایرانی میتوانند اتاقفکر مشترک برگزار کنند و مشترکات حوادث را بهرغم تفاوت ماهوی در ماهیت حکومت و فرهنگ و اجتماع، بررسی نمایند.
قسمت اول 👇
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/4244
ارز و چند نکته
✍دکتر رضا غلامی
💥دریافت ارز در مطب ها، رستورانها، کافه ها و.. مصداق خرید و فروش خارج از شبکه و قاچاق است.
گردشگر سلامت باید به صرافی مراجعه، پولش را ثبت و تبدیل کند و هزینه را (طبق تعرفه خاص) ریالی پرداخت کند.
در غیر اینصورت و در یک سیستم ارزی رها، چطور باید بازار #ارز را مدیریت کرد؟
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
https://t.me/tahlilsiyasiseraat
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إنَّ في الجنة نهراً من لبن
لعلـي و حسيـن و حسـن(ع)
در بهشت رودی از شیر برای
امام علی و حسيـن و حسـن
عليهم السلام هست😍
کلّ من کان مُحبّاً لـهم
يدخل الجنة بغير حزن
هرکس که دوستدار ایشان
باشــد، بـدون نـاراحتـی وارد
بهشت میشود❤️
💐 #عید_غدیر_مبارک 💐
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi
رو به پایان
✍علی مهدیان
💥دو سال پیش تظاهرات و درگیری در شش شهر آمریکا در پی قتل یک نوجوان سیزده ساله و یک جوان بیست ساله سیاه پوست، در آمریکا رخ داد. سوال این است که به لحاظ تحلیل جامعه و مردم، این قتلها چرا باید منجر به تظاهرات گسترده شود؟
«دانته رایت» بیست ساله پدر بود او در شهر بروکلین ایالت مینه سوتا کشته شد، همان منطقه ای که چندی قبلترش جرج فلوید در آن جلوی چشم همه زیر زانوی پلیس خفه شد. قتل او نیز باعث خشم مردم در شهرهای مختلفی در آمریکا شد. این اتفاقات در آمریکا سلسله وار در حال تحقق است.
اما اساسا قتل در آمریکا امری طبیعی است. زیاد اتفاق میافتد. کشتار مردم توسط یکدیگر و دیوانگانی که مسلح هستند به تعداد زیاد در سال، امری متداول است. اما وقتی قتل توسط پلیس آمریکا انجام میشود به سرعت به یک خشم و خیزش عمومی تبدیل میشود. خیزشی که مخصوصا سیاه ها را تحت تاثیر قرار میدهد و احساس ظلم و تبعیض را در آنها زودتر از سفیدها به غلیان میاندازد.
حالا شبیه این واقعه را در قلب اروپا یعنی فرانسه هم مشاهده میکنیم. کشته شدن یک جوان راننده الجزایری تبار هفده ساله توسط پلیس چرا باید منجر به چنین خشم سراسری در قلب اروپا شود؟
رسانه های غربی در این موارد تلاش میکنند روی همان مصداق متمرکز شوند یا حداکثر بحث را به ساحت نقد پلیس مثلا امتداد دهند و تمام. حال آنکه از همه مهمتر حال مردم و تحلیل ابعاد واقعه ای است که در مردم در حال رخ دادن است. بروز یک تظاهرات عمومی نشان دهنده جمع شدن عناصر مهم اجتماعی و فرهنگی است.
واقعیت آن است که احساس ناکارآمدی و مانعیت دستگاه حکمرانی در غرب به شدت در حال تشدید شدن است. دولت در غرب یک دارایی متصل به ثروت است که خود عامل بسیاری از خطاها و گناهها در کشور است.
لویاتان هابز بنا بود باعث ایجاد امنیت و صلح باشد اما خود تبدیل به اصلی ترین عامل افزایش ناامنی و ظلم و تبعیض شده است. روسوی فرانسوی علاقه داشت هویت جامعه را حاکم بر هویت تک تک افراد کند اما توجه نداشت که او احساس بردگی و اسارت را نمیتواند با یک حقیقت اعتباری قراردادی خراب کند. این احساس ظلم و تبعیض عمومی ریشه در واقعیت صحنه دارد که شاید زیر پوست قانون بتوان ماستمالش کرد اما پنهان نه.
خیلی جالب است که در میان تظاهرات فرانسه عکس دختری که از مغازه ای لباس دزدیده و با خوشحالی زیادی که در رخساره اش مشهود است در حال خارج شدن است، ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرد. این لذت ناشی از تصاحب چند لباس نیست بلکه جذابیت شکستن ولو چند دقیقه ای قانون و حکمرانی است.
میل به آنارشیسم در غرب که بر اساس اصول اولیه لیبرالیسم و آزادی خواهی خود را توجیه میکند بیشتر ناشی از همین احساس استضعاف است که البته توجیهات فلسفی هم پیدا میکند. توجیه فلسفی مثل اینکه هنوز هیچ طرحی در فلسفه سیاست غرب نتوانسته مشروعیت حاکمان را به نحو معقولی تبیین کند.
واقعیت آن است که این عکس العملهای عمومی که گاه و بیگاه ظهور و بروز پیدا میکند نشان دهنده احساس شناخت عمومی نسبت به ساختار پنهانکارانه غرب در حکمرانی است. ساختاری مبتنی بر دنیا خواهی و لذت جویی.
ضعف قدرت غرب به مرور در حال شدت گرفتن است و این نکته فشار به مردم را جدیتر میکند و بیداری عمومی مردمی پایان کار این حکمرانی شیطانی است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
بررسی سیاست تعیین سقف قیمت برای فروش دریایی نفت و فرآوردههای نفتی روسیه
✍سید حامد ترابی
💥کشورهای عضو ائتلاف تحريم علیه روسیه پس از آغاز جنگ بين روسیه و اوکراین و از فوريه ٢٠٢٢، تحريمهای مختلفی علیه روسیه اعمال کردند. این تحريمها بر اقتصاد دنیا و کشورهای عضو ائتلاف تحريم نیز اثرات زيادی داشته است. افزایش قیمت انرژی و افزايش تورم از مهمترين مشکلاتی است که در اثر تحريم روسیه ایجاد شده یا ممکن است در آینده ایجاد شود. در طول مدت اعمال تحريمها، روسیه برای مقابله با اقدامات غرب، به سمت افزایش روابط اقتصادی و فروش نفت به سایر کشورها از جمله چین و هند رفته است. نکته ای که باعث شده روسیه در سال ٢٠٢٢ علی رغم تحريم نفتی، بتواند با استفاده از افزایش قیمت و افزاش فروش به کشورهایی نظیر هند و چین، به ثبات نسبی اقتصادی برسد.
🔸 یکی از مهمترين تحريمهای غرب علیه روسیه، ششمین بسته تحريمی اتحادیه اروپا است که واردات دريایی نفت و فرآوردههای نفتی از روسیه را از ٥ دسامبر سال ٢٠٢٢ و ٥ فوريه سال ٢٠٢٣ ممنوع میکند. این تحريم همچنین شامل ممنوعیت ارائه خدمات کشتیرانی، بيمه، حمل ونقل و خدمات مرتبط برای انتقال نفت و فرآورده نفتی روسیه به سایر کشورها نیز میشود. در ادامه اعضای گروه G7 پس از حدود ٢ ماه گفتگو، با توجه به نزدیک شدن موعد اجرایی شدن تحريم نفتی و فرآورده نفتی، برای کاهش اثرات این تحريم، کاهش قیمت انرژی و همچنین جلوگیری از افزایش درآمد نفتی روسیه، بر سر تعیين سقف قیمت برای خريد نفت روسیه و ایجاد معافیت در اعمال برخی تحريمها با در نظر گرفتن سقف قیمت موافقت کردند.
