eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀🍀🌹🌹🍀🍀 ♦️♦️ ✍️ چه خواهی که نداری و برای تو نیست؟ 🔸اگر طالب مقام محمودی ، "وَ مِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً". (اسرا_۸۰) 🔹اگر عاشق مواقف شهودی، "أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ". (فصّلت_۵۴) 🔸اگر دستورالعمل خوراک خواهی - الحمدلله - همه‌ی ما بر سر سفره‌ی عالِم غیر معلَّمیم. می‌دانیم که چه کاره‌ایم. احتیاج به دستور نداریم. 🔹شیخ أجلّ سعدی گوید: « حکیمان دیر دیر خورند، و عابدان نیم سیر، و زاهدان تا سدّ رمق، و جوانان تا طبق بر گیرند، و پیران تا عرق کنند؛ اما قلندران چندان که در معده جای نفس نماند و بر سفره روزی کس.» 🔸 جوانا، خدا پیرت کناد! ببین تا از کدامین صنفی؟ 🔹خدای عزّ و جلّ فرماید: " وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ". (اعراف_۳۲) 🔹آخر سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان از "وَ عِبادُالرّحمنِ" تا پایان آن را بخوان و نصب‌العین خود گردان _ "لَعَلَّ اللّه یحَدِّثُ بَعْدَ ذَلِک امراً " . (طلاق_۲) ✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) ✅ کتاب « نامه ها برنامه ها » - ، صفحه ۱۱ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت هجدهم، پیرامون نیّت در عبادات و مراتب نیّت ➖ بقیه‌‌ی اقسام عبادت وعابدان 🌸 کسی‌‌که روز جمعه یا غیر آن، پاکیزگی را پیشه‌‌ی خود سازد، امکان دارد که آن را به قصد تفاخُر به زیادیِ مال انجام دهد تا نزدیکانِ خویش را به حسد اندازد؛ 🍀 و نیّت او خودنمایی برای خلق باشد تا جاه و مقام خود را در دلها برپا کند و به پاکیزگی و خوشبویی نام برده شود. 🌸 یا برای خود، دوستی درست کند و در دل زن‌‌های اجنبی جای گیرد. وقتی‌‌که خودش را برای نظاره کردنِ پست، یا امور دیگری آماده سازد که به شُمار درنمی‌‌آید؛ 🍀 همه‌‌ی اینگونه پاکیزگی‌‌ها به عنوانِ گناه محسوب می‌‌شود که بدین وسیله در روز قیامت، از لاشه‌‌ی مُردار هم گندیده‌‌تر می‌‌شود 🌸 البته امکان دارد که این پاکیزگی و خوشبویی، نیّتِ تبعیّت از سنّت‌‌های پیامبر در روز جمعه را داشته باشد و یا برای تعظیم کردنِ مسجد و احترام به خانه‌‌ی خدا باشد؛ 🍀 که در این صورت در روز قیامت با بوی بسیار خوش به زیارت خداوند نائل می‌‌شود. 🌸 و یا این‌‌که قصدش آن باشد که همسایگانش بوی خوش را در مجاورتِ مسجد بشنوند، و یا این‌که نیّت او آن باشد که با بوی خوش، بوی زشت را از خود دور کند که موجب اذیّت دیگران نگردد؛ 🍀 و یا بخواهد درب غیبت را به روی غیبت کنندگان ببندد‌. زمانی که با بوی بد دارند غیبت می‌‌کنند، به سببِ این خوشبو شدن در امان افتند. 🌸 پس کسی‌‌که خود را در معرض غیبت قرار دهد در حالی‌که قادر است از آن روی گرداند، این شخص هم در آن گناهِ غیبتِ غیبت کنندگان شریک است. 🍀 یا این‌که قصدش از تَطَیُّب، (= پاکیزگی، خوشبویی) معالجه کردن و برای مغز باشد تا این‌که زیرکیِ او زیاد شود، و یادآوریِ او وافر گردد و ادراکِ مُهمّاتِ دینی به وسیله‌‌ی فکر کردن بر او آسان گردد؛ 🌸 تا جایی که گفته شده کسی که بویش نیکو شود، عقل وی زیاد گردد. و دیگر نیّت‌‌های نیکو که می‌‌شود در این باب تصوّر گردد. 🍀 آنچه گفته شد مربوط به طاعاتی بود که بر آن پاداش داده می‌‌شود و به وسیله‌‌ی طاعت، بویش از مُشک هم پاکیزه‌‌تر است. [ ادامه دارد .....] 📗 منبع: ، صفحه ۳۰۱ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🔆🔆 📒مقدمه (صفحه ۲۳) 📚بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله ربّ‌العالمین✨و سَقاهُم ربُّهُم شَراباً طَهوراً قال الامام‌الصادق علیه‌السلام: "أي یطَهّرُهم عن کلّ شیء سوي الله إذ لاطاهرَ مِن تدنّس بشیء من الأکوان إلاّ الله" رووه عن جعفر بن محمد (ع) ✍️معارج انسان را مدارجی باید از فرش تا بطنان عرش کشورِ وجود، که تا به طهارت از فرش تا فوق عرش طی گردد و آن مدارج قرآن که «لا یمسُّهُ إلاّ المطََهَّروُنَ » تا انسان هم، انسانی قرآنی شود که او را جز مطهّرون مسّ ننمایند. 