🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت ۱۳ : پیرامون زهد
🌸 وقتی بنده مواظبت کند و بر دوتای اوّلیِ زهد، یعنی ۱- ترک دنیا و ۲- تفریق آنچه که از دنیا جمع کرده است، استقامت ورزد، پس، از فضل خدا امید میرود که خداوند وی را برای دفع اراده و اختیار دنیا از قلبش موفّق کند؛
🍀 چونکه آن بخشندهی کریم، آن کسی را که بر ترک و تفریق برانگیخت را به اتمام میرساند و برای تو یادآوری آفات و عیوب دنیا را آسان میگرداند.
🌸 و مردم خیلی زیاد در این رابطه حرف زدند، بعضی گفتهاند دنیا را به جهت کمی بینیازی و زیادیِ مشقّت و نیز زود فانی شدنش و پستی شُرکایش ترک کردیم و رها نمودیم که گفته شده که از این گفتارِ بعضی، بوی رغبت و میل به دنیا نمودار است.
🍀 زیرا کسیکه از دوری شکایت میکند معلوم است که وصالِ به او را دوست میدارد، و کسیکه چیزی را به جهت شُرکای در آن، ترک میکند، در حقیقت آن را اَخذ میکند که اگر برایش به صورت اِنفرادی میبود، حتماً دنیا را اَخذ میکرد.
🌸 قولِ رسا در این باره گفتار دیگری است که: "همانا دنیا دشمن برای خداوند است و تو دوستدار او هستی، پس کسی که یکی را دوست دارد، دشمن او را بد میدارد".
🍀 و میگوید: برای اینکه دنیا در اصلش چیز چرکین و مُرداری است، آیا نمیبینی که در آخرش به قذرات و نجاست و فساد و متلاشی شدن و اضمحلال پایان مییابد؟
🌸 منتهی دنیا یک مُردار گندیدهای است که به پاکیزگی ضمیمه شد و بر اساس زیبایی مورد طلب قرار گرفته است. پس به ظاهر خودش، غافلان را فریفته است ولی عاقلان در آن، زهد را پیشهی خود ساختهاند.
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۹۰ الی ۲۹۲ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
🌷#پخش_زنده
🔸 افاضات استاد صمدی آملی
🔹 در ماه مبارک رمضان
✳️زمان: شبهای ماه مبارک (از شب سوم)، ساعت ۲۱
۴ فروردین ۱۴۰۲
❇️مکان: آمل . سبزه میدان . مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی ( ره)
🔸سایت پخش زنده
https://www.tajallieazam-live.com/
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸#زیارت صاحبنا « م ح م د » ابن الحسن العسکری(ع) ، امامُ زمانِنا (عج) در روز جمعه 🌸
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 #حدیث_روز
🌺 صاحِبنا (م ح م د) ابن الحسن العسکری (عَجّل الله تَعالَی فَرَجهُ الشّریف)
امامِ بعد از ابی محمّد، حسن عسکری (علیه السّلام)، پسر والاگهرِ اوست که مُسمّی به اسم مبارک رسول خدا (ص) و مُکَنّی به کنیهی او است.
➖ وانگذاشت (نداشت) پدر بزرگوارش فرزندی به حَسَب ظاهر و باطن به غیر آن حضرت. و واگذاشت او را در حالتی که غایب و مُستَتر (= پنهان) بود.
📗 منبع: فضایل و سیرهی چهارده معصوم، علامه حسنزاده (ره) صفحه ۴۹۷
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه)
💠 به قولِ ارسطاطالیس (ارسطو) کمال، جوهرِ نَفْس است. مَر او را پرسیدند که نَفْس چیست؟ گفت: "النَّفْس، کمالِ جسمِ طبیعیِ ذیحیوةِ بِالْقُوّه" نَفْس، کمالِ جسمِ طبیعی است که آن به حدّ قوّت زنده است.
♻️ یعنی جسم، جوهری است که زندگی اَندرو به قوّت (قوّه) است. و حکماء دینِ حقّ (علیهم السّلام) همین گفتند.
💠 از بهر آنکه مَر او را سایهی نَفْس نهادهاند که او به ذاتِ خویش زنده است تا جسم به زندگیِ ذاتی که نَفْس است، زنده شود به زندگیِ عَرَضی.
♻️ و مَر جسم را سایهی نَفْس گفتن، قولِ محکم است، از بهرِ آنکه سایهی هر چیز، مانندِ (همان) چیز باشد. و چون نَفْس، زندهی ذاتی است و جسم، زنده به قوّت است. او مَر زندهی ذاتی را به منزلتِ سایه باشد.
💠 و چون جسم، جوهری است که زندگیاش به حدّ قوّت است و جسم از این قوّت، آنگاه به فعل آید که، نَفْسی از نفوسِ نامی، یا حیوانی بدو رسد.
♻️ و چون زندگی که اَندر جسم به قوّت است، همی به نَفْس نامی به فعل آید، و آنچه از قوّت به فعل آید از نقص به کمال رسد.
💠 پس درست شد که نَفْس کمالِ جسم باشد. و این حدّی است که مَر نَفْس را نهاده است این فیلسوف، بر طریقتِ خویش.
♻️ آنکه گفت: حکماءِ دینِ حقّ، مَر او را سایهی نَفْس (نام) نهادهاند، قولی حکیم است. و اَحکَم از آن، اینکه بدن، مرتبهی نازلهی نَفْس، و نَفْسِ مُتَجَسِّم و مُتَجَسِّد است.
📘 منبع: هزار و یک نکته، #نکته ۵۶۱ صفحه ۳۱۴
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