🔸 بنابراین سیاست تعیين سقف قیمت خريد نفت روسیه به عنوان یک سیاست تحريمی جدی کلید خورد. در این گزارش به بررسی ابعاد فنی این سیاست تحريمی میپردازيم.
👇لینک مطالعهی کامل گزارش :
https://isacenter.ir/3140203161056/
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
تغییر نامحسوس در سیاست خارجی ایران
✍ابوقاسم
💥روایت ما از سیاست تعاملی جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوبی خلیج فارس و طراحی استراتژی تجاری در اوراسیا آن هم با محوریت کریدور ابریشم و شمال جنوب، تغییر محسوس در نگاه توسعه طلبانه فرهنگی به عنوان یک اولویت در استراتژی حاکمیت برای افزایش نفوذ خود در دیگر کشورهاست.
به عبارت دیگر با متمرکز شدن تحولات و رقابت های جهانی در حوزه آسیای مرکزی ايران با اولویت و استراتژی دیپلماسی تجاری و اقتصادی در این معادلات خواهد بود و این مساله به دلایل زیر قابل توجیه است
🔺ماهیت شکل گیری رقابت قدرتهای جهانی و منطقه ای در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی شاخص های تجاری و اقتصادی و کریدور هاست و طبیعتا برای حضور در بازار رقابت با قدرتها با اولیت دیپلماسی فرهنگی باخت بیش از موعد است.
🔺اصول حاکم بر سیاست خارجه کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز صرفا بر روابط اقتصادی و تجاری با سایر کشورها تعریف شده است و از این منظر به دنبال تعامل اقتصادی با همه کشورها و قدرتها هستند
🔺کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز حساسیت ویژه ای بر توسعه فرهنگی ایران دارند و بارها نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند،توسعه فرهنگی ترکیه در پنج کشور آسیای مرکزی از زمان فروپاشی شوروی آغاز شد و قابل مقایسه با ایران نیست،آن ها مشابه برنامه های فرهنگی ایران در سوریه،عراق و... را برای خود خطرناک می دانند.بنابراین ایران با استراتژی امنیتی و اقتصادی به سراغ این منطقه رفته است.
🔺مساله بعدی شرایط اقتصادی نامناسب در داخل کشور و خطر انزوای جهانی، ذهنیت این ضرورت را ایجاد کرد که باید برای امنیت عمومی و جلوگیری از سقوط اقتدار داخلی دولت و کاهش پایگاه اجتماعی حاکمیت، ارزیابی دقیقی برای اولویت سنجی و ترسیم نقشه راه تجاری و اقتصادی با همسایگان ایجاد کرد
به عبارت دیگر ،جغرافیای ایران بخش مهمی از منافع مورد رقابت در منطقه را دراختیار دارد منافعی که تامین آن صرفا با استراتژی کارشناسانه در حوزه تجاری امکان پذیر است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
چرا همه ماجرای حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان، مولوی عبدالحمید نیست؟
✍ مهدی جهان تیغی
💥بی شک حادثه کلانتری ۱۶ زاهدان بخشی از خروجی اظهارات تحریکآمیز مولوی عبدالحمید در چند ماه اخیر است ولی همه ماجرا او نیست، بخوانید:
1⃣ حادثه دیروز کلانتری ۱۶ بخشی از خروجی بیش از هشت ماه عملیات ترکیبی و شناختی در زاهدان است، مولوی عبدالحمید تنها یک تکه از پازل است و نه میتواند و نه حق دارد و نه خودش میخواهد از این پازل تعیین شده عبور کند.
2⃣ بگذارید از آخر به اول تحلیل کنیم، از دیروز پس از رسوایی حادثه تروریستی کلانتری زاهدان و شکست این سناریوی ضدامنیتی، کار رسانههایی مثل ایران اینترنشنال (مقر سازماندهی اقدامات ضد امنیتی علیه مردم ایران) این شده که القا کنند مولوی عبدالحمید در خطر حصر یا برخورد است! به راستی چرا؟
3⃣ اولین سناریو این است که خود رسانههای انگلیسی و آمریکایی فارسیزبان هم به صراحت میگویند: «خطبههای تحریکآمیز مولوی عبدالحمید نباید تحت هیچ شرایطی تعدیل شود». این بزرگترین دل نگرانی ضدانقلاب در تمام این سالها و به خصوص چند ماه اخیر بوده و از گفتن آشکار آن هم ابایی ندارند.
4⃣ دومین هدف که مهمتر از مولوی عبدالحمید است می خواهند عمدا با حبرسازی احتمال برخورد با او پنهان کنند؛ پاک کردن ابعاد امنیتی و اطلاعاتی حادثه دیروز زاهدان است. دیروز چهار تروریست آموزش دیده با کاملترین تجهیزات وارد کلانتری ۱۶ زاهدان می شوند. کمترین هدفگذاری این عملیات به شهادت رساندن تعداد قابل توجهی از نیروهای انتظامی و بدست آوردن تجهیزات نظامی و عملا شروع یک جنگ چریکی بزرگ در خیابانهای اطراف مسجد مکی زاهدان بوده است. اساسا فراخوان مولوی «ع.ق» (که در نقش عبدالمالک جدید در حال ایفای نقش میباشد) از مردم جهت حضور در خیابان های اطراف مسجد مکی زاهدان، به عنوان مرحله دوم این عملیات ضدامنیتی طراحی شده بود.
5⃣ حادثه تروریستی زاهدان پس از هشت ماه عملیات ترکیبی و جنگ شناختی بوده است. در این عملیات از رسانه ها و شخصیتهای تجزیهطلب بلوچ تا رسانههای فارسی زبان همچون بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال و سرکردههای ضدانقلاب خارج نشین، نقشآفرین بودند. خروجی همه این عملیات مشترک شناختی باید در کف میدان، برای تروریستها فرصت عملیات ایجاد میکرد. کاری که رسانههایی مثل بیبیسی فارسی و ایران اینترنشنال در حال انجام آن هستند، اولا پنهانکردن نقش خودشان در این عملیات ترکیبی است و دوما هیاهوکردن برای مخفی ماندن عمق شکست و طراحیای که قرار بود از طریق عملیات کلانتری در زاهدان متولد شود و جریان ضدامنیتی جدیدی در جنوب شرق ایجاد کند.