🔸همه مراتب طهارت به فنای در توحید افعالی و صفاتی و ذاتی منتهی می‌شود و موجب نیل به تجلّی اسمایی و صفاتی می‌گردد و نهایت مرتبۀ طهارت همین است که از لسان مبارك سلالۀ نبوت، حضرت صادق آل محمد صلوات‌الله علیهم اجمعین دریافتی که مسحه‌ای از علم الهی و قبسی از نور مشکوة رسالت و نفحه‌ای از شمیم ریاض امامت است. 🔸پس « یا طُهرُ یا طاهرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار» چنین مرتبه‌ای را به همگان عطا فرما. که به بیان عرشی حضرت مولایم روحی‌فداه: «من در امت خاتم صلّی الله علیه و آله و سلّم از عرب و عجم، کلامی بدین پایه که از صادق آل محمد صلوات‌الله علیهم اجمعین در غایت قصوای طهارت انسانی روایت شده است؛ از هیچ عارفی نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام». ✴️ - صفحه ۲۳ ✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله ) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه): 💠 دوره‌‌ی اَسفار صدرالمتألّهین، در دو قِسم، علومِ اِلهیّه‌‌ی اَعَم و اَخَص است. و آن را یازده مرحله، و دَه موقِف، و یازده باب است. ♻️ مجلَّد اوّل، ده مرحله، و (مُجلّدِ) دوم که (شامل) جواهِر و اَعراض است، یک مرحله، و پس از آن، مراحل سپری می‌‌شود. 💠 مجَلّد سوم در الهیّات، دَه موقِف است. و (مجلّدِ) چهارم آن، در نَفْس، و اَطوار و اَحوال و معادِ آن، یازده باب است. که از مراحِل به مَواقِف، و از آن، به اَبواب منتهی می‌‌شود. ♻️ جناب صدرالمتألّهین، کتاب کبیرش را گاهی به حکمت متعالیه نام می‌‌برد و بسیاری به اَسفارِ اَربَعه. 💠 از افاداتِ حضرت آیت الله رفیعیِ قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) این‌که: کتابِ مذکور را مقامِ اِجمال است؛ که به این لحاظ، مُسَمّی به حکمتِ متعالیه است. و مقامِ تفصیل است، که به این نظر، مُسمّی به اَسفار اربعه است. ♻️ ذوق در لغت، (به معنیِ) چشیدن، و در اصطلاحِ اهل تحقیق، اَعنی الْعارفین بالله، به معنی دارا شدنِ انسان، اِسمی از اَسماءِ تعالی را است؛ 💠 که مَظهَر آن اسم می‌‌گردد و تواند به اِذنُ‌‌الله مطابقِ سلطانِ آن اسم، کارِ خدایی کند. ♻️ مثلاً در غیر، تصرّف کند. چنان‌که عیسی روح‌‌الله (عَلیه‌‌السّلام) ذائق، یعنی واجِدِ اسم شریفِ مُحیی و شافی بود که مرده زنده می‌‌کرد، و اَکمه و اَبرص را شفاء می‌‌داد. 💠 این اسم، معنای اسمِ لفظی است که عِینِ مُسمّی است به لحاظی؛ و غیرِ مسمّی است به اعتباری. و این دارایی غیر از داناییِ به مفاهیمِ اَسماء است. ♻️ مرحوم آخوند، به این معنیِ حکمت متعالیه، نام کتاب عظیمش را که اَمُّ‌‌الْکتاب اوست، و به اَسفار اِشتهار دارد، حکمت متعالیه نامیده است. 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۵۸۹ ، صفحه ۳۳۴ الی ۳۳۶ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🍀🍀🌹🌹🍀🍀 ♦️♦️ ✍️ کتمان را تشدید کن و پیمان را تسدید. مواظبِ مراقبت باش و مراقب حضور و عبادت ، تا عبدالله شوی، عندالله شوی و مشمول کریمه‌ی: 🌷 "إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ في مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ" (قمر_۵۶) گردی. 🔸مردی به آفتاب یمنی، اویس قرنی گفت: « مرا اندرزی کن! » آن جناب گفت: "فَرِّ اِلی الله". این کلام کامل را از کتاب الله اقتباس کرد که نوح نبی عليه السلام به مردم فرمود: "فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ" (ذاریات_۵۱) 🔹آری ، سخن از قرآن باید آموخت و دهن از فرقان باید گرفت. ✍️ یک نَفَس از نَفْس ایمن مباش که دشمنی سخت رهزن و رهزنی سخت دشمن است. همواره در کمین است و اقتضای طبیعتش این است. 🔸از شهوت و شُهرَت بپرهیز و از معاشر ناجنس، به‌خصوص از نفس بگریز که: 🍃 نخست موعظه‌ی پیر می‌فروش این است 🍃 که از معاشر ناجنس احتراز کنید/ (حافظ ) 🔸دایماً طاهر باش، و به حال خویش ناظر باش، و عیوب دیگران را ساتر باش. 🔹با همه مهربان باش و از همه گریزان باش؛ یعنی با همه باش و بی‌همه باش. 🔸خداشناس باش، در هر لباس باش. تو که سلیمان‌زاده‌ای، حشمت دار؛ تو که صدیق حسن‌زاده‌ای ، وحشت دار. ✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) ✅ کتاب « نامه ها برنامه ها » - ، صفحه ۱۱ و ۱۲ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