6⃣ حالا برگردیم به کارکرد اصلی مولوی عبدالحمید و فهم مواضع او، در این پازل مولوی عبدالحمید نقش مهره و پادو در افکار عمومی دارد و اساسا نباید کارکرد ضدامنیتی آشکاری مثل جیشالعدل داشته باشد و به همین دلیل مشاهده میشود که او اولین نفری است که این حادثه را محکوم میکند! عبدالحمید دقیقا در چارچوب نقش خود فرو رفته است، نه یک قدم کمتر و نه یک قدم بیشتر، ولی اصلیترین بستر و یا حداقل انگیزهبخش همه این چیزهایی که گفته شد در جنوب شرق ایران خود او است، چه خواسته و چه ناخواسته، چه از روی جهل و چه با آگاهی.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
هدایت شده از صراط (تحلیل_سیاسی)
010228 تخت بدون پادشاه .mp3
38.8M
تخت بدون پادشاه عربستان (ترسیم چشماندازی برای یمن)
🎙 دکتر امیر عسگر (تحلیلگر ارشد امنیت و استراتژیک)
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
کانال تحلیلی سیاسی صراط
تخت بدون پادشاه عربستان (ترسیم چشماندازی برای یمن) 🎙 دکتر امیر عسگر (تحلیلگر ارشد امنیت و استراتژی
.
عزیزانی که دنبال به روز ترین تحلیل و مسائل مربوط به یمن هستند، حتماً این فایل صوتی رو کوش کنند.
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/4254
سیلی به اسلام
✍محسن مهدیان
💥سخنان رهبری همیشه پر نکته و مهم است اما گاهی به جز حکیمانه بودن، میخکوب کننده و حیرت آور است، شبیه سیلی است که به یک انسان خواب آلود در سرما میزنند تا نمیرد. این بار سخنان ایشان با حوزه علمیه، یکی از همین موارد بود. نهیبی که بر سر حوزه های علمیه زده شد، جدی بود. متفاوت بود. پر از درد بود. هشدار درباره «سیلی خوردن اسلام» و نقش حوزه در این ماجرا نکته ای نبود که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. او درباره تبلیغ به عنوان یکی از شوون جدی حوزه های علمیه به صراحت نالید که من «نگرانم». مساله را برای همه طلاب و حوزویان و علما و مراجع و نهادها و مسوولین حوزوی آشکارتر نمود و گفت تبلیغ در راس امور است. این یک سخن مهم و حیاتی بود.
باز عده ای سرشان را در لاک درس و بحث و هیات علمی و مدارج حوزوی و درسهای متداول روزانه شان فرو نکنند و خود را به نشنیدن نزنند و جملات او را تحریف نکنند و نگویند همین کارهایی که میکنیم خوب است.
حوزه باید بیدار شود. حوزه باید نطقش باز شود. حوزه بسیار جلو تر و ارتقا یافته تر از پیش از انقلاب است لکن بسیار عقبتر و جامانده تر از نیازهای امروز کشور.
در ماجرای اغتشاشات و حمله همه جانبه رسانه ای و فرهنگی دشمن سکوت علما و حوزویان و یا بیان سخنان دو پهلو و پر لکنت ، آزار دهنده بود. مساله های ذهن جوانان زیاد شده و تلاش ما عمامه به سر ها چند برابر نشده و باید نگران بود. نگران لعنتی بود که زمین و آسمان به عالمی میدهد که در هنگامه نیاز فکری جامعه، سکوت میکند.
راه چاره چیست؟ اولا باید باورهای خود را مرور کنیم. هویت طلبگی به پیشقراولی امت و امامت او است. همه امور دیگر شوون و لوازم همین هویت است. پس هر زمان نقشی اجتماعی پر رنگ تر میشود
ثانیا باید عموم طلاب و حوزویان «سبک زندگی» خود را بر این اساس ویرایش کنند. اگر در طول سال چند دهه خاص به تبلیغ اختصاص میدادند، اکنون باید برنامه ثابت روزانه برای تبلیغ در زندگی خود قرار دهند. همه طلاب کوچک و بزرگ.
ثالثا باید ارتباطات اجتماعی و فامیلی و خانوادگی خود را بر این اساس تشدید کنند و ارتباطات جدید اجتماعی ایجاد کنند.
رابعا باید حوزه های علمیه کاری کنند که همه مردم مبلغ شوند. جهاد تبیین یک جهاد همگانی است. حوزه باید این جهاد همگانی را حقیقتا فراگیر کند. هر کسی در این روزگار باید آنچه میداند و میفهمد در این جنگ شناختی مقابل دشمن بیان کند. روشنگری میتواند خطورات و وساوس را نابود کند.
خامسا نیاز به شناخت و اندیشه و زاویه نگاهی متفاوت و طلبگی به امور داریم. بدون زاویه نگاه درست قدرت تحلیل درست نخواهیم داشت، قدرت تهاجم به بنیادهای اندیشه غرب نخواهیم داشت. پس باید اندیشه متناسب با ماموریت جدید را بدست آورد. اگر جامعه محتاج «امید ایمانی» است معلوم است که زاویه نگاه عمیق و راهبردی توحیدی ضروری است. ویژگی فضای رسانه ای جدید، سطحی شدن و خالی شدن از پشتوانه های فکر و اندیشه است. باید صحنه از اندیشه های عمیق و راهبردی پر شود تا زاویه نگاه عمومی ارتقا یابد و قدرت تحلیل رشد کرده و فضا مملو از تبیین و بیان و نور شود.
حوزه باید در مستوای اندیشه رهبری جامعه وارد شود. اگر اسلام سیلی بخورد و از کبائر قدم به قدم قبح زدایی شود، شبیه علمای دوران سیدالشهدا متهم خواهیم بود. وقت برخاستن است. برخاستن همه خصوصا اهل علم....
🎙بیانات رهبر انقلاب در این دیدار👇
https://eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi/697
راهبرد رهبری از تبلیغ سنتی تا هوش مصنوعی
✍مهدی جهان تیغی
1⃣ دیدار رهبری با فضلا و طلاب حوزه علمیه پس از مدت های زیادی برگزار شد، شاید انتظار می رفت که رهبری درباره برخی مباحث تخصصی علمی حوزه سخنانی را مطرح میکردند ولی حرف اصلی شان بر موضوع تبلیغ بود. موضوعی که نشان می دهد که رهبری حداقل از دو سال قبل تاکنون به دنبال یک آرایش بزرگ در کشور نسبت به موضوع جهاد تبیین هستند که از همه رسانه های نوین تا منبر سنتی حوزه را شامل می شود. این اصرار علاوه بر جنگ جهانی بی سابقه رسانه ای علیه مردم ایران، دو مبنای دیگر نیز دارد که ایشان به آن اشاره کردند و آن تحولات نو به نو جهان و همچنین استفاده گسترده و شتابان جدید غرب از علوم مختلف انسانی مثل روانشناسی تا فناوری های پیشرفته همچون هوش مصنوعی در راستای تسخیر و هدایت افکار عمومی جهان است.
2⃣ رهبر انقلاب در کنار تاکید بر جهاد تبیین همواره بر به روز بودن کار رسانهای و تبلیغاتی نیز اشاره کردهاند. ایشان در سخنرانیهای اخیر از هوش مصنوعی نام بردند و توجه نخبگان و افکار عمومی را به آن جلب کردند. همزمان با داغ شدن گفتگوها درباره هوش مصنوعی در جهان، وقتی نگاهی به اظهارات بسیاری از مقامات ارشد کشور میاندازیم، متوجه میشویم که بسیاری از آنها در این باره اظهار نظر خاصی نکردند ولی رهبری در بالاترین سطح سخنرانیهای علنی خودشان به این موضوع پرداختهاند. به معنای دیگر این موضوع نشان میدهد که ایشان علاوه به روز بودن، چه میزان اشراف و توانایی تعیین تکلیف راهبردی درباره مسایل روز و تحولات نو جهان را دارند.
3⃣ برخلاف انفعال برخی گردانندگان رسانههای داخلی، رهبری در موضوع رسانه و تبلیغات نه تنها به دفاع کفایت نمیکنند، بلکه بحث تهاجمی شدن رسانه و تبلیغ در کشور را هم مطرح کردند. این روحیه رهبری درباره موضوعات مهم دیگر نیز همواره وجود داشته که یکی از مثالهای آشکار و کامل در این باره، موضع ایشان درباره حوزه حقوق زنان است که تاکید دارند که جمهوری اسلامی و فعالین فرهنگی و رسانهای داخل کشور در این موضوع نسبت به غرب طلبکار و مهاجم باید باشند نه صرفاً دفاع کننده. در هر صورت آرایش تهاجمی شدن رسانههای ایران یک اولویت محسوس است و تا این اتفاق هم نیافتد، چرخه رسانه و جهاد تبیین در کشور معیوب باقی خواهد ماند.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
نقدی کوتاه بر چهار دهه عملکرد ایران در آسیای میانه
✍ علیرضا کمیلی
💥امروز که خبر پیوستن تدریجی کشورهای آسیای میانه و قفقاز به جریان «ارتباط و همکاری» - و نه صرفا تطبیع!- با رژیم صهیونیستی به گوش می رسد فرصتی مهیا شده که هم نگاه نخبگان انقلابی را متوجه این مناطق کنیم و از «مدیریت هوشمند جهل» نسبت به این مناطق خارج شویم! و هم به بازخوانی سیاست هایی بپردازیم که چهار دهه در کشور، مدعی کنترل شرایط بوده اند و حالا دارد ضعف های آنها به روشنی و یک به یک خود را نشان می دهد!
درست است که اوایل دهه نود میلادی یعنی حدود 30 سال قبل، شوروی دچار فروپاشی شد ولی حداقل تا دو دهه، نفوذ روسیه در این کشورها به طور جدی وجود داشت وهنوز نیز کم نیست. شاید برخی، رفتار محافظه کارانه ما در قبال سرکوب جنبش های اسلامگرای مردمی این کشورها توسط دیکتاتوری های موجودشان را همین وابستگی منافع ما به روسیه دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و نیز درگیری ما در منطقه غربی و عدم امکان مشاهده اغتشاش و ناامنی در کشورهای شرق خودمان بدانند ولی مساله اینقدر صفر و یک نیست که شرح خواهیم داد.
در مجموع می توان گفت که سیاست اصلی ما در این چهار دهه «حفظ وضع موجود سیاسی» بوده است لذا حتی به جریاناتی مثل نهضت اسلامی تاجیکستان یا اسلامگرایان آذری و... که بشدت متاثر از فکر انقلابی امام خمینی بودند، نسخه لزوم تحمل «طاغوت» هایی بنام های رحمان و الهام را تجویز می کردیم و سرکوب خشن آنان و حتی ایران هراسی رو به رشد را نیز تحمل کردیم! بدتر از همه اینکه دولت های کوچک و ضعیفی که کمتر از مهاجرین کشور ما جمعیت دارند و نه اقتصاد فعالی داشتند و نه اثربخشی منطقه ای و جهانی، تا حدی پیش آمدند که حتی خواستار اخراج معترضین یواش خودشان از ایران نیز شدند و ما نیز تقریبا بدان عمل کردیم تا جایی که حالا اسلامگرایان تاجیک را امروز باید در تور سرویس های اروپایی و آلمانی و مشارکت کننده در جنگ اوکراین علیه روسیه ببینیم که البته هنوز بسیاری از انها پاک و قابل جذب اند.
این سیاست محافظه کارانه و مداراجویانه، می توانست با سیاستی فعال تر در قبال گزینه های متعدد داخلی و منطقه ای این کشورها، رنگ و بویی موثرتر بیابد که متاسفانه آن فرصت ها از دست رفت ولی حالا که دیگر این کشورها هم گاها جلوی روسیه شاخ و شانه می کشند و آن تک صدایی شکسته و غرب هم حضور جدی یافته، فرصت بازخوانی جدی سیاست بسته قبلی و لزوم کنشگری جدی تر در این مناطق به وجود آمده است که شایسته است تا قبل از دیر شدن، آن را در پیش بگیریم.
می دانیم که بیش از یک دهه است آمریکا به نقش آفرینی علنی تر خود در آسیای میانه و قفقاز دست زده و مدیران دیکتاتور این کشورها نیز به خوبی دریافته اند که راه خروج از انزوا، مدیریت هوشمندانه همین بازی دوگانه با دو قدرت شرق و غرب است! چرا که دیدند حضور در زیر سیطره روسیه برای آنها رشد اقتصادی و سیاسی جدی را در پی نداشته ولی در شرایط جدید که چین نیز در بعد اقتصادی آن نقش آفرین است، افق روشن تری را روبروی خود می بینند.
ادامه 👇
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/4259
خطری بنام حضور رژیم در آسیای میانه
💥درست است که رژیم صهیونیستی با هدف تحت فشار قرار دادن ایران و تبدیل شدن به پشتوانه و برند علمی، اقتصادی و امنیتی این کشورها و شاید تشکیل «جبهه رژیم» پا به میدان گذاشته است و نقش آمریکا در این مساله غیرقابل انکار است ولی اشتباه نکنیم! حضور اسرائیل در این مناطق، مخالف منافع و خواست روسیه هم نیست. بله! روسیه حالا بخاطر جنگ اوکراین مجبور است از تبختر سابق خود با ما دست بردارد ولی روابط روسیه و رژیم کاملا روشن و مناسب است و شاید بدبینانه حتی بتوان توسعه رژیم در این مناطق را ابزاری برای فشار روسیه بر ما نیز تصور کرد!
از طرفی، در میان دو نگاه رایج دوستان رژیم یا دشمنان او، مدل ترکیه ای اماراتی که مبتنی بر جمع دوستی با رژیم و دشمنان او یعنی ایران و فلسطین و... است در این مناطق که بدنه مسلمان آن مانند سایر کشورها ضدصهیونیست هستند، مانند ویروسی در حال ترویج است و ایران هراسی مبتنی بر امنیت، مذهب یا قومیت نیز بطور همزمان بشدت فعال است لذا توسعه حضور رژیم در ذیل یک برنامه رسانه ای و البته با عنایت به خفقان حاکم بر این دیکتاتوری ها در حال رشد است. سم مهلک این جریان می توانست و می تواند آزادی سیاسی جریان فکری اسلامگرا باشد. چیزی که بدلایل مذکور، نسبت به تقویت آن کم توجهی کردیم ولی جای جبرانش هست!
البته یادمان نرود که ارتباط کشور قدرتمندی مثل ترکیه با رژیم کاملا متفاوت از کشورهای کوچک و ضعیف آسیای میانه و قفقاز است چرا که ترکیه مجبور به تبعیت محض از سیاست های رژیم نیست و چنانچه می بینیم دست حماس را نیز در کشور خود باز گذاشته است ولی اینها ضعیف تر از رژیم هستند و چه بسا مجبور به تبعیت از او!
سیاست خارجی بدون کنشگری فعال، بی نتیجه است و آنگاه که شما به هر دلیل، سیاست سکوت و بی تحرکی را در پیش بگیری، نتیجه همین خواهد شد که امروز در آسیای میانه و قفقاز شاهد آن هستیم که حتی از تمسخر مقامات ارشد ما در تلویزیون و مطبوعات شان هم ابایی ندارند!
اما فرصت ها در این مناطق اندک نیست چرا که اولا دیکتاتوری بر خلاف ظاهر متصلب و بسته اش پر از شکاف است چرا که استعدادها و ظرفیت ها بدون امکان رشد باقی می مانند و گفتگوی ملی بر سر مسائل کشور وجود ندارد لذا هر مساله ای می تواند به یک بحران در این کشورها بدل شود و ثانیا ریشه های فرهنگی مشترک ما یک فرصت جدی برای ماست.
حالا که سیاست محافظه کارانه ما، حقیقت همراهی این دیکتاتورها با ما را معلوم کرده، بهتر است به گزینه های دیگری در تعاملات دوجانبه فکر کنیم. بر این باورم که سیاست ما در این چهار دهه علاوه بر روسیه به نفع آمریکا نیز بوده است! بر دلسوزان موثر کشور است که بدون مسامحه درباره عملکرد گذشته مان بیاندیشند و فرصت های گسترده موجود در این مناطق را بیش از این تبدیل به تهدید نکنند! حالا که دشمن به شرق ایران متوجه شده، شایسته است که نخبگان انقلابی نیز از ناآشنایی فاصله بگیرند.
قسمت اول 👇
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/4258
تاثیر جنگنده F16 در معادلات نظامی خلیج فارس چقدر است ؟
✍علیرضا تقوی نیا
💥وزارت دفاع آمریکا مدعی است برای تقویت محافظت از نفتکش ها در برابر نیروهای دریایی ایران ، جنگنده های F16 به خلیج فارس اعزام خواهد کرد .
👇در خصوص میزان تاثیر این جنگنده ها برای مقابله با نیروهای دریایی ایران نکاتی قابل ذکر است.
1️⃣ جنگنده F16 یک جنگنده ضربتی است که برای درگیری های هوایی و حمله به اهداف زمینی طراحی شده است و با توجه به سرعت بالا و نوع سلاح هایی که دارد به نظر برای مقابله با قایق های تندروی ۱۳ متری مناسب نباشد.
2️⃣ محدوده عملیاتی شناورهای ایرانی در خلیج فارس ، تنگه هرمز و اطراف آن است که کاملا توسط رادارهای ایران در این شاخاب و همچنین دریای عمان رصد شده و لانچرهای موشک های برد متوسط و بلند ایران در جزایری چون هرمز ، قشم و بوموسی و تنب ها مستقر هستند و در نتیجه هواگردهایی چون F16 کاملا در دسترس پدافند زمین پایه ارتش و سپاه قرار دارد.
🔸️نکته مهم اینجاست که فاصله کم لانچر موشک پدافندی با جنگنده ، یکی از عوامل آسیب پذیری هواگرد خواهد بود و سواحل و جزایر ایرانی به گونه ای در تنگه هرمز توزیع گردیده اند که برتری قابل توجهی به طرف ایرانی می دهند .
3️⃣ سواحل شمالی خلیج فارس پر از رشته کوه و ارتفاع است که رادارهای مستقر بر آنها بر سواحل جنوبی که دشت های صاف و بدون عارضه است دارای اشراف بوده و تفوق جمهوری اسلامی را بر معادلات هوایی خلیج فارس تثبیت می کند .
4️⃣ جنگنده F16 رادارگریز نبوده و با توجه به سطح مقطع راداری بالایی که دارد ، توسط رادارهای ایرانی رهگیری می شود و در گذشته به دفعات پدافند جمهوری اسلامی روی هواگردهای آمریکایی قفل راداری انجام داده است و حتی پهپاد بسیار پیشرفته و رادارگریز گلوبال هاوک در ارتفاع بالا به وسیله پدافند سوم خرداد سپاه سرنگون گردید .
🔸️در نتیجه به نظر می رسد این جنگنده نمی تواند با امنیت خاطر در خلیج فارس حضور یابد و وضعیت عملیاتی به خود گیرد .
5️⃣ مقابله با قایق های کوچک مستلزم بهره گیری از هواپیماهای تاکتیکی مانند A10 تاندربولت و هلیکوپترهاست که اولا با عطف به سرعت ، پرشمار بودن و گستره عملیاتی قایق های تندروی سپاه ، باید میزان بالایی هلیکوپتر و جنگنده تاکتیکی به منطقه اعزام گردد و ثانیا زیر پوشش چتر قدرتمند پدافند ارتش و سپاه در خلیج فارس و مجهز بودن شناورهای تندروی ایرانی به موشک های دوش پرتاب ، آسیب پذیری این طیف از تسلیحات نیز کاملا متصور خواهد بود.
📌 در پایان باید گفت استقرار هواپیماهای F16 در محدوده خلیج فارس نمی تواند برتری خاصی به طرف آمریکایی بدهد و در صورت ایجاد درگیری ، احتمال هدف قرار گرفتن آنها بالاست که می تواند وضعیت را پیچیده و سطح درگیری را گسترش دهد؛ چیزی که دولت بایدن از آن به شدت دوری می نماید .
🔸️لازم به ذکر است در اوج تنش های خلیج فارس پس از خروج واشنگتن از برجام و هدف قرار گرفتن پهپاد ۲۲۰ میلیون دلاری گلوبال هاوک ، ارتش آمریکا دستور ترامپ را برای حمله به اهدافی در خاک ایران اجرا نکرد و آن را عقلانی ندانست .
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
روابطی که راهبردی نیست!
✍داود_مدرسی_یان
💥دولتها اصولاً بدنبال منافع خود هستند، دوستیها و دشمنیها در روابط بین دولتها، دائمی نیست و روابط راهبردی بین دولتها در وضعیت آنارشی بینالملل، خیلی کمتر شکل میگیرد. چرا که منافع متکثر بوده و از جهان تکقطبی عبور کردهایم. این واقعیت بینالملل است.
🔸رهیافت رئالیسم(واقعگرایی)بعنوان نظریه اصلی روابط بینالملل، به همین اشاره دارد. در وضعیت آنارشی بینالملل، کشورها محکومند به اصل #خودیاری(self-help). یعنی تکیه به داخل و قوی شدن؛ لذا هر کشوری، منافع، بقا و امنیت خود را مبنای روابطش با سایر واحدها قرار میدهد.کاملاً طبیعی است.
🔹آنچه از مواضع اینروزهای دولت روسیه در همراهی با بیانیه کشورهای عربی حوزه #خلیج_فارس و ادعای دروغین امارات مبنی بر مالکیت #جزایر_سهگانه_ایرانی میبینیم ناشی از همین واقعگرایی است؛ روس مثل چین برای منافع خودش حاضر شده پای یک بیانیه سیاسی کذب را علیه تمامیت ارضی ایران امضا کند! چرا؟
🔸چون خودش را قویتر میداند و ایران را در موضع ضعف؛ چون دنبال جذب منابع انرژی کشورهای عربی است؛ چون انتظار پاسخ قوی و کوبنده از ایران ندارد و محاسباتش از واکنش ایران این است که بخاطر مشکلات داخلی و تحریمهای بین المللی، قابل پیش بینی است و خارج از چارچوب او عمل نمیکند!
🔹بله این روسیه همان است که کنارایران در سوریه با تکفیریها جنگیده؛ آنجا هم منافع او اقتضا میکرده که برای ممانعت ازگسیل تکفیریها به مرزهای خودش، باید درسوریه بجنگد! این روسیه همان است که پیگیر مشارکت با ایران در کریدور جنوب-شمال است.
🔸باید واقعبینانه و جامع تحلیل و سپس عمل کنیم؛ مشارکت روسیه و چین در برخی مسائل با ایران، بر مبنای ایدئولوژی نیست بلکه بر مبنای #منافع_مشترک و #دشمن_مشترک است. این روابط نه تنها ایدئولوژیک نیست بلکه راهبردی هم نیست. چون منابع و غالب ظرفیتهای ایران، قابل جایگزینی است و آنها میتوانند از سایر کشورها بجای ایران استفاده کنند.
🔹روسیه و چین اگر شریک راهبردی ایران بودند بخاطر منافع حداقلی، بیانیه دولتهای عربی را امضا نمیکردند!
🔻پس راه درست چیست و چه باید کرد؟
🔹راه درست برای ما هم #واقعگرایی است. اولاً چارهای بجز #خودیاری و قوی شدن از داخل نداریم؛ ثانیاً یکجا با آنها بر مبنای منافع، اهداف و دشمن مشترک، توافق و قرارداد امضا کنیم؛ ثالثاً، حتماً باید برای رعایت حقوق حداکثری خودمان در برخی مسائل با آنها مرزبندی صریح و روشن داشته باشیم. بطور مثال، پاسخ ما به اقدام روسیه در بیانیه اعراب، میتواند اظهارنظر درباره شبه جزیره #کریمه یا مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا #اوکراین باشد!
🔸اما اینکه برخی انتظار دارند ایران همان موضع تقابلی که با آمریکا و انگلیس دارد را باروسیه یا چین بخاطر بیانیههای مشترک با اعراب داشته باشد، غلط و بدور از واقعگرایی است. واقعگرایی میگوید با دشمن اصلی که بدنبال حذف موجودیت، تمامیت و هویت ماست، یکجور تقابل کنیم و با سایر دولتها که با آنها منافع و دشمن مشترک داریم و گاهی اختلافات هم داریم، بگونه دیگری تعامل و برخورد کنیم.
🔹متاسفانه برخی نسخه غلط میپیچند و تفاوت روابط خصمانه با اختلافات را نمیفهمند! پُراحساس و خالی از واقعگرایی، فکر میکنند ایران میتواند با آمریکا همانند روسیه و چین عمل کند. ممکن است، روزی دشمنی آمریکا با ایران به پایان برسد و دیگر دنبال تغییر نظام سیاسی از طریق جنگ، تهدید، تحریمهای گسترده و نفوذ نباشد؛ آنوقت میتوان همانند چین یا روسیه به او نگاه کرد. اما مادامیکه این دشمنی آشکارست، امکان ندارد.
🔸البته کسانی هم دوست دارند این واقعیتها را نبینند. تمایل دارند اقدامات خصمانه آمریکا و برخی دولتهای اروپایی را به شعارهای مردم در نماز جمعهها و راهپیماییها ربط دهند یا سیاست درستِ نهشرقی و نه غربی را علت این دشمنی معرفی کنند! همینقدر بیمبنا و تقلیل مسائل! سیاست #نه_غربی_نه_شرقی، نفی وابستگی به غرب و شرق است نه قطع رابطه!
✔️دشمنی واضح غرب هم روشن است؛ نظام سیاسی مستقل و مقتدرِ حاکم بر سرزمین ایران و موثر در غرب آسیا را نمیخواهند. فهم این واقعیتها خیلی سخت نیست. آمریکا چندین دهه دنبال سلطه کامل بر غرب آسیا(خاورمیانه) بود و جمهوری اسلامی را مانع خود میبیند. دلیل اصلی دشمنیاش همین است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
سیگنال ایران به روسیه از جزایر کوریل
✍ابوقاسم
💥حرکت ناشیانه روس ها در حمایت ازبیانیه شورای همکاری خلیج فارس و نقض حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ ،حتی اگر در قالب یک موضع گیری سیاسی تعریف شود اما به گفتمان ادعایی امارات مبنی بر مالکیت بر این جزایر در سطح بین الملل کمک می کند و به آن وزانت می دهد.
تهران باید حساسیت خود بر سر تمامیت ارضی ایران را با تنبیه بتِ بزرگ یعنی روسیه به دنیا نشان دهد.والا این مساله به صورت دومینو ادامه دار خواهد بود.
پاسخ ایران به حرکت روس ها بسیار دقیق بود.
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با سفیر ژاپن سیگنال هوشمندانه ای را به روس ها ارسال کرد
یکی از موضوعات مورد اختلاف میان ژاپن و روسیه مالکیت بر جزایر کوریل در اقیانوس آرام است که روس ها بعد از جنگ جهانی دوم تعدادی از جزایر تحت مالکیت ژاپن را تصرف کردند مساله ای که منجر به اختلاف ۷۰ ساله ژاپنی ها با روسیه شد و همچنان این اختلافات پابرجاست.
صحبت های آقای کمال خرازی در دیدار با سفیر ژاپن و حمایت از مذاکره روس ها و ژاپن برای حل و فصل تنش ها بر سر جزایر کوریل ،پاسخ به شیطنت روس ها در بحث جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک بود که بدون دقت به عواقب این موضعگیری در مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله کرده است و پاسخش را در جزایر کوریل دریافت کرد
دومین پاسخ ،تاکید ایران بر تمایت ارضی اوکراین(بر کریمه،لوهانسک و دونتسک) بود که آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای عمانی خود بیان کردند و از روس ها خواستند اینگونه مواضع را تکرار نکنند که اصلا قابل تحمل نخواهد بود.
برخورد محکم ایران با روس ها برای اولتیماتوم به سایر کشورها است که نباید با تمامیت ارضی ایران شوخی کنند.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
🏘 شورای نگهبان و سقف اجاره!
✍محسن قنبریان
💥"طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بهاء" در ماده۸، به شورای عالی شهرسازی حق داده بود که نرخ افزایش سالیانه اجاره بهای املاک مسکونی را پس از تصویب این قانون برعهده گیرد.
https://zaya.io/qmtq5
• شورای نگهبان به این ماده اش، اشکال قانون اساسی و هم اشکال شرعی گرفت که: "اطلاق تکلیف شورای عالی مسکن به تعیین و اعلام سقف یا میزان افزایش اجاره بهاء و قرض موضوع شرط آن، بدون تعیین ضابطه توسط قانون گذار مغایر اصل۸۵ قانون اساسی شناخته شد. با توجه به اشتراط چنین احکامی به وجود مصلحت ملزمه، لازم است به نحوی به مشروط بودن احکام این ماده به وجود مصالح مذکور تصریح شود و الا خلاف شرع خواهد بود." https://zaya.io/kka7a
• روزنامه دنیای اقتصاد این را در راستای اصالت بازار برای تعیین قیمت دید و تیتر زد: مخالفت شرعی با اجاره دستوری! و نوشت:
"نه" شرعی شورای نگهبان به اجاره بهای دستوری دو پیام مهم را منعکس می کند: رد "تعیین قیمت" در بازار اجاره و در عین حال تایید "کشف قیمت" در بازار مسکن.
عدم ایراد شورای نگهبان به ماده۹ در مقابل ایراد به ماده۸ به معنای تایید فرآیند کشف قیمت در بازار مسکن در برابر رد قیمت گذاری دستوری در این بازار است. در واقع میتوان این طور برداشت کرد که قیمت مسکن و اعلام عمومی آن برای اطلاع متعاملین بازار مسکن، مجاز شمرده شده اما اعمال این قیمت ها در بازار با اقدام دستوری بدون اشاره به مصلحت ملزمه محل ایراد است.
معنای مصلحت ملزمه در احکام فقهی آن است که قانون گذار باید بین حکم حکومتی و سایر احکام شرعی تمایز قائل شود. https://zaya.io/j47i7
• خوب است شورای نگهبان به دلالتهای ژورنالی ایرادات خود براساس اصالت بازار توجه کند!
گرچه واقعا طرح میتوانست به گونه ای نوشته شود که چنین ایرادی بدان وارد نشود.
• آنچه شایسته توجه است این است که چنین احکامی فقط از طریق ذکر مصلحت ملزمه و استفاده از حکم حکومتی و مصلحت حل نمی شود بلکه از طریق سوء استفاده از مضطر به فتوای امام خمینی هم قابل حل است.
توضیح اینکه مشهور فقهاء در معاملات مضطر(بخلاف مکره)، قیمت نامتعارف را جایز دانسته و آنرا مخلّ به رضایت نهایی -که شرط صحت معامله است- نمی دانند؛ لکن امام خمینی در معاملات مضطر هم قیمت نامتعارف را اشکال کرده با تمسک به قاعده لاحرج، فقط قیمت را تا جایی درست می داند که به حرج مضطر نیانجامد. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3185
• جمع بندی اینکه اگر طرح مجلس شورای اسلامی شرائط اضطرار مستاجرین در این سالها را -که مستند به آمار و نمودارهای اقتصادی است- خوب و رسا بیان کند، شورای نگهبان براساس فتوای معیار(فتوای امام خمینی) باید آنرا تایید کند و نیازی به بیان مصلحت ملزمه و استفاده از حکم حکومتی ندارد.
فتوای فقهی بنیانگذار تعیین قیمت (حد حرج مضطر) را مجاز شمرده و اقلا در شرایط اضطرار مستاجرین، تعیین قیمت را به بازار آزاد -با قیمت های نامتعارف جاری- نسپرده است.
لحاظ چنین فتاوای گره گشایی از بنیانگذار انقلاب اسلامی، وظیفه شورای محترم نگهبان است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🏴 سلامایهالغریب..
#امام_حسین / #محرم
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
احتمال تبرئه طبری⁉️
🔥شنیدههای ۹دی از حکم جدید طبری در دادگاه همعرض
🪓آزادی طبری، تبری بر ایمان و امید ملت
💥پس از مطرح شدن مجدد نام اکبر طبری در رسانه ها که با اعلام خبر آزاد بودن وی با قید وثیقه از سوی رئیس سازمان زندانها، آغاز شده بود، هفته گذشته حجتالاسلام «سید احمد مرتضوی مقدم» رئیس دیوان عهالی کشور گفت: «موضوع پرونده ارتشاء است و به دفعات متعدد و از اشخاص مختلف مطرح شده است و بحث اختلاس از ابتدای تشکیل پرونده عنوان اتهامی نبوده و نیست.»
🔹وی اتهام دیگر طبری را پولشویی و جعل عنوان کرد و گفت: «مشارالیه معاملاتی را برای تطهیر اموال دریافتی انجام داده که مورد حکم قرار گرفته است، همچنین یکی دیگر از موارد اتهامی جعل سند وکالت به نام همسرش می باشد. حکم صادره پس از قطعیت به مرحله اجرا درآمد و محکوم علیه چهارسال از حبس را گذراند، آقای طبری با ارائه مستندات جدید، درخواست اعاده دادرسی داد و ادعا کرد که بحث تشکیل شبکه ارتشاء در پرونده مطرح نبوده است، در نهایت با بررسی پرونده در دیوان عالی کشور ضمن موافقت با درخواست وی و تجویز اعاده دادرسی، پرونده در این بخش برای بررسی مجدد به دادگاه هم عرض ارجاع شد و پس از بررسی در رابطه با اتهام ارتشاء حکم صادر شد و وی در مورد پولشویی نیز به پرداخت جزای نقدی و استرداد وجوه محکومیت یافته است.
🔹 در حال حاضر پرونده با احکام تکمیلی که صادر شده در دیوان عالی کشور مطرح است و به زودی در این رابطه رأی مقتضی صادر خواهد شد». وی در رابطه با بزه اعمال نفوذ در این پرونده اظهار کرد: «در رابطه با این اتهام نیز حکم صادر شده است.»
🔹بعد از ارجاع پرونده از دیوان عالی کشور به شعبه هم عرض این پرونده مجددا رسیدگی و دادگاه، میزان قرار وثیقه قبلی طبری که ۱۰۰ میلیارد تومان بود را افزایش و به ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر داد تا وی با سپردن وثیقه تا رسیدگی نهایی و صدور رای قطعی از زندان آزاد شود. طبق آنچه خبرگزاری میزان اعلام کرده، حکم پرونده اکبر طبری مدتی پیش در شعبه همعرض مجددا صادر و وی به مجازات حبس محکوم شده است.
🔹این در حالی است که طبق سخنان حجت الاسلام مرتضوی در گفتگو با برنامه دستخط، در همان سال صدور حکم، رای دادگاه توسط دیوان تایید شده بوده و طبری به ۳۱ سال حبس محکوم شده بود.
🔻طبری تبرئه می شود؟
اما شنیده های غیر رسمی حاکی است در حکم جدید طبری، میزان حبس او با کاهش اساسی همراه بوده و به ۱۲ سال رسیده است! اگر این خبر صحت داشته باشد متاسفانه باید گفت، قوه قضائیه علاوه بر آزادی طبری با وثیقه، با کاهش حبس به ۱۲ سال هم تبری دیگر بر اعتماد، امید و ایمان مردم وارد خواهد کرد.
🔹اکنون اگر روند جدید برخورد قوه قضاییه با پرونده اکبر طبری ادامه پیدا کند با توجه به قابل اجرا بودن بیشترین مدت حبس که احتمالا از ۴۵ ماه یا ۴ سال بیشتر نخواهد بود، عملا طبری حکم برائت خواهد گرفت و با احتساب ایام حبسی که تاکنون تحمل کرده، به زندان بر نخواهد گشت! علاوه بر این اموال موضوع جرم که طبق قانون میبایست ضبط یا مصادره شوند، خلاص شدهاند و به جزای نقدی که یک حکم تکمیلی است به میزان مبلغ ناچیز اختلاف بین معامله صوری بین مجرمین اکتفا خواهد شد که این بزرگترین اشتباه و اتفاقی است که درحال رخ دادن است!
🔹حق این است که نماینده دادستان کل کشور به عنوان نماینده مدعی العموم به حکم جدید شعبه هم عرض اعتراض و ورود کند و رییس دیوان هم در شرایط فعلی باید بر اساس مستندات جدید که دلالت صریح بر مجرمانه بودن اقدامات و رفتار طبری در تمامی اتهامات وارده دارد و مغایر با آنچه که تاکنون به ان استناد و تمسک کرده، به نفع مدعی العموم و به نفع حقوق عامه دادنامه ۱۲ ساله فرجام خواسته طبری را نقض و برای رفع نقص و صدورحکم مجدد به دادگاه اعاده نمایند و دادستان تهران هم قانونا میبایست راجع به آن بخش از مستندات مکشوفه جدید که موضوع حکم قبل نبوده، تشکیل پرونده و به بازپرسی ارایه دهند تا از نو رسیدگی و منتهی به کیفرخواست و برای تعیین مجازات به دادگاه ارسال نمایند.
🔹 هفته نامه ۹ دی در شماره آینده خود، اسناد جدیدی از موضوع اکبر طبری را رونمایی خواهد کرد که بر اساس اسناد مکشوفه جدید باید مجددا پرونده از ابتدا در دادسرا تحت تعقیب و تحقیق قرار گیرد.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
هدایت شده از گاه نویس// یداله یاسینی
وقتی میگن خشت اول گر نهد معمار کج ...!
#بورس
@hamraah_ba_tahlil
عاشورا و امروز؛ الهامها و امدادها
✍مهدی جمشیدی
۱. مکتب، دارای «شخصیّت» است و باید آن را همانند یک انسان تصوّر کرد و برایناساس، به آن صفات «زندگی» و «مردگی» را نسبت داد. در دو حالت، مرگ یک مکتب اتّفاق میافتد؛ یکی در حالتی که مکتب، «توان کارکردی» خود را از دست میدهد، یعنی در تحقّق فلسفۀ وجودیِ خود، دچار ناتوانی میشود. هر مکتبی آماده است به سؤالاتی پاسخ دهد و خلأهایی را پُر کند، امّا اگر در مقام عمل نتوانست این کارکردها را ایفا کند، مردم از او رویگردان میشوند و بهاینترتیب، مکتب در زندگی مردم میمیرد. حالت دوّم این است که مکتب، «توانِ رقابتِ کارکردی» خود را از دست بدهد؛ به این معنی که مکتب همچنان کارکردهایی که وعده داده است را ایفا میکند، امّا مردم توانستهاند رقیبی برای آن پیدا کنند که بهتر از مکتب کنونی میتواند احتیاجاتشان را برطرف کند.
۲. خصوصیّت احیاکنندگیِ محرم و صفر، عَرَضی است؛ چون محرم و صفر، پارهای از زمان هستند و زمان هم در ذات خودش فضیلتی ندارد و همیشه چیزی بیرون از زمان به آن - در مقایسه با زمانهای دیگر - اعتبار و ارزش میدهد. در نتیجه، خصوصیّت زندهکنندگیِ محرم و صفر را باید به اتّفاقهایی که در این ماهها افتادهاند، نسبت داد و آن عبارت است از قیام امام حسین(ع) که قیامی اصلاحی بود. اگر مکتب در ذهن و زندگی مردم، دچار اختلال و نابسمانی شود، نیازمند «برخاستن» و «شوریدن» یک مصلح است که پرچم اصلاح را بلند کند؛ چنانکه امام حسین هم میفرمایند: من هدفی از قیام ندارم به جز اصلاح امّتِ جدّم. اصلاح امّتِ جدّم یعنی اصلاحِ دینداری و سبکِ زندگیِ مردمی که پیرو رسول اکرم(ص) بودند.
۳. تعظیم امام حسین، تعظیم قیام امام حسین است و تعظیم این قیام، تعظیم پرچم اصلاحیای است که ایشان برافراشتهاند. این تعظیم، «دلالت عملی» دارد و اینطور نیست که یک امر «باطنیِ محض» یا «تشریفاتی» باشد. ما با تعظیم قیام امام حسین، به «حرکت اصلاحی» در درون جامعۀ اسلامی، اعتبار میبخشیم و تکریم و بزرگداشت ماه قیام امام حسین، خودبهخود حرکتهایی از جنسِ امام حسین را بازتولید و بازسازی میکند. اینکه محرم و صفر، اسلام را «زنده» نگه داشتهاند، به این معنی است که در برابر هر نوع مفسدهای که در جامعۀ اسلامی به وجود آمده است، این نوع «حرکتهای اصلاحی»، ورق را بهنفع اسلام و حقایق آن برگردانده و از مرگ اسلام، جلوگیری کرده است.
۴. انقلاب اسلامی، ریشه در عالمِ معناییِ عاشورا داشت؛ از اساس شکلگیری که از هیئتهای مؤتلّفه و نیروهای مذهبی برآمد و بعد هم که بهتدریج از طریق همین شبکههای اجتماعی در دل مناسبات و مراسم محرم و صفر تداوم یافت و تا سال آخر که عظیمترین تظاهرات انقلابی در مراسم عاشورا و تاسوعا برگزار شد. اینها بیانگر آن است که حرکت انقلابیِ سال پنجاهوهفت، وابستگی جدّی به عالمِ معناییِ عاشورا داشت و این حقیقت در آن، نقشِ «مولّد» و «محرّک» را ایفا کرد. پس از انقلاب، در هشت سال دفاع مقدّس نیز عظیمترین انگیزهای که توانست مردم را در خطّ مقدّم نگه دارد و از تودههای مردم، بسیج اجتماعی بیافریند حماسۀ عاشورا بود؛ چنانکه پُرتکرارترین واژه در وصیّتنامههای شهدا، نام مبارک امام حسین(ع) است. آنچه فتنۀ سال هشتادوهشت را نیز برانداخت، چیزی نبود جز راهپیماییِ نهم دی که آن راهپیمایی هم ریشه در عاشورا داشت. این بدان معنی است که وقایعِ تاریخیِ پیدرپی، همه از «آبشخور عاشورا» تغذیه میکنند و این عاشوراست که در بزنگاههای تاریخی به سراغ جامعه میآید و آن را از ورطۀ سقوط، نجات میدهند.
۵. یکی از نتایجی که از این بحث میتوان گرفت این است که «هیئتهای سکولار»، خصوصیّت حیاتبخشی ندارند؛ چون به نوعی سوگواریِ «شخصیشده» و «باطنیشده» متمایل هستند که هیچ مخالفی ندارد و تغییری را در جامعه رقم نمیزند و کاری با آنچه در بستر جامعه رخ میدهد ندارد. این در حالی است که قیام امام حسین به این دلیل «حیاتبخش» بود که در برابر عواملِ مرگآفرینِ اسلام ایستاد و آنها را برانداخت. اگر هیئتها، این خصوصیّت را نداشته باشند، منجر به احیای اسلام نخواهند شد، بلکه حتّی باید گفت هیئتهای سکولار، تحریفگرِ عاشورا نیز هستند؛ زیرا هستۀ مرکزیِ قیام عاشورا را میگیرند و صورتی تحریفشده و تقلّبی از آن ارائه میدهند که کارکرد و ثمری ندارد. اگر «هیئتهای سکولار» در برابر جوهر و هویت عاشورا ایستادهاند، «هیئتهای غیرانقلابی» نیز چنین حکمی دارند؛ این دو، لبههای یک قیچی هستند که یکی «سیاست» را میراند و دیگری «سیاستبازی» را فرامیخواند. سکولارها، حسین را از «حکومت» تهی میکنند و غیرانقلابیها، از «انقلاب». یکی از حسین، «عارف عزلتنشین» میسازد و دیگری «سیاستمدار اقتضایی».
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat